Monday, March 17, 2008

Husni Memikul Agenda Melayu Ipoh

PRU 12 menjadi sejarah pahit buat negeri PERAK. Lebih pahit buat penduduk Ipoh yang berbangsa Melayu. Melayu Ipoh kini ditadbir secara tempatan dan negeri oleh sebuah parti yang akan merubah legasi kepimpinan yang dikecapi selama ini.

Jatuhnya bandaraya Ipoh secara mutlak kepada DAP menjadikan era selepas ini menjurus kepada atmosfera berhati-hati buat Melayu Ipoh. Banyak agenda yang akan tersekat khususnya dalam bidang perniagaan makanan dan minuman.

Walaupun lebih 70% Melayu Ipoh dinaungi BN di dalam Parlimen Tambun, Ipoh merupakan nadi kehidupan mereka. Hanya Tambun memisahkah Empayar DAP-PKR daripada bergabung dengan Sungai Siput, tempat tumbangnya Samy Vellu yang telah 34 tahun menduduki kerusi Sungai Siput.

Empayar DAP-PKR meliputi seluruh Lembah Kinta di mana 3 kerusi parlimen diduduki DAP dan 1 oleh PKR. Kesemua kerusi di bawah parlimen-parlimen tersebut dikuasai pembangkang.

Tambun menjadi sactuary kepada kerajaan BN Perak di Lembah Kinta. 67% penduduknya adalah Melayu. Datuk Husni Hanadzlah perlu memikul tanggungjawab ini. Beliau yang memenangi kerusi Parlimen Tambun memperolehi 27,942 undi berbanding Mohamad Asri Othman, calon PKR yang memperoleh 22,556 undi. Majoriti beliau turun hampir 12,000 undi berbanding sebelumnya dan memperolehi hanya 5,386 undi majoriti kali ini. Ini memperlihatkan purata hampir separuh Melayu Ipoh adalah pro-pembangkang yang kini menjadi pemerintah negeri PERAK. Apakah nasib melayu Ipoh seterusnya?





No comments: