Wednesday, February 19, 2014

Minyak dunia lepasi USD 100 setong



Harga minyak dunia kembali naik melepasi paras US$ 100 setong sejak beberapa hari lalu. Ini menggambarkan kemungkinan harga bahan api hidrokarbon itu mampu untuk meningkat dalam masa terdekat dalam zaman rasionalisasi subsidi ini.

Kenaikan ini berlaku setelah harga minyak mencapai paras US$100 setong pertengahan Disember lalu sebelum turun sehingga US$94 pada akhir bulan dan kemudiannya naik sepanjang 2014.

Kenaikan sehingga $136 setong pada Jun 2008 memaksa kerajaan dibawah pentadbiran Pak Lah menaikkan harga minyak orang ramai kepada RM2.70 seliter.

Selepas itu, harga minyak dunia menjunam kepada $38 pada bulan September tahun yang sama dan harga minyak dalam negeri dicantas menjadi RM1.80 seliter. 

Hakikat yang tidak kelihatan ialah ketika harganya melangkaui $100 setong bermula pada pertengahan 2010, harganya memberi beban magnitud besar kepada kerajaan kerana tidak diselaraskan dengan realistik.

Namun berlaku penurunan bawah US$100 setong pada Oktober 2013 setelah ia berlegar di atas paras tersebut bermula awal Jun 2013.

Kita mungkin mahu kerajaan mengumumkan sebarang kenaikan lebih awal tetapi kita akan gelabah jika stok habis kerana pembelian panik.

1 comment:

Unknown said...

mohon dipautkan blog http://paritbuntarrebels.blogspot.com/.blogspot
dalam bloglist anda
blog anda sudah dipautkan.
sekian terima kasih