Monday, May 20, 2013

Penembusan Internet Di Malaysia Capai 77%

Kadar penembusan internet di Malaysia naik dari 22% pada tahun 2008 kepada 77% pada hari ini! Tetapi jika dilihat kepada kononnya PR berjaya menghadirkan 'tsunami politik' semasa PRU12 pada tahun 2008, penembusan lebih 3 kali ganda hari ini masih mengekalkan kerajaan BN sebagai pilihan elektorat berpaksikan undi elektoral yang adil untuk rakyat bandar dan rakyat desa.

Penembusan internet ini ternyata ke atas penyokong PR atau BN? Jika diterjemahkan hasil PRU13 yang memperlihatkan peningkatan undi ke atas golongan luar bandar, ternyata penembusan ini lebih meliputi kepada penyokong BN

Tetapi harus diingat, dalam menyebut 'luar bandar' , kita harus sedar bahawa di Malaysia, secara rasminya di kaca mata antarabangsa, peratus penduduk bandar adalah 70%.

Kalau dilihat pula kadar penembusan Internet jalur lebar pada tahun 2008 hanya 22 peratus dan meningkat 66.7 peratus tahun 2013. Ketika ini negara mencatatkan pengguna Internet sebanyak 22.7 juta atau 77.84 peratus daripada populasi 29.1 juta. Sementara itu 50 peratus daripada populasi pula adalah pemilik akaun Facebook dan ini meletakkan Malaysia negara ke 18 terbanyak pemilik akaun Facebook terbanyak. Daripada jumlah ini 34 peratus pemilik akaun facebook berumur antara 18 hingga 24 tahun.

Maka tidak hairanlah kalau DAP menubuhkan pasukan tentera siber yang dinamakan Red Bean Army yang terdiri daripada pengundi muda parti itu. Kumpulan tentera siber yang seramai 200 orang ini diberi gaji dan latihan secukupnya untuk menyebarkan doktrin politik DAP sejak enam tahun lalu. DAP terlebih dahulu memanfaatkan media sosial untuk tujuan memperkasakan parti dan orang Cina.

Walaupun media sosial menjadi pemangkin kebiadapan tetapi analoginya sama seperti pisau yang boleh melukakan. Pada masa yang sama boleh digunakan untuk mempertahankan diri dan memudahkan kehidupan harian. Media sosial memberikan banyak faedah sekiranya kita menyedari kesan buruknya kalau tidak digunakan dengan tujuan yang betul. Kebebasan tetap ada sempadannya dan yang berlaku dalam media sosial bukan kebebasan tetetapi pencabulan.



Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20130519/re_02/Media-sosial-penggalak-undang-undang-koboi#ixzz2ToxdjTON 
© Utusan Melayu (M) Bhd 

2 comments:

Anonymous said...

Itu pun pembangkang masih tuduh kerajaan zalim. Malaysia tidak maju di bawah BN.

Anonymous said...

ORANG MELAYU ...ISI MINYAK DI PETRONAS SAJA