Sunday, November 23, 2008

Melayu Ipoh Dihantui Emosi

Sedih, marah, membuak-buak rasa benci dan jika sesiapa yang gagal mengawal emosi, pasti tercipta sebuah dendam kesumat yang tinggi.

Inilah yang terjadi apabila penulis tiba-tiba dijemput menonton paparan gambar di telefon bimbit bagaimana negrinya Mohd Khairuddin, juruwang stesen minyak Petronas di Jalan Kuala Kangsar dibunuh pada awal pagi 11 November yang lalu. Tetapi apa yang pasti, sebagai rakyat sebuah negara berbilang kaum, kita perlu ada justifikasi kita sendiri dalam berhadapan isu sebegini.

Beberapa orang lelaki Tamil telah mendatanginya di kaunter dan terus menghayunkan senjata tajam ke mukanya hingga kelihatan dari rakaman tersebut, darah tersembur. Ini menolak andaian bahawa arwah dibunuh kerana melawan. Ini menunjukkan arwah disasarkan untuk dibunuh dalam kerja merompak itu.

Kemudian, terdapat gambar wajah arwah yang pecah sebelah, dahi kanannya terkopak, hidungnya putus dan matanya separuh terbuka, menjadikan gambar tersebut igauan buruk kepada ramai orang Melayu di Ipoh. Tidak pasti bagaimanakah gambar tersebut boleh mereka peroleh.

Selain itu ditunjukkan pula video beberapa lelaki Tamil melakukan rompakan di sebuah kedai serbaneka dengan menghayun parang panjang kepada budak juruwang yang kita ketahui bangsanya apa. Seorang lagi pekerja di tarik rambut dan 'didudukkan' oleh salah seorang perompak yang masing-masing memegang parang.

Mengapa stesen minyak? Mengapa 7-eleven? Bukankah premis-premis tersebut mempunyai peti keselamatan? Dan mengapa mudah bagi mereka untuk membunuh??

Itu cuma sebahagian kecil dari jenayah yang dilakukan oleh muda-mudi Tamil di negara ini yang semakin berleluasa. Rompakan di lorong motorsikal Lebuhraya Persekutuan yang diketahui sejak bertahun-tahun lalu, kes bunuh seorang lelaki Melayu di Subang Jaya dengan pengunci stereng, penyembelihan 5 lelaki Melayu yang kemudiannya dibakar di Gopeng dan beberapa lagi kes yang kita tidak dapat ingat secara pasti.

Di manakah 'pembela orang Melayu' yang selama ini 'mengembang sayap meninggi dada' sesama orang Melayu? Sampai bila mereka akan semakin berani 'mencantas' orang Melayu hingga nyawa kita dilihat begitu murah sekali?

Kisah ini bukannya untuk mengajak cetusan perbalahan antara kaum tetapi ianya mengajak semua pihak yang seronok berpolitik dan terkejar-kejar mendapatkan kuasa untuk berfikir. Apa tindakan akhir ke atas gejala ini? Apakah yang dibuat oleh DAP, PKR ( dibaca Parti Hindu Malaysia ) dan MIC serta semua pihak yang bersimpati dengan Tamil Hindu ini? Apakah perlu dan munasabah jika segala bentuk salah didik ini diletakkan ke atas bahu kerajaan?

Sesungguhnya, di Ipoh, tiada pihak yang mahu melaporkan bahawa insiden 'bunuh ustaz' tersebut telah mewujudkan satu sentimen yang amat menakutkan kesannya dalam emosi orang Melayu. Dari Manjoi hingga ke Tambun, tiada siapa yang bersikap neutral apa lagi untuk bersimpati terhadap penjenayah tersebut yang mereka labelkan sebagai " golongan yang semakin berani dan melampau" ini.

Pihak berkuasa perlu terus mengawal keadaan ini agar perkara yang buruk dapat terus dicegah. Apa yang dibimbangkan ialah akan berlakunya penyebaran di internet secara berleluasa berhubung video dan gambar yang 'memanaskan hati' ini.

5 comments:

HANG LEKIR said...

Assalamualaikum,

Kita serahkan kepada polis untuk menyiasat dan menghukum penjenayah-penjenayah ini.Sekiranya terlepas di dunia ini maka mereka tetap akan kena azab di akhirat nanti di atas jenayah yang mereka lakukan

Lekir pun rasa marah juga di dalam hati

mrf said...

sebenarnya polis,dan atas nasihat pemimpin memang banyak sembunyikan fakta sebab nak elak ketegangan kaum..tapi kalau org bukan melayu yang kene secara lantang mereka menuduh melayu ni amalkan perkauman.tapi bila melayu yang kene,orang melayu duduk diam2 pakai selimut tebal-tebal.

di selangor pun banyak mcm tu..dah ramai anak2 gadis melayu islam yang memandu kereta misalnya dilanggar dari belakang kemudian diculik dan dirogol beramai2 oleh tamil2 bangsat.dah kene rogol,kene rompak lagi.pastu ditinggalkan bogel mcm tu je. huh,hina sungguh wanita-wanita melayu kita diperlakukan begitu..dan keling2 ni memang rajin nak merompak orang melayu,dah tu pulak rompak mesti nak main hayun parang..tu maknanya bukan niat nak merompak je,niat nak membunuh pun ada sekali.

jadi saya mintak pemimpin2 kita nasihatkan pemimpin2 bangsa lain agar membetulkan bangsa mereka dulu sebelum nak menyalahkan pemimpin2 melayu kita.orang melayu pada dasarnya toleransi,sampai bangsa sendiri dah kene tetak pun melayu masih bersikap rasional..

pihak polis pun diminta lebih bertanggungjawab..mereka ada fakta2,jadi mereka harus tahu golongan mana yang menjadi ancaman pada bangsa dan negara.bukan hanya berani nak menangkap mat rempit jer.

keris panjang said...

oh bangsaku..alangkah bertuahnya mereka-mereka itu kerana bangsaku adalah satu species yang "tahap kesabarannya begitu tinggi"..kalu kat indon dh lumat dah tu..tp perlu diingat, apabila kesabaran itu sudah tidak dapat dibendung lagi, species ini akan bertindak hingga lupa diri, lupa dunia!

Anonymous said...

KALAU DIPANDANG DARI PERSPEKTIF LAIN, MUNGKIN DAH SAMPAI AJAL USTAZ TU MENINGGAL DENGAN CARA TU. GERAM MEMANG GERAM APA LAGI KALAU INDIA CELAKA YANG BUAT KERJA HAMJADAH NI. HAKIKATNYA, WALAU SESIAPA PUN MEMERINTAH ISU JENAYAH TAKKAN PERNAH SELESAI, JIKA DIJADIKAN UKURAN TAHAP KESELAMATAN DISESUATU NEGERI, BAIK DI KELANTAN DI PERAK ATAU DI MANA MANA SAHAJA, KEMALANGAN DAN JENAYAH MEMANG BOLEH BERLAKU DI MANA MANA SAHAJA. SEBABNYA SATU MANUSIA NI TAKKAN PERNAH BELAJAR DAN MENERIMA YANG MEREKA ADALAH MAKHLUK YANG PENUH KECACATAN, KEKHILAFAN. KALAU BETUL DI KELANTAN TAK DE JENAYAH, (MUNGKIN SEBAB RAMAI BUDAK KELANTAN YANG BERHIJRAH DAN BUAT PERANGAI TAK SENONOH KAT NEGERI ORANG LAIN)MINTA MAAF, TAPI JANGAN NAK BOHONG TAKKAN TAKDE LANGSUNG. KESIMPULANNYA JANGAN SEWENANG2NYA MENYALAHKAN KERAJAAN SEBAB ORANG JAHAT KAT MALAYSIA NI MEMANG BELAMBAK. APE LAGI KALAU HINDU PARIA YANG MEMANG BANGSAT TAK RETI NAK SALAM SESUKA HATI MAK BAPAK DIA NAK TETAK ORANG, DENGAN HANYA NILAI RM1000. JADI X SALAH KALAU KITA MAKI HINDU PARIA NI, MOGA TUHAN BAGI DIA MATI EKSIDEN LANGGOR STEMROLL. LAHANAT PUNYA PARIA

mrf said...

betul tu..kat kelantan la paling banyak kes..pompuan baru habis pantang pun mati dikelar,pesta pondan,ratu pondan,gig haram,rompak pajak gadaian islam..semua tu kat mana?kat negeri serambi mekah..kahkahkah..isk2..yang peliknya nik aziz boleh plak cakap jenayah dikelantan dipengaruhi negeri2 lain.bodoh punya nik aziz