Ahad, Januari 16, 2011

Pemuda PAS Sanggah Khalid Samad berhubung Isu Larangan Melayu Kerja Premis Jual Arak

Selang beberapa hari Khalid Samad mahu larangan Melayu kerja di premis menjual arak di restoran, pub dan disko 'disederhanakan', Pemuda PAS mencabarnya dengan menetapkan pendirian mereka atas larangan tersebut.




Published: Sunday January 16, 2011 MYT 8:27:00 PM
PAS Youth wants MPSJ to maintain liquor ban


PETALING JAYA: PAS Youth wants the Subang Jaya Municipal Council (MPSJ) to uphold its decision to bar Muslims from working in places that sell liquor although there is pressure from DAP leaders to overturn the ruling. (Pemuda PAS mahu MPSJ mengkalkan keputusannya melarang orang Islam bekerja di premis yang menjual arak walaupun ada tekadan dari DAP untuk menentang peraturan tersebut.)

The wing’s chief Nasrudin Hassan claimed the state executive council had no jurisdiction to overturn decisions made at full council meetings. (Ketuanya Nasrudin Hassan mendakwa kerajaan negeri tak ada kuasa untuk menafikan keputusan mesyuarat majlis)

He was responding to an order to MPSJ by Selangor executive councillor Ronnie Liu to retract its decision to enforce the Selangor Syariah Criminal Enactment 1995, which bars Muslims from working in premises selling liquor. (Dia memberi maklum balas tentang arahan Exco kerajaan negeri Selangor Ronnie Liu supaya MPSJ menarik balik keputusan untuk melaksanakan Enakmen Jenayah Syariah 1995 yang melarang orang Islam berkerja di premis menjual arak.)

The order on Saturday came barely 24 hours after Mentri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim announced a fund to help those displaced by the ban. (Arahan itu muncul 24 jam selepas Menteri Besar mengumumkan untuk menubuhkan tabung membatu mereka yang hilang pekerjaan atas larangan itu.)

Khalid Samad Pertahan Hak Melayu Pekerja Disko

Khalid Samad dalam kenyataannya Jumaat lalu mahu larangan ke atas orang Islam yang bekerja di premis menjual arak, disederhanakan dengan kata lain, longgarkan la.

Pelik pulak bila PAS menjadi juara untuk pekerja disko Melayu yang sebenarnya tak berapa kerat sangat pun.

Dia menceritakan seolah-olah disko itu boleh menyediakan zon tanpa alkohol sedangkan sesebuah disko mengaut untung dari penjualan arak.

Sepertinya dia mahu orang yang tak minum arak, turut bersosial bersama peminum arak. Eh. Ini salah!

Ini bermakna, seruannya hanyalah bernada alternatif yang membawa maksud memansuhkan sahaja larangan tersebut atas dasar kononnya 'tak relevan'.

Moderation on Alcohol Ban

PETALING JAYA: PAS Shah Alam MP Khalid Samad has called for moderation in the face of the ban on establishments serving alcohol from employing Muslims.

"Transformation of society does not happen overnight. A right approach should be taken, especially in handling issues with regards to an individual's stand," he told The Malay Mail.

Papan Iklan Politik PKR Di Ijok


Cantik bukan?

Macam setan.

Tadi teman ke UNISEL teman nampak papan iklan yang telah dipolitikkan seperti di atas, di Simpang 3 Ijok. Sebab inilah ramai ahli politik mereka tidak setuju dengan Ronnie Liu mempersoalkan billboard politik. Tetapi Khalid Ibrahim memback-up Ronnie. Di DUN yang disandang Khalid Ibrahim (selain kerusi sebuah Parlimen, - tamak-) ini, papan iklan di depan balai polis itu meloya bau propagandanya.

Sejarah Melayu Ipoh 4

Tidak beberapa lama selepas Pulau Pinang ditakluk British, Kapten Glass menilai eksport timah tahunan Perak ialah 5,000 pikul yang sebahagian besarnya datang dari Kinta. Setelah perjanjian dengan Belanda tamat pada 1795, pengeluaran timah merosot.

John Anderson dalam laporan mengenai kepentingan ekonomi Perak pada tahun 1824 menyatakan terdapat 20 kampung dengan setiap kampung memiliki 10 hingga 50 rumah terdapat di Kinta, dari atas Kuala Chenderiang termasuk di pinggir Sungai Kampar dan Sungai Raia.

Semasa bangsa Eropah mula memasuki Kinta pada abad ke-19, mereka menemui banyak lombong jenis telaga lama yang memang tentulah berbeza dengan kaedah melombong orang Melayu pada masa itu. Orang Melayu memanggilnya Lombong Siam. A.Hale, Pemeriksa Lombong-Lombong menulis dalam tahun 1885 bahawa :

".. tradisi masyarakat setempat menyebut, pada zaman dahulu, Siam adalah pelombong di kawasan itu dan terdapat bukti kerja melombong dengan intensif telah dilakukan oleh seseorang dengan kaedah yang berbeza dengan yang digunakan oleh orang-orang Melayu tempatan."

Pengkaji kemudiannya menolak bahawa lombong tersebut dikerjakan oleh orang Siam. Tetapi Perak hakikatnya pernah diduduki Ligor pada tahun 1821 dan tidak mustahil Lombong Siam ini diusahakan secara kerahan tenaga bagi memenuhi tuntutan ufti Raja Siam."

Bersambung esok.

Sumber rujukan : Kinta Valley (2005) Khoo Salma Nasution, Abdurrazaq Lubis