Wednesday, February 19, 2014

Fosil dinosaur ditemui di Pahang, kali pertama di Malaysia

PETALING JAYA : Tinggalan fosil daripada dinosaur karnivor pemakan ikan telah ditemui di Malaysia, di mana Universiti Malaya bersedia untuk mendedahkan bukti hari ini.

Ditemui di kawasan pedalaman luar bandar di Pahang, fosil dinosaur spesis  spinosauridae yang dipercayai dari lewat era Mesozoic , dipercayai berkemungkinan besar berasal dari zaman Cretaceous di antara 65 juta dan 145 juta tahun lalu.

Spinosauridae

Ini dipercayai  kali pertama  fosil dinosaur ditemui di Malaysia.

Penemuan ini  telah dikenal pasti oleh pasukan yang diketuai oleh Profesor Madya Dr Masatoshi Sone di mana jabatan geologi universiti itu dengan kerjasama pakar reptilia paleontologi Profesor Ren Hirayama dari Universiti Waseda di Tokyo .

Spinosauridae adalah sebuah keluarga yang tertentu dinosaur karnivor mempunyai ciri-ciri  tengkorak memanjang seperti buaya  dengan gigi berbentuk kon yang sama ada  sangat kecil atau tanpa gigi langsung.

Satu lagi fosil spinosauridae juga telah ditemui di Australia pada tahun 2011 , di mana spesies ini sebelum ini dipercayai wujud hanya di hemisfera utara.

Ahli-ahli sains telah menemui tulang leher berusia 125 juta tahun haiwan yang sama di Baryonx, Victoria , Australia.

Dr Masatoshi akan mengadakan sidang akhbar hari ini , bersama-sama dengan Menteri Besar Pahang Datuk Seri Adnan Yaakob, Naib Canselor UM Profesor Datuk Dr Mohd Amin Jalaludin dan Dekan Fakulti Sains  Profesor Datuk Dr Mohd Sofian Azirun .

No comments: