Monday, February 16, 2009

Institusi Beraja Akan Terus Disanggah?

Penentangan ke atas institusi beraja diramal akan dipertingkatkan lagi di masa depan oleh 'pembawa agenda' di negara ini. Ini kerana penguasaan instisusi beraja yang dilemahkan oleh Tunku yang merampas UMNO dari Dato' Onn telah mula kembali bangkit.

Ini amat perlu bagi perancang pemerintahan Zion mutlak yang mentiadakan kuasa raja-raja melainkan raja mereka kelak. Institusi beraja dianggap beban kepada kerajaan rakyat di mana kerajaan rakyat itulah yang mereka mahukan.

Ini kerana, dengan kerajaan rakyat, mereka mudah masuk untuk memegang tampuk urusan menerusi 'pembawa agenda' mereka.

Antara ayat popular yang terlepas dari simpanan mereka ialah : “ Ingatlah tentang Revolusi Perancis, rahsia persiapan kita yang seharusnya kita semua tahu bahawa ianya adalah hasil tangan kita!” (Lihat Protokol No. III, 14).

Nasionalisma Melayu yang mematikan cadangan Malayan Union digantikan dengan Tunku diarahkan untuk merampas UMNO dan membentuk negara hari ini. Orang Melayu pada ketika itu berbangga walaupun mereka tidak dapat melihat kesan yang dicipta.

Pakatan Rakyat berkokok dan menyalak dalam ruang lingkup yang disediakan Tunku. Mereka tidak akan mampu mengubahnya. Apatah lagi PAS yang hanya penumpang bersaham minoriti.

Selagi PAS bersama Pakatan Rakyat, 'pembawa agenda' boleh menarik nafas lega kerana sekularisma negara ini akan bertambah kukuh dan terjamin.

Oleh kerana Melayu telah terpecah 3, inilah masa yang sesuai apabila sebilangan Melayu akan berada di pihak 'penentang institusi beraja' secara sengaja atau tidak disengajakan. Akibatnya, strategi mereka semakin mudah.

Orang Melayu sebilangannya diarahkan untuk mendambakan sebuah kerajaan baru yang didakyahkan dengan laungan yang disuarakan oleh 'pembawa agenda'. Sekali lagi, orang Melayu pada ketika itu berbangga walaupun mereka tidak dapat melihat kesan yang dicipta.

Sebelum anda browse keluar, renungilah ayat dari Protokol I, 26 :

Seluruh pelusuk bumi bergema perkataan “Kebebasan, Kesaksamaan, Penyatuan” yang kita cipta; terima kasih kepada agen-agen buta kita yang memekik hasrat-hasrat kita dengan penuh semangat. Dan sepanjang masa inilah, kata-kata itu menjadi cacing yang mengorek lubuk hati nurani bangsa bukan kita, di sebalik penyatuan, kemakmuran dan ketenteraman mereka, telah musnah asas kekukuhan negara mereka itu. Apa yang anda akan lihat nanti, ini akan membantu kita kearah kemenangan kita; yang memungkinkan kita memiliki kemudahan – memusnahkan keistimewaan, atau dengan kata lain, golongan kelas atasan bangsa bukan kita yang tugasnya mempertahankan rakyatnya, akan menentang kita. Di atas runtuhan keturunan golongan atasan bangsa bukan kita ini, kita akan wujudkan golongan atasan yang kita didik dengan berkuasakan wang. Kelayakan golongan itu berasaskan kekayaan yang bergantung ke atas kita, dan perlu diketahui bahawa, ianya telah dipermudahkan oleh bijak pandai kita.

12 comments:

kembara putih said...

Semasa UMNO menghentam raja-raja dan istana pada tahun 1983 dan awal tahun 90an, merekalah dalang yang telah mereka-reka cerita menghentam istana dan raja-raja.

