Sabtu, Julai 26, 2008

Kuasa Rakyat : Idea Beracun ?

Ramai bijak pandai negara kita hari ini, secara sengaja atau tak sengaja, sedang menegakkan tiang pemerintahan mutlak Al Masikh Al Dajal ke atas umat manusia dengan kata kunci 'Kuasa Rakyat' atau 'Makkal Sakhti' atau 'People's Power'. Apa jua maksudnya, renung-renungkanlah cebisan dari Protokol Zionis yang ditulis pada 1895 di bawah. Ironiknya, ianya berkesinambungan hingga ke hari ini dan benar-benar teradaptasi pada politik negara ini :

PROTOKOL No. 1

1. Mengketepikan bahasa yang halus, kita mampu menjelaskan maksud setiap pegangan; dengan penilaian-penilaian serta pengurangan-pengurangan, kita mampu memberi penjelasan atas fakta di sekeliling kita.

2. Apa yang hendak saya rangka ialah, pada suatu masa nanti, sistem kita akan dilihat dari dua sudut berbeza. Satu dari sudut kita sendiri, dan satu lagi dari sudut bangsa bukan kita.

3. Hendaklah kita ketahui bahawa manusia dengan naluri yang jahat adalah lebih banyak bilangannya dari yang bernaluri baik. Maka cara untuk menguasai mereka hanyalah dengan cara ganas dan kejam, bukannya dengan cara perbincangan akademik. Semua manusia mahukan kuasa, semua mahu untuk menjadi diktator jika berpeluang, dan cukup payah untuk berjumpa mereka yang sanggup untuk tidak mengorbankan kebajikan ramai demi kebajikan diri sendiri.

4. Apa yang menahan pemangsa untuk memangsai golongan yang bergelar manusia? Sehingga hari ini, apakah yang telah menjadi pedoman mereka?

5. Di peringkat awal struktur masyarakat, mereka telah berhadapan dengan penguasaan yang kejam dan membabi buta. Kemudian, datangnya undang-undang yang sebenarnya cuma helah yang terselindung. Saya merumuskan bahawa pada hukum alam, hak itu wujud untuk manusia menuntutnya.

6. Kebebasan politik hanyalah idea dan bukannya fakta. Idea ini amat perlu bagi seseorang itu untuk tahu bagaimana untuk diwujudkan di dalam keperluan untuk menarik perhatian masyarakat umum untuk menyokong sebuah pihak yang menentang bagi menghadapi sebuah pihak yang memerintah. Tugasan ini lebih mudah sekiranya si penentang sendiri telah terjangkit dengan penyakit kebebasan yang disebut LIBERALISMA, dan demi idea kebebasan ini, sanggup untuk berkongsi-kongsi kuasa. Hasilnya ,bertepatanlah dengan kejayaan teori kita selama ini kekuatan sebuah kerajaan yang menjadi lemah dan dengan hukum kehidupan, ianya bertukar tangan kepada sebuah kerajaan yang tak mungkin tertubuh tanpa pedoman, dan zahirnya, kerajaan baru tersebut telah dilemahkan oleh liberalisma itu sendiri.

7. Dalam zaman kita, kuasa yang telah menggantikan kekuasaan si pemerintah yang liberal adalah kuasa emas. Kuasa masa hanyalah pada mereka yang beriman. Idea kebebasan sebenarnya mustahil untuk tercipta kerana tiada siapa mengetahui bagaimana untuk menggunakannya dengan kadar yang sempurna. Cukup dengan hanya menyuruh golongan manusia menjalankan pemerintahan sendiri untuk satu jangkawaktu sebelum ianya bertukar menjadi huru-hara yang tidak terkawal. Dari detik itulah kita dapat membentuk permusuhan antara golongan dimana akhirnya pemerintahan tersebut runtuh dan kepentingan mereka cumalah secuit debu.

8. Sama ada pemerintahan tersebut lemah akibat serangan dalaman, atau pertikaian dalaman membawa kepada campurtangan musuh luar – ia tetap dianggap selamanya kalah: MEREKA TELAH KITA KUASAI. Penjajahan mutlak perbendaharaan mereka di tangan kita membuatkan mereka akan bergantung penuh terhadap kita sehingga mereka akan papa kedana sekiranya mereka tidak mengharapkan kita.

9. Sekiranya ada puak liberal yang menyebut bayangan di atas sebagai tidak bermoral, ingin saya bertanya: Sekiranya setiap negara mempunyai musuh dalaman dan musuh luaran; sebagai bentuk penyelesaian konflik, contohnya membuatkan musuh tidak menyedari plan serangan dan pertahanan, menyerangnya tatkala leka atau dengan kekuatan yang berat sebelah, perlukah pemusnah struktur masyarakat dan persatuan negara-negara ini disebut sebagai tidak bermoral dan tidak dibenarkan sama sekali?

10. Adakah patut bagi minda yang logik mengharapkan kejayaan memimpin masyarakat dengan bantuan nasihat atau perbincangan, apabila sebarang bantahan atau perselisihan sekelumit apa perkara sekalipun, boleh diketengahkan andainya ianya menepati kehendak rakyat yang jelas mempunyai kuasa pemikiran yang berpengaruh? Semua manusia sentiasa menurut sekelumit kehendak hati, kepercayaan, tradisi dan teori sentimental, menjadi mangsa kepada pertikaian berpuak-puak yang akan melambatkan penyelesaian apa jua masalah yang pada hakikatnya pertikaian yang rasional untuk ditangani. Setiap resolusi dari masyarakat bergantung kepada suara majoriti di mana tanpa mengetahui rahsia politik, tertanam benih dari resolusi yang bukan-bukan yang membawa pemerintahan tersebut kearah kehancuran.

11. Politik tidak mempunyai persamaan dengan moraliti. Pemerintah yang memerintah dengan moral bukanlah pemerintah yang cekap dan ia tidak akan kekal sebagai teraju. Sesiapa yang ingin memerintah perlulah bijaksana dan berpura-pura. Kualiti kebangsaan yang tinggi serta kejujuran adalah cabang politik bagi memudahkan jatuhnya pemerintah tersebut dari takhtanya lebih pasti daripada dari tentangan musuh yang terkuat. Ciri-ciri ini perlu ada pada pemerintah negara-negara bangsa bukan kita dan kita perlu sentiasa memantau

12. Hak kita ada dalam tugasan. Perkataan ‘hak’ adalah abstrak dan tidak membuktikan apa-apa. Perkataan itu membawa maksud : Penuhi hasrat aku kerana dengan cara itu aku dapat buktikan aku lebih berkuasa dari kamu.

13. Di mana mulanya ‘hak’ ? Di mana ‘hak’ akan berakhir?

14. Di dalam sesebuah negara yang buruk corak pemerintahannya, undang-undang yang kononnya tidak adil, dan pemerintah telah hilang kewibawaan atas nama hak yang bertambah kuat didengari hasil liberalisasi, saya dapati wujud hak untuk menyerang menggunakan hak pihak yang kuat, memecahbelahkan kekuatan pertahanan, membina semula institusi dan menjadi tuan yang berhak ke atas mereka atas nama liberalisasi yang mereka sendiri laungkan.

15. Kuasa kita pada masa kini yang kurang dalam segala segi akan tidak dapat ditandingi oleh sesiapa kerana ia akan kekal kukuh sehingga pada suatu tahap, tiada kepandaian yang mampu melemahkannya.

16. Disebalik kejahatan sementara yang kita terpaksa lakukan ini, akan wujud satu kekuasaan yang kukuh dan elok yang akan membawa sukses dalam hidup bangsa kita kesan liberalisma yang tidak membawa apa-apa makna. Hasilnya kelak akan menerangkan maksudnya. Walaubagaimanapun, marilah kita arahkan halatuju kita kepada apa yang perlu dan patut, daripada apa yang baik dan bermoral.

17. Dihadapan kita, terbentang rancangan yang cukup strategik yang tidak mungkin digerakkan tanpa melihat kepayahan kita berkurun-kurun lalu yang sia-sia.

18. Untuk merumitkan kelicinan tindakan ini, amat perlu untuk melihat keruntuhan, kelemahan, kerusuhan, kurangnya kemampuan untuk memahami keadaan hidup sendiri, dan kebajikan diri sendiri dalam sesebuah masyarakat. Perlu difahami bahawa, kerusuhan adalah buta, tidak masuk akal dan kawalan ke atasnya bergantung kepada belas ihsan sebilangan yang lain semata-mata. Sang buta tidak akan mampu memimpin sang buta yang lain tanpa membawa kepada kacau bilau seterusnya dikalangan puak perusuh, akan wujud pemimpin mereka yang tidak memahami politikal, yang tidak akan memimpin tanpa mendatangkan kemusnahan ke atas negara tersebut.

19. Hanya mereka yang dilatih dari kecil akan syarat-syarat kemerdekaan mampu memahami perkataan-perkataan yang mampu dihasilkan dari huruf-huruf politik.

20. Mereka yang bertelagah sesama sendiri, membentuk satu permulaan di pertengahan, membawa diri mereka sendiri kearah keruntuhan akibat pertelagahan tersebut dan mencipta ketidaktentuan untuk masa depan mereka. Adakah mampu untuk khalayak ini dengan tenang dan tanpa hasad dengki, mampu menangani masalah negara tanpa melibatkan kepentingan peribadi? Bolehkah mereka ini mempertahankan diri mereka sendiri dari musuh luaran? Ianya tidak terfikir; untuk sebuah plan yang terpecah belah mengikut puak-puak perusuh, hilang penyatuan, ianya hanya usul bodoh yang tidak mungkin terlaksana.

