Rabu, April 17, 2013

Pengundi Marah, Privasi Diganggu Kebocoran Maklumat

Beberapa pihak menyuarakan rasa tidak puas hati berhubung pendedahan maklumat peribadi terutamanya melibatkan nombor kad pengenalan dalam poskad yang tertera maklumat SPR untuk pengundi.

Selain itu beberapa pihak juga mengeluh tentang kempen yang dijalankan melalui SMS yang membuatkan mereka tertanya-tanya dari manakah pihak berkempen mendapat nombor telefon mereka.

Mereka jelas sekali berang dengan SPR yang dikira tidak menjaga maklumat pengundi berdaftar secara sulit.

---------------------------------------------

Contoh 1


I don't usually talk about politics, but it's really pissed me off when I received this post card today. 

I understand that the election is around the corner, and you really need our vote. I just curious, you can afford to put the banner and flag everywhere, but you cannot afford to buy envelope to cover our privacy?! 

In this post card, it displays clearly our FULL NAME, FULL IC, and FULL ADDRESS; and you don't even bother to cover it? 

“We serve people first"? Are you kidding me? You're spreading out our privacy and personal details. Are you aware that this can sparks a lot of criminal acts?! 

Please la, if you need the vote, use your brain! Don't understand, ask around. Disappointed!



Contoh 2

***** ***
Byk tul sms dr no xdikenali suruh vote.. aiyo.. dah la no ic kene reveal.. no hp pun kene kaco.. najib... tolonglah jgn ganggu mende2 privacy aku... boleh tak?
Like ·  ·  · 15 minutes ago via mobile

------------------------------------------------


Harapan teman agar usahlah dibuat benda-benda yang mengganggu ketenteraman pengundi yang membolehkan pengundi berubah fikiran saat-saat akhir.

Kita sedia maklum cara berfikir orang di negara ini. Lima tahun menyokong sesebuah parti sekalipun, mereka mampu mengubah undi mereka di hari pilihanraya setelah malam tadinya, isteri ketua cawangan   membuat muka yang menjadikan mereka sakit hati.

2 ulasan:

Hamzah Junior berkata...

http://politicianissuck.blogspot.com/2012/06/revolusi-mesir-baru-idamkan-pemimpin.html

Revolusi "Mesir Baru" - Idamkan Pemimpin seperti Tun Mahathir

(WAJIB BACA)

Tanpa Nama berkata...

mmm...

PKR pon sama.. Awai2 lagi dah hantar surat.
Tu tak sampai penamaan calon lagi tu.
Mesti pagi2 masa nak jalan p ngundi 5/5 nie pon akan ada sms la, voice call la, mcm masa gelombang 2008 aritu.. tapi kali nie aku dah siap awal2 dah. mana satu aku nak pangkah.

Bini aku dapat surat PKR kat alamat rumah aku.

Aku dapat surat PKR kat alamat opis aku

Aku rasa geng telekomunikasi yg bocor sbb aku rasa alamat bini aku ngan aku yg lain hanya utk syarikat telepon saja sbb aku satu opis dgn mini aku.

sama ja benda2 nie. kita la pikir sendiri nak layan yg mana satu. K.