Tuesday, January 18, 2011

Cadangan SPR Membolehkan Pengundian 'Bagi Pihak' Tidak Kena Cara

Teman berpendapat SPR patut lupakan hasrat untuk membolehkan pengundi yang tidak dapat mengundi, mengundi menggunakan proksi. Dengan kata lain, 'tolong mengundi bagi pihak'. Bagi teman, ini satu langkah ke belakang.

Setelah undi menggunakan kotak lutsinar diperkenalkan dan dianggap sebagai langkah yang maju ke depan, undi bagi pihak ini memang merupakan satu langkah ynag mundur dan tidak diperlukan.

Tidak perlulah mengejar peratusan keluar mengundi di negara ini yang telah cukup baik saat pilihanraya umum jika dibandingkan dengan negara-negara membangun lain.

Walaupun cadangan mengundi melalui internet mungkin praktikal tetapi tidak digemari kerana berunsur hilang privasi, sesungguhnya, mengundi bagi pihak ini lebih buruk dari itu.

Maka teman secara rasminya tidak bersetuju kaedah mengundi seperti ini.

Masyarakat perlu disedarkan kepentingan mengundi, sama ada bertukar dareah mengundi atau pulang sahaja mengundi, kaedah tradisi yang perlu teruskan dengan teknik meningkat kesedaran yang lebih berkesan.

Jika sebuah kawasan mempunyai 30,000 pemilih dengan 10,000 pemilih berada di luar kawasan dan mahu undinya dibuat oleh orang lain, baki 20,000 pengundi yang tinggal belum tentu dapat menjalankan undi bagi pihak untuk mereka.

Serupa tak payah.

No comments: