Sabtu, Mei 31, 2014

Selamat mengundi orang Teluk Intan

Teman takde la tak percaya tentang wujudnya manusia yang menjadi perantara dengan jin. Dalam isu Bomoh VIP pergi KLIA tu teman pun rasa tak berapa sesuai le. Seeloknya buat la kat penjuru landasan ke. 

Tapi gelagat kumpulan SAMM yang membuat lawak dengan ritual Ibrahim Mat Zain di bumi tempat bomoh itu tinggal adalah lebih kurang ajar dari tindakan KJ yang mahu ditampar kokodai olehnya.

Kita lihat nasib apa menunggu tiga bomoh sarkas ini. Tok moh, tolong tampar mereka sekarang.

Apapun, selamat mengundi untuk pengundi Teluk Intan. Pilihlah calon yang berpengalaman membantu orang ramai.

Saturday, May 31, 2014

Raja Bomoh Akan Tampar Budak Budak PKR Ini #PRKTelukIntan


Dah kering modal agaknya SAMM ini. Apa tidaknya, ketuanya pun sudah digantung keahliah PKR. Mereka pun mulalah cari modal lain di PRK Teluk Intan. Berlakon aksi Raja Bomoh pun jadilah.

Khamis, Mei 29, 2014

Raja Nazrin dimasyhurkan sebagai Sultan Perak, berikut biodata baginda


Raja Muda Perak , D.Y.T.M. Raja Nazrin ibni Sultan Azlan Shah,  telah dimasyhurkan sebagai Sultan Perak ke 35 menggantikan Sultan Azlan Shah yang mangkat semalam.

Baginda memakai gelar SULTAN NAZRIN MUIZZUDDIN SHAH IBNI ALMARHUM SULTAN AZLAN MUHIBBUDDIN SHAH.


Daulat Tuanku.

Berikut adalah biodata Sultan Nazrin Muizzuddin Shah:

Raja Nazrin has an academic and intellectual background with a bachelor's degree in Philosophy, Politics and Economicsfrom Worcester College, Oxford.
He also holds a Masters in Public Administration from the Kennedy School of government, Harvard; and Ph.D in Political Economy and Government from Harvard University.
Raja Nazrin's research interests are in the area of economic and political development in South-East and North-East Asia, historical national income accounting and economic growth in developing countries.
The prince has also written articles and spoken on a wide range of issues including the role of the constitutional monarchy in Malaysia, education, Islam, ethnic relations and economic development.
He has assumed the role of Financial Ambassador of the Malaysian International Islamic Financial Centre (MIFC), has been Pro-Chancellor of Universiti Malaya since 1989 and is the chairman of the Board of Governors of the Malay College Kuala Kangsar.
He recently consented to becoming an Eminent Fellow of the Institute of Strategic and International Studies (Isis) Malaysia effective 1 May.

He was proclaimed the Raja Muda (Crown Prince) of Perak on 15 April 1984, taking over from his father, Sultan Azlan Shah, who just two weeks earlier became the Sultan of Perak.
Raja Nazrin's full name including official titles is as below:
Duli Yang Teramat Mulia Raja Muda Perak Darul Ridzuan Raja Nazrin Shah Ibni Sultan Azlan Muhibbuddin D.K., D.K.II (Selangor), D.K.S.A, S.P.C.M, S.P.T.S, S.P.M.P. (Perlis), Ph.D (Harvard).[1]
He was appointed Regent of Perak when his father became the ninth Yang di-Pertuan Agong from 1989 to 1994.

The Raja Muda of Perak married Zara Salim Davidson at Istana Iskandariah, Bukit Chandan, on 17 May 2007. This was announced by the Comptroller of the Perak royal household, Raja Datuk Seri Mansur Raja Razman.
Raja Nazrin and Zara have known each other for eight years.
A day after the solemnisation of their vows, there was a special proclamation ceremony to bestow Zara with the official title of Raja Puan Besar of Perak. Sultan Azlan Shah had consented to the proclamation of Raja Nazrin's bride Zara Salim Davidson as the Raja Puan Besar of Perak and the conferment of the Darjah Kerabat on her.
The royal wedding reception took place on 19 May 2007.
The first child of the couple, Raja Azlan Muzaffar Shah, was born on 14 March 2008. The second child, a princess, Raja Nazira Safya Shah was born 3 August 2011.
He has been awarded:[3]

Honours of Perak[edit]

Honours of Malaysia[edit]

Rabu, Mei 28, 2014

Sultan Perak mangkat


KUALA LUMPUR: Sultan Perak, Sultan Azlan Shah, 86, mangkat pada pukul 1.30 tengah hari ini, dan jenazah baginda akan dimakamkan di Makam Diraja Kuala Kangsar selepas solat Asar esok, umum Menteri Besar Perak Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir.

Baginda yang telah memerintah Perak selama tiga dekad sejak ditabalkan pada 3 Feb 1984, akan disemayamkan di Balairong Seri Istana Iskandariah, Kuala Kangsar untuk penghormatan terakhir.

Penghormatan terakhir  bagi pembesar negeri dan orang kenamaan adalah pada pukul 9 pagi esok manakala oleh orang ramai bermula 11 pagi hingga 2 petang, diikuti sultan-sultan, raja-raja dan pembesar negara asing mulai pukul 2  petang hingga 3 petang.

