Khamis, Ogos 22, 2013

Bas Jatuh Gaung Tiada Rekod Senarai hitam


Bas awam yang jatuh gaung dan mengorbankan 37 orang di Genting Highlands semalam tidak disenaraihitamkan. Pengerusi SPAD , Syed Hamid Albar menyatakan ianya hanyalah khabar angin.

Bas tersebut juga tidak melebihi muatan kerana muatan yang dibenarkan ialah 65 -  45 duduk dan 20 berdiri.

Cuma yang belum difahamkan, bas tersebut tidak layak dipandu dimukabumi sedemikian. Manakala penumpang berdiri untuk perjalanan yang jauh hingga ke puncak gunung dan sebaliknya adalah tidak bersesuaian sama sekali.

GENTING BUS TRAGEDY UPDATE: 

Bus not overloaded: Syed Hamid


Meanwhile, Syed Hamid said the bus was not overloaded as claimed by certain quarters adding that it had a seating capacity of 45 and 20 for standing.
“The bus at the time of the incident was not overloaded (it was ferrying 53 passengers), according to the conditions of the (vehicle) license (permit).”
Syed Hamid also quashed rumours that the bus was black-listed for various traffic offences.
Meanwhile,  Wong explained that the road condition, environment and especially the competency of the bus driver would be among the matters to be looked into.
“We want to carry out an in-depth study and too early to even speculate on what measures could be taken," he said.

KLIK UNTUK BACAAN LANJUT

19 Maut Kemalangan Bas Di Indonesia, 5 Jam Sebelum Kemalangan Di Genting Highlands

Lima jam sebelum kejadian bas masuk gaung di Genting Highlands , 19 maut dalam kemalangan bas di Cisarua, Bogor, Indonesia- dengan sebab yang sama.

Bas yang membawa rombongan penganut Kristian dari sebuah organisasi gereja, kegagalan brek dan melanggar warung sebelum terhumban ke parit.

Rabu, 21/08/2013 22:00 WIB

Ini Kronologi Jatuhnya Bus Giri Indah di Cisarua

M Iqbal - detikNews

Bus Giri Indah masuk jurang (Hasan/ detikcom)

Cisarua - Bus Giri Indah terjun ke jurang di Cisarua, Bogor dan menewaskan 19 orang. Polisi merekam kronologi sementara detik-detik kecelakaan maut tersebut berdasarkan keterangan saksi.

Bus yang membawa rombongan jemaat Gereja Bethel Indonesia (GBI) itu disopiri oleh Amin (40). Ia membawa serta seorang sopir cadangan, mekanik dan kondektur sehingga total kru bis 4 orang.

Berikut kronologi sementara kecelakaan maut bus Giri Indah yang disampaikan oleh Kanit Lantas Polsek Cisarua AKP Mashudi, di RSPG Cisarua, Bogor, Rabu (21/8/2013):

-07.00 WIB

Bus melaju dari arah Cianjur menuju Jakarta dengan kondisi yang kurang layak jalan karena speedometer tidak berfungsi. Sang sopir bahkan membawa seorang mekanik untuk mengantisipasi jika terjadi kecelakan.

-08.00 WIB

Bus melaju dengan kecepatan masih normal dan tidak ugal-ugalan. Begitu tiba di jalan menurun yaitu sekitar puncak, tepatnya sekitar kebun teh di kampung pengasuhan kondisi bus mulai tak stabil. Sekitar 400 meter sebelum lokasi kejadian, kecepatan bus tiba-tiba bertambah.

-Pukul 08.10 WIB

Saat menyadari rem blong, sopir mulai tak bisa mengendalikan laju busnya, dan begitu tiba di jalan yang agak berbelok ke kiri, bus langsung menabrak carry pengangkut elpiji, motor dan warung yang ada di sebelah kanan.

Mobil pengangkut elpiji itu ikut terdorong ke dalam jurang yang terdapat aliran sungai. Bus jatuh kemudian terbalik. Saat itulah warga bahu membahu mengevakuasi penumpang dari dalam bus.


Bas Masuk Gaung Di Genting Highlands : Hantu Lapar Disalahkan



Nampaknya ada alasan untuk dipersalahkan oleh ramai kalangan kaum itu di negara ini atas kejadian bas masuk gaung di Genting Highlands yang mengorbankan 37 orang itu.

