Saturday, August 15, 2009

Usah Kutip Undi Dari Poll Di Internet

Pihak kerajaan perlu menghentikan langkah memungut pendapat melalui internet kerana dikhuatiri menjadi medan undi fitnah yang dibuat oleh kumpulan anti-kerajaan di negara ini.

Ini tidak dinafikan dengan kaedah-kaedah spekulasi ciptaan BARAT dalam meruntuhkan sesebuah kerajaan yang menjadikan kaedah ini sangat pantas berkembang di Malaysia.

Diperkenalkan oleh Anwar Ibrahim, kumpulan anti-kerajaan lah yang mula mempergunakan terlebih dahulu tipu daya internet dalam menggubah spekulasi.

Oleh yang demikian, penguasaan mereka di alam siber terlalu berleluasa dan mereka diberi publisiti sebagai media alternatif sehingga mencetus kacau bilau politik hari ini pasca PRU 12.

" Dalam 10 mereka yang anti kerajaan, 8 dari mereka bertukar pendapat melalui internet. Tetapi dalam 10 mereka yang menyokong kerajaan, cuma 2 sahaja." ujar seorang pakcik berumur 65 tahun di sebuah kepai kopi di Taman Perpaduan.

Ini memperlihatkan bahawa penguasaan mereka yang begitu taksub kepada sentimen anti-kerajaan sangat besar di dalam internet.

Justeru, hasil setiap poll yang dibuat bolehlah dikira sebagai sampah-sampah internet. Ini kerana golongan majoriti dalam internet inilah yang mati-mati menyebut suara mereka adalah suara rakyat. Hanya mereka.

Tidak kurang 90% lagi masih sulit atau rumit untuk bersuara melalui medium tersebut. Apakah hasil jawapan tersebut berkredibiliti?

Pendek kata, teman pun tak percaya dengan poll yang teman anjurkan di sebelah atas kolum kiri blog ini.

2 comments:

Mudskipper said...

Sdr IpohMalay.

Apa perlunya internet poll yang membabitkan dasar kerana PRU itulah sebenarnya menjadi manifesto rakyat ke pihak mana yang mereka sokong. PRU 12 memberikan kemenangan kepada BN maknanya majoriti menyokong ISA!

Ini adalah pula webpage milik kerajaan membuat poll yang tidak perlu. Pegawai-pegawai kerajaan setengah masak ni elok le di tukarkan ke taman negara sahaja suruh mereka kira spesis beruk yang hampir pupus, Itu lebih baik!

IPOH MALAY said...

ciri-ciri buruk demokrasi ialah mudahnya ia digoncang spekulasi