Zambry berkata bendera negeri Perak akan dikibar separuh tiang sepanjang tempoh perkabungan selama 100 hari mulai hari ini, sementara bendera Malaysia dikibar separuh tiang selama tujuh hari.

"Sepanjang tempoh perkabungan tujuh hari tersebut, semua bentuk hiburan, keramaian dan perayaan adalah dibatalkan," katanya dalam pengumuman secara langsung melalui RTM hari ini.

Zambry turut mengisytiharkan esok cuti umum bagi negeri Perak sebagai tanda penghormatan sempena pemakaman Almarhum.

"Seluruh rakyat jelata negeri Perak telah kehilangan Sultan yang dikasihi dan berjiwa rakyat.

"Saya Dr Zambry bin Abdul Kadir, Menteri Besar Perak Darul Ridzuan mewakili seluruh rakyat jelata negeri Perak Darul Ridzuan merafak sembah takziah dan mendoakan semoga roh Almarhum Tuanku dicucuri rahmat dan ditempatkan oleh Allah di kalangan para Anbiya, Syuhada dan Solihin," katanya dengan sebak.

Baginda meninggalkan Raja Permaisuri Perak Tuanku Bainun, seorang putera, Pemangku Raja Perak Raja Dr Nazrin Shah dan tiga puteri Raja Datuk Seri Azureen, Raja Datuk Seri Aleena dan Raja Datuk Seri Yong Sofia.

Anakanda ketiga baginda Raja Datuk Seri Ashman Shah mangkat pada 30 Mac 2012.

 

Sabtu, Mei 24, 2014

#BN4TelukIntan : Pesanan kepada orang Islam di Teluk Intan. Malaysia tidak akan mampu menyokong usul membabitkan kepentingan Islam di PBB sekiranya Pakatan Rakyat memerintah. Undilah Barisan Nasional


gif make

Situasi ini berkisar penghujung 2012. Berikut adalah pecahan agama di Bosnia dan Herzegovina. Negara tersebut merupakan negara yang mempunyai 3 presiden iaitu Nebojša Radmanović yang mewakili Serb Bosnia yang sebahagian besarnya menganut Kristian Ortodoks Serbia, Željko Komšić yang mewakili Croat Bosnia yang sebahagian besarnya menganut Kristian Katolik dan Bakir Izetbegović yang mewakili Bosniak yang sebahagian besarnya menganut agama Islam.    


Dari angka tersebut, pecahan kaum di Bosnia dan Herzegovina ialah, 49.4% Bosniak, 39.1% Serbs, 12.6% Croats dan 1.9% Lain-lain.
Dengan kaedah ini, mereka yang paling ramai di kalangan tiga kelompok tidak akan mampu bersuara dan menjadi mangsa ketempangan demokrasi. Lemahnya pemikiran politik ramai orang Melayu hari ini menyaksikan tidak sedikit yang tidak tahu bahawa mereka sedang menyokong formula pembodohan ini.

Hukum politik jenis bertiga ini mirip apa yang diamalkan Pakatan Rakyat dalam cita-cita mereka menguasai negara ini dengan mentiadakan ketua Pakatan Rakyat itu sendiri. Dengan kata lain, tiada Presiden Pakatan Rakyat sepertimana terdapatnya Presiden Barisan Nasional.
Boleh jadi tiga Presiden atau 1 Presiden 3 Perdana Menteri. Siapa boleh ramal apa. Bila orang gila kuasa mendapat negara.
 
Cuba kita lihat pecahan terkini dari akumulasi kerusi-kerusi yang dimenangi Pakatan Rakyat di parlimen ini. 



Bukankah jelas bagi mereka yang mempunyai otak yang waras bahawa tanpa perlu bersuluh lagi, kuasa politik berada di tangan siapa. Sama ada di pihak sekular bukan Islam yang anti Islam, pihak sekular Islam politik dan pihak fundamentalis Islam politik.
Politik inilah yang dipakai di Bosnia dan Herzegovina yang menghasilkan satu ketetapan yang mengejutkan kita. Bosnia dan Herzegovina mengambil sikap berkecuali dalam undian di PBB bagi menyokong Palestin sebagai negara pemerhati bukan ahli - dibaca berkecuali dalam mengiktiraf Palestin sebagai sebuah negara- pada undian khas di PBB yang berlangsung pada bulan awal Disember 2012.
Ini sangat mengejutkan kita kerana negara Serbia sendiri, mengundi YA untuk menyokong Palestin dalam usul tersebut.
Bosnia dan Herzegovina tidak dapat mengundi kerana Presiden dari kalangan Serb Bosnia tidak bersetuju. Kata putus tidak dapat dicapai kerana sebarang keputusan memerlukan persetujuan ketiga-tiga Presiden.
Kita dapat lihat dengan jelas, bagaimanakah dasar negara ini sekiranya Pakatan Rakyat memerintah. Lebih buruk lagi, DAP dengan anti Islamisasi, PKR dengan pluralisme agama dan PAS dengan Islam politik akan menghasilkan sebuah negara yang lebih buruk dari Bosnia Herzegovina hari ini tanpa mengira demografi.
Bagaimanakah untuk mendapat dua pertiga suara parti dalam Pakatan Rakyat sendiri , mengingati ianya pakatan tidak berdaftar dengan ketiga-tiga kuasa berdiri dengan ego sendiri tanpa apa-apa perjanjian bertulis yang telus kepada penganut fahaman mereka. Bagaimana PKR pula tidak mampu membantu PAS dalam menegak agenda Islam kerana penglibatan sangat banyak konco DAP di dalam PKR yang diragukan toleransi mereka ke atas Islam.
Walau seluruh umat Islam mengundi PAS, corak pentadbiran bertiga ini hanya akan menghentikan terus proses Islamisasi dan dasar sosialis yang anti Islam akan mengambil tempat dan memberi kesan penentangan pula bibit-bibit Islam yang sedang subur bercambah.
Malaysia dibawah Pakatan Rakyat akan menjadi bahan jenaka dunia Islam jika kesilapan umat Islam negara ini membuat pilihan akibat buta politik dan memilih berdasarkan hasad yang disemai bukan Islam, yang akhirnya meletakkan Malaysia sebagai bukan negara Islam walaupun majoritinya adalah Muslim.
Jika ini yang anda mahukan, undilah Pakatan Rakyat.
 gif make

Jumaat, Mei 23, 2014

Keadaan Phuket dan Bangkok jam 10 malam semalam berikutan perintah berkurung tentera

Cerita surirumah yang diminta pertolongan oleh gadis pelajar Malaysia yang dirogol di Bandung

Pelajar Malaysia yang dirogol oleh 3 lelaki dan cuba dibunuh di Bandung selepas di culik di Universiti Padjajaran Kampus Jatinagor, Bandung, pertama kali diselamatkan oleh sepasang suami isteri yang menghantarnya ke hospital. Berikut cerita si isteri :


Kamis, 22/05/2014 12:17 WIB

Mahasiswi Unpad Korban Pemerkosaan itu Menangis dan Mengaku Diculik

Tya Eka Yulianti - detikNews
Bandung - Di pagi buta itu Tata Sumitra (45) dan Tuminah (43), suami istri pedagang kopi di Lembang tak menyangka bisa menemui kejadian yang di luar dugaan. Seorang perempuan terhuyung meminta pertolongan. Perempuan itu mengaku diperkosa dan diminta dibawa ke dokter.

Pada Sabtu (17/5) pukul 03.30 WIB, Tuminah sang istri selama beberapa menit sempat berbicara berdua dengan mahasiswi Unpad korban pemerkosaan itu, kala sang suami mencari angkot untuk korban. Di pangkuan Tuminah, mahasiswi itu bercerita sambil menangis.

"Si neng (panggilan dalam bahasa Sunda untuk perempuan muda-red) nangis terus," jelas Tuminah yang ditemui di rumahnya di Lembang, Bandung, Kamis (22/5/2014).

Tuminah menghibur perempuan yang disebutnya cantik itu. "Si neng katanya dari Malaysia, kuliah di Unpad, tinggal di Jatinangor," jelas Tuminah.

Sambil membelai tubuh dan rambut mahasiswi itu, Tuminah menenangkan korban. "Si neng ngaku diculik, pas mau cari makan," jelas Tuminah.

Tuminah ikut bersedih saat mendengar cerita korban. Tak kuasa dia juga ikut berkaca-kaca. Pengakuan perempuan itu amat mengiris hatinya. "Si neng ngaku diculik orang pakai mobil, terus diperkosa," tutur Tuminah.

Tak lama sang suami datang dengan Angkot dan membawa korban ke rumah sakit terdekat. Mahasiswi Unpad itu ditemukan berjalan sempoyongan tak jauh dari terminal bus Grafika di kawasan Tangkuban Perahu, Lembang.

Dia memakai celana jeans, kaos hitam, dan sweater. Saat ditemukan Tata, sweater terikat di leher korban. Korban juga tak mengenakan alas kaki. Tangan korban terasa dingin, sedang kulit tampak keriput seperti kedinginan.

Akhirnya, tentera rampas kuasa di Thailand

Akhirnya pihak tentera Thailand mengumumkan rampasan kuasa oleh tentera kini berkuatkuasa. Sebelum ini penafian dibuat oleh pemimpin tertinggi tentera negara itu ketika meletakkan Thailand di bawah undang-undang tentera dua hari lalu.

Berikutan itu, segala aktiviti seluruh Thailand ditamatkan pada waktu malam dengan perintah berkurung dari jam 10 malam hingga 5 pagi dengan perkhidmatan pengangkutan awam Skytrain di Bangkok tamat jam 9 malam.

Namun perintah tersebut mengecualikan mereka yang tiba di Thailand atau perlu keluar dari Thailand pada waktu tersebut, pekerja kerajaan dan swasta yang bekerja shif malam di sektor perubatan, perkilangan, permakanan yang cepat rosak dan penerbangan juga kepada mereka yang perlu rawatan kecemasan.

Beberapa pemimpin kerajaan dan pembangkang turut ditahan selepas mereka dipanggil untuk berbincang dengan tentera bagi memulihkan keadaan, namun tiada kata putus. Lanjutan itu, pihak tentera mengambil keputusan untuk merampas kuasa.

Ia merupakan sesuatu yang perlu dipelajari oleh kita, jiran mereka di selatan. Ini kerana budaya demonstrasi puak baju kuning yang bercambah kebelakangan ini yang didanai pihak asing diinspirasikan dari apa yang telah mereka dana di Thailand.


Prayuth: Coup is necessary 
Published: 22 May 2014 at 18.03

Army chief Gen Prayuth Chan-ocha on Thursday announced a military coup two days after putting the country under martial law. Gen Prayuth said the armed forces decided to take control of the country to ensure peace and order.

Rabu, Mei 21, 2014

Senda Malam : Bahasa Kebangsaan mahu di-martabak-tan oleh DAP. Hehe



Belum apa-apa lagi, Bahasa Kebangsaan mahu dimartabaktan. Satu kesilapan yang membawa petanda apa agaknya? Sistem pun tulis system. Martabak sangat lah. Tahikniah lah Melayu pencacai DAP.

Malaysia - Indonesia memanas lagi

Dikatakan pihak Malaysia sedang membina mercu tanda di dalam kawasan Indonesia. Akibatnya keadaan menjadi panas di Indonesia apabila rakyatnya mula bereaksi. Apatah lagi amaran-amaran sebelum ini ke atas warga Malaysia yang belajar di sana tidak pernah sampai ke mata dan telinga rakyat negara ini dek kerana sikap sesetengah kita yang enggan membuka deria bagi mengenalpasti ancaman yang mungkin.

Pernah ada ugutan-ugutan dari samseng-samseng di Indonesia yang akan memberi mudarat kepada warga Malaysia di sana lanjutan krisis Malaysia - Indonesia sebelum itu. 

Pembunuhan pelajar keturunan India dari Malaysia di Yogyakarta beberapa ketika lalu sehinggalah perbuatan rogol berkumpulan dan cubaan bunuh ke atas pelajar Malaysia di Bandung beberapa hari lalu bagaikan telah memberikan tanda. 

Namun apa yang pasti, masih ada mata kepala di negara ini yang tidak mahu blog ini terus menyajikan maklumat dari sana. Sehinggalah ketika andai keadaan memanas, baharulah mereka tercari-cari duduk berdiri segala punca. 


Rabu, 21/05/2014 09:44 WIB

Ini Titik Mercusuar Malaysia di Wilayah Sengketa yang Didatangi Kapal TNI

Rachmadin Ismail - detikNews

Jakarta - Malaysia berencana membangun mercusuar di kawasan perairan sengketa. TNI pun bergerak cepat dengan mengirim kapal perang untuk memantaunya. Ini titik tempat pembangunan tersebut.

Sesuai keterangan Kapuspen TNI Mayjen Fuad Basya, lokasi pembangunan berada di titik koordinat 02.05.053 N-109.38.370 E Bujur Timur, atau sekitar 900 meter di depan patok SRTP 1 (patok 01) di Tanjung Datu, Kalimantan Barat.

Di google maps, bisa diketahui titik koordinat tersebut (tanda panah hijau). Posisinya memang berada di lautan di sebelah utara taman nasional Tanjung Datu (ditandai dengan ikon bulat hijau).

Titik mercusuar itu memang berada di antara garis batas antara Indonesia dan Malaysia. Bila garis batas itu ditarik lurus, seharusnya itu berada di zona milik Indonesia. Namun saat ini, masih terjadi sengketa.

Informasi yang diperoleh detikcom, beberapa kapal dengan dikawal kapal Angkatan Laut Malaysia sudah mengangkut material menuju titik pembangunan. Kapal-kapal tersebut melakukan pemasangan tiang pancang besi di lokasi tersebut.

Asisten Teritorial TNI, Mayjen TNI Ngakan Gede Sugiartha mengatakan, pembangunan mercusuar baru sebatas landasan. Wilayah tersebut masih dalam penyelidikan.

Informasi terakhir, setelah kapal perang TNI bergerak, pembangunan dihentikan sejak kemarin sore.
Tidak diketahui dan didengari oelh kita tentang perkara ini melainkan dari media Indonesia. Pun begitu banyak yang kurang suka apabila blog ini membawa berita dari media sana. Walaubagaimanapun, di sebalik kritikan mereka, mampukah mereka menyediakan berita-berita penting yang terlindung dari khalayak pembaca di negara ini?

Siapa sebenarnya Melayu celaka?



Orang-orang bodoh akan mengangkat orang-orang yang menyerlahkan kebodohan untuk dijadikan wakil mereka. Dalam hal ini, ADUN Seri Delima di Pulau Pinang, berketurunan pendatang India, menggambarkan titik tertinggi piramid kebodohan para pengundi yang memilihnya.

DAP yang biasa menggelarkan UMNO sebagai parti perkauman nampaknya lebih kerap mendatangkan ketidak tenteraman kaum di negara ini. Jika disenaraikan satu persatu, ternyata, DAP lah yang paling banyak sekali menyalakan api perkauman berbanding UMNO sendiri.

DAP mungkin sesuai sekali dinamakan Parti Para Pendatang Tak Sedar Diri dan persekongkolan orang Melayu dalam parti tersebut tidak menampakkan usaha yang berhasil dalam mengikis imej pendatang kuli lombong dan estet pemberontak yang tertanam dalam diri mereka sekian lama.

