Selasa, Januari 25, 2011

Sekadar Guna Air Liur, Pembangkang Mampu Pinda Perlembagaan

Murahnya nilai orang Melayu di mata Pakatan Rakyat. Hanya dengan memancing penurunan harga bahan makanan dan harga minyak, golongan anti-Melayu berharap dapat menghapuskan berbagai perkara dalam Perlembagaan Persekutuan.

Bayangkan jika orang Melayu termakan hasutan pembangkang yang kononnya mampu menurunkan harga keperluan asas yang sebenarnya mengalami kenaikan di seluruh dunia hari ini, lalu mengundi pembangkang, hasilnya pastilah mereka memperoleh kemenangan besar dalam PRU 13.

Apabila mereka memperoleh kemenangan besar yang mencapai dua pertiga, sudah tentulah mereka akan meminda artikel-artikel yang dipertahankan oleh orang Melayu selama ini terutamanya berhubung agama rasmi, pendaulatan bahasa dan hak-hak istimewa.

Dan hasilnya juga, tentulah harga bahan makanan dan bahan bakar tidak dapat diturunkan juga atas alasan 'trend global yang tidak dapat ditangani'.

Pada masa itu, padanlah muka kita semua. Hanya dengan janji air liur, kita dipukul bak paku terpegun ke dalam kayu. Ke kiri pun tak boleh, ke kanan pun tak boleh. Sedangkan Turki 95% Islam boleh menjadi sekular, apa sangatlah negara ini.

Maka adalah menjadi satu tindakan yang bijak untuk mencabar Pakatan Rakyat menurunkan harga bahan asas di empat negeri pentadbiran mereka di mana negeri-negeri tersebut tidak pun bergantung kekuatan ekonominya dengan negeri-negeri BN.

Retorik hanyalah dusta belaka.

Lee Kuan Yew Sokong Anwar Meliwat

Lee Kuan Yew mungkin bingung apabila bocoran dari Wikileaks membuatkan Malaysia kecoh kerana baginya berjubor itu tiada salahnya. Dia mungkin hairan apabila rakyat Malaysia menyerang Anwar akibat kenyataannya dalam kawat antarabangsa yang dibocorkan menyebut Anwar memang melakukan liwat.

Ini kerana Lee Kuan Yew sendiri menyebut, dia tidak kisah sekiranya cucunya merupakan seorang gay.

Untuk apa Lee Kuan Yew mengeluarkan kenyataan ini? Sudah tentu untuk memberitahu media negara sebelah bahawa apa yang nak dikecohkan tentang perbuatan Anwar. Ia sekadar isu genetik sahaja. Lambat jugak Kuan Yew cuci jamban. Tahi yang ditinggalkan dah kering keras pun.

LKY akan terima jika cucu gay

Menteri Mentor Singapura Lee Kuan Yew akan menerima kenyataan jika salah satu cucunya adalah homoseksual, lapor Sin Chew Daily dan Nanyang Siang Pau .

Dalam sebuah wawancara dengan The Straits Times, Lee berkata homoseksualiti adalah isu genetik.

Sin Chew Daily memetik petikan dari wawancara, melaporkan bahawa Kuan Yew menyebut bahawa bekas Naib Presiden Amerika Syarikat, Dick Cheney membenci homoseksualiti namun dia masih mencintai anaknya walaupun anaknya lesbian. - The Star

Tuesday January 25, 2011

LKY will accept it if grandchildren are gay


SINGAPORE’S Minister Mentor Lee Kuan Yew will accept the reality if any of his grandchildren is homosexual, Sin Chew Daily and Nanyang Siang Pau reported.

In an interview with The Straits Times, Lee said homosexuality was a genetic issue.

Sin Chew Daily, which quoted excerpts from the interview, reported Lee as saying that former US vice-president Dick Cheney was against homosexuality but he still loved his daughter even though she was a lesbian.

However, Lee stressed that none of his children was a homosexual.

