Isnin, Februari 17, 2014

Mahathir selar angkat pembunuh perang sebagai pahlawan depan delegasi Indonesia

Dr. Mahathir Mohamad ketika berucap di pelancaran kedua Sekolah Keamanan Sedunia Mahathir ( Mahathir Global Peace School ) di hadapan bekas timbalan Presiden Indonesia, Jusuf Kalla dan Ketua Umum PP Muhammadiyah, Din Syamsudin, menyinggung soal mengangkat perajurit ketika peperangan sebagai pahlawan apakala perajurit tersebut membunuh ratusan orang lain pula.

Mahathir tegas mahukan dunia yang melabelkan peperangan sebagai satu jenayah.

Menurut bekas PM Malaysia keempat itu, adalah janggal dan tak logik apabila pembunuh ratusan nyawa ketika peperangan diangkat sebagai pahlawan.

Ucapan ini agak keras menilaikan hal ketersinggungan Singapura ke atas Indonesia baru-baru ini dalam penamaan dua tentera laut yang mengebom Singapura pada ketika konfrontasi Indonesia - Malaysia pada Mac 1965 silam sebagai nama kapal Angkatan Laut Indonesia, namun merupakan gambaran komitmen Indonesia dan Malaysia dalam melakukan kesepakatan berhubung perang adalah satu perlakuan jenayah.

Ini selaras dengan matlamat halatuju Malaysia sendiri yang bersifat tidak akan berperang dengan mana-mana pihak kecuali untuk mempertahankan tanah air di bumi sendiri.

"Terkadang, mereka membuat alasan untuk memunculkan perang. Tapi melalui kesamaan ekonomi, kompromi, dan diplomasi, maka kita akan merubah sistemnya," kata Jusuf Kalla.

FOTO : DETIK

Laporan dari Malaysia

Kampanyekan Perdamaian, Mahathir: Perang Tak Berbeda dengan Kriminalisme

Prins David Saut - detikNews


Kuala Lumpur - Mantan perdana menteri Malaysia Mahathir Mohamad menyebut perang sebagai salah satu tindakan kriminal. Menurutnya, seorang pembunuh adalah sama dengan seorang prajurit yang membunuh prajurit lawan.

"Ketika perang berlangsung, kau membunuh banyak orang. Lalu kau pulang ke negaramu mendapatkan banyak penghargaan dan disebut sebagai pahlawan," kata Mahathir.

Mahathir menyampaikan hal ini dalam acara Second Launching Mahathir Global Peace School di Kuala Lumpur, Malaysia, Senin (17/2/2014). Turut hadir dalam acara ini mantan wakil presiden RI Jusuf Kalla, Ketua Umum PP Muhamadiyah Din Syamsudin, dan Rektor Universitas Muhamadiyah Yogyakarta Bambang Cipto.

"Satu sisi pembunuh dihukum, sementara pembunuh ratusan nyawa dalam perang dianggap pahlawan. Ini janggal dan tidak logis," ujar Mahathir.

Kritik keras terhadap motif perang dan dampaknya dilontarkan Mahathir di hadapan puluhan akademisi dari beragam negara seperti Indonesia, Singapura, dan Afrika. Mahathir memimpikan sebuah dunia tanpa perang, dan kehidupan damai dalam keberagaman.

"Betapa bersyukurnya saya, kini Global Peace School telah menyebar ke Indonesia dan Malaysia. Tak lama lagi, seluruh dunia akan menilai perang sebagai tindakan kriminal," ujar Mahathir disambut tepuk tangan para tamu yang hadir.

Setelah itu, Jusuf Kalla berdiri menuju mimbar untuk menyampaikan pandangannya tentang upaya perdamaian dunia. Pria yang akrab disapa JK ini menilai perang muncul karena sejarah menunjukkan ada kesenjangan kekuatan ekonomi dan sumber daya yang dimiliki setiap negara.

"Terkadang, mereka membuat alasan untuk memunculkan perang. Tapi melalui kesamaan ekonomi, kompromi, dan diplomasi, maka kita akan merubah sistemnya," kata JK.

"" Politik UMNO kotor dan rasis " - Taib Mahmud " -Dayak People Educated

Berlegar di media sosial Facebook apa yang dikatakan sebagai kenyataan bakal mantan Ketua Menteri 33 tahun Sarawak, Taib Mahmud, berhubung penolakan UMNO di Sarawak dengan alasan UMNO parti kotor dan rasis.

Ia gambaran jelas tentang apa yang melekat  pada nama UMNO dari dalam BN sendiri dan puak mana yang melekat pada UMNO sehingga ia 'menjadi' rasis. 

Tidak hairanlah jika berlaku pepecahan dalaman UMNO berhubung krisis ini seperti contoh gerakan 'menjauhkan' Perkasa dari UMNO yang berlegar desas-desusnya. 

Apa yang tak sedap ialah kesahihan kenyataan ini diragui dan posting Page Facebook ini menyemarakkan idea pemisah di kalangan rakyat Sarawak melihat kepada gaya komentar yang ditinggalkan.




Satu tamparan hebat buat UMNO. Padan muka...Tapi dalam erti kata lain, PR boleh lah masuk Sarawak kalau mcm itu.
 — with Winnie Hannie Exezrienna.

Cuaca kering, 4 hektar hutan terbakar di Ampang

Musim kering di barat Semenanjung Malaysia membuatkan kebakaran hutan batu kapur di Gua Tempurung selama 3 hari bermula Jumaat lepas disusul pula dengan kejadian kebakaran 4 hektar hutan belukar di Ukay, Ampang.
Dikatakan kebakaran terjadi akibat mercun yang dimainkan berhampiran belukar tersebut. 
Menurut Ketua Bomba Penyelamat Ampang, Mohd Anuar Yacob, kebakaran yang terjadi jam 9 malam mengakibatkan kebakaran kawasan seluas 4 hektar.
Angin turut membantu kebakaran mereka dengan pantas.
Kebakaran hanya berjaya dikawal sepenuhnya jam 12:40 pagi.

GAMBAR : THE MALAYSIAN INSIDER

A big portion of the undergrowth at Sering Ukay, Ampang, Kuala Lumpur was on fire last night, believed to be caused by firecrakers being played in the area.
Ampang Fire and Rescue Department chief Mohd Anuar Yacob said the fire, which occurred about 9 pm, caused almost 4ha of the area to be covered by thick smoke and fire. However there were no injuries or fatalities reported.     
He said the fire station received an emergency call at 9.21 pm before four fire engines from the Ampang, Wangsa Maju, Pandan Indah and Hang Tuah fire stations rushed to the scene.
"With 33 personnel, including from the police and the Civil Defence Department, we were confronted with strong winds that caused the fire to spread quickly," he said when contacted.
The fire was put under control completely by 12.40 am, he said.
He said the actual cause of the fire was still under investigation. – Bernama, February 17, 

Chef di Paris larang gambar makanannya diambil untuk media sosial


Paris:  Jika anda cuba untuk mengambil gambar hidangan makan malam anda di restoran mewah Perancis selepas ini, jangan terkejut jika seorang chef menyerbu keluar dari dapur dengan marah.

Bosan dengan sikap sesetengah pengunjung yang merakamkan gambar melalui telefon pintar mereka untuk dimuatkan dalam rangkaian sosial, beberapa restoran pilihan Michelin Perancis ini cuba untuk menghalang apa yang disifatkan mereka sebagai ‘porno makanan’. 


Penulis blog makanan dan beberapa chef bagaimanapun mempertahankan gambar terbabit sebagai publisiti percuma tetapi bagi kebanyakan chef mereka menyifatkan perkongsian itu sebagai ‘melampau.’ 




Rehat untuk pelanggan

“Ada sesuatu tempat dan masa untuk semuanya,” kata Alexandre Gauthier, chef di La Grenouillere di bandar utara La Madelaine-sous-Montreuil.

“Kami cuba memberikan pelanggan kami rehat seketika dalam hidup mereka. Untuk itu, anda perlu menutup telefon bimbit anda,” katanya.

Sebaik mengenakan larangan mengambil gambar di restorannya secara rasmi, Gauthier meletakkan imej kamera dengan tanda palang pada menu beliau. 

“Orang ramai kini tidak mahu berenggang dengan telefon,” katanya. “Sebelum ini mereka mengambil gambar keluarga, nenek tetapi kini gambar makanan pula,” katanya.

“Ia tidak mengapa, tetapi kami adalah sebuah restoran yang tidak menggunakan lampu terang, jadi mereka terpaksa menggunakan ‘flash’. Setiap hidangan akan ‘menghentikan segala-galanya’ atau gambar diambil semula hingga tiga kali.

