Selasa, September 04, 2012

PLUS Sesak 10km Akibat Banjir Di UPM

Banjir di Lebuhraya PLUS  sektor UPM - Kajang telah mengakibatkan kesesakan lalulintas sehingga 10km. Pengguna dinasihatkan menggunakan jalan alternatif dan menggunakan Google Maps di lapisan Traffic di telefon pintar masing-masing untuk laluan alternatif.



Mahkamah Britain Tolak Saman Waris 'Batang kali Massacre'


Sekumpulan penduduk Batang Kali yang menyaman kerajaan Britain atas pembunuhan 24 orang saudara mereka yang disyakki pengganas komunis pada tahun 1948, kalah dalam saman tersebut. Walaubagaimanapun peguam mereka akan membuat rayuan atas keputusan tersebut. Kes ini mendapat liputan meluas oleh media pro komunis di negara ini.
Gugatan korban pembantaian di Malaysia ditolak Inggris
Terbaru  4 September 2012 - 18:01 WIB 
Sekelompok warga Malaysia yang menggugat Inggris melakukan penyelidikan terhadap pembantaian terhadap 24 orang warga keturunan Cina di Malaysia pada 1948 kalah di Pengadilan Tinggi London.
Awal tahun ini Pengadilan Tinggi setuju untuk menguji kasus terkait dugaan pembantaian di Batang Kali.
Seorang pengacara yang mewakili keluarga para korban mengatakan mereka akan mengajukan banding.
Saat itu Malaya adalah bagian dari Kerajaan Inggris.
Pembunuhan itu terjadi di masa Darurat Malaya, sebuah revolusi terhadap penguasa Inggris yang berlangsung hingga akhir 1950.
Pengadilan Tinggi menyimpulkan keputusan yang diambil oleh Menteri Luar Negeri William Hague dan Menteri Pertahanan Philip Hammond untuk tidak memulai penyidikan bukan sesuatu yang "tidak masuk akal."
Dalam keputusannya Sir John Thomas, presiden Divisi Kursi Ratu di Pengadilan Tinggi yang duduk dengan Hakim Treacy mengatakan, "Dalam pandangan kami, keputusan para menteri negara adalah sesuatu yang kami anggap relevan dan bukan sesuatu yang tidak masuk akal.
"Tidak ada dasar untuk mengusik kesimpulan mereka. Dalam penilaian kami, keputusan mereka cukup relevan dan kami menimbangnya dengan hati-hati untuk mencapai kesimpulan yang benar-benar terbuka."
John Halford, seorang pengacara yang mewakili keluarga para korban, mengatakan, "Kami akan naik banding. Selama ketidakadilan terus terjadi, keluarga akan terus mengejar tindakan legal."
Ia menyerukan pemerintah untuk "melakukan hal yang benar" dan "mengakhiri ketidakadilan di jantung kasus ini."

Nik Aziz Naik Tren? Sultan Azlan Pun Naik Tren.

Menurut beberapa blogger Pas, apabila Nik Aziz sanggup mencemar imej dia sebagai Menteri Besar dengan naik keretapi, itu sekaligus menunjukkan Pok Nik memang pemimpin berjiwa rakyat.

Bagus lah kalau macam tu. Tapi bila dah dikecoh-kecoh, itu namanya menunjuk-nunjuk kononnya berjiwa rakyat.  Mungkin Nik Aziz tak berniat nak menunjuk-nunjuk. Tetapi pemuka-pemuka PAS  lah yang berlebih-lebih. 

Sultan Azlan Shah pun naik pengangkutan rakyat jugak dua tahun lepas. 

Walaupun Sultan Azlan naik ETS , keretapi elektrik yang bergerak selaju 150 km/j , perlu diberitahu bahawa tempat duduk ETS itu lebih nipis dari dari tempat duduk kelas 2 tren yang dinaiki Tok Guru PAS itu.

Kalau betul berjiwa rakyat, naiklah tren kelas 3. Atau 'tren pasar' yang menjadi nadi penduduk pendalaman Kelantan untuk menghantar anak ke sekolah.

Pendek kata, tak payah berlebih-lebih.





