Jumaat, Mac 16, 2012

Hentikan Pengambilan Amah Indonesia Sekarang

Nampaknya hanya menjaga bayi, pembantu rumah Indonesia perlu dibayar RM700 dan tidak boleh diarah melakukan kerja-kerja lain selain satu tugas khusus sahaja. Begitu juga jika tugas memasak. Begitu juga tugas mencuci kain. Begitu juga tugas mengemop lantai, begitu juga lain-lain tugas.

Biasanya bayaran menjaga anak jika dihantar ke rumah pengasuh antara RM200 hingga RM300 sahaja. Nampaknya, dengan menggunakan khidmat 'pengasuh import' nilainya meningkat 3 kali ganda. Adakah si anak yang diasuh pengasuh import ini akan terjamin keselamatannya?

Indonesia mahu menghentikan penghantaran pembantu rumah ke mana-mana negara dunia ini mulai tahun 2017. Mungkin tahun inilah Malaysia patut berhenti dari melanggan pembantu rumah Indonesia untuk bantuan domestik.

Sebagai alternatif, pembantu rumah berasaskan kerja siang boleh digajikan terdiri dari rakyat tempatan. Masuk pagi, pulang petang.

Cukup kelakar sekali kerana Indonesia amat menitikberatkan kebajikan pembantu rumahnya di luar negara sedangkan di kota Jakarta sendiri, pembantu rumah mereka diperlakukan seperti hamba oleh rakyat sewarganegara. Diberi uniform, diherdik, dan ada yang perlu berdiri di tepi keluarga majikan yang sedang menikmati hidangan di meja makan, sebijik seperti filem Labu Labi.

Jangan haraplah untuk mengikut buntut majikan pergi melancong seperti yang dinikmati dari sesetengah majikan di negara ini.

Seorang amah, satu tugas

JAKARTA 15 Mac - Amah dari Indonesia yang akan mula dihantar ke Malaysia bulan depan hanya akan melakukan satu tugas khusus di rumah majikan mereka dengan gaji minimum RM700.

Ini bermakna, seandainya seorang amah diupah untuk mengasuh bayi, tugasnya hanyalah mengasuh bayi dan tidak akan melakukan kerja-kerja rumah yang lain.

Sehubungan itu, bakal majikan di Malaysia tidak lagi boleh mengharapkan kepada seorang amah sahaja untuk melakukan semua kerja di rumah mereka.

Keputusan itu dicapai hasil rundingan Pasukan Petugas Khas Bersama (JTF) antara kerajaan Indonesia dan Malaysia yang menetapkan penghantaran Tenaga Kerja Indonesia (TKI) akan mengikut kemahiran masing-masing dalam empat bidang tertentu iaitu memasak, mengasuh bayi, menjaga orang tua dan mengemas rumah


Isu Tomyam Serlahkan Kedangkalan Sesetengah Wakil Rakyat

Nampaknya pertengkaran antara Pasir Salak dan Kubang Kerian semalam di Dewan Rakyat menunjukkan kekurang-fahaman kedua-dua wakil rakyat ini dalam isu peniaga tomyam. Walaupun kedua-duanya kembali berbaik selepas itu, namun kedangkalan kedua-duanya kekal menjadi tatapan umum.

Pertama, tak ada orang Kelantan berniaga tomyam. Kesemua peniaga tomyah adalah warga Thailand yang datang dari wilayah Patani, Yala dan Narathiwat, induk kepada ketamadunan Kelantan. Mengikut sejarah, Kelantan hanya serpihan kerajaan besar Patani yang ditakdirkan Allah menerima nasib untung kerana dimasukkan ke dalam Persekutuan Malaysia.

Dek kerana kurangnya pekerjaan di Thailand dan penindasan atas umat Islam selatan Thai, di negara inilah mereka mencari rezeki dengan membuka kedai-kedai tomyam.

Orang Kelantan memang keluar ke negeri lain mencari pekerjaan tetapi bukanlah untuk meniaga tomyam. Mereka menguasai pentadbiran-pentadbiran awam pusat (sehingga SPA disebut pusat lantikan orang Kelantan), kilang-kilang , hospital-hospital dan bidang perniagaan makan tengahari.

Kedua, Pasir Salak juga harus sedar bahawa pertumbuhan penduduk negeri Perak antara yang terendah di negara ini, bukan kerana tahap kesuburan yang rendah, tetapi kerana banyak berlaku penghijrahan keluar penduduk dan pernah mengalami peratusan pertumbuhan penduduk yang negatif. Ipoh sendiri beberapa kali mengalami pertumbuhan penduduk tahunan yang negatif.

