Selasa, Mac 15, 2011

Kaum Chetty Mahu Jadi Bumiputra

Kaum Chetty, sub-etnik Tamil yang telah tiba di negara ini sejak 500 tahun lalu, dan berlainan sekali dengan etnik Tamil yang masuk 400 tahun kemudian, hari ini mahu memohon status Bumiputra dengan serius.

Teman sokong. Teman sokong proses pembumiputraan berperingkat. Cuma, untuk kaum Chetti, maaflah, teman reject. Kaum Chetty mungkin layak diberi status bumiputra sebelum segala-galanya musnah seperti hari ini.

Hari ini, oleh kerana pengaruh Tamil, mereka telah kembali mengasingkan diri mengikut etnik - perlu diingatkan bahawa Tanah Melayu adalah kawasan 'paksaan asimilasi' sebelum kedatangan British - maka mereka tidak lagi mengamalkan budaya Melayu dan bahasa Melayu di rumah.

Bagi teman, mana-mana kaum luar yang meninggalkan sub-benua mereka untuk menjadi warga negara Malaysia hari ini, meninggalkan bahasa dan budaya benua asal mereka atau mencampurkan unsur setempat dalam kebudayaan mereka dengan berinteraksi dan berasimilasi penggunaan budaya dan bahasa dengan orang Melayu, layak untuk menjadi Bumiputra.

Kaum Chetty perlu berusaha lebih lagi ke arah itu kerana hari ini mereka semakin menjauhi identiti Chetty zaman Melaka yang memang mengikut ciri-ciri mereka pada waktu itu, layak menjadi sebahagian Bumiputra.

Tuesday March 15, 2011

Chitty seek bumi status

By R.S.N. MURALI
newsdesk@thestar.com.my

MALACCA: Close to 1,500 families from the Chitty community here are hopeful that they will be given bumiputra status just like the Portuguese.

Malacca Chitty Association secretary K. Nadarajan Raja feels the community should be recognised in view of its historical roots in the state.

“The Chitty came here during the reign of founder Parameswara, long before the Europeans.

“We are appealing for bumi status as a way to preserve our identity as a community which existed here since ancient times.

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Keling yg dah jadi bumi mcm Azeez dan Reezal......berlagak mengalakan Melayu.
Kalu dah keling tu keling jugak tak usah le layan nantu anak cucu cicit kita yg tanggung masaalah...cukup le...

CuteOven berkata...

NO...NO...NO...

Team Mazlelan berkata...

Never.... dont let history of treachery repeating

Tanpa Nama berkata...

NO WAY...

HHalem berkata...

Nak Mampuih.

Mau kalo, assimilasasi dlm budaya melayu.

Nanti "lepas duit bunga chetti" jadi kebudayaan Melayu. Gila babi.

pemerhati berkata...

x payah..baru 500 taun je pun..klau kata 1000 taun pon klau dah asal dia tu pendatang, mmg pendatang kan..so x payah nak mimpi jadi bumi..boleh jadi bumiputera tapi balik la tmpat asal dia..ha jadi lah bumi kat tmpat asal diorg..datang ke tanah melayu pon x dijemput ada hati..