Sabtu, Disember 31, 2011

Kepahitan Zaman Pemerintahan DAP di Perak X

ISNIN, JANUARI 05, 2009

MB Perak Sebenar Buat Penafian

Ngeh Koo Ham menafikan bahawa kerajaan negeri ada mengarahkan agar Tabika Kemas ditutup. Mengapa Ngeh yang menjadi jurucakap kerajaan negeri? Mana Nizar? Oh, Nizar cuma boneka. Sudah banyak tindakan baling batu sembunyi tangan yang dibuat oleh Kerajaan Perak bagi memperbodoh-bodohkan orang Melayu berkat restu jeneral-jeneral berkopiah yang memenangi 6 dari 59 kerusi DUN.

Jika penutupan Tabika Kemas di Ampang, Ipoh pagi tadi adalah bukan dari arahan kerajaan negeri, ia dibuat oleh siapa? Samseng-samseng PAS? Atau konco-konco ketua kampung PAS yang baru dilantik? Atau tangan para konspirasi yang mahu Mat Taib datang menjenguk ke situ?

Harus diingat bahawa konsistensi DAP-PKR-PAS di Perak sangat-sangat diragui terutama berhubung soal orang Melayu. Memang Tabika Kemas memiliki murid dari pelbagai kaum tetapi 90% dari mereka adalah anak-anak Melayu.

Kelak, dengan alasan ianya beroperasi di premis awam milik kerajaan, mereka akan tetap memastikan Tabika Kemas yang dianggap ejen kerajaan pusat, ditutup. Adakah harta awam itu milik DAP-PKR-PAS? Mengapakah kanak-kanak menjadi mangsa? Adakah ini taktik ala Israel yang mensasarkan kanak-kanak kerana kanak-kanak itu dibimbangi akan membesar dan menentang mereka?

Memang Ngeh boleh menafikan tetapi apa yang ada di dalam master plan di pejabatnya tiada siapa yang tahu hatta Nizar sendiri. Kejatuhan Islam di dalam mana-mana peradaban dunia sekalipun, bermula dengan situasi sebegini.


Sumpahan kanak-kanak inilah yang membuatkan runtuhnya PR di Perak sebulan kemudian? Wallahualam.

Kepahitan Zaman Pemerintahan DAP di Perak IX

RABU, JANUARI 07, 2009

Dendam 243,981 Undi

Berikut adalah sedikit fakta dari PRU12 untuk kerusi-kerusi DUN negeri Perak yang membentuk kerajaan Perak hari ini.

Seramai 848,229 pemilih atau 71% dari 1,196,160 orang pengundi berdaftar telah membuang undi pada hari tersebut. BN telah memperoleh 404,106 atau 47.64% undi manakala PR memperoleh 52.36%.

Dari undi-undi kepada calon-calon BN, calon-calon UMNO memperoleh 243,981 undi atau 60.37% dari keseluruhan undi untuk BN dan 28.76% undi dari keseluruhan undi rakyat Perak.

Calon-calon DAP memperoleh 188,484 undi atau 22.22%, PAS sebanyak 135,034 undi atau 15.92% manakala PKR memperoleh sebanyak 120,605 undi atau 14.22% undi.

Dengan memiliki seramai 560,690 pengundi Melayu berdaftar atau 46.87% dari keseluruhan senarai pemilih, dikirakan seramai 392,500 orang pengundi Melayu telah keluar mengundi. Juga dengan mengambilkira bahawa 70% pengundi Cina memilih untuk tidak mengundi BN, dikirakan bahawa bilangan pengundi Melayu yang memangkah calon UMNO adalah antara 58% hingga 62%.

Maka inilah punca mengapa DAP-PKR-PAS sama-sama mempunyai dendam kesumat ke atas orang Melayu di Perak. Ini kerana kali ini mereka berpeluang menguasai kaum majoriti yang majoriti mereka memilih untuk menyokong parti yang kini menjadi pembangkang dalam Dewan Undangan Negeri.

Ini mengingatkan kita kepada tragedi dua tiga minggu pemerintahan Bintang Tiga pada tahun 1946 yang menyaksikan MPAJA membalas dendam dengan membunuh beribu-ribu orang Melayu hanya kerana orang Melayu mempunyai hubungan baik dengan Jepun.

Mujur kita hidup di tahun 2008 pada kali ini. Tetapi sejarah tidak pernah melupakan kita. Bahkah, kitalah yang gemar melupakan sejarah.

Kepahitan Zaman Pemerintahan DAP di Perak VII

AHAD, NOVEMBER 23, 2008

Melayu Ipoh Dihantui Emosi

Sedih, marah, membuak-buak rasa benci dan jika sesiapa yang gagal mengawal emosi, pasti tercipta sebuah dendam kesumat yang tinggi.

Inilah yang terjadi apabila penulis tiba-tiba dijemput menonton paparan gambar di telefon bimbit bagaimana negrinya Mohd Khairuddin, juruwang stesen minyak Petronas di Jalan Kuala Kangsar dibunuh pada awal pagi 11 November yang lalu. Tetapi apa yang pasti, sebagai rakyat sebuah negara berbilang kaum, kita perlu ada justifikasi kita sendiri dalam berhadapan isu sebegini.

Beberapa orang lelaki Tamil telah mendatanginya di kaunter dan terus menghayunkan senjata tajam ke mukanya hingga kelihatan dari rakaman tersebut, darah tersembur. Ini menolak andaian bahawa arwah dibunuh kerana melawan. Ini menunjukkan arwah disasarkan untuk dibunuh dalam kerja merompak itu.

Kemudian, terdapat gambar wajah arwah yang pecah sebelah, dahi kanannya terkopak, hidungnya putus dan matanya separuh terbuka, menjadikan gambar tersebut igauan buruk kepada ramai orang Melayu di Ipoh. Tidak pasti bagaimanakah gambar tersebut boleh mereka peroleh.

Selain itu ditunjukkan pula video beberapa lelaki Tamil melakukan rompakan di sebuah kedai serbaneka dengan menghayun parang panjang kepada budak juruwang yang kita ketahui bangsanya apa. Seorang lagi pekerja di tarik rambut dan 'didudukkan' oleh salah seorang perompak yang masing-masing memegang parang.

Mengapa stesen minyak? Mengapa 7-eleven? Bukankah premis-premis tersebut mempunyai peti keselamatan? Dan mengapa mudah bagi mereka untuk membunuh??

Itu cuma sebahagian kecil dari jenayah yang dilakukan oleh muda-mudi Tamil di negara ini yang semakin berleluasa. Rompakan di lorong motorsikal Lebuhraya Persekutuan yang diketahui sejak bertahun-tahun lalu, kes bunuh seorang lelaki Melayu di Subang Jaya dengan pengunci stereng, penyembelihan 5 lelaki Melayu yang kemudiannya dibakar di Gopeng dan beberapa lagi kes yang kita tidak dapat ingat secara pasti.

Di manakah 'pembela orang Melayu' yang selama ini 'mengembang sayap meninggi dada' sesama orang Melayu? Sampai bila mereka akan semakin berani 'mencantas' orang Melayu hingga nyawa kita dilihat begitu murah sekali?

Kisah ini bukannya untuk mengajak cetusan perbalahan antara kaum tetapi ianya mengajak semua pihak yang seronok berpolitik dan terkejar-kejar mendapatkan kuasa untuk berfikir. Apa tindakan akhir ke atas gejala ini? Apakah yang dibuat oleh DAP, PKR ( dibaca Parti Hindu Malaysia ) dan MIC serta semua pihak yang bersimpati dengan Tamil Hindu ini? Apakah perlu dan munasabah jika segala bentuk salah didik ini diletakkan ke atas bahu kerajaan?

Sesungguhnya, di Ipoh, tiada pihak yang mahu melaporkan bahawa insiden 'bunuh ustaz' tersebut telah mewujudkan satu sentimen yang amat menakutkan kesannya dalam emosi orang Melayu. Dari Manjoi hingga ke Tambun, tiada siapa yang bersikap neutral apa lagi untuk bersimpati terhadap penjenayah tersebut yang mereka labelkan sebagai " golongan yang semakin berani dan melampau" ini.

Pihak berkuasa perlu terus mengawal keadaan ini agar perkara yang buruk dapat terus dicegah. Apa yang dibimbangkan ialah akan berlakunya penyebaran di internet secara berleluasa berhubung video dan gambar yang 'memanaskan hati' ini.

Kepahitan Zaman Pemerintahan DAP di Perak VI

KHAMIS, NOVEMBER 20, 2008

Jalan P. Patto? Siapa Patuk?