Apa rasionalnya menghentam negeri lain dengan mengaitkan pentadbirannya dengan penghijrahan keluar penduduk? Banyak lagi isu yang boleh diketengahkan yang tentunya tidak akan menjerat diri sendiri. Wakil rakyat tentulah tidak wajar terdiri dari kalangan mereka yang sembrono menunjukkan kekurang-arifan kerana yang turut malu ialah para pengundi yang mengundi mereka.


KUALA LUMPUR: Penghujung sesi perbahasan persidangan Dewan Rakyat pada Khamis menjadi gamat apabila wakil rakyat pembangkang dan kerajaan bertelagah mengenai isu tomyam apabila kenyataan yang dikeluarkan Datuk Tajuddin Abdul Rahman (BN-Pasir Salak) diputar belit oleh Salahudin Ayub (PAS-Kubang Kerian). Ketika membahaskan titah ucapan Yang di-Pertuan Agong, Tajuddin memberitahu Dewan Rakyat bahawa kerajaan PAS Kelantan gagal mewujudkan peluang pekerjaan di negeri berkenaan hingga menyebabkan ramai peniagadari negeri tersebut berhijrah membuka perniagaan di Perak termasuk di kalangan peniaga tomyam. "Berapa ramai orang Kelantan yang datang ke Perak berniaga...jual tomyam. "Mereka tak boleh buat (tiada peluang berniaga) di Kelantan," katanya. Bagaimanapun kenyataan Tajuddin itu disalah tafsir oleh Salahuddin dan menuduh Ahli Parlimen Pasir Salak berkenaan menghina peniaga tomyam. "Jangan hina orang Melayu berniaga tomyam, harta mereka halal...jangan hina orang Kelantan," tuduh Salahuddin yang juga Naib Presiden PAS. Kejadian bertikam lidah kedua-dua wakil rakyat berkenaan makin tegang apabila Salahuddin mengaitkan isu peniaga tomyam itu dengan perkahwinan anak Tajuddin sebelum ini. Berang dengan tuduhan bersifat peribadi tersebut, Tajuddin kemudiannya mencabar Salahuddin membuat kenyataan tersebut di luar dewan.Drama kekecohan berkenaan berlanjutan selama lebih 10 minit dan kedua-dua wakil rakyat berkenaan tidak mengendahkan arahan Timbalan Speaker Dewan Rakyat, Datuk Ronald Kiandee agar bertenang. Tidak lama selepas itu, di luar dewan, kedua-dua ahli parlimen berkenaan dilihat berdakapan malah Salahuddin datang memeluk Tajuddin dan menciumnya di pipi sebagai tanda 'pertelagahan' mereka sudah berakhir.

Undang-undang Singapura Di Tambun?

Ini cerita yang baru teman dengar. Tapi teman belum siasat lagi. Teman tak nak la tuduh-tuduh. Tapi kalau ada pihak nak siasat, silakan.

Kisahnya, sebuah surau yang disediakan oleh pemaju Sunway City Ipoh yang terletak agak berhampiran Hotel Lost World yang baru dibuka, yang turut menjadi surau bagi penduduk masyarakat kiasu berpagar Sunway City Ipoh, tidak dibenarkan melaung azan keluar.

Bukan itu sahaja, muazzin tidak dibenarkan menggunakan pembesar suara terus.

Tetapi apa yang teman tahu, kepala persatuan penduduk di situ adalah seorang Melayu. Bagus. Walaupun penduduk di situ majoritinya bukan Islam. Si Melayu ni, Islam atau tidak, teman tak tahu. Kalau bukan Islam maknanya bukanlah Melayu. Itu apa yang tertulis di perlembagaan negara.

Menurut empunya cerita, antara yang membantah laungan azan di situ ialah penduduk orang putih yang turut bermestautin di situ.

Teman tak sangka pulak di sebalik laungan azan yang bersahut-sahutan di petempatan antara Tambun dan Ulu Kinta ini, ada surau yang terbungkam laungan azannya.

Setahu teman, Tan Sri Jeffry Cheah ni seorang yang baik lagi penuh toleransi. Tambahan pula dia kini memiliki kawasan yang dahulunya perkampungan bunian yang pernah menjadi rujukan punca kehilangan Datuk Panglima Kinta Ke-5 , Ngah Ghafar pada tahun 1820an.

Malah, ketika taman temanya diganggu 'makhluk halus' , orang-orang surau dari Kg. Tersusun Batu 6 yang berhadapan dengan hartanahnya juga yang dipanggil untuk 'menghalau' gangguan. Rasanya kali ini, kalau ada gangguan, biarkan sajalah.