(20.09.2010) The Sultan of Perak, Sultan Azlan Shah, waving to media and officials as the electric train service (ETS) pulled in at the Ipoh Railway Station yesterday. The Sultan was accompanied by the Raja Permaisuri Perak, Tuanku Ba­­i­­­nun (in the background). The royal couple arrived at the station at 4.23pm. Sultan Azlan Shah and his entourage had boarded the train at the Kuala Lumpur Railway Station at 2.15pm. The unexpected presence of Sul­tan Azlan Shah obviously delighted his subjects who lined both sides of the yellow carpet to shake hands with him while snapping away with their cameras and mobile phones. KTMB’s ETS chief operating officer Azizullah Kinayatullah said his office received a phone call on Friday that the Sultan wanted to travel on the ETS. “Tuanku said it was a good trip and that he enjoyed it,” said Azizul­lah. — Bernama 
.

Tun Mahathir Diberi Penghormatan Di Indonesia


Tun Mahathir hari ini menerima gelaran doktor kehormat di Universiti Sebelas Maret , di Solo , Jawa Tengah. Dia juga memberi ucapan pada majlis tersebut dengan menyampaikan seruan agar orang-orang rumpun Melayu di rantau ini mempertingkatkan pencapaian ekonomi mereka.

Kehadirian beliau diberikan kawalan ketat ekoran gangguan keselamatan di dareah tersebut beberapa minggu kebelakangan ini. Walaubagaimanapun Tun Mahathir tetap tenang dan mengungkap, beliau tidak khuatir dengan keadaan tersebut.

Solo Mantan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamad, mendapatkan penganugerahan gelar doktor kehormatan (Doktor Honoris Causa) dari Universitas Sebelas Maret (UNS) Solo. Penganugerahan gelar di kampus UNS tersebut berlangsung dengan pengawalan ketat. Selanjutnya dia menyempatkan ziarah di makam Soeharto di Giribangun.

Penganugerahan gelar kehormatan itu disampaikan dalam sidang tebuka senat UNS di Auditorium UNS, Senin (3/9/2012). Mahathir Mohamad karena dinilai memiliki komitmen yang kuat dan langkah nyata dalam kepemimpinan dan pemberdayaan bangsa Melayu. 

"Beliau memiliki komitmen yang kuat dalam memajukan kehidupan bangsa rumpun Melayu serta mampu memajukan kehidupan dan mengangkat derajat bangsa Melayu sejajar dengan bangsa-bangsa lain," ujar jelas Rektor UNS, Prof Dr Ravik Karsidi, dalam pidato penganugerahan gelar doktor kehormatan.

Selain pemberian anugerah tersebut, UNS juga meresmikan Pusat Studi Bangsa-Bangsa Melayu dengan mendudukkan Mahathir Mohamad sebagai salah satu dewan penasihat.

Upacara penganugerahan untuk mantan orang kuat di Malysia tersebut mendapatkan pengamanan ketat dari aparat kepolisian. Ganggungan keamanan yang terjadi di Solo beberapa pekan terakhir, menjadi pertimbangan perlakuan pengamanan ketat tersebut.

Namun demikian, Mahathir Mohamad sendiri mengaku tidak khawatir. "Tidak ada kekhawatiran, gangguan keamanan semacam itu juga terjadi dimana-mana, di Malaysia juga terjadi," ujar Mahathir.

Sesuai menghadiri acara di UNS, Mahathir menyempatkan diri menuju makam Soeharto di Astana Giribangun, sekitar 40 km arah timur Kota Solo. - Detiknews

Edisi Pelik: Si Pemimpin 'Rakyat' Yang Akaun Twitternya Protected

Kawan teman sorang ni menyebut dirinya atas pagar. Teman tengok dia sebenarnya dah jatuh pagar. Jatuh sebelah mana tu malas teman nak cakap.

Pun begitu, dia selalu bertanya teman, betul ke Anwar Ibrahim tu biseksual. Teman cakap, fikirlah sendiri sebab kita semua boleh berfikir. Kawan teman ni pulak boleh la dikategorikan sebagai handsome orangnya.

Teman bagitau dia, kau pergi twitter Anwar Ibrahim, kau tengok muka-muka orang yang dia follow. Jangan tengok muka follower dia. Sebab muka selipar dengan muka lutut pun follow dia.

Beberapa hari kemudian, kawan teman bagitahu teman, Anwar Ibrahim menjawab tweet dia kepada Anwar secara 'mention' melalui DM (direct message). Ayat-ayat yang digunakan amatlah mencairkan dengan cara reverse psychology yang sangat membuatkan sesiapa pun yang membacanya akan datanglah ilham untuk mempercayai bahawa dia ini merupakan seorang pemimpin yang sangat mesra.

Mesra lah sangat. Hari ini, Anwar Ibrahim mungkin merupakan satu-satunya pemimpin yang mempunyai 'protected' akaun. Jika tidak di Malaysia, tentulah di dunia. Satu-satunya. Hanya pengikutnya sahaja yang boleh membaca tweet nya. 

Ibarat seorang biasa yang fobia akan stalker di alam Twitter, Anwar Ibrahim yang kononnya mahu menjadi pemimpin 'rakyat' versinya, memilih untuk menjadi pemimpin 'rakyat-rakyat jambu' sahaja.

Itulah Anwar Ibrahim. Pelik tapi benar. Pemimpin yang mempunyai protected Twitter account. Hahaha. Bapak tengingnya.


Isu Mesir : Pembangkang Patut Malu

Ketika puak pembangkang melaung-laungkan 'kebangkitan' ala kuih bangkit mereka yang rapuh , supaya meniru kebangkitan ala-Mesir, negara Mesir pimpinan terbaru mengambil langkah meniru negara kita tercinta Malaysia, malah memuji Malaysia sebagai model negara Islam untuk dicontohi. 

Ini sangat memalukan pembangkang. Ahli Parlimen Lembah Pantai yang berdegar dengan seruan tersebut seharusnya jika sebagai seorang manusia normal, wajarlah terkedu malu. Tetapi dia bukan manusia normal.

Pembaca berita tv Mesir tampil bertudung

Imej daripada televisyen kerajaan Mesir menunjukkan Fatma Nabil memakai tudung semasa membaca berita melalui Channel 1 di Kaherah, kelmarin. - AFP
KAHERAH 3 Sept. - Buat pertama kalinya, penyampai berita wanita di negara ini muncul di kaca televisyen dengan memakai tudung, semalam selepas kerajaan baru Mesir menarik balik larangan pengharaman yang dilaksanakan sejak beberapa dekad lalu. 
Larangan tersebut berakhir apabila pembaca berita Fatma Nabil muncul dalam buletin berita stesen rasmi televisyen tengah hari semalam, dengan memakai tudung kepala berwarna krim dipadankan dengan suit hitam. 
Pengharaman pemakaian tudung di kalangan pembaca berita wanita dikritik ramai termasuk golongan liberal dan aktivis hak asasi manusia kerana didakwa melanggar kebebasan individu, terutama di negara yang mana lebih separuh daripada wanitanya memakai tudung.
Perubahan tersebut merupakan langkah terbaru di bawah pimpinan Presiden Mesir, Mohammed Mursi ke atas media rasmi kerajaan. 
Beberapa minggu lalu, Dewan Tinggi Parlimen atau Majlis Syura, menukar pengarang media rasmi kerajaan dan hampir 50 lantikan baru terdiri daripada kumpulan yang menyokong Mursi. 
Sementara itu, Kesatuan Wartawan Mesir menuduh kumpulan Ikhwan Muslimin yang dipimpin Mursi cuba menjadikan media sebagai suara mereka. 
Banyak pihak menyatakan kebimbangan mereka terhadap kepimpinan Mursi, yang didakwa akan memberi kelebihan kepada golongan pro-Islam dalam usaha melaksanakan perubahan terhadap birokrasi dan juga menangani krisis kemiskinan dan ekonomi negara. 
Nabil telah bekerja selama setahun bersama saluran televisyen Ikhwan Muslimin, Misr 25, selepas dia dihalang muncul di televisyen tempatan kerana memakai tudung. 
Selepas pelantikan Menteri Penerangan baru, Salah Abdel-Maksoud juga daripada Ikhwan Muslimin, Nabil diberi lampu hijau untuk muncul kembali di kaca televisyen. 
"Memakai tudung adalah keputusan peribadi, ia tidak ada kena mengena dengan standard seorang pembaca berita, semuanya berdasarkan profesionalisme, kemahiran dan juga kebijaksanaan," kata Nabil. - AP