Sebagai contoh, mereka mencipta kononnya Rumah Kedah disepanjang Jalan Northram di Penang adalah kepunyaan Sultan Kedah. Bungalow mewah ditepian laut dibina dengan mewah, menggunakan wang pembayar cukai. Sebenarnya ianya adalah terlalu usang, dibina sebelum perang dunia ke 2, kepunyaan kerajaan negeri dan sesiapa sahaja pegawai kerajaan negeri Kedah boleh menggunakan apabila berkunjung ke Pulau Pinang atas urusan.

Kemudian mereka menayangkan di TV, rakaman apa yang dipanggil Bungalow Sultan Selangor di atas sebuah bukit memandang ke arah laut di sebalik Pulau Pinang, menghadap Laut India. Itu sebenarnya adalah kediaman seorang usahawan Cina dan tiada apa-apa kaitan lansung dengan Sultan yang pada ketika itu hanya seorang Raja Muda Selangor. Tetapi Raja Muda tidak upaya untuk membetulkan kerana raja-raja ditegah dari membuat ucapan dikhalayak-walaupun orang awam dibenarkan menghentam raja-raja melalui surat khabar dan TV.

Begitu juga semasa krisis Menteri Besar Selangor, Tan Sri Muhammad Mohd Taib dengan Baginda Sultan Selangor kerana menikahi anak baginda secara rahsia. Berikutan dari itu Muhammad Taib dikatakan telah menemui Ghafar Baba dan kemudian Ghafar Baba telah membuat kenyataan disemua muka depan akhbar arus perdana, bahawa UMNO dan bukannya Raja-Raja yang memutuskan siapa yang layak menerima penganugerahan. Tugas Raja-Raja hanyalah membahagi-bahagikan kepada mereka yang UMNO telah putuskan untuk menerima anugerah tersebut.

Sultan Selangor pada masa itu, telah bertindak balas dengan membatalkan sambutan majlis keputeraan dan meminta wang peruntukan tersebut didermakan kepada anak-anak yatim dan juga kepada orang miskin. Pada tahun tersebut tiada siapa pun menerima sebarang anugerah Datuk Selangor.

Krisis Perlembagaan memuncak pada tahun 1991 apabila Berita Harian pada tanggal 10 November, menyiarkan kenyataan Gaffar Baba, yang pada dasarnya mengatakan, Raja-Raja boleh dicabar/kritik (yang bermaksud adalah BUKAN hasutan jika mencabar Raja-Raja)

"Kalau rakyat yakin dan tahu apa yang diperkatakan, mereka wajar berbuat demikian tanpa rasa bimbang dan takut. Apa yang dilarang Perlembagaan (under the sedition Act) ialah jika seseorang cuba menghapuskan Sistem Raja Berpelembagaan yang diamalkan di negara ini".

Apakah kita lupa media arus perdana telah memainkan isu "Kapitan Cina" sebagai menghina Sultan Selangor dan Raja-Raja yang lain ketika itu. Dato' Zainal Sakom sebagai mewakili UMNO Selangor, telah membentangkan 4 resolusi di Perhimpunan Agung UMNO mengenai Raja-Raja Melayu dan resolusi itu telah diterima oleh Perhimpunan Agung UMNO. Resolusi itu adalah seperti berikut;

1. Menubuhkan satu jawatankuasa untuk menyiasat dan menyenaraikan semua harta, tanah dan projek yang telah diluluskan kepada Raja secara lansung atau melalui "Kapitan Cina".

2. Meminta Presiden UMNO supaya bertindak tegas atau memecat mana-mana ahli exco atau wakil rakyat yang hipokrit dan bermuka-muka yang terlibat menghasut Raja-Raja untuk kepentingan diri sendiri.

3. Meminda perlembagaan 1957 (Merdeka Constitution) supaya kuasa muthlak melantik Menteri Besar ahli mesyuarat kerajaan negeri (EXCO), setiausaha kerajaan, penasihat undang-undang dan pegawai kewangan negeri adalah bidang kuasa pucuk pimpinan parti yang memerintah.

