Rabu, Mei 18, 2011

Cina Perak Tolak BN?

Benarkah khabar angin yang berhembus di negeri Perak ini? Teman dapat ceritanya bukan dari ahli politik. Teman dapat cerita ini dari teman-teman di kedai kopi yang tak terlibat dengan mana-mana parti.

Mereka menyebut bahawa orang Cina di negeri Perak, MCA atau Gerakan sekalipun, tidak akan mengundi BN pada PRU 13. Benarkah?

Untunglah kalau Melayu bersatu. Untung besar untuk Melayu Perak seandainya mereka bersepakat sepertimana orang-orang Cina dalam khabar angin yang berhembus kuat di Ipoh.

Jika UMNO memenangi semua kerusi yang dipertandingkan, Melayu negeri Perak mampu untuk membina kerajaan Melayu tulen, dan wakil-wakil bangsa selain Melayu hanya lantikan ihsan sahaja.

UMNO, MCA, Gerakan dan MIC telah mencipta sebuah mekanisme yang terbaik namun inilah apa yang kini ditolak oleh orang-orang Cina. Sebagai balasan hukum alam, sudah tentulah mereka beranggapan, mereka tidak memerlukan wakil sebaliknya apa yang perlu mereka lakukan ialah untuk terus menerus memecahbelahkan orang Melayu, supaya apa yang terjadi pada tahun 2008 di Perak, akan berulang.

Hanya dengan 18 kerusi DUN dari 52 kerusi keseluruhan, kaum Cina mentadbir negeri Perak dan Exco berbangsa Melayu dan beragama Islam hanya 10% dari barisan exco di sebuah negeri Melayu Islam yang telah berdiri selama hampir 500 tahun.

Apa yang jelas, sekiranya orang Melayu Perak tidak bersatu menolak barisan pembangkang, nasib negeri ini akan kembali dirundung malang. Bangsa Melayu Perak akan menjadi majoriti yang tidak bernegeri sendiri dan hanya mampu melihat sang Menteri Besar boneka diperkotak-katikkan, sama seperti Singapura membonekakan Yusuf Ishak yang jelas merupakan Presiden Singapura berbangsa Melayu yang pertama dan terakhir.

Jika 11 bulan memerintah Perak, mereka boleh membina sebuah hotel 17 tingkat dari sebuah bangunan terbengkalai 10 tahun, bayangkan bagaimana mereka membajak tanah negeri ini dalam sepenggal.

8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Selalunya orang Cina nampak peluang dia akan cuba dapatkan. Orang melayu dah terbentang peluang di depan mata, sayang peluang selalu di lepaskan kepada orang Cina. Dulu Cina hanya nak cari makan dalam negara yang aman yang ditadbir dengan penuh adil dan toleren oleh orang melayu. Tapi bila dah kaya raya, dia mula tamak dan mula rasa nak kuasa politik melebihi orang Melayu. Bangsa celaka ini kat mana-mana pelusuk dunia ni dia mesti buat satu penempatan untuk bangsa dia... China Town. Kat situ dia ada wakil dalam politik, ada gangster kongsi gelap, ada sekolah dan IPT dan berbagai-bagai lagi. Di mana-mana Cina tetap Cina.. tamak haloba.

ex umno berkata...

aku berdoa agar umno kalah di semua tempat ia bertanding.dah terlalu jijik umno ni,malu kat agama lain kalau dah tak malu dengan agama sendiri

Tanpa Nama berkata...

ex umno...

betul ke ko ex umno... ataupaun kau sememangnya bangsat menyudu ponggong nuar...

ko la yg telingkup hasil doa ko tue...

-gerakan melayu berdaulat-

Tanpa Nama berkata...

takkan baru nak tau kut...., lembab betoi....

Pak Tam berkata...

Melayu PAS punca Cina naik tocang. Melayu PKR punca bukan Islam tidak takut llagi. Justru itu semua Melayu perlu bersatu. Jangan pisang berbuah dua kali. MB boneka telah kita saksikan. Pastikan Melayu sokong UMNO/BN.

IPOH MALAY berkata...

kalau UMNO kalah, yang makan pasir adalah Melayu PAS juga.. tapi Melayu PAS rela makan pasir sebab bangsa celaka jenis Melayu PAS tak kisah negara punah ranah asalkan matlamat kebencian yang diajarkan oleh Islam versi PAS, tercapai

IPOH MALAY berkata...

ex umno berkata...

aku berdoa agar umno kalah di semua tempat ia bertanding.dah terlalu jijik umno ni,malu kat agama lain kalau dah tak malu dengan agama sendiri

------

doa musibat jenis ini dapat diterima ke? Islam jenis ini 1 dari 73 ke? neraka je lah barua kafir

ParitBuntarmali berkata...

Kita orang Melayu ni lebih suka duduk dalam zon selesa dan menyerahkan kepada pihak tertentu untuk memperjuangkan hak Melayu. Namun begitu ada juga orang Melayu yang sudah keluar dari zon selesa ini ke zon kemewahan tetapi sudah mula lupakan hak keistimewaan dan mahu bersikap liberal dalam semua hal tanpa memikirkan banyak lagi orang Melayu yang berada dalam kelompok kemiskinan.

Cina DAP sudah memulakan gerakan secara sistematik untuk mencapai cita-cita politik mereka untuk berkuasa. BN atau UMNO sudah memulakan sesuatu untuk terus berkuasa atau masih berkhayal dengan kuasa yang ada sekarang ini..?

BN negeri Perak perlu mencontohi roadshow yang telah diusahakan di negeri Selangor iaitu Selamatkan Selangor Darul Ehsan (SSDE). Kerajaan Perak yang ada pada hari ini adalah sangat rapuh sifatnya. BN perlu menganjurkan siri ceramah yang diadakan secara konsisten di seluruh ceruk negeri Perak untuk terus menarik perhatian rakyat. Dan setiap ceramah yang diadakan adalah lebih baik diadakan secara tidak formal di perkarangan rumah seseorang secara terbuka tanpa perlu menggunakan Dewan, Balai Raya atau mana-mana premis milik kerajaan.

Dengan cara ini rakyat akan berasa berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan pemimpin dan dalam masa yang sama rakyat juga akan dapat menilai seseorang pemimpin BN/UMNO itu samada seorang penceramah yang hebat dalam mengupas dan menjawab isu-isu semasa atau mungkin seorang yang tak berguna kepada rakyat.

Fikir-fikirkanlah....