Jumaat, Disember 31, 2010

ADUN Sri Muda Gertak Sultan Selangor

Kit Siang harini menyebut tindakan Sultan Selangor memperkenankan perlantikan Sestiausaha Kerajaan Negeri yang baru sebagai melanggar Fasal 55 Undang-Undang Tubuh Negeri Selangor.

Katanya, Sultan tidak boleh membuat keputusan tanpa mendapat nasihat Menteri Besar. Dia menyebut, pengecualian atas perkara tersebut tidak terpakai pada soal pelantikan Setiausaha Kerajaan Negeri walaupun setiap fasal ada memberikan pengecualian untuk Sultan membuat keputusan tanpa melalui nasihat Menteri Besar.

Ini mengingatkan kita episod di Perak di mana mereka bermain dengan Undang-Undang Tubuh Negeri Perak yang akhirnya menjerat mereka sendiri. Kali ini skripnya sama.

ADUN Sri Muda pula dengan lantang menyamakan kuasa Sultan Selangor atas Undang-Undang Tubuh Negeri Selangor dengan kuasa Yang Dipertuan Agong atas Perlembagaan Persekutuan yang jelas merupakan dua perkara yang berbeza.

Gandingan PKR dan DAP ini menyanggah Sultan yang pada mereka, mahu ditiadakan supaya mudah bagi mereka merobek perbendaharaan negeri sesuka hati. Seperti contoh isu Yayasan Selangor, SYABAS, serta perbelanjaan demonstari air tempoh hari.

Sifat anti-feudal ADUN Sri Muda terlihat dari blog beliau sendiri :

Janganlah kerana hendak menegakkan benang yang basah, institusi negeri yang dihormati rakyat dijadikan perkakas oleh mana-mana pihak berkepentingan. Saya meneliti juga kenyataan Setiausaha Sulit tersebut yang menyatakan baginda DYMM Sultan Selangor seorang sultan yang tegas dan tidak berganjak dari keputusan yang telah dibuat. Bagaimana sekiranya keputusan yang dibuat atau cara keputusan itu dibuat adalah salah? Adakah baginda masih tidak akan berganjak? Harapan saya supaya ketegasan tidak dikelirukan dengan ego.

Dalam sejarah telah terbukti, apabila rakyat bangkit menentang Raja, biarpun beribu tahun kebangkitan itu berlansung akhirnya kebenaran akan menghenyak ketidakadilan. Rakyat akan menang dalam peperangan menentang ketidakadilan! Didoakan agar ia tidak berlaku di Selangor.

Shuhaimi Bin Haji Shafiei

ADUN Sri Muda

30hb Disember 2010


Soalnya mana yang dibina oleh pemimpin politik? Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri? Atau Perlembagaan Persekutuan?

Yang manakah kepala yang dicipta oleh ahli politik? Sultan atau Yang Dipertuan Agong?

Soalnya adakah ugutan berbuat 'keputusan salah' itu demi perlembagaan negeri yang dimanipulasi? Atau menyelamatkan perancangan licik oportunis yang sedang mengawal perbendaharaan negeri ? Skrip yang sama untuk drama kali ini.

Media Baru Bakal Dipantau Polis

Polis mahu sekat maklumat tidak tepat media baru


Mohd. Shukri Dahlan (kiri) menerima tongkat kuasa daripada Zakaria Yusof sambil diperhatikan Ismail Omar pada majlis serah terima tugas Ketua Polis Perak di Ibu Pejabat Kontinjen Perak, Ipoh, semalam.


IPOH 30 Dis. - Polis akan mencari inisiatif baru bagi menyekat penyebaran maklumat tidak tepat yang dilakukan oleh media-media baru pada tahun depan, kata Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar.

Beliau berkata, tindakan pihak tidak bertanggungjawab yang memanipulasikan teknologi maklumat (IT) untuk kepentingan sendiri perlu disekat.

"Kita bimbang sekiranya tidak ditangani, ia akan menyebabkan penyebaran fakta-fakta salah yang boleh memesongkan pemikiran rakyat.

"Oleh itu, polis harus ada mekanisme atau struktur prosedur operasi standard (SOP) kerja baru untuk mengatasi ancaman ini," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar sempena majlis serah terima tugas Ketua Polis Perak yang ke-18 di Ibu Pejabat Kontinjen (IPK) negeri di sini hari ini.

Pada majlis itu, beliau menyaksikan penyerahan dokumen serta tongkat kuasa daripada pemangku, Datuk Zakaria Yusof kepada Ketua Polis negeri yang baru, Datuk Mohd. Shukri Dahlan.

Zakaria yang juga Timbalan Ketua Polis negeri memangku jawatan tersebut selama sebulan empat hari sebelum diserahkan kepada Mohd. Shukri yang juga bekas Ketua Polis Terengganu.


Khamis, Disember 30, 2010

'Harimau Malaya' Memang Tidak Sesuai Untuk Malaysia

Teman sependapat dengan pendapat persatuan belia di Sabah yang tersinggung dengan nama Harimau Malaya. Bukan sahaja Sabah, malah, Sarawak juga pastinya tersinggung dengan gelaran tersebut.

Bukan sahaja mereka, malah teman orang Malaya sendiri tersinggung dan malu. Teman hari ini warga negara Malaysia yang berasal dari Malaya. Pasukan negara mewakili Malaysia. Bukan mewakili Malaya (Semenanjung).

Kita sendiri tahu bahawa Malaysia dibina oleh Malaya, Sabah, Sarawak dan Singapura. Singapura keluar dua tahun kemudian.

Jadi untuk pasukan negara, mengapa kita perlu menggunakan nama Harimau Malaya yang langsung tidak memberi identiti 1Malaysia secara keseluruhannya.

Perkara ini jangan diambil ringan. Ia seolah-olah menunjukkan kita tidak mempunyai pengetahuan mendalam terhadap negara sendiri dan membolehkan anasir-anasir luar mencucuk pinggang supaya kita melatah.

Memang nama binatang yang menjadi maskot itu ialah Malayan Tiger. Tetapi dalam aspek mewakili Malaysia, 'Harimau Malaya' langsung tidak relevan dan mempunyai elemen pecah belah untuk Persekutuan Malaysia.

Jangan jadi bangsa yang cetek ilmu pengetahuan dan rendah sensitiviti.

Belia Sabah tersinggung dengan gelaran ‘Harimau Malaya’
30/12/2010 4:15pm

TUARAN, 30 Dis. - Belia di Sabah yang teruja dengan skuad bola sepak Malaysia menjuarai Piala AFF Suzuki 2010 mahu gelaran “Harimau Malaya” yang dirujuk kepada skuad itu digantikan dengan “Harimau Malaysia”.

Ramai belia di Sabah dikatakan tersinggung dengan ungkapan Harimau Malaya yang sering digunakan oleh pihak media.

Pembantu Menteri Belia dan Sukan Sabah, Datuk Jahid Jahim berkata, ramai golongan belia di Sabah menghubungi beliau yang mengadu tersinggung dengan pihak media yang sering merujuk pasukan Malaysia dengan gelaran Harimau Malaya atau Singa Malaya.

Indonesia Benarkan Perkataan 'Malingsia'

Anda dapat lihat sepanduk biadab di atas? Apakah anda fikir pengurusan stadium dan pihak polis yang mewakili kerajaan Indon tidak mampu memberi apa-apa amaran? Fikir semula! Lihat kenyataan media sehari sebelum perlawanan :
Selasa, 28/12/2010 16:48 WIB
Polisi Akan Sita Spanduk Politisi yang Dipasang di GBK

Polisi menjamin akan melakukan tindakan kalau ada spanduk berbau politis yang terpasang di Stadion Gelora Bung Karno (GBK) Senayan, Jakarta. Bukan hanya spanduk politisi, juga spanduk berbau kalimat provokatif.

"Spanduk-spanduk politisi dan yang provokatif akan diambil dan digulung, kita bekerjasama dengan pengamanan internal," kata Kepala Biro Operasi Polda Metro Jaya, Kombes Sujarno dalam jumpa pers di kantor PSSI, Senayan, Jakarta, Selasa (28/12/2010).

Selasa, 28/12/2010 15:39 WIB
Gelora Bung Karno Harus Steril dari Spanduk Politisi

Laga leg kedua final Piala AFF pada 29 Desember di GBK Senayan diharapkan bersih dari spanduk politisi. Jangan lagi terulang seperti di Stadion Bukit Jalil, Malaysia, di mana spanduk SBY, Hatta Rajasa, Aburizal Bakrie, dan Nurdin Halid terpampang di stadion.

"GBK saat pertandingan harus steril dari spanduk politisi," jelas Wakil Koordinator Indonesia Corruption Watch (ICW) Emerson Yuntho di Jakarta, Selasa (28/12/2010).

Emerson menilai, pemasangan spanduk politisi dan pejabat itu sama saja dengan memasukkan hal berbau politis ke dalam sepakbola.

Jika mereka mengeluarkan kenyataan menyita sepanduk, bermakna mereka berupaya untuk menyekat agen provokasi antara negara seperti gambar di atas. MALANGNYA, mereka menutup mata dengan kebiadaban orang mereka dengan menggelar sebuah negara berdaulat dengan gelaran yang menghinakan.

Bukankah itu menunjukkan Indonesia menghalalkan perbuatan mengutuk Malaysia sebagai 'malingsia'?

Inilah akibat kerana kita terlalu banyak memberi mereka muka. Sehingga pemerintah mereka sendiri naik lemak atas nama nasionalis melulu. Adakah nasionalisma dan patriotisma bermakna kita perlu menghina negara lain sewenangnya?? Itulah budaya Indon.

Ia hanya bolasepak. Tak perlu membawa isu politik. Itu kata mereka. Tetapi hakikatnya lihatlah sendiri.

Kebiadapan Indon Juga Perlu Diberi Pengajaran


Perlakuan ini seolah-olah direstui oleh pemimpin-pemimpin negara tersebut. Malah telah menjadi sebutan yang popular di negeri tersebut. Sebutan yang membayangkan maksud "rantau pencuri" ini tidak pernah ditegur oleh pemerintah mereka, malah menjadi sebutan yang tetap oleh anak-anak bangsa yang tidak tahu lagi berterima kasih atas toleransi orang lain.

Malingsia merupakan gelaran anak Indonesia yang otak mereka kosong dalam hubungan diplomatik antara negara dan bagaimana untuk memastikan negara mereka dipandang tinggi oleh dunia.

Mereka merasakan negara mereka merupakan 90% dari bahagian dunia, terlalu besar dan ibarat tiada negara lain yang wujud di dunia ini sehinggakan sikap mereka ke atas negara jiran pun mereka tunjukkan dengan sewenangnya.

Bukti kebusukan jiwa mereka dengan kejernihan hati rakyat Malaysia boleh dilihat dari sepanduk-sepanduk semasa perlawanan bolasepak di kedua-dua negara.

Di Bukit Jalil, ungkapan mengutuk bangsa mereka tiada kerana bangsa Malaysia sememangnya bangsa berhemah tinggi.

Namun, restu yang diberi oleh pemimpin-pemimpin masyarakat Indonesia dalam menghalalkan terma "Malingsia" itu wajar membuatkan kita berfikir banyak kali tentang 'muka' yang telah diberi kepada mereka selama ini yang membuatkan mereka naik lemak.

Dengan berbelanja menghabiskan duit di negara mereka, menghabiskan masa siaran TV yang bermanfaat dengan menayang sinetron sampah mereka di negara ini, mengambil tenaga kerja golongan talam dua muka dari sana, tidak memberi untung ke atas kita negara Malaysia.

Dengan restu pemimpin mereka, tidak mustahil "Malingsia" menjadi sebutan biasa bagi mereka sehingga ketika teman di Indon dulu, seorang pemandu teksi terlepas mulut menyebut "Pak dari Malingsia.. ehh.. Malaysia ya..".

Fikirkanlah. Seberapa lama lagi kita perlu memanjakan mereka. Seharusnya mulai dari saat ini, kita boikot mereka dengan lebih tegas lagi. Sesungguhnya itu yang mereka cari, itulah yang mereka wajar dapat.

Malaysia adalah negara berdaulat. Kalau komer rasa komer ada maruah, komer pasti setuju. Ajar demer ni sikit mulai sekarang! Tak payah dengan kekerasan. Cukup sekadar dengan mengalih pandangan. Jadikan azam tahun baru.

Kereta Nizar Jamaludin Bakal 'Terbabas' Di Seksyen 12 Shah Alam!

Nizar Jamaluddin mula bersuara kembali. Tetapi kali ini mengganggu urusan negeri Selangor Darul Ehsan. Sedang penduduk beratus tahun negeri Perak telah muak dengan mukanya, dia kini mencari nama di Selangor.

Berikut adalah petikan dari The Malaysian Insider kelmarin :

Nizar predicts new state secretary could cause Selangor coup

December 28, 2010

KUALA LUMPUR, Dec 28 – Datuk Seri Nizar Jamaluddin warned the Selangor government today of a possible repeat of Barisan Nasional (BN)’s takeover of Perak in the country’s wealthiest state with the appointment of Datuk Mohd Khusrin Munawi as the state secretary.

The ousted Perak mentri besar urged the Selangor Pakatan Rakyat (PR) government to do all that was ‘humanly possible’ to prevent the state Islamic Religious Department (Jais) director from carrying out his new duties come January 1.

Apa yang jelas, Nizar Jamaludin, bekas Menteri Besar Perak bermuka tembok ini tidak diperlukan di Selangor dan sebagai Menteri Besar Perak paling dibenci dalam masa cuma 11 bulan, Nizar tak payahlah berbunyi lagi.

Atau Nizar tak perlulah pergi ke Shah Alam kerana akibat banyak bunyi dengan Sultan Perak, kereta yang dipandunya terbalik depan Istana Kinta. Ini merupakan takdir Allah SWT yang mahu hambanya yang bongkak supaya berfikir.

Kalau masuk Shah Alam, mungkin keretanya akan terhumban ke dalam bulatan tepi Istana Bukit Kayangan di Seksyen 12. Hehehe.

PM Umum Jumaat 31/12/2010 Public Holiday!

Kegembiraan teman dengan pengumuman ini tak menutup kebencian teman dengan khabar ini :

Rabu, 29/12/2010 22:35 WIB

Khawatirkan Keamanan, Suporter Malaysia 'Mengungsi' ke Kedutaan
Narayana Mahendra Prastya - detiksport

Jakarta - Sekitar 200 pendukung Malaysia yang rencananya mendukung langsung Harimau Malaya di Stadion GBK akhirnya mengurungkan niatnya. Khawatir soal keamanan, mereka pilih "mengungsi" ke kedutaan negaranya.

Diberitakan Bernama, sekitar 200 orang ini memegang tiket VIP. Namun oleh panitia mereka diberikan tempat duduk di belakang gawang di pintu dua.

Merasa keamanannya bakal terancam, suporter Malaysia itu kemudian memilih meninggalkan Stadion Gelora Bung Karno dan melakukan nonton bareng di kedutaan Malaysia di Jakarta.

"Kami amat kesal sekali. Kami merasa telah dianaktirikan. Kami merasa tidak diberikan keadilan yang layak dan merasa disisihkan," kata Mohd Nasir Yunus selaku ketua rombongan.

"Setelah mempertimbangkan faktor keamanan dan berbicara dengan pihak Kedutaan Besar Malaysia serta kesepakatan dari anggota rombongan suporter, kita memutuskan untuk menyaksikan pertandingan final di Kedutaan Besar Malaysia," tuntas dia.