Siapa P. Patto? Rasanya penulis pernah terpandang poster mukanya zaman PRU tahun 1990 dulu. Masa penulis bersekolah di Ipoh. Sebab namanya pelik lah. Tapi dia sekadar calon yang tak menang. Kemenangan dia beberapa tahun sebelum tu telah dirampas MCA bagi Parlimen Ipoh Barat. Cuma pada tahun 2004, selepas Tun M undur diri, Ipoh Barat kembali ke tangan DAP. M Kula dan Kit Siang bersultan di hati di bandaraya ini seperti Siam melanggar Kedah.

Pada tahun 2001, Lim Kit Siang yang belum pun menjadi Ahli Parlimen Ipoh Timur selepas tebuang dek kekalahan di Pulau Pinang pada tahun 1999 mengamuk apabila Jalan Khoo Chong Kong ditukar kepada Jalan Tabung Haji. MBI dengan segera menukar kembali Jalan Tabung Haji menjadi Jalan Khoo Choong Kong. Jika penulis telah seusia ini pada tahun 1985, nescaya, penulis akan mempertahankan nama Jalan Hill daripada ditukar kepada Jalan Khoo Chong Kong.

Itu jalan yang sekadar celah-celahan dan sepanjang hanya 500m. M. Kula, dengan agenda peribadi, mahukan Jalan Silibin, sebatang jalan menghala ke Jelapang sepanjang 4 km ditukar nama kepada Jalan P. Patto. P. Patto merupakan mentornya yang entah apa jasa dan bakti ke atas penduduk Silibin.

Justifikasi atas tuntutan ini adalah kononnya 70% penduduk dan peniaga di Jalan Silibin bersetuju dengan cadangannya. Malangnya banyak bantahan kelihatan di akhbar terutamanya NST dan The Star. Itu kata dia. Badan bebas tidak pun dilantik untuk membuat bancian tersebut.

MB Nizar telahpun menawarkan sebatang lorong di Little India di kawasan pekan lama iaitu Lahat Lane, untuk dinamakan Jalan P. Patto. Tetapi M. Kula tidak mahu. Better than nothing la tambi!

M. Kula sesuka hati menganggap bahawa dia disokong 100% oleh penduduk Ipoh Barat sehingga merasakan dia adalah 'raja' di parlimen tersebut. Buruk lakunya sangat jelas. Malangnya, kuasa memilih di parlimen itu 90% milik bukan Melayu. Apa yang perlu dibuat ialah dengan mendedahkan buruk laku makhluk Tuhan yang sorang ni.

Kepahitan Zaman Pemerintahan DAP di Perak V

KHAMIS, NOVEMBER 13, 2008

Nizar & Perak FM

Kelmarin dulu Nizar menuduh Perak FM, bersikap tidak sedar diri kerana tidak menyebarkan aspirasi Pakatan Rakyat yang memerintah negeri Perak. Katanya Perak FM sepatutnya tidak melupa hakikat bahawa negeri Perak diperintah oleh Pakatan Rakyat atas kuasa rakyat. Rakyat mana?

Dalam hal ini, beliau lupa bahawa golongan pendengar Perak FM adalah orang-orang Melayu manakala yang menjadikan Pakatan Rakyat memerintah Perak dan yang meletakkan beliau di kediaman Menteri Besar adalah orang-orang bukan Melayu. Mana ada Cina dengar Perak FM? Mana ada Tamil nak dengar Perak FM. Adoi.. apekeheinye Nizar ni? Sasau ke?

Jadi, siapakah yang cuba menggunakan medium penyiaran kerajaan persekutuan untuk menyebarkan propaganda Pakatan Rakyat terhadap majoriti orang Melayu yang telah meletakkan wakil rakyat dari UMNO seramai 26 dari 59 orang ahli Dewan Undangan Negeri? Lebih separuh orang Melayu Perak menyokong kerajaan Barisan Nasional!

Pakatan Rakyat tidak diundi oleh 100% dari 980,000 pengundi berdaftar di negeri Perak. Hampir 50% pengundi memilih Barisan Nasional. Jika Pakatan Rakyat GILA SANGAT nak menjaguhi kaum minoriti, perlu diingat, pengundi BN bukan seratus dua ratus orang di negeri ini. Mereka mewakili hampir separuh dari penduduk negeri dan majoritinya orang Melayu.

Siapa sebenarnya yang tidak berpijak pada bumi nyata? Engkau la Nizar!!.. Sapa lagi..??

Jumaat, Disember 30, 2011

Kepahitan Zaman Pemerintahan DAP di Perak VIII

AHAD, NOVEMBER 23, 2008

Ipoh Barat Pembohong

Mingguan Malaysia, Ahad, 23 November 2008

Perak batal ubah nama Jalan Silibin kepada Jalan P. Patto

IPOH 22 Nov. - Kerajaan negeri Perak akhirnya membatalkan cadangan menukar nama Jalan Silibin di sini kepada nama mendiang Pengerusi DAP Perak, P. Patto ekoran kontroversi yang tercetus apabila pelbagai pihak menyuarakan bantahan.

Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Kerajaan Tempatan, Perumahan dan Pengangkutan negeri, Ngar Kor Ming berkata, kerajaan negeri sebaliknya akan mencari jalan lain yang lebih sesuai untuk dinamakan Jalan P. Patto.

Bercakap kepada pemberita di pejabat DAP di sini beliau berkata, cadangan itu menimbulkan banyak bantahan daripada pelbagai pihak dan keluarga mendiang turut menerima bahangnya apabila menerima cemuhan dan sebagainya.

Sidang akhbar itu turut dihadiri isteri mendiang Patto, S. Mary, 59, dan dua anak perempuan mereka, Shaalani Anne, 27, dan Kasthuri Raani, 29.

Beliau yang juga Ketua Pemuda DAP itu berkata, DAP Perak telah membuat keputusan untuk menamakan sebuah pusat kajian yang akan ditubuhkan parti itu sebagai Pusat Kajian P. Patto dan ia akan beroperasi di Wisma DAP di sini.

"Ia sebagai mengenang jasanya membantu parti itu berkembang di negara ini," katanya.

Sementara itu, Mary merayu orang ramai menghentikan segala tohmahan yang dilempar terhadap keluarganya ekoran hasrat kerajaan negeri menamakan Jalan Silibin sempena nama P. Patto.

- Bernama

Ulasan

Akhirnya, Nga Kor Ming mengakui bahawa M. Kulasegaran adalah pembohong apabila menyebut bahawa 70% penduduk di Jalan Silibin bersikap 'tidak apa' atas cadangannya yang tak sudah-sudah untuk menamakan Jalan Silibin kepada Jalan P. Patto.

Ini merupakan pengajaran buat M. Kulasegaran yang ditempelak oleh banyak pihak sebagai mengulangi 'Kesilapan Kerajaan Barisan Nasional' apabila mengubah nama jalan.

Apapun, yang pasti ialah ia merupakan kegagalan pertama M. Kula setelah menjadi Ahli Parlimen Ipoh Barat untuk penggal kedua. Jika dahulunya, belangnya tidak dipertonjolkan, tetapi apabila Pakatan rakyat mendapat negeri ini, M. Kula mula menjadi kaduk naik junjung.

Bila PAS Lapor Polis Halang Solat Hajat

Pemuda PAS Kedah report Polis untuk halang Solat Hajat.


Memang panas beb di Kedah!! Bukan panas sebab cuaca, tapi panas sebab Pemuda PAS Kedah dah buat satu laporan Polis di Ibu Pejabat Polis Kota Setar untuk halang Majlis Munajat Perdana di Madrasah Salihiah.

Orang nak buat Solat Hajat pun PAS Kedah tak bagi ke? Sampai siap buat report Polis untuk halang solat hajat tu..

Apa kejadahnya islam yang PAS Kedah bawak ni kalau orang nak buat solat hajat pun dihalang? PAS Kedah ni dah hilang akal ke?

Sepanjang gua berpolitik, gua tak pernah dengar lagi Pemuda UMNO atau UMNO sendiri buat report Polis untuk halang bila PAS nak buat solat hajat.

PAS dibiarkan bebas buat solat apa sekalipun malah solat hajat doa pecah perut kat Najib pun tak ada sapa kacau dulu..

Tapi hari ni dah catat satu lagi sejarah dalam PAS bila mana dorang sanggup buat report hanya semata-mata tak mau umat Islam solat hajat untuk selamatkan institusi Islam.

Bangkai punya Pemuda PAS Kedah!!! Gua rasa DAP di Penang pun tak berperangai jijik macam apa yang Pemuda PAS Kedah buat ni..

Elok PAS buang saja perkataan ISLAM dalam parti dorang tu.. Apa yang PAS Kedah buat ni ternyata memang memalukan umat Islam di Malaysia!!