Tidak perlu merujuk blog ini sebagai perkauman kerana tanpa sikap biadap pemuka-pemuka pendatang yang merayu untuk tidak dipulangkan ke negara asal 60 tahun lalu ini yang semakin hari semakin terserlah, artikel seperti ini tidak akan lahir.

Benar, terdapat ramai Melayu celaka hari ini. Tetapi di mana mereka? Ya, mereka berada di belakang parti para pendatang ini yang menjadikan mereka-mereka sebagai pelacur bagi  memuaskan nafsu politik mereka.

Ingatlah ketika kuli-kuli lombong dan estet berkelamin lelaki di bawa masuk British ke negara ini, seberapa ramai pula pelacur-pelacur sewarna kulit yang didatangkan bagi memuaskan tuntutan seks mereka. Dan hasil benih kegiatan inilah yang menghasilkan banyak spesis seperti laknat-laknat yang akhirnya memimpin Melayu-melayu celaka yang terlalu bodoh untuk melihat agenda dan permainan sulit mereka.

Apabila penceroboh yang membenci penduduk asal ini dijadikan pemimpin, maka celakalah para penyokong mereka yang berketurunan penduduk asal. Itulah Melayu celaka.

Selasa, Mei 20, 2014

Undang-undang tentera dikuatkuasakan di seluruh Thailand


Ini perkhabaran yang telah beredar sejak pagi tadi di platform sembang Whatsapp:

BROTHERS!URGENT NEWS!!!!

Berita terkini....

20/5 8:00am UNDANG UNDANG TENTERA aka MARTIAL LAW telah diisyhtiharkan di seluruh Thailand.

Kepada Pelancong2 Thailand..Pinda atau Batalkan perjalanan anda ke Thailand berikutan pergolakan disana..Kerajaan telah diambil alih oleh Tentera..Bagi yg memandu melalui sempadan..Batalkan perjalanan kerana Pengusaha Bas & Van Thailand memboikot & menyekat perjalanan kenderaan Malaysia..Hati2 bagi yg memandu..Fikir2kan keselamatan anda & keluarga..


Kesahihan sekatan oleh samseng-samseng pengangkutan selatan Thailand itu belum dipastikan kesahihannya. Manakala kenderaan Thailand masih terus memasuki Malaysia menurut info dari Padang Besar.


Army invokes martial law
Published: 20 May 2014 at 06.25 | Viewed: 71,197 | Comments: 37
Online news: Local
NewsWriter: AFP, dpa and online reporters




The Royal Thai Army on Tuesday declared martial law across the crisis-gripped kingdom to restore order following months of anti-government protests that have left 28 people dead and hundreds wounded.  

The military statement was signed by army chief Gen Prayuth Chan-Ocha. It cited a 1914 law that gives it authority to intervene during times of crisis, and said it had taken the action because on-going...


BACAAN LANJUT : BANGKOK POST

Pelajar Malaysia Di Bandung Dirogol

BANDUNG (Pos Kota) – Tragis. Mahasiswi Fakultas Kedokteran Unpad,
F,22, asal Malaysia diduga diperkosa, dan dibuang oleh pelaku di
kawasan Cikole Lembang. Polisi menurunkan tim khusus untuk memburu
pelaku. " Timsus yang diturunkan sudah bergerak untuk memburu pelaku,"
kata Ksat Reskrim Polres Cimahi AKP Suparma, Selasa (20/5).

Dia menjelaskan, hasil identifikasi kepolisian, korban diduga
diperkosa di tempat kosnya di Jatinangor, kemudian dibuang di Lembang.
Untuk mengungkap pelaku, Kasat mengaku sedang memeriksa saksi yang
menemukan korban. " Kemungkinan besar teman dekat korban baik di
kampus maupun mahasiswa asal Malaysia akan dimintai keterangan,".

Suparma menegaskan, korban yang ditemukan Senin pukul 04.00 dalam
kondisi tak sadarkan diri. Polisi yang melakukan identifikasi menduga
kuat mahasiwi ini korban perkosaan. " Berhubung TKP perkosaan di kamar
kos di Jataninangor , kasus tak menutup kemungkinan akan dilipahkan ke
Polres Sumedang,".

Kapolsek Lembang Kompol Santiaji, menjelaskan, peristiwa dugaan
perkosaan yang menimpa mahasiswi Fakultas Kedokteran Unpad terungkap
Senin. Korban ditemukan dalam kondisi pingsan di Cikole, Lembang.
Warga yang menemukan korban bergegas melaporkan kejadian itu ke
polisi.

Setelah dilakukan identifikasi, kata Kapolsek, korban dibawa ke RSHS
Bandung. " Kami masih melakukan penyelidikan, dan berkoordinasi dengan
Polres Cimahi,". Dugaan sementara, korban diperkosa di Jatinangor.
Jadi kemungkinan besar kasus ini dilimpahkan ke Polres Sumedang,
ucapnya ke wartawan. (Dono)

Khamis, Mei 08, 2014

Sejauh mana rakyat Indonesia memboikot Malaysia?

Menilai sikap sesetengah rakyat Indonesia yang cenderung 'memboikot' Malaysia dalam segala hal sejak berlaku krisis antara rakyat dua negara yang dilaga-lagakan pihak tertentu, komen-komen berhubung harga RON95 yang mahal di Indonesia ini sebaliknya menggambarkan sikap yang berbeza pula.

Pemboikotan itu jelas sekali memberi kesan sehinggakan stesen minyak Petronas memberhentikan operasi mereka di Indonesia.

Polemik terkini ini berpunca dari pendedahan bahawa harga RON 95 yang mahal di Indonesia berpunca dari import bahan bakar tersebut dari Singapura.



RI Jual Pertamax Plus Rp 12.000/Liter, Karena Impor dari Singapura

Rista Rama Dhany - detikfinance
Kamis, 08/05/2014 10:05 WIB
Jakarta - BBM subsidi di Malaysia adalah bensin RON 95 sekelas Pertamax Plus, dan harganya sekitar Rp 7.350/liter. Tapi kenapa bensin serupa di Indonesia dijual Rp 12.000/liter?

Fajar Bagas @anuaniabout 3 hours ago
Trs udah tau malay lbh murah knp ga beli dr malay? Ga sekalian beli dr amerika biar lbh mahal? Negeri ajaib

detikfans100 @detikfans100about 3 hours ago
Mengapa nggak beli dari Malaysia kalau begitu ?

Rednex @rednexabout 3 hours ago
lhaa,,trus knp ngga impor aja dari malaysia yg lebih murah..??












Rabu, Mei 07, 2014

Murahnya RON95 Malaysia diperkatakan lagi di Indonesia

BBM Sekelas Pertamax Plus di Malaysia Rp 7.350/Liter, Ini Kata Pertamina

Rista Rama Dhany - detikfinance
Selasa, 06/05/2014 16:18 WIB

Jakarta -Di Malaysia, Bahan Bakar Minyak (BBM) dengan Research Octane Number (RON) 95 sekelas Pertamax Plus dijual RM 2,1/liter atau sektar Rp 7.350/liter. Sementara di Indonesia mencapai Rp 12.000/liter. Kenapa?

Manager Media Pertamina Adiatma Sardjito mengatakan, harga bensin RON 95 di Indonesia lebih mahal karena mempertimbangkan tingginya biaya distribusi dan produksi.

"Saya tidak tahu kenapa Malaysia jual BBM RON 95 murah, tapi yang jelas mengapa di Indonesia lebih mahal, karena kita mempertimbangkan biaya produksi dan biaya distribusi juga," ucap Adiatma dihubungi detikFinance, Selasa (6/5/2014).


​Foto : Detik

Adiatma mengatakan, kompleksnya distribusi BBM di Indonesia membuat biaya distribusi BBM juga cukup mahal. "Kita negara kepulauan, 16.000 pulau, sampai pulau terpencil kita harga jual harga BBM sama dengan yang di kota besar seperti Jakarta. Kita angkut pakai kapal laut, bahkan ada yang harus pakai pesawat udara," ungkapnya.

"Apalagi harga Pertamax Plus RON 95 yang kita jual juga sudah merupakan harga minyak internasional, harga pasar," tutupnya.

Sebelumnya Direktur Pemasaran dan Niaga Pertamina Hanung Budya mengatakan, sistem distribusi bahan bakar minyak (BBM) subsidi di Indonesia merupakan yang terumit di dunia. Kondisi ini mengakibatkan sulitnya memastikan BBM tersedia 24 jam di SPBU.

"Pola distribusi BBM di Indonesia ini paling rumit di dunia, distribusinya kompleks sekali, belum kendala pengiriman mulai dari gangguan alam, bencana alam dan sebagainya. Sehingga sangat sulit memastikan BBM tersedia 24 jam di SPBU," ungkap Hanung beberapa waktu lalu.

Hanung mengungkapkan, untuk mendistribusikan BBM, perlu upaya yang cukup besar juga. Mulai dari kilang minyak atau dari kapal eks impor BBM diangkut lewat kapal dan dikirim ke depo BBM, lalu diangkut ke truk ke SPBU. Ada pula BBM yang diangkut pakai pesawat terbang, kapal kayu, bahkan ada yang diangkut dengan tenaga manusia.

"Untuk mendistribusikan BBM kita punya 112 terminal BBM, lebih dari 200 kapal tangker, 5.000 lebih SPBU, ratusan Agen Premium dan Minyak Solar (APMS) dan agen minyak tanah," ujar Hanung.

Selasa, Mei 06, 2014

"Anwar arah Tian Chua edit gambar letak muka Altantuya sebelah PM" - Gobalakrishnan

Kalau pengundi Anwar di Permatang Pauh dikira bangang kerana mengundi penipu, pengundi Tian Chua, tukang edit epic fail  di parlimen Batu juga sama dungu. Lahabu-lahabau yang mengundi mereka telah meletakkan penipu-penipu di Dewan Rakyat. Mungkin mereka ini sudah seronok hidup menipu di sana-sini sehinggakan layak bagi mereka mengangkat penipu menjadi wakil mereka. Kalau kafir harbi tu kita dah tau lah sifat kafir harbi tu macam mana. Tapi kalau pengundi penipu ni orang Islam? Islam jenis apa?