“Ia kemudian dihantar ke Twitter, komen dibuat dan dibalas tetapi akhirnya hidangan menjadi sejuk.”

Gilles Goujon, chef di L’Auberge du Vieux Puits yang dianugerahkan tiga bintang di bandar selatan Fontjoncouse berkata beliau semakin kecewa dengan kelemahan etika di kalangan jurugambar makanan amatur ini.

Katanya gambar makanan terbabit ‘menghilangkan kejutan’ sesetengah hidangan beliau dan ‘merampas sedikit harta intelektual’ beliau.

Itu belum termasuk gambar yang diambil daripada telefon yang ‘tidak terlalu pintar’ yang hasilnya jarang sekali baik.

“Ia tidak memberikan imej terbaik kerja kami. Malah menjengkelkan,” katanya.

“Sukar untuk melarang sebenarnya. Saya cuba mencari cara terbaik untuk mengatakannya melalui menu tetapi belum menemui formula terbaik untuk membuatkan orang ramai tidak marah,” kata Goujan. - BH

Bandung, 550 km dari Gunung Kelud juga dihujani debu gunung berapi


Letusan Gunung Kelud pada hari Khamis 13/2/14 jam 11.50 malam waktu Malaysia seperti dalam imej di bawah telah memuntahkan abu yang sangat banyak sepanjang malam selepas itu. Akibatnya debu bertebaran di dalam atmosfera Pulau Jawa dan memberi ancaman kepada kesihatan kepada mereka yang rawan. 

Abu tersebut di kesan sekitar 550 km dari Gunung Kelud iaitu di Jawa Barat iaitu di Bandung dan Sukabumi.

Gunung Kelud adalah gunung berapi kedua yang meletus di Indonesia dalam masa 2 minggu selepas Sinabung di Sumatera Utara pada 1/2/14 yang lalu. 

Untuk rekod, Kuala Lumpur terletak 370 km ke timur Gunung Sinabung.



Bandung - Hujan abu Gunung Kelud di Kota Bandung meluas. Kini hampir seluruh wilayah terkena. Bahkan turunnya abu bisa terlihat dengan cukup jelas. Warga di sejumlah titik di Kota Bandung melaporkan temuan abu di tempatnya.


Sejumlah titik tersebut di antaranya di sekitaran Ujungberung, Antapani, Bojongsoang, Jalan Lombok, Saparua, Jalan Diponegoro, dan Jalan Pasteur. Pantauan di lapangan, abu tipis turun perlahan. Abu makin terlihat di barang-barang berwarna gelap seperti jok motor.



Sebelumnya, abu tipis pagi ini baru dilaporkan sampai di kawasan Bandung Timur. Namun kini hujan abu sepertinya makin meluas.



"Di Ujung Berung makin tebal abunya. Baju yang dijemur banyak putih-putihnya. Di mobil juga banyak," tutur Djalihah (63), warga Girimekar Permai, Kecamatan Cilengkrang, Ujungberung.



Dilaporkan Neneng Anggraeni, warga Griya Bandung Indah (GBI) Bojongsoang, hujan abu turun di sekitar rumahnya. "Di jok motor terlihat jelas," katanya.



Meskipun abu yang turun di Kota Bandung dan sekitarnya tipis, namun warga perlu juga menjaga kesehatannya dengan membekali diri dengan masker. Karena abu vulkanik gunung bisa membuat mata pedih dan sesak pernafasan. - DETIKNEWS



UMNO Ketepikan Perkasa

Ibrahim Ali minta UMNO fikir: Sediakah ketepikan Perkasa?


The Star memberi interbiu dengan Presiden Perkasa, Dato Ibrahim Ali semalam. Ada sebahagian ahli UMNO memperkecilkan dan memperlecehkan sumbangan Perkasa membantu UMNO dalam kempen pilihanraya.

Padahal Perkasa dan bekas-bekas PKR dan Keadilan begitu aktif membantu UMNO berkempen membantu mengubah pemikiran rakyat Melayu dan Islam yang dirosakkan oleh PKR dan PAS. Disamping gerak kerja dan strategi kempen dan komunikasi UMNO banyak kelemahan.

Sikap ahli UMNO pula tidak bergerak jika tidak ada pelicin kepala Agong. Yang buat kerja selalunya slow dan tak tahu buat kerja. Mana yang sikap angkuh dan berlagak pula.

Ibrahim Ali menjawab kritikan tersebut: 
BACAAN LANJUT : THE UNSPINNERS