Monday, September 07, 2015

Angin perubahan melanda Singapura?

Pemerintah Singapura dari Parti Tindakan Rakyat (PAP) yang berkuasa sejak 1959 mulai senak perut melihat kehadiran puluhan ribu orang di kempen pilihanraya parti pembangkang negara itu berbanding himpunan anjuran mereka.

Kemeriahan tersebut telah berlangsung sejak dua minggu lalu menjelang Pilihanraya Umum Republik Singapura yang akan berlangsung Jumaat, 11 September ini.

PAP, seperti BN di Malaysia mengalami penurunan undi popular yang sangat ketara sejak beberapa pilihanraya umum yang lalu.

Pada PRU Singapura 2011, PAP hanya mendapat 60.14% undi popular, terendah sejak negara tersebut berdiri dengan pemerintahan sendiri berbanding 66.6% pada 2006 dan 75% pada tahun 2001.

Himpunan Parti Pekerja semalam di Simei. Parti Pekerja mendapat 12.8% undi popular pada PRU Singapura 2011.


Himpunan Reform Party.

Himpunan Parti Demokratik Singapura.

Himpunan Parti Pekerja di Yishun.

Himpunan Parti Pekerja di Punggol.

Beza perhimpunan PAP dahulu dan kini.

Himpunan PAP di East Coast.


Sebuah perhimpunan PAP.

4 comments:

Unknown said...

PAP sekarang sudah tidak indahkan rakyat Singapura lagi.
1. Mengambil pekerja-pekerja dari luar Negara Asean seperti Filipina yang digelar pinoy, pekerja-pekerja dari India, Myanmar, Cina sudah terlalu sesak sangat.
2. Dalam MRT dan bas awam sudah terlalu penuh dengan rakya asing.
3. Harga rumah orang awam HDB sudah makin naik, kos sara hidup naik, COE bagi membeli kereta baru naik.
4. Dimana-mana tempat semua penuh dengan orang Pinoy (Filipina).
5. Mereka mengambil alih tempat disekolah-sekolah, rumah pangsa dan transport.
6. Mereka (Pinoy) mengotorkan Negara repablik Singapura, mencuri peluang rakyat Singapua dalam semua pekerjaan.
7. Kebanyakan rakyat Singapura sudah marah kerana PAP sudah berancang mahu naikkan penduduk Singapura sehingga 10 juta pada tahun 2030.
Sebab itu rakyat Singapura hilang keyakinan dengan PAP, yang menyundalkan Negara kerana mengambil rakyat lain negara dirasmikan jadi rakyat Singapura. Rakyat Singapura percaya dengan mengundi pembangkang dapat membela kebahagiaan rakyat Singapura.

Anonymous said...

Pandai lah kau Bedah yea..

Aku lebih SUKA akan CELAH BEDAH....

Anonymous said...

Kalau kemaruk sgt benda tu, jadilah penyokong tegar ci-PAP

Unknown said...

saya mengucapkan banyak terimakasih kepada KI HADAK yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama KI HADAK dan dengan senang hati beliau mau membantu saya..,ALHAMDULIL LAH nomor yang dikasi KI semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi KI HADAK DI 085=259=457=111 ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinya dan perlu anda ketahui kalau banyak dukun yang tercantum dalam internet,itu jangan dipercaya kalau bukan nama KI HADAK