Sumber :Media Permatang Pauh

Ribuan Melayu Rela Menjadi 'Tentera' DAP Di Perak

Di negeri Perak terlalu banyak tali barut kafir. Sebab itulah mudah untuk Perak jatuh ke tangan British pada tahun 1874 menjadikan ia negeri Melayu pertama yang berjaya dikuasai British.

Pada waktu itu, pendatang Mendailing yang menjadi tali barut mereka dalam menentang pejuang Melayu dan pembesar Melayu. Tapi kini zaman telah berubah.

Hari ini, masih lagi terdapat kejanggalan di kalangan Bumiputra di Perak. Terdapat ramai orang Melayu minum bir di kedai-kedai Cina, ramai Melayu yang menjadi atheist, ada yang menjadi pejuang anti-hadis terulung, malah ada yang menyembah matahari selain dari yang kembali kepada paganisme dan murtad ke agama lain.

Dari sudut politik, ramai orang Melayu menjadi ahli DAP dan kini terdapat ramai Melayu yang bercita-cita untuk mewakili DAP bertanding di peringkat DUN, supaya DAP mampu menakluk kerusi Menteri Besar negeri Perak.

Tidaklah dalam kuantiti yang besar, jika 1% Melayu Perak yang berotak sasau seperti ini dihitung, jumlahnya mencapai 13,000 orang. Itu memang ramai kan? Jika mereka ini bergerak menjadi tentera-tentera kafir harbi, secara zahirnya, boleh terlihat bahawa Kafir Harbi mampu menguasai negeri Perak ini dengan mudah.

Jadi, ketika blog ini tidak lagi memfokuskan tentang keburukan PAS yang telah sepanjang 3 tahun ini diketahui buruknya, Blog ini hanya mahu memastikan bahawa bukan lagi DAP yang akan menguasai negeri Perak.

Namun, DAP tetap mendapat mandat dari pencacai-pencacai berbangsa Melayu mereka yang memang sedar bahawa DAP meletakkan agenda memperbaiki nasib bangsa Melayu itu di tapak kakinya.

Adalah menjadi tanggungjawab setiap umat Islam berbangsa Melayu bagi memastikan negeri ini tidak lagi 'dijajah' oleh dua jeneral DAP negeri yang bersaudara yang menunggang sesiapa sahaja yang mahu mengikut telunjuknya hatta jika seorang ulamak berpakaian zuhud berhati serigala , yang dikenalpasti boleh ditunggangi.

Seperti seorang pengkomen blogger yang takut untuk mempunyai blog, Ex-UMNO, blogger pencacai DAP ini lebih tidak lagi layak ditanggapi dan seperti salah satu komen pada blog yang lepas,

Tanpa Nama berkata...

lebih baik mencacai UMNO yang boleh kita gigit... daripada mencacai DAP yang menggigit kita.. dasar Ex-UMNO yang terlalu bodoh untuk menjadi manusia. sebab itulah gambarnya beruk

30 Disember 2011 8:59 PG

Khamis, Disember 29, 2011

Kepahitan Zaman Pemerintahan DAP di Perak IV


AHAD, JULAI 20, 2008

Terjajahnya Melayu Perak

Lihatlah peta taburan penduduk di Perak ini. Betapa kaum Melayu yang melata menjadi majoriti di pelusuk kawasan aktiviti manusia yang bermula sejak beratus tahun di Perak, telah jatuh di perintah di bawah rejim DAP dengan hanya meletakkan Menteri Besar boneka dari PAS untuk menggula-gulakan orang Melayu di Perak.


Alangkah hinanya apabila lebih banyak tanah yang dirampas dari orang Melayu pada satu ketika dahulu di zaman British untuk tujuan melombong timah, telah diserahkan kepada kaum-kaum Cina yang bermestautin secara haram di tanah tersebut sejak puluhan tahun lalu seandainya kelak, kegiatan pertanian mereka dikawasan tersebut diiktiraf.

Melihatkan kepada senario ini, apakah rakyat Perak berketurunan Melayu telah tersumpah oleh satu hakikat bahawa di negeri inilah bermulanya detik kejatuha orang Melayu apabila Perjanjian Pangkor 1874 ditandatangani?

Lebih malang sekali ialah apabila fanatik penyokong PAS telah menjilat semua ludahan mereka dilantai-lantai demi menegakkan matlamat mereka memerintah walhal tiada persefahaman yang utuh dicapai dalam pimpinan kerjasama mereka dengan kafir sosialis, DAP.

Seterusnya, nasib orang Melayu di Perak hanya dikhabarkan baik-baik sahaja di kawasan 6 orang ADUN Pas ini sedangkan nasib orang Melayu Perak di 53 DUN lain seluruh negeri, tidak diketahui.

Semoga datanglah hari kesedaran kepada "Pemimpin Islam" ala PAS ini supaya mereka dapat melihat yang perbuatan mereka mengkhianati bangsa adalah sangat tidak beretika dan cukup menjijikkan.

Kepahitan Zaman Pemerintahan DAP di Perak III

JUMAAT, MEI 02, 2008

Sultan Tempelak MB Nizar



May 02, 2008 18:03 PM

Sultan Azlan Shah Orders Transfer Order On JAIP Director Retracted


IPOH, May 2 (Bernama) -- The Sultan of Perak, Sultan Azlan Shah, today ordered Perak Menteri Besar Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin to immediately retract the 24-hour tranfer order issued to Perak Islamic Religious Department director Datuk Jamry Sury on Tuesday.

The Sultan had also asked the state government to formally present to him if there was any breach of procedures and offenses committed by Jamry against the state government administration for him to order for further legal process.

The order to withdraw the transfer order was contained in a three-page press statement issued on the instruction of the Raja Muda of Perak, Raja Dr Nazrin Shah, after Mohammad Nizar was summoned to have an audience with him at the Istana Raja Muda Perak at 11am today to explain the transfer order issued to Jamry.

The press statement signed by Sultan Azlan Shah's private secretary Toh Raja Diraja Kol Datuk Abdul Rahim Mohamad Nor explained that Raja Nazrin issued the order in his capacity as president of the Perak Islamic and Malay Customs Council.

According to the statement, Mohammad Nizar was told that work relations that respected the Sultan was the convention and work culture that had been always practised and respected by every Mentri Besar with the palace all this while.

Nga Kor Ming Konon Diugut Dengan Peluru!

28 Disember 2011, Nga Kor Ming membuat aduan menerima sampul surat yang mengandungi ugutan bunuh dan sebutir peluru, yang dikirimkan ke rumah ibu bapanya di Ayer Tawar, Perak.

Ini bukan ugutan yang pertama diterima oleh kalangan wakil rakyat DAP. Sebelum ini mereka pernah hadapi ugutan bila menghadapi sesuatu masalah. Di penghujung masalah pasti akan ada ugutan diterima (baca sini).

Menariknya, dalam setiap ugutan pihak yang akan dituduh adalah entiti politik yang bertentangan. Apakah ini salah satu cara yang dibuat untuk divert masalah "lounge suit" yang dianugerahkan kepada isterinya? Ini taktik menagih simpati rakyat?

ADUN Malim Nawar Dedah 'Ketelusan Cara DAP'


Thursday, December 29, 2011
NGA KOR MING, LU PUNYA KARIER POLITIK SUDAH HABIS LAH !

trojan horse umno, iaitu malaysiakini sekali lagi buat kejutan.

malaysiakini siarkan kenyataan adun malim nawar keshvinder yang mengesahkan nga kor ming ada memberi arahan mulut kepada majlis bandaraya ipoh dan adun pakatan perak untuk untuk menempah kot di butik milik bini nga kor ming.

habislah lah ko nga kor ming.
pas ni boleh jual kerbau pendek la.

tahniah malaysiakini, anda untuk kesekian kali berjaya melaksanakan tugas dengan jaya sebagai trojan horse.

Posted by GAP KEMBALI at 1:09 PM





Kepahitan Zaman Pemerintahan DAP di Perak II

SELASA, MAC 18, 2008

Kebiadapan Kit Siang Ditentang

Lim Kit Siang dengan gah membelakangkan institusi beraja di negara ini dengan kebiadapannya menggesa 18 ADUN DAP memulaukan majlis angkat sumpah Ir. Mohammad Nizar, ADUN PAS Pasir Panjang yang dipilih sebagai Menteri Besar Perak oleh DAP Perak sendiri kononnya kerana mahukan wakil DAP menjadi Menteri Besar.

Namun, Lim Kit Siang memohon maaf selepas itu kepada Sultan Perak dan Raja Nazrin atas keterlanjurannya itu. Menurut Pengerusi Gerakan Perak, Datuk Chan Ko Youn, tindak-tanduk DAP itu semata-mata melepaskan diri dari mata masyarakat Cina bahawa DAP merestui calon PAS menjadi Menteri Besar Perak.

