Ahad, Disember 02, 2012

PAU2012 Tamat - Menuju PRU13 - Mulakanlah Kerja

Perhimpunan Agung UMNO 2012 telahpun dikira selesai. Seruan-seruan menjurus kepada usaha memenangkan Barisan Nasional telahpun disuarakan. Lalu apa tindakan seterusnya? Ya, masa untuk berada lebih hampir kepada rakyat, walaupun rasanya telah cukup hampir selama ini.

Kepada wakil rakyat teman, YB Menteri Kewangan Kedua, tingkatkanlah jengukan ke kawasan-kawasan yang mendapat jolokan 'deposit tetap' Barisan Nasional di kawasan anda.  Kuat ahli parlimennya menerima sokongan, merasalah tempiasnya kepada ADUN yang terangkum dibawahnya.

Mengangkat politik baru bukanlah melalui kata-kata kerana bukan semua pengundi itu matang dalam menilai kata-kata. Bagi teman, politik baru ialah politik bersua muka dan kehampiran wakil rakyat di sisi masyarakatnya.

Teman angkat kopiah dengan wakil rakyat teman menandakan teman mengiktiraf yang yang berhormat - yang berhormat ini memang membuat kerja. Namun, anasir jahat yang dihembus oleh pihak-pihak yang tercela itu adakalanya temakan jua dek rakyat hanya kerana mereka menunjukkan muka.

Apatah lagi yang menunjukkan muka itu ramah pula bermain kata-kata. Anwar Ibrahim sampai buat kali pertama ke tempat teman, walaupun Menteri Kewangan Kedua telah berpuluh-puluh kali tiba. Anwar Ibrahim tidak pernah memberikan apa-apa manfaat kepada kawasan teman, berbanding banyak manfaat yang telah dicurahkan oleh Menteri Kewangan Kedua - bukan tempat teman sahaja, malah ke seluruh negara.

Namun rakusnya Anwar Ibrahim dalam memperkosa minda masyarakat adalah senjata ampuhnya sejak sekian lama. Apa yang pasti, teman berada di belakang Menteri Kewangan Kedua. Namun, jika sang menteri sedikit leka, masyarakat yang 'vulnerable' tentu akan alpa. Bergeraklah sekarang. 

Contohi bagaimana Joko Widodo yang menjadi Gabenor Jakarta melalui sanjungan yang tiba-tiba.  Masuk hari ke 48 menjadi Gabenor, dia terus dipuja. Contohilah dia. Tak ada ruginya.


KUALA LUMPUR - Bendahari Agung Umno, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah berjaya menarik perhatian perwakilan yang memenuhi Dewan Merdeka dengan tayangan klip video pada sesi pergulungan di Perhimpunan Agung Umno ke-66.


Husni berkata, beliau cukup berbesar hati kerana diberi peluang berucap setelah 15 tahun tidak mempunyai kesempatan seperti itu.


Husni, yang juga Menteri Kewangan Kedua memulakan ucapannya dengan tayangan klip video Presiden Umno, Datuk Seri Najib yang tekun bekerja dengan diiringi lagu Stand By Me.

"Kita sentiasa berdiri teguh dengan Datuk Seri Najib untuk memperkasakan negara. Berkat kesetian kita akan menang besar pada pilihan raya umum ke-13 (PRU13)," katanya penuh yakin.

Tayangan klip video kedua berkisar kasih sayang seorang bapa memperjuangkan nasib anaknya yang cacat.

Menurutnya, klip video itu bertujuan mengingatkan ahli Umno untuk memperkukuhkan kepimpinan di semua peringkat kerana rakyat menganggap Umno sebagai ibu dan bapa yang akan melindungi mereka.

Perkara kedua yang ditekankan oleh Husni adalah memperkukuhkan jati diri ahli. Beliau menayangkan klip video motivator kurang upaya Nicholas sebagai selingan ucapannya.

Mengakhiri ucapannya, Husni mengingatkan ahli dan kepimpinan Umno untuk dengan klip video berkisar usaha parti memperkukuhkan barisan agar menjadi 1Umno, 1Barisan Nasional dan 1Matlamat.



KLIA Diancam Kuala Namu?

Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Namu hampir siap di Medan. Ia akan menggantikan Lapangan Terbang Polonia.  Menurut orang sebelah, kewujudan lapangan terbang baru ini bakal mematikan KLIA. Apakah benar?

Laporan media Indonesia menunjukkan sebuah syarikat penerbangan tambang murah Korea Selatan memilih Kuala Namu sebagai hab serantaunya.