KUALA LUMPUR 5 Mei - Bekas Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), N. Gobalakrishnan mendakwa, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mengarahkan Naib Presiden parti itu, Tian Chua memalsukan gambar yang menunjukkan seolah-olah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak duduk bersebelahan wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu.

Menurut Gobalakrishnan, gambar tersebut telah dipalsukan oleh Tian Chua yang juga Ahli Parlimen Batu dan beliau berada bersama-samanya ketika itu.

Bekas Ahli Parlimen Padang Serai itu mendakwa, gambar tersebut dipalsukan supaya rakyat yakin yang Perdana Menteri mempunyai hubungan dengan Altantuya bagi memburuk-burukkan nama beliau.

Dakwaan tersebut dibuat Gobalakrishnan ketika disoal dalam pemeriksaan balas oleh peguam, Tan Sri Dr. Muhammad Shafee Abdullah di Mahkamah Tinggi di sini hari ini pada perbicaraan kes saman fitnah peguam Manjeet Singh Dhillon terhadap beliau dan tiga yang lain.

Gobalakrishnan memberi keterangan sebagai saksi defendan pertama dalam perbicaraan itu yang menamakan beliau; bekas wartawan Utusan Malaysia, Raja Syahrir Abu Bakar; Utusan Melayu (M) Bhd. (UMMB) dan TV3 sebagai defendan pertama hingga keempat.

Saman yang difailkan pada 26 September 2011 itu menyentuh kenyataan Gobalakrishnan yang disiarkan oleh akhbar Utusan Malaysia dan TV3 yang dikatakan mengkritik Manjeet.

Utusan Malaysia pada 17 Ogos 2011 menyiarkan artikel bertajuk Manjeet selalu memburukkan kerajaan dengan memetik kritikan Gobalakrishnan terhadap Manjeet manakala TV3 turut menyiarkan komen yang sama pada malam 16 Ogos 2011.

Gobalakrishnan mendakwa, selain Tian Chua, penyiasat persendirian (PI), mendiang P. Balasubramaniam, penceramah PKR termasuk beliau sendiri telah mereka-reka dakwaan untuk mengaitkan Perdana Menteri dengan Altantuya.

"Tian Chua berjaya mengeluarkan gambar Perdana Menteri dengan Altantuya. Empat orang yang terlibat dalam episod Altantuya selain Tian Chua adalah PI Balasubramaniam dan juga Manjeet dalam kalangan peguam. Perancang utama ialah Anwar dan kami penceramah-penceramah memainkan peranan untuk menyampaikan kepada rakyat dalam usaha memburuk-burukkan imej kerajaan.

"Balasubramaniam diatur peranannya melalui afidavit, peguam pula melalui keterangan dan semua itu dikawal oleh Anwar. Tampalan gambar tersebut digunakan untuk menunjukkan hubungan Perdana Menteri dengan Altantuya," ujar Gobalakrishnan yang memberikan keterangan di hadapan Hakim Datuk Nor Bee Ariffin.
Saksi itu mendakwa, beliau antara penceramah yang dibayar lumayan untuk mendoktrinasi fikiran rakyat agar membenci kerajaan dan intipati-intipati seperti ini akan menyebabkan lebih ramai rakyat beralih kepada pembangkang.

Gobalakrishnan mendakwa, beliau tahu Manjeet terlibat dengan Balasubramaniam iaitu seorang yang diaturkan oleh Anwar.

Dalam satu soalan lain, ketika ditanya sama ada beliau mengetahui apakah komen-komen yang dibuat oleh Manjeet mengenai Altantuya, saksi itu menyatakan, beliau telah dimaklumkan sendiri oleh Anwar supaya tidak mencampuri urusan tersebut kerana Manjeet akan menguruskan tentang Balasubramaniam.
 
Muhammad Shafee seterusnya bertanya, bolehkah saksi itu menganalisis siapakah `hired killer' (pembunuh upahan) yang dimaksudkan oleh Manjeet dalam kes pembunuhan Altantuya.

Saksi itu menjelaskan, tiga perenggan kritikan beliau yang dipetik dalam artikel bertajuk Manjeet selalu memburukkan kerajaan yang disiarkan Utusan Malaysia dan TV3, baginya jelas menunjukkan Manjeet menuding kepada Perdana Menteri adalah orang yang merancang pembunuhan Altantuya.

Walhal ujar Gobalakrishnan yang pernah memegang jawatan Ketua Cabang PKR Padang Serai, Perdana Menteri tidak tahu menahu dan tiada kena mengena dengan kes itu.

Gobalakrishnan juga bersimpati kepada Perdana Menteri yang menjadi mangsa tohmahan dalam isu Altantuya itu dan Perdana Menteri telah bersumpah di dalam masjid bahawa beliau tidak terbabit sama sekali.

Artikel Penuh: Utusan
© Utusan Melayu (M) Bhd

Jumaat, Mei 02, 2014

Brunei, dengan penduduk 67% Islam, laksanakan hudud

 BANDAR SERI BEGAWAN - BRUNEI. Kerajaan Brunei mengharamkan penggunaan 19 perkataan, termasuk ALLAH dan masjid, oleh orang bukan Islam di negara itu.