Tindak tanduk dolak-dalik DAP menimbulkan kemarahan masyarakat Melayu di Perak yang menganggap DAP menghina Sultan Perak dan institusi beraja khususnya. Bantahan dengan permit telah diadakan sehingga emosi mereka memaksa polis bersurai. Terima kasih KJ ngajar benda-benda macam tu pada masa itu.

Kepahitan Zaman Pemerintahan DAP di Perak I

Utusan Malaysia, 30 April 2008
Arah tukar serta-merta - MB Perak mahu Pengarah JAIP keluar pejabat 24 jam

Oleh ABDUL RAZAK DIN

IPOH 29 April – Pengarah Jabatan Agama Islam Perak (JAIP), Datuk Jamry Sury hari ini diarah bertukar serta-merta dalam tempoh 24 jam oleh Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin kerana didakwa tidak memberi kerjasama kepada kerajaan campuran DAP, PKR dan Pas.

Jamry yang juga Setiausaha Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak (MAIAMP) dikatakan telah diarah keluar dari pejabatnya oleh Mohammad Nizar pagi ini.

Menurut sumber kerajaan negeri, arahan Menteri Besar berkenaan melanggar tradisi di negeri ini dan mendahului Sultan Perak yang bertanggungjawab penuh dalam hal ehwal Islam.

Difahamkan, Jamry telah dihubungi melalui telefon supaya mengosongkan pejabatnya.

Perselisihan Pengarah JAIP itu dengan Menteri Besar dikatakan ada kaitan dengan usaha kerajaan negeri menukar ahli-ahli jawatankuasa masjid di seluruh Perak.

“Jamry diarah keluar tanpa diberi peluang menjelaskan apa-apa untuk membela dirinya,” kata sumber itu kepada Utusan Malaysia di sini.

Jamry, 48, ketika dihubungi enggan mengulas mengenai arahan itu, tetapi memaklumkan bahawa beliau akan menghadap Sultan Perak, Sultan Azlan Shah di Istana Kinta di sini.

“Setakat ini, saya diminta supaya tidak mengeluarkan apa-apa kenyataan berhubung perkara itu.

“Kemungkinan saya akan mengeluarkan kenyataan selepas menghadap Sultan,” kata beliau.

Arahan Menteri Besar Perak supaya Jamry mengosongkan pejabatnya boleh mencetuskan kontroversi kerana hal ehwal agama Islam terletak di bawah bidang kuasa Sultan Perak yang menjadi Ketua Agama Islam negeri.

Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah pula merupakan Pengerusi MAIAMP.

MAIAMP sepatutnya mengadakan mesyuarat pada 15 Mei ini untuk membincangkan senarai baru jawatankuasa masjid di seluruh Perak yang dibuat dengan mengambil kira nasihat Istana Perak.

Jamry dilantik memegang jawatan Pengarah JAIP sejak tahun 2004. Sebelum itu, beliau ialah Pegawai Daerah Kuala Kangsar.

Sementara itu, Mohammad Nizar yang genap 43 hari menjadi Menteri Besar mendakwa pertukaran serta-merta Jamry itu adalah sesuatu yang ‘normal’ dari segi prosedur pentadbiran kerajaan negeri.

Menurut beliau, Jamry ditukarkan ke pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri dan penggantinya di JAIP akan diumumkan kemudian.

Bagaimanapun, ketika ditanya mengapa Jamry diarah bertukar dalam tempoh 24 jam, Mohammad Nizar terdiam seketika.

Beliau kemudian sekali lagi menegaskan bahawa arahan pertukaran tersebut adalah sesuatu yang biasa dan tiada apa-apa yang negatif mengenainya.

“Sebelum ini juga terdapat beberapa pertukaran dan perpindahan beberapa pegawai kerajaan negeri, tetapi ia tidak dihebahkan kepada umum.

“Bertukar atau naik pangkat dalam pentadbiran adalah perkara biasa. Kita ada Timbalan SUK (Setiausaha Kerajaan) ditukarkan... naik pangkat pergi ke ibu pejabat, ini biasa.

“Anda patut kemukakan soalan ini kepada Menteri Besar yang dulu bila dia masuk-masuk sahaja, dia malah menukarkan SUK... saya tidak,” katanya pada sidang media selepas satu majlis di Institut Tadbiran Islam Perak (Intim) di sini petang ini.

Mohammad Nizar turut menafikan wujud perbezaan pendapat antara beliau dan Jamry hingga menyebabkan Jamry ditukarkan.

Selasa, Oktober 18, 2011

Malaysiakini Berusaha Gigih Menggagalkan Himpunan Sejuta Umat

YOURSAY 'This is the kind of thing that the police should not permit, instead of disallowing gatherings that support democracy or clean elections.'

PAS reserves support for anti-apostasy rally

David Dass: The logic of the PAS statement escapes me. They will support the gathering to protect the faith of Muslims if it does not pit followers of different faiths against each other.What is the purpose of such gathering? One objective is to "gauge the unity among Muslims particularly against the Christianisation efforts on Aug 3."There is no evidence of such efforts. The census shows no Christians among Malays. The home minister has confirmed that there is no evidence of a conspiracy to make Malaysia a Christian state or to install a Christian prime minister. So why the need for an anti-apostasy demonstration?The demonstration is against Christian efforts to convert Muslims. There is no evidence of such efforts. So why the need for such demonstration? Why do the Muslims need to demonstrate against a non-existent threat? Can Hindus demonstrate against Muslim efforts to convert Hindus?

Armageddon: Islam ask us to fight back if our existence is in jeopardy but I don't think Islam encourages us to start a fight with no valid reason.The Christians already know it is against the law trying to convert Muslims to other religions. So what is the purpose of the gathering if not to provoke other religions into a fight?This is the kind of thing that the police should not permit, instead of disallowing gatherings that support democracy or clean elections.

Paul Warren: Hate more than love for their fellow non-Muslims apparently stands a better chance to bring feuding Muslims together.From everything I have read to date, it would seem like the movers and the organisers of this rally have a point to make. That point being directed towards the Christians and to have a pointed threat directed towards Christians as well.The proselytising of Muslims is unwelcome. Like as if the Christians don't already know that.What is disappointing about members of PAS is that when there is a supposed threat from non-Muslims, they so easily gravitate to it without first stopping to ask if the so-called threat is credible or even valid.

Borg Kinaulu: I remain unconvinced that mixing politics and religion will work in the long run, but I'm prepared to discuss that and I just wish PAS will call the hypocrites for what they are.I guess they are still politicians, hence more diplomatic than I am.

Gerard Samuel Vijayan: The proposed anti-apostasy law can only be enacted by the states in the exercise of their powers under Article 11 (4) and Item 1 under List II of the Ninth Schedule to the federal constitution (FC), but that would mean that jurisdiction over non-Muslims charged with aiding, abetting and procuring Muslims to commit apostasy would vest with the Syariah Court, which is prohibited under Articles 3 (1) and (4), 11(1) and Item 1 under List II of the Ninth Schedule to the FC.As such, any proposed anti-apostasy law at the state level would be unconstitutional, null and void as far as non-Muslims are concerned.As for Muslims, such a law would also offend Article 8 (1) and (2) of the FC because the Muslim offender would have to be tried in the Syariah Court but the non-Muslim party who caused or influenced the Muslim to convert out of Islam would get off scot-free.This debate is clearly politically motivated and Christians are the current flavour of the month for Umno and the Malay/Muslim ultras.

Ferdtan: PAS Youth had voiced support, together with 25 NGOs, for the anti-apostasy rally without thinking of the undercurrent purpose of the gathering - a move as part of a political agenda to attack Pakatan Rakyat.If the PAS Youth under Nasrudin Hasan cannot see the obvious motive of the organisers (that his senior Selangor PAS elders see), then he is not fit to be a leader.He, and his 'schoolboys' members, are too wet behind the ears to bear such responsibilities to come out with open statements like that - without knowing the full implications - like subjecting themselves to be made used of.They are exactly like: 'Fools rush in where angels fear to tread' - foolish people not afraid to do things that would frighten the more sensible people.

Aquinas Says: Christianity and other religions in Malaysia are under siege, not the other way around.When a non-Muslim becomes a Muslim, that is fine. But when a Muslim embraces another faith, the war drums are sounded and it becomes a major political issue.A friend of mine was ‘kidnapped' by the Islamic religious authorities when he was 13 and converted to Islam without parental consent. His parents were denied access to him till he reached adulthood.Just imagine what would have happened if a 13-year-old Muslim boy was converted to another religion. I ask again, who is under siege?