Merlimau Mula Menjadi Rebutan PAS Dan PKR

Nampaknya pasti ada suara sumbang dalam pakatan Rakyat yang mahu merampas DUN yang mahu ditanding oleh PAS. Agaknya suara sumbang tu dah terfikir, "asyik-asik PAS, PAS, PAS", dari Galas, bawak ke Tenang sampai Merlimau, PAS, PAS, PAS. Maka ada lah suara sumbang dari kawan PAS yang mahu bertanding di DUN Merlimau yer?

Teman pasti, kawan PAS itu ialah PUSS. Bukan, kawan PAS itu ialah PKR. Ini kerana PKR belum melupakan nostalgia mereka bertanding di DUN Merlimau pada tahun 2004. Apapun, selamat bertarik rambut lah. Biar padah memfitnah tu sampai kepada komer.

Nasruddin mahu kerusi DUN Merlimau kekal untuk Pas

25/01/2011 3:37pm

KUALA LUMPUR 25 Jan. – Pemuda Pas mahu hak parti itu untuk bertanding di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Merlimau, Melaka dikekalkan dan dihormati rakan dalam pakatan pembangkang.

Ketuanya, Nasrudin Hassan Tantawi berkata, perkara itu telah dipersetujui bersama oleh pakatan Pas-DAP-PKR sebelum ini bahawa kerusi yang diperuntukkan kepada mana-mana parti dalam gabungan pembangkang kekal sehingga pilihan raya umum akan datang.

Pas pada 1999 dan 2008, telah bertanding di kerusi itu manakala pada 2004 ia ditandingi Parti Keadilan Rakyat (PKR). Sebelum itu, kerusi tersebut ditandingi Semangat 46 pada 1995.

Beliau berkata, tindakan meminta, mendesak atau membuat kenyataan mendahului pucuk pimpinan parti oleh mana-mana pihak dalam pakatan pembangkang itu perlu dielakkan kerana ia bertentangan dengan semangat setiakawan dan persetujuan yang dicapai ketiga-tiga parti.

"Berpegang kepada persetujuan sebelum ini, ia patutnya dikekalkan status quo kepada Pas. Saya harap pihak-pihak berkenaan menghormatinya.

"Saya juga tidak suka tindakan yang diluar musyawarah (berunding) kerana ini akan mengganggu gugat keharmonian pakatan dan ia juga boleh merumitkan proses menentukan siapa yang patut bertanding,” katanya ketika dihubungi di sini. - Bernama

Raja Petra Mahu Kepalai 'Third Force', 5 Nama Telah Diumum

Raja Petra semakin berangan untuk menjadi 'third force' di negara ini dalam PRU 13 dengan mendedahkan beberapa nama calon yang bakal mereka tampilkan. Tapi kalau setakat tiga empat kerat, tak payah nak sebut 'third force' lah. Malu kat semut je.

Kalau nak jadi third force, kena lah bertanding di 222 kerusi parlimen dan 500 kerusi DUN seluruh negara. Ada berani ke? Duit miker banyak, hasil menjual fitnah selama ni. Laburkan je lah.

KUALA LUMPUR: Gerakan Kebebasan Sivil Malaysia(MCLM) telah menamakan seorang aktivis wanita dan seorang doktor gigi sebagai calon untuk pilihanraya umum 13.

Bekas presiden
All Women's Action Society Haslinah Yacob dan Dr Nedunchelian Vengu telah menawarkan diri untuk bertanding, umum presiden MLCM Haris Ibrahim di pejabat gerakan tersebut di Taman Desa di sini hari ini.

Haslinah, 49, terlibat dalam hal-hal guaman bagi hak-hak wanita selama 10 tahun.

Pengamal pergigian swasta, Dr Nedunchelian, 42, pula berkhidmat dengan
Malaysian Private Dental Practitioners Association selama tiga penggal.

Presiden Persatuan Hak Asasi Kebangsaan Malik Imtiaz Sarwar dan peguam hak asasi manusia Sreekant Pillai sebelumnya diumumkan sebagai
dua calon pertama MCLM untuk pilihanraya umum berikutnya.

Blogger kontroversi Raja Petra Kamaruddin adalah ketua MCLM .

Dilancarkan pada 30 Okt tahun lalu, MCLM mempromosikan dirinya sebagai "kekuatan ketiga" dalam politik Malaysia dan berusaha untuk mereformasi iklim politik tanahair.
- The Star

Shuhaimi Mahu Minta Maaf Tapi Entah Bila

Pada PRU 12, seramai 26,288 pengundi membuang undi di DUN Sri Muda, dengan 38% mengundi calon BN. Pengundi Melayu mewakili 54% dari jumlah pengundi. Cina 23% dan India juga 23%. Lebih separuh dari orang Melayu di DUN tersebut mengundi BN dan sudah tentu mereka kecewa dengan sikap biadap Mat Shuhaimi ini.

Selepas 25 hari memanjangkan polemik dari hari tulisannya di blognya sendiri didedahkan, Shuhaimi Shafie akhirnya memohon untuk menghadap Sultan Selangor bagi memohon maaf.

Katanya, dia mahu menjelaskan tentang maksud penulisannya yang kelak bakal diperkonakan mengikut jalan yang sedang difikirkan selama 25 hari ini.

Sepanjang tempoh itu, Shuhaimi telah banyak membawa isu Raja-raja meniti di bibir rakyat sehingga puak anti-feudal penyokongnya mula bersuara semula selepas isu krisis perlembagaan di Perak yang membuatkan mereka mula bersuara telah hampir 2 tahun berlalu.

Tulisan Shunaimi amat jelas ditulis dengan nada penuh kecewa yang menjurus rasa benci, marah dan sakit hati terhadap Ketua Negeri Selangor itu dan telah mengakibatkan dia menaip butir-butir perkataan yang menjurus pula kepada seruan menyemarak kebencian di peringkat bawahan pula.

Tidak tahulah apa yang bakal Shuhaimi konakan sekiranya permohonannya untuk menghadap diperkenankan.

Shuhaimi mahu minta maaf

2011/01/25

Oleh Mohd Anwar Patho Rahman, Khairul Azran Hussin dan Badrul Kamal Zakaria
bhnews@bharian.com.my
SHAH ALAM: Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sri Muda, Shuhaimi Shafiei akhirnya akan memohon maaf kepada Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah berhubung tulisan dalam blog yang didakwa menghina baginda.

Semalam, beliau yang menerima banyak kritikan dan sudah diambil kenyataan oleh polis berikutan banyak laporan polis dibuat terhadapnya, mengesahkan sudah menghantar surat kepada Istana Selangor bagi memohon perkenan menghadap baginda bagi memohon maaf.
Katanya, surat itu dihantar wakilnya kepada pihak istana sebelum bermula sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) bagi meminda Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor.

"Surat yang dihantar bertujuan menerangkan hal sebenar berhubung catatan dalam blog saya dan saya akan menunggu perkenan pihak istana. Saya akan meminta maaf jika baginda tersinggung. Saya berharap pertemuan itu nanti akan menjelaskan segala persoalan yang berlaku," katanya semalam.

Shuhaimi sebelum ini dikaitkan dengan kontroversi menghina Sultan Selangor dengan menulis 'beraja di mata, bersultan di hati' dalam blognya, pada 30 Disember lalu.

Inilah Punca Pemain Malaysia Naik Kereta Perisai Di Indonesia


Sabtu lalu, penyokong tegar pasukan Persebaya dari Surabaya yang menggelar diri mereka Bondo Nekat (Bonek - bermaksud 'kamikaze') menaiki tren ke Tangerang. Mereka dikesan membaling batu ke rumah penduduk sebelum stesen Lamongan, 40 km selepas Surabaya. Akibatnya, penduduk menyerbu stesen Lamongan ketika tren tersebut berhenti dan membelasah beberapa ahli Bonek.

