Khamis, Jun 04, 2009

Kembali Berblog : Garapan Beberapa Isu

Bertemu kembali selepas 2 minggu mengikuti kursus ICT. Nampaknya dalam tempoh ini, berbagai isu menarik perhatian umum telah berlaku.

Penanti
46% pengundi yang keluar membuat pilihan mereka menampakkan dua perkara yang mungkin. Pertama, peratusan rendah ini mungkin disebabkan penyokong PKR yang tidak keluar mengundi kerana yakin parti mereka menang dan keduanya, 54% pengundi lagi mungkin bersetuju untuk 'memboikot' PRK tersebut dan bersetuju dengan tanggapan PM bahawa PRK Penanti hanyalah krisis dalaman parti mainan PKR semata-mata. Ini menunjukkan tiada apa yang boleh ditafsirkan melalui PRK ini dan kehadiran BN tetap menjadi kunci kepada persoalan ini.

Komunisme
Amat malang apabila kekecohan tentang isu Chin Peng yang membawa kepada penceritaan keganasan komunis berlaku ketika PM mengadakan lawatan ke China sempena 35 tahun hubungan diplomatik negara ini dengan China. Tetapi, signifikan atas perkara ini ialah, genap 35 tahun jugalah, China, sebagai negara komunis terbesar di dunia, tidak mengiktiraf lagi Parti Komunis Malaya dan sejak itu, PKM digempur habis-habisan hingga menyerah kalah pada 2 Disember 1989. Tetapi pembunuhan berpuluh-puluh ribu orang Melayu wajar dianggap sebagai cubaan pembersihan etnik yang mana, Chin Peng wajar diusahakan untuk dihukum mati.

Cauvinis Cina
Dalam posting sebelum ini berkaitan LTTE, terdapat tukang komen yang ingin menunjukkan bahawa dia dan bangsanya adalah lebih hebat dan pandai dari kaum Melayu. Malangnya, pada peringkat pengenalan sendiri, dia telah menunjukkan kebodohan dirinya (atau bangsanya?) apabila mengemukakan komen yang tidak berkaitan dengan apa yang disiarkan, malah memungut penulisan yang menuntut orang Melayu bangun dan bertempur lalu ditempek ke blog ini. Amat malang bagi sesetengah orang yang menyangka mereka adalah bijak, tetapi ianya hanya pada pandangan mereka sendiri sahaja. Hakikatnya, pada pandangan ramai lagi yang membaca, mereka adalah sebodoh-bodoh manusia.