Nik V: Selangor PAS commissioner Dr Abdul Rani Osman made a considered statement.If a fanatical Christian group were to organise a solidarity gathering to defend and save Christianity, all of Pakatan Rakyat should not get involved with them as this would lead the rakyat to question its motives for being involved.They should allow it, but they should not be directly involved. So the same goes here. PAS should state that they are in solidarity with Islam.But they do not need to beat drums to show this solidarity. PAS will show the solidarity of Islam by defending the rakyat against racism and corruption when Pakatan comes into power.

Onyourtoes: Christianisation, apostasy, faith, life after death, and hudud will not put food on the table and roof over your head. Endemic corruption, abuse of power, racism, bigotry, incompetence, laziness and ignorance will affect our life.Don't be a hypocrite, don't always talk about faith and after life. You will line up for the RM500 the government promised you, wouldn't you?

Anonymous: All it needs now is for the Selangor sultan to voice out his royal displeasure at the forthcoming rally. This will help diffuse the potentially explosive situation.But then, this is wishful thinking because maybe this is what the higher Islamic powers in this country want - to intimidate and bully other faiths. If this is so, then there is no hope for non-Muslims in Malaysia.

Rick Teo: Don't fall for the ploy by Umno to try and alienate the Muslims from the non-Muslims. This gathering is nothing but a sham and PAS should not entertain the NGOs which are really Umno supporters in disguise.

Lexicon: There is no hidden agenda. This is quite an open agenda: Umno wants to win the upcoming election and is willing to manufacture religious conflict when there is clearly no basis for fear of conversion of Muslims.So is PAS going to fall for this cheap trick?

Pemesong ajaran Nabi Isa yang mencipta agama Kristian, si Paulus.

KEBODOHAN SEGELINTIR ORANG-ORANG KRISTIAN DI ATAS (TIDAK SEMUA ORANG KRISTIAN SEBODOH MEREKA) IALAH, MENGAITKAN INI DENGAN AGENDA POLITIK. ORANG-ORANG KRISTIAN JUGA SEHARUSNYA MENGGALAKKAN PENGANUT MEREKA UNTUK TIDAK MURTAD DAN TERUS MEMEGANG TEGUH KEPADA AJARAN PAULUS YANG MEMESONGKAN WAHYU YANG DISAMPAIKAN KEPADA JESUS ITU. MURTAD BUKAN SEKADAR MEMELUK KRISTIAN ATAU HINDU ATAU BUDDHA. MURTAD PADA ZAMAN INI ADALAH LEBIH BERKAIT KEPADA GEJALA MENJUNJUNG ATHEISME. INI KERANA AJARAN KRISTIAN HARI INI BUKANLAH KRISTIAN TULEN YANG SEBENAR. IA ADALAH 'POPULAR CULT' SEMATA-MATA, SETELAH HIDUPNYA AMERICAN EVANGELICAL LEBIH KURANG 300 TAHUN LALU.

Malaysiakini Cuba Gagalkan Himpunan Sejuta Umat Dengan Menyebutnya 'Gerakan Anti-Kristian'

Nampaknya Malaysiakini cuba mengheret Himpunan Sejuta Umat sebagai himpunan anti-Krinstian yang akhirnya bakal menggesa pihak berkuasa menangani himpunan ini kononnya kerana menyerang agama lain.

Penentangan ke atas kemurtadan tidak semestinya ke atas Kristian semata-mata. Inilah contoh bodohnya SEGELINTIR orang-orang yang mengaku diri mereka Kristian ini. Ini kerana di kalangan mereka sendiri, kemurtadan berleluasa dalam bentuk meninggalkan agama mereka dan memilih untuk menganut fahaman atheisme yang kini berlaku dikalangan 70% bekas penganut Kristian di Barat.

Pihak Malaysiakini nampaknya menyusun strategi untuk menggagalkan Himpunan Sejuta Umat ini dengan cara halus dan pada masa yang sama, BERJAYA MEMBUATKAN PAS menarik balik sokongan ke atas gerakan menyatu-padukan ummah dalam menentang gejala murtad.

Murtad tidak semestinya memeluk Kristian. Boleh jadi murtad adalah tindakan memeluk agama musyrikin, atau tidak memeluk apa-apa agama sekalipun dengan cara membatalkan syahadah dengan sengaja.

PAS on the brink over anti-apostasy
The meeting today of the central leadership of PAS is perhaps its most important one going into the 13th general election.

This is because the party will have to decide whether to support or to dissuade its members from making common cause with the Himpunan Sejuta Umat (Gathering of a Million), an anti-apostasy rally scheduled for this Saturday at the Shah Alam Stadium.

Signs that the gathering is accruing into an anti-Christian assembly have already drawn frowns from two of the party's stalwarts in Selangor. That is a good thing.

But reservations are not enough...

Khamis, Oktober 13, 2011

Indonesia Nafi Malaysia Curi Wilayahnya Di Sarawak

Ical: Tidak Boleh Ada Sejengkal Tanah Indonesia yang Dicaplok
Rabu, 12/10/2011 15:05 WIB

Jakarta - Sebelum menjadi kontroversi yang berkepanjangan, kabar bahwa Malaysia mencaplok wilayah Indonesia di Camar Bulan dan Tanjung Datu, Kalimantan Barat, harus dipastikan kebenarannya. Pada prinsipnya setiap jengkal wilayah kadaulatan RI wajib dipertahankan.

"Periksa apakah betul dicaplok. Kalau menurut Pak Djoko (Menkopolhukam) kan tidak benar," ujar Ketua Umum Partai Golkar, Aburizal Bakrie, sebelum rapat fraksi Golkar di Gedung DPR, Senayan, Jakarta, Rabu (12/10/2011).

Kebiadapan sakai darat indon semalam..

Ical menegaskan batas wilayah kedaulatan dua negara bertetangga ini harus benar-benar jelas. Sehingga dapat diketahui secara cepat dan mudah bila memang terjadi pergeseran patok batas wilayah.

Lebih penting lagi adalah mempertahankan batas wilayah tersebut. "Tidak boleh ada sejengkal pun wilayah Indonesia dicaplok orang lain. Kita harus mengamankannya," ujar Ical

Seperti diberitakan, dari hasil kunjungan kerja kejanya, Komisi I DPR menemukan Malaysia telah mencaplok wilayah RI di Kalimantan Barat. Di Camar Bulan, tanah RI hilang 1.400 Ha dan di Tanjung Datu pantai RI hilang 80.000 meter persegi.

Mendagri Gamawan Fauzi menolak penggunaan istilah mencaplok. Dia menegaskan bahwa antara Indonesia dan Malaysia masih melakukan perundingan terkait wilayah perbatasan Camar Bulan dan Tanjung Datu.

"Saya menyarankan jangan buru-buru, jangan kita sebut itu mencaplok. Karena kita kan setiap saat berunding dengan Malaysia. Ini juga pernah kita bahas tahun 1978 di Semarang.," ucap Gamawan kemarin.

Direktur Jenderal Hukum dan Perjanjian Internasional Kementerian Luar Negeri (Kemlu), Linggawati Hakim ,mengatakan, wilayah perbatasan laut RI-Malaysia di Tanjung Datu, Kalimantan Barat, memang belum jelas. Di bagian Laut Cina Selatan itu, antara RI-Malaysia baru ada perjanjian Landas Kontinen 1969.

Belum ada perjanjian Laut Wilayah dan Zona Ekonomi Eksklusif (ZEE). Perundingan dengan Malaysia soal Laut Wilayah dan ZEE di Tanjung Datu baru akan dilaksanakan 16-18 Oktober mendatang.

Sementara, Menko Polhukam Djoko Suyanto mengaku heran atas adanya pemberitaan pencaplokan Tanjung Datu dan Camar Bulan. Menurut dia, koordinat perbatasan kedua negara di wilayah itu tidak ada yang berubah.

(her/lh)

Jelas sekali war war yang mengakibatkan serangan kedutaan Malaysia oleh kumpulan anarki Indonesia FBR adalah berpunca dari khabar angin yang dibakar panas mungkin sekali oleh puak-puak dikepalai Anwar Ibrahim yang gemar ke Indonesia dan menaja demonstrasi dan nasi bungkus kepada para penganggur.

Bahkan, cara berpolitik puak PR di negara ini juga 100% dicontek dari cara berpolitik ahli-ahli politik murahan Indonesia.

Jika sebelum ini mereka mengupah preman-preman jalanan atas nama Migrant Care, kali ini mereka gunakan puak-puak Forum Betawi Rempug yang terkenal dengan pergaduhan di sana-sini sekitar Jakarta.

Tindakan FBR juga disebabkan degar-degar pemimpin Indonesia yang juga terkenal dengan rendah tahap diplomasi mereka dan sering membawa emosi ke meja politik kerana inginkan perhatian. Murah dan meloyakan.