4. Supaya Perhimpunan Agung UMNO memberi mandat penuh kepada Datuk Seri Dr. Mahathir dalam menghadapi dan mengatasi isu Raja ini secara umumnya sama ada menerusi pindaan perlembagaan dan segala langkah yang perlu.

Tai said...

ha encik, tengok kerja pembangkang. mereka ni, mati-mati akan korek cerita kononnya Umno juga pernah menderhaka pada sejarah. mereka ini sememangnya, buta sejarah dan buta hati. nasib baik tak jadi si buta macam aku.

Anonymous said...

The Perak case is not a complicated constitutional crisis. It is a simple case of corruption.

The crisis would not have happened if Malaysia has a truly independent anti-corruption commission like the ICAC of Hong Kong.

The newly formed MACC has turned out to be a political stooge of BN, answerable to Umno only.

The ruler could have used the incidence to flush out corruption and money politics. Instead and unfortunately corruption was handsomely rewarded.

Anonymous said...

Bodoh punya melayu babi……….

Baik balik ke tanah melayu la. We are natives of Sabah and Sarawak land - buat apa kamu punya orang datang sini menjajah kita oh?

Kita tak suka kamu orang datang sini mengorek sumber petroleum tanah kita - this Sabah and Sarawak land not belongs to your malays.

Get out from Sabah and Sarawak la!

Bodoh melayu babi!

Anonymous said...

The very foundation of Umno are lies - lies about May 13 riot, lies about secularity of constitution, lies about the special right, lies about supremacy of court, and of course lies about NEP.

How can our accountability and transparency not be limited by the very lies of the foundation of our governance?

Anonymous said...

This race stereotyping is actually the work of the present day government, headed by the Umno racist using race and religion as a tool to stay in power.

The native of this land a.k.a. son of the soil are the native (Dusun, Iban, Kadazan, etc) of Borneo and the Orang Asli (Dayak, Jakun, Sakai, etc) in Peninsula. Not you malay arrogant pieces of shit!

Before the arrival of Islam into Malaya, the different races live in harmony without questioning race or religion. They may be cultural different but they accepted each other.

After independence, race was used by the Umno racist, and then formulated the NEP, which divided everyone. The Umno fascist use Islam in schools, universities and workplaces to segregate, and in the name of fighting PAS.

The modus operandi of Umno has always be, divide and rule, and the devil is in the detail and implementation of the religious department.

Umno is king in creating diversion, when they are cornered, use race and religion. Race and religion is the most explosive issue and they have used it successfully since independence.

All this is done to perpetuate their hold on political power. It is for Umno benefits to play the race card, because this is the only way to ensure their hold on to political power. And 50 long years have proven them right. The race card works well and works every time!

They have succeeded in keeping the races apart socially, and fanned animosity amongst the races with their discriminatory and racist politics.

All give politically reasoning - well here goes a correct one - malay is lazy because of Islam.

How can one pray 5 times and yet be expected to be productive? Wait for the foreigners to come and set up their factory and having to cater for Islam needs!

If malays embrace other religion then there is hope for Malaysia otherwise your hope is in the existence of Umno terrorist liars - don't count on them being there forever - we are factoring in Umno racist absence in our business plan!

The problem with malays is that they forget too easily. It was the Chinese, Indians and Malays who fought for the independence.

The NEP was design to help the malays catch up with the Chinese and the Indians. Now looks like after 40 years, malays are still behind and very proud of it.

Still want to receive handouts from the government! Still afraid to fight it out on fair ground with the Chinese, Indians and other races! Fearful is the malay race!

Without the government subsidies and supports - I don't know how many malay businesses will still stand? So when can we see some towering malays and who dare to refuse government help and still succeed?

Grabbing other people success and call it your own success is not success but a disgrace!

Their laziness caused the nation's economy to slump and resources are wasted. They take 5 days to complete a day work. Malays always think that they are helping the other races when they are lazy. For God sake, please wake up! You are doing it for your own, not for anybody!