21. Hanya dengan pemerintahan yang menindas dan menekan yang dapat memperincikan maksud kuasa yang jelas untuk menggerakkan plan secara sempurna bagi agihan dalaman sesebuah negara: dari kenyataan ini dirumuskan bahawa, sebuah kerajaan yang sempurna hanya wujud apabila kuasa mutlak ada pada tangan seorang pemerintah. Tanpa golongan seperti ini, tidak akan wujud ketamadunan kerana masyarakat menggerakkan tamadun atas panduan mereka, tidak kira siapa pun yang memerintah. Khalayak adalah pengganas dan ia mengganas pada setiap kesempatan yang wujud. Apabila khalayak merampas pucuk pimpinan, ia akan pantas menuju anarki dan meletakkan ia di atas potensi keganasan yang tinggi.

22. Awasi binatang-binatang pemabuk, berbingungan dengan minuman, di mana hak untuk berlebih-lebihan ini datang bersama kebebasan. Bukanlah untuk kita dan hak kita untuk bersama-sama di jalan tersebut. Golongan bangsa bukan kita terpesona dengan arak, anak muda mereka membesar dengan kebodohan sebagai karekter kerosakan moral peringkat awal, yang telah diperkenalkan oleh ejen khas kita – melalui pengajar, penyampai, sistem kewangan, pentadbiran dan perempuan-perempuan kita di tempat-tempat maksiat yang sering dikunjungi bangsa bukan kita. Mereka ini saya gelarkan ‘gadis-gadis sosial’ yang juga terdiri dari sukarelawan yang terpersona dengan wang dan kekayaan.

23. Jaminan kita ialah – kekuasaan dan pura-pura. Hanya kekuasaan yang menakluk hubungan politik jika tersembunyi bakat yang perlu pada seseorang pemimpin. Keganasan perlu menjadi prinsip dan kepandaian serta kepura-puraan penting bagi menjatuhkan penguasaan sesebuah kerajaan di kaki agen kita yang merupakan kuasa-kuasa baru. Kejahatan inilah satu-satunya cara untuk menamatkan kebaikan. Untuk itu, kita janganlah hentikan rasuah, pecah amanah dan penipuan dikalangan mereka supaya mereka memenuhi kehendak kejayaan kita. Dalam politik, seseorang perlulah tahu untuk merampas harta seorang yang lain sekiranya dengan cara tersebut matlamat untuk kedaulatan dan keagungan tercapai.

24. Negara kita, dalam misi penaklukan senyap-senyap dan aman, berhak melenyapkan ketakutan khalayak terhadap perang dan menggantikannya dengan sesuatu yang tidak disedari, lebih baik kaedah pembunuhannya, lebih perlu imbagan keganasannya bagi mewujudkan penurutan khalayak yang membabi buta. Saksama tetapi kekerasan tanpa belas ihsan menjadi lambang kekukuhan kita di negara tersebut; bukan demi memperolehinya sahaja, tetapi demi tanggungjawab, demi kejayaan, kita perlu teruskan program kekerasan dan kepura-puraan. Doktrin kewangan bersegi empat secara tepatnya adalah sekuat maksudnya untuk dilaksanakan. Maka dengan itu, tidak menjadi sukar untuk kita meletakkan kerajaan mereka terjajah oleh kerajaan super milik kita. Cukup bagi mereka untuk mengetahui bahawa kita tidak bersimpati terhadap usaha menghapuskan golongan yang ingkar.

25. Sejak zaman purba lagi, kitalah yang pertama dikalangan khalayak manusia yang melaungkan “Kebebasan, Kesaksamaan, Penyatuan”, kata-kata yang diulang-ulang oleh pak turut yang bodoh, di mana, dari sediap arah sudut, berpegang pada kata-kata ini dan memperjuangkannya kononnya ke arah dunia yang lebih baik, ke arah kebebasan mutlak individu, yang akhirnya memberi kekuatan kepada khalayak tersebut. Sang pandai dikalangan bangsa bukan kita, ahli intelek, tidak dapat menilai dari laungan abstrak ini bahawa tidak wujud persamaan, tidak mungkin ada kebebasan kerana hakikat ciptaan manusia itu sendiri berbeza-beza mindanya, karekternya, keupayaannya; sepertimana terciptanya undang-undang alam terhadap manusia; tidak akan terfikir mereka bahawa kuasa rakyat itu buta semata-mata, dengan memilih dikalangan mereka untuk memimpin hanya menaikkan si bahlul yang sama seperti mereka, sehandal mana sekalipun, walaupun bahlul, tetap berupaya untuk memerintah, manakala yang tidak handal, walaupun bijak, tidak mampu memahami rencah politik – di mana semua ini bangsa bukan kita tidak pedulikan sangat: dan pada kadar itulah, pemerintahan dinasti telah tamat: di mana sang bapa memperturunkan ilmu memerintah kepada si anak, ehwal hubungan politik tidak diketahui sesiapa melainkan kelompok bangsawan dan tidak sesiapa boleh mengkhianati kerajaan. Maka seterusnya, makna pemerintahan dinasti ini terubah dan terhapus dan pada masa itulah ianya memudahkan kita menjulang kejayaan.

26. Seluruh pelusuk bumi bergema perkataan “Kebebasan, Kesaksamaan, Penyatuan” yang kita cipta; terima kasih kepada agen-agen buta kita yang memekik hasrat-hasrat kita dengan penuh semangat. Dan sepanjang masa inilah, kata-kata itu menjadi cacing yang mengorek lubuk hati nurani bangsa bukan kita, di sebalik penyatuan, kemakmuran dan ketenteraman mereka, telah musnah asas kekukuhan negara mereka itu. Apa yang anda akan lihat nanti, ini akan membantu kita kearah kemenangan kita; yang memungkinkan kita memiliki kemudahan – memusnahkan keistimewaan, atau dengan kata lain, golongan kelas atasan bangsa bukan kita yang tugasnya mempertahankan rakyatnya, akan menentang kita. Di atas runtuhan keturunan golongan atasan bangsa bukan kita ini, kita akan wujudkan golongan atasan yang kita didik dengan berkuasakan wang. Kelayakan golongan itu berasaskan kekayaan yang bergantung ke atas kita, dan perlu diketahui bahawa, ianya telah dipermudahkan oleh bijak pandai kita.

27. Kemenangan kita cukup dipermudahkan atas fakta bahawa atas hubungan kita dengan orang yang kita mahukan, kita akan sentiasa bermain di naluri sensitif mereka. Wang ringgit, cinta nafsu, rasa haloba atas keperluan material, dan semua ini adalah kelemahan manusia yang mampu melumpuhkan sudut inisiatif yang secara asalnya menjadi orientasi aktiviti mereka.

28. Ciri abstrak pada kebebasan telah membolehkan kita untuk menggesa khalayak di serata negara untuk menganggap bahawa kerajaan hanyalah pelayan rakyat semata-mata yang mana rakyat berkuasa ke atas kerajaan, dan jika mereka suka, mereka berkuasa menggantikan kerajaan mereka mengikut selera mereka.

29. Kemungkinannya kelak membolehkan kita mengatur perlantikan golongan yang kita mahukan seperti kitalah yang berkuasa untuk melantik.


PROTOKOL No. 4

1. Setiap republik ( sistem kuasa rakyat ) melalui peringkat tertentu. Pertama sekali, peringkat khalayak merusuh tidak tentu hala dengan sistem yang porak peranda; keduanya apabila berlaku kacau bilau, ia membawa kepada kediktatoran – tiada lagi itu ini – melainkan kediktaroran, tanpa terlihat oleh mereka, ianya adalah hasil organisasi yang rahsia, yang bekerja dibelakang tabir, disebalik segala ejen yang wujud, sesiapapun yang memerintahnya, rahsia ini akan terpelihara, terima kasih ke atas hasil sumber-sumber yang kita miliki bagi kita terus merajai.

2. Siapa yang akan menentang kuasa yang tidak kelihatan ini? Secara tepatnya, inilah apa tujuan kita. Pertukangan bangsa bukan kita berkhidmat sebagai skrin kita dan objek-objek kita dan rancangan tindakan kuasa kita, walaupun di tempat yang cukup suci, tetap menjadi misteri bagi sebahagian orang ramai.

3. Kebebasan mungkin tidak mendatangkan masalah dan diterima dalam kemajuan ekonomi negara-negara, dengan perilaku rakyatnya yang teguh diatas keimanan kepada Tuhan dan persaudaraan insaniah, tidak seperti konsep kesamarataan yang bercanggah dengan hukum ciptaan, ianya membawa kearah penaklukan. Dengan keimanan, rakyat-rakyat dibawah pemimpin yang beriman akan berpandukan penguasaan Tuhan terhadap bumi. INILAH SEBABNYA PENTING BAGI KITA UNTUK MELEMAHKAN SEMUA BENTUK PEGANGAN AGAMA, MENARIK KELUAR DARI PEMIKIRAN “bangsa bukan kita” AKAN KEESAAN TUHAN DAN KUASA-NYA, DAN MEMASUKKAN ANGKA DAN KIRA-KIRA SERTA KEPERLUAN MATERIAL.

4. Dalam membuatkan bangsa bukan kita tidak punya masa untuk berfikir dan berilmu, fikiran mereka perlu dialihkan kepada industri dan perdagangan. Kesannya, semua negara akan ditelan oleh semangat memperoleh kekayaan dan untuk itu, tiada masa bagi mereka untuk melihat musuh yang nyata. Sekali lagi, bagi membuatkan “kebebasan’ menjadi punca porak peranda dan meruntuhkan masyarakat bangsa bukan kita, hendaklah kita letakkan industri dalam asas yang tidak kukuh dan spekulatif: hasilnya adalah apa jua hasil industri melalui apa jua saluran akan melalui ketidaktentuan khabar angin yang tentunya adalah ditangan kita.

5. Akibatnya, penggemblengan pemerintah yang meningkat dan kesan ekonomi akibat daripadanya akan mewujudkan rakyat yang kecewa, bingung dan tidak berhati perut. Komuniti seperti ini akan menyuburkan kebencian terhadap agama dan pemimpin. Mereka hanya berkiblatkan wang, juga emas, dan mencipta satu pegangan yang benar-benar terpesong, demi kesenangan kebendaan yang dicipta oleh wang. Dan pada saatnya nanti bukan untuk mencari kebaikan, malah bukan untuk menuntut kekayaan, tetapi semata-mata kebencian terhadap golongan ini, puak kelas bawahan bangsa bukan kita akan mengikuti petunjuk kita untuk menentang kuasa-kuasa dan para bijak pandai bangsa bukan kita.


PROTOKOL No. 9

1. Dalam melaksanakan prinsip kita, tumpukan perhatian kepada karekter orang-orang di negara-negara yang kamu pantau; secara umum, kehendak mereka, hinggalah sampai masanya mereka dicorakkan mengikut rekaan kita dan takkan beroleh kecemerlangan. Dengan menghampiri kehendak mereka secara penuh hati-hati, akan kelihatan tidak akan berlalunya satu-satu dekad tanpa perubahan ke atas karekter paling degil dan kita boleh menambah orang-orang baru dikalangan mereka dari kalangan mereka yang telah kita tawan.

2. Perkataan liberal yang menjadi tunggak kepada seruan “Kebebasan, Kesaksamaan, Penyatuan”, apabila tiba masanya kita berkuasa tidak lagi akan menjadi tunggak tetapi hanyalah luahan idealisma semata-mata, kepada “Hak kebebasan, tanggungjawab kesaksamaan dan keindahan persaudaraan”. Itulah yang akan kita lakukan, maka kita dapat menangkap lembu dengan memegang tanduknya. Hakikatnya kita telah padamkan semua undang-undang kecuali buatan kita sendiri, walaupun pada pandangan mereka, semuanya baik-baik sahaja. Hari ini, jika mana-mana negara melakukan protes terhadap kita, ianya adalah helaian yang kita ambil berat dan memang kita berikan perhatian , dan bagi sikap anti-semitik adalah cukup kita titikberatkan. Saya takkan kemukakan penjelasan lanjut, kerana subjek ini telahpun menjadi perbincangan berulang-ulang dikalangan kita.

3. Untuk kita, tiada batas dan had bagi segala aktiviti. Kerajaan Super kita dilestarikan dengan penuh sah dan dan diterangkan dengan satu perkataan yang jelas – DIKTATOR. Saya pada kedudukan yang hendak memberitahu anda dengan jelas, bahawa kita, pada masa yang sesuai, dengan kuasa undang-undang dan perbicaraan, berkuasa untuk membunuh dan menghidupkan, dimana kita, sebagai kepala seluruh pasukan pertahanan kita, sedang mendaki kemuncak pimpinan. Kita perintah dengan kuasa kehendak kerana ditangan kita ada sebahagian dari sebuah kuasa yang dahulunya kuat, tetapi kini telah kita kalahkan. SENJATA DITANGAN KITA INI MEMPUNYAI CITA-CITA TANPA HAD, KETAMAKAN YANG MEMBARA, KEKEJAMAN, KEBENCIAN DAN KEKOTORAN.

4. DARI KITALAH SEGALA GELORA KEGANASAN BERTERUSAN. KITA ADA DALAM PERKHIDMATAN KITA ORANG-ORANG DARI PELBAGAI CABANG PEMIKIRAN, DARI SEMUA JENIS DOKTRIN, PEMERINTAHAN BERAJA YANG TERSELAMAT, DEMOKRASI, SOSIALIS, KOMUNIS DAN PENDAMBA U-TOPIA YANG BERBAGAI. Kita telah ikat mereka semua pada tugas untuk SETIAP MEREKA MENGOREK KE AKAR UMBI SAKI BAGI PEMERINTAHAN, BERJUANG UNTUK MENGHURU-HARAKAN SUASANA. Dengan cara ini, semua negara akan tertekan, mendambakan ketenteraman, rela mengorbankan apa saja bagi mengembalikan keamanan : TETAPI KITA TAK AKAN BERIKAN MEREKA KEAMANAN SEHINGGALAH MEREKA AKUI KEDAULATAN KERAJAAN SUPER KITA, BESERTA PENGABDIAN MEREKA.

5. Rakyat merayu-rayu akan keperluan bagi dijawab persoalan sosialisma dengan cara perjanjian antarabangsa. PEPECAHAN KEPADA PUAK-PUAK SERPIHAN TELAH MEMBAWA MEREKA KE TANGAN KITA, MAKA UNTUK BERTANDING, SESEORANG ITU PERLU MEMPUNYAI WANG, DAN WANG SEMUANYA DITANGAN KITA.

6. Kita mempunyai alasan untuk menangkap pihak yang jelas terlihat dikalangan raja-raja bangsa bukan kita dan rakyat bangsa bukan kita yang buta-buta belaka, tetapi kita telah mengambil langkah yang perlu bagi semua kemungkinan: antara kuasa yang bertelagah ini, kita wujudkan pengukuhan berupa keganasan antara mereka ini. Golongan rakyat ini akan mengharapkan kita, dan hanya kita, yang akan memberikan kepada mereka pemimpin dan halakan pimpinan tersebut ke arah kejayaan kita.

7. Untuk memastikan kuasa rakyat ini tidak akan tersasar dari pedoman kita, kita perlu sentiasa masuk mencampuri urusan dan bersatu dengan mereka, kalau tidak secara tampak, dengan apa jua cara pun yang kita fikirkan perlu. Bila kita diiktiraf sebagai satu-satunya kuasa yang yang dekat dihati rakyat-rakyat ini, kita dapat mengajar mereka untuk melalui laluan yang sesuai dengan kehendak kita.

8. Siapa yang akan memantau apa yang diajar di sekolah-sekolah luar bandar? Si raja mahupun pemerintah sendiri tidak akan mampu menjawabnya tetapi akan menjadi pengetahuan umum apabila ianya disebarkan melalui suara-suara rakyat sendiri.

9. Dalam usaha untuk memusnahkan institusi-institusi bangsa bukan kita, kita buaikan mereka seenaknya, dan memegang seketika spring yang menjadi panduan bagi mekanisma operasinya. Spring ini akan kita gantikan dengan lesen liberisasi yang porak peranda. Kita berjaya memegang pentadbiran dan undang-undang, juga pada pengendali pilihanraya, juga pada akhbar, pada kebebasan individu, TETAPI PADA KEUTAMAANNYA IALAH PADA PENDIDIKAN DAN LATIHAN YANG MENJADI ISI PENTING UNTUK BEBAS WUJUD.

10. KITA TELAH MEMPERBODOHKAN, MELALAIKAN DAN MEROSAKKAN BELIA “bangsa bukan kita” DENGAN MEBESARKAN MEREKA DALAM PRINSIP-PRINSIP DAN TEORI-TEORI YANG KITA REKA DAN KITA SENDIRI KETAHUI ADALAH PALSU, DAN MEREKA-MEREKA INI TERUS MENGKAJINYA.

11. Disebalik undang-undang sedia ada, tanpa dibuat perubahan ke atasnya, dan hanya dengan membuat sedikit percanggahan tafsiran, kita telah membina sesuatu yang jelas dapat dilihat hasilnya. Hasil ini tampak dengan fakta UNDANG-UNDANG BERTOPENGKAN TAFSIRAN: kemudiannya jauhkan dari pengetahuan pemerintah, hingga tidak mungkin untuk membuat sesuatu diluar kekusutan perundangan tersebut.

12. Ini berdasarkan teori rundingan.

13. Anda mungkin mengatakan bahawa bangsa bukan kita akan bangun menentang kita, lengkap bersenjata, sekiranya mereka menyedari agenda ini, tetapi di Barat, kita telah mematikan kehendak ganas ini – di bawah tanah, kotaraya, dan segala aspek kehidupan itu, sebelum tiba masanya, akan dipandu oleh wang. Setelah masanya tiba, segalanya akan terbang melayang diudara termasuklah organisasi mereka dan arkib-arkib mereka.


PROTOKOL No. 14

1. Apabila tegaknya kedaulatan kita ke atas dunia kelak, TIDAK PATUT BAGI KITA UNTUK MENGEKALKAN KEWUJUDAN LAIN-LAIN AGAMA SELAIN DARI FAHAMAN KITA, yakni dari Tuhan Yang Esa, yang mana takdir kita adalah atas alasan kitalah manusia terpilih dan takdir kita adalah untuk menggabungkan semua takdir yang ada di dunia.Untuk itu kita mesti HAPUSKAN LAIN-LAIN KEPERCAYAAN. Jika ianya memberikan hasil sepertimana wujudnya atheist hari ini, ianya bukan sahaja peringkat perubahan yang diperkenalkan oleh kita, ianya menjadi peringatan kepada golongan yang ingkar kepada ajaran Nabi Musa, melalui sistemnya yang stabil dan membawa penundukan seluruh dunia ke atas kita. Untuk itu, kita hendaklah menzahirkan hak yang dianugerahi melalui kuasa pendidikan, kemudian, pada setiap peluang yang wujud, kita mesti menerbitkan artikel-artikel yang menjelaskan betapa beruntungnya corak pemerintahan kita ke atas mereka berbanding yang lepas-lepas. Hasil dari ketenteraman yang kita wujudkan melalui apa yang telah mereka usahakan dengan kempen-kempen sejak beratus tahun, membuahkan faedah yang tinggi kepada kita. Kesilapan kerajaan bangsa bukan kita akan dipertunjukkan oleh kita dengan cara cukup jelas. Kita boleh tanamkan kebencian kepada khalayak umum sehingga mereka memilih untuk diam dan tenteram di bawah naungan kita, daripada kacau-bilau dan huru-hara kesan dari kebebasan yang kita ciptakan untuk merubah hakikat kewujudan mereka, daripada kekecohan yang diperjuangkan oleh suara rakyat dalam penerokaan bodoh mereka yang siapa pun tidak tahu apa yang mereka sedang dan telah lakukan… PERUBAHAN TIDAK BERGUNA BENTUK KERAJAAN YANG KITA BAWAKAN KEPADA “bangsa bukan kita” SAAT KITA MEROBAH STRUKTUR NEGARA MEREKA, AKAN MENUJU KE TAHAP DI MANA MEREKA RELA UNTUK MENDERITA HIDUP DENGAN SISTEM KITA KESAN DARI KETIDAKSANGGUPAN UNTUK MENGHADAPI SEMULA KESENGSARAAN DAN HURU-HARA YANG TELAH MEREKA LALUI SEBELUM ITU.

2. Pada masa yang sama, kita tidak boleh tidak, memperhebahkan sejarah kesilapan kerajaan bangsa bukan kita yang mencabuli hak-hak kemanusiaan selama berkurun-kurun berpandukan kebengapan mereka untuk memahami apa yang sebenarnya terbaik untuk hukum kemanusiaan tatkala mereka terkejar-kejar mendapatkan kuasa rakyat dan langsung tidak sedar bahawa sistem tersebut akan terus mencipta keburukan pada pemikiran, akidah dan sesama manusia.

3. Seluruh gerak usaha bagi kaedah dan prinsip kita adalah berdasarkan fakta bahawa kita akan terapkan kepada mereka tentang lenyapnya hakikat kehidupan yang lama dalam kehidupan sosial terkini.

4. Para filsafat kita akan memperbincangkan kekurangan semua jenis anutan bangsa bukan kita dan tiada siapa yang akan membahaskan anutan kita dengan sebetul-betulnya memandangkan ianya adalah rahsia penyelamat kita yang tidak akan terbongkar pegangannya.

5. Di negara-negara yang dikenali kerana kemajuan dan kemodenan pemikiran, kita telah ciptakan kecelikan pengetahuan yang bersifat tidak masuk akal, kotor dan jijik. Setelah tersuntiknya kuasa kita kelak, kita akan teruskan kewujudannya bagi memudahkan kita mencorak percanggahan melalui ucapan-ucapan, program-program yang akan dilaksanakan oleh ejen-ejen kita yang bertebaran… Cerdik pandai kita, yang dilatih mengepalai bangsa bukan kita, akan mereka laungkan ucapan-ucapan, projek-projek, memoir, artikel yang akan digunakan oleh kita untuk mempengaruhi minda bangsa bukan kita, justeru menghalakannya ke arah kefahaman dan pengetahuan yang kita kehendaki.

Sekian petikan dari protokol yang amat terkenal itu. Tidak diketahui berapa ramaikah umat Islam di Malaysia pernah membacanya dengan terperinci. Untuk menentang dengan kudrat, rasanya, sudah terlambat. Hanya kesedaran sendiri yang mampu menjadi penyelamat.

Wallahualam Bisawab

Nota : Teks asal protokol ini adalah di dalam Bahasa Inggeris. Untuk membaca keseluruhan 24 protokol tersebut, sila klik di sini

-ipohmalay-

Ipoh Malay : A Brief History

Ipoh Malay or Melayu Ipoh is a segment of unique Malay community in Malaysia. They live as a minority in a Chinese dominated city , Ipoh , the administration centre for Malay State of Perak since 1884. For over 200 years, the early Mendeling from Sumatra reign the territory before the mass influx of Chinese immigrant change the landscape forever.

THE GREAT JOURNEY

Ipoh was opened to the world by Dato Panglima Kulup Kinta, a Mendeling Malay, a Muslim and originated from Sumatra in early 1650s. He navigate Kinta River from Perak River and end up at small waterfalls near Gunung Cheroh that stop him from encroaching upper. Mistically, he met a genie that told him to stop until that point. The place now stands the largest Hindu Temple of Ipoh.

Met Orang Asli

When he reach the valley, the Kampong Ipoh has already existed and inhabited by orang Hulu, today called Orang Asli. This place then turned into Malay tin mining area, a source that traded at Teluk Mak Intan, the today Teluk Intan, some hundred km river distance away. A quote from a book written by Khoo Salma Nasution stated :

" So peculiarly is Kinta a mining district, that even the Sakais of the hills do a little mining to get some tin and wherewith to buy the choppers and sarongs which the Malays sell to them at an exorbitant price. (1) (Abraham Hale 1870s) "


Kampong Paloh Opened

This Malays later opened Kampong Paluh, means muddy swamp, a few yards away from Kampong Ipoh. Later in early 1800s the settlement grows bigger which formed Kampong Kuala Pari and Kampong Java. At the end of Malay domination, Kampong Manjoi opened at the same period when the British occupiers reach the heavenly tin valley, and brought in Chinese labor for tin mines.

" Malays prefer mountain mines called "lampang". These workings are situated near a stream or torrent which provide the necessary water to wash the earth. It consists of one or several narrow trenches, parallel to the stream and joined to it at both ends so that one can get a certain volume of water. The trench is widened little by little and the earth is simply thrown to the bottom; the current, operating a natural washing process, carries away the light parts. From time to time, the valuable deposits are scooped out and undergo a final washing process on a flat surface. This mechanical process is rather easy, owing to the size of tin grains, more abundant on mountain-sides than in the plains. Hence, this "lampang" method is considerably more productive when miners have the good fortune to find a rich area. In these operations, 5 or 6 Malays enter into a partnership, rarely more. (5) (De la Croix, 1881)"


Image from Khoo Salma Nasution archives

CHINESE MASSIVE ENTRANCE
Chinese Begin


Not long before the mass destruction of Ipoh natural landscape in the hands of opportunist, the British, shooed the opposing Sultan Abdullah to Seychelles Island and promotes the newly cooperative Sultan Yusuf administration. Perak State later grew prosperous when tin mining became the main income via international trading. The more mining land opened, the more Chinese migrated to enslave themselves in a mining toil.

Chinese Stopped

Until the control of migration excersice introduced in 1931, Ipoh have 70,000 lives, with Chinese dominated 85% of its population. The Malays faced a world of shock with the massive change i.e. being the minority. The vast increment of population for a straight 60 years is believed was at 20% a year. Ipoh was the second Chinese harbour in Malay ruling states after Kuala Lumpur. In fact, in 1931, Kuala Lumpur hosting lesser than 60,000 inhabitants.

A Town Was Born

By the changes, Ipoh enliven by Town Council with early township planning. Loads of investment drop in one is the HSBC that opened in 1909 as the first in Malaya near Ipoh Field. The Chinese traders occupied councils buildings with some are still at killing low monthly rentals.

MALAY EMIGRATION
Malay Effluence

When the Chinese had turned Ipoh into a chinatown, more and more Malays migrate into rural areas nearby namely Sungai Siput, Parit and Kuala Kangsar, simultaneous with the development of British initiated roadways and railroading. The number of Malays in Ipoh dropped drastically and the Chinese dominated shops, mines, cultivation land and caves. Still the remain, some die hard pioneers generation living in Manjoi, Kampong Paloh, Kampong Java, Kuala Pari and Pasir Puteh.

Royalties Rule

For hundreds years, the Java and Sumatra landlord had to deal with the situation that that there is a Sultan administration officers to rate their activities. Each District had its governor appointed by Sultan and thus they are the Kings tongue and hands. By the year 1930s, the appointed Panglima Kinta (Duke of Kinta), Datuk C.M. Yussuf, has the opportunity to initiate a first ever bus service from Ipoh old town to Gopeng. Although the place of strange race has formed, the British liaison with Sultan has helped Malays to remain as the first occupier.

WORLD WAR II AND THE CIRCAS
Japanese Occupation

During this era, tens of architectural buildings with western and middle-eastern design have been built. The Japanese stationed at various grand buildings as St. Michael Institution, the railway station, Anderson School as their operation offices. As we know, this age of eastern rules, Chinese turned to be victim of the Japs for their support to China during Sino-Japan War years before. Chinese villages ragefully set ablazed by the Japanese Army.

The Communist Terrorist

As theres no specific death of Malays in Ipoh, the national figure for person killed during the 14 days communist rules in 1948 is around 10,000. The chaotic 14 days of ruling lit an opportunity for the Communist Party of Malaya turns Malay for revenge. Scholars, village cheifs, imams, penghulus was the target of their brutality. They have been slaughtered, shot at point blank, decapitated and the entire family erased, for the things they ought to do as the rule enforcer. The brutality remains as an unforgotten mark for even the younger generation of Malays who knew the story well. On that fateful period, the British, for their way to retain their Queens territory, gave supports on war against communist that they have armed few years back. From then on, the Malay Armed Forced held responsiblity in fighting the guerillas to the day of abolishment of communist threat by December 1989.

POST INDEPENDENCE
The May 13, 1969


There is alot of stories told by veterans about things happened during that fateful day in Ipoh. One is about a Malay lady who are pregnant, been cut his carriage and dropped the infant in Canning Garden market. But thats an aural without fact. The Kuala Lumpur riots believed started in Penang but yet to know what happened here in Ipoh.

Remalaynization

As a response to third PM, Tun Razak campaign in upgrading the urban Malay, the town council moves to bring back Malays into the town as early as 1975. Numerous low cost housing estates built. More and more Malays especially the civil retirees bought houses and lands in Ipoh and this turned to be the mass majority of Ipoh Malay today.The Tin Turmoil

In early 1980s, the whole world experienced a tin price decrement. As the leading tin producer with commodities above the Bolivia that are the second, Kinta district doomed with slow progress. Ipoh lagged behind since it industrial moves affected with the fact that the town is the most remote from the sea.

IPOH TODAY

However, Ipoh still remains cool and calm without high volume traffic and intoxicative air. The society now is well suit interracial network but still in a typical segregation. Few Malays understand Cantonese and rare enough, there is Chinese that understand the fast spoken local Malay dialect. Ipoh remains neat and tidy with high energize flows of Kinta River drying most drains and thus the eyesores of seaside towns alike is almost invisible, plus, without cat-size rats. The switching representative in the parliament from BN-MCA to DAP does not change Ipoh city at any stake.