Sabtu, Disember 04, 2010

Sultan Yogjakarta Dirancang Keluar Dari Politik

Sesuatu yang agak pelik berlaku di Indonesia. Sri Sultan Hamengkubuwono X atau Sultan Mangku Alam 10 (gambar) yang menjadi Gabenor Yogjakarta secara automatik sejak 1950 dirancang untuk mengikut model Malaysia. Maknanya akan wujud 'Menteri Besar Yogja' yang membawa gelaran Gabenor Yogjakarta.

Maknanya, status Daerah Istimewa akan terhapus sedikit demi sedikit lagi sejak undang-undang istana ke atas rakyat dimansuhkan pada tahun 1965. Ramai yang membantah di Detiknews. Kebanyakannya dipercayai warga Yogja yang dilihat sungguh mencintai dan mentaati Sultan tanpa berbelah bagi.

Hanya Yogjakarta dan Surakarta yang memiliki raja iaitu dari keturunan Ngayogjakarta Hadiningrat dan Paku Alam, satu-satunya kesultanan berkembar yang diiktiraf oleh Republik Indonesia. Kesultanan Ngayogjakarta Hadiningrat menjadi Gabenor dan Kesultanan Paku Alam menjadi timbalannya bagi Daerah Istimewa tersebut.

Sebjumlah 128 orang sultan dan raja lain sepelusuk Indonesia menerima layanan sebagai rakyat biasa tetapi masih mempunyai pertalian kukuh sesama mereka melalui pertemuan-pertemuan raja-raja dalam festival tertentu.

Menteri Dalam Negeri, Gamawan Fauzi menyebut bahawa pembahasan Rang Undang-Undang Daerah Istimewa Yogjakarta akan dibuat pada hari Isnin ini oleh parlimen Indonesia. Polemik ini berlaku apabila krisis perlembagaan muncul apabila terkait Undang-Undang Dasar Republik Indonesia 1945 mengenai hak-hak daerah-daerah istimewa dan juga Undang Undang Bil. 3 Tahun 1950 yang merupakan titik tolak pengiktirafan dua kesultanan ini.

Pagi tadi, pejabat Kementerian Dalam Negeri menyebut, 71% penduduk Yogja mahukan pilihanraya Gabenor. Dengan beribu-ribu orang turun dijalanan minggu lalu membantah agenda pemerintah pusat ini, kita dapat lihat keberlanjutan isu ini yang sedang ditempa.

Tohmahan warga Yogja yang baru terkesan dengan musibah Merapi ke atas Susilo Bambang Yudhoyono kini berada diperingkat merah. Ada suara sumbang mahukan Yogja keluar dari Indonesia. Sampai begitu sekali.

Ini dihangatkan lagi apabila Sultan Hamengkubowono melalui Parti Golkar disebut-sebut mahu bertanding jawatan Presiden Indonesia pada pilihanraya presiden 2014.

Soal sama ada Indonesia akan menyaksikan Gabenor Yogja dipilih atau kekal bergabenorkan Sultan, bukanlah sesuatu yang kita terkesan dengan kita. Namun sudut lainnya, ini mampu melemahkan unsur Java-centric yang ada pada negara Indonesia.

Soal pilihanraya presiden 2014 itulah yang menjadi penentu. Desas desus mengatakan pindaan Rang Undang-Undang kali ini adalah disebabkan sesetengah pihak yang tidak mahu Hamengkubuwono X menjadi calon presiden 2014.

Bayangkan jika seorang Sultan kalah pilihanraya presiden negara keempat paling ramai penduduk ini adalah disebabkan undi protes, apa reaksi rakyat Sultan yang terlalu cintakan sultannya itu?

Harap-harap tak lah sampai wujudnya negara Jawa mutlak yang pertama di dunia. Negara Yogjakarta. Kerana Yogja adalah pusatnya kebudayaan Jawa bermula. Borobudur ditangannya dan pelancongan menjana wang yang lumayan untuknya. Dengan status ini, ia mungkin mempunyai asas yang kukuh untuk berdiri sendiri dengan bahasa, kebudayaan dan perlembagaan yang menggunakan Bahasa Jawa sebagai bahasa rasmi.

Jika soal menyebut merdeka di internet pun mereka tidak hairan, apa lagi dalam fikiran mereka warga negara yang membenarkan referendum.

Ketuanan Melayu : Kenapa Sampai ISA ?

Ketuanan Melayu: Penasihat undang-undang UMNO saran guna ISA

04/12/2010 2:18pm

KUALA LUMPUR 4 Dis. - Penasihat Undang-Undang UMNO Datuk Mohd. Hafarizam Harun menyarankan agar Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) diguna pakai dalam isu berhubung kenyataan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail mengenai ‘Ketuanan Melayu’ semasa Kongres Nasional PKR Sabtu lepas.

Beliau berkata, kenyataan itu sekali lagi mencabar kedudukan dan hak istimewa orang Melayu yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan apa yang dikatakan oleh Dr. Wan Azizah bahawa ketuanan Melayu harus ‘dibakulsampahkan’ merupakan satu bentuk cabaran secara khusus kepada peruntukan undang-undang iaitu Perlembagaan Persekutuan dan ia bukanlah satu hak kebebasan untuk bersuara.

Ulasan

Sabar dulu. Jangan terburu nafsu. Kita sedang mengumpul peluru, tidak perlulah kita sedekah kepada pembangkang peluru yang kita kumpul.

ISA memang ada relevannya digunapakai atas mereka yang mendatangkan ancaman ketenteraman. Contohnya, sekiranya hasutan tidak mendatangkan kesan malah disambut dingin, kita lawanlah dengan apa cara yang ada.

Jika menggunakan cara ISA, nanti dikatakan UMNO memperguna ISA. Ini kerana Ketuanan Melayu tidak dicatatkan perkataannya dalam perlembagaan pun. Perkara ini jika diperselisihkan melalui perundangan sekalipun tetap berlandas kepada butiran perkataan dalam perlembagaan itu sendiri. Dah memang itu caranya.

Panggil jer Anwar, dan ajak debat tentang Ketuanan Melayu. Kalau UMNO tak ada modal, jemput blogger-blogger mesra kerajaan untuk berdialog dengannya.

Semasa dia nak kencing rakyat mengenai harga minyak, diberi slot untuk dia pulak. Tapi kesesuaian Shabery Cheek pada masa itu memberi merit kepada penipu ini.

Anwar patut diheret ke TV lagi. Ketuanan apakah yang dimaksudkan? Dia puncak tertinggi PKR bukan contoh Ketuanan Melayu kah?

Kit Siang sebagai hanya TPM bukan sebab Ketuanan Melayu kah?

Ini gila punya Melayu. Tipu olang.

Ketuanan Melayu Cuma 56.8%. Bukan 100%.

Benarkah Ketuanan Melayu itu seperti tuan dan hamba seperti dakwaan Anwar Ibrahim? Berapa peratuskah "Ketuanan Melayu" terpakai di negara ini? Mari lihat kupasan ini. Bermula dengan, katakan Ketuanan Melayu sebenar ialah 100% meliputi 10 aspek berikut. Kemudian dipecahkan disusun mengikut kepentingan, dikaji dan diberi himpunan markah.

1. Keagamaan (5) : Dengan tidak melaksanakan undang-undang Syariah, Melayu di Malaysia hilang 5 mata. Ini kerana menggunakan sistem demokrasi yang mesra Islam. Kalau tuan, ia akan memastikan hambanya menganut agamanya seperti di Amerika. Di sini, syariah di ambil separuh-separuh, markah pun dapat separuh la kan? Dengan mengambil kira 95% orang Islam negara ini adalah Melayu, maka tertolak lagi. Mata yang layak, 4.75

2. Ekonomi (5): Dengan pegangan ekuiti sebanyak 19%, Tuan yang ini memang sebenarnya adalah hamba! Kerana ekonomi menentukan seberapa banyak bantuan yang perlu 'tuan' ini dapatkan untuk memastikan keseragaman kuasa berbelanja. Sebab itulah 'tuan' ini mempunyai mata yang banyak dalam kuasa beli. Mata yang layak hanya 1.90