Setelah berusaha keras menandingi Changi, wujud pula Kuala Namu yang terletak dalam radius yang sama. Biarpun berada di seberang Selat Melaka, ia merupakan lapangan terbang antarabangsa pengapit utara  bagi KLIA manakala Changi menjadi pengapit di Selatan.

Mungkinkah telahan mereka bahawa KLIA akan dimatikan oleh KNIA itu benar? 

Mungkin sahaja benar jika KLIA tidak mempertingkatkan lagi upaya mereka untuk betul-betul menjadikan lapangan terbang tersebut kompeten dan unggul melebihi mana-mana lapangan terbang yang ada di rantau ini.

Tetapi barang harus diingat, KLIA berada di tanah besar Asia manakala Kuala Namu berada di atas sebuah pulau yakni Sumatera.

Dan pembangkang di negara ini seharusnya memuji Tun Mahathir atas pembinaan KLIA 15 tahun lalu kerana untuk membina lapangan terbang seperti KLIA hari ini, kosnya telah meningkat 3 kali ganda. Apatah pula jika dibina di masa depan.

Dek kerana kos, pembangunan Kuala Namu International Airport telah memakan waktu yang cukup panjang.






Anwar Bakal Bikin Onar Di Taman Perpaduan, Ipoh Petang Ini


Petang ini, Anwar Ibrahim akan membuat 'onar' di tempat teman. Sayang sekali, teman minggu ni berada di Putrajaya. 

Taman Perpaduan merupakan 'deposit tetap' UMNO-BN Tambun yang menyaksikan sokongan padu diberikan kepada parti tunjang pemerintahan itu di masa-masa kritikal iaitu PRU 1999 dan 2008. Cuma pada tahun 2008, satu dari enam saluran mengundi, jatuh ke tangan PKR iaitu pada saluran 5.


Taman Perpaduan merupakan sebuah lokaliti di bawah DUN Hulu Kinta (  Rusnah Kassim - UMNO ) dalam Parlimen Tambun ( Ahmad Husni Hanadzlah - UMNO - Menteri Kewangan Kedua ). Kali terakhir acara membabitkan PKR dibuat di sini ialah pada ketika pemerintahan DAP di Perak.

Petang ini, Jelajah Merdeka Anwar Ibrahim akan tiba di tapak pasar malam Taman Perpaduan untuk menghasut penduduk Taman Perpaduan dengan lontaran fitnah, cerita-cerita berbukti kosong dan hasutan-hasutan tipikalnya kepada warga yang jarang memihak kepadanya.

Untuk rekod, siapa Ketua Cabang PKR Tambun dan siapa Ketua Ranting Taman Perpaduan pun tidaklah teman kenal walaupun teman dah 30 tahun menetap di Taman Perpaduan. Mungkin sahaja, orang luar.

Mungkin sahaja, penduduk Taman Perpaduan akan berduyun-duyun melihatnya, bukan untuk mendengarkan apa lipuran laranya tetapi memandangkan kali terakhir 'orang besar' mendatangi Taman Perpaduan ialah pada tahun 1999 iaitu mantan PM, Tun Mahathir ketika merasmikan projek perumahan kos rendah Taman Bercham Raya yang bersebelahan dengan Taman Perpaduan.

Walaupun teman pernah menulis kepada PM Najib dalam blognya supaya datang melawat Taman Perpaduan ketika beliau menawarkan program 'PM turun padang ke tempat anda' (lebih kurang begitulah bunyinya), nampaknya Anwar Ibrahim telah men'sailang'nya terlebih dahulu dan amat pasti sekali, jumlah orang luar dari Taman Perpaduan yang berduyun-duyun datang bakal melebihi jumlah penduduk Taman Perpaduan di programnya itu.

Risalahnya yang tertulis 'Bakal PM Malaysia Ke 7' sangat tak boleh blah. Seperti skuad Garuda yang konfiden menang sebelum pertandingan!

Entah-entah dia dapat tahu yang ada insan yang 13 tahun setia bersama UMNO di situ yang rupa-rupanya tidak wujud keahlian dalam UMNO, lalu hendak dipujuknya. Haha. Gurau je tu. Kalau iya pun, Eh, sorry lah Nuar, teman tak undi orang yang burukkan negara sendiri ketika di negara jiran. Sebab pembangkang mana-mana negara sekalipun tak berkempen memburukkan negara sendiri ketika mereka berada di luar negara kecuali dari negara yang dilanda perang saudara. Bapak Anwar Bin Ibrahim harus ngerti.