Ada pun seperti diberitakan sebelumnya, ada satu rombongan fans Malaysia berjumlah sekitar 20 orang yang menyaksikan pertadingan dari tribun VIP barat GBK dengan kawalan beberapa anggota brimob.
( nar / rin )


Agak celaka juga pengurusan Stadium GBK yang sengaja mencari pasal dengan sengaja meletakkan 200 penyokong Malaysia ke kawasan penyokong Indonesia. Memang celaka punya manusia. Celako! Celako! Celako!

Rabu, Disember 29, 2010

Tahniah! Bagi Teman, Malaysia Menang 5-1 !

Teman bangga dengan 'sportmanship' pemain Malaysia yang betul-betul profesional. Kiranya dah tamatlah zaman pemain macam Khalid Jamlus and the gang yang handalnya tak seberapa, tapi drama lebih sangat.

Tahniah teman ucapkan kepada team Malaysia yang sebenarnya bukan mengalahkan Indonesia. Tetapi mengalahkan Nurdin Halid yang mengepalai PSSI bagi sebahagian penyokong Indonesia.

Suasana usai perlawanan juga tenang, tiada rusuhan dari mulut-mulut provokator bapok yang hanya berani di internet sahaja.

Bagi teman, apa yang teman nampak, Malaysia dan para penyokongnya di dunia maya tidak bercakap besar dan tidak over confident seperti penyokong Indonesia.

Penyokong Indonesia sangat bongkak sentiasa menyebut mereka akan menang besar. Para menteri, ahli politik, artis, supir taksi hingga peminta sedekah, semua sama membuat ramalan yang bukan-bukan.

Bukan itu sahaja, segala unsur khurafat, tahyul, sabotaj juga diwawarkan.

Namun, Malaysia kini mempunyai pemain yang kental!

Tahukah kita, bahawa jika pengadil Jepun di Bukit Jalil memberi penalti kepada Malaysia bila Markus jatuhkan Kunahlan, dan Muslim tidak menjaringkan gol sendiri hadiah saguhati buat mereka tadi, Malaysia memenangi perlawanan ini dengan agregat 5-1.

Bukankah itu bayangan yang sangat manis? Hehehe.

Tahniah pasukan kebangsaan.

Nama Menteri 'Main' Amah Dah Meletup Di Indonesia!

Nak tau Menteri mana yang 'tak bermoral' tu? Jawapannya teman dapat di negara sebelah. Di The Jakarta Post. Komen mengenai laser nakal telah melalut. Hasilnya barulah teman nampak nama Menteri yang terlibat dengan skandal seks tersebut.

Teman tak nak komen lebih-lebih. Macam biasa lah kan. seseorang tidak boleh dikatakan bersalah selagi tidak dibuktikan bersalah. Cuma teman nak Menteri ni ditendang secepat mungkin, bersalah atau tidak. Adil atau tak, teman taknak dengar. Lagipun si Menteri ni dah lama sangat. Dari Panglima dah jadi Raja yang tak dianggap.

Mungkin si amah tu memang saja nak mengangkang dengan Menteri tu, teman tak peduli. Yang teman peduli sekarang, nama baik Barisan Nasional. Itu sahaja.

Teman tak mahu harum semerbak parti besar yang memerintah dicemari bau kentut yang mudah hilang tetapi meninggalkan kesan emosi.

joko, surabaya | Wed, 29/12/2010 - 10:12am

Hendro, SUCK IT UP MAN...aceh people care about human rights...where are you on this issue ???TKI RAPED BY CABINET MINISTER OF LAND OF TRULY BULLSHIT ASIA

jalurmenderita, medan | Wed, 29/12/2010 - 10:12am

PAK SBY, you did to saudi and this time DO it to stupid commonality Malaysia ...HOW COULD A CABINET MINISTER RAPED TKI AND GET AWAY FROM IT????????????? We are for HUMAN RIGHTS AND THESE BRAINLESS PEOPLE HAVE no SKULLS....we are the chairman of asean this 2011..bring the regime down and push it to accept RULES OF LAWS and DEMOCRACY...COME ON PAK SBY,,,this is your time to get it done once in for all to show that WE have what it takes to stand up for HUMAN RIGHTS......