Ketika tren hendak berangkat, ahli Bonek menarik dua penduduk Lamongan yang menyerang mereka. Kedua-dua pemuda yang diculik naik ini dibelasah, ditikam dan dihumban keluar ketika tren telah bergerak beberapa kilometer . Salah seorang daripada penduduk Lamongan itu maut (Gambar 1). Seorang lagi parah.

Akibatnya, semalam, keadaan menjadi tegang apabila penduduk Lamongan menahan semua pengangkutan bas, keretapi termasuk keretapi barang dan trak yang menuju ke Surabaya untuk mencari ahli Bonek bagi membalas dendam.

Tahun lepas, Bonek membuat kacau dengan penduduk Solo dari atas keretapi yang sedang bergerak sehingga seorang ahli Bonek mati jatuh dari bumbung tren dipenggal penduduk Solo semasa mereka berperang baling batu.



Hari Ahad pula menyaksikan penyokong Persib Bandung yang digelar 'Bobotoh' merusuh dan memasuki Stadium Siliwangi Bandung setelah pengadil tidak memberikan masa tambahan pada perlawanan Persib dan Arema FC yang berkesudahan 1-1 (Gambar 2).

Pengadil memaklumkan dia tidak mendapat isyarat tambahan masa oleh pembantu pengadil di luar padang lalu menghentikan perlawanan mengikut masa penuh. Akibatnya Bobotoh tidak berpuas hati dan menceroboh padang menyerang pengadil.

Mereka sempat membelasah pengadil malang tersebut sehingga Persib diancam untuk bermain tanpa penonton selepas ini.

Mungkin sebab itulah pasukan Malaysia yang bermain di Final Piala AFF di Jakarta bulan lepas terpaksa menaiki kereta perisai. Mujurlah kegilaan yang merugikan seperti ini tidak menjalar di Malaysia kecuali di Kelantan. Hehehe.

Penduduk Tenang Tutup Pintu Saat Didatangi Perayu Undi PAS

PAS seharusnya sedar diri dan berhenti bermain politik serangan peribadi, fitnah dan mereka-reka cerita dalam kempen mereka di Tenang. Lebih mudah, PAS seharusnya memberi laluan untuk BN menang tanpa bertanding.

Ini kerana jelas pendekatan PAS tidak dapat diterima oleh pengundi di Tenang kerana mereka semakin muak dengan sikap PAS yang memburuk-burukkan orang lain demi merayu undi.

Bagi mereka, itu bukanlah kempen yang sihat kerana mereka tidak suka jika keupayaan berfikir mereka dicabar dengan bersubahat mendengar kata-kata fitnah penuh dosa jentera pembangkang.

Akibatnya, ramai yang menutup pintu apabila didatangi jentera berkempen PAS. Jadi tunggu apa lagi? Balik lah!

Tutup pintu didatangi calon PAS

2011/01/25

LABIS: Tindakan pembangkang menggunakan kempen menghentam dan memfitnah menyebabkan ada pengundi yang menutup pintu rumah apabila didatangi calon mereka kerana muak dengan kempen memburukkan orang lain yang dilakukan secara berulang kali.

Klik untuk bacaan lanjut

Jangan Nak Pertikai Sangat Kerja SPA

Apa yang orang tua ni merepek ni. Apa ni? Kenapa soal perkhidmatan awam hendak diheret dalam politik? Kalau SPA Pusat bersifat cenderung kepada BN, mengapa banyak pegawai berpangkat Jusa yang masih ada cenderung berpendirian menyokong pembangkang?

Walaupun mereka menyokong pembangkang, tetapi, perkhidmatan adalah berdasarkan peraturan yang telah ditetapkan. Bukan berasaskan pertimbangan individu. Awat Khalid Ibrahim ni bodoh sangat? Pernahkah negeri yang ditadbir BN mempersoalkan latar belakang segala belakang SUK yang dilantik apabila mereka menyedari itu bukan tanggungjawab mereka, dan SUK itu tentulah perlu memastikan dasar kerajaan negeri dilaksana. Tak pedulilah SUK tu pangkah DAP sekalipun masa pilihanraya.

Ini menunjukkan sifat neutral perkhidmatan awam itu sendiri. Menyebut bahawa kerja SPA cenderung kepada parti-parti tertentu sama dengan menghina penjawat-penjawat awam seolah mereka semua adalah penyokong BN. Padahal berlambak lagi kakitangan awam berbagai pangkat yang melukut dikaki pembangkang bongkak seperti Khalid Ibrahim.

Sebenarnya, apa yang dilakukan PKR Selangor jelas menunjukkan mereka ada perancangan kotor atas perbendaharaan negeri Selangor dan menjadi syaitan hilang ekor apabila berhadapan dengan Khusrin sedari belum memulakan tugas.

Ataupun mereka sedang melindung bangkai gajah dengang kain saprah yang akan diselak oleh Khusrin sekejap nanti?

Semoga semua kakitangan awam yang menyokong pembangkang perlu sedar bahawa puak yang mereka sokong selama ini cuba menghalalkan sesuatu yang tidak betul. Menuduh lantikan yang tidak mereka sukai sebagai tidak betul, kononnya cenderung kepada parti politik pemerintah - hanya kerana tidak dapat menaikkan orang yang cenderung kepada mereka.

Pada sidang akhbar yang sama, Abdul Khalid yang tidak dapat menerima hakikat kegagalannya untuk meluluskan pindaan tersebut meletakkan kesalahan ke atas BN kerana tidak menyokong usaha kerajaan negeri itu.

‘‘Lebih kesal lagi, BN gagal memberikan hujah-hujah yang konkrit dan berkualiti untuk menolak cadangan pindaan itu.

‘‘Jelas penolakan itu dibuat di atas nama politik dan kesetiaan mereka kepada pihak-pihak yang berkuasa di Putrajaya.

‘‘Sepatutnya sebagai wakil rakyat, keputusan mereka perlu berdasarkan kepentingan rakyat,” katanya.

Malah seperti dijangka sebelum ini, Abdul Khalid menuduh bahawa penolakan BN terhadap pindaan itu membuktikan UMNO sebenarnya tidak menghormati Raja-Raja Melayu dan menghalang peranan mereka dalam institusi Raja Berperlembagaan. - Utusan Malaysia 25 Jan 2011

Anwar Salahguna Kuasa, Penghormatan, Demi Nafsu Sejenis

Hairani : Saya malam tu saya tak mahu langsung kan.., saya rasa diri saya kotor kan. Takut nak pergi.. takut, tak pergi takut, sampai saya, saya pergi jugak ke rumah dia, tapi on the way saya telefon dia. Saya kata ada orang ikut saya.

Taib : Ya.. ya..

Hairani : Saya menipu sebab saya tak mahu pergi ke rumah dia kan. Jadi saya create.

Taib : Di Damansara tu lah..?

Hairani : Di Damansara.. (mengangguk), kata ada orang ikut saya sebab saya takut. Dia kata apa ni, bawak terus kereta..dia kata nanti dia suruh polis tembak siapa orang ikut.

Taib : Oo..

Bacaan lanjut kisah di atas boleh ditelaah dengan mengklik di SINI.

Dari situ sahaja, kita dapat tahu betapa Anwar Ibrahim semasa menjadi TPM, menggunakan kuasa yang ada padanya untuk membuatkan 'mangsanya' menjadi takut, keliru dan bingung.

Bayangkan, berjumpa orang yang anda 'kagumi', 'hormati' dan 'sokongi', akhirnya anda 'dijoloki lobang juburi'. Ih ih ih..