Tetapi siapa yang perlu disalahkan jika warganya sendiri kalau-kalau berkeinginan untuk menyertai Malaysia? Bak kata seorang poli-tikus mereka :

"Sebab yang kita temukan saat melakukan kunjungan ke daerah itu, ialah, Malaysia penduduknya berpendar cahaya. Sementara kita gelap gulita, kan itu jadi pilu, padahal itukan jadi halaman muka negeri ini," tutup Priyo.

Rabu, Oktober 12, 2011

Misi Kristianisasi Melayu Yang Belum Selesai

Ini dipetik dari laman web Prayer Way yang dikendalikan oleh World Evangelization Research Center. Mereka menyelidiki sesebuah bangsa dan mendoakan supaya Kristianisasi sesuatu bangsa itu berdasarkan permasalahan setempat sesebuah kawasan.

What are their needs?
Over 80% of Malay are rural farmers and fisherman who struggle to earn a living. Health care, clean water, electricity, education, transportation, and communication are all inadequate.

Although evangelical tools to reach the Malay are available, only a tiny minority of the people have become Christians. The western region of Malaysia, Peninsular Malaysia, forbids Christian witnessing to Muslims; yet the government continuously tries to convert Christians and other religious minorities to Islam. The government has imposed numerous restrictions on churches. In Eastern Malaysia, there is considerably more religious freedom, but Islam is still favored. Much prayer and added laborers are needed to reach the Malay with the Gospel.

Prayer Points

  • Ask the Lord to send Christian laborers into Malaysia who understand the culture and religion.
  • Ask the Holy Spirit to grant wisdom and favor to the missions agencies that are presently working with the Malay.
  • Pray for effectiveness of the Jesus film among the Malay.
  • Pray that God will reveal Himself to the Malay through dreams and visions.
  • Pray that the Malaysian government will give the people the freedom to share the Gospel with their countrymen.
  • Take authority over the spiritual principalities and powers that are keeping the Malay bound.
  • Ask God to raise up prayer teams who will begin breaking up the soil through worship and intercession.
  • Pray that strong local churches will be raised up among the Malay.

Selain itu, mereka memiliki data tentang kerja dakwah mereka ke atas orang Melayu dan mencatatnya dalam jurnal-jurnal mereka bagi tujuan gerakan dakwah masa depan. Menurut web ini, terdapat 1,340 ahli gereja berdaftar yang terdiri dari kalangan orang Melayu.

THE PEOPLE

  • People name: Malay
  • Country: Malaysia
  • Their language: Malay (Bahasa)
  • Population:(1990) 5,950,500
    (1995) 6,698,300
    (2000) 7,416,300
  • Largest religion:Muslim (Shafiite) 99.9%
  • Christians: <1%
  • Church members: 1,340
  • Scriptures in their own language: Bible
  • Jesus Film in their own language: Available
  • Christian broadcasts in their own language: Available
  • Mission agencies working among this people: 5
  • Persons who have heard the Gospel: 2,747,600 (41%)Those evangelized by local Christians: 202,300 (3%)
    Those evangelized from the outside: 2,545,300 (38%)
  • Persons who have never heard the Gospel: 3,950,700 (59%)
Bayangkan kajian mereka ke atas keberhasilan dakwah yang telah mereka jalankan sekian lama ini. Pernahkah kita disedarkan? Pernahkah kita sedar mengapa golongan ini mendambakan pemerintahan negara ini jatuh ke tangan Pakatan Rakyat?

Sabtu, Oktober 08, 2011

Ya, Sejarah Perlu Ditulis Semula!

Teman belajor sejarah sampai Form 3 je. Lepas tu teman sambung aliran vokasional. Ralat juga ler. Tapi itu bukan pengakhir segalanya. Jadi teman terpaksa belajor sejarah dengan cara teman sendiri. Tapi, hasil yang teman dapat cukup memahamkan teman tentang segala punca asas kejadian negara yang bernama Malaysia ni.

Teman faham, banyak perkara tidak dapat didedah oleh aliran pendidikan negara ini bimbang ia menjalar ke tafsiran yang bercanggah dengan apa yang difahami oleh rakyat negara-negara jiran.

Tapi sampai bila kita perlu sempitkan tafsiran sejarah ini? Ambil satu contoh sahaja berkait Indonesia. Bila kita menceritakan zaman Kesultanan Melaka hingga zaman KLCC, kita acap kali menyempitkan sejarah kita ke ruang linkup Malaysia kita hari ini selepas tahun 1824, iaitu tahun keramat, terpisahnya rantau Melayu kepada jajahan British dan Belanda usai Perang Napoleon.

Selepas tahun tersebut, kita ibarat terputus satu jilid pengajian Sejarah yang amat penting apabila pengajian Sejarah hanya menumpu kepada pendidikan British semata-mata. Padahal, rakyat masih menganggap rantau Melayu adalah satu. Anggapan ini terbawa-bawa hingga ke abad ke 20 hingga ramai pemimpin Melayu yang menyertai Sumpah Pemuda 1928 di pulau Jawa bagi mewujudkan sebuah negara tunggal untuk umat Melayu hingga bahasa Melayu diangkat sebagai bahasa pemersatuan walaupun ketamadunan Jawa menjadi darah daging hampir separuh populasi rantau Melayu.

Lanjutan inilah wujudnya 'pejuang kemerdekaan' berhaluan kiri yang hakikatnya mahu memindahkan kuasa arahan pemerintahan dari London ke Jakarta.

Kerugian yang kita terpaksa tanggung hari ini ialah, bagaimana untuk menerangkan bahawa Melayu penentang British yang dilabel berhaluan kiri dan pro-Jakarta pada ketika itu adalah pengancam paling utama dalam mewujudkan Malaysia hari ini? Penerangan jujur tentu akan menyentuh lagi hati sanubari negara Indonesia yang terkenal berjiwa emosi.

Maka bukankah sekiranya kita mendidik anak bangsa sejarah yang sebenar dan memahamkan mereka bagaimana corak pentadbiran Indonesia pada awal kemerdekaannya yang menghapuskan keistimewaan syariah dan ketinggian Islam yang telah dipertahankan selama beratus tahun sejak usaha keras Wali Songo dahulu, semata-mata mahu berdiri sama tinggi dengan negara Komunis besar iaitu Russia Dan China.

Di situlah anak bangsa akan mengenali lebih dekat lagi negara ini dan adalah mustahil tidak timbul rasa cinta yang mendalam ke atas bumi Malaysia yang jauh mengatasi Indonesia hari ini. Itu baru terkait Indonesia.

Ini bukan penipuan. Ini termaktub dalam sejarah yang tidak dijadikan asas pengetahuan di peringkat sekolah. Tidak SALAH untuk menyebut, sejarah memang perlu ditulis semula.

Jumaat, Oktober 07, 2011

Benar, Matapelajaran Sejarah Kita Tidak Lengkap



Pengenalan matapelajaran Sejarah ke atas murid sekolah rendah, jika masih menumpukan kepada sukatan pelajaran sedia ada, tidak membawa sebarang erti seandainya ruang lingkup sejarah itu masih menumpu kepada sejarah negara ini mengikut kontek Malaysia hari ini semata-mata.

Ini kerana, sebelum merdeka, sejarah negara banyak berkait dengan negara-negara tetangga yang tidak dirumuskan sebagai sebahagian pelajaran Sejarah dalam sukatan pendidikan negara ini.

Akibatnya, pejuang kemerdekaan berhaluan kiri di negara ini, yang tidak diceritakan hal sebenar mereka, (perjuangan pro-Indonesia) telah menjadi alat manipulasi pembangkang hari ini.

Sikap menghormati tetangga yang diamalkan oleh negara kita memanglah harus dipuji namun jika kita mengabaikan fakta sebenarnya atas dasar menghormati tetangga, kita tidak akan mengenali sejarah negara ini dengan sewajarnya.

Jika kita mengetahui betapa sukarnya membina negara ini dengan gangguan Indonesia, Thailand dan Filipina yang memberi pengaruh kepada pembentukan negara kita yang berusaha dengan survivalnya sendiri, manakah datangnya rasa cinta kepada negara ini?

Kita tidak kenal siapa yang mengepalai Force 136 yang merupakan seorang Melayu Patani, kerana selepas British menduduki semula negara ini, beliau dibunuh oleh kerajaan Thai.

Kita tidak mengetahui bahawa Melayu-Melayu pejuang kemerdekaan berhaluan kiri di negara ini sebenarnya mahukan Malaya menyertai Indonesia dan mereka bertindak sebagai antek-antek kerajaan sekular Indonesia pimpinan Sukarno yang mahu mengenalkan pancasilanya ke atas Tanah Melayu ini.

Semuanya kerana sukatan pelajaran Sejarah negara ini yang terlalu menghormati jiran tetangga.

Jika kita mengenalkan sejarah yang sebenar, sesuatu yang telah berlaku sekian lama dahulu, tidak ada jiran yang mampu menghalangnya kerana sejarah tetaplah sejarah.

Namun, hasilnya, kita akan mendapat generasi depan yang lebih menyayangi negara ini.

Jumaat, September 09, 2011

Kebodohan Penyokong Komunis Sentiasa Terserlah

Ini adalah contoh komen seorang penyokong komunis yang masih terpinga-pinga dengan status 'keterjajahan' tanah air, selepas 54 tahun merdeka :

Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

Tak payah spin banyak banyak le. Tahun bila yang diceritakan ni?


Masa tu semua orang nyanyi God Save the Queen dan diperintah oleh King George le. Duit pun pakai gambar King George.

Mana ada Jalur Gemilang dan gambar Agong? Yang ada masa tu Union Jack dan gambar King George ada lah.

Jadi barua Jepun, lepas tu barua British adalah masa tu.

7 September 2011 11:53 PM
Padam



Blogger IPOH MALAY berkata...

Tanpa Nama

Nation building bermula zaman british, sebab british bukan menjajah tanah ini dengan menggantikan negaraku dengan god save the queen, dan bukan menggantikan bendera malaysia dengan union jack..

dia menjajah masa moyang kau sedang bingung sama ada tanah tempat duduk dia tu bawah kuasa aceh atau kuasa siam atau kuasa entah siapa..

TOLONG JANGAN JADI BODOH.. itu memalukan..



Ulasan

Kalau 300 tahun lalu negara dah wujud dan jelas seperti China, Parlimen dah wujud macam England, bursa saham dah berurusan seperti di Belanda, Raja dah jelas berdiri mengawasi rantau jajahan walaupun dengan cara yang boleh dipertikaikan seperti Thai, lalu British menjadikan negara ini tanah jajahan mereka, maka bolehlah disebut dijajah, diusir, diterajang dan dilaksanakan jihad fisabilillah..

Pendudukan British di Tanah Melayu tidak lebih dari balasan Allah ke atas sikap orang Islam yang berbunuh-bunuhan merebut kuasa dan bijih timah. Bugis serang Kedah, Kampar serang Kampar, Minang serang Melaka.

Malah pembinaan negara oleh British yang turut menjadi tunjang Deklarasi Hak Asasi Manusia Sejagat 1948 , adalah usaha yang menerima campurtangan yang hebat oleh pemimpin Melayu, berhaluan kanan.

Apa yang dibuat oleh pemimpin Melayu berhaluan kiri tidak lebih dari mengambil kesempatan atas usaha yang semakin selesai tetapi mahu memindanya mengikut kehendak negara utama Blok Komunis pada ketika itu iaitu Russia, China dan Indonesia, kepada model sekular dan anti-agama.

Mengapa terlalu bodoh umat Melayu Islam hari ini yang langsung tidak mampu berfikir sediri melainkan menjadi anjing-anjing peliharaan pihak yang kini menggunakan isu komunis atas sebab menebalkan penentangan ke atas Islam?

Pahitnya, kita hanya terlihat sangat bodoh jika kita menyalahkan British kerana akhirnya, logika akan menyebut, sewajarnya kita salahkan tok nenek kita sendiri yang gagal membina negara jauh sebelum British tiba. Jika tak sampai hati, DIAM ITU LEBIH BIJAKSANA.

Rabu, September 07, 2011

Mana Ada Pejuang Kemerdekaan Aniaya Penduduk Awam?

Kaum ibu sedang bersiap sedia untuk menembak mati Melayu anjing bertopeng agama yang berkopiah putih, tetapi menyokong atheism, dan menjamah babi hutan di dalam belantara bersama sepet-sepet seideologi.

Sebuah kampung musnah dibakar oleh 'pejuang kemerdekaan' mengikut versi Melayu anjing di negara ini. Melayu anjing seperti ini lebih layak mampus dari terus hidup.

Isnin, September 05, 2011

Jasa Terakhir British Ke Atas Umat Melayu Yang Besar Ertinya


Salah satu karya Melayu Tenging.

Tulisan ini bukan untuk mengagungkan penjajah British. Bukan untuk memrolokkan kemerdekaan yang merubah kita hari ini kepada sama ada lebih bersyukur atau hilang rasa bersyukur. Tetapi sekadar ingatan bahawa telah ditetapkan Allah SWT bahawa British akan datang, akan ubah dan akan pergi dengan peringkatnya tersendiri meninggalkan perubahan yang cukup besar.

Jika anda peka akan sejarah dunia, Deklarasi Sejagat Bagi Hak Asasi Manusia 1948 yang diadakan di San Francisco, telahpun memberi jaminan untuk semua bangsa yang terjajah untuk dimerdekakan dan diberi peluang untuk memerintah negaranya sendiri. Ini ditetapkan 7 tahun sebelum Tunku Abdul Rahman ke London untuk rundingan kemerdekaan. Keseluruhannya, kehadiran British selama 181 tahun telah membuatkan kita dapat menilai peringkat demi peringkat bagaimana dasar dan sikap British dalam mentadbir sesebuah bangsa yang tebal adat resam dan pegangan agamanya.

Awal kehadiran British memperlihatkan mereka sebagai oportunis yang menjaja tipu daya dan helah. Tidak sampai 50 tahun, British sudah berani menyebut Pulau Pinang dan Singapura adalah miliknya. 80 tahun kemudian, British mula mendatangkan bangsa asing iaitu kuli Cina secara besar-besaran dan mengubah demografi Semenanjung. Selepas 100 tahun, British cuba 'menduduki' negeri-negeri yang diketuai oleh Raja-raja Melayu dan selepas 130 tahun, British menjadi negara paling kaya di dunia hasil bijih timah dari Malaya sehinggakan mampu membina rangkaian keretapi bawah tanah di Kota London pada tahun 1908.

Selepas 165 tahun mengaut kemakmuran negara ini, British diusir oleh Jepun yang meniup angin perubahan yang baru ke arah perjuangan untuk menjadi pemilik mutlak tanah warisan. Ini adalah rentetan dari kebangkitan hasil Sumpah Pemuda 1928 di Indonesia telah menjadi pembakar semangat gerakan nasionalisme. British tetap mahu Jepun ditentang dari dalam. Oleh kerana Jepun menindas kaum Cina dengan kejam kesan dari sokongan Cina di sini terhadap Cina di Tanah Besar, British memperalat kaum Cina dengan menubuhkan Malayan People Anti Japanese Assocation (MPAJA) dan British membekalkan mereka dengan senjata api dan peluru supaya mereka dapat menyerang kedudukan Jepun dari hutan rimba.

Namun, apabila Jepun berundur, Cina-Cina yang membentuk MPAJA ini mengalihkan sasaran mereka ke atas orang Melayu Islam yang dalam diam, mereka tanamkan kebencian kerana bekerjasama dengan penjajah Jepun dalam urusan pentadbiran. Ratusan nyawa orang Melayu yang yang tak berdosa melayang dalam hanya 14 hari rampasan kuasa puak Cina MPAJA yang menggelarkan diri mereka Bintang Tiga hanya kerana berkhidmat dalam perkhidmatan awam yang dikawal Jepun selama 4 tahun.

Apa yang ada di tangan orang Melayu Islam pada ketika itu untuk menentang Bintang Tiga yang disanjung Melayu anjing hari ini? Bagi menyelamatkan nyawa lebih ramai orang Melayu dari 'penghapusan etnik di bumi sendiri' oleh pemberontak lengkap beruniform dan bersenjata, pihak British lah yang perlu dipanggil untuk dipertanggungjawabkan atas anarki yang dicetuskan oleh senjata yang mereka bekalkan sendiri.

Ketika Indonesia yang kononnya bakal membawa Malaya keluar dari belenggu British dan masuk ke cengkaman Jakarta langsung tidak berbunyi lantaran berhempas pulas mempertahankan kemerdekaan mereka yang diberikan oleh Jepun dari pendudukan semula Belanda, umat Melayu Islam negara ini terpaksa memanggil British dengan harapan dan ketakutan demi mengharapkan perlindungan kerana bukan semua orang Melayu mampu menerbangkan keris dan parang untuk mempertahankan diri.