HUNGRY GHOST FESTIVAL

Oleh kerana menurut kalendar Cina, bulan ini masih lagi dalam 'Bulan Hantu Lapar' di mana kemuncaknya ialah pada bulan mengambang kelmarin yang merupakan bulan ke 7 dalam kalendar Cina, ramai pula yang menyalahkan hantu-hantu lapar yang mencari mangsa.

Menurut budaya mereka, dalam bulan ini hantu-hantu lapar, kononnya roh-roh nenek moyang, akan menghampiri suku sakat mereka yang tidak memberinya makan pada hari Cheng Beng selain mengganggu orang lain.

In Chinese tradition, the fifteenth day of the seventh month in the lunar calendar is called Ghost Day and the seventh month in general is regarded as the Ghost Month (鬼月), in which ghosts and spirits, including those of the deceased ancestors, come out from the lower realm. Distinct from both the Qingming Festival (in spring) and Chung Yeung Festival (in autumn) in which living descendants pay homage to their deceased ancestors, on Ghost Day, the deceased are believed to visit the living.

The first day of the month is marked by opening the gate of a temple, symbolizing the gates of hell. On the twelfth day, lamps on the main altar are lit. On the thirteenth day, a procession of lanterns is held. On the fourteenth day, a parade is held for releasing water lanterns. Incense and food are offered to the spirits to avoid them visiting homes and spirit paper money is also burnt as an offering.[9] During the month, people avoid surgery, buying cars, swimming, and going out after dark. It is also important that addresses are not revealed to the ghosts.

Namun, di negara ini, istilah salahkan hantu-hantu lapar tidak boleh dipakai. Ia hanyalah dongeng tradisi mistik penuh khurafat yang telah 'dipelihara' atas nilai keagamaan. Tapi agama apa? Bukan keagamaan. Hanya kepercayaan semata-mata.

Kementerian Pengangkutan harus bertegas dalam isu ini memandangkan ia merupakan kemalangan paling buruk dalam sejarah negara.

Bukan hantu yang lapar. Tetapi kelihatannya pengusaha pengangkutan itulah yang lapar wang dan mengabaikan keselamatan bas sewajarnya.

Sebagai pengguna tetap pengangkutan awam, teman marah.

Mangsa dakwa bas usang

KUALA LUMPUR 21 Ogos - Salah seorang mangsa yang terselamat dalam nahas bas ulang-alik di Genting Highlands petang ini mendakwa bas itu berada dalam keadaan kurang memuaskan untuk membawa penumpang.
Zaid Ismail, 25, teman lelaki kepada salah seorang mangsa yang terselamat memberitahu, teman wanitanya ada memaklumkan bas berkenaan dalam keadaan usang dan kurang disenangi untuk dinaiki dia dan adiknya.
Katanya, teman wanitanya itu, Nur Syamimi Ja'afar, 25, yang terselamat bersama adiknya, Nur Fathiah, 21, juga memberitahu, dia menyedari tayar bas itu telah haus dan berasa kurang senang sepanjang perjalanan turun ke ibu negara.
"Nur Syamimi dan adiknya, Nur Fathiah sepatutnya menaiki bas pada pukul 1.30 petang tetapi ketinggalan dan terpaksa menaiki bas itu pada pukul 2 petang.
"Menurutnya, dia memang berasa kurang senang dan tidak sedap hati menaiki bas berkenaan kerana ternampak tayar bas itu botak selain keadaannya kurang memuaskan.
"Malah Syamimi sendiri memberitahu, dia berharap perjalanannya cepat sampai ke destinasi apabila bas itu berhenti secara tiba-tiba sebelum kemalangan itu berlaku.
"Tidak sangka, perasaannya yang kurang senang sebelum bas itu bergerak itu rupa-rupanya petanda bas itu akan terlibat dalam kemalangan," katanya.
Nur Syamimi dan Nur Fathiah antara lapan penumpang bas itu yang dirawat di Hospital Selayang dan mereka kini dalam keadaan stabil.
Sementara itu, salah seorang mangsa nahas bas Genting Highlands yang terselamat dalam tragedi semalam sempat menceritakan detik-detik cemas dilalui kepada majikannya.
Shyed Ali Haider Shyed Haider, 46, pekerja warga Bangladesh yang mendapat status penduduk tetap menceritakan detik cemas kepada majikannya, Siti Rahamutun Yusof yang sempat melawatnya di Hospital Kuala Lumpur (HKL) petang ini.
Melalui cerita mangsa yang disampaikan oleh Siti Rahamutun, mangsa membawa empat saudaranya untuk bercuti di Genting Highlands dan merasai pengalaman menaiki kereta kabel.
Menurutnya, mangsa mendakwa bas tersebut gagal dikawal kerana dipandu melebihi had laju dan brek gagal berfungsi dengan baik.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20130822/dn_02/Mangsa-dakwa-bas-usang#ixzz2cgV13UtD
© Utusan Melayu (M) Bhd 