haniif, kuala lumpur | Wed, 29/12/2010 - 10:12am

for all supporters. dont balame others before investigate. dont talk too much. please go to this url: http://blog.nuaeman.com/isu-semasa/harimau-malaya-pancaran-laser-dan-lisa-surihani.html more url: http://www.kaskus.us/showthread.php?p=331656985

jalurmenderita, medan | Wed, 29/12/2010 - 10:12am

**** *****, Cabinet minister RAPED TKI...no one cares from BN and the land of truly bulshit asia

Hendro, Banda Aceh | Wed, 29/12/2010 - 09:12am

Oh My God...Indonesians are so RICH, they buy like a Rp. 50.000 ticket and still have money to buy laser pointer?? and I see people every day begging on the streets, colleagues complain on how low their salaries are!! Yet, they spen money in useless things. Laser pointers for a soccer match?? The purpose of Laser Pointers are for PRESENTATIONS!! I LOVE Indonesia with all my heart!! but when it comes to brute force, chaos, and damaging of "PUBLIC" properties, I HATE them for THAT. why can't we be more mature and patient? No wonder we've always been "kicked" around by Malaysia. I so sad for Indonesia. Come on my fellow countrymen, WE CAN DO BETTER.

mz, kuala lumpur | Wed, 29/12/2010 - 09:12am

cheap mentality remains.it may take another century to change their mindset.

Nampak tak? Tak nampak? Jadi KLIK SINI. Teman tak bersalah. Ini bukan fitnah teman. Teman tak tuduh siapa-siapa. Teman adalah pelapor yang jujur je. Jadi, fikirkan lah yer. Kalau tak buat, sila buat penafian terbuka.

Tidakkah menjadi sesuatu yang memalukan sekiranya media sebelah bakal menjadikannya fakta yang digunakan untuk menyerang negara ini? Sebelum api dalam sekam menjadi api menjulang, sila turunkan hujan lebat mencurah.

Penyokong Indonesia Bawa Bomoh Belut Malam Ini

Macam-macam perkara khurafat yang digunakan oleh penyokong Indonesia untuk memastikan Malaysia kalah malam ini. Antaranya seorang penyokong yang mendakwa membawa belut yang bakal membuatkan pemain Malaysia tidak boleh berlari. Astaghfirullahalazim.

Macam-macam inisiatif pelik golongan yang tak percayakan takdir Tuhan di Indonesia. Sesungguhnya kuasa Allah lah yang menciptakan kuasa manusia dan jin sebagai makhluk ciptaanNya yang terbatas keupayaannya.

Rabu, 29/12/2010 14:35 WIB
Final Piala AFF
Gaya Klenik Jusdamali Dukung Timnas

Jakarta - Boleh percaya atau tidak. Tetapi bagi pria gendut asal Pasuruan ini, 3 ekor belut yang ia bawa membawa keberuntungan. Dia meyakini, dengan membawa binatang licin itu, pemain lawan tidak bisa lari kencang.

"Belut itu kira-kira bisa bikin grogi, bisa bikin pemain Malaysia tidak lari," kata Jusdamali di Stadion Gelora Bung Karno (GBK), Senayan sebelum menyaksikan final Indonesia-Malaysia, Rabu (26/12/2010).

3 ekor itu dimasukkan dalam 2 kendi dari tanah liat. Kendi itu lalu diisi air dan ditulisi 'Kami Haus Gol'. Damali juga membawa pecut besar seperti yang biasa digunakan dalam pertunjukan kuda lumping.

"Kendi ini dari Jombang. Dari tanahnya Gus Dur. Saya yakin, menang 5-0," ucap Jusdamali didukung belasan rekan-rekannya dari Pasuruan.

Tidak cukup itu. Jusdamali mengecat seluruh tubuhnya dengan warna putih. Jidat lelaki berkepala plontos tersebut juga ditulis skor prediksinya 5-0. Dibagian dada, dia menuliskan 'Garuda di Dadaku'.

"Harus menang. Kita harus menang. Pasti menang," ucap Jusdamali sambil mengacungkan kendi dan pecutnya.

Ugutan Insiden Buruk Ke Atas Penyokong Malaysia

Penyokong Malaysia di Stadium GBK Senayan diberi kawalan keselamatan yang khusus pada perlawanan malam ini dan ditempatkan di sebelah kanan 'granstand' VVIP. Mereka juga dikhabarkan tidak akan memakai baju kuning sebagai lambang penyokong Malaysia kerana menghindari perkara buruk yang kemungkinan berlaku. Itulah apa yang dikatakan sebagai Indonesia bukanlah negara yang selamat, selagi mereka tidak membuktikan sebaliknya.

Ini kerana para pemimpin politik mereka turut beremosi dengan kekalahan yang mereka alami tempoh hari yang tidak bersuara langsung dengan tindakan ugutan barbaric penyokong mereka terhadap pasukan dan penyokong Malaysia. Mujurlah Malaysia mempunyai rakyat yang mempunyai nilai-nilai kemanusiaan yang tinggi.

VIVAnews - Sekjen PSSI, Nugraha Besoes, menegaskan suporter Malaysia yang menghadiri final kedua Piala AFF 2010 akan mendapat penjagaan khusus dari pihak keamanan. Nugraha menegaskan panitia lokal (LOC) menyediakan 1.000 tiket bagi suporter Malaysia yang ingin mendukung langsung di Stadion Utama Gelora Bung Karno, Senayan, Jakarta, Rabu 29 Desember 2010. Namun, tidak semua kuota tersebut diambil suporter Malaysia. "Dari 1.000 tiket yang disediakan, mereka mengambil hanya 500 tiket. Lalu ada 60 hingga 70 tiket yang diambil untuk Kedutaan Malaysia," ujar Nugraha dalam jumpa pers di kantor PSSI, Senayan, Jakarta, Selasa 28 Desember 2010. "Mereka akan mendapat pengawalan khusus dari pihak keamanan. Mereka akan ditempatkan di samping kanan tribun VVIP," lanjut Nugraha. Nugraha menegaskan kemungkinan besar suporter Malaysia tidak akan mengenakan atribut tim Harimau Malaya untuk menghindari hal-hal terburuk. "Saat ini sedang diperbincangkan apakah mereka akan mengenakan baju suporter atau penonton. Tapi, ada wacana mereka tidak akan mengenakan atribut timnas Malaysia," kilah Nugraha.

