Ahad, Mac 01, 2009

Tiada Apa Yang Perlu Ditakuti Dengan Karpal Singh!

Salam dari Kundasang, Sabah. Seronok bercuti di sini. Nyaman!

Berbalik kepada tajuk. Apa yang hendak ditakutkan dengan Karpal Singh? Dia bukan orang yang mulia. Dia bukan orang yang bermaruah. Dia adalah peguam yang paling hina.

Kehinaannnya itulah yang membuatkan dia membesarkan Gobind Deo. Dari rezeki hina itulah Gobind Deo membesar dan akhirnya menjadi seorang yang biadap. Anak yang biadap sudah tentu mampu 'menghumban ayah yang cacat ke sungai' bila tidak berguna lagi.

Itulah hikayat kisah-kisah Singh Is King yang mana seorang Raja Benggali membesarkan anaknya dengan rezeki yang hina.

Penulis bukan mahu melempar fitnah, Cuba saudara sekelian kira, berapa banyakkah kes yang Karpal bela, terdiri dari kes-kes penjenayah yang memang melakukan kesalahan.

Kariernya dipenuhi dengan wang membela orang-orang yang melakukan kesalahan. Tiada kemuliaan pada Karpal Singh dan dia tidak layak menjadi pemimpin pun. Memang tugasnya sebagai peguam memaksa dia membela orang yang dituduh melakukan kesalahan.

Tetapi dia memperoleh hasil untuknya hidup dengan membela orang-orang jahat, penjenayah dan pembunuh. Apa hak dia untuk menjadi pejuang 'keadilan'. Ludah lebih baik mukanya.

Peguam keji sebegini, tahu akan memastikan anak guamnya menang walaupun dia mengetahui anak guamnya bersalah. Peguam tak guna ini telah membuatkan banyak penjenayah terlepas dan meragut keadilan pada keluarga mangsa atau mereka yang tak berdosa.

Sebab itulah Tuhan sekelian alam menghendakkannya cacat di atas kerusi roda. Itulah balasan untuk orang hina yang dimulia-muliakan oleh orang yang tak berakal.

Bagi penulis, Karpal Singh adalah wira penjenayah dan hanya mereka yang bangang sahaja menjadi penyokongnya.


Kundasang, Sabah. 1 Mac 2009, 4.00 petang