Article 11
1. Every person has the right to profess and practice his religion and, subject to Clause (4), to propagate it.
2. No person shall be compelled to pay any tax the proceeds of which are specially allocated in whole or in part for the purposes of a religion other than his own.
3. Every religious group has the right -
(a) to manage its own religious affairs;
(b) to establish and maintain institutions for religious or charitable purposes; and
(c) to acquire and own property and hold and administer it in accordance with law.
4. State law and in respect of the Federal Territories of Kuala Lumpur and Labuan, federal law may control or restrict the propagation of any religious doctrine or belief among persons professing the religion of Islam.
5. This Article does not authorize any act contrary to any general law relating to public order, public health or morality.
Ulasan
Pemakaian 'pengembangan agama selain Islam ke atas orang Islam' dalam Fasal 1 Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan jelas sekali memaklumkan bahawa pemakaiannya tertakluk kepada pematuhan Fasal 4 dalam Perkara yang sama. Hari ini, adakah Fasal 4 itu dipatuhi?
Pencabulan ke atas Fasal 4 telah lama berlaku sejak sebelum Perlembagaan Persekutuan dirangka dan sehingga hari ini, ianya masih berleluasa. Ini menunjukkan pengembang propaganda agama bukan Islam telah mencabul Fasal 4 dengan niat dan kaedah yang berbagai. Sekiranya Fasal 4 tidak dipatuhi, hakikat jelas Fasal 5 telah tidak membawa makna.
Sebagaimana Kerajaan Persekutuan boleh menyekat doktrin Al-Arqam terhadap orang Islam walaupun ianya telah mencabul Fasal 3(b) dan 3(c) dan secara jelasnya ianya merupakan bentuk 'religious group' yang mematuhi kesemua fasal dalam Artikel 11. Tetapi peraturan berkaitan Fasal 4 digunapakai sedangkan mereka tidak melakukan apa-apa dalam usaha mempengaruhi orang lain untuk menikuti mereka. Sebaliknya, mengapakah Rasul Kahar masih belum dijatuhi hukuman? Mengapakah Ayah Pin tidak dapat dikesan sedangkan si penyumpah palsu, Balasubramaniam dapat dikesan pergerakannya.
Mengapakah gereja-gereja di Petaling Jaya bebas menyiarkan di dalam akhbar bahawa pada sekian hari tertentu, mereka mengadakan khutbah Ahad dalam Bahasa Melayu? Sedang dalam urusan yang tidak berkaitan dengan agama, mereka membelakangkan Bahasa Melayu sejauh-jauhnya!
Mengapakah terdapat kumpulan lelaki kulit putih yang berpasang-pasangan , segak dan kemas memakai seluar hitam dan kemeja lengan panjang putih, mencuri-curi peluang untuk berdakwah tentang agama Kristian ke atas orang Melayu Islam?
Jika Fasal 4 dicabuli sesuka hati, JANGAN HALANG sekiranya Fasal 1 turut sesuka hati dengan alasan bahawa Fasal 5 tidak terpakai untuk menghalang pencabulan Fasal 4 dibuat oleh orang bukan Islam. Apabila Fasal 1 dicabuli, ia akan membawa kembali masyarakat keseluruhannya kepada sistem yang menafikan hak-hak selain dari hak yang wajar diberi kepada golongan majoriti dan golongan yang membentuk negara sejarah negara ini terlebih dahulu.
Tidak seperti Fasal 2 di mana pencabulan ke atasnya memerlukan pindaan perlembagaan, pencabulan ke atas Fasal 1 hanya boleh dibuat dengan perbuatan lahiriah tanpa perlu ada apa-apa garis panduan tanpa perlu ada unsur kekerasan. Ia merupakan balasan terbaik atas perbuatan mereka yang mencabul Fasal 4 dengan teknik yang sama walaupun lebih aggresif.
Ini terbukti dengan hakikat kesungguhan mereka yang mahu Injil dicetak dalam bahasa Melayu (pada sesetengah Melayu Islam, ianya perkhabaran ilmu berkaitan agama wahyu). Selain itu mereka menentang pengharaman penggunaan kalimah Allah bagi menggantikan God yang digunakan dalam agama Kristian sedangkan langkah itu dibuat bersesuaian dengan Fasal 5 yang mengambil kira huraian Fasal 4 yang memberi kuasa kepada Kerajaan Persekutuan untuk tidak membenarkan sesuatu yang akan mendatangkan mudharat ke atas akidah generasi depan. Di ulangi, GENERASI DEPAN, bukannya generasi hari ini yang galak menegakkan pendapat sendiri yang bersifat gelojoh dan terbuka. Fasal 5 sendiri telah menafikan mana-mana hukum yang mampu menghalalkan kemudharatan akibat ketidakselasaan ini. Apa sangatlah pula kenyataan mereka yang bersifat pendapat semata-mata.
1. Every person has the right to profess and practice his religion and, subject to Clause (4), to propagate it.
2. No person shall be compelled to pay any tax the proceeds of which are specially allocated in whole or in part for the purposes of a religion other than his own.
3. Every religious group has the right -
(a) to manage its own religious affairs;
(b) to establish and maintain institutions for religious or charitable purposes; and
(c) to acquire and own property and hold and administer it in accordance with law.
4. State law and in respect of the Federal Territories of Kuala Lumpur and Labuan, federal law may control or restrict the propagation of any religious doctrine or belief among persons professing the religion of Islam.
5. This Article does not authorize any act contrary to any general law relating to public order, public health or morality.
