Tuesday, December 21, 2010

CUEPACS Dapat Tambahan RM 2 Juta

Disebalik sikap meminta-minta CUEPACS yang cenderung memupuk ahlinya dan para penjawat awam untuk memboikot pemerintah, kerajaan melipatgandakan geran peruntukan tahunan kepada CUEPACS dari RM 1 juta tahun ini kepada RM 3 juta tahun depan.

Tambahan RM 2 juta itu adalah untuk CUEPACS menaiktaraf ibupejabatnya sebanyak RM 1 juta dan tambahan belanja mengurus sebanyak RM 1 juta.

Sehingga hari ini CUEPACS masih belum menjalankan tanggungjawab menyedarkan kakitangan awam bahawa pemberian bonus yang menelan peruntukan serta-merta sebanyak RM3.1 billion itu tidak sesuai dengan iklim ekonomi semasa.

Adalah jelas dan terang bahawa kerajaan telah meminjam wang semasa zaman Pak Lah untuk membayar bonus kakitangan awam, malah ketika ekonomi menghadapi krisis 1998, kerajaan telah memotong elaun-elaun kakitangannya, khususnya penjawat Kumpulan Prngurusan dan Profesional.

Tetapi, untuk kegawatan ekonomi 2008 - 2009, kerajaan tidak mengambil tindakan memotong elaun kakitangan. Cuma mengambil langkah tidak memberi bonus.

Adakah CUEPACS 'berperang' dengan kerajaan selama ini adalah untuk pihak mereka sendiri atau untuk kakitangan awam secara keseluruhannya?

No comments: