Thursday, March 13, 2014

Misteri lelaki Uyghur dalam penerbangan MH307

Polis dan Interpol sedang menyiasat maklumat mengenai seorang lelaki yang merupakan pensyarah elektrik keturunan Uyghur yang berumur 35 tahun yang menaiki penerbangan malang MH370 itu.

Lelaki tersebut berkelulusan ijazah kedoktoran dalam bidang kejuruteraan dari United Kingdom mempunyai kepakaran dalam bidangnya dan pernah membuat kajian simulasi penerbangan.

Pada ketika ini sedang berlaku konfrontasi besar antara China dan minoriti Uyghur yang menguasai wilayah autonomi Xinjiang dan susulan dari serangan di Kunming awal bulan ini, pihak China cenderung berprasangka bahawa tragedi MH370 adalah ulah dari separatis Uyghur.


  • China Deports Hundreds of Uyghur Residents From Yunnan
  • China's Kunming Attacks Spark Online Rumors, Comment and Crackdown
  • Backlash Feared for China's Uyghurs After Kunming Killings
  • China Train Station Attackers May Have Acted 'in Desperation'
  • Chinese Cities on High Alert Following Kunming Attack
  • China's Kunming Train Station Violence Leaves 33 Dead
  • Xinjiang Police Fire Tear Gas on Uyghur Crowd at Bazaar
  • Cambodia Looking Into Australian Refugee Request
  • China's Red Cross Sends First Aid to Kachin Refugees

  • Analysts Say Beijing Has Little to Gain From Pressuring Pyongyang


  • Untuk rekod, Malaysia pernah diminta menghantar pulang 17 etnik Uyghur pencari suaka ke China pada tahun 2011 dan 2013. Mereka diketahui dihumban ke penjara sebaik sahaja dicekup oleh China.



    MH370: PDRM dan Interpol tumpu siasat penumpang lelaki etnik Uyghur



    KUALA LUMPUR: Latar belakang lelaki etnik Uyghur yang menaiki penerbangan MH370 milik Malaysia Airlines (MAS) menjadi tumpuan siasatan Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan polis antarabangsa Interpol berbanding penumpang lain.


    Harian Metro melaporkan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Hadi Ho Abdullah mengesahkan perkara berkenaan.



    "Kami masih melakukan siasatan lanjut berhubung perkara ini," katanya yang enggan mengulas lanjut.



    Difahamkan tumpuan siasatan lebih kepada lelaki Uyghur berusia 35 tahun yang merupakan pensyarah kejuruteraan elektrik di sebuah universiti di Turki kerana kepakaran yang dimiliki.



    Lelaki yang disiasat itu berkelulusan ijazah kedoktoran dalam bidang kejuruteraan dari United Kingdom mempunyai kepakaran dalam bidangnya dan pernah membuat kajian simulasi penerbangan.



    Siasatan itu juga dibuat kerana kerajaan tidak menolak unsur keganasan sebagai salah satu sebab kehilangan pesawat Boeing 777 - MH370 Sabtu lalu.



    Uyghur merupakan kumpulan etnik Turki yang tinggal di China.


    Berita mula diterbitkan pada: Mac 13, 2014 13:11 (MYT)



    Read more at:ASTRO AWANI

    No comments: