Jumaat, Disember 07, 2012

Jepun Digegar Gempa 7.3 Richter 4.18 Petang Tadi

Jepun digoncang tsunami 2 kali sebentar tadi iaitu 7.2 pada skala Richter pada jam 4.18 petang dan 6.2 pada skala Richter pada jam 4.31 petang  waktu Malaysia. Amaran tsunami telah dikeluarkan manakala kerosakan dan kemalangan jiwa belum dilaporkan.



Rasuah : Menteri Belia Dan Sukan Indonesia Letak Jawatan

Belum reda Indonesia digemparkan dengan jatuhnya kedudukan mereka dalam ranking Indeks Persepsi Rasuah, mereka digemparkan pula dengan perletakan jawatan Andi Mallarangeng, Menteri Belia dan Sukan mereka.

Andi menjadi tertuduh bersama beberapa lagi pegawai KBS mereka berkait kes rasuah dalam projek pusat pendidikan sukan dan kompleks sukan di Hambalang, Jawa Barat.

Masyarakat Indonesia menyambut baik keputusan itu dan menyebutnya sebagai langkah positif yang baru untuk Indonesia. Ini ditambah dengan kemelut bolasepak negara itu iaitu pepecahan PSSI dengan tertubuhnya serpihan PSSI iaitu KPSI (Suruhanjaya Penyelamat Bolasepak Indonesia) yang dikatakan punca prestasi Indonesia di persada bolasepak antarabangsa merudum.



Jumat, 07/12/2012 10:07 WIB

Andi Mallarangeng: Saya Mengundurkan Diri Sebagai Menpora

Septiana Ledysia - detikNews



Jakarta - Andi Mallarangeng akhirnya memastikan mundur sebagai Menteri Pemuda dan Olahraga. Dia akan fokus menghadapi kasus hukum yang menjeratnya.

"Tadi pagi saya menghadap Bapak Presiden dan mengajukan surat pengunduran diri saya sebagai Menpora dan mulai berlaku hari ini," kata Andi saat jumpa pers di Kemenpora, Jl Gerbang Pemuda, Jakarta, Jumat (7/12/2012) pukul 10.00 WIB.

Andi mengenakan kemeja batik motif cokelat dengan didampingi para stafnya. Andi membacakan naskah jumpa persnya dan mengawali pernyataannya dengan Salam Olahraga!

Andi Mallarangeng telah ditetapkan sebagai tersangka kasus proyek Hambalang oleh KPK pada Kamis kemarin. Pagi ini, Andi pun langsung menghadap Presiden SBY di Istana Negara untuk mengajukan permohonan pengunduran dirinya.