Isnin, November 23, 2009

Mereka Mahu "Kaum" Mengekang Mereka ?

Adakah suatu hari nanti akan ada Liga Peguam Tamil di negara ini bagi mengukuhkan pepecahan kaum yang mula disemarakkan oleh kaum Tamil di Malaysia?

Tidak dapat ditolak dari fakta bahawa keengganan kerajaan Malaysia mengiktiraf pengganas Tamil Eelam di Sri Lanka telah memberi bekas kepada negara ini. Sejak dari itu, golongan Tamil berpendidikan tinggi di negara ini yang menyertai DAP untuk berpolitik, semakin vokal 'membalas' layanan negara terhadap suku sakat mereka di Sri Lanka.

Lebih-lebih lagi apabila Malaysia memuji usaha Sri Lanka menghapuskan kumpulan gerila yang diisytiharkan lebih berbahaya dari Al-Qaeda.

Fakta tidak dapat disangkal dengan dakwaan ramai veteran dalam masyarakat bahawa kebanyakan pekerja Tamil yang masuk melalui Sistem Kangany yang diurus British, akan pulang ke Tamil Nadu setelah tamat kontrak di Malaya. KECUALI TAMIL SRI LANKA.

Hari ini, 'kudis lapuk Malaya' ini telah menjangkiti Australia dengan sentimen anti Tamil semakin berleluasa di negara tersebut sejak pelarian Tamil dari Sri Lanka )pasca kemusnahan LTTE) sanggup menaiki bot untuk meyertai saudara-mara mereka yang telah mendapat manfaat dari sistem negara kebajikan Australia.

Namun Malaysia mengalami semua itu dengan sebuah paksaan yang diselia penjajah. Tengku Abdul Rahman pula lekas-lekas mahu memerintah dengan sendiri dan menegakkan negara pada tiang yang melambangkan bahawa Malaya adalah sebuah negara 'baik hati' dengan perlaksanaan dasar-dasar yang tidak radikal dan hanya sesuai dengan zaman tersebut.

Akibatnya hari ini, pihak fundamentalis Tamil memutar perlembagaan dengan menggunakan kesusahan dan kemurungan rakyat 'sebangsa' mereka atas nama hak, untuk menghentam kerajaan yang memerintah hanya kerana ia bertunjangkan sebuah parti Melayu.

Malah, fundamentalis Tamil dengan berbangga menyebut mereka berjuang menentang Melayu di negara ini yang disifatkan tidak adil kerana mempertahankan Islam sebagai agama rasmi persekutuan dan justeru, mempertahankan sebarang perlaksanaan hukum yang mementingkan Islam.

Akibatnya, dewasa ini, mereka dipandang dengan rasa meluat dan mungkin akan tiba masanya apabila seorang plaintif perlu melantik peguam bukan dari bangsanya bagi mengelakkan 'conflict of interest' dan pembelaan yang dibuat oleh peguam yang bukan dari bangsanya akan lebih membuatkan penghakiman hanya dipengaruhi sentimen undang-undang semata-mata.

Jika ini berlaku, catatlah dalam sejarah akan PIHAK MANA YANG MEMULAKAN wabak yang bakal dibunuh dengan memasukkan latarbelakang perkauman sebagai mempengaruhi 'conflict of interest' dan tidak melayakkan seseorang peguam itu mewakili plaintif.

Yang diajar bukan rakyat. Tetapi peguam bodoh yang merugikan masa depan negara.

Ahad, November 22, 2009

DAP Idamkan Tee Keat ?

Kroni-kroni DAP Perak kelmarin dengan sinis tetapi konfiden, menyarankan agar PM mengambil alih jawatan Presiden MCA dengan menjadi pemangku sementara penyusunan semula MCA selesai.

Mengambil contoh Tun Ghafar, Nga Kor Ming dengan yakin menyebut krisis MCA tahun 80an ditangani Tun Ghafar yang memangku Presiden MCA selama 11 bulan.

Kenyataan dua watak utama DAP Perak ini jelas seolah-olah memberi jalan mudah untuk penyelesaian krisis MCA dan untuk memiliki Ong Tee Kiat. Ini kerana Ong Tee Kiat pastinya telah mereka nilai, tidak akan bersetuju dengan syor ini tetapi terpaksa mematuhi 'perlembagaan' BN.

Ong Tee Kiat merupakan seorang pemimpin radikal dalam mengutarakan isu biarpun isu dalaman BN biasanya dibincang secara tertutup. Sensasi media membuatkan Ong Tee Keat, yang diterima ramai termasuk orang Melayu di kawasan Ampang, menjadi semakin popular.

Berbekalkan kefasihan berbahasa Melayu jauh lebih berkualiti dari kebanyakan Cina, Ong Tee Keat amat disenangi di kawasannya kerana beliau hampir dengan masyarakat.

Ada desas desus mengerut dahi menyatakan bahawa dengan mendapat Tee Keat, DAP yakin bahawa usaha terancang mereka untuk memiliki bekas Ketua Pemuda MCA yang paling berjaya ini akan melengkapkan cita-cita mereka setelah meletakkan Jui Meng dalam PKR, Soi Lek dalam BN dan kemasukan Tee Keat akan membawa ketiga-tiga nama ini menjadi sebahagian mereka secara rasmi mahupun tidak rasmi.

Hakikatnya isu PKFZ yang dimainkan Kit Siang hingga mempengaruhi seorang lagi pemimpin MCA yang anti-bincang-tertutup, Soi Lek, untuk menunjukkan Tee Keat perlu ditentang, menjadikan MCA menjadi bekas 'shit stirring'.

Jika isu PKFZ yang menjaja isu Ka Sing yang diminta membayar parti sebanyak RM10 juta, adakah RM10 juta itu ialah wang rakyat? Itu wang Ka Sing yang merupakan seorang jutawan. Jika PKFZ menjadi tersadai berhubung isu ini, kerajaan berhak menuntut semula ganti rugi bagi pihaknya dan isu ini akan selesai bila ada pihak yang dipertanggungjawabkan oleh mahkamah untuk membayar semula pampasan.

Mengapa tiada siapa yang mahu membawa kisah PKR mendapat wang untuk PRU 12 2008?

Kit Siang nampaknya memperoleh banyak fakta tentang isu PKFZ yang selama ini berlegar dalam MCA. Segalanya adalah akibat dari pasca-pemilihan MCA yang mencetus bantahan politikus-politikus tamak yang lain dalam MCA. hari ini, sudah tentu ada tali barut Kit Siang di dalam MCA yang berkedudukan besar, dan mungkin sebesar imej yang tertonton pada sebuah video kontroversi.

Sabtu, November 21, 2009

Teoh Beng Hock : The True Story Of Rattling Skeleton

For Chinese, rattling skeleton in the grave is a proverb for the condition of one's ancestor in the grave when he/she did an emberrasing thing considered tarnishing his bloodline.

Teoh Beng Hock is now experienced the materialization of a proverb which happens as how it said. Did TBH is a lesson for Chinese to learn on explicity limit that actually imposed on every human. When wedlock, an assigned fixed principle for human civilization, are neglected, a life on the uncivilized are surely had a cost to bear.

TBH remains has been digged out of his grave on 21.11.2009 by law, for further forensic investigation. It is what that has been required by the foreign expert on forensic investigation that has been called into the probe.

Say, the inquest will take forever, doesnt it efficient to have TBH laid in forensic lab? It was his destiny. He is being tortured by the clan kings to ensure he would be busy even after his death.

It is no more dirts in Selangor government. It turned into rubbish from dirts in an enourmous speed. TBH is being used now even on his skeletal remainings, to ensure that they can patch up holes that will disguise their greediness. Who they are and what will they do is not considered during the 12th GE 2008.

TBH is gone. He left his skeleton. It is truly rattling now. If this is a form of lesson to learn, what can we get from it? Does there is a notorious immoral politician that wants TBH skeleton rattling? Poor for his out-of-wedlock baby that will having a rattling bloodline in the grave long before this baby starts talking.

For the national government i.e. the federal ruler,TBH is a goldmine that now is a forbidden territorry eternally. They need him to overthrow the incompetent Selangor government. Who kill TBH?

Bendung Rasuah Dengan Peralatan Moden?

Jika ini menjadi rakaman wajib bagi emolumen, hanya peranti yang mampu menamatkan kebobrokan masyarakat yang menyuburkan rasuah.


Indeks bagi mengukur ketelusan sesebuah negara menunjukkan Malaysia jatuh dari tangga ke 47 pada tahun 2008 ke tangga ke 56 pada tahun ini.

Ini boleh menjadi bahan cela tetapi disebaliknya ada pujian yang wajar. Pembentukan SPRM nampaknya mengorek banyak lagi skandal untuk dibawa ke muka pengadilan dan hasilnya, indeks ketelusan pada masa depan akan meningkat dengan pantas.

Momentum penubuhan SPRM menyebabkan negara dipenuhi dengan berita ketidaktelusan sesebuah urusan hingga kedudukannya semakin jatuh.

Dikatakan, ia berpunca dari skandal PKFZ dan peningkatan rasuah dikalangan penjawat awam tetapi 'pembersihan' melalui pendedahan ini mampu menaikkan kembali 'nama baik' negara di masa depan. Secara perlahan atau sejara pantas, hanya wang juga yang akan menjadi penentu.

Isu PKFZ adalah urusan MCA yang semata-mata urusan pengagihan kekayaan peribadi, diputar pembangkang dengan mengajak rakyat bersentimen berlebihan dan apabila pemgamat asing membuat penilaian, ianya merupakan kudis yang mampu dirawat serta merta. Tetapi caranya radikal dan mungkin tidak diamalkan di Malaysia.

Paling penting ialah berkaitan perkhidmatan awam. Seandainya kerajaan membelanjakan kira-kira 0.25% dari GDP sekalipun, usaha mempertingkatkan kembali kedudukan negara pada indeks ketelusan dapat dipulihkan dengan pantas.

Caranya mudah. Jadikan segala urusan berkaitan perbendaharaan kerajaan dirakam secara audio dan secara visual dan diwartakan sebagai salah satu komponen yang memberi bukti dan dikawal oleh sebuah suruhanjaya yang mengumpul urusan yang membabitkan dari seringan-ringan kesalahan lalulintas hinggalah ke mesyuarat-mesyuarat lembaga perolehan dan jawatankuasa sebutharga.

Apakah sistem audio visual negara ini terlalu mahal seperti membeli unit-unit kepala keretapi?
Hakikatnya, semua pejabat awam telah mampu memiliki berbagai jenis peranti berteknologi tinggi dan seharusnya, ia dimanfaatkan melalui arahan yang muktamad.


Dokumen digital seperti ini menjadi dimensi baru dalam perkhidmatan awam negara ini dan akan memaksa peruntukan secara majoritinya digunakan untuk memberi kursus wajib laksana serta bengkel-bengkel berkaitan.

Dengan cara ini, negara dapat memperbaiki kedudukan dalam indeks ketelusan tahun hadapan dan mampu duduk sama tinggi sengan negara-negara maju demi merancakkan perkembangan ekonomi yang diunjurkan.

Pokok pangkal persoalan adalah, akan adakah satu tarikh di mana hakikat ini terlaksana.

Jumaat, November 20, 2009

Cuaca Yang Gila Atau Kita Yang Gila?

Adakah cuaca tidak boleh lagi diramal? Mengikut ramalan bulanan bagi bulan November 2009 oleh Jabatan Meteorologi, kawasan Lembah Beriah yang menjadi mangsa deruman hujan hingga berlaku banjir di Kerian, diramalkan hanya menerima hujan antara 200 hingga 250 mm sepanjang November.

Tetapi, hari ini, yang kita ketahui, kawasan tersebut telah dilanda banjir dan ramai penduduk terpaksa dipindahkan dan ini menunjukkan bahawa taburan hujan dikawasan tersebut adalah tinggi.

Kedah yang diramalkan mengalami taburan hujan yang rendah bagi bulan ini pada hakikatnya, turut mengalami banjir seperti yang kita ketahui melalui media massa.

Tetapi, itu adalah ramalan melalui fakta cerapan setiap tahun dan unjuran dibuat bagi menentukan sesebuah ramalan.

Bagaimana pula dengan khabar angin yang tersebar di internet yang menyebut Kuala Lumpur akan dilanda ribut salji atau hujan batu atau mana-mana satu antara kedua-duanya, pada jam 7 petang 20 November 2009!

Lihat petikan emel dibawah :

I don’t intend to cause alarm but I think I need to share this with
everyone. Whether this is a hoax or otherwise; as a precaution, may be
good to have some warm clothings on hand and be home early on Friday,
20th November 2009.

Rumours are surfacing about a freak winter storm that is expected to
hit the Kuala Lumpur city centre on Friday, 20 November 2009 at around
7pm.

Being near the equator, KL has never experienced such a cold weather
phenomenon and residents used to the hot and humid weather are warned
to take serious precautions.

Reliable sources think that there are reasons to believe these rumours
following some unusual weather-related events that many parts of the
world have experienced in recent history.

Those who have never experienced extreme cold weather are advised to
stick close to one another for support. I suggest reading this article
on How to Survive Being Stranded in Snow and other similar ones you
can find easily on the internet.

As I personally know some of these sources, I will send out further
notices as we get closer to the anticipated event.

Remember, mark 20 November 2009 in your diaries. In such an
occurrence, there is safety in numbers so stay close to one another,
especially after office hours.


Ini bukanlah sesuatu yang boleh dikira penipuan bijak pandai kerana tidak ada fakta yang boleh menyokong apa yang disebut oleh penyampai berita menipu ini.

Emel ini tersebar sejak beberapa minggu lalu dan adalah mustahil untuk penghantar emel ini dipercayai kerana emelnya langsung tidak disertakan fakta-fakta klimatologi.

Malangnya, khabar angin ini tersebar ke seluruh Lembah Kelang dan mempengaruhi pemikiran anak-anak kecil sehingga mereka dibingungkan dengan kesedaran orang di negara ini mengenai iklim dan cuaca.

Namun, melihat kepada ramalan jabatan Metorologi yang meleset dan 'hoax' yang disebarkan melalui internet, jelas bahawa keadaan iklim hari ini adalah sesuatu yang tidak boleh diramal lagi.

Rabu, November 18, 2009

Sejam Di Facebook PM

Sejam di facebook Datuk Seri Najib, saya telah automatik menjadi tukang jawab yang tidak dianggap. Tak mengapa, asalkan saya dapat menjelaskan secara "dari rakyat untuk rakyat". Berikut adalah komen-komen saya pada posting terkini di situ yang menempelak para pengkomen yang bagi saya "mencerminkan tahap pemikiran rakyat Malaysia" yang mengundi pembangkang di negara ini.


Despite of whining for more places in here and that, please be noticed that our country is facing a greater threat to the whole system..

THE IGNORANT OF THE PEOPLE IN THE ECONOMIC REENGINEERING EFFORT!

We must whoheartedly support the government in acheiving the 5% economic development or else we will just a spectator of the Indonesian rise.....

BUY MALAYSIAN MADE.. GENERATE OUR ECONOMY!
57 minutes ago · Delete · Report



Most unwanted people of the nation is the people that never have the Korean attitude.. they can go to streets to pull down the ruling govt... but they can also surrender their jewelleries to avoid the succumb of their economy ..

unfortunately we are having citizen that whining alot on petty issues..

i hope that malaysia wouldnt be lag behind in disasterous degree... to the extent of even a country that famous with the low transparency index will attain higher achievement in prosperity!
55 minutes ago · Delete · Report



Kalau isu JKN Sabah, maka tempelaklah Pengarah Kesihatan Sabah.. dengan membawa isu remeh tersebut ke depan pintu rumah kepala pentadbir.. seolah olah sekadar itulah cara rakyat malaysia berfikir.. agak memalukan.. tetapi masih boleh diperbaiki..

(bila masa plak aku jadi jurucakap datuk seri ni.. :).. memandai je.. ahaha )
50 minutes ago · Delete · Report



Verily.. we are in a crucial situation when we talk about having a quality citizen... they are having a thinking that can be a funny yet worrying .. they could even look for PM's fb to report on leaking pipe etc.. they humiliate their own leader with their discretion ability.. not a flabbergasted things when you look on how malaysian are sometimes act unwise in many areas..
44 minutes ago · Delete · Report



royalti minyak kelantan? rasanya zon carigali dalam EEZ.. kalau sebatang jalan terbina depan rumah kita.. jalan tu kan milik kita jugak kaa? wang ehsan pun x syukur ke? kalo tak syukur, pakai duit tu, buat beli player EPL tauk dlm team kelantan .. hantar balik dua ekoq 'jentera' Ipoh tu balik.. :)
25 minutes ago · Delete · Report



Inilah contoh rakyat yang tak reti cemaner nak jana ekonomi.. biar rakyat senang... negara mundur... move to somewhere else.. tanyalah apa yang kita dah bagi kat negara daripada apa yang negara dah bagi kat kita..

jenis dah senang nak senang lagi adalah weeds yang merosak the whole plantation
21 minutes ago · Delete · Report



Ketahuilah bahawa indonesia sedang bangkit ekonominya... negara tidak lagi 'mewah' untuk orang asing... makin ramai masuk halal keluar haram kat pintu2 negara.. NAGRA MEMERLUKAN RAKYAT YANG TAHU PERANAN MASING-MASING..

bukannya nyamuk yang sentiasa berdengung ditelinga...
18 minutes ago · Delete · Report



Banyaknya rakyat malaysia yang tak dapat gambaran betapa tenatnya ekonomi negara... dan betapa negara dalam keletihan setelah mengambil segala pendekatan untuk naik dari -6% pertumbuhan ke -1%..

jalan masih panjang... anak2 tak paham... yang dia tau.. dulu boleh beli susu dugrow.. awat la ni.. minum susu timbang..

the country is in dire straits in regain it momentum after a hectic run.. support our country... jangan pikir perut sendiri banyak sgt..... Read More

tapi kepimpinan SEMEMANGNYA melalui teladan.. should be noted la kan..
5 minutes ago · Delete · Report

Isnin, November 16, 2009

Rakyat Dituntut Bantu Memulihkan Ekonomi Negara

Tahukah kita bahawa kemandirian negara kita dalam usaha untuk bangun kembali dari krisis ekonomi 2008 bolehlah dikatakan cemerlang walaupun sehingga kini, pertumbuhan ekonomi negara masih lagi di paras negatif.

Ini berikutan pakej-pakej rangsangan yang diusahakan oleh kerajaan dalam memastikan pertumbuhan ekonomi yang tergendala, pantas dipulihkan semula, telah menampakkan hasil.

Namun, negara paling tidak terkesan dengan krisis ini di Asia Tenggara ialah Vietnam dan Indonesia yang terus mencatatkan pertumbuhan pada kadar 5.0% hingga 6.3% dalam tahun-tahun kebelakangan ini.

Hakikatnya, penguncupan ekonomi untuk dua tahun berturut-turut walaupun menunjukkan peningkatan dari -6% pada tahun lalu hingga -1% pada suku ketiga tahun ini, tetaplah menguncupkan keseluruhan kadar pertumbuhan KDNK.

Jika pada tahun 2008, ekonomi negara mencatat pertumbuhan -5%, ia menunjukkan bahawa KDNK negara pada tahun tersebut adalah 94% dari KDNK pada tahun 2007 manakala jika pada tahun 2009, KDNK negara dipulihkan kepada -1%, ia menunjukkan KDNK negara pada tahun 2009 adalah bersamaan dengan 99% dari KDNK negara pada tahun 2008.

Jika tahun 2008 negara telah mengalami proses nyahkaya sebanyak 6%, peningkatan dari -6% hingga -1% masih menunjukkan angka KDNK tahun 2009 adalah lebih kecil sedikit berbanding tahun 2008 dan ianya tetap mengecilkan KDNK pada graf yang menurun.

Jadi, segenap masyarakat haruslah menyokong agar usaha kerajaan untuk mengunjurkan pertumbuhan 5% pada tahun depan dapat direalisasikan dengan membantu negara melalui cara perbelanjaan yang mengutamakan pertumbuhan ekonomi domestik.

Kita tahu bahawa China bergantung kepada eksportnya tetapi China tidak terkesan oleh krisis ekonomi 2008 kebanyakannya adalah disokong oleh perdagangan domestiknya yang tinggi melalui 1.3 billion penduduknya. Begitu juga indonesia yang eksport negaranya hanya 17% dari KDNK negaranya.

Malaysia yang eksportnya mencapai 50% dari KDNK dan dengan penduduk hanya 27 juta, memerlukan kerjasama penuh dari rakyatnya untuk memastikan survival ekonominya dapat dilestarikan, malah diperkukuhkan melalui dagangan dalam negara.

Oleh itu, perkara yang paling mudah ialah, masyarakat dituntut untuk membeli barangan keluaran tempatan dan terus berbelanja di dalam negara melalui pelancongan domestik, pembelian produk tempatan dan memperkembangkan IKS untuk kegunaan domestik bagi memastikan rakyat Malaysia dapat berdiri sama tinggi duduk sama rendah dengan masyarakat ekonomi terutamanya di Indonesia.

Perlu diingatkan bahawa, masyarakat Malaysia hanya mengenali masyarakat Indonesia melalui pekerja asing tetapi tidak pernah mengenali masyarakat perdagangan Indonesia yang kini mendabik dada dengan kemakmuran mereka.

Ahad, November 15, 2009

Pemulihan Ekonomi Negara Dilembabkan Negeri-Negeri Pakatan Rakyat

Usaha untuk memastikan Malaysia kembali mengepalai pertumbuhan ekonomi di rantau ini mungkin menjadi sia-sia akibat liabiliti yang ditanggung negara buat masa ini yakni MEMIKUL biawak-biawak hidup yang tidak tahu menahu soal ekonomi, malah memburukkan lagi perkembangan ekonomi domestik.

Negeri-negeri Pakatan Rakyat dan sebuah negeri bekas Pakatan Rakyat yang sedang dipulihkan dari 'sakit' merupakan antara negeri yang GAGAL untuk dipastikan pertumbuhan ekonominya tidak jauh terlingkup kesan dari krisis ekonomi 2008 dan 2009 , hari ini memburukkan lagi usaha memulihkan pertumbuhan ekonomi Malaysia.

Selain campurtangan kerajaan pusat amat mereka dambakan, perkara lain yang mereka masih gagal dambakan adalah untuk memastikan keberkesanan pemerintahan mereka tidak akan mengganggu gugat usaha untuk memajukan kembali iklim ekonomi negara yang menerima tempias krisis 2008.

Pulau Pinang dan Selangor merupakan dua negei utama perindustrian di Malaysia dan pada saat ini, bisul dan kudis akibat krisis ekonomi adalah lebih parah di dua negeri ini dan rawatan segera amat diperlukan bagi mengubati negara yang sedang 'sakit'.

Pada masa yang sama, Pulaua Pinang masih meminta-minta penambahan prasarana jambatan tambahan dan monorel manakala di Selangor, kebodohan ahli politik mereka menjerit-jerit soal gaji ADUN yang kononnya tidak mencukupi.

Sedangkan permintaan hasil industri untuk dieksport dari negeri itu keluar negara telah lama jatuh merudum dan mencacatkan pertumbuhan ekonomi negara.

Kesan dari pemulihan semula ekonomi negara banyak bergantung kepada kepintaran dan kepakaran pentadbir negeri ini dalam mengendali isu-isu ini.

Malangnya, rakyat yang berfikiran sempit dan berjiwa dendam gemar memperjudikan kemakmuran negara dengan membuat pilihan merapu untuk menaikkan kerajaan alternatif yang akhirnya tidak mampu bebuat apa-apa apabila berlaku krisis ekonomi seperti hari ini.

Jelas sekali, apabila kita puratakan KDNK negeri-negeri di Malaysia dengan empat diantaranya merupakan negeri sakit yang dahulunya dua dari empat negeri itu merupakan negeri perindustrian paling pesat, kita dapat mengagak bahawa pemulihan ekonomi Malaysia agak sulit untuk berlaku dengan berkesan.

Jadi, rakyat di negeri-negeri ini pada hakikatnya telah melakukan DOUBLE MISTAKE apabila telah memilih kerajaan negeri yang; pertama; kononnya bersih, telus dan cekap padahal tidak; dan kedua; kerajaan negeri yang melibang libu dan tidak faham apa yang patut dibuat dan apa yang patut disumbangkan kepada negara keseluruhannya apabila usaha memulihkan ekonomi perlu dibuat dengan drastik.

Akhirnya negara menjadi mundur apabila dua negeri termaju diperintah oleh kumpulan-kumpulan yang bodoh, yang akan melembabkan pemulihan ekonomi negara.

Awasi Gelombang Ketiga H1N1 !!

Orang ramai seharusnya mengetahui bahawa GELOMBANG KETIGA penularan wabak H1N1 pada hakikatnya sedang menanti masa untuk melanda dunia.

Gelombang kedua H1N1 yang berpunca dari musim sejuk di Hemisfera Selatan beransur pulih dan padan masa ini, Hemisfera Utara sedang menanti masa untuk memasuki musim sejuk.

Kesan musim sejuk di Hemisfera Utara ke atas negara ini saban tahun membawa musim yang agak dingin kerana tiupan angin Timur Laut dari China akan membawa angin dingin bersama hujan monsun. Pada ketika ini, ramai yang akan mula terdedah kepada penyakit alahan respiratori seperti batuk dan selsema.

Dalam ketika begini, wajarlah masyarakat sendiri mempunyai kesedaran yang mencukupi natijah dari pengalaman mengharungi musim pandemik H1N1 gelombang kedua yang telahpun reda beberapa bulan lalu.

H1N1 hanya menyerang golongan yang mempunyai tahap antibodi yang rendah dan kurang melakukan aktiviti fizikal juga kurang menjaga kebersihan diri. Maka, wajarlah bagi masyarakat untuk lebih mengambil langkah berjaga-jaga dalam memastikan gelombang ketiga H1N1 berjaya dilalui dengan daya upaya yang disumbang oleh kesedaran kebersihan yang tinggi.

Hanya dengan memakai penutup hidung dan mulut serta kerap mencuci tangan dengan air dan sanitizer, kebarangkalian untuk terjangkit H1N1 menjadi rendah.

Semoga Allah melindungi masyarakat kita dari wabak penyakit H1N1 yang lebih serius.

Ahad, November 08, 2009

Sekolah Rendah Yang Paling Wajar Disealirankan

Sekolah satu aliran tidak sewajarnya untuk sekolah menengah. Ini kerana pada peringkat sekolah rendahlah segala bentuk pupukan jatidiri patut dimulakan.

Memaksa anak-anak yang keluar dari 'pengasingan bangsa' untuk menongkah dunia persekolahan peringkat menengah hanya melahirkan sebuah lagi generasi yang rumit dan payah difahami. Ini kerana golongan bukan melayu pasti akan segera memastikan anak-anak mereka bersekolah rendah aliran vernakular dan pada peringkat ini, tiada percampuran kaum akan berlaku.

Ini pasti akan mengakibatkan masalah yang besar pada peringkat awal integrasi yang akan bermula saat mereka telah kenal banyak perkara mengenai 'kenakalan' hingga 'jenayah' dan jenayah kebencian pasti akan menjadi-jadi.

Akibat dari perkara ini, sudah tentulah ianya akan menjadi kudis yang kita masih belum mampu mentafsirkan kesannya.

Untungnya untuk memastikan sekolah satu aliran bermula di sekolah rendah ialah mereka akan diajar selama 7 tahun secara wajib dalam bahasa kebangsaan di samping kelas-kelas asas vernakular yang patut diwujudkan.

Percampuran selama 7 tahun ini akan menghasilkan generasi yang amat ideal untuk menongkah masa depan.

Selepas tamat pengajian wajib satu aliran ini, barulah sesuai bagi mereka untuk memilih sekolah aliran vernakular dan bibit-bibit kebangsaan telah tersemai dan melekat dalam jiwa masing-masing.

Maka dengan ini, sudah tentu pilihan aliran vernakular ini akan diisi dengan taburan kaum yang sekata kerana ibu bapa dapat melihat kecenderungan anak mereka untuk memilih sekolah aliran vernakular yang masih lagi tertakluk kepada sukatan yang sesuai.

Jadi, rasionalkah untuk sekolah satu aliran dimulakan pada peringkat menengah? Persoalan ini merupakan sesuatu yang perlu diambil serius.

Sabtu, Oktober 31, 2009

Tiada Bonus, COLA Kekal, Win-Win Situation

Ramai kakitangan awam yang tersinggung apabila banyak pihak menempelak CEUPACS tetapi bukan semua kakitangan awam yang gagal memahami situasi kewangan negara yang pada masa ini 'tidak begitu sihat'. Terdapat juga pendapat yang menghina kakitangan awam sesuka hati berhubung isu bonus. Ini seharusnya tidak dibuat tanpa mengelak untuk menggambarkan keseluruhan kakitangan awam.

Ramai kakitangan awam memahami alasan disebalik pemberian bonus dan perbincangan berdasarkan logik telah dibuat di mana-mana di kedai-kedai kopi bahawa perbendaharaan negara tidak mengizinkan pemberian bonus.

Sebenarnya penjawat awam perlu bersyukur kerana khabar angin tentang kononnya pemberian COLA akan dipotong dalam Bajet 2010 tidak menjadi kenyataan. Maka, ketiadaan bonus dan pengekalan COLA adalah satu keputusan menang-menang.

CEUPACS boleh menyebut mereka mewakili perkhidmatan awam tetapi perlu diketahui, CEUPACS bertindak atas kapasitinya yang sebenarnya tidak dibuat berdasarkan pandangan kakitangan awam secara keseluruhan. Selama ini tidak ada pun pungutan pendapat sebaginya.

Mengapa pula kakitangan awam dihentam dengan kata-kata yang tidak bersusila?

Jangan menghina perkhidmatan awam dengan nista yang sedemikian rupa kerana ingatlah, mereka tidak meminta apa-apa, bahkan CEUPACS yang bertindak sendiri dalam isu bonus 2 bulan ini.

Ramai kakitangan awam juga membaca akhbar dan mengikuti perkembangan ekonomi serantau bagi kefahaman tentang iklim ekonomi semasa.Mereka tidak suka gambaran seolah-olah mereka ini terlalu bodoh dan tidak bekerja.

Bahkan, kakitangan awam Kementerian Kesihatan Malaysia yang ramai di dalam perkhidmatan awam, bekerja keras siang dan malam untuk memberi harapan kepada rakyat yang kepanikan ketika berlaku wabak Influenza H1N1.

Kakitangan Kementerian Pelajaran yang juga bukan sedikit, telah memastikan orang seperti penulis mendapat pendidikan wajib 11 tahun dengan percuma.

Jika hendak menggunakan istilah 'duit rakyat' dalam perbelanjaan mengurus pentadbiran kerajaan, pihak yang menentang lantang ini seharusnya jangan sentiasa berharap agar 'diskaun' cukai pendapatan dibuat setiap kali Bajet, malah pejuangkanlah untuk potongan yang lebih tinggi.

Khamis, Oktober 15, 2009

Keluhan Dari Putrajaya

Putrajaya adalah bandar paling muda di Malaysia dan sebagai pusat pentadbiran kerajaan persekutuan, ianya dilahirkan sebagai sebuah bandaraya dalam taman.

Namun, Putrajaya tidak dapat lari dari perancangan yang tidak menepati tuntutan masa depan. Contohnya ruang pejabat yang disediakan adalah berdasarkan penjawatan di jabatan-jabatan pada tahun 2003 dan 2004 dan setelah 5 tahun, pertambahan ruang-ruang bagi memenuhi keperluan pembesaran organisasi mengakibatkan banyak ruang pejabat menjadi sempit. Bagaimana pula untuk 5 tahun lagi?

Begitu juga dengan ruang meletak kenderaan kakitangan. Indikasi pembesaran ruang pejabat akibat pembesaran organisasi terkait rapat dengan pertambahan kakitangan. Kemudahan pembiayaan kenderaan oleh syarikat kewangan yang berlumba-lumba mempromosi pembiayaan pinjaman kereta kepada kakitangan membuatkan pemilikan kereta menjadi sesuatu keperluan terutamanya mereka yang bekerja di Putrajaya.

Akibatnya, pada setiap pagi dan petang, kesesakan di Putrajaya menjadi terlalu teruk akibat dari keperluan untuk kakitangan yang tinggal di Kuala Lumpur, Shah Alam, Seremban, Ampang, Gombak malah Rawang dan Melaka, yang berulang-alik ke tempat kerja setiap hari.

Kemudahan kuarters di Putrajaya tidak meliputi semua kakitangan atas banyak sebab seperti pendidikan anak, pekerjaan pasangan, kekangan kewangan dan faktor sosial.

Jadi, apa yang sangat diperlukan ialah, pertambahan ruang letak kereta yang seharusnya menjadi tanggungjawab jurutera jalanraya di Perbadanan Putrajaya untuk merancang atas kajian yang dilakukan berdasarkan banci lalulintas yang perlu dikendalikan.

Masalah ini tidak harus diselesaikan dengan jalan mudah dan 'menindas' dengan mengarah supaya sistem Park & Ride dipopularkan sedangkan mereka yang memandu untuk ke tempat kerja sebahagian besarnya bukanlah penduduk Putrajaya.

Mereka menghabiskan banyak masa untuk menghantar anak ke sekolah dan menghantar pasangan ke tempat kerja sebelum memandu ke Putrajaya dan kini dipaksa untuk meletak kereta dan menaiki bas, sepelaung dari tempat kerja mereka.

Pada jam berapakah mereka akan mula bekerja? Apakah di Putrajaya akan ada WP4 WP5 dan WP6 pula? Sudah tentu itu merupakan sesuatu yang mustahil. Dari sudut lain, adakah ini menunjukkan kakitangan awam di Putrajaya akan diperas untuk terdedah kepada implikasi kewangan yang menyukarkan?

Maka, seharusnya ruang tanah yang luas di sekitar Kompleks A hingga E dan Presint 1 hingga Presint 4 , dipenuhi dengan tempat meletak kenderaan yang sebenarnya masih boleh dihiasi lanskap menarik bagi memberi erti bandaraya dalam taman.

Laluan masuk waktu pagi dan laluan keluar waktu petang juga boleh diubah berpandukan masa dengan aliran megikut kawasan-kawasan pejabat yang tinggi bilangan kakitangan berkenderaan sendiri. Semuanya adalah bergantung kepada solusi ilmiah semata-mata. janganlah terlalu malas untuk memikirkan solusi, para kakitangan awam yang terpaksa menanggung akibat.

Putrajaya bukanlah kawasan pelancongan bagi kakitangan yang ditugaskan untuk bertugas di sana. Ianya merupakan hala tuju wajib bagi memastikan periuk nasi mereka berisi. Jangan disusahkan mereka yang sedia susah dengan ragam lalulintas juga ancaman kemiskinan bandar. Ianya jelas tidak membantu. Walaupun kelihatan remeh, isu ini mungkin memberi impak besar satu hari nanti.

Rabu, Oktober 14, 2009

Kimma Perlu Dijadikan Anggota BN

Kimma wajar di terima menjadi parti komponen Barisan Nasional kerana tiada paksaan untuk asimilasi di negara ini dikuatkuasakan dan ini membuatkan tiada sebab untuk masyarakat India Muslim yang mahukan parti sendiri, ternafi hak mereka.

Kimma terdiri dari ahli yang bertutur bahasa Tamil dan beragama Islam. Mereka antara rakyat Malaysia yang hidup makmur melalui perniagaan yang cemerlang. Mereka tidak dapat menyertai MIC yang sinonim dengan kuil, dan tidak diseru untuk menyertai UMNO mungkin kerana faktor bahasa yang menjadi asas struktur negara ini.

Apa yang dibimbangkan ialah apabila Pakatan Rakyat terlalu memerlukan parti komponen bagi membolehkan ianya didaftarkan. Ini akan mendorong usaha pemimpin de facto Pakatan Rakyat untuk mengemukakan agenda konspirasinya bagi merampas Kimma melalui sengketa dalaman.

Pakatan Rakyat memerlukan sekurang-kurangnya 7 parti komponen untuk didaftarkan sebagai sebuah organisasi politik bersekutu.

Ini akan membuka peluang kepada parti-parti yang kemaruk ini untuk memulakan kempen psikologi dan menjalankan taktik-taktik kotor.

