Khamis, Mei 31, 2012

Ahli Parlimen Gopeng Halang Pembinaan Sekolah Agama Rakyat


Tindakan Ahli Parlimen Gopeng, Lee Boon Chye yang sengaja mencetuskan huru hara di Taman Desa Aman diselar oleh penduduk kawasan itu.

Petang semalam, Boon Chye telah membawa beberapa orang luar yang dipercayai bukan penduduk Taman Desa Aman bagi mengadakan demonstrasi bantahan ke atas pembinaan sebuah Sekolah Agama Rakyat (SAR) berhampiran taman permainan.

Berang dengan tindakan pemimpin Pakatan Rakyat itu, hampir 50 penduduk kawasan perumahan berkenaan tampil membuat bantahan selain mempertahankan pembinaan sekolah tersebut.

Ketua Masyarakat Taman Desa Aman, Mohd Nawawi Che Eik, memberitahu demonstrasi tersebut diadakan bagi membantah tindakan Boon Chye yang dianggap menceroboh tapak SAR dan seterusnya mengganggu pembinaan sekolah tersebut.

“Kenyataan Boon Chye petang semalam hanyalah satu pembohongan apabila dia mengatakan tapak ini belum diluluskan lagi.
Baca selebihnya di : PERAK TODAY

Awasi Dadah Paling Merbahaya - Bath Salts

Penangan dadah sintetik memasuki era terbaru apabila ia memasuki fasa ketiga dalam penghasilan pemusnah bangsa dan generasi seterusnya dengan membiaknya 'Bath Salts' yang dinamakan sempena garam yang digunakan untuk mandian.

Di negara ini, bermula dengan gejala pil ecstasy, dan kini penagihan syabu, kemasukan Bath Salts tidak dapat tidak mungkin akan mengambil tempat seperti mana berleluasanya syabu hari ini, yang tidak pernah dikenali para penagih di Semenanjung Malaysia, 20 tahun lalu.

Bath Salts merangsang halusinasi yang melampau hingga mengakibatkan kejadian terbaru minggu lalu, di mana seorang lelaki muda ditembak mati ketika sedang memakan muka seorang lelaki tua dalam keadaan bogel di pinggir lebuh raya di Miami.

Pengambilan dengan cara membakar, menghisap, melarut dalam air dan disuntik atau memasukkan ke dubur dibuat bagi mendapatkan rangsangan Bath Salts ini.
With more than 30 years experience in hospital emergency rooms, Dr. James Wright ranks "Bath Salts" as one of the most dangerous drugs he's ever seen. "On a scale of one to ten, I give them a ten," said Dr. Wright.

Rangsangan dadah ini merangsang orak hingga tahap tertinggi dan meningkatkan suhu badan kepada 107 Ferrenheit. Inilah yang menjadi punca halusinasi dan perlakuan ganas yang ekstream terutamanya membunuh atau menyakiti seseorang sehingga mati.

Pengambilan dadah ini yang berpanjangan dalam beberapa jam akan menyebabkan penggunanya menjadi gila di mana 85% akan pulih dalam tempoh 30 hari, manakala 15% akan kekal gila selama-lamanya.

Pada hari ini pun, ramai anak muda di negara ini telah 'tidak berapa betul' kesan dari pengambilan dadah jenis syabu yang berterusan. Trend dadah sintetik terbaru ini amat menakutkan.

 Rudy Eugene (atas) penyerang yang memakan wajah Ronald Poppo (bawah) dalam keadaan berbogel di pinggir lebuhraya yang sesak di tengahari rembang, Sabtu lepas di Miami, Florida.


  Rudy Eugene ditembak mati ketika sedang memakan muka Poppa dan Poppa kehilangan mukanya dan dilaporkan stabil di hospital.

Kopivosian Tadau Tagazo Do Kaamatan

Ungkapan bahasa Kadazandusun itu bermaksud `Selamat Menyambut Pesta Menuai’ – sambutan tradisi masyarakat Kadazandusun/Murut (KDM) yang biasanya diraikan di penghujung musim menuai padi.

Hakikatnya bahasa Kadazan dan bahasa Dusun merupakan bahasa yang sama tetapi dengan loghat yang berbeza. Namun, bahasa Kadazan mengalami kepupusan lebih pantas mungkin kerana mereka tinggal lebih hampir dengan bandar berbanding orang-orang Dusun yang masih tinggal dalam kelompok mereka agak jauh dari bandar.
 
Pesta Keamatan diwartakan sebagai cuti umum di Sabah pada tahun 1960 dan kemerdekaan Sabah melalui Malaysia mengekalkan cuti umum tersebut yang disambut setiap 30 dan 31 Mei sebagai ucapan syukur ke hadrat Ilahi kerana penghasilan tuaian padi yang membolehkan kehidupan mereka dilestarikan.
 
Secara mudah, ucapan Kotobian Tadau Kaamatan boleh diucap sebagai mengalu-alukan mereka yang menyambut perayaan ini namun ungkapan yang lebih lembut ialah, Kopivosian Tadau Kaamatan.
 
Selamat menyambut Pesta Menuai bagi warga Malaysia berketurunan Kadazan, Dusun dan Murut.

Rabu, Mei 23, 2012

Peluang Kerjaya di Himpunan Jutaan Belia 2012

Gerbang Kerjaya adalah program yang dianjurkan oleh Bahagian Pembangunan Kemahiran, Kementerian Belia dan Sukan dengan Kerjasama JobsMalaysia, Kementerian Sumber Manusia dan ia adalah salah satu program Hari Belia Negara – Himpunan Jutaan Belia 2012 yang akan diadakan di Putrajaya pada 23 hingga 27 Mei 2012.

Belia-belia lepasan SPM, Diploma dan Ijazah serta kelulusan lain yang diikhtiraf boleh berkunjung ke Gerbang Kerjaya bagi mendapatkan maklumat dan info serta khidmat nasihat yang berkaitan dengan kerjaya. Sebanyak 100 Booth pameran di mana melibatkan lebih 70 agensi / syarikat yang akan bersama-sama menyertai program ini.

Para pengunjung boleh mendapatkan segala info dan maklumat yang berkaitan seperti, bengkel motivasi kerjaya, panduan & khidmat nasihat kerjaya, kaedah menulis resume, kaedah temuduga & etika berpakaian dan sebagainya. Gerbang Kerjaya juga turut menawarkan temuduga secara terbuka kepada semua selain daripada permohonan secara kaedah online.

Bagi membantu para pengunjung yang hadir, JobsMalaysia turut menawarkan khidmat perunding kerjaya dan padanan kerjaya kepada bakal pekerja. Kepada semua rakyat Malaysia dan bakal pekerja, datanglah beramai-ramai ke Himpunan Jutaan Belia 2012 di Gerbang Kerjaya untuk mendapatkan info dan maklumat berkaitan pekerjaan dan peluang kerjaya yang bakal ditawarkan kepada anda. Datanglah beramai-ramai di Presint 3 Putrajaya!

Untuk Lebih Lanjut sila hubungi EN.NORAZMI MOKNI (019-9710776)
Seketeriat HBN 2012

Ini untuk mereka yang obses dunia artis.

Anwar Dan Pengkalan Tentera USA Di Lumut


Bekas pengasas Parti Keadilan Rakyat, Ng Lum Yong mendedahkan rahsia dan motif hubungan rapat NGO khususnya dari Amerika Syarikat dengan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Dalam tempoh lima tahun akan datang China akan bergelar kuasa besar di Asia Pasifik, begitu juga dengan India dan Indonesia.

"Walaupun tidak diberi peluang di China, namun Anwar Ibrahim sentiasa menyampaikan ceramah dan bertemu media di India dan Indonesia hanya untuk merosakkan hubungan baik Malaysia dengan kedua-dua negara tersebut," kata Ng Lum Yong.

Beliau yang pernah dinafikan hak bertanding jawatan ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) PKR hanya kerana mendedahkan komplot menjatuhkan Menteri Besar Selangor itu turut berkata mendedahkan melalui Anwar Ibrahim, AS mahu menguasai Selat Melaka dan mengadakan satu pengkalan tentera khusunya di Lumut, Perak.

Ng Lum Yong turut menambah tujuan diadakan pengkalan tentera tersebut sebagai langkah AS menghindarkan ketiga-tiga negara Asia ini menjadi kuasa besar utama di Asia Pasifik.

"Anwar telah banyak menerima pembiayaan dan sumber kewangan besar dari Amerika Syarikat melalui pertubuhan-pertubuhan NGO.

"Tujuan mereka adalah mahu menjadikan Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri untuk memudahkan pembinaan pengkalan tentera di sini," dakwa Ng Lum Yong.

KL Pos

Selasa, Mei 22, 2012

Lagi Keluhan Warga Kalimantan Ingin Menyertai Malaysia



Ketika pembangkang negara ini memburuk-burukkan kerajaan pusat di negeri-negeri Borneo, kepayahan hidup di sempadan Malaysia oleh masyarakat Indonesia Kalimantan Timur membuatkan mereka meluahkan rasa ingin menyertai persekutuan Malaysia tanpa ragu langsung.

Harga Semen (Simen) di Perbatasan Kaltim-Malaysia Tembus Rp 1 Juta/Sak
Rista Rama Dhany - detikfinance

Jakarta - Sungguh miris yang dialami oleh masyarakat perbatasan di Kalimantan Timur dengan Malaysia. Mereka harus membeli semen Rp 1 juta per sak (RM415 per beg)  dan tak nikmati BBM subsidi.

Nasar Husen about 10 hours ago
Ayo kita gabung sama malaysia aja

Mohsin Trimarjoko about 10 hours ago
ayo rakyat kalimantan kita bersatu mlawan ketidak adilan ini. Bumi borneo kaya akan sumber daya alam tpi cuma di keruk untuk pemrintah pusat dan kita tdk prnah menikmatinya. Mending gabung malaysia atau buat negara sendiri aja.

jelata about 11 hours ago
gimana mau mempertahankan kedaulatan negara kalo nasibnya gak pernah d perhatiin sama negara sendiri? kalau disuruh milih, mungkin saudara2 d perbatasan maunya jadi WN Malaysia smua. Saran buat pemerintah: kalau nggak sanggup ngurusin wilayah perbatasan, mending dikasih ke negara tetangga yang terbukti lebih sanggup melakukannya. pemerintah ini sudah banyak dosanya sama rakyat  

logaritmik about 11 hours ago

klo bisa pilih mngkin mreka lbh milih ikut malay ketimbang indo.. ( -)))-)))-)))-)))-)))___-)))-)))-)))-)))-))))

Tatang A Lawian about 11 hours ago
Buka mata lebar lebar wahai para pejabat dan anggota DPR, jangan salahkan mereka jika suatu saat mereka sendiri yg memindahkan patok perbatasan.  

Fajar Taufiqurrohman Ibn Yunus about 12 hours ago
Pemerintah jangan menyiksa masyarakat, jika memang tidak mau dan tidak mampu mengurusi rakyat, biarkan pemerintahan lain yang mengurusi. Kasihan rakyat, disuruh ngomong nasionalisme, tp gx mau diurusin hajatnya, merdeka saja, biarkan Malaysia yg urus jika Indonesia sdh tdk mampu, kasihan rakyat, jgn egois jd pemerintah.

Yuda Efdal about 12 hours ago
ayo gabung jadi negara bagian malaysia aja,,makmur dah,,

Isnin, Mei 21, 2012

Sultan Selangor Murka. 'Kerabat Raja' Buat Hal Di Indonesia

Belum reda kes seseorang kononnya kerabat Johor memukul seorang artis rap, kecoh di Indonesia dengan seorang lagi yang bernama Raja Mohamad Syazni mengaku sebagai cucu Sultan Selangor dan mengadakan hubungan dengan artis Indonesia bernama Syahrini. Si pengaku yang dipanggil Bubu di Indonesia menggemparkan persada seni negara tersebut apabila pada masa yang sama dikatakan terkantoi berhubungan dengan gadis lain.

Gelihati apabila mendapat tahu bahawa Sultan Selangor telah mempunyai cucu. Apatah lagi raja mudanya masih terlalu muda untuk memiliki seorang cucu yang boleh bercinta dengan artis Indonesia. Malah cucunya dari putri-putri hasil perkahwinan pertama baginda belum pun sedewasa itu.

Apa nak jadi la korang. Kalau puak-puak berfahaman kebangsaan berhempas pulas mempertahankan institusi raja, tolonglah bagi kerjasama dengan menjaga nama baik institusi raja. Apa lagi membuat onar dengan selamba di negara yang telah berjaya menghapuskan 124 kerajaan beraja dan membentuk sebuah negara republik.

Bubu Ngaku Keluarga Kerajaan, Sultan Selangor Marah
Adhie Ichsan - detikhot
Senin, 21/05/2012 08:25 WIB

Jakarta - Kekasih Syahrini, Bubu mengaku berasal dari keluarga Kerajaan Selangor di Malaysia dengan nama asli Raja Mohamad Syazni. Namun pengakuan Bubu tersebut justru membuat marah pemimpin Kerajaan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah Alhaj.

Berita hubungan percintaan antara Syahrini dengan Bubu, ternyata sampai juga ke kuping Sultan Sharafuddin. Ia mengaku tak memiliki cucu bernama Raja Mohamad Syazni.

"Kerajaan Selangor sangat marah dengan pernyataan Bubu yang mengaku dari keluarga Kerajaan Selangor," ucap sumber detikHot di Malaysia.

Saat menggelar jumpa pers di Royal Hotel, Bogor, Minggu (13/5/2012) malam, Bubu menekankan dirinya bukan pria asal Bogor seperti yang sering diberitakan di media.

"Saya keturunan raja, saya cucu Raja Selangor. Nama saya Raja, jadi tak semua orang di Malaysia bisa pakai nama itu," ujar Bubu kala itu.

Faktanya, lanjut sang sumber, Sultan Sharafuddin tidak memiliki cucu seumuran Bubu. Dari istrinya terdahulu, ia memiliki dua putri dan satu anak lelaki.

Selain itu, keluarga Kerajaan Selangor memakai nama 'Tengku', bukan 'Raja' seperti yang diakui Bubu. "Titel 'Raja' biasanya dipakai keluarga Kerajaan Perak," lanjut sang sumber.


Menurut laporan, gadis yang dikantoikan berskandalan dengan si Bubu ini kecewa kerana dikeji sebagai perempuan tidak baik :

"Sedih banget, kecewa juga dibilang perempuan nggak jelas. Kan banyak dikomen-komen kayak gitu," ungkapnya kepada detikHOT, Rabu (16/5/2012).


Virta mengaku foto tersebut diambil saat dirinya berada di Bali. Saat itu, secara tiba-tiba Bubu menggendong sehingga tangannya tak sadar merangkul leher Bubu.

"Itu tak sengaja, soalnya lagi becanda. Kejadiannya di Bali sekitar jam 3 malam," akunya.
Foto Bubu menggendong gadis lain ketika kecoh hubungannya dengan Syahrini tersebar luas di Indonesia.

Foto Bubu bersama Syahrini

Jumaat, Mei 18, 2012

Misteri Kekayaan Anwar Ibrahim Semakin Terkuak

Anwar dikatakan mempunyai kekayaan sejumlah RM4,000 juta. Sebahagian besarnya dibalun semasa menjadi Menteri Kewangan. Sedikit demi sedikit, si perut busuk ini ditelanjangkan.

Are These the Secret Details of Anwar Ibrahim’s Wealth? 

We have been following the saga of the "I" Files, which claims to be a documented retelling of the life and times of Datuk Seri Anwar Ibrahim. We were at first a bit sceptical of the entire proposition, but it has become a riveting read, and now our wait appears to be paying off.


In the latest installment, the author, 'Jonathan Smith,' tells the story of how Anwar created his financial empire. This is not merely a story of what we already know -- Anwar's 5-star lifestyle after leaving prison in 2004 -- but rather contains allegations and detail generally unknown in Malaysia.

The allegations in this are nothing short of explosive, though they begin slowly. Smith alleges that Anwar's original funding came from his wife's family and from the Saudis. It is with the Saudis, and Anwar's time as Finance Minister, that the story becomes gripping. Smith writes:

One name recurred again and again, one I'd not to that point seen connected to Anwar: Saleh Abdullah Kamel, one of the wealthiest men in Saudi Arabia.

Anwar was a direct recipient of a great deal of his largesse, and had been since his ABIM days. Saleh Kamel would become important again later in the I-Files, but at the time the extent of his fingerprint was already remarkable. Anwar's radical charities in other countries, his charities here – all of which of course paid him some sort of management fee – and his every project at home received some amount of Saleh Kamel's largesse.

All of this would be remarkable enough, but even then, those of us who did wetwork against the Soviets knew Al Baraka and Saleh Kamel from another source: He funded the mujahedeen in Afghanistan, or more accurately, the mujahedeen who truly believed in the Saudi vision. He funded the madrassas in Pakistan and the unreachable parts of Afghanistan that would birth the Taliban a mere handful of years later – even then, we were aware of some of the danger he posed.

Al Baraka would later be Osama bin Laden's and al Qaeda's first choice in banks, a fact that have never seemed to bother Anwar or Saleh Kamel – and certainly did not slow Anwar down from joining the board of Al Baraka on leaving prison. He even proudly boasts of it to this day.

In 1994, while Finance Minister, Anwar privatised Bank Islam (which Anwar himself had founded), selling 2.89 million shares to Joint Arab Malaysian Investment, which already controlled 5.27 million shares. JAMI's largest shareholders were Al Baraka and Saleh Kamel; Anwar's longtime associate Kamaruddin Mohd Nor, several Saudi-controlled companies, and a handful of Anwar front groups were the remaining major shareholders. JAMI saw hundreds of millions off of the deal through off-books transactions.

As Finance Minister, Anwar always made certain that Al Baraka and Saleh Kamel received their share – they, and a mysterious figure we would come to know as 'Mr Ten Per Cent.'

The relationship has always been symbiotic. Anwar has over the years taken "consulting fees" for "introducing" foreign firms to Al Baraka and other Saudi enterprises; for example, in the last decade, he took $25,000,000 from the Hong Kong firm Pearl Oriental to "solicit investments" from Al Baraka.

Bacaan lanjut : The Choice

Khamis, Mei 10, 2012

Tragedi pesawat baru Sukhoi rempuh gunung di Indonesia


Dunia gempar apabila syarikat pembuat pesawat tempur Sukhoi yang kita kenali, yang baru mengeluarkan versi penumpang Superjet 100 , hancur melanggar gunung pada ketinggian Genting Highlands di Bogor, Jakarta. Ia melanggar Gunung Salak, sebuah gunung berapi setinggi 2,200 meter yang kali terakhir meletus pada 1935, pada ketinggian 1800 meter dan dikhuatiri 45 penumpang yang terdiri dari wakil syarikat Sukhoi, wakil syarikat penerbangan, wakil media dan ahli politik, terbunuh.

Pesawat tersebut dengan siri promosi keluaran terbarunya dalam strategi pemasaran dan Indonesia merupakan destinasi keempat sebelum dijadualkan ke Laos dan Vietnam. Pesawat terbarunya itu memiliki kesemua kelengkapan penerbangan moden yang ada pada Boeing dan Airbus.

Ia melanggar gunung tersebut petang semalam Rabu 9.5.2012 selepas dikatakan terbang untuk kali kedua tanpa mengisi bahan bakar dan lebih awal dari jadual asal. Misteri sebenar kejadian ini tentunya mengapa jika benar berlaku rampasan, sudah tentu juruterbang akan menghubungi pusat kawalan kecemasan yang boleh dikesan oleh Australia Singapura dan Malaysia. Bukan misteri seperti di bawah.

Misteri Kabut Gunung Salak yang Menjadi Hantu Bagi Para Penerbang

Indra Subagja - detikNews

Kamis, 10/05/2012 17:19 WIB

Jakarta Untuk kesekian kalinya, pesawat udara mengalami kecelakaan di Gunung Salak. Cerita takhyul dan mistik pun mengemuka. Ada kabut misterius yang selalu 'menjebak' pesawat yang melintas. Percayakah Anda?

