Rabu, Disember 12, 2012

Parlimen Indonesia Hantar Nota Protes Kepada PM, Utusan Malaysia Buang Artikel Zainuddin Maidin

Utusan Malaysia mengambil langkah drastik dengan membuang artikel Zainuddin Maidin di portalnya, namun, edisi bercetak teruslah tersemat sebagai bukti bertulis.

Apa yang menarik tentang ulasan BJ Habibie berkait perkara ini ialah, " Saya dikatakan seperti itu kerana menghadiri majlis yang dianjurkan pembangkang. Sekiranya pihak kerajaan Malaysia yang menjemput dan majlis itu dibuat oleh parti pemerintah, sudah tentu tidak dikatakan seperti itu"

Kita tahu betapa sulitnya menafsir pembawaan dua pemimpin sekiblat ini kerana datangnya mereka dari negara dengan dua sistem berbeza. Maka penerimaan khalayak juga berbeza beza. Tetapi kita harus sentiasa menjunjung hubungan antara negara kerana kita tidak perlu menjadi seburuk perangai rakyat Indonesia yang selalunya bertindak dengan ukuran diplomatik terlalu singkat dalam kepala.

Kita perlu akui, kita benci untuk merasa kalah dengan serangan puak-puak seberang. Tetapi ketahuilah, dalam kebanyakan kekalahan, bukan kerana mereka kuat, tetapi kerana kita yang tersilap langkah.

Mereka boleh meranap dengan sifat-sifat mereka. Tetapi kita harus terus maju dengan sifat-sifat kita yang bukan seperti cara Zam kerana dia dikenali sebagai salah satu tokoh di pihak kerajaan memerintah.




Rabu, 12/12/2012 11:20 WIB

Utusan Malaysia Blokir Link Kolom 'Menghina Habibie'

Rachmadin Ismail - detikNews

Jakarta - Tulisan mantan menteri penerangan Malaysia Zainudin Maidin tentang mantan presiden BJ Habibie di rubrik tajuk rencana harian Utusan Malaysia membuat heboh. Namun, link tulisan tersebut yang sempat mudah diakses, kini diblokir.

Saat detikcom membuka link tajuk rencana tersebut, Rabu (12/12/2012) pukul 11.15 WIB, hanya terlihat ada pesan 'broken link' di situs tersebut. Pihak Utusan Malaysia menyarankan agar para pengunjung situs memeriksa arsip berita.

Berikut isi pesannya:

Broken Link!

The content you are looking for is not available. You might had clicked on a broken link from another website or the content itself might have been removed.


You may want to consider our archive on


Sebelumnya, tulisan panjang itu terbit pada Senin, 10 Desember 2012 lalu. Zainudin mengupas soal persamaan antara tokoh oposisi Anwar Ibrahim dengan mantan presiden Indonesia, BJ Habibie.




Rabu, 12/12/2012 12:49 WIB

Habibie Dihina, DPR Hari Ini Sampaikan Nota Protes kepada Malaysia

M Iqbal - detikNews


Jakarta - Pimpinan DPR menanggapi serius gelombang kecaman terhadap Malaysia menyusul penerbitan tulisan mantan menteri Penerangan Malaysia Zainudin Maidin yang menyebut Habibie sebagai 'The Dog of Imperialism'. Hari ini pimpinan DPR akan menyampaikan nota protes tersebut ke Malaysia.

"Hari ini kita akan mengirim surat kepada Perdana Menteri Malysia dan kita minta untuk klarifikasi dan kita mengecam cara-cara seperti itu," kata wakil ketua DPR Pramono Anung di Gedung DPR, Senayan, Jakarta, Rabu (12/12/2012).

Menurutnya, hal itu sebagai tindak lanjut atas rekomendasi secara resmi pimpinan DPR dalam rapat pariputna yang memutuskan untuk berkirim surat kepada PM Malaysia.

"Kami melihat bahwa apa yang disampaikan itu sangat tidak elok apalagi bekas menteri penerangan, harusnya tahu bagaimana berkomunikasi yang baik dengan sesama tetangga," ungkapnya.

9 ulasan:

YB Raz berkata...

peduli apa dengan reaksi indon..ini negara kita..kita berhak mengkritik mereka sepertimana mereka menghina kita..

Utusan tidak sepatutnya takut..jangan gentar berhadapan dengan orang asing kerana kita adalah negara berdaulat!

Tanpa Nama berkata...

negara berdaulat ialah negara yang didaulatkan. bukan mendaulat-daulatkan diri. siapa yang layak mendaulatkan negara kita kalau bukan negara2 sekeliling kita. kita bangga kita maju dari indon. tetapi sia-sia kalau otak kita setaraf dengan indon.

Tanpa Nama berkata...

Wah, ade la peluang Al-Juburi nak guna hentam pemimpin Malaysia camni. Geng buluh runcing Indon pun boleh dapat upah buat demonstrasi depan Kedutaan Malaysia di jakarta nanti.... lumayan ongkos nye pak..

Tanpa Nama berkata...

juburi dah mengambil langkah selamat dengan hanya menghentam zainuddin maidin di blognya. dan tidak berani pula menghentam seluruh kerajaan dalam isu ini. ada beza otak malaysia dan otak indon. yang tak berbeza ialah anutan liberalis imperialis nya dengan rakan-rakan indonnya.

IPOH MALAY berkata...

YB Raz.. memang kalau boleh kita nak buat selamba je... tapi betul kata TN 3:59 .. kita perlu membezakan kita dan mereka.. hehe

Tanpa Nama berkata...

Gua rasa ini ipoh mali pun ala indon punya dalah. Apa pasal manyak malah sama zainudin ?

Tanpa Nama berkata...

Apakah Pantas perkataan mantan pejabat?

Tanpa Nama berkata...

UMNO Parti babi ...Zainuddin Maidin ni adalah mamak tongkang yang tak sedar diri.

IPOH MALAY berkata...

sama je antara kau cina tak jadi, dengan pembangkang yang dok membabi2 orang atas ni. fikirkan. kalau takleh fikir, bunuh diri. sebab zaman dah maju, tak layak org mcm lu org terus bercambah atas muka bumi. hehehe.