Nama 15 dari 37 Mangsa Maut Kemalangan Bas Di Genting Highlands



1.       Nama: Chan Fook Choy 
K/P: 511105-08-5421
Alamat: No 8, Jalan BK 5/14, Bandar Kirara,  47100 Puchong, Selangor

2.       Nama: Chan Lai Huat
KP: Tiada
Jantina: Lelaki
Warganegara: Malaysia

3.       Nama: Sub Moy @ Sak Moy
KP: 420806-10-5596
Jantina: Perempuan
Alamat: 2-9-15 Jalan Prima Setapak 7, Off Jalan Genting Setapak Kuala Lumpur

4.       Nama: Sukhviv Singh
Jantina: Lelaki
Warganegara: India

5.       Nama: Rafik Ali Buai Habac Chu
Jantina: Lelaki
Warganegara: Bangladesh 

6.       Sek Sooi Chan
KP: Tiada
Jantina: Perempuan
Warganegara: Malaysia

7.       Nama: Lee Fok Wah
KP: 510409-10-5319
Jantina: Lelaki
Warganegara: Malaysia

8.       Nama: Law Tiaw Meng
KP: 771015-14-5339
Jantina: Lelaki
Warganegara: Malaysia

9.       Nama: Law See Kee
KP: 940715-08-5838
Jantina: Perempuan
Warganegara: Malaysia

10.   Nama: Auther Mash
KP: Tiada
Jantina: Lelaki
Warganegara: India

11.   Nama: Yap Hing
KP: 520313-10-5807
Jantina: Lelaki
Warganegara: Malaysia

Alamat: Tiada

12.   Nama: Muhammad Rasid bin Jantan
KP: 520828-04-5305
Jantina: Lelaki
Warganegara: Malaysia
Alamat: Tiada.

13.   Nama: Ng Ah Heng
KP: Tiada
Jantina: Perempuan
Warganegara: Malaysia
Alamat: Tiada

14.   Nama: Choo Peng Kwan
KP: 470131-08-5363
Jantina: Lelaki
Warganegara: Malaysia
Alamat: Tiada

15.   Nama: Bhuiyan Rifique Ali
No Pasport: QC 692665
Jantina: Lelaki
Warganegara: Bangladesh 

Ada Rasuah Dalam Pembinaan Parcel F ?

Ada tiga syarikat Melayu yang cukup syarat kewangan termasuklah teknikal. Bagaimanapun, ketiga-tiga syarikat berkenaan telah ditolak dengan arahan daripada CEO PJH,  Azlan Abdul Karim. 
Biarpun terdapat klausa yang menghalang perbuatan melobi projek, tetapi Azlan Abdul Karim lebih bijak menggunakan kuasa dan kedudukannya bagi memastikan projek pembangunan Parcel F diserahkan kepada syarikat-syarikat yang dipilihnya.

Tiga syarikat terakhir yang lambat menghantar borang tender adalah SUNCON, WCT Berhad dan MITRAJAYA. Azlan Abdul Karim telah keluarkan arahan supaya ketiga-tiga syarikat diberikan keutamaan kerana ketiga-tiga syarikat itu milik Cina.

SUNCON atau Sunway Construction adalah penerima sebenar kerja-kerja pembangunan Parcel F bagi pihak Persona Metro (Pesona). 
Pesona merupakan syarikat yang dicipta oleh SUNCON bagi mendapatkan projek-projek kerajaan atas keistimewaan Melayu dan Bumiputera. 
Operasi utama Pesona adalah dapatkan projek dan diserahkan kepada SUNCON. Pesona hanya mengambil upah dan komisyen daripada kerja-kerja SUNCON
Baca seterusnya... 
Baca artikel penuh blog DOUBLE Y



Fakta : 75% Pengundi Mesir Tidak Memilih Morsi

Setelah menyentuh tentang penumbangan kerajaan secara tidak sah yang tidak wajar yang dilihat membela penyokong Morsi, kali ini teman nak sentuh tentang sikap penyokong Morsi yang wajar tidak dicontohi rakyat Malaysia.

Melakukan provokasi dengan demonstrasi.

Walaupun sistem pengundian memihak kepada mereka, mereka seharusnya sedar bahawa terdapat 75% lagi warga Mesir yang tidak menyokong mereka. 

Malah, majoriti senyap masih menyokong Hosni Mubarak.

Pada pilihanraya pusingan pertama, peratusan keluar mengundi adalah 46% menyaksikan kumpulan sekular mendapat 56% undi dari seluruh pemilih. Morsi mendapat 25% undi sahaja. 

Pusingan kedua menyaksikan kumpulan sekular terbesar yakni pimpinan Anwar Shafik memperoleh 48.2% undi manakala Morsi memperoleh 51.8% dari keseluruhan peratusan keluar mengundi sebanyak 52%. Pusingan kedua menunjukkan pemilihan Morsi hanya mewakili 25% dari pengundi di Mesir.

Terdapat 75% lagi yang merupakan majoriti senyap dan menyerahkan segala-galanya kepada pihak berkuasa untuk menangani mereka.

Krisis inilah mencetus kacau bilau kerana terlalu didorong sikap datang dari luar bandar, berkampung dalam kota yang mereka tidak menang di dalamnya untuk berdemonstrasi.

Apabila provokasi demi provokasi dibuat, maka pertempuran pun berlaku.

Bagaimanakah sebuah pihak minoriti bersikap keras untuk kekal memerintah? 

Kita akui dasar-dasar Morsi itu baik dan bagus tetapi keengganan partinya bekerjasama dengan lebih ramai pihak agar suara undi terkumpulnya tinggi menjadi ruang yang terbuka untuk kudeta oleh tentera berlaku.

Sementelahan, pengepaman wang dari dana menghancur negara Islam digunakan dengan nama Allah ke jalan kehancuran. Untuk apakah ini semua?

Kita akui tindakan tentera Mesir amat kejam dan menentang perlakuan tersebut. Tetapi nyatakah kepada kita bahawa kumpulan minoriti TIDAK BOLEH MEMERINTAH? Itulah prinsip demokrasi! Tetapi manipulasi politik memperbodohkan orang!

Jika penyokong Morsi tidak bodoh, mereka seharusnya balik dan merancang strategi yang lebih ilmiah. BUKAN MELALUI CARA BERDEMONSTRASI DENGAN TAJAAN DANA KAFIRIN agar negara mereka menjadi luluh lantak.

Morsi hanya dipilih oleh 25% rakyat Mesir. Ini bermakna ia hanya mempunyai mandat dari 13 juta penduduk Mesir yang layak mengundi. Terdapat 37 juta pengundi lagi tidak menyokong Morsi.

Lalu demonstrasi diadakan dengan keras, dengan meninggalkan kampung-kampung dan berkhemah di ibukota yang mendatangkan benci kepada majoriti senyap.

Untuk rekod, Morsi kalah di Kota Kaherah. 

Ini kepadatan penduduk di Mesir


Ini pula peta kawasan yang dimenangi Morsi (hijau) dan Shafik (merah) dalam pilihanraya Presiden pusingan kedua yang menyaksikan hanya 52% keluar mengundi. Morsi menang dengan undi popular 51.8%.

Inilah yang dipraktikkan oleh penjahanam Barat ke atas Malaysia dengan menghalau lembu-lembu politik ke ibukota dan berkhemah. Bibit-bibit ini di semai melalui dana-dana yang disalurkan.

Untung Malaysia masih makmur ekonominya buat masa ini.  Maka rakyat masih ada kerja untuk diperbuat. Lembu-lembu politik akan berdemonstrasi untuk beberapa jam sahaja bimbang keluarga tidak makan.

Tetapi pavement untuk huru-hara ini telah disiapkan. Berbeza dengan Kaherah,di KL, kawasan bandar dimenangi puak yang pro melahap dana Barat supaya kacau bilau dimulakan untuk dijadikan punca runtuhnya negara.

Terdapat khabar angin bahawa ekonomi Malaysia kini sedang di serang supaya lesu. Apabila pengangguran meningkat akibat kemelesetan ekonomi, lebih ramai lembu-lembu dapat dikerah untuk mengkucar-kacirkan Kuala Lumpur. Kini tukaran wang asing merudum. Perbuatan siapa? 

Kita sebenarnya harus berjaga-jaga di semua sudut kali ini. Jika masih belum sedar untuk bersatu, kita akan menghadapi kesusahan pertama selepas 56 tahun merdeka.

