Jumaat, Januari 30, 2009

Penjenayah Kini Boleh Jadi Wira?


LIHAT STATIK INI :
Mengikut statistik SUARAM jumlah kematian dalam tahanan polis adalah seperti berikut:

i) Tahun 2005 - 5 orang Melayu dan 6 orang India.
ii) Tahun 2006 - 5 orang Melayu, 3 orang India dan 2 orang Cina.
iii) Tahun 2007- 4 orang Melayu, 2 orang India dan 4 orang Cina.
iv) Tahun 2008 - 2 orang Melayu, 1 orang India dan 4 orang Cina.

Ada pihak perlu di ajar "APA AKIBAT DARI PROPAGANDA BODOH YANG SANGAT PERKAUMAN". Pepatah Melayu berkaitan ular memang menunjukkan sikap pihak tersebut sejak sekian lama. Atau polis Malaysia perlu belajar sesuatu dari tentera Thailand?

Ulasan

Dengan berjaga malam, minum arak, dan menghisap dadah, kebanyakan penjenayah tidaklah sesihat mana. Dipukul dipalu pun boleh mati. Kisah Mahathir, seorang pemuda yang liar di Batu 8, Ulu Kinta yang dipukul polis dalam tahanan pernah tersiar di Harian Metro sekitar tahun 2000. Mujur tidak mati. Itu hanya kes terhampir yang penulis tahu. Pasti banyak kes seumpamanya di Malaysia.

Abang penulis sendiri pernah dipukul dengan cota dan disumbat ke dalam kereta peronda pada tahun 1989 kerana disyakki penagih dadah. Apabila pihak polis mengetahui risikan mereka salah, pihak polis meminta maaf dan seluruh keluarga memaafkan kekhilafan anggota bertugas tersebut.

Itu kejadian 20 tahun lalu. Hari ini, pihak polis telah mempunyai unit risikan yang lebih baik. Mereka tidak mungkin tersalah pilih suspek. Apabila siasatan dibuat mereka telah tahu pengetahuan suspek berhubung soalan fakta siasatan.

Apabila suspek enggan bekerjasama, berdolak dalik, sedikit kekerasan sudah tentu diperlukan. Sebutlah di mana juga di dunia ini. Ianya ada berlaku. Anda mahu jadi negara pertama yang tidak melakukannya? Didik anak bangsa anda supaya jangan membuat jenayah.

Tetapi jika suspek menghamburkan kata-kata kesat, menghina agama, keluarga dan bangsa serta mengugut untuk mencetus kacau bilau, sedikit lagi kekerasan mungkin diperlukan.

Tetapi, andai suspek sendiri manusia yang tidak sihat mental dan fizikal, kematian boleh berlaku. Apa lagi andai kematian itu akan menukar imej penyamun haram jadah sebagai wira. Pastinya dia akan mencari jalan untuk mati. Bukankah sesetengah bangsa itu terkenal dengan tabiat bunuh diri?

Kini penjenayah boleh bertukar menjadi wira. Mudah, cari jalan untuk mati dalam tahanan polis. Ludah muka pegawai penyiasat atau katakan yang 'aku akan rogol anak perempuan kamu' atau ' aku akan bunuh semua kaum kamu selagi aku mampu kalau kamu tak pukul aku sampai mati' atau 'pukul lah lagi, kamu polis pondan!'. Jika ayat ini dihamburkan, tidak ada polis di dunia yang tidak bersifat melanggar batas dalam 'mengajar' suspek.

Polis tidak mungkin mencekup salah orang dan orang yang tak bersalah tidak mungkin tertangkap hasil risikan yang dipantau dari masa ke semasa sebelum cekupan dibuat.

Sikap melampau sesetengah pihak sangat tidak berterima kasih atas ketelusan yang ada kerana, hanya 400km di utara, di luar sempadan negara, polis dan tentera bekerjasama untuk menangkap suspek beramai-ramai, membunuh, dan menanam mayat suspek tersebut ditempat yang tidak diketahui DENGAN melihat kepada kaum, warna kulit dan bahasa.

Namun, khabar angin dakwaan terdapat unsur rasuah dari sindiket curi kereta adalah berat dan perlu disiasat. Dan keluarga Kugan, sila diam kerana anda sendiri tidak pandai menjaga anak.

Dan lihatlah pihak mana yang cuba mendapat manfaat politik dalam kes ini. Moga mereka disamun tetak satu hari nanti setelah melepas anjing tersepit. Sudah terhantuk baru kemudian terngadah.

"Ya, saya letak jawatan" - Tajol Rosli

Tajol Rosli Ghazali menafikan bahawa beliau ada membuat sebarang pengumuman perletakan jawatannya. "I have never given any press statement" katanya. Penulis memohon maaf atas sangkaan awal yang dibuat berdasarkan berita radio, beberapa jam sebelum itu. Tetapi penulis percaya itulah yang keluar dari mulut Tajol Rosli dalam mesyuarat tertutup yang beliau pengerusikan Rabu lalu.

Nampaknya dalam UMNO Perak ada lagi 'Nasarudin'. 'Nasarudin' bermaksud golongan yang galak menjadi 'mat point' kepada Anwar. Memecah cerita dalaman ke pihak luar yang menawar dengan hadiah palsu. Perlukah mereka ini?

Hakikatnya, UMNO di Perak mempunyai 26 kerusi dari 59 kerusi DUN di Perak tetapi berkuasa seperti hanya memiliki 1. Keluarkan mereka-mereka yang mahu keluar kerana merekalah raja politik wang. UMNO tidak memerlukan mereka. PKR mahukan mereka. BN pasti bertambah murni untuk kekuatan dalaman bersinar kembali kerana rosaknya seseekor ikan di pasar berpunca dari kawasan kepalanya.

Akhirnya Tajol Rosli mengumumkan perletakan jawatannya serta merta setelah bermesyuarat dengan MT UMNO dipengerusikan PM Abdullah pada Jumaat, 30.01.09 jam 12.30 malam.

Khamis, Januari 29, 2009

ڤلامڤاو هيندو ماءينكن كراجأن لاڬي

مأنسي بوليه بركومڤرومي دڠن سيكڤ كورڠ اجر تتاڤي تيدق بوليه بركومڤرومي دڠن كبيادڤن يڠ مڠهيناكن

سچارا رياليستيقڽ، مأنسي تيدق اكن ممبونوه دڠن هاتي ڬمبيرا

كوڬن يڠ ماتي دالم تاهنن ڤوليس مروڤاكن سأورڠ هيندو

هيندو ملالوءي كساتوان هيندو سدونيا سنتياس دڤرڬوناكن بارت سجق دولو اونتوق دجاديكن ڬڠڬوان ك اتس اسلام

هيندو د مليسيا بربڠڬ كران برجاي منونجوقكن كونونڽ مريكله يڠ ممولاكن كبڠكيتن ڤوليتيك د مليسيا

ڤڠانوت هيندو جوڬله يڠ باڽق ملاكوكن كيس رومڤق دان بونوه د نڬارا اين

سماكين مريك دكت دڠن كويل، مريك منجادي سماكين ڬانس دان كورڠ اجر

كناڤ ڤاس برسكوڠكول دڠن مريك؟

كوڬن دڤرچايأي اهلي ڤڽامون هيندو

كوڬن ڤستي برسيكڤ بيادڤ ملمڤاو كران اڤله ساڠت سيكڤ بيادڤ يڠ مڠهينا بربنديڠ صفة بيناتڠڽ ايايت سامون دان تتق

جك كيت تق فهم تقتيق هيندو، كيت اكن تروس دڤرماءينكن مريك

Tajol Rosli Percepatkan Peralihan Kepimpinan

Perletakan jawatan Tajol Rosli Ghazali dari menyandang Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Perak adalah sekadar mempercepatkan peralihan kuasa yang dijanjikan beliau pada bulan Mac ini. Dialas pula dengan peristiwa lompat parti oleh ADUN Bota, Tajol Rosli menggunakannya sebagai alasan untuk beliau melepaskan jawatannya.

Hakikatnya, Tajol Rosli telah lama hilang kekuatan dalamannya setelah dikejutkan dengan rampasan kuasa negeri Perak melalui undi Cina dan India pada PRU12 yang lalu.

Kesenanghatian beliau melepaskan jawatannya kali ini, (bukannya pada hari Perak tergadai ke bukan pribumi) merupakan satu tanda tanya. Beliau mengaku bertanggungjawab sepenuhnya atas insiden Nasarudin lompat parti.

Sebenarnya, Tajol Rosli bukanlah seorang yang tidak berapa pandai berfikir. Dia juga tak perlu menjadi boneka / proksi mana-mana pihak semasa memimpin UMNO negeri. Cuma dia kadang-kadang tidak dapat menyorokkan sesuatu yang akhirnya dapat dihidu oleh 'penyiasat' politik negeri.

Walau apapun, selamat meletak jawatan. Tetapi, teruskan kelantangan anda di Sidang Dewan Undangan Negeri yang membuka mata banyak pihak, Tajol Rosli hari ini bukan Tajol Rosli semasa menjawat jawatan MB Perak dahulu. Apa yang ditunggu ialah hasil dari percaturan yang sedang dibuat yang mana menjadi rahsia dari pengetahuan ramai orang tetapi bukan rahsia bagi sebilangan yang lain.

Rabu, Januari 28, 2009

Makanan Old Town White Coffee Tidak Halal

Anda selalu melepak coffee house? Kemudian terikut-ikut gaya lepak kopitiam? Anda wajar fikirkan kembali. Old Town White Coffee dalam lamanwebnya menyenaraikan semua sijil yang diperolehinya termasuk sekeping sijil pengesahan halal oleh Majlis Agama Islam Perak untuk White Cafe Sdn. Bhd. pada produk KOPI, TEH DAN SERBUK MOCCHA SAHAJA.

Sijil tersebut hanya laku pada Kopi Putih Pekan Lama yang berasal dari Pekan Lama di Ipoh. Selain dari itu, TIADA SIJIL HALAL dikeluarkan untuk pemasaran makanan yang tersedia di situ. Anda boleh mencarinya jika ada.




Namun dengan sekeping sijil tu, pihak OTWC telah menggunakannya pada lamanwebnya tetapi jelas menyatakan bahawa sijil tersebut adalah untuk hidangan minumannya. Siapa yang sanggup rugi dengan mengatakan "tiada sijil halal dikeluarkan untuk makanan kami"?

Adakah hanya dengan meletak tanda NO PORK & LARD ( Tiada daging babi dan lemak babi ), ianya menjamin bahawa minyak haiwan yang dihasilkan dan kepingan daging dari Asia Timur serta ketul-ketulan ayam adalah bukan bangkai (tidak disembelih mengikut syarak)?

Mulai hari ini, anda YANG TIDAK TAHU, pasti akan merasa ragu untuk menikmati hidangan di Old Town White Cafe dan anda dinasihati untuk untuk menjauhi premis tersebut.

Bagi yang YANG TIDAK PEDULI, terpulang. Sebagai Ahli Sunnah Wal Jamaah (BUKAN SYIAH), saya perlu menasihati anda supaya jangan mendatangkan fitnah ke atas agama Islam.

Selasa, Januari 27, 2009

ديوا ترسبوت دبونوه كجم

"والاوڤون ڤركارا اين برلاكو كيرا-كيرا 500 هيڠڬ 600 تاهون لالو، اورڠ هيندو تتڤ سينسيتيف دڠن ڤركارا اين. اڤابيلا مريك مليهت مسجيديل اقصى يڠ دبينا اتس هيكل سليمان، مريك سلالو برتاڽ كڤد اورڠ يهودي: "سڠڬوڤ كامو بياركن باڠونن اين دبينا د اتس تمڤت يڠ ساڠت سوچي باڬي كامو؟".

"اورڠ اينديا مڠنالي يهودي سباڬاي سبواه اڬام توا سڤرتي هيندو. سڬالا انتيكاواتي دأڬوڠكن دان دأڠڬڤ سوچي. ايت انتارا ببراڤ ڬاريس داسر ڤوسيتيف. مريك مڠحرمتي يهودي يڠ بركوڤيه، برسمبهيڠ، تيدق ماكن حيوان-حيوان ترتنتو تله برلاروتن سجق زمان برزمان.

اورڠ اينديا لبيه ممباچ دري اورڠ اميريك.بوكو دجوال د ستياڤ چروق د همڤير سموا كوتا. دڠن چارا اين، اورڠ اينديا باڽق مڠنالي ڤنوليس نوۏيل يهودي. مريك مڠاڬومي ڤننتاڠن يهودي ترهادڤ موسوه مريك، يعني اورڠ عرب."
- ڤوست ڤرهوبوڠن عوام جروسليم

اولسن

ڤنوليس ڤرنه مڠولس كاءيتن هيندو دان يهودي. كالي اين، ڤنوليس مڠولس تنتڠ كاءيتن يهودي دان هيندو. حقيقتڽ، ڤڠانوت هيندو يڠ تيبا د نڬارا اين يڠ دباوا اوليه بريتيسه، اداله دڤرتوجوانكن اونتوق مروسقكن اسلام ايت سنديري سڤرتي اڤ يڠ تله ترجادي هاري اين. ڤڠانوت هيندو ساڠت تيدق توليرن، مندسق باڽق ڤركارا، منچابر اوندڠ-اوندڠ، دان منچابر اسلام. ڤڠانوت هيندو سماكين براني ممڤروتس دان مريك بوكن لاڬي كافير زيممي. كيني مريك كافير هربي.

يهودي ساڠت سايڠكن هيندو سباڬاي اڬين مريك. برداسركن ڤتيكن د اتس، كيت داڤت ليهت بهاوا يهودي دان هيندو ساليڠ ڤڠاروه ممڤڠاروهي دمي ڤرموسوهن. د نڬارا اين، سلاين اونتوق ممبالس دندم اتس ڤمرينتاهن اسلام يڠ مريك كات كونونڽ منينداس مريك، اڤ لاڬي يڠ اندا بوليه ڤرچايأي دري سودوت هاتي سأورڠ واكيل رعيت اينديا؟ جواي فيرنندز تله ممبوقتيكنڽ. تتاڤي كيت تتڤ بلوم بلاجر.

سيكڤ كورڠ اجر اورڠ اينديا د نڬارا اين ڤون چوكوڤ ملمڤاو. ملاوان ڤوليس سأوله-اوله مريك ديوا موروڬن. اخيرڽ، ديوا ترسبوت دبونوه كجم. ڤادن موك. كيني اورڠ اينديا مولا ڬيمر برديمونستراسي. انق هيندو يڠ ممڤوس دالم لوكڤ ايت ماهو دأرق. هارڤ ڤوليس داڤت مڠهاڤوسكن كسمواڽ د اتس جالن.

ساي بوكن منمڤقكن كبنچين، ساي سقدر مماكاي كبنچين يڠ اد ڤد هيندو-هيندو اين دان ممولڠكن ڤقاو بواه كراس.

ADUN Bota Dialu-alukan Keluar

Jika yang melompat parti itu jenis Ahmad Husni Hanadzlah, mungkin ramai yang bimbang. Ini kerana, menurut Ahli Parlimen Tambun itu, dia merupakan ahli parlimen paling miskin dalam Dewan Rakyat. Bukan itu sahaja, sebagai Timbalan Menteri Kewangan II, beliau menyatakan yang dia tidak seperti ahli politik lain yang terlalu berfikiran bisnes.

Jika seseorang yang mempunyai personaliti perniagaan seperti Nasaruddin Hasim, 'bekas' ADUN Bota, tidak perlu lah dibimbangkan kerana selama inipun UMNO telah punah ranah dijarah bisnesman.

Kepergian Nasaruddin ke dalam PKR adalah ibarat mencurah tempayan yang penuh dengan jentik-jentik demi kesihatan masa depan.

Walaupun Husni nyaris tidak dicalonkan UMNO untuk PRU10 1999 kerana didapati cenderung ke kem Anwar, beliau belum lagi menunjukkan tanda-tanda berpaling.

Adalah diharapkan lebih lagi ahli UMNO berkiblkatkan kapitalisme dan politik tembolok untuk segera melompat parti ke PKR supaya tempat-tempat dalam UMNO diisi oleh mereka yang benar-benar mahu mempertahankan bangsa dan agama dari sudut nasionalisma asal mula kejadian negara ini.

Perginya Nasaruddin ke dalam PKR adalah rahmat tersembunyi.

Isnin, Januari 26, 2009

Jawapan Kepada Macai Politik Anwar

Carbonara berkata...
Muahhahaha....kata nak rampas perak dari pakatan...la ni macam mana? Dulu BN rampas Sabah pasal lompat party tak sebut pun nak gubal undang-undang baru. Tunggu la...lagi banyak akan ke seberang.
2009 Januari 26 00:48


Erm.. bukan ke satu parti (PBS) lompat masuk ke dalam BN.. Bukannya atas kepentingan individu. Tapi atas kepentingan bumiputra Sabah keseluruhannya. Berikan aku 20 lagi wakil rakyat BN yang melompat masuk ke PKR dan ketawa aku akan bertambah besar, bukan kerana gembira kerana PKR akan bertambah kuat. Tetapi gembira kerana PKR mudah diserang anai-anai.
:-)

Ahad, Januari 25, 2009

Apa Sebab ADUN Bota Lompat Ke PKR?

Assalamualaikum,

Setelah membuat pertimbangan terutamanya apabila melihat perkembangan suasana politik khasnya arah tuju sokongan rakyat selepas Pilihanraya Umum ke 12 pada bulan Mac 2008, serta keadaan-keadaan yang wujud dalam parti dan kepimpinan Umno, saya dengan ini mengambil keputusan untuk keluar dari Umno dan seterusnya menyertai PKR iaitu salah satu parti dalam Pakatan Rakyat.

Keputusan ini diambil setelah lama meneliti dan mempertimbangkan kepentingan rakyat seluruhnya khususnya buat para penyokong dan pengundi saya di kawasan Dewan Undangan Negeri Bota:-

Saya amat yakin dengan kepimpinan Parti Keadilan Rakyat yang mempunyai iltizam dan idealisme yang kuat untuk memperjuangkan hak-hak dan kepentingan rakyat yang terdiri dari pelbagai kaum di negara ini.

Saya yakin Parti Keadilan Rakyat akan tetap menjunjung dan menghormati hak-hak yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan khususnya dalam kedudukan Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi kebangsaan, kedaulatan Raja-Raja Melayu dan kedudukan Islam sebagai agama Persekutuan.

Saya percaya Parti Keadilan Rakyat dan rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat mampu untuk menjadi sebuah permuafakatan komponen parti-parti yang lebih baik demi kepentingan rakyat seluruhnya.

Untuk membolehkan saya menjadi ADUN yang lebih berkesan dan memberi khidmat terbaik kepada penduduk setempat memandangkan Pakatan Rakyat sudah pun menubuhkan kerajaan di Negeri Perak.- Dato' Nasarudin Hashim


Ulasan

Istilah keluar parti bersamaan maksud dengan meninggalkan. Meninggalkan terbahagi dua kepada kerana benci atau demi cinta. Walau apapun niat di lubuk hati Nasarudin Hashim dalam tindakan beliau, penulis pasti ada rahsia besar yang tersembunyi di punca pemikirannya. Sama ada demi diri sendiri atau demi agama dan bangsa, itu perkara kedua.

PKR di Perak kini mempunyai 8 kerusi DUN dalam negeri Perak. Dengan kuasa 8 anggota dalam kerajaan negeri, Nasarudin sebagai orang 'lebih pandai' kini dalam barisan PKR di Dewan Negeri yang dulunya TIDAK ADA, juga dengan kapasitinya, mampu menyingkirkan Nizar Jamaluddin yang selama ini dicemuh oleh orang Melayu di Perak yang enggan dimalukan dengan kerajaan berkepalakan pemimpin boneka.

Apapun hasil tindakan beliau ke atas politik negeri Perak merupakan sesuatu yang ditunggu-tunggu. Beliau mungkin menganggap tindakannya mengguris UMNO tetapi beliau pasti tahu apa yang beliau lakukan.

Tiada parti lagi yang relevan apabila agama dan bangsa dipersenda.

Tetapi, satu sudut lain yang pasti ialah, pada PRU10 1999, Bota jatuh ke tangan PKR. Apakah Nasarudin merupakan 'penyampai radio' yang selama ini berkhidmat untuk Anwar?

Itulah politik. Teman tak akan mengubah kawasan penyokong UMNO dalam peta di kolum kanan ini kerana secara teknikalnya, seseorang wakil rakyat yang melompat parti perlu dipertandingkan semula. Suatu hari nanti, satu pindaan pasti perlu berlaku kerana itulah keadilan untuk rakyat.

Sabtu, Januari 24, 2009

Gerhana Matahari Di Tahun Baru Cina?

Selamat menyambut Tahun Baru Cina yang akan diraikan oleh kaum Tionghua pada 26 Januari ini. Tahun Lembu yang bakal dinantikan ini membawa makna berbeza kepada kaum Cina kali ini.

Ini kerana tahun 2009 digambarkan sebagai tahun kemelesetan ekonomi dunia oleh peramal ekonomi antarabangsa. Bukankah kaum Cina amat takut dengan kemerosotan kekayaan? Bukankah mereka sanggup terjun bangunan andainya saham yang dipertaruhkan menyusut hingga jatuh rugi berjuta?

Ini sebenarnya bukanlah satu kejadian penting dalam penganut agama wahyu yang mengimbangi tuntutan rohaniah dan materialistik. Bagi mereka yang lebih memperhambakan diri kepada dunia, kemelesetan wang ringgit pantas memelesetkan jiwa hingga tandus dan sanggup membunuh diri sendiri. Tetapi petanda yang paling mereka takuti sedang menanti di hari kebesaran mereka.


日蝕:新年快乐?

Bagaimanakah pula mereka hendak menghadapi tahun 2009? Kali ini, petanda yang mereka takuti benar-benar berlaku di Tahun Baru Cina.

Gerhana matahari annulus akan berlaku pada hari Isnin, 26 Januari 2009, iaitu Hari Pertama Tahun Baru Cina. Walaupun ianya tidak melanda Semenanjung Malaysia kerana berlaku di bawah garis Khatulistiwa disekitar Indonesia, namun ia menggambarkan perjalanan masuk kegerhanaan ke rantau nusantara.


Namun, kaum Cina di Malaysia dan Singapura yang masih berpegang kepada petanda karut dan fengshui pastinya sangat-sangat bimbang akan keadaan ini. Ini mungkin perlambangan bahawa akan berlaku perkara buruk pada mereka, atau negara atau dunia pada tahun lembu kali ini.

Ah, biarlah mereka terus berkarut-karutan.

Rabu, Januari 21, 2009

Seruan Najib Agak Terlewat

Nampaknya, bakal PM Malaysia, Datuk Seri Najib telah terjaga dari lena. Saranan beliau agar UMNO dan BN melakukan perubahan boleh dikatakan tepat walaupun telah terlambat. Sepatutnya saranan ini bergema ketika ahli-ahli akar umbi membuat pemilihan di peringkat cawangan.

Penulis, meletak jawatan sebagai Naib Ketua Pemuda Cawangan beberapa ketika sebelum PRU12 kerana bosan dengan politik melampau dalam parti. Lalu, penulis yang telah menang tanpa bertanding untuk 4 penggal bagi jawatan tersebut tidak dinamakan lagi pada pemilihan yang lalu. Kemudian penulis terdengar ada ura-ura cadangan untuk melantik penulis menjadi Exco Pemuda Bahagian, tetapi penulis keberatan dan faktor jarak jadi penghalang. Buat masa ini, penulis selesa untuk memerhati dari jauh.

Dengan tidak berada di dalam UMNO, penulis tidak pula mengatakan Pakatan Rakyat adalah parti yang betul. Penulis faham tentang politik akhir zaman di mana yang salah akan dipandang betul. Justeru apa yang telah terjadi adalah apa yang dikehendakki untuk terjadi.

UMNO sebagai sebuah parti berusia 63 tahun mempunyai pasang surut relevensinya tersendiri. Seperti pantai, jika berlaku surut melampau, maka bersedialah untuk dihempas tsunami. Kini UMNO telah ternyata surut dengan melampau dan tsunami kebangkitannya hanya menunggu detik bila.

Bila? Ketika UMNO itu sendiri mengalami perubahan drastik yang ramai diantara kita tidak mengetahui bagaimana. Puluhan jika tidak ratusan nama-nama yang berkaliber diperingkat bahagian telah 'terbunuh' dalam pemilihan baru-baru ini. Apakah seruan Datuk Seri Najib itu terlewat?

Mungkin benar, Datuk Seri Najib terlewat. Perubahan hanya boleh berlaku dengan pemilihan yang akan datang.

Perubahan boleh berlaku dengan membawa masuk kembali nasionalis-nasionalis yang sebenar, yang tidak mengintai peluang untuk mengisi tembolok sendiri semahunya.

Ini bukan lagi zaman Azizah dan Si Penarik Beca. Ini zaman di mana anak orang susah, apabila mendapat peluang, akan tegak hidungnya setinggi tiang bendera.

Bukan hendak mengutuk bukan hendak mengata, sekadar renungan buat semua. Walaupun PRU12 ada memberi amaran, pemilihan UMNo peringkat akar umbi yang lalu tetap berjalan tanpa ada langsung kesedaran terhadap usaha untuk memartabatkan parti.

Bergelumanglah mereka dalam acara yang seperti sudah-sudah. Kami di luar akan terus memerhati dan meneliti.

Ahad, Januari 18, 2009

P036: Angin Barat Daya Tak Sampai

" PAS bawak banyak pengundi hantu. Kemudian PAS bayar banyak kat makcik-makcik terutamanya di kawasan kubu kuat mereka supaya mengundi PAS dan menyebarkan fitnah serata warung yang Wan Farid tu sombong, bongkak dan kaki maksiat. Banyak jugak duit yang dihabiskan PAS dalam memastikan kerusi parlimen Kuala Terengganu dapat mereka rampas. PAS juga meyakinkan penduduk kampung bahawa Pakatan Rakyat akan mereka gegarkan dan mengatakan kepada orang kampung bahawa DAP dan PKR cukup kacang untuk ditangani. "

Kata-kata di atas bukanlah satu kebenaran. Jangan mempercayainya. Ini bukan kerja golongan pro-realistik. Ianya merupakan fiksyen yang sengaja direka bagi melambangkan simbolik apa yang akan berlaku seandainya Wan Farid memperoleh lagi 3000 undi menokok dari 30,252 lebih undi yang dia peroleh. Atau dengan kata mudah, jika BN menang.

Ayat-ayat seperti di atas akan bergema merata-rata menuduh kerajaan memerintah persekutuan sebagai korup. Mungkin PAS kurang beraya kemenangan kerana sedar bahawa memperoleh 32,883 undi adalah bukan sasaran mereka.

Tetapi perlu diingat bahawa PAS berjaya melindung mata umum di Kuala Terengganu dari senario politik semasa di Pantai Barat.Sekiranya pilihanraya parlimen tersebut berlangsung di Ulu Langat atau Parit Buntar misalnya, yang merupakan kawasan PAS, nescaya PAS tumbang.

Rakyat Terengganu yang 95% Melayu khususnya tidak digambarkan dengan apa yang telah terjadi sekiranya PAS tunduk di bawah tekanan DAP di mana kesannya hanya dirasa di pantai barat. Malas nak ulas perkara ini lagi kerana hakikat ini kalau disebut, akan dicap perkauman.

Politik pantai barat tidak sama dengan pantai timur. Tetapi, disebalik semua ini, paling jelas ialah rakyat mengundi dengan melihat keupayaan calon itu sendiri, bukannya parti. Meletak kayu sebagai calon tidak lagi menjadi jaminan kemenangan mana-mana parti paling baik dalam dunia ini sekalipun.

Hanya golongan yang tebal sifat benci dan bersifat separatist yang mampu mengundi calon yang diwakili oleh kasut.

Takziah Buat Keluarga Abang Tun

Bersama-samalah kita sedekahkan Al-Fatihah kepada Arwah Abang Tun dan anaknya Hazzeiq (Kojek) juga anak saudaranya, yang telah dipanggil menghadap Ilahi dalam kejadian kemalangan ngeri di Lebuhraya Utara Selatan berhampiran Tapah, petang semalam. Pemergian Abang Tun sedikit sebanyak dapat dirasakan oleh UMNO Ipoh Timor khususnya. Semoga roh mereka dicucuri rahmat Allah dan semoga keluarga mereka tabah menghadapi ujian berat ini.

Tiga maut kereta dirempuh lori

Oleh Shamsul Kamal Amarudin
bhnews@bharian.com.my

TAPAH: Tiga termasuk dua beranak maut, manakala seorang parah apabila kereta yang mereka naiki dirempuh lori di Kilometer 329.8 Lebuhraya Utara Selatan, kira-kira dua kilometer dari susur keluar Plaza Tol Tapah di sini, petang semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 4.30 petang itu, pemandu, Ahmad Supian Osman, 55; dan dua penumpang, Hezzeq Sany Ahmad Supian, 29, dan Nurul Nazira Ar Azmi, 5, meninggal dunia di tempat kejadian akibat parah di kepala.

Seorang lagi penumpang, Norhaifizund Dollah, 37, iaitu ibu Nurul Nazira dan saudara kepada pemandu kereta, patah tulang paha. Semua mangsa berasal dari Sri Ampang, Ipoh.

Ketua Polis Tapah, Superintendan Roslan Bek Ahmad, berkata siasatan awal mendapati kemalangan berlaku ketika kereta Proton Wira berwarna hitam yang dinaiki mangsa dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Ipoh terbabas sehingga merempuh penghadang jalan sebelum berpusing beberapa kali dan melintang di tengah jalan.

“Pada masa sama, lori dari arah sama tidak sempat mengelak lantas melanggar kereta yang melintang di tengah jalan itu sehingga remuk,” katanya di sini, semalam.

Norhaifizund dirawat di hospital yang sama, manakala pemandu lori berkenaan hanya cedera ringan.

Anggota Bomba dan Penyelamat dikejarkan ke tempat kejadian untuk mengeluarkan mangsa yang tersepit di dalam kereta berkenaan sebelum dibawa ke hospital.

Mayat ketiga-tiga mangsa dituntut keluarga malam tadi sebelum dibawa ke Ipoh untuk dikebumikan.

Sabtu, Januari 17, 2009

Isu Kepala Babi Di UM Perlu Campurtangan Semua

Kita telah digemparkan dengan kejadian biadap, tidak bertamadun dan mencari geruh, yang berlaku di sebuah surau dalam sebuah fakulti di Universiti Malaya. Hanya semata-mata pilihanraya universiti, kebiadapan yang ditonjolkan melampaui batas kesabaran umat Islam keseluruhannya.

Pihak yang membuat angkara sedang menari-nari apabila melihat orang-orang Islam di keseluruhannya berbantah-bantah dan saling tuduh menuduh atas kejadian itu dan paling kurang, mereka pastinya berpuas hati dengan apa yang telah mereka lakukan pada umat Islam bukan sahaja di situ, malah di seluruh negara.

Apa yang perlu diawasi ialah gerakan mahasiswa trend terkini yang melangkaui batas-batas yang sebelum ini tidak terfikir untuk dilanggar oleh politik kampus. Sewenangnya Islam dihina dan sifat kering yang ada dalam diri pendajal ini amat merbahaya dan wajar di cari, dan dihapuskan ke akar umbi.

Namun, perlu di ingat, tujuan kewujudan universiti itu sendiri telah dicatat dalam Protokol of Zion sebagai pengkalan untuk perlaksanaan cita-cita agung mereka. Itulah 'sekolah-sekolah pondok' bagi mereka yang mahu bertukar kiblat jika mahasiswa tidak berwaspada.

Perlu diingat juga, nama-nama besar politik liberal hari ini berkelulusan Universiti Malaya. Malah, mereka juga pernah memimpin para mahasiswa lain malah ada diantaranya yang pernah ditahan pihak berkuasa semasa menjadi mahasiswa lagi.

Apakah ini trend terbaru politik universiti? Jika benar, kita harus mengambil langkah segera membanteras golongan hari ini yang benar-benar pencabul kesucian agama, daripada tumbuh menjadi pemimpin di masa depan. Jangan gadaikan masa depan anak cucu anda.

Jumaat, Januari 16, 2009

GEMPAR PAGI JUMAAT DI UNIVERSITI MALAYA



Original posting: dealova87
16 Jan 2009, 15:41

MARUAH ISLAM TERCALAR!!!!!! Pagi ini kita digemparkan dengan satu berita penemuan kepala BABI PUTIH diletakkan diatas bendera PAS yang tertulis PAS,PMI dan PRO-M di dalam surau Akademi Pengajian Islam UM... Ayuh rakan2 kita bangkit melakukan PERUBAHAN bagi mengembalikan maruah Islam yang tercalar.... Allahuakbar....


Nampaknya, golongan haramjadah di negara ini sudah benci untuk hidup aman. Mereka lebih suka untuk hidup dalam peperangan. Soal gambar ini adalah mainan internet atau perkhabaran benar, bukan isu di sini tetapi sentimen yang dimainkan amat merbahaya.(Ini adalah benar-benar kejadian!)

Golongan ini mungkin dikalangan anjing tersepit yang dilepaskan oleh penyelimut bendera hijau. Nah akhirnya ini yang dibalas. Tangkap pendajal ini dan hukumlah seberat-beratnya.

Gambar tersebut diperoleh dari sebuah forum di internet. Kesahihan isu ini akan saya paparkan dari masa ke semasa.

Rabu, Januari 14, 2009

Cina Malaysia Patut Malu....

...apabila Peter James Butler, jurulatih pasukan bolasepak Kelantan berbahasa Melayu lebih fasih dan tepat nahunya berbanding majoriti kaum Cina di Malaysia.

Peter James Butler (born August 27, 1966 in Halifax), England is an EnglishLiga Indonesia's Persiba Balikpapan and currently the coach of Malaysian Premier League team Kelantan FA football manager and former of the

Playing career

Butler was a professional footballer who played as a midfielder for Huddersfield Town, Cambridge United, Bury, Southend United, West Ham United, Notts County, Grimsby Town, West Bromwich Albion & Halifax Town.

Coaching career

Butler was in charge at Halifax Town as the caretaker manager for a while but then opted to moved to Australia where he became player/manager of Sorrento SC. After Australia he had spells as a coach in Singapore with Singapore Armed Forces and Malaysia (with Sabah FA) and in Indonesia with football Persiba Balikpapan. He is now the coach of Kelantan FA.



Apabila Sistem Persekutuan Mula Disanggah

Penentang pemerintah Malaysia dalam arena politik mula berani mempersoalkan sistem persekutuan. Pada masa yang sama, mereka mempertahankan Perlembagaan Persekutuan yang memihak kepada mereka.

Mereka memberi gula-gula beracun kepada rakyat peringkat 'pengikut tanpa mahu berpikir panjang' bahawa kerajaan persekutuan tidak adil.

Kemudian kedengaran kini suara-suara yang menyebut kekalutan ini berpunca dari sistem negara bersekutu. Ini dalam jangka masa yang panjang akan memupuk sekelompok generasi yang kurang pandai dan bersifat anti-federalism yang akan dipergunakan oleh puak berhaluan kiri.

Alternatif kepada sistem federalisma ialah sistem pemerintah pusat seperti Indonesia yang berhak untuk tidak memulangkan hasil bumi kepada negeri-negeri yang dikaut kekayaan mereka.

Sistem khalifah Islam adalah kuasa pusat. Kuasa menaung tetap bergantung kepada suara pusat. Jadi sistem apakah yang mereka mahukan.

Mereka tidak sedar bahawa jawapannya ialah 'anarki'.

Selasa, Januari 13, 2009

Peta Israel Raya


Inilah apa yang mereka mahukan. Kita dapat bayangkan, berapa nyawa yang mereka akan korbankan demi cita-cita ini. Adakah ianya dapat disekat oleh manusia hari ini yang melihat Pembunuhan Gaza dengan nada suara semata-mata?

Dipetik dari Wikipedia :
"Hendaknya diantara kamu bertemu dengannya,hendaklah membaca permulaan surat Al-Kahfi"(Sabda Rasulullah s.a.w). Sesungguhnya ia keluar dari jalan antara Syam dan Irak kemudian merusak kanan kirinya.

Dia akan dibunuh oleh Nabi Isa a.s. (Jesus) dekat pagar Ludd, di mana Israel terdapat kini.

Dia tidak berupaya memasuki Makkah atau Madinah

Nabi Muhammad s.a.w. mengingatkan para pengikutnya untuk membaca sepuluh ayat dari Surah Al-Kahfi sebagai perlindungan dari Dajal. Baginda juga mengingatkan para pengikutnya untuk berdoa, "Ya Allah! Aku berlindung dengan-Mu dari musibah Dajal." Baginda juga menyatakan terdapat tiada musibah yang lebih hebat daripada Dajal sejak penciptaan Nabi Adam a.s. hingga Hari Kebangkitan.

-Wikipedia

Dalam Hadis berkaitan Dajjal pula ada menyebut :


Sahih Al-Bukhari Hadith 4.553 Narrated by Ibn Umar :

Once Allah's Apostle stood amongst the people, glorified and praised Allah as He deserved and then mentioned the Dajjal saying, "I warn you against him (i.e. the Dajjal) and there was no prophet but warned his nation against him. No doubt, Noah warned his nation against him but I tell you about him something of which no prophet told his nation before me. You should know that he is one-eyed, and Allah is not one-eyed."


Sahih Muslim Hadith 7034 Narrated by Anas ibn Malik :

Allah's Apostle (peace be upon him) said: The Dajjal would be followed by seventy thousand Jews of Isfahan wearing Persian shawls



Sesungguhnya, sang mata satu ini akan terus mengejar cita-citanya yang semakin mencapai puncak dengan orang Islam tidak berdaya untuk mengekang kecuali bila tiba hari yang dijanjikan Allah SWT.

Mungkin apa yang penting bagi umat Islam kini ialah menumpukan bagaimana untuk membangunkan persenjataan dalam peperangan padang pasir.

Ahad, Januari 11, 2009

Israeli watching Gaza bombing....

...snapping pics... hugging each other... in group of bikers...

Is that fair? When they invented the UN.. and calling all for one... is this what was there in their mind?

Why cry for justice if the world is proposedly made to be unjust.. and we hail the system..



Penduduk Israel memerhatikan pengeboman Gaza oleh tentera mereka dari sempadan dengan bergembira.. berseronok.. berkonvoi untuk menonton...mengambil gambar di hp.. seperti menyaksikan pertunjukan pengeboman

Apa itu keadilan? Semasa mereka mencipta PBB pada tahun 1948, adakah ini yang mereka mahukan?

Mengapa perlu menyalak tentang keadilan jika dunia memang dibuat mereka untuk menjadi tidak adil lalu 'kita' mengagungkan sistem ciptaan mereka..

Malaysiakini Hari Ini

This is what I found on the internet in few forums discussing about boycotting Israel:

Follow up: ckckckck [msg] [block!]
24 Nov 2008, 13:45
oh please..i am already tired..not even finish reading about anwar accusation
1) Corruption
2) Sex Scandal
3) Yahudi
whats next?
mak dia gila...
dont care dia orang sahabat yahudi kah atau sahabat orang gila..
if he can do his job for malaysian as one multi racial country..sudah lah..adoh..what an idiot

Follow up: endie87
09 Jan 2009, 16:16
then we better stop using this website...


Follow up: ombak_jantan
10 Jan 2009, 06:04
kalu nak boycott jagan mc pedas2 cili padi lepas semu lupa

Follow up: lousyllama
10 Jan 2009, 18:03
boycotting products doesnt solve anything, it just makes the US economy slower with more job losses (if at all they are really affected by malaysias boycots)... and trades with malaysia will begin to drop, malaysia starts falling into recession and more malaysians lose their jobs as US products move out of malaysia... in the mean time Israel and palestine will still be at war........hahaha

Follow up: dieno_zain
08 Jan 2009, 13:58
i mean orang islam tak mampu bangunkan teknologi..
belajar tinggi2 tapi orang islam masih otak beku..
tengok jer orang palestine..guna batu..
tapi israil guna burung terbang main tembak2 jer..
so orang islam sekarang, tak ubah macam zaman nabi dulu..dungu..mendap..tak mampu buat apa.if umat islam tu hebat sangat..kenap senang2 jer bukan islam ludah orang islam.

Follow up: riversky78
11 Jan 2009, 01:36
sure, go ahead.. stop watching MTV, don't go to McDonalds etc etc.. go on, can you really do it? if you can, i salute you, otherwise it's all NATO - No Action, Talk Only.

Follow up: aput*
08 Jan 2009, 21:38
mana ada otak orang Islam mendap. tgklah majlis fatwa kita so inspired to haramkan yoga and women acting like tomboys.
lepas tu pergi lak nak tgk if old town white coffee haram or halal
kan tak mendap tu
*ni sarcasm semata-mata"

Why they come out with sarcasm rather than an alternate strong word against?

The Israeli watching the Gaza bombing snapping pics... hugging each other... in group of bikers...

Is that fair? When they invented the UN.. and calling all for one... is this what was there in their mind?

Why cry for justice if the world is proposedly made to be unjust.. and we hail the system.. and choose to be under the influence of oppresive stronger side.

That is "Malaysia Kini".




Mengapa banyak rakyat Malaysia bersifat sinis sekadar mengejek usaha boikot tanpa apa apa cadangan yang menunjukkan kebencian mereka terhadap Israel.

Penduduk Israel memerhatikan pengeboman Gaza oleh tentera mereka dari sempadan dengan bergembira.. berseronok.. berkonvoi untuk menonton...mengambil gambar di telefon bimbir.. seperti menyaksikan pertunjukan pengeboman

Jadi mengapa jeritkan tentang kesamarataan, keadilan dan pelbagai lagi dogma sogokan ? Semasa mereka mencipta PBB pada tahun 1948, adakah ini yang mereka mahukan?

Mengapa perlu menyalak tentang keadilan jika dunia memang dibuat mereka untuk menjadi tidak adil lalu diagungkan sistem ciptaan mereka..dan cenderung untuk memihak kepada laluan yang dihalakan oleh mereka.

Itulah "Malaysia Kini".

When Whore Tell Lies

What is there in the pocket of DAP is something that unknown. The facial expression always lies and the prejudice is traded amongst in vernacular manner.The surfacial view had overwhelmingly convincing those who are looking for the alternative of BN particularly UMNO, a so called bigotry party.When proven that UMNO is not a racist if it being lined up with DAP or PKR, a strong voice of denial will fill up the air.

An example can be taken from the Buntong State Assembly seat itself. For several term, Yik Phooi Hong, an MCA member,won the seat which is having the largest Tamil voters in a constituency outside Tamil Nadu. In 2008 the seat was challenged by DAP Sivasubramaniam and he won it. This is a classis example how a large portion of community are sticked to the racial background of the candidate and speaking their language is a strong advantadge.

When they placed V Sivakumar in Tronoh, a 67.02% Chinese in the electorate, this macha is playing the racial card perfectly opposing the 'native' and voice out seditious remarks that sounded like ' lets we the non Malay unite and oppose them '. And he won the seat.

Meanwhile in Tanjong Malim, where Malay is more than half of the voters, UMNO leave it to MCA Ong Ka Chuan to handle and thus, educating the Malay voters on accepting any race that represent the BN and Ka Chuan won the seat. If 70% Chinese refuse to vote BN, who gave Ka Chuan the mandate?

DAP should forsee her weakness before saying something about racialism politic.

Being whore that telling lies only doubling the sin.

Jumaat, Januari 09, 2009

PR Simpan Ramai Penyokong Israel


Tiada apa lagi yang boleh digambarkan dengan keberanian tidak bertempat salah seorang penyokong kuat Pakatan Rakyat yang secara terang dan seronok, menyatakan sokongannya ke atas Israel. Ini hanyalah salah satu dari beberapa individu penyokong Pakatan rakyat yang terang-terang memperlekehkan kesengsaraan rakyat Palestin.

Apa yang pasti, orang-orang Islam dari Pakatan Rakyat yang terkenal dengan sikap menghalalkan apa jua yang memberi manfaat kepada mereka, pastinya ada alasan mereka tersendiri dalam membenarkan perbuatan Yahudi Malaysia ini, yang kini tidur di bawah selimut yang sama dengan mereka.

Alasan mereka nanti, UMNO tak sokong Hamas lah, UMNO itu UMNO ini, yang merupakan setting minda yang telah diterapkan keatas droid-droid PAS dan PKR untuk melawan musuh mereka, padahal mereka tidak mengetahui apa-apa. Sama atau lebih malas dari golongan pemalas membaca yang lain.

Apakah sama mereka yang didatangi penyuntik doktrin dan menerima bulat-bulat sesebuah fahaman yang didakwa penyebar fahaman tersebut sebagai benar, berbanding mereka yang mencari, bertanya, membuka buku, kitab dan rujukan demi mencari sesebuah kebenaran?

Mereka tak mungkin akan melakukan serangan ke atas pihak itu, malah mereka lebih suka untuk mencari alasan untuk menyerang kembali penyingkap tirai kekejian dalam Pakatan Rakyat.

Anda digalakkan memberi komen menempelak pemilik blog tersebut di URL :
http://politics101malaysia.blogsome.com/2009/01/08/support-for-israel-defence-forces/

Surat Terbuka Kepada Dewan Ulamak PAS

Kristian hari ini tidak mengiktiraf bahawa Nabi Muhammad S.A.W itu Rasulullah. Mereka melanggar hukum-hukum yang ditetapkan oleh ajaran Nabi Isa a.s. itu sendiri. Mereka bukan orang Yahudi dan Nasrani dari tanah Arab yang menggunakan frasa Al-Ilah ( Allah ) yang membawa maksud Tuhan Yang Satu. Kristian di Malaysia bukan Kristian asal dari tanah Arab. Kristian di Malaysia adalah bangsa pribumi atau bangsa India dan Cina yang dikristiankan.

Mengapa mereka, penganut agama Kristian Roman Katolik, diberi hak untuk menggunakan nama Allah sebagai Tuhan Yang Beranak , Tuhan Bapa dan Tuhan Ruhul Kudus ? Mereka bukan Kristian Arab yang memperakui kerasulan Nabi Muhammad S.A.W! Mereka menafikan Rasulullah S.A.W malah mereka-reka cerita dalam khutbah mereka tentang perkara buruk berkaitan Junjungan Besar Nabi Muhammad S.A.W!

Dalam Wikipedia berkenaan Arab Christian, ulasan doktrin Arab Kristian ialah:
Like Arab Muslims and Arab Jews, Arabic-speaking Christians refer to God as Allah, since this is the word in Arabic for "God". The use of the term Allah in Arabic-speaking Christian churches predates Islam by several centuries. In more recent times (especially since the mid 1800s), some Arabs from the Levant region have been converted from these native, traditional churches to more recent Protestant ones, most notably Baptist and Methodist churches. This is mostly due to an influx of Western, predominantly American Evangelical, missionaries.

Siapa pembawa doktrin ini? Dan seluruh penganut Kristian di Malaysia dikristiankan lebih lewat dari tarikh itu kecuali saki-baki penduduk Portugis. Itu pun Kristian tahun 1400 yang telah didoktrinkan oleh pemikir Jesuit. Apatah lagi Kristian hari ini?

Kristian hari ini adalah 'corrupted version' dari Kristian di luar pengaruh Vatican. Terlalu banyak percanggahan dengan Kristian Orthodoks di tanah Arab sendiri. Begitu juga kewujudan Sikh pimpinan Guru Nanak yang digambarkan sebagai 'corrupted version' dari Islam setelah bercampur aduk dengan pengaruh karut-marut. Adakah penganut Sikh menuntut untuk menggunakan nama 'Allah'? Apakah PAS akan membenarkannya andai mereka mahukan Gurdwara Sahib mereka dihiasi kalimah-kalimah Allah?

Perlu diingat, penyembah berhala di Kota Mekah sebelum datangnya Islam mendakwa berhala Latta, Uzza dan Manat itu adalah anak-anak perempuan Allah. Kaum Badwi di padang pasir yang sebilangannya pemuja semangat dan sebilangan lagi mengikut ajaran Injil 600 tahun sebelum itu turut bermohon doa pada Allah. Ketakwaan mereka atas ajaran Injil sebenar yang tidak dikotori membuatkan mereka mudah menerima Islam dan bernaung di bawah undang-undang syariah yang dibawakan Rasulullah kerana undang-undang tersebut memang melengkapi apa yang telah ada di dalam Injil.

Bagaimana pula Kristian di Malaysia? Apakah cara hidup mereka telah benar-benar Islam? Siapa tangan dibelakang gereja hari ini? Apakah mereka bersetuju dengan 'divine laws' yang mereka kata undang-undang ketinggalan zaman dari Old Testament? Hudud yang disebut pun mereka tentang habis-habisan, ibarat cair telinga mereka mendengar 'Hudud'. Apa lagi jika disebut Hududallah! Bisinglah mereka. Beginikah hati mereka yang memohon untuk menggunakan nama Allah sebagai nama Tuhan mereka? Muslihat apa yang masih belum terang bagi mereka.

Memang Allah itu adalah terma kepada Tuhan Yang Satu bagi bangsa Arab. Bukan sahaja bagi Kristian dan Yahudi. Tetapi bagi semua kepercayaan musyrikin yang membuat perantaraan antara mereka dengan Tuhan Yang Satu pada zaman itu. Dan pemakaiannya hari ini adalah kesinambungan nenek moyang mereka sejak beribu-ribu tahun lalu walaupun secara lojiknya, hak pemakaian itu telah terbatal akibat kerja-kerja American Evangelical.

Persoalannya kini, mengapa PAS mahu mengizinkan pemakaiannya ke atas penganut Kristian akhir zaman yang datang dari bangsa yang bukan sahaja tidak menutur bahasa Arab, malahan TAKUT akan tulisan-tulisan Arab. Mereka datang dari fahaman yang bersifat baharu tetapi mahukan sesuatu yang bukannya menjadi hak mereka lagi. Siapakah kini yang termakan muslihat?

Ini dapat dilihat oleh orang yang tidak melihat perkara ini dari sudut politik. Selama beratus-ratus tahun, usaha memelihara nama Allah S.W.T dari diselewengkan oleh Yahudi dan Nasrani di luar tanah Arab telah hampir berjaya disekat. Tetapi, hari ini, bagi mereka yang mementingkan sokongan politik seperti PAS, matlamat mereka telah menghalalkan banyak cara yang tidak kena, lalu di sokong membuta tuli oleh penyokong-penyokong mereka yang taksub.

Jika saya yang bukan ahli dalam perkara ini, terpaksa untuk berpendapat mengikut kolektif pendapat orang-orang Islam di sekeliling DI ALAM NYATA, DI LUAR KEPOMPONG POLITIK, tidak dibenarkan untuk berkata-kata, siapa yang boleh saya harapkan di saat ini? Penyokong PAS? Mereka hanya boleh berkata, kami pun tak tahu (sebab kami pun malas membaca dan bertanya). Jadi baik kami diam. Memang patut untuk mereka diam.

Harap pihak Dewan Ulamak PAS mengkaji semula kenyataan yang telah dikeluarkan dan melihat dengan teliti agenda disebalik polemik ini dan membuat keputusan yang betul-betul bertepatan dengan keadaan. Jangan terlalu mengikut rentak Anwar Ibrahim.

Khamis, Januari 08, 2009

Isu Nama Allah & Penyelewengan PAS

Para pemikir PAS yang menghalalkan penggunaan 'Allah' oleh penganut Kristian mungkin tidak terfikir bahawa dengan menggunakan nama Allah, mereka akan membentuk sebuah kepincangan yang serius. Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad dalam blognya menulis :

The first misunderstanding is in the false equivalency that "Malay is Islam" and "Islam is Malay", which makes Malay the language of Muslims. Newsletters in Malay for religions other than Islam is a form of a culture shock for many Muslim Malaysians, who, of course, forget that if any language has a right to claim such a position, it would be Arabic. Yet we find Christian Arabs comfortably delivering sermons in church in Arabic throughout the Arab world. They even use the word "Allah" with no objections from the Muslims there because, as every Arab knows, the word "Allah" means "God".

Di sini ingin saya bertanya: Adakah orang Kristian dan Yahudi di tanah Arab semasa pemerintahan Rasulullah, bebas memakan khinzir dan meminum arak seperti di negara ini? Nanti! Bukan sahaja sebagai konsumer, malahan sebagai pejuang kilang arak dan ternakan babi! Ini berbeza dengan Arab Kristian dan Yahudi yang hanya mempunyai perselisihan tentang rasul akhir zaman dan berkongsi kesemua undang-undang syariah Injil (Old Testament) mahupun Al Quran yang hampir sama. Adakah penganut Kristian di negara ini bersetuju dengan undang-undang syariah? Hatta dari Old Testament itu sendiri? Sudah tentulah mereka Arab Kristian dan Yahudi berasal dari ahli kitab yang boleh dinikahi oleh orang Islam tanpa mereka perlu menukar agama. Adakah ini situasi orang Kristian di Malaysia?

Pastinya, dikemudian hari, akan ada tuntutan mengelirukan mereka yang kurang arif dengan mengatakan bahawa tidak perlu seseorang Kristian untuk memeluk Islam seandainya berlaku perkawinan antara keduanya. Maka akan berleluasalah pernikahan Islam Kristian dengan masing-masing mengekalkan agama masing-masing di negara ini. Inikah yang PAS mahukan? Sudah tentu penggunaannya nanti akan mewujudkan situasi di mana akan ada majlis yang melibatkan hidangan haram dan minumam haram dan dikelilingi perempuan-perempuan muda untuk dizinai, bersahut-sahutan mereka saling menyebut " MAY ALLAH BLESS US!! " ???

Pada masa itu, PAS sudah pasti menyalahkan 'pihak lain' dengan alasan bahawa ketungganglanggangan tersebut adalah hasil pemerintahan kerajaan Pusat padahal merekalah yang memberi izin kepada kekacauan akidah yang terjadi.

Sementara itu, web Dewan Ulamak PAS Pusat dalam artikel bertajuk "Tidak Salah Penganut Kristian Guna Kalimah ALLAH" menyebut dengan penuh hati-hati tentang perkara ini :

" Mengulas lanjut, Dato’ Mohamed berkata, ayat-ayat al-Quran turut menyatakan bahawa orang bukan Islam juga memperakui keesaan dan penciptaan dunia oleh Allah SWT termasuk menyebut kalimah Allah.Dalam pada itu, beliau menegaskan jika akhbar Herald mempunyai agenda tertentu seperti mengelirukan orang ramai bahawa Allah juga meredai agama mereka, maka itu adalah dilarang."

...walhal mereka sendiri tahu, hukum fitnah akhir zaman tidak dapat membendung agenda pemurtadan belia Islam. Pun begitu, mereka masih membenarkannya.

PAS menghalalkan sebuah cara yang tidak kena dengan tempat, keadaan dan zaman demi matlamatnya. Ia ibarat seorang yang enggan berpuasa kerana bermusafir dengan menaiki pesawat selama 1 jam yang membawanya merentas jarak 500km.

Pendakwah Kristian di rantau ini berjaya memberi gambaran kepada PAS bahawa kelemahan mereka memiliki nama Tuhan membuatkan nama Allah dipohon untuk digunakan sebagai nama tuhan mereka demi sebuah kelulusan yang sebenarnya didalangi muslihat.

Muslihat terbesar yang telah terlaksana ialah dengan membuatkan PAS memperakui bahawa Allah mempunyai anak. Ini berlaku secara teknikal apabila PAS sendiri membenarkan Allah itu sebagai Tuhan agama triniti tersebut! Jika PAS kemudiannya akan menyebut pula bahawa "itu Tuhan mereka, bukannya Tuhan kita", bukankah ianya perbuatan menduakan Allah? Kemudian berkata pula mereka, Tuhan kita adalah Tuhan sebenar tetapi Tuhan mereka adalah khayalan, mengapa perlu diperakui penggunaan nama Allah sebagai tuhan dalam agama tersebut? Dan mengapa menggadaikan agama sendiri untuk diperolok-olokkan? Kristian hari ini bukan lagi Kristian di zaman Rasulullah!

Maksud ayat Surah Maryam (Ayat 88 - 92):

88. Dan mereka berkata: "Tuhan Yang Maha Pemurah mengambil (mempunyai) anak." 89. Sesungguhnya kamu telah mendatangkan sesuatu perkara yang sangat mungkar, 90. hampir-hampir langit pecah karena ucapan itu, dan bumi belah, dan gunung-gunung runtuh, 91. kerana mereka menda'wakan Allah Yang Maha Pemurah mempunyai anak. 92. Dan tidak layak bagi Tuhan Yang Maha Pemurah mengambil (mempunyai) anak.

Perlu diingat, golongan yang diingatkan Allah tentang kemuslihatannya ialah golongan yang menyatakan Allah itu mempunyai anak.

Perbuatan PAS merestui penggunaan Allah sebagai nama tuhan Kristian yang didakwa penganutnya sebagai mempunyai anak, dan para penganutnya pula bebas berzina, minum arak dan memakan daging babi tanpa ada batasan yang menghalang adalah kesilapan besar parti itu ke atas akidah umat Islam hatta umat manusia di negara ini, di masa depan.

Adakah PAS benar-benar tidak tahu tentang ini? Atau sesetengah mereka memang telah tahu dan itulah yang mereka mahu!

Rabu, Januari 07, 2009

Keluhan 10 Muharram

10 Muharram akan bertukar hari sedikit masa lagi. Ia melintasi bumi Malaysia dengan memerhatikan orang-orang Islam di negara itu sedang sibuk merebut sebuah kerusi politik.

10 Muharram terdetik : "Alangkah baiknya juga pada hari ini, seluruh umat Islam di Malaysia mengadakan solat hajat bagi mengekang kekejaman Israel. Bukankah kedatangan aku selama ini telah membawa banyak perkara yang mendapat makbul dan rahmat Allah, Tuhan Semesta Alam?"

10 Muharram akan meninggalkan bumi Malaysia dalam beberapa jam lagi. 10 Muharram sedih melihat tingkah laku orang Islam di Malaysia. Mereka mensia-siakan kedatangannya. Mereka tidak mempedulikan orang-orang Islam Palestin yang telah dijadikan Allah tertindas. 10 Muharram sendiri tidak mengetahui perancangan Tuhannya. Namun 10 Muharram pasti bahawa Allah memandu Israel menyerang Palestin dengan sebab.

Mungkin antara sebabnya ialah Allah mahu melihat bagaimana orang-orang Islam dapat membantu saudara seagamanya dengan diperintahkan 10 Muharram untuk menyusuri bumi pada satu hari yang dekat. Hari yang telah menghubungkan doa manusia dengan rahmat Allah.

10 Muharram akan meninggalkan orang-orang Islam di Malaysia yang sedang leka berpolitik. 10 Muharram berkata di dalam hati : "Sesungguhnya mereka adalah antara orang yang rugi. Orang yang berpaling dari rahmat Allah."

10 Muharram terus mencari tanah baru. Ia akan melengkapkan perjalanannya di bumi ini selama 24 jam dan kemudian akan kembali ke sisi Allah. 10 Muharram tidak dapat melihat berapa banyakkah doa orang mukmin yang dilampirkan bersama-samanya untuk dibawa ke Luh Mahfuz. Yang pasti, kiriman doa dari umat Islam di Malaysia yang terlalu sibuk itu, amat mengecewakan.

Dendam 243,981 Undi

Berikut adalah sedikit fakta dari PRU12 untuk kerusi-kerusi DUN negeri Perak yang membentuk kerajaan Perak hari ini.

Seramai 848,229 pemilih atau 71% dari 1,196,160 orang pengundi berdaftar telah membuang undi pada hari tersebut. BN telah memperoleh 404,106 atau 47.64% undi manakala PR memperoleh 52.36%.

Dari undi-undi kepada calon-calon BN, calon-calon UMNO memperoleh 243,981 undi atau 60.37% dari keseluruhan undi untuk BN dan 28.76% undi dari keseluruhan undi rakyat Perak.

Calon-calon DAP memperoleh 188,484 undi atau 22.22%, PAS sebanyak 135,034 undi atau 15.92% manakala PKR memperoleh sebanyak 120,605 undi atau 14.22% undi.

Dengan memiliki seramai 560,690 pengundi Melayu berdaftar atau 46.87% dari keseluruhan senarai pemilih, dikirakan seramai 392,500 orang pengundi Melayu telah keluar mengundi. Juga dengan mengambilkira bahawa 70% pengundi Cina memilih untuk tidak mengundi BN, dikirakan bahawa bilangan pengundi Melayu yang memangkah calon UMNO adalah antara 58% hingga 62%.

Maka inilah punca mengapa DAP-PKR-PAS sama-sama mempunyai dendam kesumat ke atas orang Melayu di Perak. Ini kerana kali ini mereka berpeluang menguasai kaum majoriti yang majoriti mereka memilih untuk menyokong parti yang kini menjadi pembangkang dalam Dewan Undangan Negeri.

Ini mengingatkan kita kepada tragedi dua tiga minggu pemerintahan Bintang Tiga pada tahun 1946 yang menyaksikan MPAJA membalas dendam dengan membunuh beribu-ribu orang Melayu hanya kerana orang Melayu mempunyai hubungan baik dengan Jepun.

Mujur kita hidup di tahun 2008 pada kali ini. Tetapi sejarah tidak pernah melupakan kita. Bahkah, kitalah yang gemar melupakan sejarah.

Selasa, Januari 06, 2009

Hari Asyura

Maghrib telah berlalu dan kita telah berada dalam 10 Muharram 1430. 10 Muharram merupakan hari besar bagi umat Islam di mana telah berlaku peristiwa-peristiwa yang tercatat menjadikannya sebagai hari besar yang dijadikan Allah SWT bagi manusia untuk merenungi kekuasaan-Nya dan mengimani kebesaran-Nya. Pada 10 Muharam telah berlaku:

Hari pertama Allah menciptakan alam.

Hari Pertama Allah menurunkan rahmat.

Hari pertama Allah menurunkan hujan.

Allah menjadikan 'Arasy.

Allah menjadikan Luh Mahfuz.

Hari pertama Allah menciptakan alam.

Hari Pertama Allah menurunkan rahmat.

Hari pertama Allah menurunkan hujan.

Allah menjadikan Malaikat Jibril.

Nabi Adam bertaubat kepada Allah.

Nabi Idris diangkat oleh Allah ke langit.

Nabi Nuh diselamatkan Allah keluar dari perahunya sesudah bumi ditenggelamkan selama enam bulan.

Nabi Ibrahim diselamatkan Allah dari pembakaran Raja Namrud.

Allah menurunkan kitab Taurat kepada Nabi Musa.

Nabi Yusuf dibebaskan dari penjara.

Penglihatan Nabi Yaakob yang kabur dipulihkkan Allah.

Nabi Ayub dipulihkan Allah dari penyakit kulit yang dideritainya.

Nabi Yunus selamat keluar dari perut ikan paus setelah berada di dalamnya selama 40 hari 40 malam.

Laut Merah terbelah dua untuk menyelamatkan Nabi Musa dan pengikutnya dari tentera Firaun.

Kesalahan Nabi Daud diampuni Allah.

Nabi Sulaiman dikurniakan Allah kerajaan yang besar.

Nabi Isa diangkat ke langit.


Alangkah baiknya juga pada hari ini, seluruh umat Islam di Malaysia mengadakan solat hajat bagi mengekang kekejaman Israel.

UMNO Tiang Negeri Perak?

Mungkin ianya kebetulan atau ianya gambaran bahawa penentangan terhadap penjajahan akan bermula di Sungai Perak, tempat bermulanya kerajaan Perak kira-kira 500 tahun dahulu, yakni 350 tahun sebelum kedatangan imigran Cina dan Tamil.

Hari ini, secara simboliknya, penguasaan politik UMNO, parti bumiputra atau lebih molek disebut keturunan asal rakyat sultan, seakan-akan membentuk kerangka kepada negeri Perak dan menjadi tiang penegak negeri itu walaupun keturunan asal rakyat Sultan Perak kini dipencilkan demi menaikkan penguasaan kaum Cina yang telah diterima menjadi rakyat Perak kurang 60 tahun lalu.

UMNO menguasai sepanjang Sungai Perak melebihi 300km merentas negeri itu dan membahagikannya kepada dua bahagian.

Sepertimana penentangan terhadap British yang berlaku di pinggir Sungai Perak, penentangan ke atas kerajaan boneka pimpinan parti sosialis Cina mungkin bermula dari kekuatan tulang yang menjadi asas tegaknya negeri Perak.

Walaubagaimanapun ianya merupakan satu kebetulan yang menggambarkan kekuatan bagi sebuah kebangkitan.

Isnin, Januari 05, 2009

MB Perak Sebenar Buat Penafian

Ngeh Koo Ham menafikan bahawa kerajaan negeri ada mengarahkan agar Tabika Kemas ditutup. Mengapa Ngeh yang menjadi jurucakap kerajaan negeri? Mana Nizar? Oh, Nizar cuma boneka. Sudah banyak tindakan baling batu sembunyi tangan yang dibuat oleh Kerajaan Perak bagi memperbodoh-bodohkan orang Melayu berkat restu jeneral-jeneral berkopiah yang memenangi 6 dari 59 kerusi DUN.

Jika penutupan Tabika Kemas di Ampang, Ipoh pagi tadi adalah bukan dari arahan kerajaan negeri, ia dibuat oleh siapa? Samseng-samseng PAS? Atau konco-konco ketua kampung PAS yang baru dilantik? Atau tangan para konspirasi yang mahu Mat Taib datang menjenguk ke situ?

Harus diingat bahawa konsistensi DAP-PKR-PAS di Perak sangat-sangat diragui terutama berhubung soal orang Melayu. Memang Tabika Kemas memiliki murid dari pelbagai kaum tetapi 90% dari mereka adalah anak-anak Melayu.

Kelak, dengan alasan ianya beroperasi di premis awam milik kerajaan, mereka akan tetap memastikan Tabika Kemas yang dianggap ejen kerajaan pusat, ditutup. Adakah harta awam itu milik DAP-PKR-PAS? Mengapakah kanak-kanak menjadi mangsa? Adakah ini taktik ala Israel yang mensasarkan kanak-kanak kerana kanak-kanak itu dibimbangi akan membesar dan menentang mereka?

Memang Ngeh boleh menafikan tetapi apa yang ada di dalam master plan di pejabatnya tiada siapa yang tahu hatta Nizar sendiri. Kejatuhan Islam di dalam mana-mana peradaban dunia sekalipun, bermula dengan situasi sebegini.

