Khamis, September 19, 2013

China Press Berkeras Anggap Chin Peng 'Wira'

Sudah dikatakan sejak dulu, akhbar Cina adalah antara pencetus masalah utama di negara ini. Tidak hairanlah kewujudannya diharamkan di beberapa negara Asia Tenggara yang mempunyai populasi PENDATANG CHINA. Akhbar China Press , mahu menonjolkan diri sebagai akhbar komunisme tersisa di masa ini dengan menyalahkan kerajaan Malaysia berhubung isu abu bangkai Chin Peng.


MALAYSIA HUTANG MAAF KEPADA CHIN PENG?

AKHBAR China Press bertarikh 17 September 2013 memaparkan berita eksklusif tulisan Lim Ai Shan mendakwa Malaysia berhutang maaf kepada Chin Peng kerana kononnya melanggar perjanjian damai.

Fang Shan, bekas rakan perjuangan Chin Peng berkata, Perjanjian Damai Hatyai membenarkan bekas anggota komunis Malaya pulang ke tanah air tetapi kerajaan Malaysia melanggar perjanjian selepas melarang Chin Peng pulang.

"Chin Peng adalah seorang yang berjasa kepada negara, kerajaan terhutang maaf kepada Chin Peng," katanya.

Fang Shan yang menerima kunjungan daripada akhbar China Press berkata, Chin Peng telah banyak kali membangkitkan hasrat mahu pulang ke Malaysia dan walaupun selepas bertahun-tahun menghadapi pelbagai rintangan, beliau tetap tidak mahu melepaskan hasratnya itu.

"Setiap kali kami berjumpa, beliau tetap menyatakan hasratnya mahu pulang ke Malaysia, kali terakhir perjumpaan kami di Bangkok tahun lalu sekali lagi dia timbulkan hasrat itu. Ini menunjukkan beliau benar-benar mahu pulang," katanya.

Fang Shan berkata, selepas kumpulan komunis diterima kembali ke tanah air, Chin Peng sendiri hadir mengucapkan selamat jalan. Hasrat Chin Peng yang paling besar adalah mahu pulang tetapi hasrat itu tidak dapat dikotakan sebelum beliau meninggal dunia.

"Hari ini Chin Peng telah pun meninggal dunia, saya harap abu beliau dapat dihantar pulang ke Malaysia supaya Chin Peng dapat memenuhi hasratnya," jelasnya.



Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20130919/re_07/ISU-ISU-AKHBAR-CINA#ixzz2fJmsRYVM 
© Utusan Melayu (M) Bhd 

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kalau dah kominis tu kominis le....mana ada Malaysia terhutang maaf dengan Chin Peng.Bodoh punya China Press. Akhbar ni tak tahu ke berapa ramai orang Cina kena sembeleh oleh Chin Ping dan kuncu2nya semasa zaman dharurat dulu. Banganag dan baghal punya akhbar chauvinis ini.

Tanpa Nama berkata...

Hutang kepala butuh kominis tetap kominis dan orang cina tetap sokong kominis .

Tanpa Nama berkata...

Malaysia berhutang dengan bapak kepala komunis?? Tahun berapa chinpengzi memohon untuk menjadi rakyat Malaysia?

Kalau nak jadi rakyat Malaysia pun, chinpengzi sanggup kene nyanyi lagu negaraku, menghayati Rukun Negara dan menghormati sultan-sultan di malaysia ni?

Rukun Negara yang pertama sahaja pun chinpengzi ni takkan amalkan, iaitu Kepercayaan Kepada Tuhan... komunis percaya pada tuhan??

Burn In Hell la chinpengzi atas kekejaman yang kamu lakukan pada rakyat Malaysia suatu masa dahulu...!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

aku berkawan dengan cina. nak tau apa cina tu cakap kat aku? kalau tak tipu bukan cina namanya. mak ayah sendiri pun dia tipu.

Tanpa Nama berkata...

Hutang maaf? China press bangang, Chin Peng celaka ni berhutang nyawa dengan atuk aku, bapak sedara aku (budak2 lagi masa tu) yang terkorban kt Bukit Kepong sebab celaka ni. Member atuk aku- Mata2 Pak bakar bukan takat hilang anak, dengan bini skali. Blum cerita yang cacat, yang merana seumur hidup.Bunuk pompuan dan kanak2, orang macam ni diangkat pejuang??? Lepas tu lepas dah merdeka pun nak bunuh orang sana sini. Sapa yang sokong pun celaka secelakanya (tak kira la melayu ke cina ke india). Kalau semua benda bole selesai dgn maaf, takperlu ada undang2 dlm dunia ni waima hudud pun. Hutang nyawa kena balas dgn nyawa.

Tanpa Nama berkata...

Bagusnya bila ISA d manihksn..kaublrg bebas nak buat pa pun..duku bangsa ini mana berani mcm sekarang..skg baru kita nampak sebenar warna hati meka..Ahjibgor Pru14 sure kena ajar..

Tanpa Nama berkata...

Antara dosa-dosa chinpeng yang tak harus kita lupa, sekaligus menjadi faktor kenapa bangkai chinpeng tak harus dibawa pulang ke Malaysia:

1. Mahu menjadikan Tanah Melayu negara komunis
2. Cuba menghalang pemberian kuasa kepada raja-raja
3. Pembunuhan dan kekejaman
4. Membakar/menyebabkan perseteruan kaum
5. Menghina Islam
6. Memperalatkan golongan agama
7. Menggagalkan perdamaian
8. Tidak kesal dengan kekejaman yang dilakukan
9. Menggalakkan semula kemunculan fahaman perkauman dan anarki di dalam masyarakat, terutama politik

Untuk keterangan lebih lanjut, boleh singgah di blog ini:

http://ummatanwasatan.net/2009/12/sembilan-sebab-mengapa-chin-peng-tidak-boleh-balik-ke-malaysia/