Ulasan
Pemakaian 'pengembangan agama selain Islam ke atas orang Islam' dalam Fasal 1 Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan jelas sekali memaklumkan bahawa pemakaiannya tertakluk kepada pematuhan Fasal 4 dalam Perkara yang sama. Hari ini, adakah Fasal 4 itu dipatuhi?
Pencabulan ke atas Fasal 4 telah lama berlaku sejak sebelum Perlembagaan Persekutuan dirangka dan sehingga hari ini, ianya masih berleluasa. Ini menunjukkan pengembang propaganda agama bukan Islam telah mencabul Fasal 4 dengan niat dan kaedah yang berbagai. Sekiranya Fasal 4 tidak dipatuhi, hakikat jelas Fasal 5 telah tidak membawa makna.
Sebagaimana Kerajaan Persekutuan boleh menyekat doktrin Al-Arqam terhadap orang Islam walaupun ianya telah mencabul Fasal 3(b) dan 3(c) dan secara jelasnya ianya merupakan bentuk 'religious group' yang mematuhi kesemua fasal dalam Artikel 11. Tetapi peraturan berkaitan Fasal 4 digunapakai sedangkan mereka tidak melakukan apa-apa dalam usaha mempengaruhi orang lain untuk menikuti mereka. Sebaliknya, mengapakah Rasul Kahar masih belum dijatuhi hukuman? Mengapakah Ayah Pin tidak dapat dikesan sedangkan si penyumpah palsu, Balasubramaniam dapat dikesan pergerakannya.
Mengapakah gereja-gereja di Petaling Jaya bebas menyiarkan di dalam akhbar bahawa pada sekian hari tertentu, mereka mengadakan khutbah Ahad dalam Bahasa Melayu? Sedang dalam urusan yang tidak berkaitan dengan agama, mereka membelakangkan Bahasa Melayu sejauh-jauhnya!
Mengapakah terdapat kumpulan lelaki kulit putih yang berpasang-pasangan , segak dan kemas memakai seluar hitam dan kemeja lengan panjang putih, mencuri-curi peluang untuk berdakwah tentang agama Kristian ke atas orang Melayu Islam?
Jika Fasal 4 dicabuli sesuka hati, JANGAN HALANG sekiranya Fasal 1 turut sesuka hati dengan alasan bahawa Fasal 5 tidak terpakai untuk menghalang pencabulan Fasal 4 dibuat oleh orang bukan Islam. Apabila Fasal 1 dicabuli, ia akan membawa kembali masyarakat keseluruhannya kepada sistem yang menafikan hak-hak selain dari hak yang wajar diberi kepada golongan majoriti dan golongan yang membentuk negara sejarah negara ini terlebih dahulu.
Tidak seperti Fasal 2 di mana pencabulan ke atasnya memerlukan pindaan perlembagaan, pencabulan ke atas Fasal 1 hanya boleh dibuat dengan perbuatan lahiriah tanpa perlu ada apa-apa garis panduan tanpa perlu ada unsur kekerasan. Ia merupakan balasan terbaik atas perbuatan mereka yang mencabul Fasal 4 dengan teknik yang sama walaupun lebih aggresif.
Ini terbukti dengan hakikat kesungguhan mereka yang mahu Injil dicetak dalam bahasa Melayu (pada sesetengah Melayu Islam, ianya perkhabaran ilmu berkaitan agama wahyu). Selain itu mereka menentang pengharaman penggunaan kalimah Allah bagi menggantikan God yang digunakan dalam agama Kristian sedangkan langkah itu dibuat bersesuaian dengan Fasal 5 yang mengambil kira huraian Fasal 4 yang memberi kuasa kepada Kerajaan Persekutuan untuk tidak membenarkan sesuatu yang akan mendatangkan mudharat ke atas akidah generasi depan. Di ulangi, GENERASI DEPAN, bukannya generasi hari ini yang galak menegakkan pendapat sendiri yang bersifat gelojoh dan terbuka. Fasal 5 sendiri telah menafikan mana-mana hukum yang mampu menghalalkan kemudharatan akibat ketidakselasaan ini. Apa sangatlah pula kenyataan mereka yang bersifat pendapat semata-mata.
Soal adakah tanpa pencabulan Fasal 4, orang Melayu Islam yang diubah hatinya tidak akan menyatakan hasratnya untuk murtad, bukan isu di sini. Isunya, perlakuan pencabulan Fasal 4 semakin bebas berlaku. Ini memerlukan tindakbalas orang yang mengaku beragama Islam.
Tetapi orang Islam, walaupun majoriti di negara ini, sukar untuk menjadi pemerintah mutlak negara ini walaupun andainya seluruh umat Melayu bersatu, banyak orang bukan Melayu akan menjadi penyokong mereka kerana survival politik dan ekonomi.
Tetapi, orang Melayu segan untuk bersatu, melanggar janji yang dibuat sendiri, berkokok bukan main gah tetapi ekor berlumur tahi, dan paling sedih, tidak pandai bermain dengan Perlembagaan Persekutuan sebagaimana yang dipermainkan oleh musuh Islam di negara ini.
Tetapi orang Islam, walaupun majoriti di negara ini, sukar untuk menjadi pemerintah mutlak negara ini walaupun andainya seluruh umat Melayu bersatu, banyak orang bukan Melayu akan menjadi penyokong mereka kerana survival politik dan ekonomi.
Tetapi, orang Melayu segan untuk bersatu, melanggar janji yang dibuat sendiri, berkokok bukan main gah tetapi ekor berlumur tahi, dan paling sedih, tidak pandai bermain dengan Perlembagaan Persekutuan sebagaimana yang dipermainkan oleh musuh Islam di negara ini.