Rabu, Januari 26, 2011

Anwar Dalang Pindaan 1993, Menghad Kuasa Raja Melayu

Anwar dalam blognya tiba-tiba hendak menjadi hero tua ala Rajinikand dalam isu membabitkan Raja-raja Melayu. Dia menuduh UMNO yang mempelekeh raja-raja Melayu dengan peristiwa tahun 1993.

Jika hendak dibawa kisah tahun 1993, kenapa tak boleh berfikir bahawa dari tahun 1993 hingga 1998, dia yang menjadi orang kedua terpenting dalam kerajaan, tidak membawa apa-apa kebaikan ke atas institusi raja.

Malah, Anwar sebaik jadi TPM, telah mencetuskan pindaan perlembagaan 1993 ini dan umum mengetahui bahawa, sifat anti-feudal Anwar itulah yang membuatkan pindaan 1993 itu berlaku.

Sifatnya itu masih belum pudar hingga hari ini di mana dia masih berani menyebut idea republik sebagainya selepas PRU 12. Hanya setelah mendapati orang Melayu tidak suka perkara itu, Anwar mengambil langkah ke belakang.

Umum mengetahui bahawa pindaan 1993 berlaku akibat kejadian pada 1992 yang melibatkan jurulatih hoki bukan Melayu dikasari oleh seorang Raja. Jika itu berlaku hari ini, siapa yang akan menjuarai kes itu? UMNO atau PKR?

Anwar perlu berhenti dari memainkan isu 1993 kerana hari inipun dia tidak memberi sebarang komen mengenai perbuatan ADUN Sri Muda.

Seratus perkataan Anwar keluarkan, Seribu pembohongan tersingkap. Jangan cakap banyak lah.

“Pemimpin Umno seolah-olah memperkecil-kecilkan kebolehan Raja-raja Melayu untuk berfikir bagi diri mereka sendiri dan saya tidak fikir raja-raja perlu diheret begitu rupa.”

Ditanya, sama ada Pakatan akan mencuba sekali lagi untuk mengembalikan kuasa melantik setiausaha kerajaan negeri, pegawai kewangan dan penasihat undang-undang kepada sultan seperti yang diperuntukan oleh perlembagaan Selangor sebelum 1993, Anwar berkata: “Kedudukan kita… kita menghormati kedudukan (Raja-raja Melayu) seperti yang termaktub dan dijamin oleh perlembagaan monarki.

“Kuasa terletak di tangan rakyat, mandat diberikan oleh rakyat… (tetapi) apa perlunya raja-raja jika mereka tidak dirujuk seperti yang berlaku pada pindaan 1993.”

Yang menarik, pada 1993, Anwar mengakui ketika itu beliau mengetuai perwakilan Umno untuk berunding dengan Yang di-Pertuan Agong, Sultan Azlan Shah yang mewakili Raja-raja Melayu berhubung perkara itu.

“Saya tahu apa yang berlaku dan saya tidak fikir Raja-raja Melayu sudah lupa pengalaman mereka, sejarah itu masih baru,” katanya. - Blog Anwar Ibrahim

"Apa Yang Bagus Sangat Dengan Mengenali Islam" - Chua Soi Lek

Kalau dah bukan Islam, jangan masing-masing nak tunjuk sapa lebih champion bercakap tentang Islam. Baik Chua Soi Lek, mahupun Teng Chang Kim, dua-duanya munafik. Dua-dua patut diam.

Chua Soi Lek menjadi tumpuan di Facebook apabila kenyataannya disebarkan. Dia menyebut "Apa yang bagusnya mengenali ajaran Islam sedangkan saya tak menganut agama itu." Agak celaka jugalah ayatnya.

Chua Soi Lek memang diketahui sejak menjawat jawatan Menteri Kesihatan sebagai Cina anti Melayu apabila menolak khidmat pemandu Melayu yang disediakan oleh pihak pengurusan kementerian dan mengambil pemandu India.

Di ruang Facebook, para pengguna yang dikenali menyokong BN juga mula menyelar Chua Soi Lek dan tidak diketahui itu mempengaruhi corak pengundian mereka atau tidak. Mereka menyebut, kerana tidak Islam lah Chua Soi Lek tanpa rasa malu naik jadi Presiden MCA walaupun satu negara melihat anu nya.

Teng Chang Kim, Speaker DUN Selangor pula dalam memberi reaksi kenyataan Chua Soi Lek menyebut "Inilah bukti rendahnya pemahaman yang ada diantara parti dalam Barisan Nasional yang kononnyatelah berjaya mengintegrasikan berbagai kaum."

Teman nak tanya, DAP dan PAS telah berjaya kah? Teresa Kok masuk masjid dengan keadaan yang tidak dibenarkan Islam menunjukkan pemahaman yang baik kah DAP ke atas Islam?

Ronnie Liu membantah larangan orang Islam bekerja di premis arak tu, pemahaman yang baik mengenai Islam kah?

Pokok pangkalnya, orang Cina lebih baik diam daripada menyanggah sesama sendiri berhubung siapa yang lebih memahami Islam.

Ini kerana mereka tidak kira dalam kerajaan mahupun pembangkang, hanya berdusta belaka.

PAS Tuduh Orang Pendalaman Bodoh

Kalau dulu Hadi Awang tuduh orang Iban di Batang Ai pakai cawat, bodoh dan dangkal kerana memilih BN, kali ini, mangkuk arcoPAS ini mengulangi perbuatan yang sama mengutuk penduduk pendalaman yang mengundi BN. Dia mengutuk penduduk Jeli dan Gua Musang dengan label 'bodoh' kerana memilih BN



Inikah cara yang 'pandai' dalam berkempen? Sebenarnya mangkuk seekor ini lebih hina dari anjing di jalanan yang menyalak di waktu malam. Sendiri makan pengat, sendiri mau ingat.

Normala Tahan Kentut Sepanjang Kempen Mengelakkan Wuduknya Terbatal


Bab salam ni teman jadi bingung sebenarnya. Bukan apa. Teman pun tak salam dengan perempuan bukan muhrim. Tapi, setiap kali hari raya, teman selalu kena tegur dengan kawan-kawan teman. "Apasei hang tak salam mak dia? Kecik hati mak dia."

Adoyai. Teman nak kata apa ? Bila teman tanya orang yang arif, mereka kata, kalau bersentuhan bukan muhrim, batal air sembahyang. Teman pun berprasangka baik lah. Mana lah tau masa teman dok beraya tu, emak kawan teman tu dalam keadaan berwuduk kan.

Tapi ramai pula yang berkata, kalau hari raya, boleh bersalaman bukan muhrim. Aik hari raya boleh pulak? Pilihan raya macam mana pulak? Asalkan tak mendatangkan nafsu syahwat. "Ajer nyer giler kamu nak bernafsu dengan mak kawan kamu?" kata orang yang kononnya pandai.

Bagi teman, soal hari raya, atau pilihan raya, itu tak penting. Soal sebenarnya matlamat tidak boleh menghalalkan cara. Divine law is above man-made law. Walaupun emak kawan teman nak berasa kecewa atau apa, teman lebih kecewa kalau emak kawan teman tu tak faham hukum. Atau sebenarnya teman yang dipengaruhi oleh para ustaz yang mentafsir secara berlebihan? Berikut adalah apa yang teman telah dapat di internet :

Selain itu Rasulullah Saw pernah berjabat tangan di dalam air, dalam benjana pada saat membai’at wanita, pernah juga Rasulullah Saw berjabat tangan dengan alas kain. Juga diriwayatkan bahwa Rasulullah Saw pernah menyuruh Umar bin Khaththab r.a untuk mewakili beliau dalam bai’at dan bai’at ini dilakukan dengan berjabat tangan. Kalau memang berjabat tangan (menyentuh) dengan wanita diharamkan, tentunya Rasulullah Saw tidak akan melaksanakannya baik secara langsung maupun dengan perantara apapun. Juga tidak mungkin Rasulullah Saw memerintahkan Umar bin Khaththab r.a. melakukan jabat tangan (menyentuh) dengan wanita yang bukan mahram, sebab hal tersebut adalah perbuatan yang haram. Akan tetapi ternyata yang terjadi justru sebaliknya.

Juga kalau memang berjabat tangan (bersentuhan) antara lawan jenis yang bukan mahram itu diharamkan, tentunya Daulah Khilafah (negara Khilafah) tidak akan membiarkan kondisi-kondisi atau keadaan yang sangat memungkinkan terjadi persentuhan. Bahkan Daulah akan memberikan sanksi/hukuman bagi yang melakukannya. Ternyata tidak ada satu riwayatpun yang menyatakan bahwa Daulah pernah melakukannya. Dan bahkan Daulah tidak pernah memisahkan antara jama’ah haji lelaki dan wanita, juga antara lelaki dan wanita di pasar walaupun kondisi tersebut akan menyebabkan terjadinya bersentuhannya lelaki dan wanita yang bukan mahram.

Jadi dapat kita simpulkan bahwa dimaksud dengan kata ‘menyentuh’ pada hadits-hadits yang digunakan oleh pendapat yang mengharamkan berjabat tangan dengan wanita bukan mahram adalah ‘bersetubuh’ bukan menyentuh secara bahasa (berjabat tangan). Klik untuk bacaan lanjut

Jadi teman membuat kesimpulan, bersentuhan dari segi bersalaman tanpa lapik antara lelaki dan perempuan bukan muhrim bukanlah haram. Tetapi hanya membatalkan wuduk. Jika semua yang membatalkan wuduk juga haram, maka haram lah hukumnya jika kita kentut. Tak gitu?

Mungkin Cikgu Mala mengadakan kempen dalam keadaan berwuduk, siapa tahu? Tetapi adakah Cikgu Mala menahan kentut sepanjang berkempen? Wallahualam Bissawab. Kan bagus PAS taruh calon lelaki terus, bagi mengelak polemik ini.

Google Buka Pejabat Di Malaysia

KUALA LUMPUR, Rabu 26 Januari 2011 (AFP) - Google hari ini menyebut akan membuka pejabat Malaysia, yang kedua di Asia Tenggara, berikutan pertumbuhan signifikan dalam penggunaan internet di negara ini.

Ketua Google Asia Tenggara, Julian Persaud menyebut bahawa Malaysia mempunyai salah satu daripada "peratusan tertinggi penggunaan pelayar web Google, iaitu Chrome, di Asia Pasifik" juga selari dengan mempunyai 17 juta pengguna Internet daripada penduduk 27 juta.

"Persekitaran online di Malaysia berkembang pesat, dengan perkembangan yang signifikan di antara akses internet jalur lebar dan aktiviti e-dagang," katanya kepada wartawan.

"Kami amat berbesar hati untuk membentuk operasi terbaru kami di Kuala Lumpur, di mana kita boleh menarik dari bakat terbaik tempatan untuk lebih membantu pengguna mencari maklumat," tambahnya. Klik Untuk bacaan lanjut

Harapan teman tak banyak. Mintak Google perbetulkan Google Translate yang mana untuk Bahasa Melayu, keseluruhannya telah dikuasai oleh Bahasa Indonesia. Oleh kerana Indonesia acapkali meremehkan hakikat bahawa bahasa Indonesia itu bertunjangkan bahasa Melayu, dengan pembukaan Google di Malaysia, teman mahu supaya 'Malay' dalam Google Translate menggambarkan Bahasa Melayu Malaysia, Singapura dan Brunei! Biar Indonesia dengan Bahasa Indonesia mereka. Hal ini perlu dibezakan mengikut kesesuaian dan hakikat semasa.

'Alien Indonesia' Bakal Ditangkap Polis

Niat hati nak menggemparkan negara. Kononnya ada kegiatan makhluk asing yang membuat 'crop circle' di Sleman, Jawa Tengah. Akhirnya pihak berkuasa mengenalpasti itu adalah hasil kerja tangan manusia.

Akibatnya, polis memburu pelaku yang merosakkan bendang petani yang menjadi mangsa 'seni matematik' yang menggemparkan itu.

Puncanya ialah, di atas bendang yang menjadi mangsa 'alien' itu terdapat kabel elektrik tegangan tinggi yang tak memungkinkan berlaku perbuatan UFO yang mempengaruhi medan magnet bumi.

Juga ditemui lubang di titik tengah yang digunakan untuk menegakkan pancang yang digunakan untuk mengikat tali yang menjadi jejari kepada kerja membina bulatan.

Hahaha. Kasihan. Sesetengah pembaca memberi komen bahawa, perbuatan itu lebih bagus dijadikan hiburan daripada menumpukan perhatian ke atas kes Gayus Tambunan yang berjaya bercuti ke luar negara ketika dalam penjara dan akhirya hanya dihukum penjara 7 tahun.

Rabu, 26/01/2011 07:36 WIB
Polisi Akan Jerat Pembuat Circle Crop Dengan Pasal Perusakan
Ramadhian Fadillah - detikNews

Jakarta - Lembaga Penerbangan dan Antariksa Nasional (Lapan) telah memastikan circle crop di Desa Berbah, Sleman, adalah buatan manusia. Pihak kepolisian pun akan mencari pelaku pembuat circle crop ini dan menjeratnya dengan pasal perusakan karena pelaku merusak lahan milik warga.

"Pelaku akan dikenai pasal perusakan," ujar Kapolsek Berbah AKP I Made Muliawan saat dihubungi detikcom, Rabu (26/1/2011).

Made menjelaskan pihaknya masih terus menyelidiki kasus ini. Untuk sementara, polisi masih mencari siapa pelakunya.

"Kasus ini dalam penyelidikan. Kita masih mencari siapa pelakunya," terang perwira pertama polisi ini.

Made pun menambahkan belum ada pihak-pihak yang dicurigai terkait kasus ini. "Untuk sementara belum ada, kita akan berusaha terus cari pelakunya," tambah Made.

Penjenayah Bukan Islam Berpakaian Seperti Muslim


Bila dah kena hukuman mahkamah, demi rasa malu, sanggup berbaju kurung dan bertudung bagi mengelakkan wajahnya di cam. Itulah yang dilakukan Hau Yuan Tyng, 45, yang dihukum penjara 11 tahun kerana mendera amah Indonesia yang bekerja untuknya.

Betapa perbuatan menghina Islam ini terang-terangan dibuat oleh pesalah jenayah untuk menutup malu, tidak ditentang pula oleh orang Islam di negara ini. Sebab apa?

Sebabnya lihatlah sahaja Tian Chua, Teo Nie Ching dan beberapa lagi nama bukan Islam dalam pakatan pembangkang yang berbaju seperti orang Islam demi meraih simpati dan sokongan.

Mereka juga tidak ubah seperti penjenayah yang berselindung dengan berbusana seperti orang Muslim dan menunjukkan kepada khalayak mereka sedang memohon simpati orang-orang Islam disekeliling.

Ataupun mereka sebenarnya merasakan mereka adalah penjenayah yang melakukan salah laku yang serius, makanya mereka berpendapat lebih baik mereka berpakaian seperti orang Islam bagi menggambarkan buruknya Islam itu.

Penghinaan demi penghinaan ke atas orang Islam dilakukan sesuka hati. Melayu PAS dan PKR masih terus menyokong penghinaan ini.

Melayu PAS lebih menyokong tindakan berselindung disebalik pakaian Muslim kerana mereka dan pemimpin mereka pun seperti lebih kurang buat benda yang sama je.

Lebih celaka Hau sedang memburukkan umat Islam Malaysia di Indonesia yang semakin sedar bahawa penderaan amah Indonesia di negara ini dilakukan oleh majikan bukan Islam!

Mengapa Tian Chua Tidak Berpakaian Begini Ketika Menceroboh Masjid Negara Bulan Lepas?

Percaya sangat la wajah mangkuk Batu ni dengan pakaian macam ni. Dia ingat orang Melayu zaman sekarang dah makin bodoh? Sedangkan orang Melayu zaman dulu boleh nampak Bintang Tiga menyamar jadi ustaz masuk kampung untuk merisik, inikan pulak barua sekor ni.

Teman nak tanya la. Kalau rasa untuk tarik undi, Tian Chua berbaju Melayu bersongkok segala, kenapa masa demo air, dia tak berpakaian macam ni menerobos masuk ke Masjid Negara, naik ke beranda atas?

Ini tidak, siap di usung kasutnya yang mahal tu naik ke atas, memekik mekak bersembang dengan Teresa Kok masa orang tengah azan Zohor.

Memang dasar barua manusia jenis ini. Orang Melayu yang menyokong 'PKM moden' jenis ini memang lah jenis yang tak kenal dek untung. Kayu.

MCA, MIC, Gerakan tidak perlu berpakaian ala orang Melayu untuk menarik undi orang Melayu. Mereka tahu jika berpakaian demikian, mereka hanya bersikap munafik dan hipokrit kerana mereka tidak mungkin menjadi Melayu. Islam pun belum tentu.

Selama Tian Chua menjadi ayam berbulu musang ni, mengapa dia masih belum mahu Islam? Dia hanya mahu memperolokkan Islam dan orang-orang Melayu Pakatan Rakyat amat suka perbuatan ini.


Tarik Rambut !

" Sudah lah tu Hasnah, Latifah, jangan menjatuhkan martabat kaum wanita ! " - Rohani