Berita-Berita Di Indonesia Berkait Kekalahan Mereka Sebentar Tadi

Dek kerana pemberitaan konfiden melampau, Indonesia harus menerima pil pahit lagi. Susulan posting teman sebelum ini, ini pula berita-berita dari Detik News susulan kekalahan Indonesia di tangan Malaysia. Berita awal kekalahan tersebut menerima lebih 1,000 komen mengecam pengurusan PSSI dalam masa 30 minit. Seperti halnya di Malaysia, apabila dikunjung kekalahan, yang dikecam bukanlah pemain, tetapi pengurusan itu sendiri. Tahniah Skuad Harimau Malaya.

Rajagobal: Tim Indonesia Berbeda, tapi Punya Masa Depan

Pelatih Malaysia Datuk K. Rajagobal menilai timnas Indonesia di Piala AFF 2012 berbeda dengan dua tahun lalu. Namun ia menganggap tim tersebut memiliki masa depan yang baik.

Elie Aiboy Akui Malaysia Tampil Lebih Baik

Pemain senior dan kapten Elie Aiboy mengakui permainan Malaysia di lapangan lebih baik daripada Indonesia, sehingga mereka menang dan berhak melaju ke babak semifinal AFF Suzuki Cup 2012.  Indonesia kalah 0-2 dalam

Nil: Kekalahan Ini Tanggung Jawab Saya

Kalah 0-2 dari Malaysia membuat Indonesia terhenti kiprahnya di Piala AFF 2012. Nil Maizar menyebut kegagalan 'Skuat Garuda' adalah tanggung jawabnya sebagai pelatih.  Butuh hasil imbang untuk lolos dari Grup B,

Menpora: Pemain dan Pelatih Harus Diapresiasi, Konflik Harus Diakhiri

 Indonesia kalah 0-2 dari Malaysia di Stadion Bukit Jalil, Kuala Lumpur, Sabtu (1/12/2012), di pertandingan terakhir Grup B, sehingga gagal lolos ke babak semifinal.  "Tentu saja kita berharap timnas kita menang. Tapi

Puasa Gelar Indonesia Berlanjut

Butuh hasil imbang saat menghadapi Malaysia, skuat besutan Nil Maizar tunduk dengan  skor 0-2 , hasil yang membuat Indonesia cuma jadi penghuni posisi tiga klasemen Grup B.  Kekalahan tersebut membuat Indonesia kembali

Timnas Kalah dari Malaysia, Jokowi: Dasar Realitanya Kalah!

Indonesia lagi-lagi harus mengakui keunggulan Malaysia. Negeri yang menjadi 'musuh bubuyutan' Indonesia dalam sepak bola ini menyingkirkan skuat Garuda dari laga lanjutan piala AFF Suzuki 2012 setelah menyerah 0-2 di

Untuk Kedua Kalinya Indonesia Tak Lolos Fase Grup

Timnas Indonesia tak mampu melaju ke semifinal Piala AFF 2012 usai kalah dariMalaysia. Ini ulangan kegagalan skuat 'Garuda' saat berlaga di ajang yang sama di tahun 2007.  Tim 'Merah Putih' yang hanya butuh hasil

Piala AFF 2012 Tidak Berlanjut ke GBK

 Hanya butuh seri di pertandingan terakhirnya melawan Malaysia, Sabtu (1/12/2012) malam di Stadion Bukit Jalil, Kuala Lumpur, pasukan "Merah Putih" kalah dua gol tanpa balas (0-2).  Kekalahan tersebut membuat tim

Indonesia gagal melangkah ke semifinal

                                       Timnas Indonesia gagal maju ke semifinal Piala AFF 2012 setelah dalam laga terakhir di Grup B di Stadion Nasional Bukit Jalil, Sabtu malam (01/12) ditundukkan juara bertahan

Gawang Timnas Kebobolan, Jokowi Tepok Dahi

Gol yang disarangkan pemain Malaysia ke gawang Indonesia dalam ajang Piala AFF Suzuki 2012 yang digelar malam ini di Stadion Bukit Jalil, Kuala Lumpur,Malaysia mengejutkan publik di

Kalah 0-2 dari Malaysia, Indonesia Tersingkir

Hanya butuh seri untuk lolos ke semifinal AFF Suzuki Cup 2012, Timnas Indonesia harus mengubur impiannya setelah kalah dari Malaysia dua gol tanpa balas di laga penentuan.  Pertandingan ketiga Grup B yang dihelat di