Majority of the nation need to be educated again. On the meaning of Malaysia.

IPOH MALAY said...

they talk too much... but if you hit a solid fist straight to their face.. they will cry and look for their mama and papa..

they cant accept the fact that they are PONDAN out there .. so they act JANTAN in here ..

PUTRAKENCANA said...

Kaum pendatang ni masih lagi tak bersyukur, Kat Malaysia ni siapa yang Kaya Raya. Kaum Pendatang nilah yang Kaya Raya. Masih lagi nak mengaut kekayaan di Bumi Tanah Melayu ini.
Melayu terlalu baik dengan bangsa pendatang ini.
Kaum pendatang ini diibaratkan Bagi Betis Mahu Peha.

PUTRAKENCANA said...

Kalau Boleh nak sapu semua ekonomi dan politik di Tanah Melayu ini.

Itulah Cita-cita Kaum Pendatang ini.
Kepada Umat Melayu berhati-hatilah.

Depan aje manis......
Belakang memaki kita Umat Melayu.

Anonymous said...

betul.. saya rapat dengan mereka... dan saya faham bahasa mereka.. walaupun sikit...

emilio said...

hahaha...saya gelihatilah ipohmalay biaq aje cina babi dan keling gila bermaharajalela cacimaki melayu di sini..saya dah banyak trawl posting sana sini, saya rasa komen cina babi ni dah keluar banyak kali keluar dalam blog tony phua, deminegara blogspot dan debagainya. kalau kena bantai dengan kijang mas dalam deminegara blogspot, tercirit lari ekor celah pungkok, terkucap-kucap tak dapat menjawab. bukannya cina dan india yang anti melayu dan islam ni tak tahu realiti sejarah dan peliknya stance mereka terhadap bahasa rasmi dan agama rasmi negara ini, mereka berpura-pura saja demi mengapi-apikan kebencian ras untuk kepentingan yang tersembunyi.memang allah x suruh kita membenci mana-mana bangsa, nabi saw pun x suka org caci bangsa arab walaupn bangsa itu terkenal dengan kebejatan moral, sbb mencaci arab sm mcm caci nabi saw, namun ramai melayu pn terpengaruh utk membenci bangsa sendiri.orang melayu digambarkan sebagai na'nature's perfect gentlemen' oleh kolonis british kurun ke 19, itu dikatakan xde culture oleh cina babi. jika pengkajian sejarah yang sedang dilakukan sekarang betul, menurut blog empayar benua siam islam negara kedah, our civilisation dates back to the 8th century dan dinasti ayuthia yg terkenal sampai ke perancis adalah dinasti melayu islam. xde culuture? corrupt? tengok siapa sebenarnya ada triads seluruh dunia sampai dibenci oleh kerajaan us, belanda? sape yg bawa kongsi gelap dia ke sini? pelacuran dan persundalan sape toke babi dia? sape suka rasuah polis untuk kao tim? kao tim tu bahasa sape? tengok raja-raja dia sampai keluar cerita last emperor? hisap candu? bermoralnya...

IPOH MALAY said...

dear emilio..

saya berhadapan dengan masalah di dimana-mana... cuma kali ini gejala sakit jiwa ini 'tiba' kat blog saya..

serius..

kebanyakan yang copy paste ni adalah BIG TIME COWARD and SEMI FAGGOT people yang cuma berani di internet... pakai nick anonymous atau fake nickname...

i did think on counter it on the 1st place but i knew that they already know the answer...

jadi.. the best thing is.. ajak jumpa.. tapi.. PONDAN CINA DAN INDIA ni mana lah berani..

mula2 rasa sakit hati.. kemudian rasa kelakar.. kemudian kasihan.. kasihan sebab memikirkan orang macam ni TAK MUNGKIN HIDUP LAMA... just because hi kill himself with his mental sickness..