British membantu membawa masuk senjata dan kelengkapan untuk menentang anjing-anjing yang pada ketika itu berlumba-lumba untuk menggigit tuan. Pendudukan semula British adalah 'penjajahan' yang diharap-harapkan oleh orang-orang Melayu (sudah tentu keluarga tertua Mat Sabu sendiri) yang menghadapi cubaan pembersihan etnik. Keberadaan British di Malaya tidak lagi sama seperti ratusan tahun sebelumnya. British kali ini hanya memikirkan untuk mempersiapkan Malaya yang merdeka, rancangan yang telah lama dibuat sebelum Tunku ke London. Jasa British menyelamatkan orang Melayu dari 'ethnic cleansing' sepanjang tempoh darurat antara 1945 hingga 1960 tidak sebesar hasil bumi Tanah Melayu yang mereka kaut. Tetapi menunjukkan kebencian melampau terhadap kehadiran British saat kegawatan pasca pendudukan Jepun sehingga 31 Ogos 1957 adalah manifestasi kesombongan tertinggi bagi seseorang Melayu Islam di bumi Semenanjung ini.

DENGAN IKHLAS, JAWABLAH WAHAI MELAYU TENGING (DI KETUAI MAT SABU) YANG BERIA-IA MENUNJUKKAN SIFAT ANTI-BRITISH DENGAN MELULU DAN BERSIMPATI PADA PELAKU CUBAAN PEMBERSIHAN ETNIK MELAYU 1945 ATAS NAMA KOMUNISME INI;

1. Adakah bapak si Mat Sabu membekalkan senjata kepada unit-unit Home Guard yang ditubuhkan di kampung-kampung untuk melindungi penduduk yang tidak berdosa? Tidak, senjata ini dibekalkan oleh British.

2. Adakah parlimen di negeri bapak si Mat Sabu yang membahaskan usaha mendapatkan Pattani bagi dimasukkan ke dalam Malaya? Tidak, parlimen British yang membahaskannya.

3. Adakah bapak si Mat Sabu yang meluluskan perlembagaan negara sehingga Islam pada tahap lebih tinggi dari Indonesia walaupun Malaya hanya mempunyai 55% penduduk Muslim berbanding Indonesia yang mempunyai 85% penduduk Muslim? Tidak, pihak British yang meluluskannya.

4. Adakah bapak si Mat Sabu yang memastikan orang Melayu dapat mengundi pada Pilihanraya Umum Pertama 1955 dengan jayanya? Tidak, pihak British yang mengusahakan kejayaan tersebut.

Cukuplah setakat itu.

Akibat Sukarno Pro-Komunis : 3 Juta Mati Dibunuh 1965 -1966

Kebodohan yang diiktiraf hanya menyuburkan lebih banyak kebodohan di sana sini. Contohnya, kebodohan Sukarno mengiktiraf perbuatan kejam Perdana Menteri Indonesia kedua, Amir Syarifuddin (gambar) yang mengepalai Parti Komunis Indonesia, atas kejayaan membunuh 5 Sultan negeri berdaulat di Sumatera pada tengah malam 3 Mac 1946.

Pada zaman itu golongan Melayu berhaluan kiri di Malaya mengangkat lelaki Batak Harahap ini sebagai inspirasi demi memastikan Malaya dimerdekakan dari British hanya untuk dijajah Indonesia.

Tetapi, Sukarno akhirnya sedar bahawa dia diperbodohkan oleh Amir Syarifuddin. Amir mati dibunuh tentera atas arahan Sukarno walaupun 3 tahun sebelum itu, mereka sama-sama bergandingan menentang penguasaan semula Belanda.

Balasan untuk 'ketua komunis melayu senusantara' ini pantas dikirim Ilahi. Pada19 Disember 1948, dia dan pengikutnya ditembak oleh cabang Angkatan Bersenjata Republik Indonesia di pinggir lubang yang digali khusus untuk menanamnya beserta pengikutnya.

Dalam masa hanya 11 bulan selepas tugasnya sebagai Perdana Menteri Indonesia kedua disambung oleh Perdana Menteri Indonesia ketiga, Dr. Mohammad Hatta, makhluk sanjungan Melayu berhaluan kiri di Malaya pada ketika itu telah lenyap untuk menjamin keselamatan mereka di sisi rejim Chin Peng.

Amir Syarifuddin dibunuh kerana didapati cuba menubuhkan Republik Sosialis Soviet Indonesia di Jawa Timur. Kematiannya membuatkan Melayu berhaluan kiri yang menumpang lindungan Parti Komunis Malaya menjadi hilang arah, lalu mengangkat Chin Peng sebagai ketua mereka . Kita kembali kepada kisah Sukarno.

Kebodohan Sukarno paling mula ialah tatkala mengiktiraf masterplan Amir Syarifudin dalam komplot pembunuhan Sultan-sultan Sumatera Timur dan para kerabat yang mempunyai nama Raja, Tengku dan Wan. Akhirnya tindakan Sukarno membuatkan dirinya sendiri terasa bodoh, lalu tindakan-tindakan bodoh mula diambil, sebelum dia diperbodohkan oleh kebangkitan gerakan kesatuan sekerja, dan kebangkitan gerakan-gerakan sosialis dengan hebat sekali hasil perancangan dalang-dalang komunisme sehingga Sukarno merasakan kuasanya terancam.

Kebodohan Sukarno makin terserlah apabila demi menguji sokongan rakyat Indonesia yang dilihat semakin terpengaruh dengan agenda sosialis komunis, dia terpaksa menebar propaganda peperangan dengan Malaysia yang kononnya telah menjajah Sabah dan Sarawak atas bantuan British dan Amerika Syarikat.

Tetapi Sukarno tersilap kerana menjaja nama Amerika Syarikat apabila fakta menunjukkan beberapa bulan sebelum itu, Sukarno berjaya menjajah Irian Jaya (Papua Barat) dengan meminta bantuan Amerika Syarikat supaya mengarahkan Australia melepaskan penguasaannya ke atas Pulau Papua dan mengiktiraf kedaulatan Indonesia ke atas Papua Barat.

Sebagai hikmah untuk kita renungkan, bermula dari tahun itu, sehingga ke hari ini, Amerika Syarikat kekal memonopoli perlombongan emas di Papua Barat yang merupakan antara lombong emas paling paling produktif di dunia. Bandingkan dengan fakta bahawa hari ini, tiada lagi kepentingan British tersisa di Sabah dan Sarawak.

Kebodohan Sukarno berlarutan sehinggalah akhirnya dia diperbodohkan oleh Jeneral Suharto yang merampas tampuk pemerintahan Indonesia, memulihkan hubungan dengan Malaysia dan memajukan kembali negara Indonesia. Sukarno akhirnya mati dalam sepi dan frustasi, hanya beberapa tahun selepas digembirakan dengan sokongan padu berjuta-juta rakyatnya penuh sorakan saat mendengar pidatonya yang berdegar-degar melaungkan slogan 'Ganyang Malaysia'.

Jika Sukarno tidak bodoh, sudah tentulah Suharto tidak perlu bersusah payah membunuh hampir 3 juta rakyat senegaranya sendiri yang disyakki menyokong perjuangan komunis di Indonesia antara tahun 1965 hingga 1966.

Jika Sukarno tidak bodoh, dia pastinya bersama menentang komunisme pada saat negaranya berpeluang untuk merdeka, iaitu pada saat yang sama ketika anggota keselamatan negara ini berhempas pulas menggempur gerila komunis yang disanjung Mat Sabu, nescaya 3 juta nyawa dapat diselamatkan 20 tahun kemudian di Indonesia.

Pun begitu, lihatlah pengaruh komunis yang telah kental mencengkam dasar negara bangsa Indonesia sehingga hari ini. Buktinya, tiada agama yang diangkat oleh pemerintah negara melebihi agama yang lain. Walaupun terdapat 200 juta umat Islam dari 250 juta penduduk, pemerintah Indonesia tidak bertanggungjawab untuk membina masjid-masjid dan sekolah agama seperti apa yang dilakukan oleh kerajaan pusat dan kerajaan negeri di negara ini walaupun hari ini Malaysia hanya mempunyai 65% penduduk Muslim.

Lebih menyedihkan, seluruh rakyat Indonesia berbangga dengan sekularisma total tanah air mereka walaupun dari mulut mereka yang taat kepada ajaran Islam. Inilah model yang menjadi idaman Anwar Ibrahim dan model ini membuatkan pembangkang kafir negara ini tidak menyanggah hasratnya untuk menjadi Perdana Menteri walaupun mengetahui Anwar gemar berjubur. Bukan saya kata. Karpal Singh yang kata 14 tahun lalu.

Pendek kata, benarlah kata orang-orang yang berilmu. Hanya si bodoh yang pantas mengiktiraf kerja bodoh yang dilakukan oleh si bodoh yang lain yang akhirnya melahirkan masyarakat yang cenderung membuat keputusan yang bodoh-bodoh belaka.