Rabu, November 18, 2009

Sejam Di Facebook PM

Sejam di facebook Datuk Seri Najib, saya telah automatik menjadi tukang jawab yang tidak dianggap. Tak mengapa, asalkan saya dapat menjelaskan secara "dari rakyat untuk rakyat". Berikut adalah komen-komen saya pada posting terkini di situ yang menempelak para pengkomen yang bagi saya "mencerminkan tahap pemikiran rakyat Malaysia" yang mengundi pembangkang di negara ini.


Despite of whining for more places in here and that, please be noticed that our country is facing a greater threat to the whole system..

THE IGNORANT OF THE PEOPLE IN THE ECONOMIC REENGINEERING EFFORT!

We must whoheartedly support the government in acheiving the 5% economic development or else we will just a spectator of the Indonesian rise.....

BUY MALAYSIAN MADE.. GENERATE OUR ECONOMY!
57 minutes ago · Delete · Report



Most unwanted people of the nation is the people that never have the Korean attitude.. they can go to streets to pull down the ruling govt... but they can also surrender their jewelleries to avoid the succumb of their economy ..

unfortunately we are having citizen that whining alot on petty issues..

i hope that malaysia wouldnt be lag behind in disasterous degree... to the extent of even a country that famous with the low transparency index will attain higher achievement in prosperity!
55 minutes ago · Delete · Report



Kalau isu JKN Sabah, maka tempelaklah Pengarah Kesihatan Sabah.. dengan membawa isu remeh tersebut ke depan pintu rumah kepala pentadbir.. seolah olah sekadar itulah cara rakyat malaysia berfikir.. agak memalukan.. tetapi masih boleh diperbaiki..

(bila masa plak aku jadi jurucakap datuk seri ni.. :).. memandai je.. ahaha )
50 minutes ago · Delete · Report



Verily.. we are in a crucial situation when we talk about having a quality citizen... they are having a thinking that can be a funny yet worrying .. they could even look for PM's fb to report on leaking pipe etc.. they humiliate their own leader with their discretion ability.. not a flabbergasted things when you look on how malaysian are sometimes act unwise in many areas..
44 minutes ago · Delete · Report



royalti minyak kelantan? rasanya zon carigali dalam EEZ.. kalau sebatang jalan terbina depan rumah kita.. jalan tu kan milik kita jugak kaa? wang ehsan pun x syukur ke? kalo tak syukur, pakai duit tu, buat beli player EPL tauk dlm team kelantan .. hantar balik dua ekoq 'jentera' Ipoh tu balik.. :)
25 minutes ago · Delete · Report



Inilah contoh rakyat yang tak reti cemaner nak jana ekonomi.. biar rakyat senang... negara mundur... move to somewhere else.. tanyalah apa yang kita dah bagi kat negara daripada apa yang negara dah bagi kat kita..

jenis dah senang nak senang lagi adalah weeds yang merosak the whole plantation
21 minutes ago · Delete · Report



Ketahuilah bahawa indonesia sedang bangkit ekonominya... negara tidak lagi 'mewah' untuk orang asing... makin ramai masuk halal keluar haram kat pintu2 negara.. NAGRA MEMERLUKAN RAKYAT YANG TAHU PERANAN MASING-MASING..

bukannya nyamuk yang sentiasa berdengung ditelinga...
18 minutes ago · Delete · Report



Banyaknya rakyat malaysia yang tak dapat gambaran betapa tenatnya ekonomi negara... dan betapa negara dalam keletihan setelah mengambil segala pendekatan untuk naik dari -6% pertumbuhan ke -1%..

jalan masih panjang... anak2 tak paham... yang dia tau.. dulu boleh beli susu dugrow.. awat la ni.. minum susu timbang..

the country is in dire straits in regain it momentum after a hectic run.. support our country... jangan pikir perut sendiri banyak sgt..... Read More

tapi kepimpinan SEMEMANGNYA melalui teladan.. should be noted la kan..
5 minutes ago · Delete · Report

Isnin, November 16, 2009

Rakyat Dituntut Bantu Memulihkan Ekonomi Negara

Tahukah kita bahawa kemandirian negara kita dalam usaha untuk bangun kembali dari krisis ekonomi 2008 bolehlah dikatakan cemerlang walaupun sehingga kini, pertumbuhan ekonomi negara masih lagi di paras negatif.

Ini berikutan pakej-pakej rangsangan yang diusahakan oleh kerajaan dalam memastikan pertumbuhan ekonomi yang tergendala, pantas dipulihkan semula, telah menampakkan hasil.

Namun, negara paling tidak terkesan dengan krisis ini di Asia Tenggara ialah Vietnam dan Indonesia yang terus mencatatkan pertumbuhan pada kadar 5.0% hingga 6.3% dalam tahun-tahun kebelakangan ini.

Hakikatnya, penguncupan ekonomi untuk dua tahun berturut-turut walaupun menunjukkan peningkatan dari -6% pada tahun lalu hingga -1% pada suku ketiga tahun ini, tetaplah menguncupkan keseluruhan kadar pertumbuhan KDNK.

Jika pada tahun 2008, ekonomi negara mencatat pertumbuhan -5%, ia menunjukkan bahawa KDNK negara pada tahun tersebut adalah 94% dari KDNK pada tahun 2007 manakala jika pada tahun 2009, KDNK negara dipulihkan kepada -1%, ia menunjukkan KDNK negara pada tahun 2009 adalah bersamaan dengan 99% dari KDNK negara pada tahun 2008.

Jika tahun 2008 negara telah mengalami proses nyahkaya sebanyak 6%, peningkatan dari -6% hingga -1% masih menunjukkan angka KDNK tahun 2009 adalah lebih kecil sedikit berbanding tahun 2008 dan ianya tetap mengecilkan KDNK pada graf yang menurun.

Jadi, segenap masyarakat haruslah menyokong agar usaha kerajaan untuk mengunjurkan pertumbuhan 5% pada tahun depan dapat direalisasikan dengan membantu negara melalui cara perbelanjaan yang mengutamakan pertumbuhan ekonomi domestik.

Kita tahu bahawa China bergantung kepada eksportnya tetapi China tidak terkesan oleh krisis ekonomi 2008 kebanyakannya adalah disokong oleh perdagangan domestiknya yang tinggi melalui 1.3 billion penduduknya. Begitu juga indonesia yang eksport negaranya hanya 17% dari KDNK negaranya.

Malaysia yang eksportnya mencapai 50% dari KDNK dan dengan penduduk hanya 27 juta, memerlukan kerjasama penuh dari rakyatnya untuk memastikan survival ekonominya dapat dilestarikan, malah diperkukuhkan melalui dagangan dalam negara.

Oleh itu, perkara yang paling mudah ialah, masyarakat dituntut untuk membeli barangan keluaran tempatan dan terus berbelanja di dalam negara melalui pelancongan domestik, pembelian produk tempatan dan memperkembangkan IKS untuk kegunaan domestik bagi memastikan rakyat Malaysia dapat berdiri sama tinggi duduk sama rendah dengan masyarakat ekonomi terutamanya di Indonesia.

Perlu diingatkan bahawa, masyarakat Malaysia hanya mengenali masyarakat Indonesia melalui pekerja asing tetapi tidak pernah mengenali masyarakat perdagangan Indonesia yang kini mendabik dada dengan kemakmuran mereka.

Ahad, November 15, 2009

Pemulihan Ekonomi Negara Dilembabkan Negeri-Negeri Pakatan Rakyat

Usaha untuk memastikan Malaysia kembali mengepalai pertumbuhan ekonomi di rantau ini mungkin menjadi sia-sia akibat liabiliti yang ditanggung negara buat masa ini yakni MEMIKUL biawak-biawak hidup yang tidak tahu menahu soal ekonomi, malah memburukkan lagi perkembangan ekonomi domestik.

Negeri-negeri Pakatan Rakyat dan sebuah negeri bekas Pakatan Rakyat yang sedang dipulihkan dari 'sakit' merupakan antara negeri yang GAGAL untuk dipastikan pertumbuhan ekonominya tidak jauh terlingkup kesan dari krisis ekonomi 2008 dan 2009 , hari ini memburukkan lagi usaha memulihkan pertumbuhan ekonomi Malaysia.

Selain campurtangan kerajaan pusat amat mereka dambakan, perkara lain yang mereka masih gagal dambakan adalah untuk memastikan keberkesanan pemerintahan mereka tidak akan mengganggu gugat usaha untuk memajukan kembali iklim ekonomi negara yang menerima tempias krisis 2008.

Pulau Pinang dan Selangor merupakan dua negei utama perindustrian di Malaysia dan pada saat ini, bisul dan kudis akibat krisis ekonomi adalah lebih parah di dua negeri ini dan rawatan segera amat diperlukan bagi mengubati negara yang sedang 'sakit'.

Pada masa yang sama, Pulaua Pinang masih meminta-minta penambahan prasarana jambatan tambahan dan monorel manakala di Selangor, kebodohan ahli politik mereka menjerit-jerit soal gaji ADUN yang kononnya tidak mencukupi.

Sedangkan permintaan hasil industri untuk dieksport dari negeri itu keluar negara telah lama jatuh merudum dan mencacatkan pertumbuhan ekonomi negara.

Kesan dari pemulihan semula ekonomi negara banyak bergantung kepada kepintaran dan kepakaran pentadbir negeri ini dalam mengendali isu-isu ini.

Malangnya, rakyat yang berfikiran sempit dan berjiwa dendam gemar memperjudikan kemakmuran negara dengan membuat pilihan merapu untuk menaikkan kerajaan alternatif yang akhirnya tidak mampu bebuat apa-apa apabila berlaku krisis ekonomi seperti hari ini.

Jelas sekali, apabila kita puratakan KDNK negeri-negeri di Malaysia dengan empat diantaranya merupakan negeri sakit yang dahulunya dua dari empat negeri itu merupakan negeri perindustrian paling pesat, kita dapat mengagak bahawa pemulihan ekonomi Malaysia agak sulit untuk berlaku dengan berkesan.

Jadi, rakyat di negeri-negeri ini pada hakikatnya telah melakukan DOUBLE MISTAKE apabila telah memilih kerajaan negeri yang; pertama; kononnya bersih, telus dan cekap padahal tidak; dan kedua; kerajaan negeri yang melibang libu dan tidak faham apa yang patut dibuat dan apa yang patut disumbangkan kepada negara keseluruhannya apabila usaha memulihkan ekonomi perlu dibuat dengan drastik.

Akhirnya negara menjadi mundur apabila dua negeri termaju diperintah oleh kumpulan-kumpulan yang bodoh, yang akan melembabkan pemulihan ekonomi negara.

Awasi Gelombang Ketiga H1N1 !!

Orang ramai seharusnya mengetahui bahawa GELOMBANG KETIGA penularan wabak H1N1 pada hakikatnya sedang menanti masa untuk melanda dunia.

Gelombang kedua H1N1 yang berpunca dari musim sejuk di Hemisfera Selatan beransur pulih dan padan masa ini, Hemisfera Utara sedang menanti masa untuk memasuki musim sejuk.

Kesan musim sejuk di Hemisfera Utara ke atas negara ini saban tahun membawa musim yang agak dingin kerana tiupan angin Timur Laut dari China akan membawa angin dingin bersama hujan monsun. Pada ketika ini, ramai yang akan mula terdedah kepada penyakit alahan respiratori seperti batuk dan selsema.

Dalam ketika begini, wajarlah masyarakat sendiri mempunyai kesedaran yang mencukupi natijah dari pengalaman mengharungi musim pandemik H1N1 gelombang kedua yang telahpun reda beberapa bulan lalu.

H1N1 hanya menyerang golongan yang mempunyai tahap antibodi yang rendah dan kurang melakukan aktiviti fizikal juga kurang menjaga kebersihan diri. Maka, wajarlah bagi masyarakat untuk lebih mengambil langkah berjaga-jaga dalam memastikan gelombang ketiga H1N1 berjaya dilalui dengan daya upaya yang disumbang oleh kesedaran kebersihan yang tinggi.

Hanya dengan memakai penutup hidung dan mulut serta kerap mencuci tangan dengan air dan sanitizer, kebarangkalian untuk terjangkit H1N1 menjadi rendah.

Semoga Allah melindungi masyarakat kita dari wabak penyakit H1N1 yang lebih serius.

Ahad, November 08, 2009

Sekolah Rendah Yang Paling Wajar Disealirankan

Sekolah satu aliran tidak sewajarnya untuk sekolah menengah. Ini kerana pada peringkat sekolah rendahlah segala bentuk pupukan jatidiri patut dimulakan.

Memaksa anak-anak yang keluar dari 'pengasingan bangsa' untuk menongkah dunia persekolahan peringkat menengah hanya melahirkan sebuah lagi generasi yang rumit dan payah difahami. Ini kerana golongan bukan melayu pasti akan segera memastikan anak-anak mereka bersekolah rendah aliran vernakular dan pada peringkat ini, tiada percampuran kaum akan berlaku.

Ini pasti akan mengakibatkan masalah yang besar pada peringkat awal integrasi yang akan bermula saat mereka telah kenal banyak perkara mengenai 'kenakalan' hingga 'jenayah' dan jenayah kebencian pasti akan menjadi-jadi.

Akibat dari perkara ini, sudah tentulah ianya akan menjadi kudis yang kita masih belum mampu mentafsirkan kesannya.

Untungnya untuk memastikan sekolah satu aliran bermula di sekolah rendah ialah mereka akan diajar selama 7 tahun secara wajib dalam bahasa kebangsaan di samping kelas-kelas asas vernakular yang patut diwujudkan.

Percampuran selama 7 tahun ini akan menghasilkan generasi yang amat ideal untuk menongkah masa depan.

Selepas tamat pengajian wajib satu aliran ini, barulah sesuai bagi mereka untuk memilih sekolah aliran vernakular dan bibit-bibit kebangsaan telah tersemai dan melekat dalam jiwa masing-masing.

Maka dengan ini, sudah tentu pilihan aliran vernakular ini akan diisi dengan taburan kaum yang sekata kerana ibu bapa dapat melihat kecenderungan anak mereka untuk memilih sekolah aliran vernakular yang masih lagi tertakluk kepada sukatan yang sesuai.

Jadi, rasionalkah untuk sekolah satu aliran dimulakan pada peringkat menengah? Persoalan ini merupakan sesuatu yang perlu diambil serius.

Selasa, Oktober 13, 2009

Awasi Unsur Subversif Menghasut Sabah Sarawak

Sentimen separatis telah biasa dimainkan oleh provokator Indonesia ke atas Malaysia di Topix Malaysia Forum. Walaupun isu tersebut jelas tempang melihat situasi Aceh dan Papua, kenakalan remaja kedua-dua negara membogelkan satu persatu persoalan yang perlu dirungkai.

Adakah integriti Semenanjung, Sabah dan Sarawak sebenarnya sentiasa diancam oleh anasir luar?

Umum banyak mengetahui kaitan seorang pemimpin pembangkang di negara ini yang rapat dengan pemimpin Indonesia yang dikira 'dari kem yang sama' di MATA dunia.

Tetapi kecelaruan forumer Indonesia dalam mentafsir politik Malaysia sangat jelas dan dikirakan, pihak yang lebih intelek di Indonesia mengelak untuk berdebat berhubung isu ini.

Namun, disebalik caci maki yang dipercayai bersifat 'seronok-seronok', perkara ini perlu dipandang berat agar sebarang unsur subversif dapat dikesan dan diambil tindakan yang bersesuaian.

Ini sesuai dengan kecemerlangan pasukan keselamatan yang menjaga ketenteraman negara ini yang terbentang sejauh SATU JAM SETENGAH dari keseluruhan 24 JAM lilitan bumi.

Pada perbalahan online sedemikian, tidak diketahui apakah hasilnya kelak atas hubungan di masa depan apabila generasi ini mula menjadi pemerintah.

Adakah nasionalisma dituntut mengatasi agama? Lebih memburukkan keadaan, forumer Indonesia yang paling bebas memprovokasi dengan kata-kata yang keji adalah terdiri dari kalangan penduduk Indonesia bukan Islam.

Apa yang sangat dibanggakan adalah betapa kuatnya naluri 1Malaysia melihatkan pejuang pembela negara dengan ISP tercatat dari Sabah dan Sarawak keras memberi tentangan yang intelek.

Di sebelah lain, tiada didapati pengguna ISP Aceh membela Indonesia dalam thread-thread berkaitan perjuangan kemerdekaan Aceh.

Ini bukanlah laporan adu domba. Ini laporan bahawa pihak 'anak-anak nakal' Indonesia perlu diberi pengajaran melalui teknologi.

Malaysia memang ketinggalan dalam memanfaatkan teknologi bagi menghurai sejarah dalam bentuk dokumentari kelas antarabangsa yang mampu memberi pengaruh besar dalam pendidikan sejagat.

Akibatnya kenakalan anak-anak baru 'gede' ini yang bermain api dengan penuh seronok adalah dipandang ringan walau hakikat mesejnya itu berat.

Jumaat, Oktober 02, 2009

Gempa Bumi Akan Lebih Kerap Di Masa Depan?

Kedudukan penempatan manusia di sepanjang pantai barat Sumatera pada masa depan adalah sesuatu yang mustahil untuk dizahirkan dengan teknologi yang ada hari ini.

Ini kerana, pada masa depan, pemanasan suhu global akan menambah beban kapasiti lantai laut untuk menerima tekanan berlebihan hasil dari isipadu yang meningkat akibat kecairan ais.

Ini akan membuatkan tekanan mendatar bertambah dan membuatkan rabung-rabung tengah lautan yang bersifat mengembangkan plat-plat bumi menjalankan aktivitinya dengan lebih kerap.

Akibat dari ini, kekerapan pembetulan plat tektonik pada pinggir subduction zone berlaku dengan cepat. Pada subduction zone ini, hanya Padang yang masih berdiri sebagai sebuah kota dan lebih merunsingkan, kota di ambang bahaya.

Walaupun impak terperosok (subducted) akibat pengembangan lantai luatan ini meliputi semua jurang-jurang lautan, Padang merupakan petempatan bertamadun paling dekat untuk hentaman sisi menunjukkan kuasanya. Padang hakikatnya berdiri di atas zon penyerap beban Lautan Hindi yang gigantik.


Bukan sahaja pembetulan tektonik gelincir sahaja yang menjadi igauan buruk Sumatera. Zon sesaran ditengah-tengah Sumatera itu belum lagi memperbetulkan kedudukannya sehingga hari ini. Lihat gambar di bawah. Anak panah biru menunjukkan kawasan pembentukan muka bumi bertebing tinggi dan anak panah hijau menunjukkan arah ricihan. Tanpa gempa bumi ricihan tersebut, zon ini masih menyimpan tenaga yang belum dilepaskan.


Sesaran inilah yang membentuk ngarai-ngarai dan tebing-tebing tinggi di Banjaran Barisan.

Hakikatnya, Malaysia perlu juga mengambil langkah peka terhadap ancaman gempa bumi berpusat di Semenanjung. Sehingga kini, belum ada kepastian bahawa di dasar semenanjung, tiada pembetulan mampatan atau ricihan yang menggegarkan pemukaan akan berlaku.

Mungkin, kitaran tenaga terpendam di Semenanjung menjangkau ratusan tahun tetapi, umum mengetahui, tiada rekod mengenai gempa bumi di Malaysia sebaik sahaja rekod-rekod alam sekitar diwujudkan, hingga ke hari ini.

Apa mungkin memang wujud satu tenaga terpendam ratusan tahun sedang menanti titik kegagalan untuk bertahan lalu terganjak. Mungkin di Bukit Tinggi yang kerap digegarkan gempa di bawah 3 pada skala Richter.



Fakta ini menjadi sebab yang jelas bahawa standard pembinaan perlu di perbaharui di Malaysia.

Adakah kita sedar bahawa Padang baru sahaja mengalami pembetulan tektonik dengan gempa sekuat 6.5 pada skala Richter beberapa ketika yang lalu.

Ini menunjukkan trend tidak sihat apabila gempabumi menjadi kerap dan pemampatan akan berlaku dengan aktif. Mungkin saat itu, Semenanjung Malaysia akan turut memasuki zon gempa Lingkaran Api Pasifik.

Seharusnya satu kajian yang jitu perlulah dibangunkan oleh cerdik pandai di rantau ini bagi membolehkan manusia berevolusi dengan alam dan tidak hanya berantakan hanya kerana isu-isu yang remeh.

Khamis, September 24, 2009

Provokasi Dari Negara Jiran Memaksa Kita Bersatu

Gesaan perpaduan untuk rakyat Malaysia secara keseluruhannya amat penting buat masa ini setelah melihat sentimen luar sempadan yang mula memperdebatkan tentang cacamarba demografi kaum di Malaysia. Lebih buruk sekali ialah apabila ianya diperdebatkan oleh golongan yang jahil tentang Malaysia.

Di forum-forum Indonesia, kehangatan 'gaduh mulut' yang buat kesekian kalinya disebabkan oleh tarian Pendet keluaran Singapura telah membawa kepada perdebatan berhubung komposisi kaum di Malaysia di mana, kononnya berlaku ketidakadilan sosial dalam sistem di Malaysia ke atas orang Cina dan India.

Selain itu juga, terdapat forumer-forumer Indonesia yang pantas memprovokasi integriti antara Semenanjung, Sabah dan Sarawak dengan tuduhan mengenai tuntutan kemerdekaan Sabah dan Sarawak dari malaysia dan ini memanggil puak haluan kiri di sana untuk memberanikan diri menyuarakan pandangan.

Memang difahami bahawa di Sabah dan Sarawak, terdapat pihak-pihak tertentu yang mempunyai rasa tidakpuashati tentang 'pembolotan' hasil bumi Sarawak yang sebenarnya mereka sendiri pun tidak tahu bagaimanakah kira-kira yang digunakan oleh pihak perbendaharaan berhubung royalti kepada negeri-negeri yang membentuk Persekutuan Malaysia.

Namun, kewujudan forum-forum sedemikian telah memberi ruang kepada mereka untuk mendalami ketidaktahuan berbanding mencari ilmu agar setaip mereka tahu bahawa apa yang disediakan Malaysia untuk Sabah, Sarawak, malah semua negeri di Malaysia sebagai tahap paling adil yang boleh dicapai berdasarkan konsep menang-menang dan kesemakmuran bersama.

Seharusnya, golongan intelek Malaysia tidak harus berasa takut akan sikap puak-puak ultra-Indonesia yang hanya mengulangi makian dan carutan tanpa memberi ruang kepada perbincangan. Makluman berhubung fakta yang memperkukuhkan kedudukan Malaysia perlu disampaikan dengan jelas dan tajam agar akhirnya golongan ultra-Indonesia ini bersetuju untuk mengadakan rundingan dengan cara berilmu.

Satu hakikat yang tidak dapat dinafikan di kalangan forumer Indonesia ialah penguasaan puak Cina dan Kristian dalam dunia internet Indonesia. Tidak sedikit forumer ultra-Indonesia yang kembali memikirkan tentang perdamaian dan perbincangan setelah menyedari mereka di adu domba oleh provokator bukan Islam yang tidak diketahui asalnya.

Justeru, golongan inilah yang perlu dicari oleh forumer Malaysia agar satu jalinan strategik dapat dilaksanakan antara dua pihak dan ianya menjadi 'kerajaan belia' untuk kedua-dua negara yang hakikatnya mendambakan sebuah negara yang dipimpin oleh golongan muda.

Sebuah ungkapan forumer Indonesia yang agak menyentuh perasaan penulis dapat dipetik dengan antara lain berbunyi " Cukuplah dengan maki-maki yang berlaku antara Malaysia dan Indonesia di sini. Ianya gara-gara pengadu domba kafir yang mahu memecahbelahkan Nusantara. Kita beruntung kerana beragama Islam dan setiap orang Islam adalah bersaudara.

Silalah melawat Forum Topix ini.

Isnin, September 14, 2009

Indonesia Digegar Saka Bung Karno?

Tengku Abdul Rahman mungkin tidak digemari di Indonesia kerana sebab beliaulah, Sukarno menjadi begitu marah akan Malaysia. Ini jelas kerana Tengku merupakan pemimpin Malaysia yang bertanggungjawab memandang sepi seruan Indonesia Raya yang ditaja Sukarno lalu meminta bantuan Inggeris memerangi Komunis yang merampas pemerintahan Malaya dari Jepun.

Di Indonesia, pemergian Jepun dalah kekalahan mereka memberi peluang Sukarno berunding dengan jeneral Jepun terakhir di Indonesia bagi 'merampas' keluasan tanah Belanda.

Tetapi sentimen di Indonesia menganggap bahawa Majapahit melalui Perdana Menterinya telah berkembang ke seluruh Nusantara pada abad ke 14. Perdana Menteri yang masyhur itu tentulah Gajah Mada. Gajah Mada menggunakan 'nusa antara' yang disebut 'Nusantara' bagi negeri-negeri jalinan diplomatiknya di luar empayar Jawa yakni Kerajaan Majapahit hinggalah perkataan tersebut kekal menjadi Nusantara.

Jika ada rakyat Nusantara mahu kegemilangan Gajah Mada menjadi kunci kegemilangan Indonesia, negara tersebut secara teknikalnya perlu dinamakan Majapahit. Tetapi itu pasti menjadi tentangan bagi wilayah kejauhan dalam Indonesia itu sendiri.

Jika ini disensasikan oleh media tidak bertanggungjawab, sudah tentulah perkataan Nusantara menjadi bahan klaim lagi.

Berbalik kepada Tengku Abdul Rahman, beliau memanggil British kembali adalah kerana kelengkapan senjata pihak komunis adalah hebat kerana ianya biayaan British kepada gerakan Malayan People Anti Japanese yang 90% dianggotai oleh pendatang China yang menjadi mangsa pembunuhan Jepun.

Semasa Jepun berangkat keluar, MPAJ telah bertukar fungsi dengan pengaruh Komunis meresapi keseluruhannya dan pembalasan dendam dibuat ke atas orang Melayu Islam yang sebelum itu bekerjasama dengan Jepun dalam urusan pentadbiran dan percukaian. Ramai imam, penghulu, ketua kampung dang pegawai kerajaan berbangsa Melayu dibunuh dengan kejam.

Sukarno tidak dapat mencampuri urusan ini kerana 'Indonesia' ciptaannya itu sendiri sedang bermati-matian menentang Belanda yang cuba masuk kembali setelah Jepun menyerah kalah. Maka untuk apa Tengku perlu dipersalahkan apabila Sukarno sendiri terlalu mementingkan diri.

Akibatnya, ramai tokoh haluan kiri Malaya yang menyokong idea Sukarno terpaksa merempat di Sumatera dan terpadam cita-cita mereka.

Hakikat yang tidak diketahui oleh rakyat Indonesia adalah pada tahun-tahun konfrontasi 60an, pihak Amerika dan Britain yang merupakan 'tok guru' Tengku telah menyarankan agar satu konspirasi dibuat dengan mereka mengebom kapal di Selat Melaka dan menuduhnya sebagai perbuatan Indonesia. Tujuan utama ialah untuk mereka dapat masuk mencampuri ketegangan di Nusantara dan menyerang dan merampas Indonesia. Tengku menjawab :"TIDAK, MEREKA SEBANGSA DAN SEAGAMA DENGAN SAYA. SAYA TIDAK BENARKAN ITU TERJADI"

Dipetik dari : Nusantara

Sabtu, September 12, 2009

Ketegangan Di Dalangi Pengikut Gus Dur?

Siapa sangka, andainya pertikaian segelintir rakyat Indonesia ke atas negara Malaysia yang mengganggu Nusantara itu didalangi oleh "cawangan" Anwar Ibrahim di Indonesia, yakni pemimpin NU, Gus Dur.

Gus Dur banyak diberitakan di Malaysia sebagai penjunjung Islam liberal yang turut diperjuangkan Anwar Ibrahim.

Pengikut Nahdlatul Ulama pula bukanlah sedikit. Jika pemimpinnya mampu menarik picu, nescaya para pengikut mereka akan melakukan 'tembakan' dengan taksub.

Saling kait antara Anwar Ibrahim dan Gus Dur banyak telah tergambar di blog-blog di Malaysia sebelum ini dan terdapat bukti-bukti Gus Dur menerima anugerah kehormat tajaan gerakan Yahudi.

Sama ada mereka adalah para Iluminati atau apa jua yang berkait dengannya, Kebarangkalian bahawa kekacauan seperti "sweep Malaysia" yang dilakukan tentunya di dalang oleh pihak tertentu yang mahu memperolehi kepentingan politik walaupun terpaksa melangkaui sempadan antarabangsa.

Ada juga diceritakan tentang Gus Dur kononnya buta sebelah matanya kerana bersujud mensyukuri bumi Israel. Tidak kurang pula cerita tentang dakwaan pemimpin wanita bawahan Gus Dur membuat ucapan di luar negara dengan menyebut homoseks dibenarkan Islam.

Jika pihak perisik dapat merungkai persoalan ini maka mudahlah sentimen masyarakat "pak turut" dipulihkan dan di arah ke perkara lain yang lebih penting.

Sebarang taktik mengaut keuntungan politik dengan memperjudikan kestabilan rantau Nusantara sepatutnya dikutuk dan seharusnya masyarakat umum tidak mudah emosi dengan sogokan propaganda.

- Dipetik dari Bangsa Nusantara

Ahad, Ogos 30, 2009

Pelan pembangunan terancang di Tambun

Mingguan Malaysia, Ahad, 30 Ogos 2009

Pelan pembangunan terancang di Tambun

IPOH 29 Ogos - Kawasan Tambun yang sedang pesat membangun dengan kewujudan Bandar Sunway Ipoh, bakal mempunyai pelan pembangunan mulai tahun depan.

Ahli Parlimen Tambun, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah berkata, pembangunan tidak boleh dibuat secara ad-hoc tetapi memerlukan satu pelan pembangunan yang teratur supaya ia memberi manfaat kepada rakyat.

''Kita mesti ada pelan induk di mana kita mahu pembangunan dijalankan. Kita mesti tahu di mana kedudukan sekolah, jalan dan bandar supaya memberi manfaat kepada rakyat selain pembangunan di sektor pertanian.

''Kita sedang merangka pelan pembangunan ini dan berharap ia dapat siap menjelang hujung tahun ini untuk diserahkan kepada Kerajaan Pusat," katanya merangkap Menteri Kewangan Kedua kepada pemberita selepas merasmikan pembukaan jalan susur Lebuh Raya Utara Selatan ke Tambun di sini hari ini.

Pembukaan jalan tersebut dijangka dapat menarik kedatangan lebih 10 juta pelancong ke Sunway City Ipoh setiap tahun sekali gus merancakkan aktiviti ekonomi di kawasan Tambun.

Syarikat Sunway City (Ipoh) Sdn. Bhd. turut menyumbangkan RM1.5 juta bagi kos pembinaan laluan tersebut yang menelan belanja RM15 juta.

Ahmad Husni berkata, pembangunan bidang pertanian terutamanya tanaman limau tambun turut dimuatkan dalam pelan pembangunan Tambun.

''Walaupun Ipoh sebuah bandar raya, kita mempunyai petani di Tambun dan kita mahu menukarkannya kepada pertanian moden pada masa akan datang," katanya.

Menurut beliau, Tambun menerima peruntukan sebanyak RM360 juta bagi membina infrastruktur daripada Kerajaan Pusat dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9).

Jumaat, Ogos 28, 2009

Pembumiputraan Berperingkat Diperlukan?

Satu Malaysia mungkin menakutkan Cina dan India jika terselit 'Satu Bahasa'. Adakah ini benar? Apakah pejuang bahasa kebangsaan akan berakhir di dalam penjara kerana mahukan bahasa kebangsaan didaulatkan sepenuhnya?

Apakah peguam-peguam putarbelit dalam kem pembangkang akan menggunakan isu tersebut untuk dimanipulasikan undang-undang ke atasnya lalu membuatkan pejuang bahasa kebangsaan dipanggil untuk penghakiman?

Perkara ini mungkin diramal berlaku di Malaysia sekiranya khalayak tidak mengambil peduli tentang PENTINGNYA dasar-dasar bahasa kebangsaan dijadikan tiang penyatuan bangsa Malaysia.

Jika Jawa, Minang, Kelantan, Kedah, Bugis, Banjar, Aceh, tidak menjadikan bahasa Melayu Johor-Riau ( wilayah tengah Nusantara ), tiada komunikasi berkesan berlaku antara mereka seperti di awal zaman hijrah Nusantara sekitar 1600 hingga 1700 Masehi.

Oleh kerana mereka bersetuju berkomunikasi dalam bahasa Melayu Johor-Riau, hari ini mereka menjadi BUMIPUTRA di dalam Malaysia.

Tetapi, penggunaan bahasa VERNAKULAR secara meluas dan dipersuburkan sangat menggugat masa depan bangsa BUMIPUTRA di Malaysia. Bila soal bumiputra disebut, ia mendorong sebuah pertanyaan untuk terpampang ke muka BUKAN BUMIPUTRA. Mengapa mereka enggan dibumiputrakan mengikut Perlembagaan?

Ini termasuk meyakini, mempertahankan dan menyertai tentera untuk menunjukkan negara ini sebagai sebuah KERAJAAN MALAYSIA yang memerlukan mereka! Pastinya mereka dengan BERANG menunjukkan keengganan. Jadi mengapa perlu dipersoalkan dasar-dasar BUMIPUTRA?

Pembumiptraan bangsa-bangsa di Malaysia BUKAN MUSTAHIL. Pindaan boleh dibuat untuk membentuk syarat-syarat yang digubal yang menjelaskan keperluan proses pembumiputraan berperingkat.

Contoh paling mudah ialah dengan mengadakan temuduga awam untuk memiliki KAD PENGENALAN pada usia 12. Ini bermakna, tiada pendidikan vernakular dibenarkan untuk rakyat berusia bawah 12 tahun.

Pada usia 17 tahun, rakyat perlu menjalani temuduga awam sekali lagi bagi membolehkan kelayakan pembumiputraan dipenuhi. Dua peringkat ujian ini perlu dijadikan mandatori ke atas setiap warganegara.


Jika ini dilakukan proses asimilasi dapat dilakukan dengan teratur maka mudahlah jalan untuk kita memastikan kedaulatan bahasa kebangsaan diperkasakan dan seterusnya mendatangkan cinta pada setiap warganegara untuk mempertahankannya.

Khamis, Ogos 27, 2009

Semakin Ramai Cina Tak Tahu Berbahasa Melayu!

Satu ketika, di zaman pertengahan di antara tahun negara mencapai kemerdekaan hingga hari ini, tahap perpaduan kaum di negara ini boleh dibanggakan. Murid-murid Cina berlumba-lumba memasuki sekolah kebangsaan dan ramai sudah pandai berpantun dan bersajak.

Hari ini, keadaan menjadi buruk. Seolah-olah kaum Cina di negara ini baru tiba dari tanah Tongsan. Penulis berhadapan dengan banyak keadaan di mana orang Cina tidak faham bahasa Melayu. Terlalu banyak Cina yang terpinga-pinga apabila ditanya soalan dalam Bahasa Malaysia. Penulis yang memahami beberapa kerat bahasa Kantonis turut kecewa apabila mereka ini memerlukan 'jurubahasa' dikalangan kaum mereka setelah mereka berkata " hoi kong meh aa " yang bermaksuud " apa dia kata? " pada rakan mereka yang lebih tahu. Rakannya pula membantu berbahasa Melayu dalam tunggang langgang.

Inilah hasilnya apabila sekolah-sekolah vernakular di negara ini terlalu diperkasakan. Bayangkan satu hari nanti apabila 60% penduduk Cina negara ini tidak lagi mampu menguasai bahasa Melayu dengan baik tetapi pada masa yang sama menuntut jawatan dalam perkhidmatan awam.

Apakah kerajaan akan mula mencetak Perintah-perintah Am dan Pekeliling-Pekeliling dalam bahasa Cina? Apakah negara ini akan dicinakan akhirnya? Pada ketika negara ini hanya mempunyai 25% penduduk Cina, Kerajaan akan akhirnya terlalu menuruti kehendak minoriti ini secara melampau.

Jika mereka ini tidak diberikan tempat dalam perkhidmatan awam atas sebab buruknya penguasaan bahasa kebangsaan mereka, bayangkanlah apa tindakan parti chauvinist Cina yang mereka sokong. Lebih malang, parti ini disokong pula oleh sebilangan Melayu tidak sedar diri.

Akhirnya, negara ini akan hilang jati dirinya dek kerana terlampau 'baik hati' terhadap bangsa penghijrah. Umpama pohon hujan yang ditumpang pepohon parasit, lambat laun, dahan yang perkasa pasti mereput dan patah gugur apabila ditiup angin kencang.

Zaman di mana murid-murid Cina menghafal lagu "Malaysia Oh Tanahairku", "Bahtera Merdeka" dan "Malaysia Berjaya" sudah berlalu. Mereka kini rakyat Malaysia yang tidak ada nilai kebangsaan.

Rabu, Ogos 19, 2009

Natijah Pengguguran "Bangsa" Pada Borang-Borang Rasmi

Utusan Malaysia, Rabu, 19 Ogos 2009

Kaji gugur 'kaum' pada borang rasmi

PUTRAJAYA 18 Ogos - Kerajaan masih mengkaji cadangan untuk menggugurkan ruangan 'kaum' pada borang dan dokumen rasminya, kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.Menurutnya, kerajaan sedang melihat setiap implikasi yang mungkin timbul sekiranya langkah tersebut dilaksanakan nanti.

"Perkara ini sedang dikaji dan kita akan teliti sebelum keputusan muktamad dibuat. Beberapa perkara perlu dilihat sama ada ia perlu dilaksanakan atau tidak," katanya.

Beliau ditemui selepas melancarkan buku Siri Evolusi Kepimpinan 1 : Tinjauan Teori-Teori Terpilih yang ditulis oleh Pegawai Khas kepada Perdana Menteri, Profesor Khairil Annas Jusoh di sini hari ini.

Muhyiddin menjawab pertanyaan pemberita mengenai cadangan beberapa pihak agar ruangan 'kaum' pada borang dan dokumen rasmi digugurkan.

Timbalan Perdana Menteri menjelaskan, cadangan berkenaan disuarakan oleh beberapa pihak kerana ia dilihat wajar dilaksanakan.

"Tujuan kajian ini dilakukan kerana ada cadangan dan pandangan mengenainya.Mungkin ada keperluan di pihak kerajaan untuk melaksanakannya supaya kita tidak lihat dari sudut kaum semata-semata," ujarnya.

Ulasan

Penulis amat bersetuju dengan langkah ini biarpun penulis bukan dari kalangan mereka yang mendesak agar ruangan' bangsa ' pada borang-borang rasmi kerajaan digugurkan.

Rata-rata mereka yang mahu ruangan tersebut digugurkan adalah golongan ultra-kiasu yang menganggap dengan meletakkan ruang 'bangsa' pada borang, kononnya, mudah untuk memilih antara Melayu dan bukan Melayu.

Sebenarnya golongan ini hanya bermuka-muka dan bersifat PALING HIPOKRIT kerana , mereka sendiri menolak asimilasi di negara ini. Asimilasi bermaksud berubah menjadi sebahagian dari masyarakat negara 'host' mereka dan mengadaptasi budaya dan adat resam penduduk tempatan.

Dengan menggugurkan perkataan 'bangsa' pada borang-borang, ia merupakan indikasi yang baik bagi permulaan proses asimilasi. Selepas itu, lihatlah golongan ulta-kiasu ini akan menggelupur meminta ruangan 'bangsa' diadakan semula.

Golongan bodoh ini memang mudah diramal.

Selasa, Ogos 18, 2009

Timbang Rasa? Masa Berdemo Tak Reti Pulak Timbang Rasa?

Utusan Malaysia, Selasa, 18 Ogos 2009

Bertimbang rasalah - MB

KUALA SELANGOR 17 Ogos - Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim meminta penduduk Seksyen 23, Shah Alam. bertimbang rasa menerima keputusan kerajaan negeri membina kuil di atas tanah seluas 0.2 hektar berhampiran kawasan perumahan tersebut.

''Kita hidup dalam masyarakat majmuk, bertimbang rasalah,'' katanya kepada pemberita selepas menyampaikan bantuan persiapan Ramadan dan Hari Raya Aidilfitri bagi pihak Lembaga Zakat Selangor (LZS) kepada 330 fakir miskin di Masjid Nurul Iman, Kampung Batu 8, Ijok di sini semalam.

Menurut Abdul Khalid, kuil itu sebenarnya dialihkan dari kawasan lain dan selepas beberapa perbincangan dibuat, ia diputuskan dibina di Seksyen 23.

"Jadi bila kena alih, boleh jadi penduduk di tempat yang kena alih senang hati dan orang yang di tempat yang kita nak bawa itu pula yang tidak suka," katanya.

Ulasan

Bertimbang rasa? Cubalah bina sebuah masjid di tengah penempatan Hindu dinegara ini, dan lihat apa reaksi mereka?

Kenapa apabila melibatkan isu orang Islam, bertimbang rasalah, bersabarlah, beritulah, berinilah, tetapi perkataan 'bertimbang rasalah' tak pernah keluar ketika semangat untuk mengadakan demonstrasi membuak-buak walaupun ia mengakibatkan kerugian sementara kepada pihak lain contohnya peniaga-peniaga?

Bila tertegak sebijik tokong hindu ditengah-tengah kawasan Melayu, berhampiran sebuah surau, ia bukan kerugian sementara, malah kerugian selama-lamanya. Dengan kebisingan loceng pada waktu Maghrib, kesesakan yang diundang oleh penganut yang terpaksa ke situ serta bau-bauan colok yang tidak bersesuaian dengan adat resam Melayu, Khalid Gagap boleh berkata " bertimbang rasalah?"

Cuba tegakkan sebijik tokong hindu di laman rumahnya yang besar tu. Sejauh mana Khalid Gagap akan bertimbang rasa dengan ktang kting ktang ktung loceng yang akan diperdengarkan tok sami hindu tanpa ada sedikitpun 'timbang rasa'. Itu belum masuk pesta pecah kelapa.


Orang Melayu Selangor harus tahu siapa patut diundi. Jika tidak suka Khir Toyo, bukan itu sebabnya untuk tidak mengundi BN untuk mentadbir negeri. Lain orang boleh bikin kasi jadi MB. Aiyo hindu surpa cakap suda.

Sabtu, Ogos 15, 2009

H1N1 Memburukkan Musim Demam Kali Ini

Percayakah bahawa dalam minggu kebelakangan ini setiap 10 orang yang anda kenali, lebih separuh dari mereka mempunyai simptom demam dan batuk-batuk. Jika dahulu ia dianggap 'musim' tetapi 'musim' kali ini tiba ketika penularan wabah H1N1 menjadi tajuk dunia.

Diberitakan bahawa H1N1 mampu menjangkiti 5 juta rakyat Malaysia. Tetapi angka itu bukan disebut sebagai 'jatuh sakit serentak'. Menteri Kesihatan menyebut bahawa 98% dari mereka yang dijangkiti akan pulih.

Sehingga hari ini, bilangan mereka yang dijangkiti terus disenaraikan termasuk mereka-mereka yang telah pulih. Angka itu terus bertambah sedangkan jumlah yang benar-benar sakit hanyalah mengikut tempoh sesuatu masa sahaja.

Menakutkan ialah, kali ini, kadar 'jatuh demam' meningkat dengan mendadak sekali. Ini mungkin sesuatu yang dapat diramal sekiranya perubahan musim panas dan kering ke keadaan hujan yang kerap berlaku dengan drastik.

Tetapi, umum mengetahui bahawa negara diancam selsema babi dengan menduduki tangga 10 teratas di dunia. Apakah ini desebabkan oleh udara yang telah tercemar oleh kuman-kuman H1N1?

Ataupun, minda rakyat Malaysia yang terlalu lemah sehingga kepekaan mereka menakut-nakutkan fungsi otak dalam mengeluarkan antiibodi dan menjadikan mereka mudah diserang virus berkaitan selsema.

Jika minda rakyat menjadi lemah, apakah ia disebabkan momokan dari pihak media? Mungkin juga dari pihak kerajaan? Atau mungkin mereka tidak mempedulikan kaitan perubahan musim yang selalunya mengganggu kesihatan seseorang.

Sebenarnya, penduduk pantai Barat Semenanjung yang mencipta tsunami politik sebelum ini telah lama terdedah dengan musibah respiratori.

Cuma kali ini, musim bersin dan batuk kerana hari sudah hujan ini datang dalam musim pandemik influenza sedunia dan ditambah dengan jerebu yang datang dan pergi dengan kerap, serta sisa-sisa industri dan penerokaan tanah.

Nampaknya Pantai Barat Semenanjung tentu akan menjadi zon kawalan pandemik akibat pertambahan penduduk serta kepekaan terhadap alam sekitar yang rendah.

Usah Kutip Undi Dari Poll Di Internet

Pihak kerajaan perlu menghentikan langkah memungut pendapat melalui internet kerana dikhuatiri menjadi medan undi fitnah yang dibuat oleh kumpulan anti-kerajaan di negara ini.

Ini tidak dinafikan dengan kaedah-kaedah spekulasi ciptaan BARAT dalam meruntuhkan sesebuah kerajaan yang menjadikan kaedah ini sangat pantas berkembang di Malaysia.

Diperkenalkan oleh Anwar Ibrahim, kumpulan anti-kerajaan lah yang mula mempergunakan terlebih dahulu tipu daya internet dalam menggubah spekulasi.

Oleh yang demikian, penguasaan mereka di alam siber terlalu berleluasa dan mereka diberi publisiti sebagai media alternatif sehingga mencetus kacau bilau politik hari ini pasca PRU 12.

" Dalam 10 mereka yang anti kerajaan, 8 dari mereka bertukar pendapat melalui internet. Tetapi dalam 10 mereka yang menyokong kerajaan, cuma 2 sahaja." ujar seorang pakcik berumur 65 tahun di sebuah kepai kopi di Taman Perpaduan.

Ini memperlihatkan bahawa penguasaan mereka yang begitu taksub kepada sentimen anti-kerajaan sangat besar di dalam internet.

Justeru, hasil setiap poll yang dibuat bolehlah dikira sebagai sampah-sampah internet. Ini kerana golongan majoriti dalam internet inilah yang mati-mati menyebut suara mereka adalah suara rakyat. Hanya mereka.

Tidak kurang 90% lagi masih sulit atau rumit untuk bersuara melalui medium tersebut. Apakah hasil jawapan tersebut berkredibiliti?

Pendek kata, teman pun tak percaya dengan poll yang teman anjurkan di sebelah atas kolum kiri blog ini.

Rabu, Ogos 05, 2009

I.S.A : Why Yell Out ??

It was the second day after the government abolished Internal Security Act (ISA) at Bolehland. The newspaper is publishing a statement of one Malay chauvinist from an NGO that stir unrest in the Bolehland. Sedition Act 1948 is just too kacang for him to face seems that more and more Malay are tend to support him.

" Semua orang Cina dan India mesti berhenti menggunakan bahasa ibunda dan identiti berdasarkan bahasa mereka. Sekolah-sekolah vernakular mesti dimusnahkan! Akhbar-akhbar vernakular mesti dihapuskan. Saya menyeru orang Melayu di negara ini bersama saya, demi nasionalisma, kita mula mengikut langkah Thai, Filipina dan Indonesia, memusnahkan agen pecah belah rakyat ini iaitu sistem vernakular!"

( All Chinese & Indian must stop their vernacular system. This is including their language, names that based on their language. All vernacular school and newspapers must be abolished! I call for all Malay to be with me and emphasize on this idea by following the footstep of the nation makers of Thailand, Indonesia and the Philipines to wage a war against the agent of seclusion, the vernacular system!)

Few days after that, the NGO leader was caught by the authority. But more and more people become aware on his idea. Supports came from all four corners.

Some are chanting for "balik tongsan" and "balik india" phrases. The Chinese and Indian are in total limbo. Yes. It is only in this country that they could not only practise, but fortify their proefficency of their mothertongue at least until now.

They have been denied this at Burma, Thailand, Philipines, Indonesia and also at Vietnam, which are adjacently located with China since the early age of those country.

Now, does abolishing ISA really give them benefit more than liabilities? Verily, on such kind of time, they will be the party that cries out loud to reinstate ISA.

This is only an example that I think, will arise without impossibilities. Besides, we can see that the Abolish ISA Movement mobs on Aug 1, 2009 at the center of KL city that created chaos and losses to the petty street traders, has only drew Malay mobsters. Where was the large number of non-Malay that so-called " a prominent opponent of the government?"

Maybe, the non-Malay section is too busy with their money making business and let those Malays compatriots fight for them on the street. Maybe they have the " choosen people - goyim " kind of attitude in this. And stupid Malays are yelling out like mad mobsters for something that they don't really understand. Not even fight on the street, they can also pray on the street.

This might later be the right reason of some one else among them to say " WHAT WAS THE REASON FOR MUSLIMS TO BUILD MOSQUE MORE AND MORE... THEY CAN EVEN PRAY ON THE STREETS.. UNLIKE US.. WE NEED TEMPLES TO PRAY!" Now.. that really sounds bad.

Nothing can turn my idea wrong when the Selangor PKR started to have the "1 Masjid 1 Church" campaign. Sounds infidel but yes, they really have guts to take over the outreach jobs. Now mobsters that pray on the dirty street... Why don't you guys show your dissatisfaction in the same way? Are you wish to solat on Federal Highway?

They will never do that because they perform solat on the street on that stupid day is all about to indicate their showing-off attitude. What will you get by showing off kind of solat? Nothing!

Ahad, Ogos 02, 2009

Punca Bukan Melayu Tidak Sertai Demonstrasi 1 Ogos

Setelah dibuat soal selidik, dapatlah diketahui beberapa punca kaum Cina dan India enggan untuk menyertai perhimpunan anti ISA seperti yang dibuat oleh orang-orang Melayu tunggangan dalam Pakatan Rakyat.

1. Alasan utama ialah, mereka mempunyai kerja, tanggungjawab dan peranan masing-masing dalam usaha mengaut keuntungan dan perniagaan dan pada pendapat mereka, biarlah Melayu-Melayu yang menganggur, tiada komitmen dalam hidup dan sanggup menjadi kuda tunggangan mereka ini, terus membuang masa yang berharga untuk bertempur dengan pasukan keselamatan.

2. Menentang ISA bererti menyembelih leher mereka sendiri. Ini kerana, tanpa ISA akan wujud ekstremis Melayu pro-asimilasi yang mahukan kekayaan dimiliknegarakan dan kekayaan Cina dan India ini akan ditarik balik jika enggan mnghapuskan sistem vernakular dinegara ini. Tanpa ISA, mereka akan lebih rugi dan keuntungan yang mereka dapat tidak seberapa.

3. Mereka menganggap kerajaan Malaysia pimpinan UMNO adalah kerajaan Melayu. Manakala Pakatan Rakyat adalah kesatuan sekular yang meletakkan mereka lebih tinggi dari orang Melayu. Atas perkara ini, orang Melayu dijadikan tentera-tentera jalanan mereka untuk menentang kerajaan Melayu. Apakah mereka ini tentera fisabilillah? Tidak. Ini tentera pi-kat-kafir-lah.

4. Mereka akan bergembira apabila melihat orang Islam di negara ini tidak faham strategi keagamaan dan akan menggunakan nama Allah dijalan-jalanraya untuk kegunaan tentera pi-kat-kafirlah. Jadi laungan takbir bagi mereka berjaya direndah-rendahkan.

5. Lantaran itu, mereka dapat menunjukkan kepada negara bahawa orang Islam boleh bersembahyang dijalanraya. Jadi mereka tidak ada sebab untuk menambah bilangan masjid-masjid dan surau-surau di negara ini kerana bagi mereka, hanya orang Cina dan India yang memerlukan rumah-rumah ibadat untuk bersembahyang.


Kerugian besar sebenarnya jatuh kepada orang Melayu. Jumlah orang Melayu yang bodoh seperti ini tidak ramai. Tetapi jika kesemua mereka berkumpul, ia memang menjadi punca orang Melayu Islam dipandang rendah pada mata mereka.


Bukankah lebih baik mereka ini berkumpul di Shah Alam dan mendesak rakan seperjuangan di dunia mereka, Ronnie Liu, supaya tidak memandai-mandai mentakrifkan beer sebagai minuman ringan.

Khamis, Julai 23, 2009

Adakah Keahlian UMNO Bertambah Melalui Pendekatan Yang Betul?

Berita kemasukan Chua Jui Meng menyertai PKR adalah satu berita yang diduga. Biarkanlah dia membawa kekecewaannya melalui cara apa yang dia rasakan perlu. Mujur dia dikalahkan oleh Ong Tee Keat kerana jika di menang, pemimpin hipokrit seperti itu menjadi liabiliti besar buat Barisan Nasional.

Bercakap mengenai Chua Jui Meng dan beberapa bekas pemimpin MCA yang ditolak parti sendiri, bagaimana pula kita melihat pertambahan ahli UMNO yang mendaftar secara online dewasa ini?

Penulis sempat berkumpul mengambil angin petang bersama hampir 20 anak-anak muda Melayu di Taman Pepaduan dalam bulan Mei. Penulis menggunakan taktik, membincangkan mengenai politik negeri Perak.

Ternyata mereka mempunyai pengetahuan yang tinggi mengenai apa yang berlaku dan berupaya mengutarakan persoalan mengenai perlembagaan.

Melalui pendekatan yang dikira sama rata, penulis membuka komputer riba dan mengakses internet dan menunjukkan laman pendaftaran ahli UMNO online.

Tidak disangka-sangka, petang itu sahaja, kesemua mereka mahu didaftarkan sebagai ahli termasuk beberapa nama yang amat cenderung membangkang semua idea pro-kerajaan.

Tetapi bangkangan itu harus diambil secara positif. Itulah dinamakan check and balance. Mereka yang mengemukakan bangkangan terhadap perjuangan UMNO itu diberi penghargaan dan sokongan supaya menjadi agen penambahbaikan dari dalam.

Maka hakikat itu diterima dan mereka ini berbesar hati untuk menyertai UMNO yang dikira tidak lagi mementingkan diri.

Kita tidak perlu memanggil mereka untuk mendaftar sebagai ahli sekiranya mereka diberi penerangan yang betul mengenai politik tanah air hari ini.

Mereka ini akan tergerak hati dan lekas-lekas memohon untuk didaftarkan sebagai ahli. Bukankah itu lebih membuahkan hasil dari mendaftarkan ahli secara 'lelongan awam'?

Rabu, Julai 22, 2009

Bangau Oh Bangang

Ronnie oh Ronnie, Kenapa Beng Hock mati?
Itu jam dia MACC tahan, Tentu kerja MACC
Tentu kerja MACC

MACC oh MACC, Kenapa tahan Beng Hock?
Dia dipanggil sebagai saksi, Ean Yong salahguna wang
Ean Yong salahguna wang

Ean Yong oh Ean Yong, Kenapa salahguna wang
Saya meh? Khir Toyo lagi banyak.. Apasal you diam saja
Apasal you diam saja

Khir Toyo oh Khir Toyo, Betul ke wak salah guna wang
Saya tiada kena mengena dalam ini lagu
Harap maklum.

Eh..

Ean Yong oh Ean Yong, Kenapa salahguna wang
You mana tau saya salahguna, Chee Keong blog ada cakap meh?
Chee Keong blog ada cakap meh?

Chee Keong oh Chee Keong, Betul meh itu Ean Yong salahguna wang?
Saya bukan tuduh dia atau siapa-siapa, Saya sama Azmin mau reshuffle!
Saya sama Azmin mau reshuffle!

Azmin oh Azmin, Kenapa nak dirombak
Macammana tak kena rombak, Khalid bela geng perompak
Khalid bela geng perompak

Khalid oh Khalid, Betul ke geng dengan perompak
Siapa? Tak mungkin Teresa perompak, Walaupun dia kuat menyalak
Walaupun dia kuat menyalak

Teresa oh Teresa , Kenapa kuat menyalak
Macammana saya tak salak menyalak
Itu Salak Selatan under saya ma..

Tanya lain, jawab lain!

Teresa oh Teresa, Kenapa menyalak Azmin
Oh.. Sebab dia mau kacau kami, Tuduh kami kongsi gelap
Tuduh Kami kongsi gelap
I'm a senior exco.. cakap baik-baik!

Kongsi gelap oh kongsi gelap, Betul meh kamu ada link sama Exco DAP?
Siapa pintu buka kami masuk lor, Ronnie ada buka
Ean Yong ada buka

Ronnie oh Ean Yong, Betul meh you buka pintu sama kongsi gelap?
Sei ngolei hoilei kong kamyong (Matila kami diorang cakap macamtu)
Memang ada juga
Memang ada juga
Chan yau lorrr..

Rakyat oh Rakyat, Kenapa Beng Hock mati?
Sebab kalau dia mati, DAP senang hati
DAP senang hati

Sabtu, Julai 18, 2009

Ronnie Liu Main Wayang Cina?

Ronnie Liu semalam lekas-lekas menyebut bahawa Pakatan Rakyat mahu SPRM disiasat atas tuduhan membunuh. Monyet sepet ini terkinja-kinja dengan melampau-lampau sekali seolah-olah cacing kepanasan.

Mengapa sedemikian? Dalam blognya Colou-Blind, Ronnie Liu lekas menuduh SPRM membunuh Beng Hock. Lebih ironik, segala 'ketelusan' monyet sepet ini digambarkan dalam tulisan-tulisan Cina.

Ya. Itulah medan komunikasi ahli politik DAP. Membahas sesuatu dalam bahasa penulisan yang tidak mungkin difahami orang lain, melainkan target-target nya sahaja. Iaitu sesetengah penyokong berbangsa Cina mereka yang pasti menyokong mereka membuta tuli.

Ronnie Liu memang sebenarnya telah berkait rapat dengan gangster Cina yang mengendalikan perniagaan judi dan pelacuran sejak sebelum menjawat jawatan wakil rakyat lagi. Ini terbukti apabila tindakannya mengganggu tugas polis yang menyerbu premis pelacuran di Sunway 2 tahun lalu.

Tetapi apabila orang seperti ini diangkat menjadi wakil rakyat, KEBODOHAN sebenar jatuh kepada para pengundi di kawasan tempat dia bertanding. Namun, apa yang boleh diperlakukan? Bukankah CINA MALAYSIA kebanyakannya berkahayal dalam dunia sendiri dan mudah ditipu pemimpin-pemimpin palsu dari DAP dengan retorik-retorik.

Apa jua natijah aksi Ronnie Liu kali ini, sebenarnya dia telah menunjukkan kepada dunia bahawa reaksinya yang berlebihan membawa persoalan besar. Adakah ahli kongsi gelap Cina yang bergelar wakil rakyat ini sebenarnya terbabit secara langsung dengan kematian Teo Beng Hock?

Kita tunggu dan lihat aksi monyet ini seterusnya.

Jumaat, Julai 17, 2009

Politik Selangor : Hadiah Buat Pengundi-Pengundi Bodoh

Politik Selangor kini menjadi medan politik samseng ala politik Taiwan dan Hongkong beberapa dekad lalu. Pendek kata, Pakatan rakyat telah berjaya membawa Selangor ke belakang. Jauh ke belakang. Ke medan politik kotor, ugut mengugut, dan terbaru, kes bunuh orang sendiri?

Jika kita lihat, hasil yang diberikan oleh Cina dan Tamil Selangor ke atas kerajaan negeri yang diagungkan mereka sebenarnya adalah satu barisan pemimpin haprak, sampah dan terlalu mudah diugut kongsi-kongsi gelap.

Teo Beng Hock yang tidak meunjukkan sebarang reaksi takut, gelisah dan bimbang, tiba-tiba ditemui mati jatuh pejabat SPRM Selangor di Plaza Masalam, Seksyen 9, Shah Alam.

Ironiknya, dia sedang dianggap sebagai 'pembelot' oleh konco-konco samseng Cina dalam politik Selangor yang sedang giat menjarah perbendaharaan negeri melalui aktiviti-aktiviti yang bertentangan dengan undang-undang.

Beruk dapat kebun pisang. Fikirkanlah. Cina-cina DAP memang sanggup buat apa sahaja. Sebab pada orang Cina, dari wang, datangnya lebih banyak wang. Di Taiping dulu ada yang membuat VCD haram. Ini tak menghairankan. Money make money. Mereka yang dahulu tukang kutuk Melayu di blog masing-masing sendiri pun tak sangka mendapat kuasa sebegitu rupa di negeri Selangor dan mereka sepakat mengumpul kekayaan sementara peluang masih ada.

Anda tak percaya? Bangunan 17 tingkat di Ipoh yang terbengkalai selama 10 tahun kerana tauke Cina pemajunya lari ke Vietnam, akhirnya menjadi sebuah hotel secara tiba-tiba. Walaupun basementnya telah menjadi tempat pemancing membuang masa memancing talapia. Siapa di sebalik projek Tower Regency Hotel? Ngeh Koo Ham. Itu jawapan dari penduduk Ipoh yang tahu.

Itu di Ipoh. Di Selangor, perebutan kuasa, peluang, wang hebat berlaku. Negerinya pendapatan besar, penduduk ramai, dadah edaran luas, judi banyak yang kaki, pelacur banyak yang mintak, VCD perlu dijaja di kedai-kedai mamak yang merata-rata. Pencabulan demi pencabulan menjadi-jadi. Khir Toyo dihalau dari Sidang DUN. DUN Selangor dijadikan kawasan 'autonomi' ala Khalid Ibrahim. Negara abah dia gamaknya.

Terbaru, kematian setiausaha politik Ean Yong, seorang exco Cina DAP di Selangor yang sebaris dengan Hannah, Teresa, Ronnie dan Elizabeth dalam 'menjarah' perbendaharaan negeri mengikut lunas-lunas yang mereka rasakan mungkin.

Polis seharusnya memerhati dengan lebih teliti tindak tanduk ADUN-ADUN DAP ini kerana apa yang mereka bawakan untuk pengundi mereka yang bodoh itu adalah sesuatu yang merosakkan negara ini. Jika benar mereka terbabit dalam kongsi gelap secara langsung atau tidak, bukti perlu diperolehi secepat mungkin bagi membolehkan mereka ditendang ke ruang yang sesuai untuk mereka yang angkuh, bongkak dan gasar ini.

Kebanyakan pengundi mereka adalah golongan kecewa. Maka tambahkan kekecewaan buat pengundi-pengundi mereka ini. Merasalah mengundi mengikut perut, bukan menggunakan akal. Tak sedar dek untung. Mampos lagi baik. Malangnya, Beng Hock yang jalan dulu.

Lepas ni apa hadiah mereka untuk pengundi-pengundi bodoh mereka? Tembak-menembak ala High Chapparal? I'm not suprised! Mungkin pencemaran udara yang teruk di Selangor membuatkan ramai penduduknya semakin bodoh dan gagal menilai cara yang terbaik untuk penambahbaikan sesebuah sistem. Lalu, memilih musang berbulu ayam untuk menjadi wakil mereka di dalam kerajaan negeri.

Sabtu, Julai 11, 2009

PPSMI : Tahniah !

Februari lalu, blog ini mengutarakan pendapat penulisnya mengenai PPSMI. Berikut adalah keseluruhan post tersebut.

Wednesday, February 25, 2009

Mansuhkan PPSMI, Perkasakan Subjek BI - Malaysiakini

Penulis mempunyai fikiran berbeza namun bersifat cadangan untuk persetujuan umum. Konsep mencadang inilah yang Pakatan Rakyat tak buat sebab sibuk mencari jalan menjatuhkan juga Kerajaan Pusat yang diberi mandat oleh rakyat walaupun kurang dari biasa.Jika mereka mampu lakukan, sila lakukan.

Berhubung PPSMI, penulis mempunyai pendapat sendiri. Penulis memperolehi C5 dalam bahasa Inggeris peringkat SPM. Tetapi penguasaan Bahasa Inggeris penulis telah menepati semua maksud perbahasaan Inggeris sebagai bahasa kedua selepas 10 tahun.Contoh lain, pelajar di Politeknik mempelajari semua kursus melibatkan Sains dan Matematik sehingga peringkat Diploma dalam bahasa Kebangsaan.

Mereka tetap menjadi pilihan syarikat-syarikat swasta. Hanya desakan hidup yang membuatkan sesetengahnya tidak berkesempatan untuk melanjutkan pelajaran lebih jauh.Kini, penulis merasakan bahawa tiada terma sesebuah pengajian logik itu mengikut kesusasteraan sesebuah bahasa. Maka, PPSMI bukan menjadi satu-satu jalan pemantapan bahasa Inggeris. Jika kita mahukan Matematik dan Sains diajar dalam Bahasa Inggeris, ia bermaksud suatu hari nanti kita memerlukan program pemantapan bahasa Melayu di kalangan rakyat.

Singapura terpaksa mengadakan kempen pemantapan bahasa Mandarin ke atas 3 juta penduduk Cina di sana hari ini. Ketika itu di negara ini, usaha memartabatkan bahasa kebangsaan akan diketawakan kerana ianya hipokrit pihak kerajaan.Realitinya, Bahasa Inggeris tidak diamalkan dirumah-rumah. Pengajian Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris mengakibatkan ianya ibarat mempelajari subjek tersebut di luar negara. Bahkan diterapkan di peringkat kanak-kanak lagi.

Tidak mustahil satu hari nanti, ketika pelajar-pelajar hari ini telah mampu membuat dasar, mereka akan memansuhkan penggunan Bahasa Melayu dalam pengajian dan pembelajaran. Ini sebenarnya disukai oleh pembangkang bukan Melayu kerana agenda menyamaratakan bahasa kebangsaan seperti di Singapura sedang bergerak maju.Sebenarnya, pengajian Bahasa Inggerislah yang perlu dimantapkan. Bahkan, sekiranya Sains & Matematik turut dimasukkan ke dalam silibus Bahasa Inggeris mengikut kesesuaian usia, para pelajar akan dapat memantapkan lagi pemahaman Sains dan Matematik.

Jika subjek Sains dan Matematik dalam kelas Bahasa Inggeris mengikuti Sains dan Matematik dalam versi Melayu, pelajar akan lebih memahami modul pengajian itu sendiri kerana diajar dua kali dalam bentuk yang boleh dikaji oleh pentadbir pendidikan.Keberkesanan kaedah ini mampu memberi petunjuk dalam masa yang singkat dan mengurangkan kerugian masyarakat menyediakan buku untuk anak-anak dapat dielak. Justeru penulis berharap agar kerajaan memansuhkan pengajian Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris dan menambahkan jam per minggu subjek Bahasa Inggeris untuk membolehkan Sains dan Matematik diajar dalam kelas Bahasa Inggeris.

Hanya dengan panjangkan waktu persekolahan, sediakan masa bebas untuk pelajar berbincang luar kelas, dan tambahkan alat-alat bantuan mengajar seperti akhbar, idea ini nampak lebih baik jika dilaksanakan.Akhirnya, keputusan menang-menang diperoleh oleh pelajar dalam pemantapan ilmu Sains dan Matemati beserta keupayaan berbahasa Inggeris.

Itulah tulisan saya bertarikh 25 Februari 2009. Jadi menjadi harapan penulis agar Waktu belajar Bahasa Inggeris dipanjangkan dan diperkasakan.

Isnin, Jun 08, 2009

Guan Eng Resah Dengan Perpaduan Islam

Lim Guan Eng mula keluh kesah dan kerengsaan dengan kekalahan Husam Musa di tangan Nasharuddin. Kini dia mula berkira-kira tentang usaha perpaduan Melayu yang amat-amat ditakuti olehnya. Baginya, apabila Melayu bersatu, musnahlah impiannya untuk memastikan bangsa majoriti ini kekal berpecah belah.

Lim Guan Eng sedar bahawa mimpinya yang berlainan di atas bantal yang sama dengan pemimpin PAS dan PKR tidak akan menjadi kenyataan tanpa terlebih dahulu memastikan umat Islam di negara ini berpuak-puak.

Hanya dengan berpecahnya umat Islam, mereka dapat meraih sokongan sebilangan dari mereka untuk menegakkan doktrin sosialis mereka yang merupakan sekularisma tulen. Hakikat ini menunjukkan, DAP hampir berjaya meraih sokongan 'golongan yang terlalu taksub dalam mempolitikkan Islam' hingga golongan ini tidak menyedari bahawa perjuangan mereka berada di atas jalan sekularisma tulen.

Sebab itulah Lim Guan Eng mula menggeli-gelikan liang bulu roma penyokong taksub PAS dengan meletakkan dirinya sebagai jelmaan pemimpin Islam terdahulu dengan pembayang-pembayang yang ternyata hanya memukau mereka yang leka berhalusinasi.

Disusuli dengan agen-agen mereka di Perak yang merupakan Cina totok, tidak pernah mengenal kalamullah dalam bahasa syurga, meluahkan rapik caca marba mereka membaca surah yang tidak diketahui maksud bunti dan hukum bacaa n yang tiada dari "Surah Aura".

Segalanya merupakan langkah-langkah DAP dalam memastikan umpan yang dipasang kepada ikan-ikan Melayu yang lapar berpolitik, akan sentiasa disambar. Tidak keterlaluan untuk mengatakan bahawa ianya ibarat nasi kangkang yang sedikit sebanyak berjaya menjadikan penyokong-penyokong PAS kampungan berada dalam keadaan hipnotis.

Sebenarnya, Cina, dalam berpolitik, mereka tidak lupakan nasib bangsa dan tuduh menuduh berhubung isu rasuah tidak menjadi bahan membuka aib. ( Mungkin kerana memang rasuah-merasuah tu berasal dari mereka ).

Tetapi, kaum Melayu, yang menganut agama paling syumul di muka bumi ini, menjatuhkan martabat agama itu sendiri apabila memberi gambaran kepada bukan Islam di negara ini bahawa hanya penganut Islam yang kuat bermusuhan padahal orang Melayu lah yang tebal sifat dengkinya. Tiada kena mengena dengan pegangan agama. Ini masalah attitud.

Ahad, Mei 17, 2009

Politik Wang Dalam PAS : Dah Terkena Batang Hidung Sendiri

Penulis memang telah ramalkan bahawa gejala politik wang akan mengotori pemilihan pucuk pimpinan PAS kali ini. Ini kerana keghairahan penyokong mereka mengutuk UMNO dahulu pasti dibayar Tuhan dalam tempoh yang amat singkat.



Mengetuk dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih. Sesuailah perumpamaan itu terhadap hooligan dan die hard fan PAS yang tidak bertapis mulut mereka apabila memberi komen mengeji sesetengah nama dalam UMNO ketika berhadapan pemilihan.

Nah kali ini, kejilah parti mereka sendiri kerana amalan memberi saguhati telah terpakai di dalam PAS.

Perkara ini mudah diramal kerana semua orang tahu puak pro-Anwar dalam PAS sedang berusaha merampas parti tersebut dari puak ulama. Anwar yang menjadi raja politik wang dan menjadi tukang ajar cara berpolitik menggunakan wang dalam UMNO seawal 1993 sudah tentu mengilhamkan budaya ini ke dalam PAS.

Selanjutnya, sebusuk-busuk tandas UMNO yang bergelumang tahi, busuk lagi tandas PAS yang ditutup kelemahan sendiri dengan menghentam orang lain.

Malangnya, puak-puak PAS akan terus mengatakan mereka adalah betul dan UMNO adalah salah sedangkan kesalahan mereka dalam hal ini adalah jelas dengan pendedahan akhbar Sinar di atas.

Sikap buruk ini selalu dibayangkan oleh nasihat-nasihat orang tua yang menyebut " Jangan mengata orang lebih sangat, nanti jadi kat diri sendiri."

Contoh klasik ialah seseorang yang terlalu mengeji seseorang yang menagih dadah, akhirnya berhadapan dengan krisis sendiri apabila anaknya pula terjebak dalam penagihan dadah.

Tetapi apa nak dihairankan dalam perkara ini. Tangkap 100 mat rempit dan anda akan dapati ibu-bapa 70% dari mereka adalah penyokong kuat pembangkang. Ini kerana sikap rebel ibu bapa mereka menjadi inspirasi kepada anak mereka untuk mengejek polis peronda dengan harapan boleh bermain aci kejar. Ini bukan fitnah.

Rabu, Mei 13, 2009

Genap 40 Tahun Selepas 13 Mei 1969

Telah 40 tahun segalanya berlaku. Selasa 13 Mei 1969 terpahat menjadi igauan buruk kepada rakyat Malaysia. Tetapi apakah ia cukup untuk menjadi tauladan kepada generasi hari ini?

Empat puluh tahun merupakan satu tempoh masa yang lama. Tetapi sepanjang 40 tahun ini, tiada apa yang boleh dibanggakan dengan tahap perpaduan kaum di Malaysia.

Cina terus berbahasa Cina, malah semakin ramai Cina tidak mampu bertutur bahasa Melayu. India terus bergaulan dengan India dan bahasa Melayu mereka masih tunggang terbalik.

Bukan sahaja rakyat, malah pemimpin pun sama. 13 Mei 1969 dikatakan dimulakan oleh UMNO. Namun hakikat yang diketahui, yang menjerit supaya orang Melayu balik kampung keluar dari KL ialah fanatik Cina dari parti Gerakan. Ia menjadi punca kepada tindakbalas fanatik UMNO.

13 Mei telah mewujudkan Dasar Ekonomi Baru. 13 Mei telah mewujudkan kenderaan bernombor pendaftaran 'W'. 13 Mei telah mewujudkan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. 13 Mei telah membuatkan orang Melayu bertambah dari 25% kepada 45% di KL.

13 Mei telah membuatkan nyawa menjadi murah. 13 Mei telah membuatkan kedai-kedai dijarah. 13 Mei merupakan 'urban anarchy' paling buruk dalam sejarah negara.

Setelah 40 tahun berlalu, 13 Mei tidak mungkin muncul lagi dalam bentuk yang lalu. Namun 13 Mei boleh muncul kembali dengan cara baru.

Apa yang perlu diperhatikan ialah mereka-mereka yang gila berpolitik. Monyet tindak tanduk mereka, maka monyetlah para penyokong mereka.

13 Mei tidak boleh berlaku lagi. Ini kerana 13 Mei dimulakan oleh fanatik politik. Kalau mereka yang mati, lainlah cerita. Tetapi dikatakan kira-kira 2,000 orang mati pada 13 Mei 1969 di KL. Malangnya kebanyakan mangsa bukan fanatik politik.

Mereka adalah orang awam yang menjalankan kehidupan harian demi sesuap nasi dan kemudian diapi-apikan dengan khabar angin lalu menyertai 'pertempuran etnik'. Pemimpin politik terselamat. Adakah ini adil?

Selasa, Mei 12, 2009

Berbaloikah Memilih Pakatan Rakyat Untuk Perak?

Ini apa yang teman tulis 2 hari sebelum Sultan Azlan suruh Nizar letak jawatan :

Haa.. yop, aper lagi ditunggu, bubar le. SPR dah tolak perletakan jawatan Behrang dengan Changkat Jering tu. Moh lerah ke gelanggang le yop kalo ye benor teringin nak mandat baru. Rentikanler melabun tu.

Bila dikatakan yang pilihanraya DUN bazirkan duit rakyat, ader ler pihak-pihak demer kata alasan takut nak berdepan rakyat lah, alasan takutkan suara rakyat lah. Apa yang komer merepek ni?

Sebenarnya, kami sangat teringin nak tunjukkan yang rakyat TAK SIOR berkerajaankan Pakatan Rakyat yang takkan mungkin Melayu dalam PAS dan PKR yang akan menguasai.

(
Cakap Banyak Tak Guna! Bubarlah! Tuesday, February 3, 2009


Tetapi itu sentimen waktu itu. Sentimen kini bercampur baur walaupun kita dapat lihat hanya 33% Melayu Bukit Gantang memberi undi kepadanya.

Sebenarnya Nizar masih lagi mengharapkan bukan Islam mengekalkan kerusinya. Bukan isu agama yang mahu dibangkitkan. Ia berkenaan isu yang berkaitan budaya guna-mempergunakan.