3. Pendidikan(4) : Membenarkan sistem vernakular. Kalau tuan, ia akan mengasimilasi hamba. Seperti di Amerika. Mata ditolak ialah pecahan populasi bukan Melayu yang mempunyai sekolah vernakular. Penduduk Bumiputra seramai 67% tetapi peratusan Melayu 57% sahaja. Tetapi peratus sekolah Tamil hanya mewakili 570 dari 9,922 buah sekolah atau 6%, merit diberi menjadi, mata yang layak, 6.04

4. Kesihatan (4): Sistem kesihatan Malaysia diyakini lebih kerakyatan. Maka Melayu cuma mendapat mata mengikut populasi 57%. Kalau tuan, ia akan tidak mempedulikan kesihatan hamba. Mati la kau kat situ! Dengan meletakkan seorang Menteri Kesihatan dari bukan Melayu, hilang 1 mata . Mata yang layak, 4.70

5. Sosialisasi (3): Jumlah orang Melayu adalah 57%. Kalau tuan, ia akan memastikan asimilasi berlaku ke atas hambanya seperti di Amerika. Dengan Melayu sebagai bahasa kebangsaan, bukan Melayu yang bertutur bahasa ibunda perlu tahu walaupun secara berterabur, separuh dari baki peratusan menjadi merit untuk mata ini menjadi 7.85

6. Ekonomi (3): Kuasa beli orang Melayu cuma 75%. Kalau tuan, ia akan tidak berdagang dengan hamba. Mata yang layak ialah 7.50

7. Keagamaan (2) : Masjid untuk orang Islam yang 95% adalah Melayu dibiaya oleh kerajaan. Kalau tuan, ia akan memastikan hambanya menganut agamanya seperti di Amerika. Mengikutstatistik, sepanjang 2000 - 2010, RM30juta diperuntukkan untuk rumah ibadat bukan Islam. Seperti yang pernah dikuiri Nga Kor Ming yang menyebut antara 2000 - 2008 kerajaan memperuntukkan RM748.26 juta untuk membina rumah ibadat Islam, mata yang layak cuma peratusan 96% tersebut sahaja iaitu 9.6. Tetapi ditolak 5% kerana mereka bukan terdiri dari orang Melayu. Tinggal 9.10

8. Budaya (2): Oleh kerana pemakaian khazanah budaya serta kesusasteraan termasuk penggunaan aksara-aksara ibunda dibenarkan, yang dimiliknegarakan dilihat berimbang, Melayu cuma mendapat mata berdasarkan peratus populasinya sahaja.Kalau tuan, ia akan memastikan asimilasi berlaku ke atas hambanya seperti di Amerika. Mata yang layak ialah 5.70

9. Penjawat Awam (1): Penguasaan orang Melayu dalam penjawat awam dikatakan berjumlah77.4%. Kalau tuan, ia akan memastikan perkhidmatan awam milik mereka sepenuhnya. Hamba mana boleh join admin gomen! Maka dengan itu, mata yang layak ialah 7.74

10. Pendidikan (1): Dengan mempunyai sebuah universiti yang tidak boleh menerima mahasiswa bukan Bumiputra, kaum Bumiputra mendapat 1 mata merit. Tuan pun tak boleh bukak sekolah sendiri? Tetapi, cuma 85% sahaja dari Bumiputra itu Melayu. Mata yang layak menjadi 10.85

Seterusnya campurkanlah mata tersebut berdasarkan daraban pekali kepentingan seperti di dalam kurungan. Mata penuh adalah 300 manakala jawapan yang terhitung adalah 170.45.

Ini bermakna "Ketuanan Melayu" terlaksana 56.8%. Cuma 56.8% ! Paling menarik, angka populasi Melayu adalah 57%. Hanya berlegar pada populasinya sahaja!

Ini mengibaratkan apa yang disebut kelebihan Melayu ke atas kaum yang lain itu, sebenarnya tidak ada langsung! Melayu hanya diberikan hak dalam lingkungan selayaknya sahaja. Ini bukan ketuanan atas bangsa lain! Mengikis lagi hak orang lain setelah 'mencuri' 43.2% bukanlah perbuatan yang bermoral.

Nota kaki : Penulis tidak memasukkan institusi raja kerana negara republik seperti Indonesia pun mengalami masalah antara pribumi dan non-pribumi.

Bagus! Student Unisel Boleh Ikut Demo!

Unisel benarkan pelajar sertai demonstrasi

SHAH ALAM 3 Dis. - Universiti Industri Selangor (Unisel) akan membenarkan para pelajarnya menyertai demonstrasi anjuran kerajaan negeri Parti Keadilan Rakyat (PKR) bagi menyerahkan memorandum bantahan kenaikan tarif air di Selangor kepada Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin di Istana Negara, Ahad ini.

Keputusan itu dinyatakan oleh Naib Canselor Unisel, Datuk Dr. Rosti Saruwono yang menyifatkan penglibatan golongan itu di dalam perarakan tersebut adalah satu usaha yang amat penting bagi memantapkan idealisme di kalangan pelajar universiti.

Ulasan

Teman 'sokong' la apa yang diperkatakan oleh Naib Chantelor Unisel ni. Bukan apa sebab teman rasa tak adil la kalau UiTM je yang boleh berdemo kan? Unisel nak berdemo juga. Tapi kalau demo lebih penting berbanding ranking universiti, baik tutup je Unisel kan?

Unisel merupakan universiti yang berada di tangga ke 27 dalam ranking universiti di Malaysia tahun 2010. Jika juara ranking ini, iaitu Universiti Malaya berada pada tahap 42 dalam ranking universiti terbaik dunia, tak tahulah ranking Unisel berapa. Malangnya, politik didahulukan, pencacaian diutamakan.

Teman sokong pun sebab menyindir jer. Ikut hati teman, pelajar universiti di Malaysia, juga pusat pendidikan tertiari awam di negara ini, tidak layak berpolitik.

Kecuali jika tenaga pengajarnya bersifat neutral dan tidak cenderung ke mana-mana kancah baik pembangkang mahupun pemerintah.

Keterbukaan tenaga pengajar dalam institusi ini memang boleh dipertikaikan. Tidak seperti di negara-negara lain, malah tidak seperti di Indonesia.

Sebenarnya, politik mahasiswa di negara ini banyak dibentuk oleh pensyarah mereka sendiri. Sehinggakan pelajar yang gemarkan politik menyanggah pemerintah mendapat point tinggi kerana senada dengan si pensyarah modul tersebut dan juga sebaliknya.

Ini bukan teman reka. Teman pun ramai kawan budak universiti.

Hal ini, jelas menunjukkan betapa Universiti Malaya dengan prasarana semegah manapun, gagal untuk memasuki Top 20 universiti dunia.

Amat jelik bila mendengar ulasan Naib Canselor Unisel yang katanya mahu keterlibatan pelajar dalam usaha yang baik kerana integriti universiti itu sendiri lebih patut ditumpukan jika tidak mahu dipertikaikan seperti hari ini.

Sekadar menjadi universiti kontoversi tidak membawa apa-apa makna. Cukuplah UiTM memegang gelaran tersebut. Namun, amat menghairankan, sarjana lepasan UiTM lebih laku dari Unisel.

Apakah dengan menunjukkan kecenderungan jelas sesebuah universiti itu terhadap mana-mana kem parti politik dilihat menaikkan martabat institusi tersebut? Malah dianjur pelajarnya mengikuti demo. Kehaprakan mereka dibelakang tabir ini sendiri yang bakal didemo nanti.

Pokoknya, dimana penumpuan Naib Canselor Unisel tersebut? Adakah semata-mata mencari kontroversi supaya memperoleh populariti di kerusi tersebut berbanding meningkatkan daya saing di alam pekerjaan siswazah mereka?

Apakah graduan sebuah universiti industri sedang dibentuk secara haram supaya menjadi universiti kajian politik? Kerja tangan Pakatan Haram selalunya yang haram-haram sahaja.

Rosti Saruwono juga patut berundur secara terhormat seperti juga Rosmah Mansor.