Rabu, September 05, 2012

Sami Buddha Myanmar Sokong Penindasan Kaum Rohingya

Buddha selalunya dikaitkan dengan keamanan dengan lagak mulia penuh santun. Tetapi tidak di Myanmar. Sami-sami mereka dirasuk syaitan dan mengadakan perarakan protes dengan sifat perkauman yang menebal.

Ahad lepas, sami-sami Buddha di Myanmar berarak dijalanan menyokong cadangan Presiden Thein Sein untuk menghalau umat Islam Rohingya dari barat Myanmar.

Aksi ini dikecam pihak antarabangsa dengan antara lain Wall Street Journal menyebutnya sebagai chauvinis Buddha manakala Bangkok Post menyebutnya sebagai rasisme.

Mereka mengadakan protes pro-pengusiran yang masuk hari ketiga semalam dengan mengutuk 'keberadaan' kaum Rohingya di negara mereka dan menyatakan sokongan kepada rancangan Presiden untuk mengusir kaum Rohingya dari tanah yang telah didiami kaum tersebut dari zaman dahulu kala.

Nampaknya umat Islam di Malaysia perlu mengambil langkah drastik. Jika semasa tragedi Tak Bai kita berani menggegar pagar Kedutaan Thailand di Jalan Ampang dalam bulan puasa 2004, apakah hari ini ketika dunia mengkritik Myanmar, kita tiba-tiba jadi pengecut?

Buddhist monks come out against Rohingya, Myanmar's beleaguered Muslim minority group

Buddhist monks in Myanmar show public support for President Thein Sein's proposal to send away all Rohingya Muslims

Buddhist monks in Myanmar have come out in droves to support President Thein Sein's proposal to deport all members of the Muslim Rohingya minority group from the country, in the wake of a summer of sectarian violence that has left 90 dead in Rakhine state. 
The Voice of America reported today that large numbers of Mandalay monks attended the third day of the pro-deportation protests, decrying the Rohingya's continuing presence in "their" country. 
The Irrawaddy reports the protests had an "unexpectedly large turnout" - a worrisome sign for the Rohingya. Further, police appeared willing to allow the pro-deportation protesters to gather in larger numbers than technically permitted, while enforcing the rules for protesters decrying stricter market rules. 
President Thein Sein suggested in July that the Rohingya be booted from Myanmar and placed on the doorstep of any country willing to accept them - a stance the UN refugee agency has loudly decried. 
The monks support for this ongoing violence against Muslims is especially ironic, in light of the brutal violence that was used against them by the then much-more-repressive junta in the 2007 protests. - Baca selanjutnya di Globalpost

This is racism, not Buddhism

How do you feel when you see rows of stern-looking Buddhist monks marching through the streets in full force to call for violent treatment of the downtrodden?
That was what thousands of Myanmar monks did when they took to the streets in temple-studded Mandalay on Sunday to support the government's brutal persecution of stateless Muslim Rohingya.
What were they thinking?
The world is full of injustice. But isn't it the business of monks to advise against it, and not to be supportive of any form of prejudice and human cruelty?
Aren't empathy and non-exploitation the key words in Buddhism? Aren't monks supposed to devote their lives to deepening spiritual practice in order to see through the different layers of we-they prejudice so that compassion prevails in their hearts, words, and actions?
Many people outside Myanmar were asking these questions because the anti-Rohingya monks were the same ones who dared challenge the government in 2007 to champion the people's cause, and who themselves faced a violent crackdown by the military junta.
If the Buddha's words were not important to them when they took to the streets, then what was?
The answer is quite simple _ racist nationalism. The monks do want justice for people, but just for their own kind. - Baca selanjutnya di Bangkok Post

Mahadzir Mohd Khir meninggal dunia



KUALA LUMPUR 5 Sept. - Bekas Timbalan Menteri Pendidikan, Datuk Dr. Mahadzir Mohd. Khir meninggal dunia di Pusat Perubatan Universiti Malaya di sini kira-kira pukul 5 petang ini.

Dr. Mahadzir, 67, dimasukkan ke pusat perubatan itu selepas mendapat serangan jantung petang semalam.

Beliau yang dilahirkan di Yan, Kedah pernah menjadi Ahli Parlimen Sungai Petani selama dua penggal iaitu pada 1999 dan 2004.

Pada 1999, beliau dilantik sebagai Setiausaha Parlimen Kementerian Pendidikan manakala 2004 dilantik sebagai Timbalan Menteri Pelajaran di dalam Kabinet baru yang dibentuk oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Bagaimanapun beliau digugurkan daripada jawatannya dalam rombakan kecil Kabinet pada Mac 2004. - UTUSAN

Jaguh Skuasy Negara Azlan Iskandar Sertai UMNO

Kempen pembangkang yang sentiasa menyalahkan UMNO dalam apa-apa ketempengan mereka telah menjadi senjata makan tuan.  

Ramai individu yang dekenali ramai kini memihak untuk menyertai UMNO. Pemain skuasy negara, Mohd Azlan Iskandar mengambil keputusan menyertai Umno, sekali gus menjadi atlet ternama pertama menyertai parti politik.

Penyerah borang menyertai Umno Segambut diadakan pada Mesyuarat Perwakilan Pemuda Umno Bahagian Segambut Ahad lalu.

Azlan ketika dihubungi berkata, penyertaannya dalam politik kerana percaya dengan kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan percaya dengan sistem kerajaan sedia ada.

“Penyertaan ini adalah dari saya sendiri dan tidak dipengaruhi siapa-siapa, malah pada orang yang mengenali saya, mereka tahu saya bukan jenis yang mudah dipengaruhi,” katanya, kepada Sinar Harian.

Dalam pada itu, Azlan turut mengakui akan mengundi buat pertama kalinya pada PRU akan datang setelah kembali menetap di Malaysia awal tahun ini.

Katanya, dia menetap di England sejak berumur 16 tahun, dan tidak mendapat pendedahan yang sewajarnya dalam memberi kesedaran untuknya melaksanakan tanggungjawab mengundi.

“Sekarang umur saya 30 tahun dan saya rasa lebih baik saya mulakan sekarang daripada langsung tidak,” katanya.

Sementara itu, Ketua Umno Bahagian Segambut, Datuk Kamarudin Ambok, berkata, pihaknya amat mengalu-alukan penyertaan golongan muda dalam Umno terutamanya golongan profesional.

“Pihak Umno tidak menawarkan apa-apa, kerana penyertaan Azlan ini atas dasar dia sendiri mahu berkhidmat dalam Umno. Jadi saya harap ia dapat menjadi ikutan golongan muda,” katanya. - Sinar Harian

Jakarta Dilanda Kempen Politik Perkauman

Perkauman di negara ini ciptaan UMNO? Ya. Kerana UMNO mengizinkan sistem vernakular. Itu mungkin tepat. Tetapi setepat mana kenyataan itu jika sebuah negara terasimilasi semua bangsa seperti Indonesia turut    bersifat perkauman? 

Malah lebih buruk lagi dari Malaysia kerana negara tersebut tidak mempunyai Cina yang tidak tahu berbahasa Indonesia, namun prasangka yang keterlaluan dilemparkan oleh ahli politik semasa berkempen untuk pemilihan Gabenor Jakarta.

Pemimpin Melayu di Malaysia masih boleh menjalankan kempen pilihanraya tanpa menilai apa agama calon tersebut. Kecuali PAS yang dahulu menyeru  pengundi Islam jangan mengundi orang bukan Islam. Tetapi hari ini, PAS malah menyeru peminatnya memilih calon yang pro kepadanya walaupun bersifat anti-Islam dengan matlamat, UMNO tunjang pemerintahan yang dipimpin orang Islam itu, dijatuhkan.

Penyakit PAS dahulu itu kini menjangkiti Rhoma Irama yang berkempen untuk Fauzi Bowo dan Nachrowi Ramli yang berusaha mengekalkan kerusi Gabenor dan Timbalan Gabenor Jakarta setelah gabungan Joko Widodo - Zhong Wan Xie dilihat semakin popular dan berpeluang untuk menang.

Lebih buruk, Rhoma Irama pada kempennya awal Ogos lalu, menakut-nakutkan penduduk Jakarta dengan memberi gambaran yang salah berkaitan hal yang salah, kononnya Joko Widodo sekiranya menang, bukan dia yang menjadi Gabenor sebaliknya Zhong Wan Xie atau nama Indonesianya Basuki Tjahaja Purnama, yang lebih mesra dipanggil Ah Hock. Berikut petikan ceramahnya :
Waktu tahun 72 saya pergi ke Singapura untuk mengikuti ASEAN Pop Festival. Dan juara Pop Singer Asia Tenggara adalah Rhoma Irama. Di sana saya ngobrol-ngobrol, saya diminta tolong sampaikan hati-hati bahayanya salah Gubernur, saya khawatir Jakarta jadi Singapuranya Indonesia. Dulu Singapura ini wilayah Malaysia, tapi setelah dikepung secara ekonomi, dikuasai secara politik, maka Singapura memisahkan diri menjadi negara sendiri. Negara yang tadinya wilayah Melayu jadi negara Cina, dari negara Muslim menjadi negara Kristen, innalillahi. 
Saya tahun 72 sudah diingatkan oleh Tengku Ghazali Ismail kasih tahu orang Islam hati-hati. Maka ketika sekarang terjadi, saya merinding. Jangan-jangan sinyalemen dari Ghazali Ismail sebentar lagi akan terjadi, kalau umat Islam tidak bersatu, kalau umat Islam tidak menyadari hal ini, bukan mustahil sinyalemen Ghazali Ismail akan terjadi.
Bukan itu sahaja, Rhoma Irama juga membanding-bandingkan bahawa gandingan Fauzi - Nachrowi yang kedua-duanya orang Betawi ( penduduk asal Jakarta) dan Joko yang Jawa dan Zhong yang Cina.

Faktanya, tiada yang bernama Tengku Ghazali Ismail yang ada di Singapura pada waktu itu melainkan Mohamad Ghazali Ismail yang merupakan pemimpin UMNO Singapura yang menyertai PAP setelah Singapura dan Malaysia berpisah. 

Ghazali Ismail serta Yaacob Ibrahim, Presiden Singapura pertama merupakan tokoh PAP yang dihormati di Singapura selepas Singapura merdeka dan kenyataan tersebut tidak mungkin terpacul dari mulutnya. Tambahan pula Ghazali Ismail mewakili parlimen Aljuneid pada ketika itu.

Jika ditanya mengapa PAS hari ini berubah persepsinya terhadap hukum mengundi orang bukan Islam, jawapan sinis teman ialah, mereka telah 'pas baton' kepada Rhoma Irama di Indonesia.

Celaka!! Sami Buddha Myanmar Berarak Sokong Penindasan Rohingya!

Buddha selalunya dikaitkan dengan keamanan dengan lagak mulia penuh santun. Tetapi tidak di Myanmar. Sami-sami mereka dirasuk syaitan dan mengadakan perarakan protes dengan sifat perkauman yang menebal.

Ahad lepas, sami-sami Buddha di Myanmar berarak dijalanan menyokong cadangan Presiden Thein Sein untuk menghalau umat Islam Rohingya dari barat Myanmar.

Aksi ini dikecam pihak antarabangsa dengan antara lain Wall Street Journal menyebutnya sebagai chauvinis Buddha manakala Bangkok Post menyebutnya sebagai rasisme.

Mereka mengadakan protes pro-pengusiran yang masuk hari ketiga semalam dengan mengutuk 'keberadaan' kaum Rohingya di negara mereka dan menyatakan sokongan kepada rancangan Presiden untuk mengusir kaum Rohingya dari tanah yang telah didiami kaum tersebut dari zaman dahulu kala.

Nampaknya umat Islam di Malaysia perlu mengambil langkah drastik. Jika semasa tragedi Tak Bai kita berani menggegar pagar Kedutaan Thailand di Jalan Ampang dalam bulan puasa 2004, apakah hari ini ketika dunia mengkritik Myanmar, kita tiba-tiba jadi pengecut?

Buddhist monks come out against Rohingya, Myanmar's beleaguered Muslim minority group

Buddhist monks in Myanmar show public support for President Thein Sein's proposal to send away all Rohingya Muslims

Buddhist monks in Myanmar have come out in droves to support President Thein Sein's proposal to deport all members of the Muslim Rohingya minority group from the country, in the wake of a summer of sectarian violence that has left 90 dead in Rakhine state. 
The Voice of America reported today that large numbers of Mandalay monks attended the third day of the pro-deportation protests, decrying the Rohingya's continuing presence in "their" country. 
The Irrawaddy reports the protests had an "unexpectedly large turnout" - a worrisome sign for the Rohingya. Further, police appeared willing to allow the pro-deportation protesters to gather in larger numbers than technically permitted, while enforcing the rules for protesters decrying stricter market rules. 
President Thein Sein suggested in July that the Rohingya be booted from Myanmar and placed on the doorstep of any country willing to accept them - a stance the UN refugee agency has loudly decried. 
The monks support for this ongoing violence against Muslims is especially ironic, in light of the brutal violence that was used against them by the then much-more-repressive junta in the 2007 protests. - Baca selanjutnya di Globalpost

This is racism, not Buddhism

How do you feel when you see rows of stern-looking Buddhist monks marching through the streets in full force to call for violent treatment of the downtrodden?
That was what thousands of Myanmar monks did when they took to the streets in temple-studded Mandalay on Sunday to support the government's brutal persecution of stateless Muslim Rohingya.
What were they thinking?
The world is full of injustice. But isn't it the business of monks to advise against it, and not to be supportive of any form of prejudice and human cruelty?
Aren't empathy and non-exploitation the key words in Buddhism? Aren't monks supposed to devote their lives to deepening spiritual practice in order to see through the different layers of we-they prejudice so that compassion prevails in their hearts, words, and actions?
Many people outside Myanmar were asking these questions because the anti-Rohingya monks were the same ones who dared challenge the government in 2007 to champion the people's cause, and who themselves faced a violent crackdown by the military junta.
If the Buddha's words were not important to them when they took to the streets, then what was?
The answer is quite simple _ racist nationalism. The monks do want justice for people, but just for their own kind. - Baca selanjutnya di Bangkok Post

Ini Reaksi Rakyat Indonesia Berhubung Bendera Malaysia Ala Pakatan Rakyat


Dengan mengibar bendera merah putih berbulan bintang kuning, pastinya ia menuai reaksi dari mereka-mereka di Indonesia, kita lihat antara reaksi mereka.


KOMPAS

Cak Jok 
waduh.... kalo udah sampe bikin bendera baru, berat gan....
dalem nih urusannya.

falz_oi 

Busyet dach, Sang Merah Putih-pun ikut dijiplak juga....

talkaz 

saingan politik sih boleh, tapi jangan sampai merubah bendera negara dunk...

hktoyshop

waduh...
kalo bendera yang skrg mirip sama penguasa, kenapa harus merah putih.??plagiat indonesia banget jadinya..


KASKUS

verhoeven
segampang itukah ngeganti bendera negara 
kok mirip bendera spore ya yg di berita 


FW190D
Menganggap bendera negara mirip lambang partai 
Nggak kebalik tuh 
Terlalu mengecilkan arti bendera negara 
Dasar bsh 


HilariusWidya 
bendera merah putih kita pun ikut diklaim... 
emang kaum ini paling jago soal urusan klaim-mengklaim


kukumama
kaya gitu lebih mirip singapura..

puura2jelek
kok bendera mirip sama partai?
edan,,bendera lu jiplak tuh dari om obama


domba.kumal01
klo begitu siap2, aja nanti banyak yg protes bendera kita dibajak malingshit..

Earth.Index
Lah itu bendera fanmade bukannya lebih mirip bendera partai UMNO. katanya mengkritik bendera malaysia mirip bendera UMNO la kok tandingannya tambah lebih mirip lagfi

mummila
cmn krn politik maka bendera yang diganti, kl begitu setiap ada pemilu bisa ganti bendera tuh


MERDEKA.COM

Mbak Nening Weka · Universitas haluleo
trxata... krisis jiwa nasionalisme d kalangan generasi muda, bkn hx trjadi di indonesia......piiiis! ada temanx......

Gilang Apsara
Itu kan Bendera Singapura? Cuma diganti bulan bintang nya jadi bulan matahari. Weleh weleh, maling lagi nih. Sebelumnya pake bendera Amerika Serikat diganti bintang-bintang nya jadi Bulan matahari -__-

Wahyauu Doang ·  Top Commenter · SMAN 31 Jakarta
Yach Wajar lah kalau mrk jiplak2 bendera negara tetangga, Krn Malaysia bebas dr Inggris juga tdk melalui tetesan keringat dan darah.., mrk merdeka atas pemberian Inggris.

Nemesius Sugianto · ITB Bandung Indonesia
ternyata rasa nasionalis yang hilang bukan hanya terjadi di Indonesia saja ya hehehe.

Mbah Weng ·  Top Commenter
kasihan ya ga punya ide buat design bendera negaranya sendiri, akhirnya jiplak 90% dari bendera negara lain.

Gangsar Karprov · Dulu pernah kuliah di ITATS
waduhh... lagi lagi malaysia berulah lg... sepintas niru punya negara singapura, hanya dirubah aja jd bulan matahari....

Hqm Nosse
Malaysia,,,, MALing Asli Yang selalu SIAl.

Arya Yudha Saputra ·  · Digital Media Designer at ILP Center · 145 subscribers
goblok!