Selasa, Oktober 13, 2009

Awasi Unsur Subversif Menghasut Sabah Sarawak

Sentimen separatis telah biasa dimainkan oleh provokator Indonesia ke atas Malaysia di Topix Malaysia Forum. Walaupun isu tersebut jelas tempang melihat situasi Aceh dan Papua, kenakalan remaja kedua-dua negara membogelkan satu persatu persoalan yang perlu dirungkai.

Adakah integriti Semenanjung, Sabah dan Sarawak sebenarnya sentiasa diancam oleh anasir luar?

Umum banyak mengetahui kaitan seorang pemimpin pembangkang di negara ini yang rapat dengan pemimpin Indonesia yang dikira 'dari kem yang sama' di MATA dunia.

Tetapi kecelaruan forumer Indonesia dalam mentafsir politik Malaysia sangat jelas dan dikirakan, pihak yang lebih intelek di Indonesia mengelak untuk berdebat berhubung isu ini.

Namun, disebalik caci maki yang dipercayai bersifat 'seronok-seronok', perkara ini perlu dipandang berat agar sebarang unsur subversif dapat dikesan dan diambil tindakan yang bersesuaian.

Ini sesuai dengan kecemerlangan pasukan keselamatan yang menjaga ketenteraman negara ini yang terbentang sejauh SATU JAM SETENGAH dari keseluruhan 24 JAM lilitan bumi.

Pada perbalahan online sedemikian, tidak diketahui apakah hasilnya kelak atas hubungan di masa depan apabila generasi ini mula menjadi pemerintah.

Adakah nasionalisma dituntut mengatasi agama? Lebih memburukkan keadaan, forumer Indonesia yang paling bebas memprovokasi dengan kata-kata yang keji adalah terdiri dari kalangan penduduk Indonesia bukan Islam.

Apa yang sangat dibanggakan adalah betapa kuatnya naluri 1Malaysia melihatkan pejuang pembela negara dengan ISP tercatat dari Sabah dan Sarawak keras memberi tentangan yang intelek.

Di sebelah lain, tiada didapati pengguna ISP Aceh membela Indonesia dalam thread-thread berkaitan perjuangan kemerdekaan Aceh.

Ini bukanlah laporan adu domba. Ini laporan bahawa pihak 'anak-anak nakal' Indonesia perlu diberi pengajaran melalui teknologi.

Malaysia memang ketinggalan dalam memanfaatkan teknologi bagi menghurai sejarah dalam bentuk dokumentari kelas antarabangsa yang mampu memberi pengaruh besar dalam pendidikan sejagat.

Akibatnya kenakalan anak-anak baru 'gede' ini yang bermain api dengan penuh seronok adalah dipandang ringan walau hakikat mesejnya itu berat.