Malaysia yang tidak mengamalkan dasar asimilasi sewajarnya menerima sebuah lagi parti orang Islam di dalam Barisan Nasional.

Kimma sebagai sebuah parti yang setia mendukung Barisan Nasional seharusnya layak di terima ke dalam Barisan Nasional dan merintis penambahbaikan Barisan Nasional dengan penyertaan sebuah parti yang dipimpin orang Islam di dalam Barisan Nasional.

Selasa, Oktober 13, 2009

Awasi Unsur Subversif Menghasut Sabah Sarawak

Sentimen separatis telah biasa dimainkan oleh provokator Indonesia ke atas Malaysia di Topix Malaysia Forum. Walaupun isu tersebut jelas tempang melihat situasi Aceh dan Papua, kenakalan remaja kedua-dua negara membogelkan satu persatu persoalan yang perlu dirungkai.

Adakah integriti Semenanjung, Sabah dan Sarawak sebenarnya sentiasa diancam oleh anasir luar?

Umum banyak mengetahui kaitan seorang pemimpin pembangkang di negara ini yang rapat dengan pemimpin Indonesia yang dikira 'dari kem yang sama' di MATA dunia.

Tetapi kecelaruan forumer Indonesia dalam mentafsir politik Malaysia sangat jelas dan dikirakan, pihak yang lebih intelek di Indonesia mengelak untuk berdebat berhubung isu ini.

Namun, disebalik caci maki yang dipercayai bersifat 'seronok-seronok', perkara ini perlu dipandang berat agar sebarang unsur subversif dapat dikesan dan diambil tindakan yang bersesuaian.

Ini sesuai dengan kecemerlangan pasukan keselamatan yang menjaga ketenteraman negara ini yang terbentang sejauh SATU JAM SETENGAH dari keseluruhan 24 JAM lilitan bumi.

Pada perbalahan online sedemikian, tidak diketahui apakah hasilnya kelak atas hubungan di masa depan apabila generasi ini mula menjadi pemerintah.

Adakah nasionalisma dituntut mengatasi agama? Lebih memburukkan keadaan, forumer Indonesia yang paling bebas memprovokasi dengan kata-kata yang keji adalah terdiri dari kalangan penduduk Indonesia bukan Islam.

Apa yang sangat dibanggakan adalah betapa kuatnya naluri 1Malaysia melihatkan pejuang pembela negara dengan ISP tercatat dari Sabah dan Sarawak keras memberi tentangan yang intelek.

Di sebelah lain, tiada didapati pengguna ISP Aceh membela Indonesia dalam thread-thread berkaitan perjuangan kemerdekaan Aceh.

Ini bukanlah laporan adu domba. Ini laporan bahawa pihak 'anak-anak nakal' Indonesia perlu diberi pengajaran melalui teknologi.

Malaysia memang ketinggalan dalam memanfaatkan teknologi bagi menghurai sejarah dalam bentuk dokumentari kelas antarabangsa yang mampu memberi pengaruh besar dalam pendidikan sejagat.

Akibatnya kenakalan anak-anak baru 'gede' ini yang bermain api dengan penuh seronok adalah dipandang ringan walau hakikat mesejnya itu berat.

Jumaat, Oktober 02, 2009

Gempa Bumi Akan Lebih Kerap Di Masa Depan?

Kedudukan penempatan manusia di sepanjang pantai barat Sumatera pada masa depan adalah sesuatu yang mustahil untuk dizahirkan dengan teknologi yang ada hari ini.

Ini kerana, pada masa depan, pemanasan suhu global akan menambah beban kapasiti lantai laut untuk menerima tekanan berlebihan hasil dari isipadu yang meningkat akibat kecairan ais.

Ini akan membuatkan tekanan mendatar bertambah dan membuatkan rabung-rabung tengah lautan yang bersifat mengembangkan plat-plat bumi menjalankan aktivitinya dengan lebih kerap.

Akibat dari ini, kekerapan pembetulan plat tektonik pada pinggir subduction zone berlaku dengan cepat. Pada subduction zone ini, hanya Padang yang masih berdiri sebagai sebuah kota dan lebih merunsingkan, kota di ambang bahaya.

Walaupun impak terperosok (subducted) akibat pengembangan lantai luatan ini meliputi semua jurang-jurang lautan, Padang merupakan petempatan bertamadun paling dekat untuk hentaman sisi menunjukkan kuasanya. Padang hakikatnya berdiri di atas zon penyerap beban Lautan Hindi yang gigantik.


Bukan sahaja pembetulan tektonik gelincir sahaja yang menjadi igauan buruk Sumatera. Zon sesaran ditengah-tengah Sumatera itu belum lagi memperbetulkan kedudukannya sehingga hari ini. Lihat gambar di bawah. Anak panah biru menunjukkan kawasan pembentukan muka bumi bertebing tinggi dan anak panah hijau menunjukkan arah ricihan. Tanpa gempa bumi ricihan tersebut, zon ini masih menyimpan tenaga yang belum dilepaskan.


Sesaran inilah yang membentuk ngarai-ngarai dan tebing-tebing tinggi di Banjaran Barisan.

Hakikatnya, Malaysia perlu juga mengambil langkah peka terhadap ancaman gempa bumi berpusat di Semenanjung. Sehingga kini, belum ada kepastian bahawa di dasar semenanjung, tiada pembetulan mampatan atau ricihan yang menggegarkan pemukaan akan berlaku.

Mungkin, kitaran tenaga terpendam di Semenanjung menjangkau ratusan tahun tetapi, umum mengetahui, tiada rekod mengenai gempa bumi di Malaysia sebaik sahaja rekod-rekod alam sekitar diwujudkan, hingga ke hari ini.

Apa mungkin memang wujud satu tenaga terpendam ratusan tahun sedang menanti titik kegagalan untuk bertahan lalu terganjak. Mungkin di Bukit Tinggi yang kerap digegarkan gempa di bawah 3 pada skala Richter.



Fakta ini menjadi sebab yang jelas bahawa standard pembinaan perlu di perbaharui di Malaysia.

Adakah kita sedar bahawa Padang baru sahaja mengalami pembetulan tektonik dengan gempa sekuat 6.5 pada skala Richter beberapa ketika yang lalu.

Ini menunjukkan trend tidak sihat apabila gempabumi menjadi kerap dan pemampatan akan berlaku dengan aktif. Mungkin saat itu, Semenanjung Malaysia akan turut memasuki zon gempa Lingkaran Api Pasifik.

Seharusnya satu kajian yang jitu perlulah dibangunkan oleh cerdik pandai di rantau ini bagi membolehkan manusia berevolusi dengan alam dan tidak hanya berantakan hanya kerana isu-isu yang remeh.

Rabu, September 30, 2009

DAP Terperanjat Beruk PKR Tuntut Jawatan KM

Gilir Ketua Menteri: DAPSY bidas Ketua Pemuda PKR Pulau Pinang

PULAU PINANG 29 Sept. - Pemuda Sosialis DAP (DAPSY) Pulau Pinang hari ini membidas Ketua Pemuda Parti Keadilan Rakyat (PKR) Pulau Pinang, Mohd. Yusmadi Mohd. Yusuff yang mencadangkan agar jawatan Ketua Menteri Pulau Pinang disandang secara giliran antara tiga parti yang kini menguasai negeri itu.

"Ini merupakan satu formula berbaur perkauman ciptaan Mohd. Yusmadi sendiri yang asyik gilakan kuasa sahaja," kata Setiausaha DAPSY Pulau Pinang, Ng Wei Aik dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau mengulas cadangan Mohd. Yusmadi supaya jawatan Ketua Menteri Pulau Pinang digilirkan berdasarkan formula baru yang memberi peluang kepada semua kaum untuk menjadi pemimpin.

Mohd. Yusmadi, yang juga Ahli Parlimen Balik Pulau dilaporkan berkata, formula politik baru itu bagi menggantikan formula Barisan Nasional yang memberi jawatan Ketua Menteri hanya kepada kaum Cina dan Timbalan Ketua Menteri kepada wakili Melayu.

Wei Aik berkata, tiada formula baru yang telah dipersetujui oleh pakatan DAP, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Pas yang kini memerintah Pulau Pinang berhubung sistem penggiliran itu.

Beliau berkata, buat masa ini, DAPSY berpendirian bahawa belum sampai masa dan tidak perlu jawatan Ketua Menteri itu digilirkan.

Katanya, DAPSY mempertahankan jawatan Ketua Menteri supaya tidak digilirkan atas alasan bahawa sebarang pelantikan untuk jawatan itu mestilah diputuskan oleh parti yang menguasai majoriti kerusi Dewan Undangan Negeri dan bukan atas alasan kaum Cina adalah majoriti di negeri itu.

"Saya ingin tegaskan bahawa formula baru yang sedang dilaksanakan oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang adalah memberi layanan adil serta bantuan saksama kepada semua rakyat tanpa mengambil kira perbezaan kaum, agama, jantina dan latar belakang politik.

"Ini jauh lebih adil serta disambut baik oleh rakyat jelata daripada formula ciptaan Mohd. Yusmadi itu," kata Wei Aik yang juga Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri. - Bernama

Ulasan

Kononnya UMNO dan BN mencipta model pemerintahan berdasarkan kaum. Kononnya BN pemecahbelah kaum dan bersifat tidak adil. Kononnya mereka mahu bawakan kelainan dan pembaharuan. Kononnya mereka telus adil dan tidak akan membenarkan warisan BN dijunjung.

Tetapi seperti anjing yang menyalak diwaktu malam, akhirnya mereka akan dilempar batu. Kebiasaannya anjing yang dilempar batu akan berlari jauh sedikit dan menoleh untuk menyalak lebih kuat lagi.

Itulah DAP. Apabila ada cadangan yang tidak memenuhi nafsu serakah kuasa mereka, mereka akan mula berbelit seolah-olah warisan BN yang mereka tentang dahulu merupakan formula terbaik.

Jika itu halnya, untuk apa lagi DAP memerintah Pulau Pinang? Walaupun Lim Guan Eng bukan anak jati Pulau Pinang, DAP menyebut itulah demokrasi. Tetapi apabila menyebut tentang bukan Cina untuk menjadi Ketua Menteri Pulalu Pinang, DAP lekas-lekas menyalak kuat

Hakikatnya, setelah terpijak tahi yang mereka lepaskan merata-rata, adakah DAP itu relevan perjuangannya dengan kata-katanya? Anak negeri tidak penting tetapi anak Cina adalah segala-galanya.

Kini jelas, DAP merupakan parti perkauman paling buruk apabila perjuangannya terbukti berlandaskan manifestasi-manifestasi penuh dusta.

Khamis, September 24, 2009

Provokasi Dari Negara Jiran Memaksa Kita Bersatu

Gesaan perpaduan untuk rakyat Malaysia secara keseluruhannya amat penting buat masa ini setelah melihat sentimen luar sempadan yang mula memperdebatkan tentang cacamarba demografi kaum di Malaysia. Lebih buruk sekali ialah apabila ianya diperdebatkan oleh golongan yang jahil tentang Malaysia.

Di forum-forum Indonesia, kehangatan 'gaduh mulut' yang buat kesekian kalinya disebabkan oleh tarian Pendet keluaran Singapura telah membawa kepada perdebatan berhubung komposisi kaum di Malaysia di mana, kononnya berlaku ketidakadilan sosial dalam sistem di Malaysia ke atas orang Cina dan India.

Selain itu juga, terdapat forumer-forumer Indonesia yang pantas memprovokasi integriti antara Semenanjung, Sabah dan Sarawak dengan tuduhan mengenai tuntutan kemerdekaan Sabah dan Sarawak dari malaysia dan ini memanggil puak haluan kiri di sana untuk memberanikan diri menyuarakan pandangan.

Memang difahami bahawa di Sabah dan Sarawak, terdapat pihak-pihak tertentu yang mempunyai rasa tidakpuashati tentang 'pembolotan' hasil bumi Sarawak yang sebenarnya mereka sendiri pun tidak tahu bagaimanakah kira-kira yang digunakan oleh pihak perbendaharaan berhubung royalti kepada negeri-negeri yang membentuk Persekutuan Malaysia.

Namun, kewujudan forum-forum sedemikian telah memberi ruang kepada mereka untuk mendalami ketidaktahuan berbanding mencari ilmu agar setaip mereka tahu bahawa apa yang disediakan Malaysia untuk Sabah, Sarawak, malah semua negeri di Malaysia sebagai tahap paling adil yang boleh dicapai berdasarkan konsep menang-menang dan kesemakmuran bersama.

Seharusnya, golongan intelek Malaysia tidak harus berasa takut akan sikap puak-puak ultra-Indonesia yang hanya mengulangi makian dan carutan tanpa memberi ruang kepada perbincangan. Makluman berhubung fakta yang memperkukuhkan kedudukan Malaysia perlu disampaikan dengan jelas dan tajam agar akhirnya golongan ultra-Indonesia ini bersetuju untuk mengadakan rundingan dengan cara berilmu.

Satu hakikat yang tidak dapat dinafikan di kalangan forumer Indonesia ialah penguasaan puak Cina dan Kristian dalam dunia internet Indonesia. Tidak sedikit forumer ultra-Indonesia yang kembali memikirkan tentang perdamaian dan perbincangan setelah menyedari mereka di adu domba oleh provokator bukan Islam yang tidak diketahui asalnya.

Justeru, golongan inilah yang perlu dicari oleh forumer Malaysia agar satu jalinan strategik dapat dilaksanakan antara dua pihak dan ianya menjadi 'kerajaan belia' untuk kedua-dua negara yang hakikatnya mendambakan sebuah negara yang dipimpin oleh golongan muda.

Sebuah ungkapan forumer Indonesia yang agak menyentuh perasaan penulis dapat dipetik dengan antara lain berbunyi " Cukuplah dengan maki-maki yang berlaku antara Malaysia dan Indonesia di sini. Ianya gara-gara pengadu domba kafir yang mahu memecahbelahkan Nusantara. Kita beruntung kerana beragama Islam dan setiap orang Islam adalah bersaudara.

Silalah melawat Forum Topix ini.

Isnin, September 14, 2009

Indonesia Digegar Saka Bung Karno?

Tengku Abdul Rahman mungkin tidak digemari di Indonesia kerana sebab beliaulah, Sukarno menjadi begitu marah akan Malaysia. Ini jelas kerana Tengku merupakan pemimpin Malaysia yang bertanggungjawab memandang sepi seruan Indonesia Raya yang ditaja Sukarno lalu meminta bantuan Inggeris memerangi Komunis yang merampas pemerintahan Malaya dari Jepun.

Di Indonesia, pemergian Jepun dalah kekalahan mereka memberi peluang Sukarno berunding dengan jeneral Jepun terakhir di Indonesia bagi 'merampas' keluasan tanah Belanda.

Tetapi sentimen di Indonesia menganggap bahawa Majapahit melalui Perdana Menterinya telah berkembang ke seluruh Nusantara pada abad ke 14. Perdana Menteri yang masyhur itu tentulah Gajah Mada. Gajah Mada menggunakan 'nusa antara' yang disebut 'Nusantara' bagi negeri-negeri jalinan diplomatiknya di luar empayar Jawa yakni Kerajaan Majapahit hinggalah perkataan tersebut kekal menjadi Nusantara.

Jika ada rakyat Nusantara mahu kegemilangan Gajah Mada menjadi kunci kegemilangan Indonesia, negara tersebut secara teknikalnya perlu dinamakan Majapahit. Tetapi itu pasti menjadi tentangan bagi wilayah kejauhan dalam Indonesia itu sendiri.

Jika ini disensasikan oleh media tidak bertanggungjawab, sudah tentulah perkataan Nusantara menjadi bahan klaim lagi.

Berbalik kepada Tengku Abdul Rahman, beliau memanggil British kembali adalah kerana kelengkapan senjata pihak komunis adalah hebat kerana ianya biayaan British kepada gerakan Malayan People Anti Japanese yang 90% dianggotai oleh pendatang China yang menjadi mangsa pembunuhan Jepun.

Semasa Jepun berangkat keluar, MPAJ telah bertukar fungsi dengan pengaruh Komunis meresapi keseluruhannya dan pembalasan dendam dibuat ke atas orang Melayu Islam yang sebelum itu bekerjasama dengan Jepun dalam urusan pentadbiran dan percukaian. Ramai imam, penghulu, ketua kampung dang pegawai kerajaan berbangsa Melayu dibunuh dengan kejam.

Sukarno tidak dapat mencampuri urusan ini kerana 'Indonesia' ciptaannya itu sendiri sedang bermati-matian menentang Belanda yang cuba masuk kembali setelah Jepun menyerah kalah. Maka untuk apa Tengku perlu dipersalahkan apabila Sukarno sendiri terlalu mementingkan diri.

Akibatnya, ramai tokoh haluan kiri Malaya yang menyokong idea Sukarno terpaksa merempat di Sumatera dan terpadam cita-cita mereka.

Hakikat yang tidak diketahui oleh rakyat Indonesia adalah pada tahun-tahun konfrontasi 60an, pihak Amerika dan Britain yang merupakan 'tok guru' Tengku telah menyarankan agar satu konspirasi dibuat dengan mereka mengebom kapal di Selat Melaka dan menuduhnya sebagai perbuatan Indonesia. Tujuan utama ialah untuk mereka dapat masuk mencampuri ketegangan di Nusantara dan menyerang dan merampas Indonesia. Tengku menjawab :"TIDAK, MEREKA SEBANGSA DAN SEAGAMA DENGAN SAYA. SAYA TIDAK BENARKAN ITU TERJADI"

Dipetik dari : Nusantara

Sabtu, September 12, 2009

Ketegangan Di Dalangi Pengikut Gus Dur?

Siapa sangka, andainya pertikaian segelintir rakyat Indonesia ke atas negara Malaysia yang mengganggu Nusantara itu didalangi oleh "cawangan" Anwar Ibrahim di Indonesia, yakni pemimpin NU, Gus Dur.

Gus Dur banyak diberitakan di Malaysia sebagai penjunjung Islam liberal yang turut diperjuangkan Anwar Ibrahim.

Pengikut Nahdlatul Ulama pula bukanlah sedikit. Jika pemimpinnya mampu menarik picu, nescaya para pengikut mereka akan melakukan 'tembakan' dengan taksub.

Saling kait antara Anwar Ibrahim dan Gus Dur banyak telah tergambar di blog-blog di Malaysia sebelum ini dan terdapat bukti-bukti Gus Dur menerima anugerah kehormat tajaan gerakan Yahudi.

Sama ada mereka adalah para Iluminati atau apa jua yang berkait dengannya, Kebarangkalian bahawa kekacauan seperti "sweep Malaysia" yang dilakukan tentunya di dalang oleh pihak tertentu yang mahu memperolehi kepentingan politik walaupun terpaksa melangkaui sempadan antarabangsa.

Ada juga diceritakan tentang Gus Dur kononnya buta sebelah matanya kerana bersujud mensyukuri bumi Israel. Tidak kurang pula cerita tentang dakwaan pemimpin wanita bawahan Gus Dur membuat ucapan di luar negara dengan menyebut homoseks dibenarkan Islam.

Jika pihak perisik dapat merungkai persoalan ini maka mudahlah sentimen masyarakat "pak turut" dipulihkan dan di arah ke perkara lain yang lebih penting.

Sebarang taktik mengaut keuntungan politik dengan memperjudikan kestabilan rantau Nusantara sepatutnya dikutuk dan seharusnya masyarakat umum tidak mudah emosi dengan sogokan propaganda.

- Dipetik dari Bangsa Nusantara

Ahad, Ogos 30, 2009

Pelan pembangunan terancang di Tambun

Mingguan Malaysia, Ahad, 30 Ogos 2009

Pelan pembangunan terancang di Tambun

IPOH 29 Ogos - Kawasan Tambun yang sedang pesat membangun dengan kewujudan Bandar Sunway Ipoh, bakal mempunyai pelan pembangunan mulai tahun depan.

Ahli Parlimen Tambun, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah berkata, pembangunan tidak boleh dibuat secara ad-hoc tetapi memerlukan satu pelan pembangunan yang teratur supaya ia memberi manfaat kepada rakyat.

''Kita mesti ada pelan induk di mana kita mahu pembangunan dijalankan. Kita mesti tahu di mana kedudukan sekolah, jalan dan bandar supaya memberi manfaat kepada rakyat selain pembangunan di sektor pertanian.

''Kita sedang merangka pelan pembangunan ini dan berharap ia dapat siap menjelang hujung tahun ini untuk diserahkan kepada Kerajaan Pusat," katanya merangkap Menteri Kewangan Kedua kepada pemberita selepas merasmikan pembukaan jalan susur Lebuh Raya Utara Selatan ke Tambun di sini hari ini.

Pembukaan jalan tersebut dijangka dapat menarik kedatangan lebih 10 juta pelancong ke Sunway City Ipoh setiap tahun sekali gus merancakkan aktiviti ekonomi di kawasan Tambun.

Syarikat Sunway City (Ipoh) Sdn. Bhd. turut menyumbangkan RM1.5 juta bagi kos pembinaan laluan tersebut yang menelan belanja RM15 juta.

Ahmad Husni berkata, pembangunan bidang pertanian terutamanya tanaman limau tambun turut dimuatkan dalam pelan pembangunan Tambun.

''Walaupun Ipoh sebuah bandar raya, kita mempunyai petani di Tambun dan kita mahu menukarkannya kepada pertanian moden pada masa akan datang," katanya.

Menurut beliau, Tambun menerima peruntukan sebanyak RM360 juta bagi membina infrastruktur daripada Kerajaan Pusat dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9).

Jumaat, Ogos 28, 2009

Pembumiputraan Berperingkat Diperlukan?

Satu Malaysia mungkin menakutkan Cina dan India jika terselit 'Satu Bahasa'. Adakah ini benar? Apakah pejuang bahasa kebangsaan akan berakhir di dalam penjara kerana mahukan bahasa kebangsaan didaulatkan sepenuhnya?

Apakah peguam-peguam putarbelit dalam kem pembangkang akan menggunakan isu tersebut untuk dimanipulasikan undang-undang ke atasnya lalu membuatkan pejuang bahasa kebangsaan dipanggil untuk penghakiman?

Perkara ini mungkin diramal berlaku di Malaysia sekiranya khalayak tidak mengambil peduli tentang PENTINGNYA dasar-dasar bahasa kebangsaan dijadikan tiang penyatuan bangsa Malaysia.

Jika Jawa, Minang, Kelantan, Kedah, Bugis, Banjar, Aceh, tidak menjadikan bahasa Melayu Johor-Riau ( wilayah tengah Nusantara ), tiada komunikasi berkesan berlaku antara mereka seperti di awal zaman hijrah Nusantara sekitar 1600 hingga 1700 Masehi.

Oleh kerana mereka bersetuju berkomunikasi dalam bahasa Melayu Johor-Riau, hari ini mereka menjadi BUMIPUTRA di dalam Malaysia.

Tetapi, penggunaan bahasa VERNAKULAR secara meluas dan dipersuburkan sangat menggugat masa depan bangsa BUMIPUTRA di Malaysia. Bila soal bumiputra disebut, ia mendorong sebuah pertanyaan untuk terpampang ke muka BUKAN BUMIPUTRA. Mengapa mereka enggan dibumiputrakan mengikut Perlembagaan?

Ini termasuk meyakini, mempertahankan dan menyertai tentera untuk menunjukkan negara ini sebagai sebuah KERAJAAN MALAYSIA yang memerlukan mereka! Pastinya mereka dengan BERANG menunjukkan keengganan. Jadi mengapa perlu dipersoalkan dasar-dasar BUMIPUTRA?

Pembumiptraan bangsa-bangsa di Malaysia BUKAN MUSTAHIL. Pindaan boleh dibuat untuk membentuk syarat-syarat yang digubal yang menjelaskan keperluan proses pembumiputraan berperingkat.

Contoh paling mudah ialah dengan mengadakan temuduga awam untuk memiliki KAD PENGENALAN pada usia 12. Ini bermakna, tiada pendidikan vernakular dibenarkan untuk rakyat berusia bawah 12 tahun.

Pada usia 17 tahun, rakyat perlu menjalani temuduga awam sekali lagi bagi membolehkan kelayakan pembumiputraan dipenuhi. Dua peringkat ujian ini perlu dijadikan mandatori ke atas setiap warganegara.


Jika ini dilakukan proses asimilasi dapat dilakukan dengan teratur maka mudahlah jalan untuk kita memastikan kedaulatan bahasa kebangsaan diperkasakan dan seterusnya mendatangkan cinta pada setiap warganegara untuk mempertahankannya.

Khamis, Ogos 27, 2009

Semakin Ramai Cina Tak Tahu Berbahasa Melayu!

Satu ketika, di zaman pertengahan di antara tahun negara mencapai kemerdekaan hingga hari ini, tahap perpaduan kaum di negara ini boleh dibanggakan. Murid-murid Cina berlumba-lumba memasuki sekolah kebangsaan dan ramai sudah pandai berpantun dan bersajak.

Hari ini, keadaan menjadi buruk. Seolah-olah kaum Cina di negara ini baru tiba dari tanah Tongsan. Penulis berhadapan dengan banyak keadaan di mana orang Cina tidak faham bahasa Melayu. Terlalu banyak Cina yang terpinga-pinga apabila ditanya soalan dalam Bahasa Malaysia. Penulis yang memahami beberapa kerat bahasa Kantonis turut kecewa apabila mereka ini memerlukan 'jurubahasa' dikalangan kaum mereka setelah mereka berkata " hoi kong meh aa " yang bermaksuud " apa dia kata? " pada rakan mereka yang lebih tahu. Rakannya pula membantu berbahasa Melayu dalam tunggang langgang.

Inilah hasilnya apabila sekolah-sekolah vernakular di negara ini terlalu diperkasakan. Bayangkan satu hari nanti apabila 60% penduduk Cina negara ini tidak lagi mampu menguasai bahasa Melayu dengan baik tetapi pada masa yang sama menuntut jawatan dalam perkhidmatan awam.

Apakah kerajaan akan mula mencetak Perintah-perintah Am dan Pekeliling-Pekeliling dalam bahasa Cina? Apakah negara ini akan dicinakan akhirnya? Pada ketika negara ini hanya mempunyai 25% penduduk Cina, Kerajaan akan akhirnya terlalu menuruti kehendak minoriti ini secara melampau.

Jika mereka ini tidak diberikan tempat dalam perkhidmatan awam atas sebab buruknya penguasaan bahasa kebangsaan mereka, bayangkanlah apa tindakan parti chauvinist Cina yang mereka sokong. Lebih malang, parti ini disokong pula oleh sebilangan Melayu tidak sedar diri.

Akhirnya, negara ini akan hilang jati dirinya dek kerana terlampau 'baik hati' terhadap bangsa penghijrah. Umpama pohon hujan yang ditumpang pepohon parasit, lambat laun, dahan yang perkasa pasti mereput dan patah gugur apabila ditiup angin kencang.

Zaman di mana murid-murid Cina menghafal lagu "Malaysia Oh Tanahairku", "Bahtera Merdeka" dan "Malaysia Berjaya" sudah berlalu. Mereka kini rakyat Malaysia yang tidak ada nilai kebangsaan.

Rabu, Ogos 19, 2009

Natijah Pengguguran "Bangsa" Pada Borang-Borang Rasmi

Utusan Malaysia, Rabu, 19 Ogos 2009

Kaji gugur 'kaum' pada borang rasmi

PUTRAJAYA 18 Ogos - Kerajaan masih mengkaji cadangan untuk menggugurkan ruangan 'kaum' pada borang dan dokumen rasminya, kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.Menurutnya, kerajaan sedang melihat setiap implikasi yang mungkin timbul sekiranya langkah tersebut dilaksanakan nanti.

"Perkara ini sedang dikaji dan kita akan teliti sebelum keputusan muktamad dibuat. Beberapa perkara perlu dilihat sama ada ia perlu dilaksanakan atau tidak," katanya.

Beliau ditemui selepas melancarkan buku Siri Evolusi Kepimpinan 1 : Tinjauan Teori-Teori Terpilih yang ditulis oleh Pegawai Khas kepada Perdana Menteri, Profesor Khairil Annas Jusoh di sini hari ini.

Muhyiddin menjawab pertanyaan pemberita mengenai cadangan beberapa pihak agar ruangan 'kaum' pada borang dan dokumen rasmi digugurkan.

Timbalan Perdana Menteri menjelaskan, cadangan berkenaan disuarakan oleh beberapa pihak kerana ia dilihat wajar dilaksanakan.

"Tujuan kajian ini dilakukan kerana ada cadangan dan pandangan mengenainya.Mungkin ada keperluan di pihak kerajaan untuk melaksanakannya supaya kita tidak lihat dari sudut kaum semata-semata," ujarnya.

Ulasan

Penulis amat bersetuju dengan langkah ini biarpun penulis bukan dari kalangan mereka yang mendesak agar ruangan' bangsa ' pada borang-borang rasmi kerajaan digugurkan.

Rata-rata mereka yang mahu ruangan tersebut digugurkan adalah golongan ultra-kiasu yang menganggap dengan meletakkan ruang 'bangsa' pada borang, kononnya, mudah untuk memilih antara Melayu dan bukan Melayu.

Sebenarnya golongan ini hanya bermuka-muka dan bersifat PALING HIPOKRIT kerana , mereka sendiri menolak asimilasi di negara ini. Asimilasi bermaksud berubah menjadi sebahagian dari masyarakat negara 'host' mereka dan mengadaptasi budaya dan adat resam penduduk tempatan.

Dengan menggugurkan perkataan 'bangsa' pada borang-borang, ia merupakan indikasi yang baik bagi permulaan proses asimilasi. Selepas itu, lihatlah golongan ulta-kiasu ini akan menggelupur meminta ruangan 'bangsa' diadakan semula.

Golongan bodoh ini memang mudah diramal.

Selasa, Ogos 18, 2009

Timbang Rasa? Masa Berdemo Tak Reti Pulak Timbang Rasa?

Utusan Malaysia, Selasa, 18 Ogos 2009

Bertimbang rasalah - MB

KUALA SELANGOR 17 Ogos - Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim meminta penduduk Seksyen 23, Shah Alam. bertimbang rasa menerima keputusan kerajaan negeri membina kuil di atas tanah seluas 0.2 hektar berhampiran kawasan perumahan tersebut.

''Kita hidup dalam masyarakat majmuk, bertimbang rasalah,'' katanya kepada pemberita selepas menyampaikan bantuan persiapan Ramadan dan Hari Raya Aidilfitri bagi pihak Lembaga Zakat Selangor (LZS) kepada 330 fakir miskin di Masjid Nurul Iman, Kampung Batu 8, Ijok di sini semalam.

Menurut Abdul Khalid, kuil itu sebenarnya dialihkan dari kawasan lain dan selepas beberapa perbincangan dibuat, ia diputuskan dibina di Seksyen 23.

"Jadi bila kena alih, boleh jadi penduduk di tempat yang kena alih senang hati dan orang yang di tempat yang kita nak bawa itu pula yang tidak suka," katanya.

Ulasan

Bertimbang rasa? Cubalah bina sebuah masjid di tengah penempatan Hindu dinegara ini, dan lihat apa reaksi mereka?

Kenapa apabila melibatkan isu orang Islam, bertimbang rasalah, bersabarlah, beritulah, berinilah, tetapi perkataan 'bertimbang rasalah' tak pernah keluar ketika semangat untuk mengadakan demonstrasi membuak-buak walaupun ia mengakibatkan kerugian sementara kepada pihak lain contohnya peniaga-peniaga?

Bila tertegak sebijik tokong hindu ditengah-tengah kawasan Melayu, berhampiran sebuah surau, ia bukan kerugian sementara, malah kerugian selama-lamanya. Dengan kebisingan loceng pada waktu Maghrib, kesesakan yang diundang oleh penganut yang terpaksa ke situ serta bau-bauan colok yang tidak bersesuaian dengan adat resam Melayu, Khalid Gagap boleh berkata " bertimbang rasalah?"

Cuba tegakkan sebijik tokong hindu di laman rumahnya yang besar tu. Sejauh mana Khalid Gagap akan bertimbang rasa dengan ktang kting ktang ktung loceng yang akan diperdengarkan tok sami hindu tanpa ada sedikitpun 'timbang rasa'. Itu belum masuk pesta pecah kelapa.


Orang Melayu Selangor harus tahu siapa patut diundi. Jika tidak suka Khir Toyo, bukan itu sebabnya untuk tidak mengundi BN untuk mentadbir negeri. Lain orang boleh bikin kasi jadi MB. Aiyo hindu surpa cakap suda.

Isnin, Ogos 17, 2009

Majoriti Cina Menentang UMNO Kerana Rasa Tamak?

Jika Cina dan India semakin hari semakin racist, mengapa mereka mahu bising apabila orang Melayu, melalui medium-medium tertentu, mengikut jejak langkah mereka? Bukankah mereka kononnya mahu idea-idea mereka dicontohi!

Sepanjang zaman tenteram sebelum ini, Cina dan India menuduh Melayu bersikap perkauman ketika mereka diam membisu. Perkauman jenis apakah itu?

Perkaumankah apabila merata-rata bangunan di Putrajaya dibina oleh SP Setia dan Nam Fatt? Ahmad Zaki dapat berapa kerat? Mengapa taukeh SP Setia membuat penerangan terhadap stafnya ketika Selangor jatuh ke Pakatan Rakyat dahulu dengan nada "kita dalam pemerintahan yang baru, kita perlu lebih bekerja keras". Apakah sebelum ini SP Setia bekerja sambil lewa?

Bagaimana pula tentang Jeffery Cheah yang membolot kolam air panas Tambun (sebuah khazanah alam dari Tuhan kepada semua manusia) untuk dijadikan spa bertaraf lima bintang dengan yuran keahlian beratus ribu ringgit? Bukan itu sahaja, berbalam-balam gunung batu kapur menjadi miliknya di mana letaknya The Lost World of Tambun.

Adakah Ramli Ngah Talib semberono memberi kelulusan? Apakah Sultan Perak mencari-cari pemaju yang sesuai? Tidak.. peniaga inilah yang menjaja idea sambil membawa wang ringgit dan hadiah yang dapat difikirkan oleh hatta pelajar sekolah menengah.

Mana Cina-Cina kaya penyuap kerajaan lama itu dalam membawa wadah kerajaan kepada masyarakat mereka sebagai timbal-balas rezeki segudang uwang yang kerajaan berikan itu? Dari hasil itulah mereka mempunyai modal membolot tanah untuk dibangunkan. Sudah tentu mereka lebih gembira jika pentadbiran jatuh kepada 'jerung-jerung baru yang lapar' dan mereka akan lebih mendapat faedah dari itu.

Orang Cina memperlihatkan sikap tidak rasionalnya yang menjadi-jadi dengan memihak kepada parti yang betul-betul mahu menentang orang Melayu walaupun dengan pemerintahan BN bertunjangkan parti Melayu yang mereka tentang itu, mereka terus membina kekayaan tanpa halangan.

Jadi, mereka tidak mempunyai hak untuk mempertikaikan budaya mereka yang ditiru oleh orang Melayu hari ini dengan menuduh ulasan-ulasan kemelayuan sebagai bersifat perkauman sedangkan mereka terus dahagakan sentimen perkauman yang dimainkan China Press dan Nanyang Siang Pau.

Para usahawan Cina dan peniaga Cina dengan membawa seluruh masyarakat Cina nampaknya mahu menguji 'suhu' air dengan mengumpulkan pendapat bahawa 'undi Cina dan India' kepada pembangkang akan menjatuhkan 'kerajaan Melayu'.

Dilema semakin buruk apabila sentimen perkauman semakin menebal. Malaysia kini disebut-sebut berada dalam iklim sosial wilayah Bosnia Herzegovina pada zaman Yugoslavia. Sentimen kebencian yang mula ditanam oleh ekstremis Cina di negara ini pasca PRU12 dikhuatiri akan diperturunkan dari generasi ke generasi, baik kalangan Melayu mahupun Cina dan India.

Jika generasi seterusnya diajar cara berpolitik ala Pakatan Rakyat, tidak mustahil, mereka akan menzahirkan 'kebencian terpendam' ciptaan generasi sebelumnya yang berpunca dari sikap kaduk naik junjung, dengan konfrontasi fizikal yang pastinya meruntuh punahkan negara ini dalam sekelip mata.

Pada ketika itu, natijah yang akan diperlihatkan ialah : orang Melayu sanggup berhancur bancaikan sistem ekonomi negara ini kerana mereka tidak mempunyai kepentingan yang besar dalam perniagaan, tetapi yang akan merana ialah Cina-cina pengadu domba ini.

Punca utama masalah ini ialah perantaraan bahasa yang pelbagai yang telah membuatkan berbagai-bagai elemen bahaya berkeliaran di dalam negara dalam bahasa yang berbeza-beza dan menunggu saat bertembung dan meledak.

Mungkin pada saat itulah semua orang akan sedar bahawa Malaysia ciptaan Tunku Abdul Rahman adalah eksperimen yang gagal dan PAKSAAN ASIMILASI adalah jawapan utama.

Jika PAS membidas pakaian ini, DAP akan menjerit "DIAM!!". Tetapi jika DAP mengusahakan penjualan arak secara bebas, PAS akan cuba bersuara dan tetap DAP yang akan berkata "DIAM!!!"

Ahad, Ogos 16, 2009

Fotojurnal: Minggu Kedua Ogos 2009


Sebuah masjid di tepi KOMTAR memaparkan rentang tentang hasil sikap biadap yang perlu dihadap oleh Ooi.


Jalur Gemilang berkibaran di R & R Gunung Semanggol arah Utara


Kedatangan McD ke Batu 5, Tambun yang kini sebahagian Sunway City Ipoh


Stesyen KTMB Ipoh menunjukkan hanya 1 dalam berpuluh yang mengenakan topeng muka.



Hari pertama pembukaan lorong ketiga Jambatan Pulau Pinang

Sabtu, Ogos 15, 2009

H1N1 Memburukkan Musim Demam Kali Ini

Percayakah bahawa dalam minggu kebelakangan ini setiap 10 orang yang anda kenali, lebih separuh dari mereka mempunyai simptom demam dan batuk-batuk. Jika dahulu ia dianggap 'musim' tetapi 'musim' kali ini tiba ketika penularan wabah H1N1 menjadi tajuk dunia.

Diberitakan bahawa H1N1 mampu menjangkiti 5 juta rakyat Malaysia. Tetapi angka itu bukan disebut sebagai 'jatuh sakit serentak'. Menteri Kesihatan menyebut bahawa 98% dari mereka yang dijangkiti akan pulih.

Sehingga hari ini, bilangan mereka yang dijangkiti terus disenaraikan termasuk mereka-mereka yang telah pulih. Angka itu terus bertambah sedangkan jumlah yang benar-benar sakit hanyalah mengikut tempoh sesuatu masa sahaja.

Menakutkan ialah, kali ini, kadar 'jatuh demam' meningkat dengan mendadak sekali. Ini mungkin sesuatu yang dapat diramal sekiranya perubahan musim panas dan kering ke keadaan hujan yang kerap berlaku dengan drastik.

Tetapi, umum mengetahui bahawa negara diancam selsema babi dengan menduduki tangga 10 teratas di dunia. Apakah ini desebabkan oleh udara yang telah tercemar oleh kuman-kuman H1N1?

Ataupun, minda rakyat Malaysia yang terlalu lemah sehingga kepekaan mereka menakut-nakutkan fungsi otak dalam mengeluarkan antiibodi dan menjadikan mereka mudah diserang virus berkaitan selsema.

Jika minda rakyat menjadi lemah, apakah ia disebabkan momokan dari pihak media? Mungkin juga dari pihak kerajaan? Atau mungkin mereka tidak mempedulikan kaitan perubahan musim yang selalunya mengganggu kesihatan seseorang.

Sebenarnya, penduduk pantai Barat Semenanjung yang mencipta tsunami politik sebelum ini telah lama terdedah dengan musibah respiratori.

Cuma kali ini, musim bersin dan batuk kerana hari sudah hujan ini datang dalam musim pandemik influenza sedunia dan ditambah dengan jerebu yang datang dan pergi dengan kerap, serta sisa-sisa industri dan penerokaan tanah.

Nampaknya Pantai Barat Semenanjung tentu akan menjadi zon kawalan pandemik akibat pertambahan penduduk serta kepekaan terhadap alam sekitar yang rendah.

Usah Kutip Undi Dari Poll Di Internet

Pihak kerajaan perlu menghentikan langkah memungut pendapat melalui internet kerana dikhuatiri menjadi medan undi fitnah yang dibuat oleh kumpulan anti-kerajaan di negara ini.

Ini tidak dinafikan dengan kaedah-kaedah spekulasi ciptaan BARAT dalam meruntuhkan sesebuah kerajaan yang menjadikan kaedah ini sangat pantas berkembang di Malaysia.

Diperkenalkan oleh Anwar Ibrahim, kumpulan anti-kerajaan lah yang mula mempergunakan terlebih dahulu tipu daya internet dalam menggubah spekulasi.

Oleh yang demikian, penguasaan mereka di alam siber terlalu berleluasa dan mereka diberi publisiti sebagai media alternatif sehingga mencetus kacau bilau politik hari ini pasca PRU 12.

" Dalam 10 mereka yang anti kerajaan, 8 dari mereka bertukar pendapat melalui internet. Tetapi dalam 10 mereka yang menyokong kerajaan, cuma 2 sahaja." ujar seorang pakcik berumur 65 tahun di sebuah kepai kopi di Taman Perpaduan.

Ini memperlihatkan bahawa penguasaan mereka yang begitu taksub kepada sentimen anti-kerajaan sangat besar di dalam internet.

Justeru, hasil setiap poll yang dibuat bolehlah dikira sebagai sampah-sampah internet. Ini kerana golongan majoriti dalam internet inilah yang mati-mati menyebut suara mereka adalah suara rakyat. Hanya mereka.

Tidak kurang 90% lagi masih sulit atau rumit untuk bersuara melalui medium tersebut. Apakah hasil jawapan tersebut berkredibiliti?

Pendek kata, teman pun tak percaya dengan poll yang teman anjurkan di sebelah atas kolum kiri blog ini.

Selasa, Ogos 11, 2009

Lembah Pantai Parlimen Pertama Menunjukkan Petanda Positif

Sejauh-jauh Sabah, Malaysia sebenarnya sebuah negara yang tidaklah besar mana. Penulis ingin memaparkan khabar indah yang diperdengarkan, lalu dibuat kajian ke atasnya. Ianya berkaitan betapa lemahnya seseorang wakil rakyat sehingga penyokongnya sendiri meramalkan kekalahannya pada PRU berikutnya.

Parlimen Lembah Pantai yang diwawarkan mula signifikan dengan nama Raja Nong Chik, Menteri Wilayah Persekutuan, telah terhakis imej Nurul Izzah Anwar, anak Anwar Ibrahim, yang menjadi Ahli Parlimen kawasan tersebut.

Rakan taulan yang berfahaman 'mata satu' mula membayangkan bahawa Raja Nong Chik akan menang bergaya parlimen Lembah Pantai dan mereka terlupa pada Shahrizat Jalil yang mengusahakan rumah PPRT berlambak-lambak dikawasan tersebut khususnya Pantai Dalam bagi membolehkan rumah atap zink karat dan dinding papan ditiadakan.

Bagi sesetengahnya pula, Shahrizat Jalil sudah agak lama di situ dan anak Pulau Pinang ini bagaikan sudah diucapkan 'terima kasih daun keladi, jumpa saja di lain kali'.

Program-program tanpa protokol yang dibuat oleh Raja Nong Chik memperlihatkan betapa ambisi beliau untuk bertanding di Parlimen Lembah Pantai seakan-akan sudah mendapat pengesahan pemimpin tertinggi.

Ada juga yang memberi gelaran ' Ahli Parlimen Lembah Pantai yang sebenar ' kepada beliau memandangkan Nurul Izzah langsung tidak menunjukkan minatnya dalam mendekati rakyat dikawasan itu.

Nurul Izzah dikatakan bagai sengaja menempa nama buruk demi mengharapkan kekalahan atau enggan bertanding lagi. Apakah benar hal demikian, jika benar, rugilah pengundi Lembah Pantai untuk penggal kali ini kerana memilih orang yang tak sepatutnya.

Apapun, kemenangan Nurul Izzah pada PRU12 mungkin mempunyai rahmat tersembunyi buat UMNO Bahagian Lembah Pantai. Yang diharapkan ialah UMNO bahagian tersebut terus menabur jasa dan bakti kepada penduduk dan persetankan hooligan politik PKR yang bermulut satu bersembang bagaikan seribu.

Kata orang, merampas lebih mudah dari mengekalkan kerusi. Pemulihan imej BN dengan mendadak di Lembah Pantai harus menjadi bench mark bagi lain-lain kawasan yang jatuh ke tangan Pakatan Rosak untuk membaik pulih keyakinan pengundi.

Isnin, Ogos 10, 2009

Kerajaan Diminta Selesaikan Isu Buluh Mas

Kerajaan diminta menyelesaikan dengan bijaksana masalah "golongan mahu kaya cepat" yang telah melabur dalam Buluh Mas. Penulis tidak terjebak langsung dengan permainan "kurang cerdik" ini kerana tiada wang yang datang dengan sekali labur dan hasil diraih seumur hidup kecuali amal ibadat. 99% pelabur dalam Buluh Mas adalah orang Melayu, tidak seperti lain-lain pelaburan sebelum ini yang disertai masyarakat berbagai lapisan kaum.

Melalui tinjauan, antara sebab utama kekalahan BN dengan teruk di bandar-bandar utama dikesan adalah akibat protes terhadap perkara berikut :

1. Tidak ada bonus untuk kakitangan awam bagi tahun 2007 (alasan bodoh tetapi itulah hakikat)

2. Sekatan ke atas laman web urusniaga berkaitan forex pada tahun 2007 yang mengakibatkan ramai yang menanggung rugi.

Implikasi kewangan ke atas rakyat sebenarnya mengatasi isu-isu politik sempit perkauman yang dijaja. Umum (kecuali fanatik PR yang syok sendiri) mengetahui bahawa PRU12 menjadi medan protes ke atas kerajaan BN terdahulu atas berbagai sebab dan pada setiap protes, sudah tentu perubahan dituntut. Apabila perubahan dibuat, sudah tentu sang pemprotes sedia memberi kembali sokongan yang 'dikuarantin'.

Pakatan Rakyat mengetahui isu ini tetapi kewibawaan mereka dalam memperjuangkan hak rakyat bolehlah dianggap langsung tiada. Ini kerana apa yang penting bagi mereka ialah bagaimana untuk hidup bahagia dengan kemenangan tiba-tiba yang diperoleh.

Berbalik soal Buluh Mas, pengambilan deposit secara haram tanpa kelulusan Bank Negara sememangnya "menempah maut". Tetapi orang Melayu sendiri yang mudah terpengaruh tanpa kajian lanjut melainkan penerangan-penerangan agen pelabur yang sudah tentu tidak jujur, membuatkan leher mereka terjerut.

Kemudian hebohlah cerita bahawa kononnya sejumlah RM400juta wang pelabur dalam Buluh Mas dibekukan oleh Bank Negara kerana melanggar Seksyen 25(1) Akta Bank dan Institusi Kewangan 1989 yang melarang individu menerima dan mengambil deposit tanpa lesen dan berceritalah mereka bahawa ianya taktik kerajaan untuk merampas wang tersebut dijadikan Rizab Bank Negara setelah wang tersebut 'matang' seperti apa yang berlaku sudah-sudah.

Matang bermaksud, ketika pengusaha Buluh Mas yang berpusat di Tanjong Karang ini giat mengumpul deposit dari "pelabur tak fikir panjang" ini, kerajaan tidak mengambil apa-apa tindakan sedangkan pihak Bank Negara mengetahui status skim tersebut. Cuma setelah jumlahnya beratus juta, barulah ianya disekat.

Tidak dinafikan, terlalu ramai orang Melayu yang mengidamkan kekayaan dengan usaha tak seberapa. Tetapi ada pihak yang mula menyalahkan kerajaan dalam isu ini dan menuduh Bank Negara menambah rizab mereka dengan cara yang zalim.

Hari ini, kebanyakan pelabur dalam Buluh Mas disogokkan dengan dodoian bahawa pihak Buluh Mas masih 'fight di mahkamah' bagi membolehkan mereka kembali beroperasi. Tetapi 'fight' sampai bila? Campurtangan kerajaan kali ini mereka tuntut. Buluh Mas sebenarnya tidak pernah disekat beroperasi. Kedai serbaneka mereka terus beroperasi dengan lesen. Cuma mereka tidak dibenarkan mengambil ahli baru dan membayar keuntungan kepada pelabur. Namun, ramai yang mengadu, Buluh Mas semakin membisu. Apa nasib pelabur-pelabur mereka?

Jika benar Bank Negara bertindak zalim, mengapa pengusaha agensi ini tidak melaung-laungkan kononnya kerajaan berlaku zalim? Ini kerana mereka sendiri tahu yang mereka telah melakukan kesalahan. Malangnya, ada pihak yang dihasut untuk menyalak dengan nada "KEMBALIKAN DUIT PELABUR, TANGKAP SAHAJA MEREKA YANG MENIPU. JANGAN MAKAN DUIT RAKYAT".

Bagi penulis, nasib malang pelabur ini memang layak untuk mengajar para pelabur tentang pentingnya 'risk assessment' sebelum membuat pelaburan. Namun bukankah kita sedia maklum bahawa orang Melayu ini sangat beremosi. Marahkan nyamuk, bukan sahaja kelambu dibakar. Rumah pun sanggup dibakar. Biar hidup merempat asalkan tak digigit nyamuk dalam rumah sendiri. Tapi, siapa kata hidup merempat tak digigit nyamuk? Segala mak nenek nyamuk menanti.

P/S : Apa pula status ISLAND RED CAFE yang restorannya semakin bercambah bagai cendawan selepas hujan? Kalau lulus, penulis teringin nak join! I love makan!

Sabtu, Ogos 08, 2009

Selagi Pulau Pinang Dijajah Pendatang Luar..

Desakan Lim Guan Eng supaya sahabat baiknya, seorang blogger anti-Melayu merangkap anti-Islam yang kemudian ditabalkan sebagai Ahli Parlimen oleh pengundi yang jumud, Jeff Oii, supaya memohon maaf berhubung kenyataannya yang mengaitkan usaha mendaulatkan Islam sebagai gerakan ekstremism hanyalah semata-mata untuk memastikan Kerajaan Negeri Pulau Pinang tidak akan menanggung akibat pada PRK Permatang Pasir.

Wah, pandai sangatlah LGE melihat politik sempit ini. Mungkin dia sedia maklum tentang corak sokongan di Permatang Pasir. Ini kerana dengan meletak tunggul kayu sekalipun PAS dilihat mampu memenangi kerusi tersebut.

Memang malang demi malang jatuh bertimpa-timpa ke atas PAS PKR dan DAP kebelakangan ini. Tidak sampai seminggu selepas LGE mengingatkan agar PAS tidak mengulangi kesilapan di Manek Urai, Jeff Oii telah membuat kenyataan yang menjadi beban buat LGE sendiri.

Sambil minum pagi, mungkin LGE berkata kepada Jeff Oii dengan nada begini " You just say sorry la.. that kampong people just want to hear that.. I know, Pakatan sure win one.. the kampong people are easily blinded by this.. just say sorry lorr.. 可以嗎 ?"

Namun hingga hari ini, Jeff Oii belum sempat menyatakan kemaafannya ataupun menunjukkan penyesalannya.

Pulau Pinang oh Pulau Pinang. Anak negeri di buang, orang luar diambil mentadbir. Itulah ciri-ciri sesebuah kawasan pemerintahan yang tergadai. Sudahlah tergadai, pemerintahnya memandai-mandai. Lim Guan Eng adalah jelmaan Francis Light dalam bentuk baru.

Orang Cina di sana, Hokkien, Khek, Hakka,Teochew mungkin menyedari kesilapan ini. Tetapi orang Melayunya terutamanya di Permatang Pauh sudah tentulah ramai yang bersikap "lantak pi lah" walaupun kelak, buat pertama kalinya beer boleh dibeli di tengah bendang.

Semoga segalanya berubah kali ini walaupun, jika berlaku kekalahan PR di Permatang Pasir, ianya tidak membawa apa-apa makna buat rejim Lim Guan Eng kecuali rasa seronok kerana tiadanya 'Parti Islam' yang ada kebencian besar dalam hatinya sendiri ke atasnya.

Selagi Pulau Pinang dijajah pendatang luar, negeri tersebut seolah-olah disumpah dengan 1001 sumpahan yang bakal menyusahkan.

Blog The Mighty Pen Mati Terjun Bangunan?



Kata orang, jangan memalit najis ke muka sendiri. Kelak pakaian yang indah tidak berguna lagi. Itulah yang mungkin terjadi kepada pemilik-pemilik blog The Mighty Pen atau lebih mulia dipanggil The Mighty Hen. Ayam-ayam yang perkasa ini semuanya telah disembelih nampaknya. Baguslah. Tidak guna jika hits mencecah 4 juta jika mereka yang menjengah adalah para saksi kepada kebodohan pemilik blog itu sendiri. Apa yang pasti, para penulis blog The Mighty Hen akan kembali dengan nama lain tetapi mendokong agenda sampah yang sama bagi menggambarkan sikap racist melampau mereka dan penghinaan mereka terhadap Islam. Namun, apa yang pasti, blog tersebut telah disembelih dan menjadi lauk akibat kebodohan sendiri. Tahniah Bloggers Pembela Negara.

Jumaat, Ogos 07, 2009

Maruah Islam Diperolok-olokkan Di Selangor

Kasihan, malu, sedih dan hairan. Semuanya bercampur baur apabila melihat PAS Selangor diperkotak-katikkan. Walaupun penulis tidak sealiran dengan perjuangan PAS yang kini bersifat sesumpah hasil dari sumpahan Anwar Ibrahim, penulis tetap menganggap penyokong PAS adalah saudara seagama yang perlu dibela.

Tulisan-tulisan selama ini yang menghentam PAS bukanlah untuk menghina seperti The Mighty Hen, blog cabang dari koalisi PAS-PKR-DAP. Semuanya adalah bertujuan memupuk kesedaran kepada manusia-manusia yang tamak, sombong, dan menjayakan misi memusnahkan persaudaraan Islam, untuk kembali kepada penyatuan berasaskan pegangan agama.

Ronnie Liu yang buat onar, dikecohkan oleh Azmin Ali dan Wee Chee Keong, tetapi Hasan ali yang menerima hentaman DAP. Tidakkan dapat kita lihat betapa hebat kebencian dihati DAP terhadap Islam dan segala yang berkaitan dengan tuntutan Islam sendiri? Apakah diperkenankan Tuhan persengkokolan PAS dan DAP? Kita tidak mungkin mendapat jawapan. Kerana kita diberi akal fikiran untuk berfikir tentang baik-buruk tindakan yang perlu dilakukan. Apalagi ianya melibatkan corak asuhan kepada segerombolan manusia yang taksub.

Firman Allah dalam Surah Ali'Imran ayat 118, yang bermaksud : Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu ambil menjadi teman kepercayaanmu orang-orang yang di luar kalanganmu (kerana) mereka tidak henti-hentinya (menimbulkan) kemudaratan bagimu. Mereka menyukai apa yang menyusahkan kamu. Telah nyata kebencian dari mulut mereka, dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka lebih besar lagi. Sungguh telah Kami terangkan kepadamu ayat-ayat (Kami), jika kamu memahaminya.

Keterangan ini sudah cukup jelas apabila pertikaian ditimbulkan dengan jelas dan tanpa berselindung bahawa mereka yang menimbulkan gesaan yang dekat kepada syariat Islam akan dihentam habis-habisan.

Mengapa Azmin Ali tidak di cadang untuk tindakan tatatertib? Ini kerana ianya bukan berkaitan soal Islam. Telah nampak kebencian pada diri mereka terhadap Islam dan apakah perhitungan bagi ahli-ahli PAS yang bermati-matian mempertahankan DAP di Perak satu ketika dahulu?

Pendapat cetek bahawa PAS Selangor hanya akan berkuasa apabila orang Melayu meninggalkan UMNO dan menyokong PAS hanyalah taktik kosong. Ini kerana, jika kita lihat pondok PRU12 di Kelantan dahulu, bersepah-sepah botol arak dari jenama Carlsberg dijumpai di 'markas' Kelab Penyokong PAS berbangsa Cina.

Juga, masih wujud remaja-remaja membungkus samsu haram dan arak murah di dalam bekas plastik di Kota Bharu sendiri.


Soal penguatkuasaan MBSA ke atas larangan penjualan arak di Shah Alam hanyalah mematuhi syarat operasi kedai serbaneka itu sendiri yang dibuat dengan lebih teratur.

7-eleven di Bandar Baru Bangi dan Kampung Baru tidak menjual arak atas desakan penduduk. Jika premis tersebut menjual arak, nescaya para penduduk akan bertindak melampaui undang-undang.

Tindakan Majlis Bandaraya Shah Alam adalah satu tindakat yang dikuatkuasakan dengan teratur. Malangnya, Ahli Parlimen Shah Alam sendiri merupakan seorang ajen Dajjal dari parti PAS yang memberi ceramah di gereja-gereja menyokong penggunaan nama Allah oleh penganut Kristian.

Itulah malang terbesar dan apa yang berlaku merupakan bala susulan ke atas PAS Selangor. PAS adalah parti yang dahulunya indah, tetapi kini menjadi alas kaki golongan kafir harbi. Patung Buddha terbesar di Malaysia telah tertegak di Pengkalan Chepa tetapi sampai bilapun masjid terbesar di Malaysia tidak akan terbina di Pulau Pinang. Itulah gambaran PAS yang sentiasa memohon untuk diperolok-olokkan.

The Mighty Pen Blog : Big Mouth With Small Heart

Dear Loke Siew Fook or whoever kanina behind The Mighty Pen Hen

I would like to consider The Mighty Pen (Pena Yang Perkasa) blog as "the mighty hen "(Ayam Betina Yang Perkasa) because no matter how noisy the hen is, they will be slaughtered in a very chicken way.

Not only that, hens always have guts to show their noisy anger but yet, hens are so chicken, paranoia and The Mighty Hen blog is almost as the same.

Loke Siew Fook, DAPSY Chairman, should be proud of his involvement in the hens' blog to show the nation that this bastard (as they championing the out-of-wedlock pregnancy) party of Chinese zealot is unsuit with Malaysia political climate when they curing their attention deficit desease with ill-mannered writings. Ironically, they are actually a bunch of people that born coward.

When a mashed potato being stirred with shit, it always be shit. It is good to hear that Loke is assosiated with the worth no credit kind of blog, that only supported by its own regular clan members.


They will not only rejected by the majority, they will also face rejection by their "English-illiterate" allies with skullcaps soon.

People said, coward people talk much. You can join The Mighty Hen
defaming Raja Nazrin but you can't assure people that you are worth supports.

You can say
Mahathir is a person with pussy instead of cock but that kind of fagjoke is not funny for politic talks. Make a decision dear kaninas, be in politic blogosphere or in any refuse center.

Cheap writings always reflecting the writer. The Mighty Hen have it pride with 4 million something hits, but verily, it is not a popularity indicator. It might as well be the numbers of people that witnessing these hens' stupidity.

I would like to invite all The Mighty Hen crews to meet the people out there, or join your army of stupid Malay that always there fighting for you and I bet, faggots that team up The Mighty Hen are not brave enough.

Like Ronnie Liu, Ean Yong and few others Chinese faggots that turned to be zealots behind the curtain, I would like tell you hens to be alittle bit more realistic in this game.

As a person that living among Chinese, I would rather say that most Chinese hens like those behind The Mighty Hen is usually a people that "syiok sendiri" and in their real life, they faced too many rejection by their own people. Mostly because of inferiority complex, gender problem and chicken-like-illness.

You hens should realize that people might hunt you down to shut your fucking mouth up because there is no space for big mouth yet small hearted kind of kids to stand like a real man. Come on fag. Don't let your mighty pen sodomize you like Anwar's did to his aides.