Monday, October 11, 2010

Henti Sebut "Pendatang"

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Tun Razak and Datuk Seri Dr Chua Soi Lek took aim at racist politicians by condemning their brand of opportunistic politics, especially on the “pendatang” issue.

The Prime Minister, addressing the almost 2,000 people at the MCA annual general assembly, said Malaysian Chinese were not immigrants and had been loyal to the nation for the past three to five generations.

Ulasan

Memang tidak layak untuk orang Cina digelar sebagai pendatang kerana mereka telah lama di sini. Walaupun lidah mereka adalah warisan tertua mereka, lebih tua dari agama yang berubah-ubah, mereka telah pun memerlukan teh tarik, nasi lemak, asam pedas, roti canai dan nasi kandar dalam kehidupan mereka.

Kita juga telah memerlukan Kotiau Goreng, Mi Sanggul, Sup Ayam yang mereka bawa.

Tetapi, untuk mempunyai beberapa komuniti yang bertutur bahasa benua kecil yang berlainan adat resam dan tatasusila bicara dengan jumlah yang ramai TANPA mereka ini mengambil berat terhadap bahasa rantau ini, tidak kurang dari telahan bersudutkan kecacatan dalam pembinaan negara.

Menyokong anak muda bangsa mereka yang menghina Melayu, azan, Negaraku dan sistem pemerintahan negara sendiri cukup untuk mempersoalkan patriotisme mereka.

Bukan pendatang, Cina dan Tamil terasimilasi di Indonesia dan Thailand mempunyai kualiti nasionalisma yang sangat tinggi berbanding golongan yang sama di negara ini yang hakikatnya mahu kekal digelar "pendatang".

Bukti pembelaan tanpa asas ke atas pengkhianat-pengkhianat negara cukup menunjukkan mereka tidak suka akan negara ini.

Selama empat dan lima generasi, mereka tidak terasimilasi atau dipaksa asimilasi seperti apa yang berlaku di Thailand dan Indonesia. Hari ini mereka kekal sebagai 'wakil' tanah asal mereka di negara Malaysia.

Jika perkataan pendatang 'diharamkan' maka wujud pula perkataan 'penghijrah' barangkali. Atau lebih molek, 'duta-duta kecil Cina dan India' di rantau Melayu.

Maka apa bezanya tanggapan itu dengan perkataan 'pendatang'?

Perkataan tersebut turut akan muncul sebagai subjek dalam predikatbicara perkauman di Thailand dan Indonesia sekiranya asimilasi tidak terlaksana seperti Malaysia.

Kematangan "pendatang" di negara tersebut yang bijak dan pantas menjadi sebahagian penduduk asal menyelamatkan mereka dari berhadapan dengan status pendatang/penghijrah/wakil asing/pelayar tongkang/ duta kecil dan sebagainya.


Memandang Malaysia, bukan sahaja Melayu akan sukar mengikis label ini dari pemikiran mereka, malah tanggapan ini turut ada dalam pola pemikiran penduduk Asia Tenggara yang telah terasimilasi.

No comments: