Jumaat, Februari 14, 2014

Khutbah sentuh Hari Valentine disindir Malaysiakini

Agenda memburukkan Islam di negara ini diteruskan dengan pendedahan Malaysiakini yang menyindir khutbah Jumaat dengan cara biadap, mendedahkan teks khutbah dan mempertikaikan isi kandungannya kerana ia melibatkan Hari Valentine.

Ia seterusnya dibiar unduk dikomen dengan nada tanpa rasa sensitif terhadap perasaan umat Islam yang bertujuan mempromosi kebebasan bersuara yang dipandu oleh nafsu penentangan yang ketara. 

Tambah lagi ia diperhujah oleh golongan pendatang berwarganegara yang BAHALUL soal kias sindir BAHASA MELAYU, bahasa asli di rantau YANG MEREKA DATANGI  tidak lebih 150 tahun lalu ini. Bukan soal kias sindir sahaja, malah bahasa kebangsaan negara yang mereka memegang kewarganegaraan ini sendiri pun kefasihannya KELAUT. Mana ada penduduk dunia yang persis spesis ini?

Akibatnya banyak kenyataan berbahasa Melayu yang selalu diputarkan golongan itu tanpa sedikitpun merasa ia hanya menunjukkan TAHAP LEMAH UPAYA golongan PENDATANG tersebut dalam memahami cara berbahasa kebangsaan mereka sendiri.

NAMUN, PIHAK JAKIM PERLU MENGUSULKAN TEKS KHUTBAH YANG LEBIH MUDAH KAEDAH PERBAHASAANNYA MENGETAHUI RENDAHNYA PEMAHAMAN BAHASA MELAYU DI KALANGAN WARGANEGARA PENDATANG BAGI MENGELAKKAN IA DIBAHAS DI DALAM MEDIA SOSIAL DENGAN PENUH KEJAHILAN SUSULAN TINDAKAN MEREKA MENDEDAHKAN TEKS KHUTBAH KEPADA PIHAK INI.

Sampai ke teks Khutbah Jumaat untuk hari ini pun disiarkan mereka..Untuk tujuan apa teks khutbah ini disiarkan?? Untuk membolehkan rakyat yang bukan beragama Islam mempertikaikan teks khutbah ini.. 


Kalau sebelum ini, beberapa pemimpin DAP telah mempertikai isi kandungan khutbah Jumaat yang telah disampaikan di masjid kononnya Islam sebuah agama yang rasis dan beranggapan buruk terhadap Kristian dan tindakan mereka ini telah dikritik hebat oleh umat Islam di Malaysia.

BACAAN LANJUT : OH POLITIK

Gunung Kelud, Jawa Timur pula meletus



Gunung Kelud, di Jawa Timur, Indonesia meletus pagi ini dengan debu vulkanik menyebar sehingga 336 km dari gunung berapi kedua meletus di Indonesia bulan ini selepas Sinabung yang terletak 370 km ke sebelah barat Kuala Lumpur pada 1 Februari yang lalu.

Dentuman Gunung Kelud yang meletus jam 11:50 malam semalam waktu Malaysia terdengar sehingga ke Jawa Tengah. Penduduk Solo , yang terletak 150 km ke barat Gunung Kelud mendengarkan ia seperti guruh di malam langit terang.

Pagi Jumaat 14 Februari 2014 tanah Jawa Tengah dan Jawa Timur diselubungi debu vulkanik Kelud. 

Ancaman yang sama juga ke atas Lembah Klang oleh Gunung Sinabung, Sumatera Utara.

Jumat, 14/02/2014 08:18
Berjarak 300 Km dari Gunung Kelud, Purbalingga Juga Diguyur Abu
Hujan abu sebagai dampak letusan Gunung Kelud di Jawa Timur mencapai hingga ke sejumlah kota di Jawa Tengah. Di kota Purbalingga yang berjarak sekitar 300 Km dari Gunung Kelud juga terkena guyuran hujan abu.

Jumat, 14/02/2014 08:25
Di Kebumen Jawa Tengah, Abu Gunung Kelud Setebal 3 Cm
Abu letusan Gunung Kelud, Jawa Timur menyapu ke berbagai daerah. Salah satunya di Kebumen, Jawa Tengah yang berjarak 442 Km dari lokasi gunung.

Jumat, 14/02/2014 08:34
Rupa-rupa Penampakan Debu Gunung Kelud yang Guyur Tanah Jawa
Abu Gunung Kelud hampir 'menyiram' seluruh wilayah Jawa Tengah dan Jawa Timur. Ketebalan debu bahkan ada yang mencapai 10 cm.




Jakarta - Gunung Kelud meletus sekitar pukul 22.50 WIB. Dentuman letusan terdengar hingga ke wilayah Jawa Tengah.

Warga Solo, Agung mengatakan mendengar dentuman. "Terdengar 3 kali," kata Agung, Kamis (13/2/2014).

Dia dan warga lainnya awalnya menduga suara berasal dari petir. "Tapi langit terang tidak mendung," kata dia.

Sedangkan Didit warga Wonogiri juga mengaku mendengar dentuman erupsi Kelud. "Terdengar keras," ujarnya. 

Pusat Vulkanologi dan Mitigasi Bencana Geologi (PVMBG) sudah merekomendasikan evakuasi masyarakat dari radius 10 Km dievakuasi.

Sebagian masyarakat yang tinggal dekat puncak gunung ini mulai menuju posko-posko pengungsian. Posko pengungsian saat ini masih tersebar namun beberapa di antaranya terletak di wilayah Blitar, Jawa Timur.

"Titik pengungsian sudah ditentukan, ada beberapa tempat di Blitar," ujar Kepala Pusat Data Informasi dan Humas BNPB Sutopo Purwo Nugroho.

Status Gunung Kelud naik menjadi Awas (level IV) pada pukul 21.15 WIB. Sementara pada pukul 22.50 WIB, gunung yang terletak di Jawa Timur ini sempat mengeluarkan asap tebal setinggi 3000 meter.

Obama ke Malaysia akhir April bincang isu pertahanan


Washington - Presiden Amerika Syarikat Barack Obama akan melakukan lawatan rasmi ke beberapa negara Asia Timur dan Asia Tenggara pada April nanti. Obama akan berkunjung ke Jepun, Korea Selatan, Malaysia dan Filipina, namun tidak singgah di Indonesia.


Dalam pernyataannya, Rumah Putih menerangkan bahawa kunjungan Obama ke wilayah Asia akan dilakukan April nanti. Kunjungan tersebut akan berlangsung selama seminggu.



"Ia komitmen lanjutan untuk meningkatkan kerja sama diplomatik, ekonomi dan keselamatan dengan negara-negara di kawasan Asia Pasifik," menurut Rumah Putih seperti dilaporkan oleh AFP pada hari Khamis (13/2/2014).



Kunjungan pertama Obama bermula di Jepun, di mana dia akan bertemu dengan Perdana Menteri Jepun Shinzo Abe. Kunjungan ke Jepun ini juga untuk memenuhi undangan PM Abe yang mulai menjawat PM sejak Disember 2012 lalu.



Selanjutnya, Obama akan berkunjung ke Seoul untuk bertemu Presiden Park Geun Hye. Perbincangan dengan Presiden Park sepertinya akan didominasi persoalan Korea Utara.



Dari Seoul, Obama akan terbang ke Malaysia untuk bertemu dengan Perdana Menteri Najib Razak. Pertemuan ini akan membahas hubungan pertahanan dan ketenteraan antara kedua negara. Ia akan njadi Presiden Amerika Syarikat pertama yang berkunjung ke Malaysia sejak kunjungan Presiden Lyndon Johnson pada tahun 1966.



Perhentian terakhir Obama adalah Manila, Filipina, di mana Obama akan bertemu dengan Presiden Benigno Aquino. Pembincangan keduanya akan berkisar hubungan ketenteraan kedua negara, termasuk pusingan penempatan tentera Amerika Syarikat di negara tersebut.



Kunjungan Obama ke Kuala Lumpur, Malaysia dan Manila, Filipina juga adalah untuk menebus pembatalan kunjungan Asia yang dilakukan Oktober 2013 lalu. Pembatalan tersebut disebabkan oleh krisis yang  berlangsung di Amerika Syarikat susulan penutupan sebagian layanan pemerintah persekutuan. 



Indonesia dan Brunei Darussalam juga masuk dalam senarai negara yang akan dikunjungi Obama ketika itu. Namun dalam rangkaian kunjungannya kali ini, Obama tidak menyertakan Indonesia di dalamnya.




Sedangkan kunjungan ke Jepun dan Korea Selatan dilihat bertujuan untuk memperkuat kerjasama Amerika Syarikat dengan dua negara tersebut. Rumah Putih tidak memberikan jadual  rangkaian kunjungan tersebut. Mereka hanya menyebut ia akan dilakukan pada akhir April. - DETIKNEWS