Tuesday, January 18, 2011

Pendatang Cina Asia Tenggara Didiskriminasi Di Korea

SEOUL: Sebuah tinjauan baru-baru ini menunjukkan bahawa satu daripada empat orang Asia Tenggara yang hidup di Korea mengalami diskriminasi, menurut agensi berita Yonhap edisi Selasa.

Menurut tinjauan pendapat oleh Seoul Development Institute, 25.9% pendatang Asia Tenggara menghadapi diskriminasi. Sementara itu hanya sekitar 8.2% dari orang asing dari AS, Jepun dan negara-negara Eropah, mengatakan mereka telah didiskriminasi.

Survei tersebut juga mendedahkan bahawa 20% pendatang dari negara-negara Asia Timur, seperti China dan Taiwan, diperlakukan berbeza.

Dari jumlah keseluruhan responden, 32.7% menghadapi diskriminasi ketika mencari pekerjaan, 7.2% dalam menggunakan perkhidmatan pentadbiran awam dan 6.9% dalam mencari kediaman.

Ekspatriat dari negara-negara maju menghadapi diskriminasi yang paling ketara ketika menggunakan perkhidmatan kewangan, manakala pendatang Asia Tenggara ketika mendapatkan kediaman dan pendatang Asia Timur ketika mendapatkan perkhidmatan perubatan.

Ditanya apakah mereka merasa rasa sesuai dengan Seoul, 29.7% agak bersetuju, sedangkan 21.9% tidak bersetuju dan 13.8% sangat tidak bersetuju.

Lebih dari 250,000 ekspatriat dari 166 negara tinggal di Seoul, dengan 66.8% etnik Cina, 10.3% dari negara China dan Amerika 5.3%.

Sumber berita dari BERNAMA.

Itukah yang dibanggakan sangat oleh orang Cina di negara ini terutamanya bila membuat perbandingan negara itu dengan Malaysia dari segi teknologi dan cara hidup, muzik dan hiburan, ibarat itulah negara idaman. Padahal mereka tidaklah disukai di negara tersebut. Beruntunglah mereka dapat terus mengaut untung duniawi dan mengaut kekayaan di bumi Malaysia tanpa ada halangan.

3 comments:

Anonymous said...

Negara bangsa macam Korea , Jepun dan Taiwan memang kuat diskriminasi terhadap pendatang yg cuba mencari pekerjaan .

Kalau kat Malaysia siap boleh komplen macam-macam pulak , tak sedar diri betul !

hilbert said...

sekarang ni di Malaysia yang paling beruntung sebagai rakyat bukanlah kaum Bumiputera sebenarnya tetapi mereka yg telah diiktiraf sebagai warganegara selepas kemerdekaan Malaysia..

IPOH MALAY said...

benar.. mereka berjaya menghalang british menghantar mereka pulang