• VIVAnews

Dan ini pula sebahagian komen penyokong Indonesia yang ganas dan tidak melambangkan seperti mereka adalah terdiri dari kumpulan manusia, melainkan ....
KOMENTAR
indra_fabregas
29/12/2010
supportermalaysia .... gag bissa pulang gag bissa pulang gag bissa pulang datang bolehLh selamat tpi pLang'a mh jgan harap ....hahahah d'bukit jahiL bolehLh kaLah tpi d'gbk jgan harap bissa ngalahin indonesia because indonesia bkalan mnang 5-1
Balas
rizz_q
29/12/2010
buat para suporter indo klw org malay buat ribut jgn kasih pulang, wlopun tim kita nanti ny kalah, minimal suporter malay ad y berdarah. seruu tuh gudd luck
Balas
dodydbc
29/12/2010
OOO jadi cuma jagoan kandang, emang dasar MALING gak tau malu. kalo perlu gak usah nonton aja tu supporter2 maling sekalian. pada ketakutan, Namanya juga maling hidupny slalu di hantui ktakutan. mreka kira kita kaya mreka apa ???
Balas
johny1007
28/12/2010
makanya jd org tuh yg bener, krn merasa bersalah, suporternya aja ketakutan datang ke senayan.liat donk indo aja brani dtang ke malay.klo emang merasa benar,apa yg ditakuti seh datang ke senayan???emang malaysial udah ga pnya KEMALUAN!!! LOOOOSEEERRR!!!!
Balas
pakambolong
28/12/2010
saya harap indonesia bisa mengalahkan malaysia di GBK esok hari... ayo timnas jangan pernah manyerah.kami akan selalu mendukung mu....
Balas
luphy
28/12/2010
halah tau apa malaysia tentang negri ini... bangsa ini tak sepicik bangsa kalian.... kami membalas apa yang kalian lakukan karna kami tidak pernah memulai suatu permasalahan... liat saja nanti...
Balas
rizz_q | 29/12/2010
pake darah2an seru tuh gudd luck
fl.oz
28/12/2010
Orang2 kedutaannya aja dah yg pd nonton,suporter ga usah.Takut terjadi hal2 yg tdk di inginkan..
Balas
madajazz
28/12/2010
dasar suporter jago kandang, tau datang ke GBK tak bikin mampus
Balas
treak73
28/12/2010
Halah kok cuma ambil 1000 tiket, Indonesia aja 15.000..ayam
Balas
oktaviansyah
28/12/2010
DASAR SPORTER TIKUS, CURUT
Balas

Anda boleh nilaikan.

Akhirnya Karpal Mengaku Desak Anwar Dipecat 1997

Inilah akibatnya apabila pemimpin tua yang nyanyuk dan kebudak-budakan (fitrah kejadian manusia) masih diagung-agungkan. Mereka tidak kenal malu dan tidak menghargai harga diri sendiri melainkan demi politik sempit mereka.

Karpal yang terus membela Anwar hari ini sepatutnya malu kerana dia semakin mencemar nama busuknya yang selama ini terkenal sebagai pembela orang yang bersalah dalam kes-kes pembunuhan, pengedaran dadah dan kegiatan gangsterism.

Karpal akhirnya mengaku

KUALA LUMPUR 28 Dis. - Selepas sekian lama berdiam diri, Pengerusi DAP, Karpal Singh akhirnya mengaku pernah mendesak supaya bekas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim disiasat kerana didakwa oleh beberapa pihak terlibat dengan perbuatan liwat.

Ahli Parlimen Wangsa Maju, Wee Choo Keong berkata, Karpal dalam pengakuan yang disiarkan menerusi laman web www.malaysia-instinct.com pada Selasa lalu menjelaskan, desakan yang dibuatnya pada 1997 adalah atas kedudukannya sebagai wakil rakyat pembangkang di Dewan Rakyat.

"Saya sendiri telah mendedahkan di Dewan Rakyat baru-baru ini bahawa dalam satu ceramah DAP di Hotel Federal di Kuala Lumpur pada 1997, Karpal telah menyatakan bahawa beliau mempunyai bukti Anwar terlibat dalam kegiatan liwat.

"Akhirnya pendedahan saya disahkan sendiri oleh Karpal, jika tidak sudah pasti satu lagi saman fitnah akan difailkan beliau terhadap saya. Surat saman terbang di merata tempat. Ini adalah menakutkan," katanya dalam blog http://weechookeong. wordpress.com hari ini.

Dalam perkembangan lain Choo Keong berkata, beliau masih menunggu penjelasan Ahli Parlimen Bukit Gelugor itu berhubung tindakannya mengubah pendirian untuk terus menyokong Anwar sebagai Ketua Pembangkang.

"Pada 8 Februari 2009, Karpal telah membuat desakan supaya Anwar meletakkan jawatan sebagai ketua pakatan pembangkang.

"Sebulan selepas itu iaitu pada 8 Mac (2009), beliau telah berpusing dengan menyatakan Ahli Parlimen Permatang Pauh boleh kekal sebagai ketua pembangkang kerana mendapat sokongan semua Ahli Parlimen pembangkang," ujarnya.