Monday, March 10, 2014

Mengapa Kehilangan MH370 8 Mac 2014 Cukup Misteri? #PrayForMH370 #DoakanMH370



Kehilangan pesawat Boeing 777-200 MH370 Malaysia Airlines tujuan Beijing bermula dengan terputusnya hubungan dengan menara kawalan selepas 49 minit berlepas dari KLIA. Ia disahkan hilang pada jam 2:41 pagi. Penerbangan bernombor MH370 itu adalah hubungan MAS ke Beijing setiap hari berlepas jam 12:35 malam.

Persoalan hilangnya di laut cetek amat mencetus hairan. Selepas 66 jam, pesawat belum ditemui. 

Kedalaman laut di kawasan itu tidak lebih 200 meter. Ia boleh dikesan oleh sonar nelayan biasa sahaja.

Mengapa sains dan teknologi yang kita kenali cukup moden hari ini tidak mampu menjelaskan apa-apa?

Berbeza dengan kes Adam Air pada 1.1.2007 di Laut Sulawesi sedalam 2000 meter dan Air France di Lautan Atlantik yang belum dipetakan di Brazil pada 1.6.2010 yang berkedalaman 4000 meter.

Lautan cetek ini mempunyai banyak pelantar minyak  dan penuh dengan nelayan mencari makan termasuk pemancing-pemancing dan maklumat dari mereka ini sudah tentulah jelas sudah lama memberi bukti kerana ia berlaku pada ketika penikmat langit malam belum mahu tidur. 

Jika ia meletup di udara, tentu sahaja banyak mata yang menjadi saksi. Segala peraturan protokol sebagainya telah dipatuhi dalam pengendalian penyelenggaraan pesawat.

Jika ia upaya pengganas dengan dua pasport yang sudah terbatal berwajah bukan Asia, perisikan Amerika Syarikat menjelaskan itu belum boleh dijadikan alasan mengingati pemerdagangan orang dan imigran gelap menggunakan kaedah ini selama ini. 

#PrayForMH370 : Lelaki di Kelantan dakwa lihat cahaya menjunam ke laut

Seorang peniaga dari Ketereh mendakwa terlihat cahaya cerah berwarna putih yang dipercayai dari sebuah pesawat, menjunam pada kelajuan tinggi ke laut kira-kira jam 1:45 pagi , di hari hilangnya pesawat penerbangan MH370 dari KL ke Beijing awal Sabtu lalu.

Gambar NST
Dia mendakwa terlihat cahaya tersebut dari pintu belakang rumahnya yang bergerak ke arah laut menghala ke Bachok dari rumahnya yang disebut sebagai pelik.

"Selalunya pesawat yang melalui laluan di sini menggunakan laluan yang tetap tetapi pesawat yang ini tidak mengikuti laluan tersebut".

Beliau yang mendakwa melihat cahaya putih itu selama 5 minit sebelum cahaya tersebut menjunam.

Namun dia tidak dapat memastikan adakah ianya pesawat memandangkan tiada kerdipan cahaya merah yang kelihatan. Dia yang tidak mengendahkan hal tersebut masuk tidur selepas itu.

Hanya setelah mendegar khabar hilangnya pesawat MAS di radio, Alif Fathi Abdul Hadi, 29, berbincang dengan ahli keluarga yang menyarankannya untuk membuat laporan.



MISSING MH370: Man claims possible sighting of airliner


KELANTAN: A businessman in Ketereh claimed that he saw a bright white light, believed to be of an aircraft, descending at high speed towards the South China Sea about 1.45am on the day flight MH370 went missing.

Alif Fathi Abdul Hadi, 29, told the New Straits Times what he saw after lodging a report with the Malaysian Maritime Enforcement Agency (MMEA) in Tok Bali earlier today.
Alif said he was in the compound of his home when he saw the bright white light, which he described as similar to the ones used by airplanes during night flights.
"I was walking towards my back door when I caught a glimpse of the white light.
"It was moving towards the sea, towards Bachok area, which was unusual.
"Usually, aircrafts that fly over here have their usual route pattern, but this one went completely towards the other way," he said.
Alif said he watched the light's movement for about five minutes, before realising that it was descending.
However, he said he was not sure that it was an airplane as he only saw the light.
He said there was no blinking red light.
"I did not think much about it, and went to sleep.
"Only the next day, when I heard the news on the radio, I thought that the light I saw could be from the aircraft's.
"After discussing with my family members, they advised me to lodge a report, and I hope this information can be of any help," he said.
Alif was accompanied by his uncle Rosman Ishak, 55, when he lodged the report.


Read more: MISSING MH370: Man claims possible sighting of airliner - Latest - New Straits Times 




#PrayForMH370 : Vietnam benarkan kapal 3 kapal China dan 1 kapal Amerika Syarikat masuki perairannya

Vietnam telah membenarkan kapal China dan Amerika Syarikat memasuki perairannya untuk mencari pesawat Boeing 777-200 MH370 milik Penerbangan Malaysia yang hilang jam 2 pagi Sabtu lalu.

Tiga kapal China dan 1 kapal Amerika Syarikat diberi kebenaran untuk memasuki perairan vietnam oleh Kementerian Pertahanan negara tersebut.


HANOI, March 10 (Xinhua) -- Vietnam allowed Chinese and U.S. vessels to enter its waters to search for the missing Malaysian Airlines flight, said Vietnam's National Committee for Search and Rescue Monday. According to the committee, three Chinese vessels and one U.S. vessel were licensed by the Vietnamese defense ministry.

#PrayForMH370 : Warga China hairan nombor pasportnya dalam senarai penumpang

Polis di China Timur mengesahkan semalam bahawa seorang penumpang dari wilayah Fujian yang didaftarkan dalam penerbangan MH370 yang hilang, tidak menaiki pesawat tersebut berdasarkan nombor pasportnya. 

 Walaubagaimanapun, nama yang terdapat dalam senarai penumpang tidak sepadan dengan nama pemilik nombor pasport itu yang menurut pemiliknya, tidak pernah hilang atau dicuri.


Malaysia Airlines boarding record on Chinese passenger questioned

English.news.cn   2014-03-09 15:19:31
FUZHOU, March 9 (Xinhua) -- East China police confirmed on Sunday that a Chinese from east China's Fujian Province, whose passport number G25****18 is on the boarding list offered by Malaysia Airlines, did not board the airline's missing plane.
However, police said the passport owner's name does not match the name provided by Malaysia Airlines. The owner of the passport is still in Fujian and has no departure records, according to police.
The owner said the passport has never been lost or stolen.

#PrayForMH370 : Pesawat India pernah terhempas dengan 10 penumpang salah guna pasport orang lain

Walaupun ada pihak yang seolah-olah segera mahu memutuskan bahawa pesawat MH370 dirampas pengganas atas krisis identiti 2 penumpang yang menggunakan pasport orang lain, pihak Amerika Syarikat tidak menjuruskan ia kepada upaya keganasan yang boleh diputuskan kesahihannya kerana boleh jadi itu mungkin pendatang haram yang mahu ke negara lain.

Dua identiti ini dipercayai mahu transit di Beijing sebelum berlepas ke Eropah menurut rekod pembelian tiket mereka.

Pesawat India Air pernah terhempas di mangalore pada tahun 2010 dalam perjalanan ke Dubai dengan kematian 158 orang dengan 10 daripadanya diragui  identiti mereka berdasarkan penggunaan pasport bukan milik mereka. Namun ia tidak menjurus kepada kesimpulan pesawat tersebut dirampas atau disabotaj.





Could it have been a terrorist attack?
The airline says it is not ruling out any theory while officials in the US, which is sending FBI investigators, say there is no evidence of such an attack yet.
The presence of two passengers with stolen passports is a breach of security but could relate to illegal migration.
When an Air India plane crashed in Mangalore in 2010 en route from Dubai, with the loss of 158 lives, as many 10 fraudulent passports were recovered. - BBC


#PrayForMH370 : Saham MAS jatuh

Saham MAS jatuh 18% ke rekod terendah ketika pencarian pesawatnya yang hilang masuk hari ke 3. Ia telah menyusut 33% dalam tahun ini.



10 March 2014 Last updated at 02:29

Malaysia Airlines shares fall 18% after jet disappearance


Shares in Malaysia Airlines plunged 18% to a record low as the search for a missing jet continued for a third day.
A multinational team has been looking for Flight 370 since Saturday after it disappeared en route from Kuala Lumpur to Beijing.
Shares in the firm recovered some of the early fall, but are already down more than 33% for the year.
Malaysia Airlines has been struggling as low cost carriers have increased competition in the region.
A planned share swap with budget airline Air Asia was called off in 2012, after pressure from Malaysia Airline's unions forced the firm to scrap the proposal.
In 2013, Malaysian Airline System, the firm that operates Malaysia Airlines, reported a loss of 1.17bn ringgit ($360m) compared with a 432m ringgit loss in 2012.