Pemandu Bas Maut Di Genting Bekas Pemandu Bas Di Singapura






Sementara itu Ong Cheng Hoe, 54, berkata saudaranya Lim Kok Hoe, 44, baru dua bulan bekerja sebagai pemandu di syarikat bas berkenaan dan tinggal bersamanya di Pandan Indah.

Sebelum ini Lim yang berasal dari Johor, bekerja sebagai pemandu bas di Singapura, katanya menambah lelaki itu keluar dari rumah pada pukul 8 pagi. Lim antara mangsa yang disahkan maut. 
.BERNAMA

Kebanyakan yang teman dengar, bas GENTING ini selalunya dipandu laju. Tetapi saksi dalam kejadian ini menyebut bas dipandu poerlahan. Mungkin kerana pemandunya baru dan rajin menekan brek.

Bas yang kemalangan di pinggir puncak Genting ini membawa 53 penumpang. Bermakna terdapat kira-kira 10 penumpang berdiri. Namun tak lah dinamakan kemalangan jika selama bertahun-tahun, setiap hari ia dipandu laju pun, tiba harinya, ia menjunam ke gaung.

NAMUN APABILA IA MELIBATKAN KEGAGALAN BREK SEPERTI MENURUT SAKSI,  IA TENTU SEKALI BUKAN KESALAHAN PEMANDU MELAINKAN PIHAK YANG MENYELENGGARA BAS TERSEBUT YAKNI SYARIKAT.

PIHAK GENTING PERLU MEMBAYAR PAMPASAN SEWAJARNYA KEPADA KELUARGA MANGSA.

Dan sebuah lagi bas yang telah bertahun menguasai lebuhraya MEX antara Putrajaya dan Kuala Lumpur dengan kelajuan 'mengerikan' iaitu RapidKL E1. Perjalanan KL ke Putrajaya pada ketika tertentu hanya memakan masa 24 minit! Bas ini juga sarat dengan penumpang berdiri pada ketika tertentu.

Boleh untuk dipandu laju jika undang-undang DAN REKABENTUK BAS membenarkan. Dengan cermin tingkap seluas hingga ke peha penumpang yang sedang duduk, bayangkan bas yang ada ketikanya membawa hampir 80 orang, dipandu laju dan mengalami kegagalan. Maka tragedi yang dapat dilihat cukup mengerikan.



Nampaknya buat masa ini, penguatkuasaan undang-undang trafik yang keras hanya berjaya menakutkan pemandu kenderaan persendirian.

Bantahan Umat Islam Di Putrajaya 22 Ogos 2013

Demonstrasi yang mewakili sebilangan kecil suara seperti di Mesir dan dalam misi menjayakan matlamat peribadi seseorang individu atau penjajahan anti-establishment  mengikut konspirasi tertentu juga ditakrifkan sebagai bodoh malah jahat kerana kaya dengan penipuan dan pengambilan kesempatan atas ketengingan sekelompok marhaen yang diselewengkan.

Namun apabila ia melibatkan kepentingan Islam, ia melibatkan 64% dari keseluruhan penduduk negara ini. Ia adalah suara majoriti. Ia adalah suara orang-orang yang layak memerintah kerana memiliki suara majoriti. Itu harus diingat.

Demonstrasi yang ditakrifkan sebagai bodoh dan sia-sia adalah demonstrasi yang diselit provokasi membuta tuli dan disertai puak anarkis yang akhirnya menimbulkan kerosakan harta benda awam contohnya kereta polis! Bukan harta polis. Itu harta dari wang kita.

Begitulah yang berlaku ketika kesilapan demonstrasi sebelum ini yang kemudiannya bertukar aman dan patuh arahan ke Stadium Merdeka.

Berhimpun dan menunjuk perasaan sebagai cara menyuarakan pandangan adalah diizinkan perlembagaan. Jadi wajarlah kita manfaatkan dengan cara yang tegas berotak serta sedar akan permainan pihak-pihak tertentu.

Janganlah langsung terjebak dalam kerusuhan dan bersifat anarkis yang bersekongkol dengan perkataan 'demo'yang kita fahami sekarang kerana ada pihak lain yang menunggu peluang,  walau apa pun keputusannya khususnya untuk demonstrasi bantahan di bawah.



Bersama kita tunjukkan perasaan. Dijemput hadir beramai-ramai. Tolak anarki.