Wednesday, December 08, 2010

Antara Melayu Islam UMNO Dan Islam Melayu PAS

Polemik mengenai Islam Melayu dan Melayu Islam terus mewarnai politik akar umbi. Teman berpeluang berbual dengan beberapa rakan sepejabat yang menganut fahaman PAS dan mereka ketika itu sedang berbual dengan rancak soal terma Melayu Islam yang dipopularkan UMNO dan soal Islam Melayu yang ditegakkan oleh PAS.

Teman bukan nak mengutuk bangsa sendiri. Tapi dalam kalangan bangsa Amerika yang berbagai tu pun ada juga konsep mengasingkan aktiviti sendiri mengikut keturunan.

Ada dikalangan keturunan Cina berbangga dengan kecinaannya. Yang Greece berbangga dengan keyunaniannya. Yang Itali berbangga dengan keitaliannya. Yang Irish berbangga dengan keirishannya. Begitu jugalah dengan India, Prancis, Spanyol, Hispanik dan lain-lain.

Tetapi yang jelas mereka tetap berpegang pada satu kesepakatan. Tiada pemimpin selain dari yang beragama Kristian.

Namun di Malaysia, apa yang jelas, kita melihat PAS sengaja memperenakkan convinience marriage sesama parti pembangkang yang diteraju non-Muslim untuk menyebut bahawa mereka bersetuju atas apa juga dasar secara melulu.

Berdasarkan apa yang kita tahu mengenai Melayu, tidak kiralah Melayu Lama atau Melayu baru, sifat yang terpakai pada semua jenis Melayu selalunya negatif-negatif belaka.

Jadi dengan memperkukuhkan Melayu melalui pegangan Islam itulah yang terbaik daripada mengamalkan Islam dengan cara Melayu.

Berdasarkan penggunaan bahasa, maka tepatlah terma Melayu Islam berbanding terma Islam Melayu.


Islam Melayu ala PAS bukan sahaja menggalakkan fitnah, malah menyuburkan dan menyebarkannya. Melayu Islam tidak mengamalkan perkara ini kerana takutkan dosa.

1 comment:

IPOH MALAY said...

terima kasih.. blog anda telah dipautkan..