Monday, March 17, 2008

Hilangnya Dua Pertiga Itu ..

Ramalan yang benar belaka. Merujuk kepada post Hilangkah Dua Pertiga itu? yang ditulis pada hari Khamis 28.2.2008 menunjukkan sentimen rakyat boleh dibaca oleh saya. Tetapi mengapakah pihak pemerintah tidak mampu untuk memahaminya. Sedangkan ianya merupakan petanda besar kepada pemerintah.

Keputusan Pilihanraya Umum Ke 12 telah menyatakan ramalan saya. Parlimen hanya dianggotai 140 wakil rakyat Barisan Nasional dengan 82 kerusi dirampas pembangkang yang sebelum itu hanya memiliki 20 kerusi. DUA PERTIGA ITU BENAR-BENAR HILANG.

Kedah jatuh kepada PAS, Pulau Pinang kepada DAP, Perak dan Selangor jatuh kepada pakatan DAP-PKR-PAS sementara PAS mengukuhkan cengkaman di Kelantan. Salah siapa? Analisis tidak terlalu sukar. Jawapan yang diberi oleh seorang perempuan Cina pengusaha dobi di Ampang ialah : ABDOLAH.

Mengapa ini terjadi? Tidak pernah dalam sejarah mana-mana Perdana Menteri yang berkhidmat di Malaysia, sentimen rakyat begitu membenci pemerintah. Dan apa pula pendapat Datuk Seri PM?

Beliau secara umumnya mahu bertanggungjawab sepenuhnya terhadap rampasan besar-besaran yang sangat dramatik ke atas naungan-naungan penting Barisan Nasional ini. Atas sebab itu, beliau menolak sebarang usul yang mendesak beliau meletak jawatan. Kabinet baru tetap akan dibentuk.

Punca kekalahan Barisan Nasional sebenarnya bukanlah kerana gahnya pembangkang. Kelantangan Tun Mahathir yang mempertikaikan salah cara tadbir di dalam pimpinan Pak Lah ditempelak dengan cara yang kurang sopan bagi rakyat umum yang masih menghargai Tun Mahathir.

Akibatnya rakyat merasakan sikap menunjuk gah dalam pimpinan Pak Lah agak dikesali. Dan Pak Lah menyuarakan tentang segala ketidakpuashatian bolehlah disuarakan melalui peti undi. Inilah akibatnya.

Walaubagaimanapun, dengan langkah-langkah pro aktif dan pre emptive, seharusnya pimpinan Pak Lah dapat menjauhkan tangan-tangan tersembunyi yang menghampirkan negara ke arah kekacauan di masa depan. Kemahiran mengendali perlulah bersifat justifikasi pemimpin tertinggi dan bukannya penyampai bagi agenda tersembunyi.

Kerana rakyat mahukan apa yang mereka kecapi di zaman Tun Mahathir. Kebebasan mutlak hanyalah perosak sesebuah institusi.

No comments: