Jumaat, Januari 30, 2009

Penjenayah Kini Boleh Jadi Wira?


LIHAT STATIK INI :
Mengikut statistik SUARAM jumlah kematian dalam tahanan polis adalah seperti berikut:

i) Tahun 2005 - 5 orang Melayu dan 6 orang India.
ii) Tahun 2006 - 5 orang Melayu, 3 orang India dan 2 orang Cina.
iii) Tahun 2007- 4 orang Melayu, 2 orang India dan 4 orang Cina.
iv) Tahun 2008 - 2 orang Melayu, 1 orang India dan 4 orang Cina.

Ada pihak perlu di ajar "APA AKIBAT DARI PROPAGANDA BODOH YANG SANGAT PERKAUMAN". Pepatah Melayu berkaitan ular memang menunjukkan sikap pihak tersebut sejak sekian lama. Atau polis Malaysia perlu belajar sesuatu dari tentera Thailand?

Ulasan

Dengan berjaga malam, minum arak, dan menghisap dadah, kebanyakan penjenayah tidaklah sesihat mana. Dipukul dipalu pun boleh mati. Kisah Mahathir, seorang pemuda yang liar di Batu 8, Ulu Kinta yang dipukul polis dalam tahanan pernah tersiar di Harian Metro sekitar tahun 2000. Mujur tidak mati. Itu hanya kes terhampir yang penulis tahu. Pasti banyak kes seumpamanya di Malaysia.

Abang penulis sendiri pernah dipukul dengan cota dan disumbat ke dalam kereta peronda pada tahun 1989 kerana disyakki penagih dadah. Apabila pihak polis mengetahui risikan mereka salah, pihak polis meminta maaf dan seluruh keluarga memaafkan kekhilafan anggota bertugas tersebut.

Itu kejadian 20 tahun lalu. Hari ini, pihak polis telah mempunyai unit risikan yang lebih baik. Mereka tidak mungkin tersalah pilih suspek. Apabila siasatan dibuat mereka telah tahu pengetahuan suspek berhubung soalan fakta siasatan.

Apabila suspek enggan bekerjasama, berdolak dalik, sedikit kekerasan sudah tentu diperlukan. Sebutlah di mana juga di dunia ini. Ianya ada berlaku. Anda mahu jadi negara pertama yang tidak melakukannya? Didik anak bangsa anda supaya jangan membuat jenayah.

Tetapi jika suspek menghamburkan kata-kata kesat, menghina agama, keluarga dan bangsa serta mengugut untuk mencetus kacau bilau, sedikit lagi kekerasan mungkin diperlukan.

Tetapi, andai suspek sendiri manusia yang tidak sihat mental dan fizikal, kematian boleh berlaku. Apa lagi andai kematian itu akan menukar imej penyamun haram jadah sebagai wira. Pastinya dia akan mencari jalan untuk mati. Bukankah sesetengah bangsa itu terkenal dengan tabiat bunuh diri?

Kini penjenayah boleh bertukar menjadi wira. Mudah, cari jalan untuk mati dalam tahanan polis. Ludah muka pegawai penyiasat atau katakan yang 'aku akan rogol anak perempuan kamu' atau ' aku akan bunuh semua kaum kamu selagi aku mampu kalau kamu tak pukul aku sampai mati' atau 'pukul lah lagi, kamu polis pondan!'. Jika ayat ini dihamburkan, tidak ada polis di dunia yang tidak bersifat melanggar batas dalam 'mengajar' suspek.

Polis tidak mungkin mencekup salah orang dan orang yang tak bersalah tidak mungkin tertangkap hasil risikan yang dipantau dari masa ke semasa sebelum cekupan dibuat.

Sikap melampau sesetengah pihak sangat tidak berterima kasih atas ketelusan yang ada kerana, hanya 400km di utara, di luar sempadan negara, polis dan tentera bekerjasama untuk menangkap suspek beramai-ramai, membunuh, dan menanam mayat suspek tersebut ditempat yang tidak diketahui DENGAN melihat kepada kaum, warna kulit dan bahasa.

Namun, khabar angin dakwaan terdapat unsur rasuah dari sindiket curi kereta adalah berat dan perlu disiasat. Dan keluarga Kugan, sila diam kerana anda sendiri tidak pandai menjaga anak.

Dan lihatlah pihak mana yang cuba mendapat manfaat politik dalam kes ini. Moga mereka disamun tetak satu hari nanti setelah melepas anjing tersepit. Sudah terhantuk baru kemudian terngadah.

6 ulasan:

ayor lemuju berkata...

Penjenayah yang ditangkap, dilokap dan disoalsiasat tu depa kata tidak bersalah kerana belum dibuktikan bersalah. Tapi polis juga belum dibuktikan bersalah, kenapa mereka tuduh polis penjenayah? Ni putar keling lidang bercabang ke ni?

ADI JAGAT PUTRA berkata...

nampaknya skang diaorg cuba mainkan isu perkauman.

imanshah berkata...

Orang india sepatutnya bersyukur diterima menjadi sebahagian warganegara..

IPOHMALAY berkata...

orang india patut bersyukur tidak dilayan seperti melayu di thailand..

add berkata...

Semua ni angkara BABI (Barua Anwar Bin Ibrahim)la ni. Kalau tengok dari statistik bangsa melayu lagi ramai yang mati dalam lokap, tak de la bising sangat berbanding keling paria ni. Sekarang ni T murugiah dah slow down dah keluar statement, harap-harap biar la sampai down sindrom terus.
Oi keling ambil tiket la balik negara Tamil Nadu sana pergi berperang dengan gerila sana dan tubuh la negara keling hindraf tu di sana lepas tu buat la kerjasama antara kerajaan liwat nuar sondol kau tu...

mrf berkata...

penjenayah yang menyusahkan orang pun diangkat menjadi wira..memang otak2 org india ni dah mereng..dah la didik anak jadi penjenayah,pastu nak menuntut bela pulak atas kematian anak.patut tangkap sekali mak bapak keling bodoh ni sebab gagal didik anak jadi rakyat berguna..bodoh punya hindu..