Ahad, Jun 15, 2008

Rebet Petrol Sehari ?


RM625 bagi kereta bawah 2000 cc dan RM150 bagi motorsikal bawah 250 cc telah mula dibayar oleh kerajaan kepada pemilik-pemilik kenderaan tersebut sejak Sabtu lalu.

Maka berpusu-pusulah mereka yang memperbaharui atau membayar pendaftaran cukai jalan bermula 1 April 2008 hingga tarikh tersebut, ke pejabat pos untuk menuntut wang Rebet Petrol dari kerajaan.

Tetapi, apa yang dilihat, wang tersebut tidak mungkin terguna sebagai perbelanjaan mengisi minyak. Ianya dilihat sebagai bonus terpijak kepada rakyat yang memiliki kereta.

Habislah wang tersebut dalam masa sehari apabila mereka yang memungut rebet petrol itu melangkah keluar dari Pejabat Pos. Susu anak, lampin, beras, isi minyak, hutang piutang dan semestinya wang tersebut hanya membuatkan tangki minyak kereta mereka terisi penuh sekali sahaja.

Dan seterusnya mereka akan menanggung kesan kenaikan harga minyak tersebut mulai hari itu hingga hari-hari berikutnya yang mendatang tanpa Rebet Petrol menjanjikan apa-apa keringanan beban seperti yang dijaja oleh kerajaan.