"Secara logika semua mengetahui, pegunungan itu berkabut. Apalagi Gunung Salak, ini khas, mulai jam 14.00 WIB itu, kabut sudah turun. Bogor itu kan daerah hujan," jelas Kepala Pentak Lanud Atang Sendjaja, Mayor Ali Lubis, saat dikonfirmasi detikcom, Kamis (10/5/2012) pukul 16.30 WIB.

Ali meminta agar urusan mistik tidak dikait-kaitkan. Dia menjelaskan, para penerbang di Lanud Atang Sendjaja pun sudah menyadari soal kabut itu. Karenanya, kalau sudah di bawah pukul 14.00 WIB, kawasan itu mesti dihindari.

"Jadi benar-benar harus diperhatikan cuaca, benar-benar dicek. Dan kalau cuaca buruk atau berkabut jangan sekali-kali mendekati wilayah itu," imbuhnya.

Kabut memang berbahaya. Ali menambahkan, penerbangan yang dilakukan melintas di pegunungan mesti benar-benar berhati-hati. Tidak perlu berbicara urusan mistik, semua didasarkan pada logika saja.

"Jadi kalau ada yang mengait-ngaitkan dengan mistik, saya no comment saja," tuturnya.

Seperti diketahui, pesawat Sukhoi Superjet 100 melakukan joy flight di atas Gunung Salak setelah pukul 14.00 WIB, Rabu (9/5/2012) kemarin. Pada jam itu, kemungkinan besar kawasan gunung Salak sudah berkabut. Pesawat dengan jumlah 45 orang di dalamnya akhirnya menabrak gunung dan meledak.


Sumber Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya UM Meragukan


Dengan hanya 2,282 pengundi mereka terjemahkan kononnya suara 12,000,000 pengundi di Malaysia.
Dengan perkembangan itu, pengundi atas pagar dilihat mengalami peningkatan kali ini berbanding PRU12 dan dijangkakan akan memainkan peranan penting dalam menentukan kemenangan sesebuah parti.
Kajian itu dikendalikan oleh Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya UM antara 31 Mac dan 15 April lalu melibatkan 2,282 pengundi dari Semenanjung. Kajian tidak dikendalikan melibatkan pengundi Sabah dan Sarawak.
"Kumpulan 30 peratus ini, pada pandangan kami, yang akan menentukan siapa dan parti mana yang akan memperoleh kemenangan dalam PRU13 kelak," kata Penyelidik Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya UM, Amer Saifude Ghazali ketika membentangkan hasil kajian pada Wacana Politik dan Persepsi Semasa Pengundi Menjelang PRU13, hari ini.
Menurut beliau, arah aliran sokongan 30 peratus pengundi atas pagar itu akan menentukan parti atau perikatan yang bakal menguasai PRU13.
"Kadar ini boleh memihak kepada BN atau PR, bergantung pada strategi yang parti-parti politik. Jika parti politik bijak menggunakan strategi, mereka boleh menawan sokongan 30 peratus pengundi ini," kata Amer Saifude.
Paras 30 peratus yang tidak pasti ini juga sama di peringkat negeri.
Misalnya, di peringkat Selangor, 34 peratus pengundi Melayu menyatakan bahawa BN menjadi keutamaan berbanding 33 peratus memilih PR dan 33 peratus lagi pula tidak pasti.
Di kalangan pengundi Cina, 16 peratus sokong BN berbanding 49 peratus memilih PR dan 20 peratus tidak pasti.
Seramai 20 peratus pengundi kalangan kaum India di Selangor memilih BN dan 60 peratus cenderung kepada PR dan 20 peratus lagi berada dalam kategori tidak pasti.
Di Perak, 36 peratus pengundi Melayu memilih BN sebagai parti pilihan mereka dan masing-masing 30 peratus condong ke arah PR dan 34 peratus tidak pasti.
Berbanding di Selangor, 67 peratus pengundi India di Perak memilih BN dan hanya lima peratus memihak kepada PR tetapi yang tidak pasti pula 28 peratus.
Di Kedah juga, senario itu tidak jauh berbeza tetapi bilangan pengundi yang tidak pasti lebih kecil iaitu 24 peratus di kalangan pengundi Melayu, Cina (12 peratus) dan India (25 peratus).
Di negeri itu juga, 33 peratus pengundi Melayu memilih BN manakala kalangan Cina dan India pula masing-masing 38 peratus dan 65 peratus. Seramai 43 peratus orang Melayu, 50 peratus Cina dan 10 peratus India memilih PR.
Bagaimanapun senario agak berbeza membabitkan Kelantan, yang dipimpin oleh Pas sejak 1990, kerana 44 peratus pengundi memilih PR berbanding 27 peratus melahirkan sokongan kepada BN. Seramai 29 peratus pengundi berada dalam kumpulan tidak pasti.
Menurut Amer, ia menunjukkan bahawa senario di Kelantan adalah agak berlainan.
Ketika ditanya mengenai signifikan bilangan pengundi tidak pasti dalam PRU13, Amer berkata, meskipun 30 peratus pengundi mengatakan tidak pasti, sebenarnya penemuan juga menunjukkan bahawa sebahagian besar sudah membuat keputusan.
"Cuma mereka tidak mahu memberitahu parti yang menjadi keutamaan mereka secara terbuka. Pendirian mereka, kami dapat kenal pasti menerusi jawapan kepada soalan-soalan lain berkaitan, ada yang menentang dasar kerajaan, misalnya," katanya lagi.
Berkenaan dengan keutamaan pilihan antara parti dan calon, 37 peratus pengundi berkata, mereka akan membuat pemilihan berdasarkan calon manakala 51 peratus lagi memilih dengan mempertimbangkan aspek parti. Seramai 12 peratus lagi tidak pasti.
Dari segi kaum, masing-masing 50 peratus pengundi Melayu, 54 peratus (Cina) dan 57 peratus (India) mengutamakan soal parti.

Media Russia Dakwa Tragedi Pesawat Penumpang Sukhoi Langgar Gunung di Jakarta Angkara Perampas


Russia’s Sukhoi SuperJet-100 goes off radars in Jakarta, hijacking not ruled out

Published: 09 May, 2012, 14:15
Edited: 10 May, 2012, 01:24
Photo Sergey Dolya / @dolyasergey
(31.0Mb)embed video

A Russian jet carrying 50 passengers has disappeared from the radars during a demonstration flight for potential buyers in the Indonesian capital. Hijacking and a high-altitude crash into a mountain have not been ruled out.Artikel ini dalam bahasa Inggeris. Rajin-rajinlah pakai google translate..
Due to low visibility and fog the helicopters had to stop the search and return to base. The rescue operation is now restricted to a ground search. The search will continue throughout the night. 
“Now we are mobilizing ground teams in coordination with the local police and military units to find the aircraft’s whereabouts,” the Indonesian Search and Rescue Agency chief, Vice Marshal Daryatmo told the Jakarta Post.
Rescuers have updated the plane's last-known coordinates and narrowed the search area. In the morning, five helicopters are expected to join the rescue operation. According to Russian diplomats, connection with the plane was lost as it passed over the western end of Java. The search mission is concentrating around Mount Salak, a 2,200-meter-high volcano about 50 km from the airport. 
Indonesia's Transport Ministry is still considering the plane as “missing,” as a crash has not been confirmed.
The latest reports suggest the mobile phones of several passengers might still be working. Blogger and traveler Sergey Dolya, who was on a previous flight on the same aircraft, tweeted that he has been trying to call his Russian friends for several hours. 
“Sometimes the calls go through, sometimes they get rejected. But no one picks up. Locals do not know how to locate [the phone’s position],” a recent tweet by Dolya says. Dolya has also tweeted that he sent a short message to each of the phones and is now waiting to receive delivery notifications.
Earlier, the director of Angkasa Aviation magazine said he was calling his two employees onboard the missing plane and nobody was answering, though a “call waiting tone" could be heard.
The plane went missing 20 minutes into its demonstration flight. The aircraft did not return to the airport at the scheduled time following takeoff.  By that time, the fuel should have been totally spent. 
Shortly before going off the radar, the crew of the aircraft had asked for permission to descend. It got permission to descend from an altitude of 10,000 feet to 6,000, after which radio contact was lost.
The Sukhoi SuperJet-100 is a modern regional jet with a passenger capacity of up to 100 people. It was designed by the Russian aerospace company Sukhoi in co-operation with Alenia Aeronautica. It is the first civil aircraft developed in post-soviet Russia. The aircraft conducted its maiden flight on May 19, 2008. In January 2011 the plane was certified by the Interstate Aviation Committee.  It was subsequently certified by the European Aviation Safety Agency in February 2012. The Sukhoi Superjet 100 flies at a Maximum Operating Speed of Mach 0.81and can reach an altitude of 40,000 feet. The operating range for the basic version is 3,048 km and 4,578 km for the long range version. Since its first commercial flight on April 2011, SuperJet has performed over 3300 flights. Currently there are eight jets operated by Armavia and Aeroflot.
There were 50 people onboard, including 8 Russians, two Italians, a French, an American, and 38 Indonesians – mostly representatives from major airline companies.
The aircraft was operated by a Russian crew: senior test-pilot Aleksandr Yablontsev and co-pilot Aleksandr Kochetkov.
RIA Novosti also released the names of six other Russian nationals. Aero navigator Oleg Shvetsov, flight engineer Aleksey Kirkin, leading test flight engineer Dennis Rakhmanov, test flight deputy head Nikolay Martyshenko, “Sukhoi” company Sales Director Evgeny Grebenshchikov, and contract manager Kristina Kurzhukova were all reportedly on board.
Indonesian authorities have called in a crisis group comprising local authorities and Russian embassy employees. Russian Prime Minister Dmitry Medvedev has ordered the Foreign Ministry, the Ministry of Industry and the airplane manufacturer to investigate the incident.

Sukhoi's Asian expo tour

The Russian aircraft arrived in Indonesia on May 9 – the fourth stop on its Asian demonstrative tour, which includes six countries in total. The plane had previously visited Myanmar, Pakistan and Kazakhstan. After Jakarta it was supposed to go to two more Asian countries – Laos and Vietnam.
The aircraft has already made one half-hour long demonstration flight in Jakarta. The first time it took to the skies, flight attendants from the Sky Aviation airliner, representatives from “VEB-Leasing” company, and others from a Russian insurance agency were on board.  
During its second flight, the aircraft took the potential buyers – representatives from Indonesia’s Batavia, Pelita, Air Aviastar, and Sriwijaya Air. 
Olga Kulikova, press-secretary for Russia’s “United Aircraft Corporation”, told RT the first flight went without a hitch and there were no signs of trouble the second time around.   
“Both flights were carried out from the same airport in Jakarta. Before the second flight, the plane underwent required maintenance and was technically in good order.”

Hardware failure, human error or hijacking?

Shortly before going off the radar, the crew of the aircraft had asked for permission to descend. They received permission to lower from an altitude of 10,000 feet to 6,000, after which radio contact was lost. There is a 6,200 foot-high mountain in the area where the plane went missing. Rescuers fear the plane may have crashed into it.
The plane's alleged trajectory is shown on a photo tweeted by blogger Sergey Dolya from the emergency operation center. The plane flew around the mountain, then sharply changed course as it began descending near a point marked with black arrows. 
Photo Sergey Dolya / @dolyasergey
Photo Sergey Dolya / @dolyasergey
That part of Jakarta has very rough terrain, former test pilot Magomed Tolboev, who used to fly there, told RT. “There is a mountain 6,158 feet high, it's very difficult,” he said. “The pilot must have seen the mountain because the plane is very modern. It is equipped with all the latest aviation equipment.”
Pilot Martin Medic agrees that properly-working ground proximity warning systems would have warned the plane’s crew in time enough to “avoid any kind of collision with terrain.”
However, Indonesian aviation authorities have not ruled out the possibility that the aircraft was hijacked. They say that in the case of a crash, an emergency beacon should have immediately gone off, which did not happen.
But Chris Yates, an aviation expert, rejects the hijacking scenario because in that case, some kind of “radar blip on the screen” would indicate where the aircraft might be.
Meanwhile, David Learmount, formerly of the aviation news website Flightglobal, believes that the fact that this particular flight was a demonstration for prospective customers could be a significant part of the equation. Quite a large number of flight accidents take place purely because the aircraft are being shown off right up to the edges of their potential, he told RT.
“It was a display flight, it was a demonstration flight,” Learmount said. “Sometimes the pilots or the crews deliberately take the aircraft right to their limits. And they do that sometimes when the aircraft is quite close to the ground. That is what a demonstration flight is often like. Sometimes they push the limits just too far. And that might have happened.”
Meanwhile, witnesses living near Salak Mountain say they heard and saw the missing aircraft flying over the Gunung Halimun Salak National Park, the park’s management told the Jakarta Post. So far the park authorities have failed to locate the plane.
Superjet-100 (RIA Novosti / Iliya Pitalev)
Superjet-100 (RIA Novosti / Iliya Pitalev)

Incident history 

Since the SuperJet-100 was accepted into service, there have been several minor incidents involving the aircraft. None of the incidents resulted in injury or death. 
  • On May 6, 2012, an SSJ-100 shortly veered off of a runway upon landing at the Airport in Kazan.
  • On March 16, 2012, a jet had to make a u-turn and return to Moscow during a flight to Astrakhan after the crew discovered the landing gear had not been fully retracted. 
  • On December 25, 2011, the flight of an SSJ-95 modification of a SuperJet from Minsk was cancelled due to a landing gear failure. The aircraft returned to Moscow without passengers.
Sukhoi SuperJet being inspected before its demo flight (Image from fotografersha.livejournal.com)
Sukhoi SuperJet being inspected before its demo flight (Image from fotografersha.livejournal.com)
Emergency operation center (Photo by Sergey Dolya / @dolyasergey)
Emergency operation center (Photo by Sergey Dolya / @dolyasergey)
Photo by Sergey Dolya / @dolyasergey
Photo by Sergey Dolya / @dolyasergey
Photo by Sergey Dolya / @dolyasergey
Photo by Sergey Dolya / @dolyasergey
Photo by Sergey Dolya / @dolyasergey
Photo by Sergey Dolya / @dolyasergey
Photo by Sergey Dolya / @dolyasergey
Photo by Sergey Dolya / @dolyasergey
 +25  (57 votes)

Rabu, Mei 09, 2012

Ugutan Bunuh Terhadap Pendedah Cubaan Murtad, Mana Unit Anal PAS?


Unit Amal PAS lebih rela membela pemimpin yang rosak moral dan terbabit dengan pertuduhan homoseksual serta para pemimpin yang memperjuangkan hak berjubur. Mereka tidak mempedulikan langsung perkara-perkara yang patut dititikberatkan seperti menjaga kebajikan dan keselamatanmereka yang diancam ugutan bunuh kerana mendedahkan cubaan memurtadkan mereka. Hal ini mereka serahkan kepada polis yang mereka panggil 'anjing' 'barua' dan 'babi'.

Jika 'anjing' 'barua' dan 'babi' yang menjaga keselamatan orang Islam yang diugut bunuh kerana mendedahkan cubaan memurtadkan mereka, Unit Amal PAS berada dipihak kafir dan kecenderungan mereka membela Anwar Ibrahim dan Ambiga, layaklah mereka digelar Unit Anal PAS.