Teman tengah membayangkan walaupun tak sanggup. Tapi teman dapat merasakan ketakutan Hairani. Entah-entah, kalau membantah, gedebak gedebuk kaki pukul keluar ikut entah mana celah, masuk guni, highway Karak destinasi abadi.

Ketokohannya pada waktu menjawat TPM, kuasa yang ada padanya, serta tutur bicara penuh yang meruntun psikologi membuatkan seseorang bagaikan terpana, terdiam, bingung, marah, geram, sedih, bimbang, dan bercampurlah kesemua itu yang akhirnya memberi keputusan, yer kan ajer.

Cuba saudara-saudara, pada tahun 1994, berbangga mempunyai kenalan seorang Timbalan Perdana Menteri, dan diundang ke rumah, dan dinoda. Tak ker terpana?

Sampai hari ini Taib Azamudin tidak menafikan hal ini walaupun dia diketahui sebagai ahli PAS. Dialah yang menceritakan perkara ini kepada Mat Syabu, yang hari ini telah lalok syabu sehingga tanpa malu, berpura-pura lupa bahawa dialah yang mencipta gelaran Al-Juburi untuk Anwar.


99% Pelaburan Pulau Pinang Usaha Kerajaan BN

Kononnya Pakatan Rakyat mampu memberi kemakmuran kepada negara ini andai mereka memerintah. Tetapi semuanya diketahui hanya kencing belaka. Ini kerana pelaburan untuk negeri yang diperintah oleh mereka sendiri dibawa oleh kerajaan pusat.

Perak menjadi negeri yang nyaris muflis hanya 11 bulan ditadbir Pakatan Rakyat. Jika PR selalu menyebut kononnya mereka membasuh kencing berak UMNO-BN, seperti kenyataan Ahli Parlimen Ampang , Muraidah Mak Lampir, mereka lupa, bahawa BN selalu membersihkan najis Pakatan Rakyat yang ditabur di dalam negara dan di luar negara tanpa perlu bermulut murai menjaja kisah.

Pakatan Rakyat jarang menyedari mereka melepaskan najis merata-rata mungkin kerana mereka mengalami masalah menahan najis akibat terlalu banyak dijengah pintu belakang mereka oleh B.A.B.I.

99% pelaburan di P. Pinang usaha kerajaan pusat - Mukhriz

24/01/2011 11:28am

SUNGAI PETANI, 24 Jan. - Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Mukhriz Tun Dr. Mahathir berkata, 99 peratus pelaburan di Pulau Pinang adalah usaha kerajaan pusat, khususnya oleh kementerian itu.

Justeru kata beliau, kerajaan Pulau Pinang yang diteraju pakatan DAP-Parti Keadilan Rakyat-Pas itu tidak harus cepat ‘mengambil kredit’ di atas usaha orang lain dalam mempromosikan negeri tersebut sebagai destinasi pelaburan.

"Kita telah jangka bahawa mereka (kerajaan negeri) akan buat kenyataan seperti itu, tetapi percayalah bahawa pelaburan yang sampai ke Pulau Pinang itu bukan semuanya daripada negara-negara yang mereka lawati.

"Contohnya pelaburan daripada Taiwan, saya sendiri yang pergi ke sana untuk mengetuai misi mempromosi perdagangan dan pelaburan, dan saya yakin daripada hasil kerja-kerja kita itu ada pelabur dari sana akan datang melabur di Pulau Pinang,” katanya kepada pemberita di sini. - Bernama

Sejarah Melayu Ipoh 13

Berbeza dengan Gopeng , Sungai Raia, Sengat dan Pulai yang dikuasai orang Mendailing, Kawasan Hulu Kinta dikuasai oleh Melayu Perak. Terdapat sebilangan kecil orang Mendailing dan Jawa yang terdapat di Tambun, sebuah perkampungan dengan deretan kedai kayu pada penghujung dekad 1880an.

