Ahad, September 14, 2008

Bebas Tak Bererti Aman

Apabila disebut penangkapan tiga individu yang di dakwa boleh mengancam keselamatan negara adalah atas sebab keselamatan, maka ramailah yang terlompat. Ini kerana bukan sedikit yang mengamalkan politik menghasut di dalam blog-blog mereka.

Namun memang benarlah seperti apa yang pernah di lakukan oleh mantan Perdana menteri, Tun mahathir dalam mengawal instrumen media ini. Kebebasan bersuara yang mutlak hanya bertindak sebagai agen perosak semata-mata.

Jadi ternyatalah kebebasan bersuara hanya menimbulkan kucar kacir bagi sebuah negara seperti Malaysia. Kerana rakyatnya tidak matang. Ramai yang bodoh dari yang bijak. Malas membaca tetapi pakar menurut.

Jika disuruh makan tahi sebab dipropagandakan tahi itu mampu menambahkan jangkahayat sekali ganda, nescaya mereka memamahnya siang dan malam tanpa menunggu kajian saintifik kerana semata-mata percaya pada sang empunya angkara bicara.

Kesian rakyat Malaysia. Sudahlah malas membaca. Malas mengkaji, malas pula berfikir sedalam-dalamnya tentang asal-usul kejadian manusia dan orientasi kepimpinan dunia.