Kerajaan Perak Semakin Zalim

Pemerintah yang zalim nescaya akan diberi penghinaan di dunia apatah lagi di akhirat. Bahkan, yang menyokong mereka juga tidak mungkin akan terkecuali.

Kerajaan DAP di Perak melalui kesepakatannya dengan PAS kali ini bertindak di luar batas manusiawi dengan mengarahkan penutupan Tabika Kemas yang membabitkan 700 buah premis, kira-kira 13000 murid dan beratus-ratus guru KEMAS yang mungkin kehilangan perkerjaan.

Ya, kini sekolah-sekolah rendah telah menawarkan pendidikan pra-sekolah. Tetapi wajarkah anak bangsa yang tinggal di pendalaman yang mana selama ini memiliki Tabika Kemas, terpaksa keluar jauh untuk mencari sekolah rendah? Kerajaan Perak adalah kerajaan negeri paling kejam di negara ini!

Apakah murid-murid tabika ini diajar siapa UMNO siapa PAS siapa DAP? Apa nasib beratus-ratus pendidik anak bangsa yang tidak lagi dapat mencurahkan bakti?

Apakah kerajaan BN pernah mengarahkan PASTI yang terang-terang tegak atas nama PAS supaya ditutup?

Mengapakah anak Melayu yang 90% mengikuti pra-sekolah di Tabika Kemas dinafikan hak mereka?

Ini merupakan diskriminasi besar apabila kindergarten-kindergarten persendirian yang diragui corak pembelajaran dan halal haram makanannya seperti tajaan syarikat besar contohnya di Tiger Lane, Ipoh, mula tumbuh bersepah-sepah.

Begitu juga Tadika-tadika Methodist yang menyebarkan agama Kristian secara halus.

Jika tadika-tadika yang dikatakan berlatarbelakangkan parti politik perlu ditutup, tadika-tadika kendalian PAS juga perlu ditutup kerana pernah satu masa dahulu tersiar bahawa kanak-kanak tadika PAS di ajar supaya membenci sesetengah pemimpin Islam.

Kerajaan Perak mula mengambil pendekatan totalitarian, kuku besi dan menindas kurang setahun mereka merampas, merogol dan meliwat tampuk pemerintahan negeri. Rakyat Perak akan bangkit sedikit masa lagi.

Sabtu, Januari 03, 2009

Kelak Kena Kumpul Dana Bina Masjid!

Bukan sahaja kita lupa yang kita selalu di datangi oleh saudara sebangsa seagama yang tidak senasib dengan kita dari Selatan Thai untuk memungut derma pembinaan Masjid dan Madrasah di Wilayah Patani, Jala dan Menara, kita selalunya lupa betapa selama ini, kita telah GAGAL untuk membina masjid dan surau dengan usaha kita sendiri melainkan sedikit extension dan renovation.

Bukan sahaja di kawasan yang diperintah kafir Thai yang membuatkan pembinaan masjid dan surau menjadi tanggungjawab penduduk setempat, di Acheh yang didiami oleh 95% orang Islam pun, kerajaan memerintah tidak membina masjid dan surau melainkan dengan usaha dari penduduk setempat itu sendiri.

Pun begitu, di Acheh, masjid-masjid megah dan indah berdiri dekat antara satu sama lain biarpun ia memerlukan perit jerih penduduk di situ memungut dana.

Di negara ini, inisiatif kerajaan membina masjid diketawakan oleh orang Islam sendiri. " Masjid besar ..kalau takde orang buat apa?". Adakah kerajaan yang membina masjid itu dikehendakki menghambat orang untuk masuk ke masjid itu?

Apakah dengan kerajaan campuran pejuang Islam dan penentang Islam, usaha 'menghambat' masuk orang Islam ke dalam masjid boleh terlaksana?

Mengapakah orang Islam negara ini tidak bersyukur dengan peruntukan pembinaan masjid oleh kerajaan pimpinan orang Islam selama ini lalu menjadikan masjid-masjid tersebut sebagai platform untuk menghentam kerajaan tersebut.

Dan mungkin akhirnya nanti umat Islam di Malaysia akan mengalami nasib yang sama dengan umat Islam di Thailand dan Indonesia yang terpaksa berhempas pulas mendapatkan dana bagi pembinaan sesebuah masjid.

Demi ketebalan sifat benci dalam diri terhadap orang Islam sendiri, mereka sanggup mengatakan, biarlah bukan Islam memerintah kami, asalkan bukan kamu. Walaupun Islam tidak lagi dititikberatkan oleh pemerintah. " Lebih baik kumpul duit buat masjid. Kalau kerajaan buat nanti kosong. Kalau buat sendiri nanti ada rasa sayang pada masjid tu." Salah siapa kalau penduduk tidak rasa sayang pada masjid yang dibina kerajaan? Salah kerajaan kah?

Akhirnya, yang rugi adalah mereka sendiri. Setiap perbuatan ada balasan. Setiap yang tak bersyukur akan ditarik nikmatnya perlahan-lahan.

Khamis, Januari 01, 2009

Sandaran Resolusi Politik Perak 2009

Selamat menempuh hari-hari dalam kalendar baru tahun 2009 Masehi. 2008 telah berlalu membawa satu kegemparan bukan sahaja ke atas iklim politik negara, tetapi ke atas perubahan tatacara pengendalian manifestasi sesetengah pihak demi memperoleh sokongan walaupun terpaksa menipu penyokong-penyokong sendiri demi sokongan dari penyokong-penyokong pihak yang bersepakat dengan mereka. Resolusi politik 2009 untuk rakyat Melayu Islam Perak haruslah bersandarkan sebab-sebab berikut:

Sebab 1
Lim Guan Eng membayangkan bahawa kerjasamanya dengan PKR adalah tidak ada kena mengena dengan PAS kerana perumpamaan yang diberi ialah : DAP adalah Malaysia. PKR adalah USA dan hubungan Malaysia dan USA tidak mungkin dapat dilihat sebagai Malaysia mempunyai hubungan istiewa dengan Israel semata-mata USA adalah rakan akrab Israel. Hari ini, DAP terpaksa 'fake the whole relationship' dengan PAS demi memerintah Perak.

Sebab 2
Pilihanraya Umum 2008 merubah segala-galanya. PAS bergembira kerana dilantik sebagai MB Perak walaupun on 'puppet basis' kerana DAP tiada pilihan lain. DAP pula memasang strategi bagi memastikan negeri Perak Darul Ridzuan dapat dikawal dari belakang tabir bagi melampiaskan nafsu terhadap dendam mereka kepada Undang-Undang Tubuh Negeri yang tidak membenarkan mereka memegang jawatan MB.

Sebab 3
PAS menempelak Mufti Perak dengan menyatakan bahawa beliau telah diracun oleh UMNO Perak untuk menyeru penyatuan UMNO-PAS sedangkan mereka tahu, selama UMNO memerintah Perak, Mufti Perak lantang menyatakan pendirian yang cenderung ke arah sokongan terhadap PAS. Selang beberapa ketika, dek keberanian PAS, Ngeh Koo Ham ( Menteri Besar Perak sebenar ) telah turut menempelak Harussani dan PAS merestui seorang Mufti di tempelak oleh seorang Kristian Methodist.

Sebab 4
PAS tidak mempunyai kuasa di dalam Kerajaan Negeri Perak dan terpaksa menjadi 'rubber stamp' dalam pemerintahan negeri walaupun dengan jelas, puak DAP mula membolot peluang-peluang sebagai agen pemerolehan kerajaan negeri.

Sebab 5
PAS membisu dan tidak ambil pusing soal akhlak Exco dari PKR yang dengan bangga menyebut sogokan perempuan PRC untuk kepuasan nafsunya adalah ibarat sedekah. Malah dia diberi jawatan dalam Persatuan Bolasepak Amatur Negeri Perak bagi menaikkan semula martabat seseorang yang buruk moralitinya itu.

Sebab 6
PAS Perak tidak bersikap selari dengan PAS Pusat dalam menyebut tentang isu agama. Contohnya ADUN PAS dari Taiping dengan bangga, merasmikan majlis pecah tanah kuil Hindu sedangkan ianya terang-terang merupakan langkah tidak Islamik yang semata-mata bertujuan memancing undi.

Sebab 7
Pecahan undi Melayu Perak terhadap Pakatan Rakyat membawa mesej buruk kepada masa depan Negeri Melayu Perak sehinggakan menimbulkan rasa kurang senang pihak istana.

Sebab 8
Kerajaan Negeri Perak terlalu menumpukan kebajikan kaum Cina hingga kaum Melayu Islam semakin terpinggir. Pembinaan masjid-masjid baru dan sekolah-sekolah agama diperlahankan manakala sekolah-sekolah cina diberikan tanah dan kampung-kampung baru yang bersifat sementara dikekalkan.

Sebab 9
Pemberian kelulusan pendudukan tanah secara besar-besarkan kepada pekebun Cina dan pengusaha penternakan di bekas lombong telah mengakibatkan timbulnya sikap menghakmilikkan tanah kerajaan negeri yang telah mencabul peruntukan dalam Kanun Tanah Negara dan semestinya mencabul hak Raja dalam penganugerahan tanah dalam jajahannya.

Sebab 10
Penyatuan Melayu Islam di Perak dalam memberi kemenangan ke atas parti Melayu Islam yang bebas pengaruh penentang Islam dapat memberi satu impak maksimum ke atas pentadbiran kerajaan negeri yang mampu dibina dengan 100% ADUN Melayu Islam.

Fikirkanlah mana yang baik dan mana yang buruk untuk masa depan anak-anak cucu anda.