Jika konsep PAS mampu mendekatkan bukan Islam terhadap Islam, sudah tentu PAS di Perak dialu-alukan. Tetapi, liberalisma Islam yang didokong puak profesional agama dalam PAS bukanlah sesuatu yang patut didambakan.

Contohnya, sebuah kompleks komuniti yang bernilai RM2 juta yang terletak di Taman Perpaduan di kawasan 80% Melayu tidak dipenuhi program keagamaan atau kemasyarakatan.

Pembukaannya yang disambut dengan pertukaran kerajaan negeri pada 8 Mac hanya dipenuhi acara bergendang dari acara-acara PKR yang diterajui orang India di Hulu Kinta walhal terletak sebelah rumah seorang tokoh PAS tempatan yang rumahnya dihiasi tembok hijau putih.

Bukan soal adu domba. Program kemasyarakatan tidak wujud bagi menggambarkan sesuatu yang positif telah berlaku dibawa oleh kerajaan Pakatan Rakyat di Perak untuk orang Melayu selain program-program PAS keagamaan PAS yang menggunakan masjid dan Dataran Bandaraya. Ini mulia. Tetapi inikah sahaja yang dibolehkan? Tidak terkecuali, program menjana pendapatan negeri.

Boleh jadi Pakatan Rakyat merampas Perak jika pilihanraya negeri diadakan hasil dari menipu orang ramai. Tetapi apa kebaikan yang dibawa bila mereka memerintah selain memecah tabung perbendaharaan negeri dan memulakan spending spree. Rakyat entah ke mana.

Perak negeri pertama di Malaysia yang akan muflis dan dipenuhi Melayu miskin.

Isnin, Mei 11, 2009

Hakim Mahu Nizar Tersingkir Cara Terhormat?

Bertenang. Orang yang panjang akal, akur kepada kehendak hakim. Cuma mereka yang kebinatangan sahaja yang bertindak menghalau orang-orang yang diputuskan hakim bahawa golongan yang dihalau ini sah memasuki sidang DUN.

Kini, sorak sorai Pakatan Rakyat bergema di seluruh Perak meraikan kepulangan negeri Perak ke tangan DAP. Barangkali PAS Pusat telah sedar akan hakikat ini dan seggera mengusulkan kerjasama dengan BN dalam mengatasi kemelut di Perak. Dalam hal ini mungkin Nizar terkecuali.

Dengan akur kepada perintah mahkamah, seharusnya Speaker yang diheret juga akur bahawa orang yang dihalaunya telah diputuskan mahkamah SAH untuk mengikuti sidang DUN.

Maka, siapa yang menolak perkara yang merugikan dan mengambil perkara yang menguntungkan padahal ia salah.

Keputusan hakim Mahkamah Tinggi itu sedikit sebanyak memberi peluang kepada Nizar untuk disingkirkan dengan cara terhormat berbanding dengan cara yang memberi advantage. Nizar akan berhadapan dengan undi tidak percaya kerana telah jelas, lebih separuh ADUN tidak lagi percayakannya.

Jika mereka boleh menerima keputusan hakim Mahkamah Tinggi, begitu juga mereka perlu menerima keputusan Mahkamah Persekutuan berhubung kelayakan puak Zambry untuk berada dalam dewan.

Kata seorang dari Kampar, " biar si Tan tu jadi MB. Kalau BN rampas, ada harapan BN kalah dalam pilihanraya sebab undi kesian. Kalau dia dan puak Cina dia berkuasa, ada harapan BN menang."

Jadi, dipersilakan Encik Nizar untuk mengheret anak berderet dan Puan Fatimah untuk kembali ke kediaman MB dan masuk pejabat untuk memulakan tugas.

Nasihat penulis, pelajaran belum tamat kerana ada bab yang tertinggal. Namun, adakah kerana anda dan kuncu-kuncu yang mengawal anda tidak dipercayai ahli Dewan, lalu anda mahu rakyat mengundi semula?

Ia umpama hanya kerana fius terbakar, seluruh rumah perlu di buat pendawaian semula. Wang siapa? Siapa yang gelojoh pada perbendaharaan negara? Siapa yang kini menghabiskan wang rakyat yang jumlahnya boleh membina 1,000 rumah untuk rakyat miskin?

Rentikanler.

Jumaat, Mei 08, 2009

Samseng PR Di Perak Berdepan Persepsi Baru

Nampak sangatlah sekarang BUDAYA SAMSENG yang terserlah dalam Pakatan Rakyat. Sampai pengikut mereka yang menyibuk dalah ehwal negeri ini, termasuk rakyat negeri ini yang menjadi hamba dogma Yahudi, sepakat melakukan kebiadapan ke atas institusi beraja.

Kata sesetengah puak, " Kalau aku dapat Zambry mamak tu, aku tumbuk muka dia". Kata sebilangan lagi, "Nizar tu muka dia memang layak diludah!". Itulah reaksi berbeza penggila politik dan penggila kuasa ikut-ikutan di Perak yang mana, sesiapa pun yang memerintah sebenarnya, golongan yang berdegor-degor ini tetap seperti itu. Membuang masa di kedai kopi dan menjadi bangsa antara paling malas di dunia.

Jerit pekik Zuraida , perempuan PKR si Ahli Parlimen Ampang tidak dapat menutup lagi ketunggang-langgangan kawasannya di Selangor yang dipenuhi masalah sosial, pendatang asing dan jenayah.

Apakah kerja yang dibuat pada peringkat kawasan masing-masing oleh ahli-ahli politik gila kuasa ini? Apa yang jelas hanyalah ahli-ahli politik ini memperkudakan penyokong setia membabi buta, membuta tuli mereka yang hilang kepercayaan kepada pihak lagi satu, lalu memperoleh kuasa yang mahu dipertahankan.

Kemudian, golongan penyokong mereka ini dengan kebodohan yang ada, terbawa-bawa dengan sifat pemimpin mereka sedangkan mereka tidak lah pula mendapat apa-apa melainkan mendapat persepsi sebagai penyokong fanatik gila yang membantu pemimpin mabuk kuasa.

Penulis boleh menulis untuk kelihatan fanatik, untuk kelihatan berkecuali atau untuk menulis bagi memperlihatkan apa jua. Tetapi apa yang berlaku di Perak adalah sesuatu yang boleh menimbulkan kemarahan sesetengah pihak atas pihak yang lain. Lalu penulis wajar menyebut, Pakatan Rakyat di Perak membunuh simpati yang ada untuk mereka. Tahniah.

Demokrasi, kuasa rakyat, dan kuasa memilih hanyalah pinjaman sementara ke atas manusia. Keterlebihan dalam soal ini hanya membawa kepada runtuhnya fitrah hirarki manusiawi. Islam tidak pernah iktiraf kuasa rakyat. Jangan 'ingker' kata orang Perak.

Mencedok budaya Yahudi tentang kuasa rakyat yang diciptakan Yahudi bagi membolehkan mereka membina negara, kemudian dijadikan bahan memecahbelahkan ummah, adakah golongan ini akan ke syurga?

Lebih baik berfikir semula tentang apa yang kita perlu usahakan.

Jumaat, Mei 01, 2009

Selsema Babi : WHO Bantu Dunia Menjadi Cemas

Pertubuhan Kesihatan Sedunia melompat apabila wabak H1N1 atau selsema babi muncul menjadi momokan seluruh dunia. Tetapi kali ini WHO melompat lebih tinggi dari biasa hanya kerana wabak tersebut dikesan menular dengan cepatnya di Amerika Syarikat.

Setelah 'lahir' di Mexico, wabak tersebut agaknya dibawa angin ke negara jiran, AS. Pun begitu tahap berjaga-jaga diletakkan pada peringkat tertinggi memaksa semua negara menjalankan sekatan kesihatan di pintu masuk.

Malaysia tidak terkecuali apabila pelawat yang masuk diminta untuk mengisi borang deklarasi kesihatan yang mana keengganan berbuat demikian atau pemberian maklumat palsu mengenai status kesihatan diri boleh dihukum dengan penjara 2 tahun.

Tetapi, terdapat berpuluh-puluh pintu masuk ke negara ini yang dipercayai tidak semua dikawal rapi seperti di KLIA. Ini merupakan trend yang agak membimbangkan dan perhatian khusus harus diberikan.

Tetapi, tahukah kita bahawa wabak H1N5, selsema burung, masih tersebar di beberapa negara dan belum terbendung sepenuhnya? Mungkin selsema babi ini dilayan istimewa kerana jangkitan antara manusia merupakan punca utama penyakit tersebut tersebar.

Dalam kekalutan sebegini, penulis mengambil berat ungkapan sini Menteri Kesihatan Indonesia yang antara lain bermaksud " wabak selsema babi ini adalah ciptaan Barat di mana syarikat penghasilan vaksin yang telah terjejas akibat kegawatan ekonomi cuba untuk mencari jalan bagi memperolehi semula keuntungan besar."

Seandainya telahan beliau benar, maka amatlah menguntungkan syarikat pengeluar vaksin itu apabila menggunakan strategi paling kotor untuk kaya. Ini membawa pemahaman tentang perbuatan menghalalkan cara demi matlamat yang telah berleluasa di mana-mana termasuk di negara ini.

Rabu, April 29, 2009

Selsema Babi : Amaran Untuk Manusia

Dunia sedang digemparkan dengan virus selsema H1N1 yang dipanggil selsema babi. Ini adalah petunjuk awal kepada manusia yang gemar berbalah bahawa ada perkara yang akan datang dan menunjukkan bahawa manusia itu makhluk yang lemah.

H1N1 telah tersebar dibeberapa negara Amerika, Eropah dan Asia. Kementerian Kesihatan semalam telah mengeluarkan 10,000 risalah jawapan kepada persoalan selsema babi, 5,000 nasihat perjalanan dan beberapa ribu borang kuarantin kepada MAB untuk digunakan di KLIA. Jumlah yang diperlukan melebihi 100,000 dan memaksa kakitangan Kementerian Kesihatan di Bahagian tertentu untuk bekerja hingga 12.00 tengah malam.

Amaran ini seolah-olah menunjukkan bahawa babi itu tidak diperlukan dalam industri ternakan. Tidak seperti selsema burung, selsema babi dikaji mampu merebak dengan pantas dan mampu mengulangi malapetaka influenza 1919, 1959 dan 1968 yang membunuh berpuluh-puluh juta orang pada setiap musim.

Kepada kerajaan negeri yang masih berfikir tentang industri penternakan babi sistematik atau tak sistematik, fikirkanlah cara untuk menggantikan industri ternakan babi dengan gantian kepada sumber makanan yang lain.

Apakah wabak selsema babi ini mempercepatkan petanda akhir zaman. Kemusnahan manusia besar-besaran dan datangnya Nabi Isa a.s. yang akan memimpin umat Muhammad dan mentiadakan jizyah, membunuh babi dan menghapuskan salib setelah membunuh Dajjal?

Jika demikian, ketahuilah bahawa selsema babi yang muncul ini merupakan peringkat awal bagi sesuatu yang bakal menghantui tamadun manusia untuk satu masa yang panjang.

Isnin, April 27, 2009

Geografi : Fenomena Bahang Panas

Berikut adalah kadar penurunan kelembapan udara di bandar-bandar utama Malaysia pagi ini Isnin 27 April 2009. Formatnya adalah seperti berikut (No. Stesen Pencerap)(Nama Tempat)(8.00pagi)(9.00pagi)

41529 PRAI 89.0 80.0
48600 LANGKAWI 90.0 80.0
48601 BAYAN LEPAS 90.0 78.0
48602 BUTTERWORTH 86.0 81.0
48603 ALOR SETAR 90.0 86.0
48604 CHUPING 97.0 93.0
48615 KOTA BHARU 92.0 88.0
48616 KUALA KRAI 94.0 91.0
48617 GONG KEDAK 93.0 86.0
48618 KUALA TERENGGANU 93.0 83.0
48620 SITIAWAN 96.0 86.0
48623 LUBOK MERBAU 91.0 84.0
48625 IPOH 87.0 79.0
48632 CAMERON HIGHLANDS 91.0 78.0
48642 BATU EMBUN 96.0 90.0
48647 SUBANG 85.0 78.0
48648 PETALING JAYA 79.0 77.0

48649 MUADZAM SHAH 98.0 90.0
48650 SEPANG (KLIA) 92.0 80.0
48653 TEMERLOH 92.0 89.0
48657 KUANTAN 95.0 87.0
48665 MELAKA 92.0 78.0
48670 BATU PAHAT 96.0 91.0
48672 KLUANG 97.0 91.0
48674 MERSING 89.0 85.0
48679 SENAI 96.0 88.0
96413 KUCHING 96.0 88.0
96418 SRI AMAN 93.0 87.0
96420 KAPIT 97.0 86.0
96421 SIBU 89.0 83.0
96441 BINTULU 84.0 78.0
96449 MIRI 80.0 72.0
96450 LIMBANG 91.0 75.0
96465 LABUAN 87.0 83.0
96471 KOTA KINABALU 71.0 67.0
96477 KUDAT 86.0 69.0
96481 TAWAU 80.0 73.0
96491 SANDAKAN 81.0 78.0


Trend ini adalah normal namun ia menunjukkan kadar kelembapan pagi yang pantas menurun. Kepanasan yang melanda Pantai Barat Semenanjung banyak berkait pada corak tiupan angin yang seperti gambarajah di bawah.


Ini memberikan petunjuk seperti di bawah dalam mengukur kandungan air dalam udara.

Namun kepanasan yang dirasakan di Lembah Klang sejak dua minggu lalu turut dipercayai adalah turut berkait dengan terikan matahari yang berubah-ubah akibat aktiviti-aktiviti yang melestarikan tenaga jisimnya yang boleh dirasai secara bermusim.

Kini ia datang lagi, memberi bukti-bukti lemahnya manusia.

Rabu, April 22, 2009

Nizar Punya Pasal, Semua Camry Kena Lelong

Utusan Malaysia, Rabu, 22 April 2009

Kerajaan Perak lelong Toyota Camry

IPOH 21 April - Kerajaan Negeri Perak akan melelong 16 kereta Toyota Camry yang digunakan sebagai kenderaan rasmi kerajaan pakatan pembangkang sebelum ini.Dalam kenyataan tender terbuka yang dikeluarkan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak hari ini, lelongan itu akan dibuat dari 4 Mei hingga 18 Mei di tempat letak kereta Bangunan Perak Darul Ridzuan di sini pada dari pukul 9.30 pagi hingga 4 petang. Menurut kenyataan itu, kenderaan berkenaan boleh dibeli secara pukal atau seunit dengan harga rizab RM148,000 sebuah. Kenderaan tersebut menggunakan nombor pendaftaran AGS10, AFD11, AFD22, AFD33, AFD55, AFD66, AFD77, AFD88, AFD99, AFD333, AFD999, AFF33, AFF88, AFF99, AGS828 dan AEU606. Semuanya didaftarkan pada 9 Januari 2009. Kenyataan itu turut menyebut, semua kenderaan itu baru digunakan antara satu hingga dua bulan, perbatuan rendah dan masih dalam jaminan tiga tahun oleh syarikat pengeluar. Malah, kenderaan berkenaan juga mempunyai nombor pendaftaran orang kenamaan becermin gelap yang bernilai RM2,000 serta bebas daripada sebarang kemalangan. Sementara itu, Setiausaha Kerajaan Negeri Perak, Datuk Dr. Abdul Rahman Hashim berkata, semua kenderaan itu akan dilelong termasuk kereta rasmi AGS 10 digunakan secara tidak sah oleh bekas Menteri Besar, Datuk Seri Muhammad Nizar Jamaludin. Dokumen tender boleh didapati pada waktu pejabat mulai 4 Mei hingga 18 Mei ini di Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak, Bahagian Pengurusan, Aras 3, Bangunan Perak Darul Ridzuan dengan harga RM20 senaskah. Tawaran perlu dihantar sebelum pukul 12 tengah hari pada 18 Mei ini.

Ulasan

Agaknya, jika semua Camry itu pulang ke SUK, kereta-kereta tersebut mungkin tak akan dilelong. Tetapi disebabkan AGS10 telah dibawa lari, satu rampasan terhormat akan dilakukan oleh pihak berkuasa dan pihak bank bagi merampas AGS10 yang kini masih dalam genggaman 'Menteri Besar Lama'.

Siapa pula yang meminati AGS10 itu dan berapa tawaran yang akan dibuat. Rasanya, harga AGS10 itu agak mahal dan menarik perhatian penggemar bahan sejarah.

Pun begitu, tunggu dan lihat sahaja sama ada Nizar mahu pulangkan pembelian yang ditandatanganinya itu, atau mahu ditahan ejen tarik kereta di tengah jalan. Bersiap sedialah Unit Amal PAS untuk menterbalikkan trak penunda yang datang 'merampas' harta syarikat kewangan itu satu nanti andai ia terus dibuat harta oleh Nizar.

Isnin, April 20, 2009

Nizar Diberi Didikan Diraja

Penulis tak siasat sama ada Nizar Jamaluddin memenuhi jemputan Sultan Perak ke Istana Iskandariah semalam,tetapi yang jelas, Sultan Perak dan Raja Nazrin mahu sekolahkannya.

Sultan Azlan membahasakan kenyataan sulungnya selepas baginda berkeputusan untuk menitahkan Nizar meletak jawatan hasil mahsul separuh ADUN tidak percayakannya lagi Februari lalu.

Nizar perlu sedar bahawa Sultan adalah empunya negeri dan prerogatif baginda lah yang mahu menghentikan proses demokrasi terpimpin bukan pribumi yang telah diperintah kerajaan Perak selama 500 tahun.

Jemputan ke atas Nizar Jamaluddin adalah penghargaan kepada Ahli Parlimen Bukit Gantang itu sendiri kerana dipanggil untuk mendapat didikan diraja. Didikan yang perlu bagi seorang politikus junior yang dahulunya kalah merata-rata di kawasan ditandinginya.

Ibarat red indian dapat senapang, apabila berkuasa, institusi beraja dipinggirkan oleh Nizar. Institusi beraja Perak terpaksa menunggu Hari Keputeraan Sultan Azlan untuk memberitahu bahawa negeri ini bukan kepunyaan mana-mana parti politik.

Kesukaran memahami hakikat ini adalah akibat terlalu terpengaruh dengan 'politik merampas' sebuah parti sosialis pimpinan kaum Cina yang mana, tiada istilah feudalisma. Feudalisma tiada dalam sosialis.

Penolakan ke atas institusi beraja akan terus diperhebat oleh gerakan sosialis yang bertopeng parti DAP.

Hari ini DAP mengajar orang Cina untuk meruntuhkan Raja-raja Melayu dan ianya memerlukan kebangkitan orang Melayu sendiri untuk menolak Malayan Union teknik baru.

Ini bukan satu bentuk rasisma. Konsep 1Malaysia menolak unsur anti-feudalisma. Anda sebagai seorang warga sebuah negara berpelembagaan, mengetahui bahawa Perlembagaan itu sendiri di bawah kuasa raja. Jadi, soalnya, anda bersama negara atau anda bersama musuh negara?

Sebab itulah ahli PAS bawahan berani menyebut " sistem komunis lebih adil dan lebih baik ".

Dunia telah dibolak-balikkan Allah SWT untuk tapisan akhir zaman.

Nota : Tahniah Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah, Ahli Parlimen Tambun, dan Datuk Seri Zambry Abdul Kadir, Menteri Besar Perak, ADUN Pangkor, atas kurniaan anugerah yang membawa gelaran Datuk Seri oleh Sultan Perak sempena hari keputeraan baginda, 19 April 2009.

Khamis, April 16, 2009

DUN Penanti Dikosongkan

MStar, 16 April 2009

ADUN Penanti letak jawatan

PETALING JAYA: Bekas Timbalan Ketua Menteri I Pulau Pinang, Mohammad Fairus Khairuddin mengumumkan perletakkan jawatannya sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Penanti berkuat kuasa hari ini.


Ulasan

Aduhai Fairus. Kenapalah tak letak jawatan sebulan dua yang lepas. Kalau tidak, bolehlah diadakan PRK Penanti 2 Bukit 1 Batang. Tetapi, apapun yang terjadi, tahniah kepada Fairus kerana berani menunjukkan bahawa ada yang tidak kena dalam pentadbiran Pakatan Rakyat Pulau Pinang, walaupun Malaysia akan diwarnai PRK lagi, dan pekan kecil Penanti akan mengalami PRK lagi. Dulu Azizah letak jawatan. La ni, Fairus pulak. Sukahati hangpa la. Cemuih dah.

Isnin, April 13, 2009

"Saya Dijemput Sultan" - Nizar

MStar, Ahad April 12, 2009

Nizar bukan menghadap, dijemput Sultan Perak
Oleh G. MANIMARAN

PETALING JAYA: Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin berkata, beliau tidak menghadap Sultan Perak, Sultan Azlan Shah pada 19 April ini sebaliknya beliau diundang menghadiri majlis sambutan ulang tahun hari keputeraan baginda.

"Saya dijemput oleh Sultan menghadiri majlis (ulang tahun hari keputeraan)...seperti ahli-ahli politik lain (di Perak), saya dijemput, bukan (sesuatu yang) istimewa," kata beliau ketika dihubungi sebentar tadi.

Desas-desus sebelum ini menyebut beliau akan menghadap Sultan Azlan pada tarikh tersebut.

Pada 7 April lalu, Nizar memenangi pilihan raya kecil kerusi Parlimen Bukit Gantang dengan menewaskan calon Barisan Nasional dan Bebas.

Bekas Menteri Besar itu juga Ahli Dewan Undangan Negeri Pasir Panjang.

Selepas memenangi kerusi Parlimen Bukit Gantang, yang dilihat oleh Pakatan Rakyat sebagai referendum rakyat berhubung isu krisis politik Perak, Nizar meminta diadakan pilihan raya baru negeri dengan membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN).

Sidang DUN bawah pokok awal Mac juga meluluskan usul sedemikian dan telah dipersembahkan untuk perkenan Sultan Perak.

Ulasan

Kegawatan baru akan melanda Perak. Kali ini ibarat kapal hanyut dilaut menuju segitiga bermuda. Nizar tetap dengan hasratnya untuk mendesak pilihanraya negeri diadakan. Melihat kepada trend pengundi bukan Melayu di Perak yang berjumlah 45%, Perak akan dirampas pembangkang sekiranya pilihanraya negeri diadakan.

Dakwaan Sultan Perak menjemputnya ke Iskandariah digunakan sebagai medan tunjuk kebesaran diri yang menjurus kepada rasa riaknya selepas menjadi Ahli Parlimen Bukit Gantang.

Pengaruh istana dalam soal ini dicari lagi oleh DAP, PAS dan PKR untuk mendapatkan semula Perak dari tangan Sultan.

Namun jika PAS meletakkan calonnya di semua kawasan Melayu dan meniup propaganda bahawa Perak perlu di perintah PAS dan bukan DAP, PAS mungkin akan mendapat undi simpati orang Melayu pula.

Setelah memenangi pilihanraya negeri yang kononnya perlu diadakan itu, negeri akan kembali kucar kacir akibat perbutan kuasa dan conflict of interest berlaku dimana-mana dibatasi oleh bahasa dan caraniaga.

Ahad, April 12, 2009

Setuju Wataniah Di Setiap Parlimen

Utusan Online, 12 April 2009, 7.23PM

Tentera Wataniah di semua kawasan parlimen - Zahid
12/04/2009 7:23pm


BAGAN DATOH 12 April — Kementerian Pertahanan akan menubuhkan satu batalion Tentera Wataniah di kesemua 222 kawasan Parlimen dalam usaha memantapkan sistem pertahanan bagi seluruh negara, kata Menteri berkenaan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Beliau berkata pasukan pertahanan itu akan mengandungi 300 anggota bagi setiap platun yang terdiri pelbagai kaum dan bilangan anggota secara keseluruhan dijangka 600,000 dalam tempoh lima tahun akan datang.

“Penubuhan Tentera Wataniah adalah sebagai usaha untuk membantu angkatan tentera dalam menjalankan tugas menjaga keamanan negara,” katanya kepada pemberita selepas majlis kesyukuran atas pelantikan beliau sebagai Menteri Pertahanan di sini hari ini.

Katanya kementerian itu juga akan mewujudkan persatuan bekas veteran tentera sebagai tanda penghargaan di atas perkhidmatan mereka dalam pasukan pertahanan pada masa lalu.

Beliau berkata kementerian akan mewujudkan dana kebajikan bagi tujuan membantu meringankan beban bekas tentera yang hidup dalam keadaan serba kekurangan.

Ahmad Zahid berkata kementerian juga akan bekerjasama dengan Kementerian Pelajaran untuk menambahkan lagi jumlah pasukan kadet tentera di sekolah supaya pelajar dapat diberi pendedahan awal mengenai pasukan pertahanan selain membina semangat patriotisme di kalangan mereka.

Terdahulu dalam ucapannya, beliau mengumumkan penubuhan satu batalion Kem Tentera di kawasan seluas 80 hektar berhampiran Ladang Jenderata di Hutan Melintang di sini serta sebuah pangkalan mini Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) di Jeti Bagan Datoh.

— BERNAMA

Ulasan

Cadangan ini sangat wajar kerana terlalu banyak hooligan politik bertaburan semasa pilihanraya umum. Jadi, tentera boleh mengawal keadaan ini dan memastikan makhluk-makhluk ini tidak terjangkit penyakit yang melanda puak-puak demokrasi melampau di Thailand. Dalam perkara lain, mungkin cara ini dapat mengatasi perbuatan sesetengah golongan yang gemar menyuap polis ketika sekatan jalanraya. :-)