Ahad, November 15, 2009

Pemulihan Ekonomi Negara Dilembabkan Negeri-Negeri Pakatan Rakyat

Usaha untuk memastikan Malaysia kembali mengepalai pertumbuhan ekonomi di rantau ini mungkin menjadi sia-sia akibat liabiliti yang ditanggung negara buat masa ini yakni MEMIKUL biawak-biawak hidup yang tidak tahu menahu soal ekonomi, malah memburukkan lagi perkembangan ekonomi domestik.

Negeri-negeri Pakatan Rakyat dan sebuah negeri bekas Pakatan Rakyat yang sedang dipulihkan dari 'sakit' merupakan antara negeri yang GAGAL untuk dipastikan pertumbuhan ekonominya tidak jauh terlingkup kesan dari krisis ekonomi 2008 dan 2009 , hari ini memburukkan lagi usaha memulihkan pertumbuhan ekonomi Malaysia.

Selain campurtangan kerajaan pusat amat mereka dambakan, perkara lain yang mereka masih gagal dambakan adalah untuk memastikan keberkesanan pemerintahan mereka tidak akan mengganggu gugat usaha untuk memajukan kembali iklim ekonomi negara yang menerima tempias krisis 2008.

Pulau Pinang dan Selangor merupakan dua negei utama perindustrian di Malaysia dan pada saat ini, bisul dan kudis akibat krisis ekonomi adalah lebih parah di dua negeri ini dan rawatan segera amat diperlukan bagi mengubati negara yang sedang 'sakit'.

Pada masa yang sama, Pulaua Pinang masih meminta-minta penambahan prasarana jambatan tambahan dan monorel manakala di Selangor, kebodohan ahli politik mereka menjerit-jerit soal gaji ADUN yang kononnya tidak mencukupi.

Sedangkan permintaan hasil industri untuk dieksport dari negeri itu keluar negara telah lama jatuh merudum dan mencacatkan pertumbuhan ekonomi negara.

Kesan dari pemulihan semula ekonomi negara banyak bergantung kepada kepintaran dan kepakaran pentadbir negeri ini dalam mengendali isu-isu ini.

Malangnya, rakyat yang berfikiran sempit dan berjiwa dendam gemar memperjudikan kemakmuran negara dengan membuat pilihan merapu untuk menaikkan kerajaan alternatif yang akhirnya tidak mampu bebuat apa-apa apabila berlaku krisis ekonomi seperti hari ini.

Jelas sekali, apabila kita puratakan KDNK negeri-negeri di Malaysia dengan empat diantaranya merupakan negeri sakit yang dahulunya dua dari empat negeri itu merupakan negeri perindustrian paling pesat, kita dapat mengagak bahawa pemulihan ekonomi Malaysia agak sulit untuk berlaku dengan berkesan.

Jadi, rakyat di negeri-negeri ini pada hakikatnya telah melakukan DOUBLE MISTAKE apabila telah memilih kerajaan negeri yang; pertama; kononnya bersih, telus dan cekap padahal tidak; dan kedua; kerajaan negeri yang melibang libu dan tidak faham apa yang patut dibuat dan apa yang patut disumbangkan kepada negara keseluruhannya apabila usaha memulihkan ekonomi perlu dibuat dengan drastik.

Akhirnya negara menjadi mundur apabila dua negeri termaju diperintah oleh kumpulan-kumpulan yang bodoh, yang akan melembabkan pemulihan ekonomi negara.

3 ulasan:

Che Leh Jangok berkata...

Maufakat Anuar berusaha mengutuk Malaysia untuk menurunkan prestasi ekonomi. Tak cukup dengan itu negeri negeri yang dikuasai puak puak dia sengaja dirancang untuk lemahkan pencapaian ekonomi negara. Apa ni ? Siapa yang rugi ? Rakyat nak kena tanggong tu.

Tanpa Nama berkata...

kalau nk brbicara pasal ekonomi di selangor dan pulau pinang bagi lah skali bukti secara kuantitatif,bukan main cakap kosong jer..

ni banyak sangat baca utusan nie,propaganda melayu..
tlg lah jangan sempitkan pemikiran ko yang sedia sempit.apa ko tahu pasal projek terbaru selangor,program jangka panjang semua,wey mahathir nk bangun kan malaysia pun makan 20tahun,tak kan nk bangun kan selangor macam ko bangun tido..itu bodoh!!!

ada plak ko pk hutang2 kerajaan negeri selangor disebabkan oleh pemerintah sebelum nyer??cuba fikir lebih jauh,jgn jadikan media satu2 nyer sumber,tu yang lembap otak ko nie

sekian

ipohmalay berkata...

wahai jaguh bermulut jahat berhati kecil..

soal kuantitif adalah berkaitan soal projection..

tak payah kira banyak.. sikap pemerintah hangpa yang bangang boleh bagi nilai friction pada aliran ekonomi hangpa..

pi sekolah tinggi lagi la..

ko mengaku selangor terkebelakang itu cukup rahmat buat menerang hati gelap hang..

orang merancang ekonomi mengikut dasar federal bukan dasar negeri..

campurtangan pemimpin bodoh koranglah yyang menolak campurtangan federal dalam soal ekonomi..

dari situ hang boleh nampak bahawa sedangkan pemimpin hangpa sendiri bodoh.. hangpa pulak apa? hangpa adalah bodoh piang!