Brunei Times melaporkan, pengharaman itu berkuat kuasa bulan ini di bawah Kod Penal Syariah.

Lain-lain perkataan diharamkan adalah azan, baitullah, al-Quran, fatwa, firman ALLAH, hadis, haji, hukum syarak, Ilahi, kaabah, kalimah syahadat, kiblat, imam, mufti, mukmin, solat dan wali.

Pegawai Undang-Undang Syariah Kanan Unit Undang-Undang Islam Hardifadhillah Mohd Salleh berkata, Kod Penal Syariah juga diguna pakai kepada bukan Islam, termasuk kesalahan berzina dengan pasangan Islam, minum arak di tempat awam dan khalwat dengan pasangan Islam.

“Jika sabit kesalahan, hukuman adalah denda sehingga B$4,000 (RM10,400) dan/atau satu tahun penjara. Bagi pesalah zina yang dilakukan oleh seorang Muslim yang sudah berkahwin dan yang sudah berkahwin tetapi bukan Islam, kedua-dua mereka boleh dikenakan hukuman rejam sampai mati jika kesalahan itu dibuktikan oleh pengakuan  atau kesaksian empat saksi,” katanya.

Menurutnya, mana-mana pihak yang menghasut lelaki atau wanita Islam bercerai atau tidak menjalankan kewajipan terhadap pasangan masing-masing, boleh dikenakan denda sehingga B$4,000 (RM10,400) dan/atau penjara setahun.

“Mana-mana ibu atau bapa beragama Islam yang ikhlas menyerahkan anak mereka dipelihara oleh orang bukan Islam, boleh dikenakan denda sehingga B$20,000 (RM52,000) dan atau penjara lima tahun,” katanya.

SINARHARIAN

Antifa Malaysia berleluasa melalui Pakatan Rakyat

Nampaknya kumpulan anti-fasisme yang merupakan gerakan global yang cenderung menganut fahaman kacau-bilau telah meresapi negara ini melalui Pakatan Rakyat dengan simpatisan belaan mereka selama ini mula berani membawa bendera Anti Fasisme (Antifa) Malaysia. Mereka dipakai Pakatan Rakyat tanpa apa-apa desakan untuk marginalisasikan puak ini oleh komponen pakatan politik tidak berdaftar tersebut. Hasilnya mereka berakar umbi mengambil peluang dari kementahan sesetengah masyarakat terdesak berhubung isu politik lalu memakai mereka pula. Tambahan pula mereka membawa norma budaya yang jelas bertentangan dengan konsep kerajaan dalam Islam. Jadi harus apa? Biarkan? 


Khamis, Mei 01, 2014

Gempa 5.8 Richter 10:35 malam di Sumatera turut dirasai di beberapa tempat di Semenanjung

Satu gempa bumi berlaku berhampiran Pulau Nias berkekuatan 5.8 pada skala Richter yang turut dirasakan di Selangor dan Perak. Ia berlaku di zon subduksi menepati dasar supervolcano Danau Toba, sebuah gunung berapi raksasa yang pernah meletus ratusan ribu tahun lalu.
Moderate earthquake 10:35pm 01/05/14, 1.9N 97.7E Mag5.7 Dep62km, Northern Sumatra, Indonesia. 68km NE of Nias, Indonesia. 408km SW of Sabak Bernam, Selangor.
Tremors felt in few areas of Perak and Selangor. MMD


Peserta perhimpunan bantah GST bergaduh sesama sendiri


Lihat satu lagi keterencatan macai PR apabila mereka bergaduh sesama sendiri semasa berhimpun membantah GST.


Sekumpulan peserta anti GST dari Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) mula bergaduh dengan unit amal PAS. Inilah sebabnya admin tidak mahu kanak-kanak terlibat dalam perhimpunan hari ini. Perkara begini boleh mencederakan orang awam yang tidak bersalah. Kini mereka sudah bergaduh, siapa nak jawab pasal keselamatan anak-anak di situ ?
SUMBER

Ahli Parlimen Teluk Intan dari DAP meninggal dunia

Teluk Intan bakal menyaksikan pilihanraya kecil lagi kali ini dengan kematian penyandang kerusi parlimen tersebut akibat barah. Seah Leong Peng, berumur 48 tahun,  meninggal dunia pagi ini jam 7:45 di PPUM, Kuala Lumpur dan telah disahkan oleh Timbalan Pengerusi DAP Perak, V. Sivakumar.

Untuk rekod pilihanraya kecil di parlimen Teluk Intan pernah diadakan pada 17 Mei 1997 ketika Anwar Ibrahim memangku jawatan Perdana Menteri yang menyaksikan BN kalah di pilihanraya kecil tersebut.



IPOH 1 Mei - Ahli Parlimen Teluk Intan, Seah Leong Peng meninggal dunia akibat penyakit barah pada kira-kira pukul 7.45 pagi ini di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM), Kuala Lumpur.

Timbalan Pengerusi DAP negeri, V. Sivakumar yang mengesahkan perkara itu berkata, mayat mendiang akan dibawa pulang ke Teluk Intan. - UTUSAN ONLINE

Artikel Penuh: UTUSAN
© Utusan Melayu (M) Bhd