Tok Lembang menguasai kawasan ini dengan mengusahakan lombong-lombong kecil dan menghantar bijih timah ke Ipoh. Dia kemudiannya menjalankan bisnes menyewa gajah untuk mengangkut bijih dari Tanjong Rambutan ke Ipoh. Selepas jalan ke Gopeng, jalan ke Tambun di bina. Ini membolehkan kereta lembu dan kereta kuda melaluinya. Perniagaan sewa gajah Tok Lembang menjadi tidak popular.

Tok Lembang dipercayai waris kepada penduduk yang telah ada di kawasan itu sejak zaman Panglima Kinta Kelima, Ngah Ghafar, lebih 60 tahun sebelum itu. Ngah Ghafar merupakan ikon mistik yang telah dilupakan oleh Melayu Ipoh hari ini.

Panglima Kinta Kelima itu hilang ke kawasan air panas Tambun dipercayai mengahwini orang bunian. Di dalam Gua Datuk hari ini masih ada sebuah kerusi yang menghadap kiblat dipercayai tempat Datuk Panglima Ngah Ghafar datang berubat. Beliau hilang ketika upacara penyembuhan dilakukan oleh seorang pawang dalam sebuah balai. Ngah Ghafar digelar Datuk Hilang Di Jalan.

Tok Lembang telah membuka tanah di kaki gunung batu kapur di sekitar Tambun menggunakan pekerja Jawa. Pada zaman ini, limau bali telah ditanam di ladang kerajaan di Jalan Kuala Kangsar. Menurut cerita lisan, orang Jawa lah yang membawa benih limau besar yang disebut 'limau dari Bali' walaupun hari ini sejarahnya tidak diceritakan oleh pengusaha limau tambun yang kesemuanya berketurunan Cina.

Tok Lembang merupakan tokoh kawasan Tambun. Kawasan Tambun pada tahun 1892 dikenali sebagai kawasan hitam kerana kekerapan berlaku samun dan rompak di jalanan sehingga memaksa Ibupejabat Polis Daerah di Batu Gajah dipindahkan ke Ipoh. Tok Lembang menjadi pembantu majistret pada tahun 1904. Namanya diabadikan di Happy Garden, Ipoh dengan nama Jalan Kulup Limbang.

Pertanian di sebalik perlombongan kecil-kecilan di Tambun turut menyaksikan pengenalan tanaman kopi. Kebun kopi terbesar di Tambun adalah milik Leong Fee dan F.J.B. Dykes di Bukit Kopi (Kopisan) yang kini menjadi Taman Perpaduan. Melayu Perak yang paling berjaya di Tambun dalam mengusahakan ladang kopi ialah Ngah Ali. Mereka menanam kopi Liberia yang jatuh harga pada tahun 1895 kerana peningkatan populariti kopi jenis Arabica yang ditanam di tanah tinggi di jajahan Belanda (Indonesia).

Pada zaman ini, Tambun dan Ampang merupakan kawasan yang dibuka untuk pertanian atas galakan Kerajaan British Perak. Tok Muda Wahab membina empangan bernilai $10,000. Frank Swettenham pada 23.11.1893 menyebut, empangan tersebut adalah empangan terbesar di Lembah Kinta dengan panjangnya 150 ela dan tingginya 12 kaki digunakan untuk projek sawah padi yang bakal diusahakan dari Ampang hingga ke Pengkalan Pegoh. Projek ini dipertingkatkan lagi dengan memperbesarkan empangan tersebut sehingga menjadi 780 ela panjang siap pada tahun 1899 dengan kos mencecah $40,000 beserta tali air sepanjang 4 batu!

Walaubagaimanapun, projek ini tidak berbaloi disebabkan masalah dalaman dan kedudukan tanah pertanian yang bakal dibangunkan ini di atas lembangan yang kaya dengan bijih timah.

Kemasukan lebih ramai orang Cina memaksa tanah-tanah pertanian ini dipajak untuk digali dasarnya bagi membongkar bijih timah yang memenuhi lembah ini.

Bersambung esok.