Jumaat, Mac 30, 2012

Raja Ashman Shah Kembali Ke Rahmatullah



Hujan pagi Jumaat hari ini mengiringi kepergian seorang yang istimewa di mata teman. Kepergian Raja Ashman Shah ibn Sultan Azlan Shah menghibakan seluruh rakyat negeri Perak Darul Ridzuan. Susuk yang terkenal istimewa ini merupakan seorang yang rendah diri lagi istimewa dengan penampilannya yang menuruti sunnah nabi, jarang-jarang sekali dimiliki oleh anakanda seorang Sultan yang memerintah sesebuah negeri. Raja Ashman mangkat pagi ini, Jumaat 7 Rabiulakhir 1433 bersamaan 30 Mac 2012 akibat serangan asma. Semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman dan beramal soleh.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ
صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ
Amin.

Khamis, Mac 29, 2012

Anwar tuduh 'Ancaman Kristian' Propaganda UMNO

S Pathmawathy | Mar 28, 2012
Malaysiakini

Pakatan Rakyat condemned the latest move to instil fear of the threat of Christianisation in the country, blaming it as tactic by Umno to “frighten” the Muslim Malay majority. Pakatan Rakyat mengutuk tindakan menakut-nakutkan ancaman Kristianisasi di negara ini, menuduh ianya taktik UMNO untuk 'menakutkan' umat majoriti Islam Melayu.

“I want to state, the all mighty in Malaysia is Umno – Umno is in charge of religion, Umno is in charge of the finances – so if the allegations (of attempt to spread Christianity) is true, that means it is Umno that failed to strengthened the faith of the Muslims,” said opposition leader Anwar Ibrahim. " Saya ingin menyebut, mereka yang berkuasa di Malaysia ialah UMNO - UMNO bertanggungjawab soal agama , soal kewangan - jadi jika tuduhan (penyebaran Kristian) adalah benar, bermakna UMNO lah yang gagal memperkukuhkan akidah orang Islam, " ujar pemimpin pembangkang, Anwar Ibrahim.

“What I can confirm is that this is nothing other than a disgusting political manoeuvre to use religion to frighten the people,” Anwar said. "Apa yang saya sangat pasti ialah, ini tidak lain hanyalah kaedah politik jelik yang menggunakan agama untuk menakut-nakutkan orang ramai," kata Anwar.

Ulasan

Nah sekarang, nilaikanlah sendiri beberapa perkara yang kita patut tahu mengenai pemimpin lidah bercabang bernama seperti orang Islam ini.

Ancaman Kristianisasi berlaku sejak kejatuhan zaman kegemilangan Islam lagi. Ia tidak pernah terhenti. Tetapi seminar yang dianjurkan oleh Jabatan Pendidikan Negeri Johor ini tidak lain hanyalah untuk memberi dimensi baru kepada penerapan nilai-nilai Islam ke atas umat Melayu Islam agar memahami Islam mengikut konteks yang dianjurkan dalam Al-Quran.

Ini kerana, mereka yang mendalami Al-Quran dengan tidak bertujuan memesongkan maksudnya, akan faham bahawa amat besar ruginya orang yang menjadi kafir sesudah beriman.

Nampaknya Anwar hari ini mahu menjadi Pope of Malaysia. Sangat jelas lah Anwar, Husam dan pemimpin kafir lain sebenarnya menjadi duri dalam daging ke arah usaha memperkukuhkan pegangan Islam orang Melayu di negara ini hari ini.

Jika hendak menjadikan Wan Azizah yang bertudung sebagai kayu ukur keislaman Anwar, rentikan ler. Rahib-rahib wanita Kristian juga bertudung.

Jumaat, Mac 23, 2012

Ingatan Bersama : Lim Kit Siang Masih Belum Minta Maaf Kepada Orang Melayu

Berikut adalah celahan Zulkifli Nordin di Dewan Rakyat tahun lalu :

`Mohon mencelah Tuan Yang di-Pertua. Yang Berhormat Pasir Mas sedar atau tidak, apabila kita dengar tadi Yang Berhormat Ipoh Timur bercakap seolah-olah beliau lupa apa yang beliau dan parti beliau lakukan yang menyebabkan Ordinan Darurat 1969, peristiwa 13 Mei berlaku.

Saya mahu baca semula Yang Berhormat sebab ada di kalangan kita di sini lupa atau buat-buat lupa setelah bersekongkol sekatil dengan DAP parti racist dan cauvinisini, dia lupa apa yang berlaku.Saya mahu baca semula daripada Laporan MAGERAN, laporan rasmi yang dibentangkan menceritakan tentang peristiwa13 Mei membawa kepada perisytiharan darurat tersebut adalah kerana kebebasan bersuara yang sudah di luar kawalan. Tindakan racist yang melampau dan ini antara tindakan yang didalangi olehYang Berhormat Ipoh Timur dan parti beliau pada masa itu.

Saya mahu baca, biar rakyat dengar semula apa yang mereka kata pada tahun 1969
membawa kepada peristiwa 13 Mei. Slogan yang dibawa pada masa itu ialah Malai si’. ‘Malai siini maknanya “Mati Melayu”. Kemudian kita lihat dalam himpunan-himpunan dan perarakan-perarakanyang mereka buat. Ini antara kenyataan yang mereka keluar pada 11 Mei, “Apa polisboleh buat, kita Raja. Buang sama polis Melayu” .

Pada 11 Mei di Jalan Bukit Bintang, “Mati Melayu, Kemudian kita lihat dalam himpunan-himpunan dan perarakan-perarakan yang mereka buat. Ini antara kenyataan yang mereka keluar pada 11 Mei, “Apa polis boleh buat, kita Raja. Buang sama polis Melayu”

Pada 11 Mei di Jalan Bukit Bintang, “Mati Melayu,sakai pergi masuk hutan”.

Pada 11 Mei Jalan Changkat Dollah, KL sekarang Cina punya”.

Pada 12 Mei Jalan Ipoh, Jalan Tunku Abdul Rahman, Melayu balik kampung, Melayu sekarang tiada kuasa. Sekarang kita Cina sudah control.”

Di Jalan Khir Kampung Baru, depan orang Melayu ini kenyataan parti Yang Berhormat Ipoh Timur, Melayu keluar! Apa lagi duduk sini, kita hentam lu, sekarang kita sudah ada kuasa”.

Pada 12 Mei depan Balai Polis Jalan Pudu...“...Semua Melayu kasi habis, kasi halau semua polis.”

Pada 12 Mei. Okey nanti kejap lagi.Saya hendak habiskan. Biar dia faham. Apa ini Melayu, kita sudah perintah dia negeri, ini negeribukan Melayu punya, mata-mata lancau.”

Pada 12 Mei Jalan Canvel, Butuh Melayu, Malai si, pergi mati Melayu.Pada 12 Mei Jalan Bukit Bintang, “Ini negeri bukan Melayu punya, kita mahu kasi halau semua Melayu.”

Saya mohon bertanya Yang Berhormat setuju atau tidak dengan cadangan saya supaya Yang Berhormat Ipoh Timur dan parti dia berani melakukan transformasi demokrasi yang matang ini.

Saya cabar Yang Berhormat IpohTimur antara dalang pencetus 13 Mei supaya walk the talk menjadi anak jantan pertama minta maaf kepada rakyat Malaysia atas politik racistdan politik sempit yang dimainkan pada 1969.

Inilah Kerja Pakatan Rakyat Selangor

Apa kes ni? Berfacebook semasa sidang? Kalau di Indonesia, sudah tentu golongan jenis ini akan ditekan hebat oleh media. Kalau benarlah media negara ini 'dibungkam', media alternatif yang bebas dan pro-pembangkang tidak pulak melihat hal ini?


Yang buat air liur basi pun tak kurang hebatnya juga!


Bacaan lanjut di : Wak Jengkol

Khamis, Mac 22, 2012

Kepahitan Zaman Pemerintahan DAP di Perak XII

Sampai ke Meja MB 15.1.09

I mau sikit wang.. untuk 'Kongres Orang Asli' yang dirancang '1 Mac 09'.

Bagi pada Ling Lik Hock. Orang Asli takde akaun. ( Pengarah JHEOA kot Ah Lik ni..)

OK! Lulus, bagi sama Ah Lik. Oi Pengarah UPEN, cari mana yang patut! (Sambil Pengarah UPEN terpinga-pinga)

OK, Ngeh, saya tak suka minit pakai bahasa rasmi. Ini government is ours. We are the rakyat! Not the voters!!

Hanya Populasi 100 Juta Boleh 'Membebaskan' Media Aliran Perdana Di Malaysia

Amat menghairankan apabila Anwar membanding-bandingkan kebebasan media di Indonesia dan India dengan kebebasan media di Malaysia.

Ibaratnya, dia menyangka semua rakyat negara ini bodoh-bodoh belaka dan mudah untuk diperbodohkan. Andai kata-katanya didengari oleh pengamal media Indonesia dan India yang tahu mengira untung, sudah tentu mereka menganggap rakyat Malaysia bodoh belaka kerana mempercayai kata-kata Anwar tanpa melakukan kajian bandingan.

Konsep yang jelas ialah, semakin kecil sesebuah negara, semakin condong media negara tersebut memihak kepada pemerintahnya. Melainkan media negara kecil itu telah menguasai pasaran serantau walaupun berasal dari sebuah negara yang kecil.

Membandingkan media Malaysia yang mempunyai 30 juta penduduk dengan media di Indonesia yang mempunyai 250 juta penduduk atau India yang mempunyai 1,200 juta penduduk adalah cara Anwar menunjukkan kebodohannya pada yang nampak. Pada yang tak nampak, ternyata, kebodohan mereka lah yang menjadi sasaran Anwar.

Pasaran India dan Indonesia sudah cukup untuk membuatkan media di negara itu memperoleh untung tanpa perlu bergantung kepada ahli politik mahupun kerajaan. Pun begitu, TVOne di Indonesia yang dipunyai oleh Kepala Partai Golkar, Aburizal Bakrie, tidak mungkin akan menghentam Golkar itu sendiri.

Dan seperti RTM yang berpihak kepada kerajaan, tidak mungkin TVRI akan berpihak mengkritik presiden sendiri.

Media-media swasta di Indonesia dan India sudah cukup kaya dengan pasaran negara tersebut yang luas, besar dan menguntungkan.

Di negara ini, media-media utama tidak mampu untuk menjadi independent. Independent itu sendiri bermaksud tidak bergantung harap. Sedangkan Malaysiakini pun mentekedarah dana asing. Kumpulan Karangkraf yang menjalankan Sinar Harian juga besar kemungkinan disuap dana oleh pihak tertentu.

Maka apa relevannya Anwar menyebut media negara ini dibungkam pemerintah sedangkan media yang mereka danakan seperti Malaysiakini dan TV Selangor masih sahaja berleluasa menyampai berita.

Untuk memperolehi lesen siaran TV menghentam pemerintah yang mana infrastruktur dan prasarananya dibangunkan dan dipunyai oleh pemerintah, bukankah pelik dan gila? Apa gunanya internet yang telah diliberalkan seluas-luasnya oleh pemerintah? Malah pemerintah berusaha dengan memperuntukkan beratus-ratus juta untuk meningkatkan akses kelajuan capaian internet.

Ternyata Anwar hanya berjaya memperbodohkan orang yang sedia bodoh.

PAS Dihina DAP Lagi

Menurut PKR Bukit Bendera, Jason Ong, PKR dan DAP harus bergabung bagi menyukarkan PAS menubuhkan Negara Islam dan mengelakkan perebutan kerusi.

Katanya, “Ahli-ahli DAP kebanyakannya adalah dari kaum Cina dan PKR pula merupakan campuran Melayu dan India, jadi ia akan memberi keseimbangan jika kedua-dua parti ini bergabung. Lagipun DAP dan PKR punya banyak persamaan yang akan memudahkan penggabungan ini. Ia juga akan memudahkan kerana kita tidak perlu lagi melalui pemimpin-pemimpin parti yang berasingan.”

Tambahnya lagi, “adalah merupakan hak PAS untuk mempromosi ideologi Negara Islam tetapi sama ada ia akan dilaksana atau tidak adalah soal lain sama sekali”.

Ulasan

Kasihan, kasihan, kasihan. Lihatlah bagaimana DAP menanggapi PAS dalam gabungan mereka. Mereka melihat PAS sebagai kumpulan yang tidak perlu untuk dikhuatiri akan kuasanya.

Walaupun PAS mempunyai ahli yang ramai dalam Pakatan Rakyat, DAP menganggap mereka adalah penggerak, peneraju, pemain acara dan pemberi dana.

Ini tidak ubah seperti kapitalis Yahudi yang mengawal dunia yang berjumlah 7,000 juta populasi walaupun Yahudi hanyalah 16 juta.

Nampaknya, dalam Pakatan Rakyat, DAP menganggap diri mereka 'the choosen people' dan PAS serta pengikut-pengikut PAS hanyalah 'goyyim'.

Apakah lagi hujah mereka kali ini?

Beribu-ribu Mahasiswa UiTM Memberi Sokongan Kepada Corak Kepimpinan PM Najib

Corak Kepimpinan Najib Razak Semakin Menarik Minat Golongan Muda


Hampir 10 ribu mahasiswa menyambut kedatangan Perdana Menteri Malaysia, Dato Sri Najib Tun Razak malam tadi di UiTM Shah Alam.

Perdana Menteri Malaysia hadir ke UiTM Shah Alam besempena majlis pelancaran Yayasan Sukarelawan Siswa (YSS).

Setakat ini YSS telah berjaya mengumpul dana sebanyak RM4.6juta atas sumbangan daripada badan-badan koprat yang terdapat di negara ini.

Bacaan penuh : Wak Jengkol

Indonesia Tarik Balik Syarat Satu Amah, Satu Tugas

KUALA LUMPUR – Semua amah dari Indonesia yang bakal dihantar bekerja di negara ini tidak lagi terikat dengan tuntutan hanya melakukan satu tugas khusus dalam empat bidang iaitu mengemas rumah, memasak, mengasuh bayi dan menjaga orang tua seperti yang dituntut oleh republik tersebut sebelum ini.

Perkara itu disahkan oleh Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri S. Subramaniam dengan menyatakan, kerajaan Indonesia telah membatalkan tuntutan syarat pembantu rumah dari negara itu hanya melakukan satu tugas khusus serta tuntutan upah tambahan jika bekerja pada hari cuti mingguan.

“Pembantu rumah Indonesia akan menjalankan tugas seperti biasa seperti mengurus rumah, memasak, mengasuh bayi atau menjaga orang tua dan bukan terikat dengan satu tugas khusus seperti yang diusulkan Menteri Tenaga Kerja dan Transmigrasi Indonesia sebelum ini.

“Mengenai gaji pula, memorandum persefahaman (MoU) yang dipersetujui antara kedua-dua negara berhubung pengambilan amah dari Indonesia pada Mei 2011 tidak menetapkan gaji minimum sebaliknya terpulang kepada budi bicara majikan,” katanya pada sidang media di sini semalam.

Menurut Subramaniam, penarikan balik tuntutan bahawa amah dari Indonesia tidak lagi terikat hanya pada satu tugas itu diberitahu oleh rakan sejawatnya dari Indonesia iaitu Dr. Reyna Usman melalui telefon kelmarin yang menyatakan tuntutan itu sebenarnya dibuat oleh kementerian lain.

Ulasan

Terima kasih atas keprihatinan pihak di Indonesia berhubung bantahan rakyat Malaysia mengenai syarat satu amah satu tugas khusus. Namun itu tidak menjadi sebab untuk blog ini terus menyeru agar penggunaan pembantu rumah Indonesia dihentikan oleh majikan-majikan di negara ini.

Rabu, Mac 21, 2012

RM100juta Ialah Manifestasi Kebebasan Akhbar Ala-Anwar

Anwar saman Nalla, Utusan RM100j


Anwar Ibrahim, S. Nallakaruppan


KUALA LUMPUR 20 Mac - Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim memulakan tindakan undang-undang ke atas Ahli Dewan Negara, Datuk S. Nallakaruppan dan Utusan Melayu (M) Berhad (UMMB) berhubung penyiaran berita ‘Anwar biseksual, tak boleh jadi Ketua Pembangkang-Nalla’ di akhbar ini hari ini.

Menurut Naib Presiden PKR, N. Surendran, Anwar melalui firma Edwin Lim Suren & Soh hari ini menghantar surat tuntutan bagi meminta UMMB dan Utusan Malaysia menarik semula berita itu, memohon maaf dan membayar ganti rugi sebanyak RM100 juta ekoran penyiaran artikel tersebut.

“Notis serupa telah dihantar kepada Nallakaruppan dan Anwar mengambil tindakan ini demi kepentingan awam,” katanya.

Surendran berkata demikian dalam satu kenyataan yang disiarkan menerusi blog Anwar di http://anwaribrahimblog.com hari ini.



Kata nak tiru demokrasi ala Indonesia. Konon demokrasi dan kebebasan akhbar di Malaysia tidak ada. Rakyat konon disogok dengan berita-berita tak masuk akal. Tapi siapa yang akan membawa kenyataan Nallakaruppan ini ke akal rakyat. Kenapa takut sekiranya percayakan rakyat negara ini bijak?

NAMPAKNYA ANWAR YANG BODOH. ANGKA RM100JUTA ADALAH TAGLINE DIA. WAHAI ANWAR, JIKA KAMU BODOH, BODOHKAN DIRI SORANG-SORANG. RAKYAT NEGARA INI TAK BODOK DENGAN POLEMIK KAMU YANG BERTENTANGAN DENGAN APA YANG KAMU SEBARKAN DI INDONESIA. KAMU JE KE YANG BACA AKHBAR INDON? KAMI NI TAK RETI BACA BAHASA SEBERANG KE? DASAR IDIOT.

Awas! Amah Indonesia Akan Berpeluang Menganiaya Anda!

Bangsa Malaysia dituduh oleh para provokator yang terdiri dari Cina-cina Indon dan Kristian-kristian Indon sebagai bangsa yang memijak harga diri bangsa Indonesia dengan melayan pembantu rumah Indonesia sebagai hamba.

Muslim Indonesia pun menari-nari rentak mereka kerana Indonesia sebuah negara yang mengagungi pluralisme menerima konsep tidak kira agama apa pun warganya, taktik-taktik memecahbelahkan rumpun Melayu disanjung tinggi.

Terbaru Anggota Komisi IX DPR Herlini Amran pula menggesa Indonesia menghentikan terus penghantaran pembantu rumah mereka ke Malaysia serta-merta. Mereka memandang orang Malaysia akan mati seandainya tenaga kerja Indonesia ini tidak terdapat di ceruk-ceruk dapur.

Teman dengan ini sekali lagi menyeru seluruh warga Malaysia menolak menggunakan pembantu rumah warga Indonesia untuk kesekian kalinya.

Apa yang teman bimbangkan ialah kebarangkalian konsekuensi dari lanjutan permasalahan ini, akan berlaku perlakuan jenayah pula di dalam isi rumah warga negara ini, di tanah kita ini, yang dilakukan oleh pembantu rumah Indonesia, yang akhirnya sudah tentu tetap dibela semahunya oleh pemerintah Indonesia walaupun di dapati bersalah.

Buktinya, pihak pemerintah Indonesia sentiasa memainkan sentimen bahawa terdapat beratus-ratus warga negaranya yang menanti hukuman mati akibat berbagai kegiatan jenayah di negara ini yang harus dibela.

Bayangkan pengedar dadah dan pembunuh warga negara mereka yang jelas bersalah dan dihukum, mahu dibela oleh mereka.

Bagaimana pula sekiranya pembantu rumah Indonesia meracun majikan, mencekik anak sampai mati, mejerut leher orang tua, menyimbah majikan dengan air panas dan terbukti bersalah melakukannya. Sudah tentulah Indonesia akan segera menyelamatkan mereka dan demo-demo akan berlaku di Jakarta oleh rakyat mereka yang seluruh dunia mengetahui, tidak hidup di atas paksi kewarasan.

Nampak atau tidak, yang kini mereka berani melakukan apa sahaja kerana sedar mereka akan dibela oleh negara mereka? Hentikan pengambilan amah Indonesia!

Bila Warga Malaysia Terus Protes, Stop Saja Pengiriman TKI
Indra Subagja - detikNews
Selasa, 20/03/2012 17:04 WIB

Jakarta Warga Malaysia terus mengutarakan kekecewaan mereka soal aturan baru bagi tenaga kerja Indonesia (TKI). Sikap mereka dinilai tidak pantas. Indonesia jangan menyerah, perlindungan bagi TKI penata laksana rumah tangga (PLRT) harus diutamakan.

"Pemerintah Indonesia harus tegas dan jangan lemah, kita harus menunjukan bahwa Indonesia negara berdaulat, bila perlu hentikan saja pengiriman TKI PLRT ke negara Malaysia jika Pemerintah Malaysia tidak menerima Keputusan baru ini," tegas Anggota Komisi IX DPR Herlini Amran, Selasa (20/03).

Protes warga Malaysia itu seperti ramai diberitakan media di negeri jiran itu. Misalnya harian The Star yang menulis berita dengan judul: "Employers: Let's forget Indonesia and look for maids elsewhere".

Sikap protes itu terkait keputusan baru yang mengatur bahwa PRT Indonesia hanya akan menjalankan satu macam tugas saja untuk majikan-majikan mereka. Padahal selama ini tugas PRT di Malaysia adalah mencakup semua jenis pekerjaan, baik itu memasak, mengasuh anak, membersihkan rumah atau mengurus orang lanjut usia.

"Silakan saja mencari PRT dari negara lain, kalau bisa cari saja pembantu dari negeri sendiri kenapa harus impor dari negara lain? Warga Indonesia bukan budak yang digaji tidak sepadan dengan pekerjaannya?" cetus politisi PKS ini.

Mengutip data Migrant Care, jumlah upah minimum TKI lebih rendah dibanding tenaga kerja asing lainnya. Gaji yang diterima tenaga kerja asal Srilanka mencapai 1.000 Ringgit Malaysia (RM), sementara tenaga kerja dari Filipina menerima 1.200 RM, sementara itu upah TKI semula berkisar antara 350-400 RM menjadi 600-800 RM.

"Jadi wajar saja kan kita minta menaikkan gaji minimal 700 RM?" ujarnya.

Sebelumnya, Presiden Malaysian Chinese Association (MCA) atau Persatuan China Malaysia, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek mengatakan, keputusan mengenai "satu PRT, satu tugas" yang diambil satgas gabungan Malaysia-Indonesia tersebut tidak masuk akal.

"Jika para PRT dari Indonesia akan sedemikian spesifik mengenai apa yang mereka bisa dan tak bisa lakukan, saya pikir ini waktunya bagi warga Malaysia untuk membiasakan diri bertahan tanpa PRT dari Indonesia," kata Chua seperti dilansir harian Malaysia, The Star, Senin (19/3/2012).

Selasa, Mac 20, 2012

DAP Ada Agenda Kotori PRU13

Ibarat orang kentut yang akan mula-mula merungut bagi mengelakkan dituduh sebagai empunya angin busuk, begitulah juga DAP.

Dengan melabel PRU13 akan menjadi yang paling kotor, kita dapat tahu bahawa DAP SEDANG MERANGKA AGENDA UNTUK MENIPU DALAM PILIHANRAYA UMUM KE13.

Dengan peti undi lutsinar, dakwat calit pada kuku, di mana lagi corak penipuan yang akan dilakukan oleh DAP?

Umum mengetahui DAP ADALAH PARTI PALING SIAL DAN CELAKA kerana gemar memanaskan hati orang Melayu dengan tindakan-tindakan mereka yang melanggar kedaulatan agama, bahasa apatah pula bangsa.

Para haiwan ternakan mereka yang terdiri dari Melayu PAS dan Melayu PKR telah mereka ketahui akan bermati-matian menyokong mereka walaupun diludah muka mereka oleh pemimpin DAP.

Contohnya kebencian ke atas polis yang disebarkan oleh group Facebook yang bernama We Support PKR & DAP yang menuai hinaan, cacian dan kata-kata kesat orang Cina ke atas Melayu secara keseluruhannya dengan menggelarkan orang-orang Melayu sebagai babi, tanpa mempedulikan di kalangan mereka juga terdapat Melayu yang dahagakan kuasa.

Melayu dayus PAS dan PKR hanya terpinga-pinga dan terus menjilat tapak kaki golongan cauvinis yang memandang Melayu Islam keseluruhannya dengan pandangan yang celaka.

Mereka menyebut kononnya Cina-cina ini tidak faham. Tetapi setelah bersetubuh dengan DAP selama 4 tahun, pemahaman orang Cina terhadap orang Melayu dan rasa hormat mereka semakin hilang.

Inilah apa yang dibuat oleh PAS dan PKR selama ini.

Jadi bersiap-sedialah untuk menyaksikan PRU 13 yang paling kotor yang tersenarai menjadi agenda DAP kali ini.

Komisi IX DPR Tuduh Malaysia Hina Indonesia

Mangkuk seekor ini perlu sedar, selain menyebut hak-hak pekerja, hak-hak majikan bagaimana pula. Hak untuk memilih dan hak untuk mendapat pekerja berpadanan dangan apa yang dibayar.

Indonesia dikenali oleh rakyatnya sebagai sebuah negara yang menjerat leher sendiri dengan hak-hak asasi manusia, tidak perlu mahu memanjangkan jeratan hak-hak asasi negaranya ke tanah air kami.

Maka wajarlah kebanyakan rakyat Indonesia mengatakan bahawa ahli politik mereka rata-rata BODOH dan tidak pandai berfikir dengan matang! Memang benar, Rieke Dyah Pitaloka agak bodoh nak mampus.

Benahi dahulu soal tenaga kerja di negara anda. Adakah mereka dilayan dengan baik dirumah sendiri? Oleh warga sendiri? Apakah mereka tidak diperbudakkan dengan herdik dan maki di tengah Jakarta? Kudis dalam kain sendiri busuk bernanah, ruam dalam kain orang yang kau nak garu.

DPR: Imbauan Malaysia agar Tidak Menggunakan TKI adalah Penghinaan

Mega Putra Ratya - detikNews
Senin, 19/03/2012 15:33 WIB

Jakarta Malaysia mengeluarkan imbauan agar warganya tidak mengambil tenaga kerja dari Indonesia. Imbauan tersebut dinilai telah menghina bangsa Indonesia.

"Ini penghinaan bagi bangsa kita, dia (Malaysia) pingin TKI kita tidak sesuai dengan hak kerja yang diatur secara internasional," ujar anggota Komisi IX DPR Rieke Dyah Pitaloka kepada detikcom, Senin (19/3/2012).

Rieke menilai Malaysia diskriminatif karena tidak menghargai HAM pekerja negara lain. Dengan imbauan tersebut, menurut Rieke, pemerintah Malaysia tidak menginginkan rakyat Indonesia bekerja dengan layak dan mendapatkan hak-haknya.

"One day off, spesifikasi kerja, waktu kerja dan sebagainya itu kan hak pekerja," jelasnya.

Rieke juga mengkritik pemerintah Indonesia yang selama ini hanya tinggal diam saja. Menurut Rieke seharusnya, pemerintah melakukan tindakan politik atas imbauan Malaysia tersebut.

"Kalau SBY punya harga diri, ada tindakan politis, jangan diam saja. Artinya Malaysia ingin standar buruk disana, keluarkan statmen politik," paparnya.

Selain itu, pemerintah selama ini dinilai tidak menyiapkan lapangan pekerjaan yang layak bagi rakyatnya sendiri. Dengan rencana kenaikan harga BBM ini pemerintah juga dinilai malah akan menghilangkan lapangan pekerjaan rakyat Indonesia.

"Kalau di Malaysia tidak layak, hentikan pengiriman TKI kesana, panggil warga disana. Tapi pemerintah tidak bisa menyiapkan lapangan kerja, orang-orang bisa kehilangan pekerjaan," tutur politisi PDIP ini.

Dihubungi terpisah anggota Komisi IX lainnya Herlini Amran mengatakan pihaknya akan mengklarifikasi informasi mengenai imbauan Malaysia tersebut. Komisi IX juga akan meminta penjelasan kepada Kementerian Tenaga Kerja dan Transmigrasi.

"Kita akan tanya ke Kemenakertrans, kita juga akan klarifikasi lagi apakah itu imbauan resmi atau individu," kata Herlini.

Menurut Herlini, pemerintah seharusnya punya daya tawar kepada Malaysia. Pemerintah Indonesia sudah membuat perjanjian dengan Malaysia agar ada solusi bagi setiap permasalahan ketenagakerjaaan.

"Kalau dinilai berlebihan itu hak mereka, kita kan saling membutuhkan. Tapi paling tidak gajinya sesuai, selama ini TKI kita dibayar murah," kata politisi PKS ini.

Herlini mengatakan melalui Komisi IX yang saat ini sedang membahas RUU PRT, dibahas antara lain mengenai pemberdayaan dan pelatihan PRT agar pemerintah lebih selektif mengirim tenaga kerja ke luar negeri.

"Saya pribadi, PRT ke luar negeri sebaiknya dikurangi. PRT kita harus punya skill minimal, disisi lain pemerintah membuka peluang kerja di Indonesia," jelasnya.

Isnin, Mac 19, 2012

Kadiaq Oh Kadiaq

Kadir Sheikh Fadzir umum keluar UMNO


2012/03/19

pix_gal0
KUALA LUMPUR: Pemimpin veteran UMNO yang juga bekas menteri kabinet, Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir hari ini mengumumkan meletakkan jawatannya selaku ahli UMNO.

“Pada hari ini saya telah pun mengirim surat kepada Setiausaha Agong UMNO Malaysia untuk meletakkan jawatan selaku ahli UMNO mulai hari ini,” katanya dalam satu kenyataan ringkas empat perenggan.
Beliau bagaimanapun tidak menyatakan sebarang sebab tindakannya keluar parti.
Abdul Kadir menjadi ahli UMNO dan memegang pelbagai jawatan dalam parti sejak tahun 1956 dan pernah menjadi Menteri Penerangan dan Menteri Pelancongan.

"Pada minggu sudah saya telah meletakkan jawatan selaku Bendahari UMNO Bahagian Kulim/Bandar Baharu, jawatan yang akhir dalam UMNO yang saya menjawat," katanya dalam kenyataan itu.

Abdul Kadir pernah menjadi Exco Pemuda UMNO selama 10 tahun dan Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO selama 24 tahun, di samping jawatan lain seperti Ketua Pemuda UMNO Negeri Kedah.

Beliau menjadi Ahli Pentadbiran Kerajaan Malaysia sekitar 30 tahun, selaku Setiausaha Politik, Setiausaha Parlimen, Timbalan Menteri dan Menteri.

Ulasan

UMNO nampaknya memerlukan hampir 1 dekad untuk menunggu saat ini di mana ahlinya serta pemimpinnya, boleh menghela nafas lega dengan keluarnya biawak hidup yang ditanggung oleh parti selama hampir 1 dekad sejak kes 'lembaga hitam' , Norrita Shamsuddin dan Hanif Basree Abdul Rahman yang menjadi buah mulut orang ramai selama bertahun-tahun hingga pihak kerajaan takut untuk mengetengahkan Kadiaq sebagai tokoh politik yang layak untuk masyarakat.

Kadiaq letak jawatan atau keluar UMNO atau apa jua sekali pun, tidak bermakna jika mulut kelupasnya tidak berhenti dari bersifat capoi hanya semata-mata menganggap orang ramai melupakan pandangan sinis ke atasnya satu ketika dahulu.

Tidak! Tidak mungkin itu dilupakan kerana ianya sangat menggemparkan negara. Terbabit atau tidak, namanya tidak pernah dibersihkan oleh dirinya sendiri pada ketika itu sehinggalah hari ini.

Ke mana lagi kalau kulat-kulat cendawan yang menghodohkan UMNO akan pergi sekiranya mereka disorak saat keluar meninggalkan UMNO?

Tentulah ke hadapan Anwar Ibrahim jugalah mereka bersujud tiarap dan apa bezanya PKR dengan perangkap sampah Sg. Klang?

Bila tahi yang diteran keluar oleh umno ditadah dengan tangan oleh PKR, parti mana yang kotor sebenarnya? Hahaha.

Khamis, Mac 15, 2012

Sungai Choh Bakal Mengancam Penduduk Pinggir Sungai Pinji

Banjir di Ipoh bukan sekadar di Manjoi yang diakibatkan Sungai Pari. Ia juga melibatkan hilir Bercham, pekan Tambun, Batu 5 Tambun, Ampang Baru, Pekan Razaki, Pasir Pinji dan Pengkalan Pegoh diakibatkan oleh Sungai Pinji yang sebenarnya bukanlah dibentuk oleh alam semulajadi untuk membawa aliran sebanyak itu.

Pada tahun 1926, bandar Ipoh dilanda banjir besar. Satu rancangan mitigasi Sungai Kinta dibuat dan pada tahun 1929 dan kerajaan British melalui syarikat yang diberi konsesi melombong, telah membina saliran baru yang mengalihkan aliran air Sg. Choh ke dalam Sg. Pinji dan memastikan aliran Sg. Choh memasuki Sg. Kinta 20km ke hilir dari kualanya yang asal di Tanjong Rambutan.

Sungai Kinta once the life-line of Kinta, was badly damaged by the mining and agricultural sectors in Kinta Valley. The deterioration of the river due to sedimentation, caused the 'record flood' in Ipoh on 24 September 1919. As the pressure from the public was mounting, an extensive flood scheme was immediately drawn up by the state engineer. The plan was to straighten the sharp bends in the Kinta River and divert the River Choh so that it would flow into the Pinji River instead of directly flowing into the Kinta River above Ipoh. The plan was shelved during the First Slump of 1919-1922. In 1924 a dam was erected above Pulai and silt traps were provided, but these soon filled up or were broken through.

In 1926 Ipoh suffered the worst-ever flood and the following year the Ipoh Flood Mitigation Scheme was inaugurated. This was an important step as making Ipoh flood-free was a pre-requisite of the town becoming the capital of Perak. The scheme was exercised in three phases (1929-1930) - construction of a channel passing through Ipoh town from Anderson Road to Kuala Pari, diversion of Sungai Choh and clearing of the Kinta River and its main tributaries. However, the large silt trap of 1.5 million cubic yards at the bed of river below Kuala Pari was unable to control the silt effectively and Ipoh’s floods continued, although they were not so serious.

- The Deviation of Sungai Kinta, Part of the Flood Mitigation Scheme - Khoo Salma Nasution & Abdur-Razzaq Lubis

Hari ini, kerugian harta benda yang tertanggung akibat banjir dari Sg. Pinji yang disambungkan dengan Sg. Choh 80 tahun lalu melebihi kerugian yang ditanggung ketika Ipoh ditenggelami banjir pada tahun 1919 dan 1926. Ditambah pula, kegiatan pembalakan di hulu Sg. Choh yang mula giat berlaku kebelakangan ini memburukkan lagi aliran Sungai Pinji di masa depan dan lebih banyak kejadian banjir mampu berlaku di sekitar Ipoh.

Maka dengan itu, mungkin telah tiba masanya untuk aliran Sungai Choh dikembalikan ke Sungai Kinta di tempat asalnya memandangkan Sg. Kinta telahpun dikawal oleh Empangan Sultan Azlan Shah di Ulu Kinta yang siap pada tahun 2007.

Terusan yang menghubungkan Sg. Choh ke Sg. Kinta boleh dibuat di kawasan asalnya, iaitu di antara Bercham dan Tanjong Rambutan yang belum dipadati pembangunan.

Kinta sebagai lembah yang landai dan bertanah lanar telah memberi huraian bahawa kawasan ini dahulunya memang tercipta untuk sentiasa dilanda banjir. Untuk melestarikan kehidupan manusia yang mula menumpu ke lembah ini sejak 150 tahun lalu, sehingga mencapai populasi hampir 1 juta jiwa hari ini, sistem pengairan yang baik dan bijak amat diperlukan.

Penduduk Taman Desa Impian, Bercham menunjuk perasaan kerana dilanda banjir akibat limpahan Sg. Pinji berpuluh-puluh kali dalam tempoh 10 tahun.

Peta lama menunjukkan aliran asal Sg. Choh ke Sg. Kinta

Kawasan hutan yang mula diganggu di hulu Sg Choh. Kelihatan Sg. Choh mengalir berlumpur akibat pembalakan di kawasan lebih hulu.

Aliran Sg. Pinji yang menanggung aliran Sg. Choh melalui hentian bas Medan Gopeng, Ipoh.

Kawasan asal pertemuan Sg. Choh - Sg. Kinta yang wajar dicadangkan pembinaan terusan dan 'mengembalikan' aliran Sg. Choh ke laluan asalnya.


Hampir Dengan Ipoh, Tapi Tiada Bekalan Elektrik II

Lokasi : Kampung Sg. Choh, Ulu Kinta 4.6102 U , 101.1978 T
DUN : Hulu Kinta
Parlimen : Tambun
Kedudukan Kg. Sg. Choh di atas peta.

Kegiatan pembersihan hutan yang menyekat aliran sungai.

Kegiatan pembalakan oleh syarikat tertentu.



Jalan KPLBW yang hanya berturap batu.

Kedudukan Kg. Sg. Choh

Sebagai pengundi setia BN, penduduk Sg. Choh wajar diberi kemudahan sewajarnya oleh pemerintah.

Surau dan balai serbaguna Kg. Sg. Choh

Rumah lama penduduk Kg. Sg. Choh

Rumah penduduk Kg. Sg. Choh

Jalan dalam kampung yang telah diturap tar.

Surau Kg. Sg. Choh

Jalan masuk ke kampung ini sewajarnya diturap sempurna dan bekalan elektrik perlu disediakan kepada mereka kerana kedudukan perkampungan ini hanya 4.5 km merentasi bukit dari Sunway City Ipoh, tempat letaknya taman tema terkenal, The Lost World of Tambun. Ahli Parlimen Tambun (UMNO) dan ADUN Hulu Kinta (UMNO) perlu mengambil tindakan sewajarnya.

Rabu, Mac 14, 2012

Segerakan Kajian Skim Perkhidmatan SSM

(Emel dari seorang penjawat awam asal Ipoh)

Pembatalan perlaksanaan skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) yang diumumkan Perdana Menteri sememangnya menggembirakan banyak pihak.

Tetapi terdapat pihak yang peluang mereka untuk memajukan diri yang ingin dibuka, ditutup oleh pihak yang yang hanya memikirkan imbuhan emolumen semata-mata.

Sehubungan itu, diharapkan suruhanjaya yang bakal ditubuhkan untuk mengkaji perjawatan dan skim perkhidmatan kakitangan awam dapat melaksanakan dengan segera kajian status jawatan yang dijumudkan dalam SBPA.

Sebagai contoh, jawatan Pembantu Penerbitan N17 yang dijumudkan dalam SBPA dan menjadi Pembantu Penerangan S4-1 memberikan peluang naik pangkat yang luas dan memudahkan penetapan bidang untuk menyambung pengajian.

Secara jujur, pembatalan SBPA bukanlah juga sesuatu yang menguntungkan kerajaan kerana kenaikan gaji kakitangan awam tetap menjadi beban perbelanjaan kerajaan.

Amatlah diharapkan agar suruhanjaya yang ditubuhkan komited dalam pembangunan modal insan untuk Malaysia yang maju, dengan mengekalkan penjumudan jawatan untuk bidang tertentu seperti mana yang dijanjikan dalam SBPA.

Ulasan

Teman simpati pada pihak-pihak yang terkesan dengan pembatalan SBPA. Omar Osman dan kawan-kawan perlu sedar bahawa dengan menjadi suara besar CUEPACS, mereka sebenarnya tidak pernah secara rasmi dipersetujui menjadi suara rasmi keseluruhan penjawat awam di negara ini.

Mulut-mulut tak pandai di kalangan pembangkang pada mulanya mengatakan SBPA dibatalkan kerana kerajaan tidak mempunyai wang. Tetapi menyedari perubahan gaji selepas SBPA dibatalkan melibatkan lebih banyak lagi perbelanjaan kerajaan kerana jumlah kumpulan pelaksana yang besar, mereka mengatakan ia adalah gimik politik kerajaan untuk meraih sokongan sebelum PRU13.

Sebenarnya, pada tahun berapakah pihak pembangkang akan berdiri di atas bumi yang nyata dengan pemikiran yang bersih dan tidak lagi kekartunan?

Selasa, Mac 13, 2012

Lagi Bukti Pendudukan Tanah Secara Haram Oleh DAP Di Selangor

RONNIE LIU TAK BENARKAN KEWUJUDAN KUBUR ORANG ISLAM DI SHAH ALAM... UNTUK CINA TAK APA!!!

Kalangan pecacai Pakatan mahupun mereka yang sudah mula malu nak mengaku mereka sebenarnya adalah pecacai Pakatan, masih lagi menaruh harapan, fantasi mereka yang Pakatan Rakyat di Selangor benar-benar telus dan bersih sebagaimana yang seringkali dilaung-laungkan dalam setiap ceramah dan kempen.

Bagaimanapun, ianya tidak sepertimana yang difantasi atau diangan-angankan. Kerajaan Negeri Selangor di bawah Pakatan Rakyat merupakan sebuah Kerajaan Pelakon dan Sandiwara yang sangat hebat.

Kes dua status tanah perkuburan yang sama sekali berbeza melibatkan Majlis Bandaraya Shah Alam sekaligus memperlihatkan betapa double-standard nya Pakatan Rakyat dan Kerajaan Negeri Selangor.

Portal SEL13.COM mendedahkan tentang dua bidang tanah perkuburan iaitu Tanah Perkuburan Islam Kota Kemuning yang telah ditentang dan dihalang oleh 147 orang bukan Islam yang hanya berkeluasan 5.5 hektar berbanding Tanah Perkuburan Komersil Cina di Seksyen U14 berkeluasan 49 ekar yang dibangunkan secara haram melanggar undang-undang.

Kalau betul telus dan bersih, mengapa tanah perkuburan Islam yang telah diwartakan, tidak dibenar guna dan boleh pula dibawa ke mahkamah? Bagaimana dengan jenazah-jenazah yang telah dikebumikan di situ? Adakah Ronnie Liu akan mengarahkan jenazah-jenazah tersebut dikorek semula untuk ditempatkan di tanah perkuburan lain atau semuanya akan dibuang ke dalam sungai dan laut sepertimana yang dilakukan oleh SEORANG AHLI DAP terhadap jenazah jutawan kosmetik, DATUK SOSILAWATI LAWIYA?

Kalau betul telus dan bersih, mengapa Tanah Perkuburan Komersil Cina yang berstatus haram dibiarkan dan keengganan serta besarnya kepala syarikat berkenaan yang enggan membayar premium tanah, tidak diambil sebarang tindakan? Mengapa tiada seorang pun PECACAI PAKATAN yang sangat sensitif berhubung dengan sebarang tindakan UMNO-BN, bersuara dalam hal ini?

Rakyat, penduduk dan pengundi di Selangor perlu tahu hal ini. Rakyat, penduduk dan pengundi di Selangor perlu sedar, bagaimana layanan yang diberikan oleh Kerajaan Negeri Selangor kepada orang Islam, sehinggakan tanah perkuburan untuk orang Islam pun mereka sendiri tentang dan cuba halang, sedangkan tanah perkuburan komersil, biarpun berstatus haram, mereka sokong!!!



Dipetik dari : The Flying Kick

Harian Metro Wajar Kurangkan Sensasi Tak Berasas

Si ibu terkejut mendengar anaknya dibuang kerja akibat berita penimbul prasangka oleh Harian Metro.



Sepupu amir, ketua umno cawangan kg jawa pengerang , johor aminuddin doll patut lebih amek tau pasal amir dan ibu nya... Waktu berita tersebar, die buat statement seolah2 amir yg salah.. Sebok buat kebajikan pada org lain.. Tp keluarga sendiri terabai... Kalau die amek berat dari mula pasti nasib mak cik die lebih terbela...


P/S : Parti-parti jugak. Tanggungjawab sosial mau kena ada. Tak kiralah parti apa. Dan akhbar Harian Metro perlu menghentikan polemik pelaris akhbar seperti ini kerana pembetulan hanya menyusul 24 jam selepas beribu-ribu persepsi buruk dan kata-kata yang tidak baik dituai dari masyarakat dalam tempoh tersebut.