Presiden Jalur Tiga (Jati), Datuk Dr Hasan Mohamed Ali mendakwa pasangan suami isteri murtad yang membuat pengakuan sebelum ini diugut selepas penayangan video mereka didedahkan. Hasan turut mendakwa, bukan sahaja pasangan itu diancam dan diugut malah ia disasarkan terhadap anak-anak mereka.

Hasan berkata, kedua-duanya juga terlibat dalam kemalangan beberapa hari selepas itu.

Bagaimanapun, katanya, beliau tidak dapat memastikan sama ada kemalangan itu ada kaitan dengan pendedahan video murtad yang ditayangkan kepada media atau pun tidak. Katanya, beliau percaya ia berkemungkinan bermotifkan pendedahan itu atau pun berlaku secara kebetulan.

"Mereka terlibat kemalangan apabila keretanya dilanggar lori beberapa hari selepas video itu ditayangkan. Teori mengatakan ia pelanggaran biasa tetapi ada mengatakan ia berkaitan pendedahan itu.

"Apapun ada orang datang jumpa dia. Ada panggilan ancam dia malah mengugut anak-anak dia," katanya pada sidang media di rumahnya, semalam. Katanya, pasangan itu telah membuat laporan polis berhubung insiden itu.

Ketika ditanya sama ada polis memberi perlindungan terhadap pasangan suami isteri itu, Hasan enggan mengulas lanjut. "Saya tidak boleh dedahkan perkara-perkara ini tetapi mereka selamat cuma kenderaan rosak.

"Hal-hal berkaitan polis saya tidak menjawab lebih daripada itu tetapi laporan polis ada dibuat," katanya.

Selasa, Mei 08, 2012

Penjenayah Indon Kini Dianggap Wira

Pihak Indon nampaknya serius membela kes penembakan penjenayah bangsa mereka di negara ini. Jelas sekali pembelaan atas pesalah jenayah pecah rumah yang menyerang polis adalah subur di sana. Indonesia kini bolehlah dianggap sebagai negara penjenayah sekaligus layak menerima anugerah negara pelahir penjenayah khusus untuk merompak dan memecah rumah di negeri orang.


Jika bakal ditangkap polis negara tersebut, penjenayah Indonesia diajar supaya menyerang pihak berkuasa dan andai ditembak mati, seluruh warga Indonesia beserta kerajaan negara pelahir jenayah ini akan bangun dan menyatakan hasrat untuk memerangi negara yang membunuh penjenayah keluaran mereka.

Blog ini konsisten menyebut, Malaysia tidak perlu lagi tenaga kerja Indonesia yang kini menjadi penjenayah di tanah orang kerana penjenayah ini dianggap pahlawan oleh Indon-indon di tanah asal mereka. Merompak di negara orang sepertinya wajar dan perlu disokong.


Paranormal Ki Kusumo Demo Kedubes Malaysia agar Tak Semena-mena pada TKI

Septiana Ledysia - detikNews
Selasa, 08/05/2012 11:08 WIB

Jakarta 
Paranormal Ki Kusumo bersama massa Komando Pejuang Merah Putih yang dipimpinnya mendemo Kedubes Malaysia. Mereka memprotes tindakan Malaysia, yang dinilai semena-mena pada tenaga kerja Indonesia (TKI).

Pantauan detikcom, Komando Perjuangan Merah Putih datang di Kedubes Malaysia, Jalan HR Rasuna Said, Kuningan, Jakarta, Selasa (8/5/2012), pukul 10.15 WIB. Massa yang berjumlah 70-an orang itu mengenakan kemeja loreng merah-putih-hitam.

Ada aksi teaterikal yang mereka suguhkan. Ada algojo, memegang senjata laras panjang dari styrofoam, dengan mengenakan tutup kepala dari plastik hitam, dia menembak seseorang di depannya yang bertelanjang dada, mengenakan celana pendek dan sarung. Kemudian, orang yang bercelana pendek dan sarung itu jatuh tergeletak, diinjak-injak kepala dan dadanya oleh sang algojo. Kemudian ada pula 4 orang berponco biru mengusung keranda mayat. 

Mereka juga membawa 3 spanduk berukuran 0,5 m x 3 meter yang bertuliskan, 'Kami menuntut pemerintah Malaysia bertanggung jawab atas penembakan dan penganiayaan warga Indonesia di Malaysia' dan beberapa poster yang mengecam Malaysia.

"Saya ingin masuk untuk ketemu Kedubes Malaysia, saya ingin melakukan sesuatu jika negeri ini tidak bertindak, saya akan ajukan perang!" teriak Ki Kusumo melalui pengeras suara.

Ada sekitar 70 personel Kepolisian yang menjaga gerbang Kedubes Malaysia. Lalu lintas ke arah Menteng tetap lancar kendati massa memakai separuh lajur jalur lambat.

Pemerintah Indonesia masih menyelidiki misteri kematian 3 TKI di NTB, setelah dugaan pencurian organ tidak terbukti. Tim investigasi Indonesia yang melibatkan Polri dan Kejagung sudah berangkat ke Malaysia pada Minggu, 6 Mei lalu.