Khamis, Januari 13, 2011

Dua Pertiga ADUN Selangor Tak Percaya Khalid?

Dengar cerita, akan ada usul undi tidak percaya ke atas MB Selangor. Memang teman sokong sangatlah sebarang usul undi tidak percaya ke atas MB Selangor yang mahu dibawa oleh mana-mana ADUN Selangor dalam Sidang DUN Tergempar 24 Januari ini.

Tahap desperate ADUN PKR Selangor telah melampaui batas dengan mengugut untuk akan meneruskan pindaan Undang-Undang Tubuh Negeri Selangor walaupun tidak mendapat sokongan dua pertiga.

Prediksi mereka, ianya akan dibawa ke mahkamah dan mereka dikatakan telah bersiap sedia untuk itu.

Barangkali, ada ADUN PKR sendiri yang tidak senang dengan MB Selangor ini. Tidak terkecuali PAS Selangor yang dibungkam suara mereka dan DAP yang sedang mengupah 'tukang nangis' kerana kononnya kuasa rakyat di Selangor bakal dikembalikan kepada Sultan.

Khalid sebagai seteru BN juga menghadapi kecaman PR kerana menyatakan sokongan ke atas pembinaan Menara Warisan Merdeka, bertentangan dengan agenda bodoh Pakatan Rakyat yang menentangnya.

Maka, sekiranya ada usul Undi Tak Percaya kepada MB Selangor, nescaya dua pertiga akan menyokongnya. Hahaha.

Lain dua pertiga yang dicari, lain dua pertiga yang bakal dia dapat. Maka cubalah usulkan.

Ce-try.. ce-try.. ce-try...

Penjilat Anwar Melenting Anwar Disindir Ong Kian Ye Di Blognya Sendiri

Seorang penyokong Pakatan Rakyat berbangsa Cina menghamburkan kekecewaannya ke atas Anwar Ibrahim melalui komen yang merujuk kepada posting Anwar Ibrahim bertajuk Pakatan Hanya Perlu RM19 Billion Untuk Rakyat.

Ong Kian Ye
Jan 11th, 2011 at 3:27 pm

Hi Saudara ANWAR INBRAHIM,

As an OPPOSITION LEADER it’s very easy for you to say your alliance requires only 19 Billion or even just a mere 9 Ringgit to bring about Economic Reform. After all, it’s all “TALK, TALK & TALK” as your alliance will NOT be the one who will be executing this reform. (Sebagai ketua pembangkang memang mudah menyebut pakatan anda hanya memerlukan RM19billion .. atau nak sebut RM9 sekalipun untuk Reformasi ekonomi. Akhirnya ia cuma cakap kosong dan pakatan anda bukanlah yang akan menjalankan reformasi ini).

I’m truly saddened by your statement to condemn that only 19 Billion is required to achieve this reform given the scale of the economy of this beautiful land we call ‘Malaysia’. I suspect this is a move by you to only POLITICIZE the issue without bringing about any GENUINE constructive approach to it. I apologize to say I see this as a ‘MISDEED’ or a ‘DEVILISH’ move of which will only HARM the country & its’ people. Moreover, a mere 19 Billion is RIDICULOUS & IMPOSSIBLE to do much of any Reformation. 19 Billion is perhaps only enough to bring about ‘COSMETIC or AESTHETIC changes’ on the surface but would still remain ‘UGLY & DEPRESSING’ in the inside. This is likened to changing the appearance of a PROTON to a FERRARI but the engine still remains a PROTON. (Saya sedih dengan kenyataan sinis anda cuma RM19 billion diperlukan untuk menggambarkan skala ekonomi sebuah negara makmur yang dicintai bernama Malaysia. Saya rasa, ini cuma langkah anda untuk mempolitikkan isu tanpa membawa idea tulen dalam perlaksanaannya. Maaf kata, saya melihat ini hanya sekadar langkah 'salah laku' atau 'kejahatan' yang hanya merosakkan negara ini dan rakyatnya. RM19 billion adalah merepek dan mustahil untuk melakukan apa-apa reformasi. RM19 billion cuma sekadar membawa reformasi kosmetik sedangkan keburukannya terselindung si dalamnya. Seolah-olah kereta Proton yang diubah menjadi Ferrarri tetapi masih berenjinkan Proton.)

I don’t see the need to POLITICIZE or even conduct a DEBATE pertaining to this issue as any “ECONOMIC LAYMEN’ will know it’s IMPOSSIBLE to bring about GENUINE REFORM to the country in all aspects with just a mere 19 Billion. Saudara ANWAR, do you really think MALAYSIA is MALDIVES or VATICAN CITY??? (Saya tak nampak keperluan mempolitikkan atau mengadakan debat berhubung isu ini sedangkan pakar ekonomi sekalipun berpendapat adalah mustahil untuk membawa perubahan mutlak ke atas negara ini dengan kadar RM19billion. Saudara, adakah anda ingat Malaysia ini Maldives atau Vatican City?)

Moreover we, ‘the rakayt’ had time & time again MISLED by you with your so-called UNFULFILLED PROMISES such as the ’916 Fairy Tale’. Thus, how can we rely on what you’re saying here is CORRECT & TRUE??? “Once bitten, Twice shy” & I sincerely find it DIFFICULT to place my TRUST on your words. All your words sounds “Too Good To Be True”, my friend. Honestly, I would like to place my bet on you but before I could do so; it’s only FAIR for you to show me your CREDIBILITY & TRUSTWORTHINESS in actions. Please CORRECT me if I’m wrong but am I really WRONG to say this??? (Tambahan lagi, kami, para rakyat, menyedari kami telah sentiasa disesatkan oleh janji yang tak tertunai anda contohnya Dongeng 916. Jadi, kenapa kami perlu mengatakan bahawa ini adalah benar? Sekali terhantuk, selamanya terngadah dan secara jujurnya saya berasa sangat sukar untuk mempercayai kata-kata anda. Semuanya indah khabar dari rupa, kawan. Jujurnya, jika saya mahu memilih anda, tolonglah nampakkan yang anda berkredibiliti dan boleh dipercayai. Jika saya salah, maafkan saya. )

Since childhood, I’ve been taught of this saying…”Talking is cheap” & “Action speaks louder than words”. Mere talking is achievable by almost anyone but executing what one preaches is a different thing altogether. Ever since the last G.E. where this land was swept away by the so-called ‘Political Tsunami’, ‘the rakyat’ have GREAT BELIEVES that we will be destined for BETTER TIMES with the emergence of your coalition called ‘PAKATAN RAKYAT’. However as time passes by, we only witness ‘Cheap Lies & Internal Fighting’ among yourselves. So to speak, it’s full of LIES & DRAMA without any evidence of PROGRESS. Dear Saudara ANWAR IBRAHIM, please allow me to remind you that is EXTREMELY UNFAIR for us who had put our VOTE & TRUST upon you but only to be played out in the end. This is extremely SAD, FRUSTRATING & DEMORALIZING. (Sejak kecil, saya diajar rangkap seperti "cakap memang senang" dan "Perbuatan lebih didengari dari kata-kata", maka jika sekadar bercakap, sesiapa pun boleh melakukannya tetapi tidak untuk menunaikan kata-kata. Sejak PRU lalu, tanah ini disapu tsunami, rakyat mempercayai takdir untuk masa depan yang lebih cerah telah tiba. Namun, masa berganti masa, kami hanya saksikan 'cakap-cakap murah' dan pertelingkahan dalaman dikalangan kamu semua. Senang kata, penuh "drama dan penipuan' tanpa 'bukti dan progres'. Wahai Anwar, izinkan saya mengingatkan anda bahawa adalah sangat-sangat tidak adil untuk kami yang mengundi anda akhirnya dipermainkan sebegini. Sangat-sangat menyedihkan, mengecewakan dan melemahkan semangat.)

I would appreciate if you could put more EFFORT into what you owed us instead of only knowing how to PREACH on things of which you CAN’T execute. ‘The rakyat’ wants a POLITICAL LEADER who can execute his/her plans & certainly, NOT a POLITICAL LEADER who is only GREAT in telling us ‘Fairy Tales or Bedtime Stories’. I saddened to say the more you speak; the more credibility you are losing. (Saya akan hargai andai anda lebih berusaha menunaikan hutang anda kepada kami daripada berdakwah tentang sesuatu yang anda sendiri tak mampu nak buat. Rakyat mahukan pemimpin yang mampu melaksanakan janjinya, bukan ahli politik yang hebat menceritakan 'cerita dongeng sebelum tidur'. Sedih untuk saya katakan, semakin banyak anda bercakap, semakin hilang kredibiliti anda.)

I apologize should this comment offend you but please kindly be noted what I wrote is indeed TRUE. It’s NOT only me that is feeling this about you but almost all the people I spoke to when it comes to the subject of “Anwar Ibrahim & Pakatan Rakyat’. This is indeed ALARMING.(Saya minta maaf sekiranya komen ini mengganggu anda tetapi tolonglah ingat bahwa saya berkata benar. Buka cuma saya yang berpendapat sebegini bahkan semua orang yang saya temui dan bersembang tentang anda bernada sama. Ini memang membahayakan.)

Thank you. (Terima kasih)

Punyalah panjang dia bersyarah, lihatlah apa komen susulan dari penjilat pungkok Anwar :


rakyat Reply: January 12th, 2011 at 8:01 pm

To ong kian ye, anda menulis macam anda pernah memegang jawatan menteri kewangan sebelum ini. Anda tidak mahu melihat bagaimana DSAI menerangkan dengan jelas bagaimana tawaran tersebut hendak dilaksanakan. Anda lebih suka melihat ianya gagal. Sikap Anda lah yang membuatkan kerajaan umnobn lebih korup. Umnobn sudah pun bertahun memerintah dan gagal untuk memajukan ekonomi negara kearah yg membanggakan malah ketinggalan jika dibandingkan dgn negara-negara jiran. Tibalah masanya rakyat mengambil sikap umpama seperti kita sokong siapa yang menawarkan masa depan yang terbaik. Pedulikan samada umnobn atau pr. Tapi yg nyata umno telah gagal memakmurkan rakyat. <-- awal2 dah nampak tak pernah ke Thailand, Filipina, Cambodia, Vietnam, Burma, Laos, Indonesia. Singapore? Sebesar Kinta je tak payah bising lah. Brunei penduduk separuh Ipoh, takyah bising jugak lah....



AS Reply: January 13th, 2011 at 3:13 am

Aiyah Ong, why you so stupid lor? Malaysia so rich, got petroleum (without processing already can sell for USD 90/barrel), natural gas, palm oil, kayu balak etc., how come govt always got no money to implement measures to help its own citizens? Off courselah, DSAI have to politicize these issues, or else how to win elections and form govt and become PM? What for we have elections every 5 years? Play play only ah? Your English like how educated people write, but your mentality like budak tadika only. <-- awal2 dah nampak pencuri balak, penjarah hasil bumi melulu, bodoh. malaysia mengimport minyak mulai 2011...



layman Reply: January 13th, 2011 at 8:21 am

Ong Kian Ye,
Let me remind you, DSAI had been as Finance Minister for 8 consecutive years. Is that not enough to believe him? <-- awal2 dah nampak bodoh piang tapi nak bersuara...

Haha. Teruknya menteliti sekor-sekor..

Pandemik H1N1 Mungkin Kembali

Gempar kematian 22 orang dalam masa tiga bulan terakhir 2010 di Sri Lanka bersambung di tanahair. Petang ini virus H1N1 dikesan di kem latihan PLKN Chenderiang, Tapah menjangkiti seorang pelatih wanita berusia 18 tahun.

Seorang pelatih wanita PLKN disahkan H1N1

13/01/2011 6:28pm

TAPAH, 13 Jan. - Seorang pelatih wanita Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) berusia 18 tahun di Kem Sentosa dekat Chenderiang, disahkan dijangkiti virus Influenza A (H1N1) pada Ahad lalu, kata Exco Kesihatan Negeri, Datuk Dr. Mah Hang Soon.

Katanya, 47 lagi pelatih yang mempunyai simptom penyakit seakan influenza kini menjalani rawatan susulan dan pemantauan sepanjang masa oleh pasukan perubatan di kem tersebut.

"Kes itu dikesan pada Ahad lalu selepas 85 pelatih mengalami tanda-tanda influenza seperti selesema dan semua pelatih berkenaan menjalani ujian saringan influenza di kem berkenaan pada hari sama,” katanya kepada pemberita ketika melawat kem berkenaan hari ini.

Bagaimanapun katanya, semua keluarga pelatih tidak perlu panik dengan situasi itu kerana kem itu mempunyai kemudahan perubatan yang lengkap bagi mengawal keadaan. - Bernama

Harga Timah Semakin Meningkat, Peluang Melayu Melombong Semula?

Di sebalik kenaikan harga getah di pasaran dunia, teman teringin nak beralih menyentuh kenaikan harga timah sedunia pula. Ini kerana bijih timah amat sinonim dengan Ipoh.

Bijih ini mencetuskan perang saudara, perang kerabat raja, kemasukan orang Cina, dan pergelutan dengan penjajah Belanda dan British.

Bermula dengan Krisis Bijih Timah 1982-1986, hasil bumi ini mengalami kejatuhan dari RM40 sekilo pada 1982 menjadi RM14 sekilo pada tahun 1986 terus menyusut sehingga RM13 menjelang 1993.

Tahukah anda, hari ini, komoditi tersebut telah mencapai RM80 sekilo ! Ini merupakan antara rekod tertinggi harga komoditi tersebut, hampir sekali ganda berbanding zaman kegemilangan bijih timah pada tahun 1970an.

4 Jan 2011 - Harga bijih timah di Bursa Timah Kuala Lumpur (KLTM) meningkat US$285 untuk ditutup pada US$26,800 setan semalam.

Kenaikan ini menurut pelabur adalah kerana dagangan timah yang meningkat di (LME) Jumaat lalu.

Harga timah di LME, yang biasanya akan mempengaruhi harga komoditi tersebut meningkat $US320 kepada US$26,920 Juamaat lalu.

Di KLTM, jumlah dagangan meningkat kepada 40 tan dari 39 tan Khamis lalu dengan penyertaan pedagang tempatan, Jepun dan Eropah.

Ketika dibuka, pembeli membida 50 tan manakala penjual menawarkan 30 tan.

Perbezaan harga antara KLTM dan LME telah mengecil kepada US$285 setan daripada US$320 setan yang dicatatkan Khamis lalu. - BERNAMA

Harapan teman agar orang Melayu Ipoh dapat mengambil kesempatan ini setelah lombong-lombong ditinggalkan oleh orang Cina selama hampir 30 tahun dan status tanah ini telah dikembalikan kepada kerajaan negeri Perak.

p/s : Tu pasei la Nizar-Nga-Ngeh meleleh air liur melihat negeri kiter ni Chor!

Interlok Kembali Laris

Teman ingat, teman je mencari Interlok untuk simpanan teman. Teman habis lupa isi yang teman baca selak menyelak. Itu jer dah membuatkan teman nak beli naskah tersebut.

Rupa-rupanya novel tersebut juga sedang dicari oleh ramai orang. Baguslah.

Ramai bertanyakan Interlok di kedai buku

KUALA TERENGGANU 12 Jan. - Sejak tercetusnya kontroversi Interlok di media tempatan, novel berkenaan mula menjadi sebutan termasuk ramai yang mula mencarinya di kedai-kedai buku.

Pengurus Kedai Buku Ibzanis Sdn. Bhd., Nor Ida Ibrahim berkata, kebelakangan ini terdapat ramai pelanggan yang berkunjung ke kedainya itu untuk bertanyakan tentang novel tersebut.

"Ada juga yang menelefon untuk membelinya. Mereka bertanyakan harga buku itu dan ada juga yang begitu bersemangat menyuruh saya membuat tempahan.

"Walaupun saya pengedar tunggal buku dan majalah Dawan Bahasa dan Pustaka (DBP) di daerah ini, Interlok tidak lagi dijual kira-kira 15 tahun lalu kerana tidak ada lagi yang bertanyakan novel itu," katanya kepada Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Novel Interlok dijadikan teks untuk komponen sastera (Komsas) dalam mata pelajaran Bahasa Melayu bagi Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) bermula tahun ini.

Kemuncak bantahan itu, naskah novel karya Sasterawan Negara, Datuk Abdullah Hussain dibakar oleh kira-kira 100 penduduk berketurunan India di hadapan Dewan Sentosa, Majlis Perbandaran Klang (MPK), Selangor baru-baru ini kerana mendakwa Interlok mempunyai unsur menghina kaum itu.

Tambah Nor Ida, syarikatnya yang mula menjadi pengedar kepada DBP sejak awal 1990-an mempunyai lebih 600 judul untuk dijual kepada orang awam serta institusi pendidikan seperti sekolah, kolej dan universiti.

Blogger Yang Gambi Kembali Ke Rahmatullah

Takziah keluarga Yang Gambi

Baru tadi telah dimaklumkan blogger Yang Gambi telah pergi buat selama-lamanya kerana jangkitan kuman pada paru paru.

Al Fatihah semoga rohnya mendapat rahmat Allah


Temat turut berdukacita. Semoga dipermudahkan urusan untuknya. Amin. Al-fatihah.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ
صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